Kiitoksia saunaan liittyvistä vastauksia. Olen rakentamassa taloa ulkomaille (Italiaan) ja täällä tietämys näistä asioista on pyöreät 0. Pitää koittaa haalia itse kaikki tarvittava tieto, että osaa sitten neuvoa remonttireiskoja.
Olen oppinut seuraavat asiat:
- Seinät eristetään tarkoitukseen sopivilla eristeleveyillä (esim. Sauna-Satu). Paksuus minimissään 30mm, mutta voi käyttää myös 50mm paremman eristyksen aikaansaamiseksi. Näissä levyissä on höyrynsulkualumiinipaperi valmiiksi. Eristelevyjen saumat teipataan alumiiniteipillä siten, että levyistä tulee ilmatiiviit. Samaa levyä käytetään seinissä ja katossa. Lattiaa ei yleensä sen kummemmin eristetä? Tilaan kuitenkin lattialämmitysputkisto.
- Eristelevyjen päälle asennetaan tuuletusrimat, joiden paksuus on minimissään 22mm, mutta tässäkin voi käyttää paksumpaa rimaa paremman tuuletuksen aikaansaamiseksi. Nämä tuuletusrimat tulee siis kiinnittää höyrynsulun läpi. Eikö tästä tule ongelmia?
- llmanvaihto on koneellinen. Saunan tuloilmaventtiili laitetaan kiukaan päälle noin seinän puoliväliin. Näin viileä tuloilma sekoittuu kiukaasta nousevaan kuumaan ilmaan ja nousee naunan kattoon, jossa saunojien päätkin ovat hengittelemässä raitista ilmaa. Poistoilmaventtiilit asennetaan tuloilmaventtiilistä katsottuna vastakkaiselle puolelle saunaa. Jotta venttiilit saadaan helposti lauteiden alle ja katon rajaat, voidaan käyttää edellämainittua saunakanavaa, joka asennetaan paneloinnin alle.
- Saunan kooksi tulee 3,5m2 - 4,5m2. Kiukaaksi joko 6kW tai 8kW.
- Tavarat ehkä paneeleita lukuunottamatta täytynee tilata Suomesta, jotta saa varmasti tarkoitukseen sopivaa tavaraa.
Täällä normaali sähköliittymä on 3 kW ja vain yksivaiheinen. Tuo ei tietenkään moderniin taloon riitä mitenkään. Toki kysymällä (ja maksamalla) saa myös kolme vaihetta ja isomman tehon. Taloon tulee myös induktioliesi enkä halua vanhanaikaisia kaasuputkistoja ollenkaan siihen, joten jo tuon takia sähköliittymä menisi uusiksi.
Tekniseen tilaan on tulossa maalämpöpumppu, IV-kone ja... "makeuttaja", eli laite, joka pehmentää käyttövettä poistamalla siitä kalkin yms. Meillä ei ole oikein tilaa erilliselle tekniselle tilalle, vaan ajatus olis asentaa laitteet kodinhoitohuoneen kaapistoihin. Onko tässä mitään järkeä?