Valmistalopaketit

Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 385
Erinomainen viesti. Pitää katsella noita toisiakin talotoimittajia, tuo Muurame vain hurmasi tuolla maalämmöllään. Onko maalämpö "ylikapasiteettia" alle 100m² talossa?
Meillä oli uusi 94m2 talo ihan peruseristyksillä ja PILPillä (F470) ja laskeskelin, että lämmitykseen kului noin 5500kWh vuodessa (+4500kWh käyttösähköä kesäkuukausien mukaan). Maalämmöllä säästänee vuodessa pari sataa euroa eli TMA olisi luokkaa 30v. Järkevää olisi kuitenkin varata maalämmölle tai VILPille teknisestä tilasta paikka, jos mieli ja tekniikka 10 vuoden päästä muuttuu.
Jos ei muutamasta tonnista ole kiinni, laittaisin tuon Niben F750+tuloilmakoneen, niin saisi paremman laitteen, mitä meillä oli ja tasaisemman tuloilman säädön. Tuohon halvempaan on monella mennyt hermot tuloilmaa säätäessä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Meillä oli uusi 94m2 talo ihan peruseristyksillä ja PILPillä (F470) ja laskeskelin, että lämmitykseen kului noin 5500kWh vuodessa (+4500kWh käyttösähköä kesäkuukausien mukaan). Maalämmöllä säästänee vuodessa pari sataa euroa eli TMA olisi luokkaa 30v. Järkevää olisi kuitenkin varata maalämmölle tai VILPille teknisestä tilasta paikka, jos mieli ja tekniikka 10 vuoden päästä muuttuu.
Jos ei muutamasta tonnista ole kiinni, laittaisin tuon Niben F750+tuloilmakoneen, niin saisi paremman laitteen, mitä meillä oli ja tasaisemman tuloilman säädön. Tuohon halvempaan on monella mennyt hermot tuloilmaa säätäessä.
Meiltä löytyy F750+SAM41 - 110m2 talossa ja on kyllä erittäin hyvä kombinaatio ollut, kompressori on meillä riittänyt tuonne -5 asteeseen saakka, jonka jälkeen on ottanut vastuksia käyttöön. Tuloilmansäätö tapahtuu tosiaankin ns. automatiikan kautta F750+SAM41 kombinaatiossa, F470 se taisi olla ihan kierrettävällä venttiilillä.
Meillä F750 tukena ILP sekä varaava takka (ilmaisilla puilla tai joutuu sitä 30 kilsaa ajamaan suuntaansa kärryn kanssa).
Voin suositella ko. laitetta.
 
Liittynyt
12.08.2019
Viestejä
35
Onko täällä ollut keskustelua Kastellin hirsipaketeista. Myyvät nykyään muuttovalmiita hirsitaloja (ei avaimet käteen), jotka on Hongan hirsiä. Kävin Kastellin hirsi-illassa, ja täytyy sanoa, että myyjä oli ainakin uskottava.

Kysyin hinta-arviota muuttovalmista 130m2 2-tasoisesta hirsipaketista maatöiden kanssa, myyjä arvioi 290-350ke.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Onko täällä ollut keskustelua Kastellin hirsipaketeista. Myyvät nykyään muuttovalmiita hirsitaloja (ei avaimet käteen), jotka on Hongan hirsiä. Kävin Kastellin hirsi-illassa, ja täytyy sanoa, että myyjä oli ainakin uskottava.

Kysyin hinta-arviota muuttovalmista 130m2 2-tasoisesta hirsipaketista maatöiden kanssa, myyjä arvioi 290-350ke.
Kuulostaa aika järkeenkäyvältä, meillä yksitasoisen 137m2 kokoisen talon kustannusseurannassa näyttäisi toteutuva loppuhinta asettuvan n. 280t€ paikkeille ilman tonttia, valmiusaste n. 45% tällä hetkellä, eli isoimmat pommit lienee jo tulleet. Itse hajautin projektin ja hommasin tekijöitä eri osa-alueille ja itse teen sitten sisähommia, sieltä ehkä kasautunee n. 15-20k€ säästöä muuttovalmiiseen nähden.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Tullut tätä aihetta sivusta seurattua jonku aikaa, kun on vähän kuumotellut talon rakentaminen.

Tilanne on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että tontti on ostettu ja kevällä lumien sulettua vien kaivinkoneen tontille.
Kustannuksia kun lueskelee, niin nousee niskakarvat pystyyn.
Mihin sitä rahaa menee, vai meneekö sitä vähä kaikkialle?

En ole taloa vielä kertaakaan rakentanut, mutta pari teollisuuskiinteistöä olen rakentanut. Niissä olen kustannusarviot alittanut keskimäärin 5-10%.
Ja hieman kun on yritysmaailmassa pyörinyt, niin on jo jonkinlainen käsitys tarvikkeiden nettohinnoista yrityspuolella.
Varsinkin K-raudan pientarvikkeiden hinnat ovat todella korkeita (naulat, ruuvit yms).

Rakennuksena on 148 neliön hirsitalo ja erillisenä rakennuksena 28 neliön saunarakennus kivestä.
Pohjatyöt saan tehtyä itse omalla kalustolla, ja suurin osa täytöistä löytyy omasta takaa.
Timpurit palkkaan verokortilla, ja todennäköisesti kehikon pystytyksestä saakka tehdään.
Itse en ajatellut kovinkaan paljoa osallustua, mutta aikomus käydä tontilla päivittäin.
Tavoitteena olisi päästä alle 250ke, mutta 300ke on varauduttu.
Kodinkoneita ja jotain pintamateriaaleja joutuu sitten lopussa miettimään, että mihinkä on rahaa.

Autotalli mahdollisesti seuraavana kesänä talon valmistumisesta.
 

Diffe

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Tullut tätä aihetta sivusta seurattua jonku aikaa, kun on vähän kuumotellut talon rakentaminen.

Tilanne on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että tontti on ostettu ja kevällä lumien sulettua vien kaivinkoneen tontille.
Kustannuksia kun lueskelee, niin nousee niskakarvat pystyyn.
Mihin sitä rahaa menee, vai meneekö sitä vähä kaikkialle?

En ole taloa vielä kertaakaan rakentanut, mutta pari teollisuuskiinteistöä olen rakentanut. Niissä olen kustannusarviot alittanut keskimäärin 5-10%.
Ja hieman kun on yritysmaailmassa pyörinyt, niin on jo jonkinlainen käsitys tarvikkeiden nettohinnoista yrityspuolella.
Varsinkin K-raudan pientarvikkeiden hinnat ovat todella korkeita (naulat, ruuvit yms).

Rakennuksena on 148 neliön hirsitalo ja erillisenä rakennuksena 28 neliön saunarakennus kivestä.
Pohjatyöt saan tehtyä itse omalla kalustolla, ja suurin osa täytöistä löytyy omasta takaa.
Timpurit palkkaan verokortilla, ja todennäköisesti kehikon pystytyksestä saakka tehdään.
Itse en ajatellut kovinkaan paljoa osallustua, mutta aikomus käydä tontilla päivittäin.
Tavoitteena olisi päästä alle 250ke, mutta 300ke on varauduttu.
Kodinkoneita ja jotain pintamateriaaleja joutuu sitten lopussa miettimään, että mihinkä on rahaa.

Autotalli mahdollisesti seuraavana kesänä talon valmistumisesta.
Riippuen siitä mitä tuo budjettisi sisältää niin nostan hattua jos saat painettua tuon 148m2 hirsitalon+ison saunarakennuksen muuttokuntoon 250...300k€ väliin. Varsinkin jos et itse tekisi juuri muuta kuin maatöitä? Oma hirsitalo 150m2+ liikkuu ihan eri summissa, vaikka kuinka kilpailuttaa tekijät/paketit/materiaalit.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
982
Riippuen siitä mitä tuo budjettisi sisältää niin nostan hattua jos saat painettua tuon 148m2 hirsitalon+ison saunarakennuksen muuttokuntoon 250...300k€ väliin. Varsinkin jos et itse tekisi juuri muuta kuin maatöitä? Oma hirsitalo 150m2+ liikkuu ihan eri summissa, vaikka kuinka kilpailuttaa tekijät/paketit/materiaalit.
Hei kaikille!

Tartuin yllä olevaan, vaikka tarkoitus ei ole sinänsä kritisoida kirjoittajaa, mutta haluaisin tähän liittyen tuoda esille toisen näkökulman.

Ensinnäkin kiittäisin Juhaa loistavista videoista, joista on taatusti iso apu kaikille niille, jotka harkitsevat oman talon rakentamista! Kuten taisit jossakin alkupään videossa todeta, jostakin syystä talonrakentamiseen liittyvän materiaalin määrä tuntuu olevan kovin kiven alla ja se on hyvin hajaantunutta. Mitään koherenttia käsitystä on todella vaikea saada projektin kustannuksista ja yksityiskohdista.

Siksipä tartuin yllä olevaan kommenttiin. Jostain syystä talonrakentamisessa elää sitkeänä malli, jossa joku kysyy talon rakentamisen kustannuksia tai "pahimmillaan" esittää jonkin arvion kustannuksista, joka sitten lytätään hyvin vahvasti ilman selkeitä argumentteja tai kunnon selvitystä, missä ollaan menossa pieleen. Kyllä, talon rakentamisessa on paljon muuttuvia tekijöitä ja tarkan osumatarkkuuden tekeminen on vähintäänkin haastavaa. Mutta valitettavasti mentaliteetti joissakin yhteyksissä ennemminkin pelottelee ihmisiä pois talon rakentamisesta, koska ainakin itselleni joistakin kommenteista lukemalla tulee tunne, että mikäli sinulla ei ole ylimääräistä miljoonaa euroa sijoittaa rakennustyömaahan, on sitä turha aloittaa. Työni puolesta olen nähnyt erittäin monta kustannusarviota ja myös niiden toteumia ilman että olen ollut edes alalla töissä. En myöskään ole rakennusalan ammattilainen. Mutta faktapohjaista tietoa kustannuksista on tullut todistettua useammassa yhteydessä. Ja useimmiten näissä voinen todeta, että kyllä, rahaa saa menemään loputtomasti talonrakennushankkeeseen, mutta ei se ole myöskään luonnonlaki, johon on pakko syyllistyä.

Valitettavan usein, vaikkakin ymmärrettävästi monissa netissä suosituissa talonrakennusblogeissa kustannukset tai epäonnistumiset rakentamisessa jätetään sivulauseeseen, eikä ongelmista välttämättä haluta suoranaisesti opettaa lukijoita. Myöskään tarkkoja kustannusarvioita ja etenkin niiden toteumia ei välttämättä esitetä. Tämä lienee sitä arvokkainta tietoa kenelle tahansa rakentajalle. Valitettavan usein myös esitetään argumentteja, että jokin asia maksaa X-määrän euroja, vaikka todellisuudessa kustannukset keskimäärin olisivat selvästi alhaisempia. Tästä nyt yhtenä karrikoituna esimerkkinä vaikka maatyöt: Joku sanoo, että varaa 100k€ tähän, vaikka oman kokemukseni perusteella kustannukset voivat olla selvästi alhaisemmatkin (ei tietenkään aina). Toki yhden halpa kustannus ei ole sitä välttämättä toiselle, mutta en esittäisi asioita aina siten, että viimeinen asia mikä jää mieleen on, että talonrakentamisen täytyy maksaa vähintään sen puoli miljoonaa.

Tuon ilmi näitä asioita myös siksi, ettei kaikilla varmasti ole sijoittaa uuteen taloon puolta miljoonaa tai edes välttämättä sitä indeksitalon 340t€. Onko alle tuon mahdotonta rakentaa? Ei taatusti. Vaikuttavia tekijöitä on monta, mutta kuten olen saanut todistaa, huomattavan moni rakentaa myös tuon alle ja talot voivat olla tehty hirrestä tai kivestä, maaperää on saatettu paaluttaa ja avaimet käteen pakettejakin on sekä neliöitä on yli sata. Kokonaiskustannuksiin vaikuttaa monta tekijää, mutta hedelmällisintä olisi, kuten Juhan videoissa, tuoda konkretiaa esille mistä ne kustannukset syntyvät ja mitä ne oikeasti ovat.

Yksi erittäin mystifioitu tekijä tuntuu myös olevan oman työn arvo. Tästä näkee usein monta arviota. Yksi yliarvioi oman työn osuutta, toiset eivät halua laskea sille mitään arvoa. Mutta tästäkin varmasti monella rakentajalla voisi olla hyvää taustatietoa jakaa. Ainakin itse tiedän tästä sen, että kokonaisbudjetissa on muutama iso kokonaisuus, johon omalla työllä ei voi suoraan juuri ollenkaan vaikuttaa. Yksi on materiaali- ja tarvikekustannukset. Näillä viittaan siis kaikkiin niihin kustannuksiin, joihin ei liity työn osuutta (en lue tähän kuitenkaan esim. tontin lunastuskustannusta, liittymien hintaa ym.). Materiaalikustannuksiin, kuten vaikka keittiön kaappeihin voi vaikuttaa suunnitteluvaiheessa, mutta todennäköisesti ei enää rakennusvaiheessa (ainakaan välttämättä ilman lisäkustannusta). Siksi oman työn osuutta arvioitaessa pitää ensiksi poistaa kokonaisbudjetista kaikki se, mihin ei voi sillä työllä vaikuttaa (jos suunnittelua ei tässä lasketa työksi, vaan ainoastaan pelkkä varsinainen rakentaminen). Sen jälkeen pitää realistisesti rajata kaikki ne työvaiheet pois, johon tarvitaan välttämättä ammattilaista. Lopuksi pitää laskea vielä oman työn arvo ja mahdollisuus olla työmaalla. Kaikkien näiden vähennysten jälkeen voi ryhtyä arvioimaan, mistä kaikesta voi säästää omalla työllä. Tämä meni vähän ohi topikin aiheen, mutta halusin tätä kommentoida vielä lyhyesti, kun kuitenkin täällä välillä nousee esiin.

Sen olen myös oppinut, että todella huolellinen suunnittelu vähentää kustannuksia ja tuo hyvällä tavalla yllätyksettömyyttä rakentamiseen, vaikka niiltä ei voidakaan välttämättä täysin välttyä. Ja suunnittelulla tarkoitan tässä yhteydessä paljon tarkempaan yksityiskohtaisuuteen menemistä kuin vain talotoimittajan pakeilla käymistä.
 

Diffe

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Hei kaikille!

Tartuin yllä olevaan, vaikka tarkoitus ei ole sinänsä kritisoida kirjoittajaa, mutta haluaisin tähän liittyen tuoda esille toisen näkökulman.

Ensinnäkin kiittäisin Juhaa loistavista videoista, joista on taatusti iso apu kaikille niille, jotka harkitsevat oman talon rakentamista! Kuten taisit jossakin alkupään videossa todeta, jostakin syystä talonrakentamiseen liittyvän materiaalin määrä tuntuu olevan kovin kiven alla ja se on hyvin hajaantunutta. Mitään koherenttia käsitystä on todella vaikea saada projektin kustannuksista ja yksityiskohdista.

Siksipä tartuin yllä olevaan kommenttiin. Jostain syystä talonrakentamisessa elää sitkeänä malli, jossa joku kysyy talon rakentamisen kustannuksia tai "pahimmillaan" esittää jonkin arvion kustannuksista, joka sitten lytätään hyvin vahvasti ilman selkeitä argumentteja tai kunnon selvitystä, missä ollaan menossa pieleen. Kyllä, talon rakentamisessa on paljon muuttuvia tekijöitä ja tarkan osumatarkkuuden tekeminen on vähintäänkin haastavaa. Mutta valitettavasti mentaliteetti joissakin yhteyksissä ennemminkin pelottelee ihmisiä pois talon rakentamisesta, koska ainakin itselleni joistakin kommenteista lukemalla tulee tunne, että mikäli sinulla ei ole ylimääräistä miljoonaa euroa sijoittaa rakennustyömaahan, on sitä turha aloittaa. Työni puolesta olen nähnyt erittäin monta kustannusarviota ja myös niiden toteumia ilman että olen ollut edes alalla töissä. En myöskään ole rakennusalan ammattilainen. Mutta faktapohjaista tietoa kustannuksista on tullut todistettua useammassa yhteydessä. Ja useimmiten näissä voinen todeta, että kyllä, rahaa saa menemään loputtomasti talonrakennushankkeeseen, mutta ei se ole myöskään luonnonlaki, johon on pakko syyllistyä.

Valitettavan usein, vaikkakin ymmärrettävästi monissa netissä suosituissa talonrakennusblogeissa kustannukset tai epäonnistumiset rakentamisessa jätetään sivulauseeseen, eikä ongelmista välttämättä haluta suoranaisesti opettaa lukijoita. Myöskään tarkkoja kustannusarvioita ja etenkin niiden toteumia ei välttämättä esitetä. Tämä lienee sitä arvokkainta tietoa kenelle tahansa rakentajalle. Valitettavan usein myös esitetään argumentteja, että jokin asia maksaa X-määrän euroja, vaikka todellisuudessa kustannukset keskimäärin olisivat selvästi alhaisempia. Tästä nyt yhtenä karrikoituna esimerkkinä vaikka maatyöt: Joku sanoo, että varaa 100k€ tähän, vaikka oman kokemukseni perusteella kustannukset voivat olla selvästi alhaisemmatkin (ei tietenkään aina). Toki yhden halpa kustannus ei ole sitä välttämättä toiselle, mutta en esittäisi asioita aina siten, että viimeinen asia mikä jää mieleen on, että talonrakentamisen täytyy maksaa vähintään sen puoli miljoonaa.

Tuon ilmi näitä asioita myös siksi, ettei kaikilla varmasti ole sijoittaa uuteen taloon puolta miljoonaa tai edes välttämättä sitä indeksitalon 340t€. Onko alle tuon mahdotonta rakentaa? Ei taatusti. Vaikuttavia tekijöitä on monta, mutta kuten olen saanut todistaa, huomattavan moni rakentaa myös tuon alle ja talot voivat olla tehty hirrestä tai kivestä, maaperää on saatettu paaluttaa ja avaimet käteen pakettejakin on sekä neliöitä on yli sata. Kokonaiskustannuksiin vaikuttaa monta tekijää, mutta hedelmällisintä olisi, kuten Juhan videoissa, tuoda konkretiaa esille mistä ne kustannukset syntyvät ja mitä ne oikeasti ovat.

Yksi erittäin mystifioitu tekijä tuntuu myös olevan oman työn arvo. Tästä näkee usein monta arviota. Yksi yliarvioi oman työn osuutta, toiset eivät halua laskea sille mitään arvoa. Mutta tästäkin varmasti monella rakentajalla voisi olla hyvää taustatietoa jakaa. Ainakin itse tiedän tästä sen, että kokonaisbudjetissa on muutama iso kokonaisuus, johon omalla työllä ei voi suoraan juuri ollenkaan vaikuttaa. Yksi on materiaali- ja tarvikekustannukset. Näillä viittaan siis kaikkiin niihin kustannuksiin, joihin ei liity työn osuutta (en lue tähän kuitenkaan esim. tontin lunastuskustannusta, liittymien hintaa ym.). Materiaalikustannuksiin, kuten vaikka keittiön kaappeihin voi vaikuttaa suunnitteluvaiheessa, mutta todennäköisesti ei enää rakennusvaiheessa (ainakaan välttämättä ilman lisäkustannusta). Siksi oman työn osuutta arvioitaessa pitää ensiksi poistaa kokonaisbudjetista kaikki se, mihin ei voi sillä työllä vaikuttaa (jos suunnittelua ei tässä lasketa työksi, vaan ainoastaan pelkkä varsinainen rakentaminen). Sen jälkeen pitää realistisesti rajata kaikki ne työvaiheet pois, johon tarvitaan välttämättä ammattilaista. Lopuksi pitää laskea vielä oman työn arvo ja mahdollisuus olla työmaalla. Kaikkien näiden vähennysten jälkeen voi ryhtyä arvioimaan, mistä kaikesta voi säästää omalla työllä. Tämä meni vähän ohi topikin aiheen, mutta halusin tätä kommentoida vielä lyhyesti, kun kuitenkin täällä välillä nousee esiin.

Sen olen myös oppinut, että todella huolellinen suunnittelu vähentää kustannuksia ja tuo hyvällä tavalla yllätyksettömyyttä rakentamiseen, vaikka niiltä ei voidakaan välttämättä täysin välttyä. Ja suunnittelulla tarkoitan tässä yhteydessä paljon tarkempaan yksityiskohtaisuuteen menemistä kuin vain talotoimittajan pakeilla käymistä.
Minulla ei ainakaan ollut tarkoitus lytätä mitään vaan päinvastoin sanoin nostavani hattua.

Toteaisin hattua nostettuani, että itse olisin jossakin osa-alueessa epäonnistunut.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
982
Minulla ei ainakaan ollut tarkoitus lytätä mitään vaan päinvastoin sanoin nostavani hattua.
Juu, enkä näin tarkoittanutkaan. Harmillista toki on kuitenkin se, että tietoa on olemassa ainakin periaatteessa varsin runsaasti ja myös kokemusta, mutta viime kädessä se suodattuu yhteen lauseeseen siitä kuinka pankki räjähti tai budjetin pitää olla todella lihava. Jokainen tottakai tekee itse päätöksen siitä, mitä netissä jakaa ja sitä kaikkien tulee kunnioittaa.

Oma lehmä on tässä aiheessa siinä mielessä ojassa, että rakentaminen voi tulla lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi (tontti on jo), mutta rakentamista ei saa vielä aloittaa ja tarvitsemme joka tapauksessa suunnitteluaikaa. Jos projekti etenee rakennusvaiheeseen, voin jakaa siitä infoa myös tänne, mutta en ehkä tähän topikkiin, koska projekti tulee väistämättä sisältämään myös omaa työtä, joten se ei ehkä osu täysin topikin aiheeseen. Budjetti ei ole valtava, joka vaatii silloin huolellista suunnittelua, mutta toivottavasti tuo hedelmällistä sisältöä myös heille, jotka haaveilevat rakentamisesta ilman lihavaa budjettia ja ovat järkevissä määrin osallistumassa itsekin töihin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
562
Jos projekti etenee rakennusvaiheeseen, voin jakaa siitä infoa myös tänne, mutta en ehkä tähän topikkiin, koska projekti tulee väistämättä sisältämään myös omaa työtä, joten se ei ehkä osu täysin topikin aiheeseen. Budjetti ei ole valtava, joka vaatii silloin huolellista suunnittelua, mutta toivottavasti tuo hedelmällistä sisältöä myös heille, jotka haaveilevat rakentamisesta ilman lihavaa budjettia ja ovat järkevissä määrin osallistumassa itsekin töihin.
Toivottavasti laitat mahdollisimman paljon materiaalia ja tietoa projektin etenemisestä. Meillä kanssa lyödään parin viikon kanssa tonttikaupat lukkoon ja sitten alkaa projekti. Rakentaminen ja talopaketin valinta on vielä tulevaisuudessa, mutta kyllä tässä on jo saanut tehdä pohjatöitä.

Käytännössä meidän hintahaarukan (~150 000€) talopaketeissa on aika vähän eroa ja pienellä säädöllä saa oman näköisekseen. Yksi talotoimittaja puhui myös sellaista, että talojen ulkomittoja pystyy muuttamaan hintaan 1 000€ / m². Tällä tilalla sitten asuntoon saadaan joko avoimmet tilat, kodinhoitohuone tai vaatehuone. Tällä hetkellä ehkä Kastelli on vahvin ehdokas, mutta ei Älvsbytalo tai Jukkatalo ole kaukana.

edit. ja toivottavasti tähän ketjuun tulee myös tuo sinun projektisi. Jos pohjana on kuitenkin talopaketti, niin ei oman työn maksimoiminen tarvitse silloin omaa aihettaan.
 

Diffe

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Juu, enkä näin tarkoittanutkaan. Harmillista toki on kuitenkin se, että tietoa on olemassa ainakin periaatteessa varsin runsaasti ja myös kokemusta, mutta viime kädessä se suodattuu yhteen lauseeseen siitä kuinka pankki räjähti tai budjetin pitää olla todella lihava. Jokainen tottakai tekee itse päätöksen siitä, mitä netissä jakaa ja sitä kaikkien tulee kunnioittaa.

Oma lehmä on tässä aiheessa siinä mielessä ojassa, että rakentaminen voi tulla lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi (tontti on jo), mutta rakentamista ei saa vielä aloittaa ja tarvitsemme joka tapauksessa suunnitteluaikaa. Jos projekti etenee rakennusvaiheeseen, voin jakaa siitä infoa myös tänne, mutta en ehkä tähän topikkiin, koska projekti tulee väistämättä sisältämään myös omaa työtä, joten se ei ehkä osu täysin topikin aiheeseen. Budjetti ei ole valtava, joka vaatii silloin huolellista suunnittelua, mutta toivottavasti tuo hedelmällistä sisältöä myös heille, jotka haaveilevat rakentamisesta ilman lihavaa budjettia ja ovat järkevissä määrin osallistumassa itsekin töihin.
Ilman muuta projektista tänne infoa sit.

Itse ainakin olen monesti lukenut varsinkin maatöiden hinnan olleen budjetoitu liian pieneksi tai jotain muuta ylläriä tapahtunut, esim paaluttaminen.

Omalta osaltani olen laskenut projektin osiin ja esim. kiintokalusteet kodinkoneineen on budjetoitu tietyn hintaiseksi. Tässä tullaan ainakin omalla kohdallani siihen, että monesti sitä helposti valitsee juuri sinne budjetin ylälaitaan osuvia ”kivoja juttuja” ja yhtäkkiä huomaatkin budjetin ylittyneen. Pätee myös monessa muussa kohdassa.
Ihmismieli vaan helposti on semmoinen.

Sekä kun jotain paketteja tinkaa niin pitää mennä oikeasti epämukavuusalueelle ja olla ns. mulkku. Jos haluat vielä 5000€ alennusta niin pyydä 10k€ ja kyllä se oikea viimeinen hinta sieltä löytyy. Yksikään ”viimeinen tarjous” tähän mennessä ei ole ollut hinnaltaan lopullinen ainakaan minun projektissani.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Hei kaikille!

Tartuin yllä olevaan, vaikka tarkoitus ei ole sinänsä kritisoida kirjoittajaa, mutta haluaisin tähän liittyen tuoda esille toisen näkökulman.

Ensinnäkin kiittäisin Juhaa loistavista videoista, joista on taatusti iso apu kaikille niille, jotka harkitsevat oman talon rakentamista! Kuten taisit jossakin alkupään videossa todeta, jostakin syystä talonrakentamiseen liittyvän materiaalin määrä tuntuu olevan kovin kiven alla ja se on hyvin hajaantunutta. Mitään koherenttia käsitystä on todella vaikea saada projektin kustannuksista ja yksityiskohdista.

Siksipä tartuin yllä olevaan kommenttiin. Jostain syystä talonrakentamisessa elää sitkeänä malli, jossa joku kysyy talon rakentamisen kustannuksia tai "pahimmillaan" esittää jonkin arvion kustannuksista, joka sitten lytätään hyvin vahvasti ilman selkeitä argumentteja tai kunnon selvitystä, missä ollaan menossa pieleen. Kyllä, talon rakentamisessa on paljon muuttuvia tekijöitä ja tarkan osumatarkkuuden tekeminen on vähintäänkin haastavaa. Mutta valitettavasti mentaliteetti joissakin yhteyksissä ennemminkin pelottelee ihmisiä pois talon rakentamisesta, koska ainakin itselleni joistakin kommenteista lukemalla tulee tunne, että mikäli sinulla ei ole ylimääräistä miljoonaa euroa sijoittaa rakennustyömaahan, on sitä turha aloittaa. Työni puolesta olen nähnyt erittäin monta kustannusarviota ja myös niiden toteumia ilman että olen ollut edes alalla töissä. En myöskään ole rakennusalan ammattilainen. Mutta faktapohjaista tietoa kustannuksista on tullut todistettua useammassa yhteydessä. Ja useimmiten näissä voinen todeta, että kyllä, rahaa saa menemään loputtomasti talonrakennushankkeeseen, mutta ei se ole myöskään luonnonlaki, johon on pakko syyllistyä.

Valitettavan usein, vaikkakin ymmärrettävästi monissa netissä suosituissa talonrakennusblogeissa kustannukset tai epäonnistumiset rakentamisessa jätetään sivulauseeseen, eikä ongelmista välttämättä haluta suoranaisesti opettaa lukijoita. Myöskään tarkkoja kustannusarvioita ja etenkin niiden toteumia ei välttämättä esitetä. Tämä lienee sitä arvokkainta tietoa kenelle tahansa rakentajalle. Valitettavan usein myös esitetään argumentteja, että jokin asia maksaa X-määrän euroja, vaikka todellisuudessa kustannukset keskimäärin olisivat selvästi alhaisempia. Tästä nyt yhtenä karrikoituna esimerkkinä vaikka maatyöt: Joku sanoo, että varaa 100k€ tähän, vaikka oman kokemukseni perusteella kustannukset voivat olla selvästi alhaisemmatkin (ei tietenkään aina). Toki yhden halpa kustannus ei ole sitä välttämättä toiselle, mutta en esittäisi asioita aina siten, että viimeinen asia mikä jää mieleen on, että talonrakentamisen täytyy maksaa vähintään sen puoli miljoonaa.

Tuon ilmi näitä asioita myös siksi, ettei kaikilla varmasti ole sijoittaa uuteen taloon puolta miljoonaa tai edes välttämättä sitä indeksitalon 340t€. Onko alle tuon mahdotonta rakentaa? Ei taatusti. Vaikuttavia tekijöitä on monta, mutta kuten olen saanut todistaa, huomattavan moni rakentaa myös tuon alle ja talot voivat olla tehty hirrestä tai kivestä, maaperää on saatettu paaluttaa ja avaimet käteen pakettejakin on sekä neliöitä on yli sata. Kokonaiskustannuksiin vaikuttaa monta tekijää, mutta hedelmällisintä olisi, kuten Juhan videoissa, tuoda konkretiaa esille mistä ne kustannukset syntyvät ja mitä ne oikeasti ovat.

Yksi erittäin mystifioitu tekijä tuntuu myös olevan oman työn arvo. Tästä näkee usein monta arviota. Yksi yliarvioi oman työn osuutta, toiset eivät halua laskea sille mitään arvoa. Mutta tästäkin varmasti monella rakentajalla voisi olla hyvää taustatietoa jakaa. Ainakin itse tiedän tästä sen, että kokonaisbudjetissa on muutama iso kokonaisuus, johon omalla työllä ei voi suoraan juuri ollenkaan vaikuttaa. Yksi on materiaali- ja tarvikekustannukset. Näillä viittaan siis kaikkiin niihin kustannuksiin, joihin ei liity työn osuutta (en lue tähän kuitenkaan esim. tontin lunastuskustannusta, liittymien hintaa ym.). Materiaalikustannuksiin, kuten vaikka keittiön kaappeihin voi vaikuttaa suunnitteluvaiheessa, mutta todennäköisesti ei enää rakennusvaiheessa (ainakaan välttämättä ilman lisäkustannusta). Siksi oman työn osuutta arvioitaessa pitää ensiksi poistaa kokonaisbudjetista kaikki se, mihin ei voi sillä työllä vaikuttaa (jos suunnittelua ei tässä lasketa työksi, vaan ainoastaan pelkkä varsinainen rakentaminen). Sen jälkeen pitää realistisesti rajata kaikki ne työvaiheet pois, johon tarvitaan välttämättä ammattilaista. Lopuksi pitää laskea vielä oman työn arvo ja mahdollisuus olla työmaalla. Kaikkien näiden vähennysten jälkeen voi ryhtyä arvioimaan, mistä kaikesta voi säästää omalla työllä. Tämä meni vähän ohi topikin aiheen, mutta halusin tätä kommentoida vielä lyhyesti, kun kuitenkin täällä välillä nousee esiin.

Sen olen myös oppinut, että todella huolellinen suunnittelu vähentää kustannuksia ja tuo hyvällä tavalla yllätyksettömyyttä rakentamiseen, vaikka niiltä ei voidakaan välttämättä täysin välttyä. Ja suunnittelulla tarkoitan tässä yhteydessä paljon tarkempaan yksityiskohtaisuuteen menemistä kuin vain talotoimittajan pakeilla käymistä.
Mun mielestä on hyvä, että herätellään keskustelua hinnoista ja itse tuonne aiemmin laitoinkin jo toteutuneita kustannuksia omasta projektista. Hyvin usein törmää siihen, että jengi lukee miten halvalla joku on saanut talon pykätty, kun samalla on unohdettu mainita, että oma isä on tehnyt kaikki sähköt ja appiukko lvi-työt, naapuri teki maatyöt ja itseasiassa puutkin tuli isoisän perintömetsistä. Eli kuten kirjoititkin, niin asioilla on todella monta puolta. Omasta mielestä kun miettii projektin alkamista, lähtökohtana kaikelle laskemiselle pitäisi olla pientaloteollisuuden laskelma pientaloteollisuus, missä keskimääräinen neliöhinta on sen 2053€/m2, jos siis rakennetaan indeksitalon kokoista taloa. Myös erilaiset netistä saatavat laskurit ( esim. KUSTANNUSLASKURIT) on hyviä.. nyt rakentaessa huomaa miten hyvin nuo pitääkin paikkaansa. Jos noiden alle lähtee suunnittelemaan kustannusrakennetta, niin tällöin käytettäisiin jotain faktaan perustuvaa tietoa, miksi hinta on alempi jossain osa-alueella kuin tyypillisesti. Esimerkkinä se oma kaivinkone, silläkään ei loppupelissä säästöä tule kuin vain työstä, helpossa paikassa 3-5päivää kaivinkonetyöpäivää, eli n. 30-50h á 80-90€, edelleen maa-ainekset, routaeristeet, sadevedet ym. pitää ostaa.
Jos mietitään vaikka juurikin maatöitä, on hankala sanoa yhtään paljonko maatöihin menee raha ennenkuin on tontti tutkittu. Se voi onnistua silmämääräisesti tai sitten asiantuntijan avustuksella, mutta esim. paaluttaminen ja louhinta lisää helposti kustannuksia. Paljonko se lisää onkin sitten toinen asia, mutta nuokin on hyvä tuoda faktana kustannuslaskelmaan, ei pelkästään hihasta ravistamalla. Tärkeintä on muodostaa itselleen se realistinen kustannusarvio, ei sen perusteella mihin hintaan joku muu on saanut tehtyä.

Vaikka ei piirretä pelkokuvia siitä, että rakentaminen maksaisi puolta miljoonaa, niin jotta pääsee puoleen tuosta on talo a) hyvinkin standardi b) pystyy tekemään huomattavasti itse c) yllätyksiä ei satu. Omasta mielestä asettamalla budjetin ja rakentamisen sellaseen "sweet spottiin", missä talo ei ole liian standardi ja liian halvalla tehty turvaa omaisuuden jälleenmyyntiä ajatellen paljon paremmin kuin tekemällä vain kaikkein halvimman vaihtoehdon mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Oman projektin tein 2000e x rakennuksen kokonaisala. Tarkempia budjetointeja en tehnyt eri osa-alueille. Kaikki isommat hankinnat tuli kilpailutettua / hintavertailua eri kauppojen välillä. Näin jälkeenpäin jäi vieläkin kohtuu paljon tarviketta, minkä ois saanu edullisemmin, jos ois etukätren suunnitellut/tilannut vs. Nouto lähimmästä rautakaupasta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Hei kaikille!

Tartuin yllä olevaan, vaikka tarkoitus ei ole sinänsä kritisoida kirjoittajaa, mutta haluaisin tähän liittyen tuoda esille toisen näkökulman.

Ensinnäkin kiittäisin Juhaa loistavista videoista, joista on taatusti iso apu kaikille niille, jotka harkitsevat oman talon rakentamista! Kuten taisit jossakin alkupään videossa todeta, jostakin syystä talonrakentamiseen liittyvän materiaalin määrä tuntuu olevan kovin kiven alla ja se on hyvin hajaantunutta. Mitään koherenttia käsitystä on todella vaikea saada projektin kustannuksista ja yksityiskohdista.

Siksipä tartuin yllä olevaan kommenttiin. Jostain syystä talonrakentamisessa elää sitkeänä malli, jossa joku kysyy talon rakentamisen kustannuksia tai "pahimmillaan" esittää jonkin arvion kustannuksista, joka sitten lytätään hyvin vahvasti ilman selkeitä argumentteja tai kunnon selvitystä, missä ollaan menossa pieleen. Kyllä, talon rakentamisessa on paljon muuttuvia tekijöitä ja tarkan osumatarkkuuden tekeminen on vähintäänkin haastavaa. Mutta valitettavasti mentaliteetti joissakin yhteyksissä ennemminkin pelottelee ihmisiä pois talon rakentamisesta, koska ainakin itselleni joistakin kommenteista lukemalla tulee tunne, että mikäli sinulla ei ole ylimääräistä miljoonaa euroa sijoittaa rakennustyömaahan, on sitä turha aloittaa. Työni puolesta olen nähnyt erittäin monta kustannusarviota ja myös niiden toteumia ilman että olen ollut edes alalla töissä. En myöskään ole rakennusalan ammattilainen. Mutta faktapohjaista tietoa kustannuksista on tullut todistettua useammassa yhteydessä. Ja useimmiten näissä voinen todeta, että kyllä, rahaa saa menemään loputtomasti talonrakennushankkeeseen, mutta ei se ole myöskään luonnonlaki, johon on pakko syyllistyä.

Valitettavan usein, vaikkakin ymmärrettävästi monissa netissä suosituissa talonrakennusblogeissa kustannukset tai epäonnistumiset rakentamisessa jätetään sivulauseeseen, eikä ongelmista välttämättä haluta suoranaisesti opettaa lukijoita. Myöskään tarkkoja kustannusarvioita ja etenkin niiden toteumia ei välttämättä esitetä. Tämä lienee sitä arvokkainta tietoa kenelle tahansa rakentajalle. Valitettavan usein myös esitetään argumentteja, että jokin asia maksaa X-määrän euroja, vaikka todellisuudessa kustannukset keskimäärin olisivat selvästi alhaisempia. Tästä nyt yhtenä karrikoituna esimerkkinä vaikka maatyöt: Joku sanoo, että varaa 100k€ tähän, vaikka oman kokemukseni perusteella kustannukset voivat olla selvästi alhaisemmatkin (ei tietenkään aina). Toki yhden halpa kustannus ei ole sitä välttämättä toiselle, mutta en esittäisi asioita aina siten, että viimeinen asia mikä jää mieleen on, että talonrakentamisen täytyy maksaa vähintään sen puoli miljoonaa.

Tuon ilmi näitä asioita myös siksi, ettei kaikilla varmasti ole sijoittaa uuteen taloon puolta miljoonaa tai edes välttämättä sitä indeksitalon 340t€. Onko alle tuon mahdotonta rakentaa? Ei taatusti. Vaikuttavia tekijöitä on monta, mutta kuten olen saanut todistaa, huomattavan moni rakentaa myös tuon alle ja talot voivat olla tehty hirrestä tai kivestä, maaperää on saatettu paaluttaa ja avaimet käteen pakettejakin on sekä neliöitä on yli sata. Kokonaiskustannuksiin vaikuttaa monta tekijää, mutta hedelmällisintä olisi, kuten Juhan videoissa, tuoda konkretiaa esille mistä ne kustannukset syntyvät ja mitä ne oikeasti ovat.

Yksi erittäin mystifioitu tekijä tuntuu myös olevan oman työn arvo. Tästä näkee usein monta arviota. Yksi yliarvioi oman työn osuutta, toiset eivät halua laskea sille mitään arvoa. Mutta tästäkin varmasti monella rakentajalla voisi olla hyvää taustatietoa jakaa. Ainakin itse tiedän tästä sen, että kokonaisbudjetissa on muutama iso kokonaisuus, johon omalla työllä ei voi suoraan juuri ollenkaan vaikuttaa. Yksi on materiaali- ja tarvikekustannukset. Näillä viittaan siis kaikkiin niihin kustannuksiin, joihin ei liity työn osuutta (en lue tähän kuitenkaan esim. tontin lunastuskustannusta, liittymien hintaa ym.). Materiaalikustannuksiin, kuten vaikka keittiön kaappeihin voi vaikuttaa suunnitteluvaiheessa, mutta todennäköisesti ei enää rakennusvaiheessa (ainakaan välttämättä ilman lisäkustannusta). Siksi oman työn osuutta arvioitaessa pitää ensiksi poistaa kokonaisbudjetista kaikki se, mihin ei voi sillä työllä vaikuttaa (jos suunnittelua ei tässä lasketa työksi, vaan ainoastaan pelkkä varsinainen rakentaminen). Sen jälkeen pitää realistisesti rajata kaikki ne työvaiheet pois, johon tarvitaan välttämättä ammattilaista. Lopuksi pitää laskea vielä oman työn arvo ja mahdollisuus olla työmaalla. Kaikkien näiden vähennysten jälkeen voi ryhtyä arvioimaan, mistä kaikesta voi säästää omalla työllä. Tämä meni vähän ohi topikin aiheen, mutta halusin tätä kommentoida vielä lyhyesti, kun kuitenkin täällä välillä nousee esiin.

Sen olen myös oppinut, että todella huolellinen suunnittelu vähentää kustannuksia ja tuo hyvällä tavalla yllätyksettömyyttä rakentamiseen, vaikka niiltä ei voidakaan välttämättä täysin välttyä. Ja suunnittelulla tarkoitan tässä yhteydessä paljon tarkempaan yksityiskohtaisuuteen menemistä kuin vain talotoimittajan pakeilla käymistä.
Rakentamisessa on ongelmana, ettei kukaan tiedä etukäteen mitä homma oikeasti tulee maksamaan. Ei edes se talopakettiurakoitsija/ toimittaja. Heillä ollee kuitenkin paras mahdollisuus arvata omat kulunsa parhaiten etukäteen. Olet varmaan huomannut, että tarjoushinnat vaihtelevat monesti kymmeniä prosentteja.
Pakettitoimittajien sisäänostohinnat eri yksiköille esim ikkunat eivät ole kaikilla samoja.

Sitten kun talo on valmis voidaan jälkikäteen laskea mitä se tuli maksamaan ja silloinkin tulos koskee tarkasti ottaen vain sitä taloa .

Tekijät ovat työtehoiltaan erilaisia, osa tekee sutta... osa vähemmän. Vahinkoja sattuu, toiset käyttää materiaalit tarkemmin kuin toiset eli hukat vaihtelevat, siihen vaikuttaa myös suunnittelu.

Hyvä suunnittelu säästää yleensä euroja. Omia tarpeita on hyvä miettiä etukäteen ja talon sijaintia tontilla.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
96
Ilmoittaudutaan leikkiin mukaan. Eka kierros talotoimittajien kanssa juuri käynnistynyt. Mites te, jotka olette valinneet levyvalmiin/sisusta vapaasti/viittä vaille valmis jne. -ratkaisun, mitä teillä on mennyt pintoihin, kalusteisiin, kodinkoneisiin yms. osapuilleen töineen matskuineen per neliö? Tiedän, minimi on olemassa mutta maksimia ei, mutta sanotaan nyt kuitenkin että sellaista medium, medium+ tasoa jos valkkaa pintoihin ja kalusteisiin yms. Riittäisiköhän sellainen ~700e/m2 (153m2 bruttoneliötä tällä hetkellä suunnitelmissa)?

Hirrestä mekin aiomme rakentaa. Vaihtoehtoina tällä hetkellä Kastelli, Finnlamelli, Honka, Kontio.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Ilmoittaudutaan leikkiin mukaan. Eka kierros talotoimittajien kanssa juuri käynnistynyt. Mites te, jotka olette valinneet levyvalmiin/sisusta vapaasti/viittä vaille valmis jne. -ratkaisun, mitä teillä on mennyt pintoihin, kalusteisiin, kodinkoneisiin yms. osapuilleen töineen matskuineen per neliö? Tiedän, minimi on olemassa mutta maksimia ei, mutta sanotaan nyt kuitenkin että sellaista medium, medium+ tasoa jos valkkaa pintoihin ja kalusteisiin yms. Riittäisiköhän sellainen ~700e/m2 (153m2 bruttoneliötä tällä hetkellä suunnitelmissa)?

Hirrestä mekin aiomme rakentaa. Vaihtoehtoina tällä hetkellä Kastelli, Finnlamelli, Honka, Kontio.

Kokonaisneliöt hieman huono mittari miettiä hintoja sillä keittiön neliöhinta hieman eri mitä esim mh:n tia muun huoneen missä ei ole oikeen mitään kalusteita. Keittiön hinnat 7000-15000, tähän kasaus 1000-3000. Kodinhoitohuoneen hinta n. 2000-7000e plus kasaus. Kuten huomaat hinta
haitari iso ja paljon vaikuttaa mihin panostaa ja ratkaisut ylipäänsä.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
96
Jees, ymmärrän sen, mutta ajattelin jos joku voisi heittää arviota niin olisi helpompaa verrata toimittajia keskenään. Kaikista kun ei saa muuttovalmista pakettia. Toki olen hahmotellut matskujen kustannuksia mutta työtunteja on hankalampi hahmottaa. :)
 

Diffe

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Jees, ymmärrän sen, mutta ajattelin jos joku voisi heittää arviota niin olisi helpompaa verrata toimittajia keskenään. Kaikista kun ei saa muuttovalmista pakettia. Toki olen hahmotellut matskujen kustannuksia mutta työtunteja on hankalampi hahmottaa. :)
Tekisitkö itse mitään vai tulisiko kaikki tehtynä? Tuo on kyllä hankala mittari lähteä talopaketin päälle heittämään lisäksi vielä ”materiaalineliöhintoja”.

Oletko kenties varautunut johonkin tiettyyn neliöhintaan koko paketissa lukuunottamatta esim tonttia?
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
49
Hintakeskusteluun ajatuksia, rakennettiin viime vuonna ha 147m2 kaksikerroksinen talo + 2 auton katos isolla varastolla.

Kokonaisuus ilman tonttia luokassa 320ke
Talopaketti muuttovalmiina 255ke
Autokatos elementteinä sis katemateriaalit 15ke (kokonaiskulu reilu 20ke kun työt tein ite)
Maatyöt 20ke
Liittymät 12ke
Pihatyöt 15ke
Terassi 2ke

Tuosta kun laskee keskihintaa /m2 niin mitä huomioidaan? Sopivasti summailemalla keskihinta on 1,8-2,3ke/m2 välissä mutta on tosi vaikea sanoa mitä itse kukin keskihintalaskennassa huomioi.

Me jäätiin about 20ke alle budjetin mitä pidin hyvänä saavutuksena, suurin säästö tuli maatöistä joissa olin varannut aika paljon louhintaan rahaa mut loppuviimein tarve olikin aika pieni. Tosin muutama muu juttu paukkui yli niin että ilman maatöiden säästöä olis menty ehkä 10ke yli budjetin.

Jälkikäteen jos ensirakentajana arvioi projektia niin on tosi helppo uskoa että suurin osa rakentajista ylittää budjetin. Syitä on mun mielestä pari;
-Budjetointivaiheessa on helppo laskea asiat "parhain päin" ja uskoa että yllätyksiä ei tule. Yleensä varmaan myös yliarvioidaan oman tekemisen osuus.
-Usein huomioidaan vain isoja asioita budjettiin. Loppuviimein kaikki pyyhekoukut, vakuutukset, rak. aikainen sähkö yms pikkuasiatkin vie vain yllättävän paljon rahaa.
-Projektin kestäessä budjettikuri löystyy, tulee raksaväsy eikä jaksa enää katsoa eurojen perään
-Suunnittelu ja kaupantekovaiheessa ei saada lukittua kaikkia asioita. Tähän myös moni talotehdas tuntuu pyrkivän, sisustusjututtuja, sähkösuunnitelmia, keittiötä, lämmönlähdettä, yms ei saa vielä pakettia ostaessa lukittua (erinäisten tekosyiden vuoksi) jolloin paketin kokonaishinta hämärtyy. Ite pyysin yksikköhinnat kaikista lisätöistä ja käytiin esim keittiötoimittajalta hakemassa alustava lisätyötarjous.. laskin näistä mielestäni erittäin konservatiivisen arvion paketin lisäkuluista, silti teki tiukkaa pysyä siinä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
-Suunnittelu ja kaupantekovaiheessa ei saada lukittua kaikkia asioita. Tähän myös moni talotehdas tuntuu pyrkivän, sisustusjututtuja, sähkösuunnitelmia, keittiötä, lämmönlähdettä, yms ei saa vielä pakettia ostaessa lukittua (erinäisten tekosyiden vuoksi) jolloin paketin kokonaishinta hämärtyy. Ite pyysin yksikköhinnat kaikista lisätöistä ja käytiin esim keittiötoimittajalta hakemassa alustava lisätyötarjous.. laskin näistä mielestäni erittäin konservatiivisen arvion paketin lisäkuluista, silti teki tiukkaa pysyä siinä.
Huolelisella suunnittelulla saadaan kyllä homma kerrallakin kuntoon. Se tosin vaatii sen, että asiakas tietää mitä haluaa. Aina kun lähdetään jälkikäteen muuttamaan se aiheuttaa turhaa tarjoamista, suunnittelua, pahimmillaan purkamista ja pahimmillaan virheitäkin kun joudutaan totutusta poikeamaan. Sekä se on talotehtaalle hyvä paikka lisätä katettaan. Myös niillä yksikköhinnoilla ne ovat usein talokohtaisia.

Piirrä/piirrätä pohjakuvat ennen kaupantekoa mittakaavassa, laita sinne kaikki kalusteet (samassa mittakaavassa) mitä olet ajatellut asunnossasi käyttää. Mieti mitä sähköpisteitä tarvitset missäkin kohtaa ja haluatko varautua siihen, että kalustat huoneet erilailla. Samoin ilmastoinnin kanssa mistä haluat sisään tulevan ilman puhaltavan (ettei vetoa tule liikaa). Huomioiden myös kiinteät kalusteet ja niiden paikat. Lämmitystavan (esim, patterit) vaikutus siihen miten huoneen voi kalustaa / sähköistää. Sähköissä vielä mistä haluat valot päälle/pois ja valopisteiden sijainnin ja haluatko siinä varautua muutoksiin (muista myös jouluvalot :) ) sekä minkä malliset peiterasiat haluat. Vesipisteiden paikat ja koneiden paikat. Suunnittelijat osaavat kyllä niille sitten johdot vetää.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
27
Ilmoittaudutaan leikkiin mukaan. Eka kierros talotoimittajien kanssa juuri käynnistynyt. Mites te, jotka olette valinneet levyvalmiin/sisusta vapaasti/viittä vaille valmis jne. -ratkaisun, mitä teillä on mennyt pintoihin, kalusteisiin, kodinkoneisiin yms. osapuilleen töineen matskuineen per neliö? Tiedän, minimi on olemassa mutta maksimia ei, mutta sanotaan nyt kuitenkin että sellaista medium, medium+ tasoa jos valkkaa pintoihin ja kalusteisiin yms. Riittäisiköhän sellainen ~700e/m2 (153m2 bruttoneliötä tällä hetkellä suunnitelmissa)?

Hirrestä mekin aiomme rakentaa. Vaihtoehtoina tällä hetkellä Kastelli, Finnlamelli, Honka, Kontio.
Itse joskus aikanaan mietin tuota sisusta itse vaihtoehtoa ja laskin, että 140 neliön huonestoalan omaavassa puurunkoisessa talossa säästän omalla työllä noin 3000-6000€. Tietenkin kannattaa miettiä myös se oma käytettävä aika, pelkissä seinien/katon tasoituksissa saattaa mennä helposti 3-5 viikkoa kun itse tekee. Tietenkin hirsipintojen käsittelyyn menee myös jonkinverran aikaa. Todennäköisesti laatoitukset/vesieristykset kannattaa ottaa ulkopuolelta. Kaikki oikeastaan varmaankin olisi ollut juurikin tuota keskitasoa. Lähinnä näen tuossa sellaisen hyödyn, että jos löytyy osaavia kavereita/sukulaisia tai talofirman mallistosta ei löydy mieluista paneelia tai laattaa.

Tässä jotakin laskelmia mitä silloin tein(Jotakin varmasti puuttuu):
hinta €yksikkömääräyht
Lattian materiaalit
26​
neliö
115​
2990​
Lattian alusmateriaali
500​
laatat wc(lattia+seinät)
36​
neliö
30​
1080​
Laatat eteinen
42​
5​
210​
Laatat sauna
42​
neliö
4​
168​
Laatat psh(Lattia+Seinät)
42​
neliö
35​
1470​
Seinien(Kipsilevy), katon(kipsilevy) tasoitus ja maalaukset(Ulkopuoliselta tarjous työ+mat)
16​
neliö
390​
6240​
Saunan lauteet
350​
Saunan ja PSH paneelit
900​
WC paneeli kattoon
150​
Keittiön kiintokalusteet
9000​
Kodinkoneet
2600​
MH kaappi 3kpl
1200​
Listat
1000​
Sisäovien karmit
40​
8​
320​
Sisäovet
120​
8​
960​
KHH kiintokalusteet
2500​
KHH allas
220​
KHH hana
130​
Keittiö allas
270​
Keittiö hana
240​
Sadesuihkut
2​
800​
WC pytyt
2​
650​
WC kalusteet
2​
1100​
WC Hanat
2​
450​
Eteisen kaappi
1​
650​
Kiuas
1​
650​
Vesieristykset ja laatoitukset(Ulkopuolelta työt+materiaali)
4200
Yht kaikki
40998​
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Itse joskus aikanaan mietin tuota sisusta itse vaihtoehtoa ja laskin, että 140 neliön huonestoalan omaavassa puurunkoisessa talossa säästän omalla työllä noin 3000-6000€. Tietenkin kannattaa miettiä myös se oma käytettävä aika, pelkissä seinien/katon tasoituksissa saattaa mennä helposti 3-5 viikkoa kun itse tekee. Tietenkin hirsipintojen käsittelyyn menee myös jonkinverran aikaa. Todennäköisesti laatoitukset/vesieristykset kannattaa ottaa ulkopuolelta. Kaikki oikeastaan varmaankin olisi ollut juurikin tuota keskitasoa. Lähinnä näen tuossa sellaisen hyödyn, että jos löytyy osaavia kavereita/sukulaisia tai talofirman mallistosta ei löydy mieluista paneelia tai laattaa.

Tässä jotakin laskelmia mitä silloin tein(Jotakin varmasti puuttuu):
hinta €yksikkömääräyht
Lattian materiaalit
26​
neliö
115​
2990​
Lattian alusmateriaali
500​
laatat wc(lattia+seinät)
36​
neliö
30​
1080​
Laatat eteinen
42​
5​
210​
Laatat sauna
42​
neliö
4​
168​
Laatat psh(Lattia+Seinät)
42​
neliö
35​
1470​
Seinien(Kipsilevy), katon(kipsilevy) tasoitus ja maalaukset(Ulkopuoliselta tarjous työ+mat)
16​
neliö
390​
6240​
Saunan lauteet
350​
Saunan ja PSH paneelit
900​
WC paneeli kattoon
150​
Keittiön kiintokalusteet
9000​
Kodinkoneet
2600​
MH kaappi 3kpl
1200​
Listat
1000​
Sisäovien karmit
40​
8​
320​
Sisäovet
120​
8​
960​
KHH kiintokalusteet
2500​
KHH allas
220​
KHH hana
130​
Keittiö allas
270​
Keittiö hana
240​
Sadesuihkut
2​
800​
WC pytyt
2​
650​
WC kalusteet
2​
1100​
WC Hanat
2​
450​
Eteisen kaappi
1​
650​
Kiuas
1​
650​
Vesieristykset ja laatoitukset(Ulkopuolelta työt+materiaali)
4200
Yht kaikki
40998​
Saattoi olla hintoihin lisäätty mutta monesti laskelmista unohtuu neliöltä kosteuseristys sekä kiinnitys- ja saumalaasti. Paneloinnista naulat, kiukaasta kivet, lattiasta jalkalistat+kynnyslistat ym.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
49
Huolelisella suunnittelulla saadaan kyllä homma kerrallakin kuntoon. Se tosin vaatii sen, että asiakas tietää mitä haluaa. Aina kun lähdetään jälkikäteen muuttamaan se aiheuttaa turhaa tarjoamista, suunnittelua, pahimmillaan purkamista ja pahimmillaan virheitäkin kun joudutaan totutusta poikeamaan. Sekä se on talotehtaalle hyvä paikka lisätä katettaan. Myös niillä yksikköhinnoilla ne ovat usein talokohtaisia.

Piirrä/piirrätä pohjakuvat ennen kaupantekoa mittakaavassa, laita sinne kaikki kalusteet (samassa mittakaavassa) mitä olet ajatellut asunnossasi käyttää. Mieti mitä sähköpisteitä tarvitset missäkin kohtaa ja haluatko varautua siihen, että kalustat huoneet erilailla. Samoin ilmastoinnin kanssa mistä haluat sisään tulevan ilman puhaltavan (ettei vetoa tule liikaa). Huomioiden myös kiinteät kalusteet ja niiden paikat. Lämmitystavan (esim, patterit) vaikutus siihen miten huoneen voi kalustaa / sähköistää. Sähköissä vielä mistä haluat valot päälle/pois ja valopisteiden sijainnin ja haluatko siinä varautua muutoksiin (muista myös jouluvalot :) ) sekä minkä malliset peiterasiat haluat. Vesipisteiden paikat ja koneiden paikat. Suunnittelijat osaavat kyllä niille sitten johdot vetää.
Näinhän se on mutta varsinkin valmistaloa ostaessa prosessi rakentuu niin että kaupat tehdään luonnoskuvilla ja varsinainen suunnittelu alkaa vasta sitten. Toki luonnoksiin jotain voi piirrellä, mutta on käytännössä mahdotonta hieroa täysin valmiiksi pakettia ennenkuin nimet on sopparissa. Tai sitten pitäis ostaa erikseen suunnittelu ja talo.

Osa talotehtaista myös pelaa tässä aika härskiä peliä, Designtalo jäi meillä mieleen pahimpana. Mitään yksikköhintoja mm sähköjen lisätöistä, materiaaleista, keittiömuutoksista jne ei saanut. Jos jätti paketista jotain pois niin hyvityshinta oli 70% todellisen arvosta. Painostettiin tekemään vain nopeat kaupat ja sanottiin että asioita sovitaan vasta sitten rakentamisen edetessä tarkemmin.. aika katkeria kommentteja onkin ko. firmasta kyllä netti pullollaan.
 

Diffe

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Näinhän se on mutta varsinkin valmistaloa ostaessa prosessi rakentuu niin että kaupat tehdään luonnoskuvilla ja varsinainen suunnittelu alkaa vasta sitten. Toki luonnoksiin jotain voi piirrellä, mutta on käytännössä mahdotonta hieroa täysin valmiiksi pakettia ennenkuin nimet on sopparissa. Tai sitten pitäis ostaa erikseen suunnittelu ja talo.

Osa talotehtaista myös pelaa tässä aika härskiä peliä, Designtalo jäi meillä mieleen pahimpana. Mitään yksikköhintoja mm sähköjen lisätöistä, materiaaleista, keittiömuutoksista jne ei saanut. Jos jätti paketista jotain pois niin hyvityshinta oli 70% todellisen arvosta. Painostettiin tekemään vain nopeat kaupat ja sanottiin että asioita sovitaan vasta sitten rakentamisen edetessä tarkemmin.. aika katkeria kommentteja onkin ko. firmasta kyllä netti pullollaan.
Itselläni sama kokemus Finnlamellista (sama konserni kuin Designtalo) kun hieroimme kauppoja. Ei tosin tarvinnut kauaa hieroa...
 
Liittynyt
12.08.2019
Viestejä
35
Ilmoittaudutaan leikkiin mukaan. Eka kierros talotoimittajien kanssa juuri käynnistynyt. Mites te, jotka olette valinneet levyvalmiin/sisusta vapaasti/viittä vaille valmis jne. -ratkaisun, mitä teillä on mennyt pintoihin, kalusteisiin, kodinkoneisiin yms. osapuilleen töineen matskuineen per neliö? Tiedän, minimi on olemassa mutta maksimia ei, mutta sanotaan nyt kuitenkin että sellaista medium, medium+ tasoa jos valkkaa pintoihin ja kalusteisiin yms. Riittäisiköhän sellainen ~700e/m2 (153m2 bruttoneliötä tällä hetkellä suunnitelmissa)?

Hirrestä mekin aiomme rakentaa. Vaihtoehtoina tällä hetkellä Kastelli, Finnlamelli, Honka, Kontio.
Ymmärtääkseni Kastellin hirret toimittaa Honka. Kastellilla on vaan tämä muuttovalmis konsepti. Itse en ole tykännyt näistä Kastellin Puustelli keittiöistä, laadun suhteen ei mielestäni mitään ihmeellisiä. Hirsikastellitaloja ei ollut vielä muutama kuukausi sitten yhtäkään pystyssä, mutta taitaahan se on olla markkinajohtaja muovipussitaloissa.
Finnlamellille soitin joskus ja kysyin kokonaisasiakastyytyväisyyttä, se oli jotain 60%. Mitäköhän sekin nyt tarkoittaa?
Ootko kysynyt Kuusamosta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Jos ei aio tehdä paljoakaan itse niin ei ainakaan kannata ottaa sisusta itse vaihtoehtoa. Meillä meni kustannukset aika samoihin kuin muuttovalmiissa vaikka tehtiin paljon itse. Saatiin kyllä vähä parempaa keittiötä ja pintamateriaalia yms. samaan hintaan kun pystyi kyttäilee tarjouksia (vinyylilankku 19€/m2 vs 30€/m2 talovalmistajan kautta). Lisäksi pystyi rauhassa miettii viimeisiä muutoksia ja pistorasioiden paikkoja. Jos joskus vielä rakennan uuden talon niin varmasti ottaisin sisusta itse tai jopa pelkän runkotoimituksen.
Meillähän toi oli muutenkin vähä kustomi paketti kastellilta ku tekivät vain sisärunkoihin asti + LVI hommat ja me jatkettiin itse siitä eteenpäin. Levytettiin itse, tasoitus sekä vesieristys+lastoitus työt teki ulkopuoliset. Sähköt yhdessä sähkärin kanssa ja joitain muita hommia teki sit timpuri. Kyllähän siinä illat sai hommia raksalla tehdä mutta ei mitään hirmu raksaväsymystä iskeny ja pysyttiin hyvin aikataulussa. 2018 Elokuussa alkoi maatyöt, elementit tuli lokakuussa ja sit 2019 toukokuun lopussa muutettiin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Näinhän se on mutta varsinkin valmistaloa ostaessa prosessi rakentuu niin että kaupat tehdään luonnoskuvilla ja varsinainen suunnittelu alkaa vasta sitten. Toki luonnoksiin jotain voi piirrellä, mutta on käytännössä mahdotonta hieroa täysin valmiiksi pakettia ennenkuin nimet on sopparissa. Tai sitten pitäis ostaa erikseen suunnittelu ja talo.

Osa talotehtaista myös pelaa tässä aika härskiä peliä, Designtalo jäi meillä mieleen pahimpana. Mitään yksikköhintoja mm sähköjen lisätöistä, materiaaleista, keittiömuutoksista jne ei saanut. Jos jätti paketista jotain pois niin hyvityshinta oli 70% todellisen arvosta. Painostettiin tekemään vain nopeat kaupat ja sanottiin että asioita sovitaan vasta sitten rakentamisen edetessä tarkemmin.. aika katkeria kommentteja onkin ko. firmasta kyllä netti pullollaan.
Kauppaan tarvitaan aina väh. kaksi. Kun luonnoskuvilla ei onnistu, voi yrittää neuvotella ehdollisen sopimuksen ja maksaa vaikka siitä suunnittelusta erikseen. Tietysti, jos kenelläkään ei ole töistä puutetta voi jäädä musta-pekka käteen.
Kaikissa tapauksissa se etukäteen itse miettiminen/suunnittelu on hyvästä. Helpottaa paljon suunnittelijankin
työtä, kun asiakas tietää jo valmiiksi mahdollisimman monta yksityiskohtaa, näin suunnittelijan työksi jää piirtämisen lisäksi ehdottaa vaihtoehtoja... jos hän kokee, että toisella tavalla tehden saattaisi toimia paremmin.

Painostukseen ei pitäisi alistua, vasta sen jälkeen kun nimet on paperissa olet se "heikommalla" oleva osapuoli. Toki asiallinen kannatta olla. Halvat hyvitykset ovat normaalia kaupan käyntiä. Yrittäjän tarkoitus on tienata, ja sisäänostohinnat ovat paljon halvempia kuin myyntihinnat kulutustavarakaupoissa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
403
Olisi rinnetonttia tarjolla. Suunnilleen 1:4, kun laskee. Maapohjan pitäis olla rakentamiselle hyvä. Kannattaako tuollaiseen suunnitella suosiolla rinnetaloa? Tuleeko maatöistä kohtuuttoman kalliit, jos yrittää tasoitella perus yksitasoiselle pakettitalolle? Muuttovalmiin hintaan ei taida kuulua perustusten puolesta kuin matala sokkeli.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Olisi rinnetonttia tarjolla. Suunnilleen 1:4, kun laskee. Maapohjan pitäis olla rakentamiselle hyvä. Kannattaako tuollaiseen suunnitella suosiolla rinnetaloa? Tuleeko maatöistä kohtuuttoman kalliit, jos yrittää tasoitella perus yksitasoiselle pakettitalolle? Muuttovalmiin hintaan ei taida kuulua perustusten puolesta kuin matala sokkeli.
Aika jyrkkä taitaa olla. Kuulostaisi kyllä että rinnetalo on ainut järkevä tuollaiselle. Ei oikein mitään järkee alkaa tasoittelee kun menee tontin vahvuudet täysin hukkaan eikä luultavasti saisi edes luonnollisen näköistä tehtyä. Puhumattakaan hinnasta kun maata menis aivan perhanasti.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Olisi rinnetonttia tarjolla. Suunnilleen 1:4, kun laskee. Maapohjan pitäis olla rakentamiselle hyvä. Kannattaako tuollaiseen suunnitella suosiolla rinnetaloa? Tuleeko maatöistä kohtuuttoman kalliit, jos yrittää tasoitella perus yksitasoiselle pakettitalolle? Muuttovalmiin hintaan ei taida kuulua perustusten puolesta kuin matala sokkeli.
Tonttia näkemättä varauksella. Tekisin kellarisena, kaavasta riippuen pelkkämä "tyhjänä" tilana, jolloin mahdollistaa "varasto" yms. käytön. Jos ei kaava salli "piilo-ovipalkit" voi silti tehdä. Sen kellarin taa tuollaiseen puoli-ilmaiseksi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
403
Aika jyrkkä taitaa olla. Kuulostaisi kyllä että rinnetalo on ainut järkevä tuollaiselle. Ei oikein mitään järkee alkaa tasoittelee kun menee tontin vahvuudet täysin hukkaan eikä luultavasti saisi edes luonnollisen näköistä tehtyä. Puhumattakaan hinnasta kun maata menis aivan perhanasti.
Talopaketin myyjä varoitteli olemaan ottamatta rinnetonttia, kun heille alustavasti soittelin. Tulee kuulemma tuhottomasti lisää kuluja vs. vastaavaan, mutta tasamaalle rakennettuun paikkaan. Kiinnostaisi tietää miten paljon tuo "tuhottomasti" mahtaa noin niinkun yleensä olla.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Talopaketin myyjä varoitteli olemaan ottamatta rinnetonttia, kun heille alustavasti soittelin. Tulee kuulemma tuhottomasti lisää kuluja vs. vastaavaan, mutta tasamaalle rakennettuun paikkaan. Kiinnostaisi tietää miten paljon tuo "tuhottomasti" mahtaa noin niinkun yleensä olla.
No sanotaanko että jos tasamaalla menis 20k pohjiin niin rinnetontilla katoais sama varmaan tuplana. Siis jos rakennetaan tasamaantalo rinnetontille. Kellarillinen talo taas tulee melko edulliseksi verrattuna siihen että tekis kellarin tasamaan tontille.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
No sanotaanko että jos tasamaalla menis 20k pohjiin niin rinnetontilla katoais sama varmaan tuplana. Siis jos rakennetaan tasamaantalo rinnetontille. Kellarillinen talo taas tulee melko edulliseksi verrattuna siihen että tekis kellarin tasamaan tontille.
Ja monessa kaavassa saa kellarin ottaa käyttöön ilman, että käytetään rakennusoikeutta. Isoissa kaupungeissa se yleensä tarkoittaa, että myytäessä saa enemmän kuin mitä todelliset rakennuskulut ovat. Tässäkin se paikka merkitsee paljon.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Ja monessa kaavassa saa kellarin ottaa käyttöön ilman, että käytetään rakennusoikeutta. Isoissa kaupungeissa se yleensä tarkoittaa, että myytäessä saa enemmän kuin mitä todelliset rakennuskulut ovat. Tässäkin se paikka merkitsee paljon.
Joo tämä on todella iso etu. Taitaa olla ehtona että sinne kellariin tehdään toissijaisia tiloja kuten kodinhoitohuone ja märkätilat. Saa rakentaa tontille huomattavasti isomman talon kuin rakennusoikeus sallisi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Talopaketin myyjä varoitteli olemaan ottamatta rinnetonttia, kun heille alustavasti soittelin. Tulee kuulemma tuhottomasti lisää kuluja vs. vastaavaan, mutta tasamaalle rakennettuun paikkaan. Kiinnostaisi tietää miten paljon tuo "tuhottomasti" mahtaa noin niinkun yleensä olla.
Talopaketin myyjä ei myy taloja rinnetonteille?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 784
Tottakai myy. Siinä vaiheessa kun sinne soittelin, niin tontista ei ollut vielä tietoa. Tämän puhelun aikana myyntimies kehoitti välttämään rinnetontin hankintaa, koska siitä tulee kuulemma niin paljon lisäkuluja.
Lisäkulut on suhteellisia, neliöhinta jää edukkaaksi rinnetontilla. Jos ei tarvii kellaria niin ei kannata rakentaa rinnetontille .
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Tämän puhelun aikana myyntimies kehoitti välttämään rinnetontin hankintaa, koska siitä tulee kuulemma niin paljon lisäkuluja.
Tuossahan riippuen rinteestä voi saada "kellarin" vaikka autotalliksi speksattua. Toki tuo on vähän kiinni siitä miten rakennusvalvontaa omassa nihilismissään siihen suhtautuu, mutta välillä näinkin. Täällä maalla on pari asemakaavataloa saatu "parikerroksiseksi" kun on tehty "kellaritilaa" alas. Sinne nyt vaan sattuu johtamaan esim. autotallin ovet ja muuta.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
23

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Aamulehdestä iski tällainen projekti silmään: Näin nousi 450 000 euron upea omakotitalo metsämaiseman keskelle – lempääläläinen pariskunta avaa budjettinsa euro eurolta ja antaa rakentajille tärkeän neuvon
Juttu on vain tilaajille, mutta koskee @Juha Kokkonen projektia. Mukavaa luettavaa videoiden päälle.
Joo, sellasen jutun näemmä tekivät. Itse vähän ymmärsin että tuo haastis tulisi osaksi jotain isompaa juttukokonaisuutta, jossa haastateltaisiin muitakin rakentajia. Näemmä sitten tekivät printtilehteen etusivun jutun ja yhteensä kolme sivua. Noh, antaa olla, eipä siinä hirveästi mitään pieleen mennyt ainakaan. Itse en ollut innoissani koko haastiksesta, mutta menin nyt sitten lopulta mukaan ettei puolison tarvinnut olla itsekseen. Otsikointi ehkä vähän harhaanjohtava siltä osin, että talo itsessään tuossa ei maksanut 450 kiloeuroa.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Joo, sellasen jutun näemmä tekivät. Itse vähän ymmärsin että tuo haastis tulisi osaksi jotain isompaa juttukokonaisuutta, jossa haastateltaisiin muitakin rakentajia. Näemmä sitten tekivät printtilehteen etusivun jutun ja yhteensä kolme sivua. Noh, antaa olla, eipä siinä hirveästi mitään pieleen mennyt ainakaan. Itse en ollut innoissani koko haastiksesta, mutta menin nyt sitten lopulta mukaan ettei puolison tarvinnut olla itsekseen. Otsikointi ehkä vähän harhaanjohtava siltä osin, että talo itsessään tuossa ei maksanut 450 kiloeuroa.
Onhan tuossa jutussa kuitenkin avattu projektin kustannusrakennetta ja talonkin hinta sieltä paljastuu. Raflaavan otsikon saaneet tuolla tavalla. Onhan näitä samantyyppisiä juttuja ollut Aamulehdessä aiemminkin. Olisivatko tarkoittaneet, että on osa sitä kokonaisuutta. Viimeksi oli muistaakseni joku lääkäri, joka teki/teetti Vuorekseen talon. Ihan hyvä juttu, mutta ehkä kuitenkin aika ylimalkainen. Onneksi löytyy vlogisi tosta projektista.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Onhan tuossa jutussa kuitenkin avattu projektin kustannusrakennetta ja talonkin hinta sieltä paljastuu. Raflaavan otsikon saaneet tuolla tavalla. Onhan näitä samantyyppisiä juttuja ollut Aamulehdessä aiemminkin. Olisivatko tarkoittaneet, että on osa sitä kokonaisuutta. Viimeksi oli muistaakseni joku lääkäri, joka teki/teetti Vuorekseen talon. Ihan hyvä juttu, mutta ehkä kuitenkin aika ylimalkainen. Onneksi löytyy vlogisi tosta projektista.
Omakotitalollahan toki nyt yleisesti tarkoitetaan sitä kokonaisuutta, että siltä kantilta ymmärrän kyllä tuon otsikon, mutta meillä ehkä siltä osin vähän poikkeuksellinen tapaus, kun autotalli on pienen OK-talon kokoluokkaa. Perus autokatos olisi noussut murto-osalla sen hinnasta.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Omakotitalollahan toki nyt yleisesti tarkoitetaan sitä kokonaisuutta, että siltä kantilta ymmärrän kyllä tuon otsikon, mutta meillä ehkä siltä osin vähän poikkeuksellinen tapaus, kun autotalli on pienen OK-talon kokoluokkaa. Perus autokatos olisi noussut murto-osalla sen hinnasta.
Jos tosiaan vertaa perus kenkälaatikkoon päädyssä olevalla autokatoksella, niin voi tuntua paljolta. Kuitenkin kokonaisuus vähän eri teillä. Toisaalta tuo kenkälaatikko maksaa helposti saman isoissa kaupungeissa tontteineen.

Jutussa oli muistaakseni 38 000e tuon autotallin hinta. Mielestäni kohtuullinen tuolle erilliselle tallille. Kelpaisi itsellekin tuommoinen, mutta alueelta, jolle tullaan todennäköisesti rakentamaan, ei riittävän isoja tontteja saa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Jos tosiaan vertaa perus kenkälaatikkoon päädyssä olevalla autokatoksella, niin voi tuntua paljolta. Kuitenkin kokonaisuus vähän eri teillä. Toisaalta tuo kenkälaatikko maksaa helposti saman isoissa kaupungeissa tontteineen.

Jutussa oli muistaakseni 38 000e tuon autotallin hinta. Mielestäni kohtuullinen tuolle erilliselle tallille. Kelpaisi itsellekin tuommoinen, mutta alueelta, jolle tullaan todennäköisesti rakentamaan, ei riittävän isoja tontteja saa.
En ole lukenut juttua ja en ole varma mitä toimittaja on siihen talliin laskenut mukaan, mutta kyllä se maatyöt ja kaikki mahdolliset asiat huomioiden tulee olemaan jossain 50-60ke paikkeilla lopulta. Kylmänä ilman sähköjä yms varmaan tuo 38ke, eli siinä vaiheessa kun juttua tehtiin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Omakotitalollahan toki nyt yleisesti tarkoitetaan sitä kokonaisuutta, että siltä kantilta ymmärrän kyllä tuon otsikon, mutta meillä ehkä siltä osin vähän poikkeuksellinen tapaus, kun autotalli on pienen OK-talon kokoluokkaa. Perus autokatos olisi noussut murto-osalla sen hinnasta.
Jos hinta on tuo yllämainittu 38000€ se ollee hyvä sijoitus tai ainakin lisää kohteeseen kiinnostuneiden määrää, esim yrittäjät. Ei ehkä sulle nyt myynti aivan päällimmäisenä mielessä :) , mutta eihän sitä koskaan tiedä ja siihen asti saat nauttia asiallisesta tallista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 193
Viestejä
4 215 403
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom