Valmistalopaketit

Mitäpä tästä lähteä vääntämään, näillä hinnoilla itse sain uudiskohteen suunnitelmat. Talo 190m2 ja talli 50m2.

Esittämilläsi hinnoilla vaan ei ole mitään kosketusta todellisuuteen.

Ainoa realistinen tilanne missä esim. 300e riittäisi sähkösuunnitelmiin on se, jos talopakettifirmalla on ns. mallisuunnitelmat joihin tilaaja ei toivo juurikaan muutoksia.

Silloinkin jää sitten esim. työmaavalvonta tekemättä ja pakumies taatusti oikoo mutkat sekä taikoo lisätöitä joista osaamaton pk-rakennuttaja ei osaa kieltäytyä.
 
Mitä kautta foorumilaiset ovat teettäneet maaperätutkimuksen / pohjatutkimuksen? Hintahaarukka on näköjään 1000 - 2000 euroa ja tarjontaa on jonkin verran. Onko tässä jotain sudenkuoppia mitä kannattaisi välttää? Myös hyviä toimijoita Pirkanmaalta saa suositella.

Onko maaperätutkimus pakollinen? Tai millainen pohja teillä on tontilla?

Meillä kaupungin "ohjeissa" oli, että maaperätutkimus on pakollinen. Soitin itse kaupungin rakennustarkastusinsinöörille ja totesin, että meillä on puhdas kallio alustana. Hetki keskusteltiin asiasta ja sanoi sitten, että ei tarvitse tutkimusta.
Ja normaalisti jos pohja on muuten hyvä rakentamiselle niin vastaavan mestarin/pääsuunnittelijan rakentamistapalausunto riittänee.


Esittämilläsi hinnoilla vaan ei ole mitään kosketusta todellisuuteen.

Ainoa realistinen tilanne missä esim. 300e riittäisi sähkösuunnitelmiin on se, jos talopakettifirmalla on ns. mallisuunnitelmat joihin tilaaja ei toivo juurikaan muutoksia.

Silloinkin jää sitten esim. työmaavalvonta tekemättä ja pakumies taatusti oikoo mutkat sekä taikoo lisätöitä joista osaamaton pk-rakennuttaja ei osaa kieltäytyä.
Miksei väki väännä sähkösuunnitelmia itse? Toki kaikilla ei samoja puitteita tai ei ole aikaa eikä halua. Mutta omaan taloon tuli tehtyä itse ja tutulla sähkärillä poikkesin kahveella, hän tsekkasi ne samalla lävitse kun vein pullat mukanani.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, rakennusprojekti etenee hitaasti, mutta hitaasti. Energiatodistus tuli lupaa varten. E-luku 117 ja heti alla uuden rakennuksen vaatimus alle 113. Papereissa lukee, että suunnitteluratkaisu täyttää vaatimukset.

146 neliön nettoala hirrestä kahteen kerrokseen Etelä-Suomessa, PILP ja takka. ILP suunnitelmissa laittaa myös myöhemmin. Tätä ei siten otettu laskelmissa huomioon. Kannattaako ILP laittaa rakennettaessa ja laskea E-lukuun mukaan vai vasta myöhemmin?

Parin vuoden jälkeen voi tehdä kotitalousvähennyksellä, mutta puhutaan muutamasta satasesta. Onko E-luvulla loppupeleissä vaikutusta yhtään mihinkään kun rakennuslupa saatu?
Sitä voi joku ostaja mahdollisesti tulevaisuudessa suosia, että sellainen löytyy. Itselle (varmaan suurimmalle osalle) kyllä merkkaa enemmän se kuinka paljon käyttöveden lämmitykseen sekä lämmitykseen ylipäätään kuluu pätäkkää.
Itse toteuttanut tämän niin, että mulla on PILP sekä ILP takana omat kulutusmittarit ja takassa poltetut puut tulee sitten "omasta" metsästä.
 
Jaahas, rakennusprojekti etenee hitaasti, mutta hitaasti. Energiatodistus tuli lupaa varten. E-luku 117 ja heti alla uuden rakennuksen vaatimus alle 113. Papereissa lukee, että suunnitteluratkaisu täyttää vaatimukset.

146 neliön nettoala hirrestä kahteen kerrokseen Etelä-Suomessa, PILP ja takka. ILP suunnitelmissa laittaa myös myöhemmin. Tätä ei siten otettu laskelmissa huomioon. Kannattaako ILP laittaa rakennettaessa ja laskea E-lukuun mukaan vai vasta myöhemmin?

Parin vuoden jälkeen voi tehdä kotitalousvähennyksellä, mutta puhutaan muutamasta satasesta. Onko E-luvulla loppupeleissä vaikutusta yhtään mihinkään kun rakennuslupa saatu?

Siis tuo vertailulukuko oli sulla tuon 117 pelkällä Pilpillä ja takalla?
Meillä on huoneistoala 137m2, kerrosala n. 151m2 niin meidän energialaskija sai lukemaksi 141 (C-luokka), vaikka oli 2 Ilppiä, vesitakka, thermo-ovet ja ikkunat, yläpohjan ja alapohjan lisäeristys...
Kun vaihdettiin maalämpö ja nuo ylimääräiset härpäkkeet pois, niin energialukema tippu 96:een...
 
Esittämilläsi hinnoilla vaan ei ole mitään kosketusta todellisuuteen.

Ainoa realistinen tilanne missä esim. 300e riittäisi sähkösuunnitelmiin on se, jos talopakettifirmalla on ns. mallisuunnitelmat joihin tilaaja ei toivo juurikaan muutoksia.

Silloinkin jää sitten esim. työmaavalvonta tekemättä ja pakumies taatusti oikoo mutkat sekä taikoo lisätöitä joista osaamaton pk-rakennuttaja ei osaa kieltäytyä.

Piti ihan tarkistaa maksettu lasku ja muistin hinnan pikkasen väärin, koska taloon tuli kotiautomaatiojärjestelmä joka nosti sähkösuunnitelmien hintaa. Suunnitelmat maksoi 390€ eikä 300€ mitä alunperin muistelin. Ei ollut mikään valmis talopaketti vaikkakin suurelementtitalo eräältä talotoimittajalta. He nyt ei mitenkään liity itse sähkösuunnitelmiin tai sen hintaan.

Sähkärin kanssa käytiin toiveet läpi ja saatiin juuri sellaiset mitä haluttiin ja tietenkin matkalla tuli muutoksia jotka toteutettiin ja päivitettiin suunnitelmiin ilman mitään lisämaksua.

Valvonnassa ei mitään puutteita, ei taiottu lisätöitä eikä mitään muutakaan hokkuspokkusta.
 
Piti ihan tarkistaa maksettu lasku ja muistin hinnan pikkasen väärin, koska taloon tuli kotiautomaatiojärjestelmä joka nosti sähkösuunnitelmien hintaa. Suunnitelmat maksoi 390€ eikä 300€ mitä alunperin muistelin. Ei ollut mikään valmis talopaketti vaikkakin suurelementtitalo eräältä talotoimittajalta. He nyt ei mitenkään liity itse sähkösuunnitelmiin tai sen hintaan.

Sähkärin kanssa käytiin toiveet läpi ja saatiin juuri sellaiset mitä haluttiin ja tietenkin matkalla tuli muutoksia jotka toteutettiin ja päivitettiin suunnitelmiin ilman mitään lisämaksua.

Valvonnassa ei mitään puutteita, ei taiottu lisätöitä eikä mitään muutakaan hokkuspokkusta.

Siis tarkoitat nyt että urakoitsija teki myös sähköpiirustukset?

Tällaisessa järjestelyssä tuo "suunnittelun" osuus voi pitää paikkansa koska urakoitsija voi jyvittää osan kuluista muualle.

Käytännössä siis pakumies teki talossasi asennukset juuri niin hyvin tai huonosti kuin kehtasi ja lopputulos tuli tod.näk. vähän kalliimmaksi mutta olet tyytyväinen kun saatiin suunnittelulle ja valvonnalle mahd. pieni hinta.

Sanoisin että kaikenkaikkiaan kannaltasi ihan hyvä diili kun asiakaskin on vielä tyytyväinen.
 
  • Tykkää
Reactions: GJ
Siis tarkoitat nyt että urakoitsija teki myös sähköpiirustukset?

Tällaisessa järjestelyssä tuo "suunnittelun" osuus voi pitää paikkansa koska urakoitsija voi jyvittää osan kuluista muualle.

Käytännössä siis pakumies teki talossasi asennukset juuri niin hyvin tai huonosti kuin kehtasi ja lopputulos tuli tod.näk. vähän kalliimmaksi mutta olet tyytyväinen kun saatiin suunnittelulle ja valvonnalle mahd. pieni hinta.

Sanoisin että kaikenkaikkiaan kannaltasi ihan hyvä diili kun asiakaskin on vielä tyytyväinen.

Kyllä, urakoitsija teki myös sähköpiirustukset. Suunnitelmien hinta ei olisi muuttunut siitä miksikään jos en olisi heitä ottanut tähän urakoitsijaksi. En siis ollut sidottu valitsemaan heitä tekemään yhtään mitään ja olisin voinut kiikuttaa valmiit suunnitelmat ihan kenelle tahansa toiselle urakoitsijalle.

Olen tyytyväinen sekä suunnitelmien hintaan, että koko urakan hintaan :)
 
Kannattaa aina muistaa, että suomi on täynnä pieniä suunnittelupuljuja ihan yhden miehen tmi:stä parin suunnittelijan firmoihin ja jotkut jopa tekevät pieniä hommia ihan harrastepohjalta omien töidensä ohessa. Vaikka etenkin pk-seudulla suunnittelijoiden taksat pyörii siellä 70-100€/tunti, saa jostain kauempaa täysin pätevän tmi suunnittelijan 35-50€/tunti hintaan. Siinä on myös todella iso ero mitä tämä "suunnittelu" pitää sisällään. Tehdäänkö kaikki alusta alkaen asiakkaan kanssa yhdessä katselmoiden/malleja selaillen tyhjille kuville (20-40 tuntia), onko pohjana talotehtaan valmismalli/asiakkaan tekemä luonnos jossa rasioiden, pisteiden yms paikat on jo määritelty (5-10 tuntia) vai onko tämä valmismalli tehty jo valmiiksi koneelle/sen on tehnyt alan ihminen jolloin riittää puhtaaksi piirto/tarkastus/nimi paperiin (1-5 tuntia). Sitten jos ja kun niitä muutoksia kuitenkin tulee niin kuuluuko niiden päivitys kuviin, päivitetäänkö niitä edes vai kerrotaanko edes tilaajalle?

Tämän kun kertoo neljällä (sähkö, kvv, iv, lämmitys) niin saadaan aika laaja haarukka mitä suunnittelu voi maksaa :)
 
Kannattaa aina muistaa, että suomi on täynnä pieniä suunnittelupuljuja ihan yhden miehen tmi:stä parin suunnittelijan firmoihin ja jotkut jopa tekevät pieniä hommia ihan harrastepohjalta omien töidensä ohessa. Vaikka etenkin pk-seudulla suunnittelijoiden taksat pyörii siellä 70-100€/tunti, saa jostain kauempaa täysin pätevän tmi suunnittelijan 35-50€/tunti hintaan. Siinä on myös todella iso ero mitä tämä "suunnittelu" pitää sisällään. Tehdäänkö kaikki alusta alkaen asiakkaan kanssa yhdessä katselmoiden/malleja selaillen tyhjille kuville (20-40 tuntia), onko pohjana talotehtaan valmismalli/asiakkaan tekemä luonnos jossa rasioiden, pisteiden yms paikat on jo määritelty (5-10 tuntia) vai onko tämä valmismalli tehty jo valmiiksi koneelle/sen on tehnyt alan ihminen jolloin riittää puhtaaksi piirto/tarkastus/nimi paperiin (1-5 tuntia). Sitten jos ja kun niitä muutoksia kuitenkin tulee niin kuuluuko niiden päivitys kuviin, päivitetäänkö niitä edes vai kerrotaanko edes tilaajalle?

Tämän kun kertoo neljällä (sähkö, kvv, iv, lämmitys) niin saadaan aika laaja haarukka mitä suunnittelu voi maksaa :)

Aika pitkälti se mitä olisin kirjoittanut jos olisin jaksanut. Toisaalta ihan ajatusleikkinä, miksi alaan vihkiytynyt ihminen harrastuksena myisi työpanostaan pilkkahintaan (ellei tuo 35-50e ole suoraan lapaan.)

Huolettaa vaan kovasti että joku ihan oikeasti noiden aikaisempien viestien jälkeen luulee että 300e:llä voisi saada kattavaa suunnittelua edes pientaloon. Tietysti jotku vanhat kierrätetyt kuvat joihin nimiöt on vaihdettu jos on jaksettu voi saada.
 
35-50€/tunti pilkkahinta?
Ehkä pk-seudulta pyydettyihin tarjouksiin/jonkun isomman toimiston laskutukseen nähden, mutta kyllä se vaan on ihan normaali hinta noissa tapauksissa mitä mainitsin.
35-50€/tunti käteen... Huh, tuli valittua väärä ala jos ok-talon lvis suunnittelija saa 8000€/kk nettona :)

Edit: Otetaan vähän asiallisempi lähestyminen.
Itse tunnen siis useammankin tälläisen suunnittelijan. Ovat päivätöissä esim alan opettajana ja sitten iltaisin/viikonloppuisin (tai oman työpäivän aikana) tekevät pieniä sivuhommia, vaikka jonkun autotallin ark/rak-kuvat luvan hakuun. Kuulemma hauskaa ja mielenkiintoista vaihtelua ja jos vaikka sen 4h/vko tekee niin vuodessa sen on lähemmäs 10t lisätili oman työn päälle.
Toki vaihtelua on näissäkin, en ehkä suosittelisi henkilölle jolle pitää kaikki opastaa "kädestä pitäen", silloin se kiinteä urakkahinta on yleensä paras vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Parasta LVI-suunnittelua järkihinnoilla olen nähnyt täältä (enkä ole firmaan missään kytköksissä):

lvisuhde.fi
 
Parasta LVI-suunnittelua järkihinnoilla olen nähnyt täältä (enkä ole firmaan missään kytköksissä):

lvisuhde.fi

Itsellä juuri päin vastainen kokemus tai varmaan hinta on halpa, en ole toki kuin 4-5 heidän suunnitelmaa nähnyt ja tuntuu että kaverit vain piirtävät eikä ajattele ollenkaan miten käytännössä rakenteet menee ja miten saadaan hommat toteutettua. Lisäksi vaikea saa kiinni kavereita.
 
35-50€/tunti pilkkahinta?
Ehkä pk-seudulta pyydettyihin tarjouksiin/jonkun isomman toimiston laskutukseen nähden, mutta kyllä se vaan on ihan normaali hinta noissa tapauksissa mitä mainitsin.
35-50€/tunti käteen... Huh, tuli valittua väärä ala jos ok-talon lvis suunnittelija saa 8000€/kk nettona :)

Edit: Otetaan vähän asiallisempi lähestyminen.
Itse tunnen siis useammankin tälläisen suunnittelijan. Ovat päivätöissä esim alan opettajana ja sitten iltaisin/viikonloppuisin (tai oman työpäivän aikana) tekevät pieniä sivuhommia, vaikka jonkun autotallin ark/rak-kuvat luvan hakuun. Kuulemma hauskaa ja mielenkiintoista vaihtelua ja jos vaikka sen 4h/vko tekee niin vuodessa sen on lähemmäs 10t lisätili oman työn päälle.
Toki vaihtelua on näissäkin, en ehkä suosittelisi henkilölle jolle pitää kaikki opastaa "kädestä pitäen", silloin se kiinteä urakkahinta on yleensä paras vaihtoehto.

35e/h saat siivoojan, et tate-suunnittelua. Sivutoimisellakin puuhastelijalla on kiinteitä kustannuksia kuten vakuutukset, laitteet ja ohjelmistot. Lisäksi pitäisi saada katettua myös hallinnolliset kulut eli se aika mikä palaa muuhun kuin suunnitteluun.

Jostain pk-talojen suunnittelusta se 50e/h on aikalailla minimi millä tuon saa kestävälle pohjalle vaikkei itse suunnittelutyö olekaan erityisen vaativaa. Tietysti joku saattaa tehdä näitä talkootöinä ja se heille suotakoon.
 
Täällä rakentaja toteuttanut aiemmin sähkösuunnitelmat sähkärin toteutuneiden vetojen mukaan. Meille tämä ei käynyt, koska kyllä omaan taloon pitää pistokepaikat jne. suunnitella itse.

Ajatuksissa vielä sähköttää ulos tarpeeksi paikkoja jouluvaloille ym., ethernettiä mahdollisille valvontakameroille ja kaiutinliittimet ulkokaiuttimille. Nämä kaikki liittimet johonkin katonrajaan, eikä kuten normaalisti johonkin 1,5m korkeuteen. Vai onko tähän jotain hyvää tapaa toteuttaa?

Sisällä ollaan laittamassa ruutuja seinille ja rasiat tietty pitäisi saada tuohon 1,5m korkeuteen. Vai putki seinän sisällä alhaalta ylös?

"Tekniseen tilaan" (KHH kaappi) järkevät paikat mediamuuntimelle, modeemille, reitittimelle, kytkimelle ja nassille. Kattoon vielä optimaaliset paikat tukiasemille.
 


Meidän muuttovalmis luovutettiin vajaa pari viikkoa sitten torstaina ja talossa on nyt asusteltu runsaan viikon päivät. Ohessa vlogi tuoreeltaan käyttöönotto- ja luovutustarkastusten jälkeen. Kymmenkunta pikkujuttua jäi talofirmalle korjailtavaksi vielä luovutustarkastuksen jälkeen ja toki varmasti jotain uutta vielä vuositarkastuksen yhteydessä. Kokonaisuudessaan kaikki on kyllä sujunut Finnlamellin kanssa hyvin ja kaikki pienet rypyt on hoituneet asiallisesti kuntoon. Ei mikään aivan täydellinen 5/5 suoritus, mutta 4 tai 4,5/5 ja kokonaisuudessaan ollaan toistaiseksi tyytyväisiä siihen mitä saatiin.

Saitkos jotain hyvitystä tosta yleisestä talotoimittajan näytöstä.?

Saunan välilauteen otsassa on joku merkki vai kytkin?
-tosta tuli mieleen meillä on puusta muotoillut "tyynyt" mukavampi loikoilla lauteilla ja suojaa samalla seinää.
- väriä suikuseinässä voi vaihtaa myös teippaamalla, autoissa käytetään paljon. joten kestävät säätä ja vettä hyvin. Boomuksena saa palautettua alkuperäiseksi :) jos kaipaa myöhemmin vaihtelua.

Pidin keittiön ledivaloista, hyvin antavat valoa. Paljonko ne kuluttavat yhteensä watteja?

WC: n allataan taustan laatoitus on todella hieno.
-Tykkäsin kyllä noista WC:n valkoisista pistorasioistakin, siinä on sitä valkoista ympärillä. Joten en siis niitä mustaksi vaihtaisi, no joo nää on niitä makuasioita :)

Hyvä vakaaja kamerassa, kuva oikein lentää. Hienolta näytti muutenkin.
 
Saitkos jotain hyvitystä tosta yleisestä talotoimittajan näytöstä.?

Saunan välilauteen otsassa on joku merkki vai kytkin?
-tosta tuli mieleen meillä on puusta muotoillut "tyynyt" mukavampi loikoilla lauteilla ja suojaa samalla seinää.
- väriä suikuseinässä voi vaihtaa myös teippaamalla, autoissa käytetään paljon. joten kestävät säätä ja vettä hyvin. Boomuksena saa palautettua alkuperäiseksi :) jos kaipaa myöhemmin vaihtelua.

Pidin keittiön ledivaloista, hyvin antavat valoa. Paljonko ne kuluttavat yhteensä watteja?

WC: n allataan taustan laatoitus on todella hieno.
-Tykkäsin kyllä noista WC:n valkoisista pistorasioistakin, siinä on sitä valkoista ympärillä. Joten en siis niitä mustaksi vaihtaisi, no joo nää on niitä makuasioita :)

Hyvä vakaaja kamerassa, kuva oikein lentää. Hienolta näytti muutenkin.
Taloesittely tehdään käsittääkseni aina Finnlamellin kohteisiin niiden valmistuttua, ei siis tullut mitään hyvitystä. Kaippa tuosta olisi voinut kieltäytyäkin, mutta ei nähty tuota mitenkään ongelmana ja itsellekin oli ennen rakentamisen aloittamista suuri hyöty, kun päästiin käymään katsomassa paria kohdetta.

Saunan alatason etureinassa on laudevalmistajan logo. Uusi suihkuseinä on jo tilattu, joten jätetään nuo teippailut tältä erää :) Keittiön ledinauha taisi olla 14,4 wattia per metri, vastaavan tehoinen himmennettävä nauha tuli myös pesuhuoneeseen.
 
Taloesittely tehdään käsittääkseni aina Finnlamellin kohteisiin niiden valmistuttua, ei siis tullut mitään hyvitystä. Kaippa tuosta olisi voinut kieltäytyäkin, mutta ei nähty tuota mitenkään ongelmana ja itsellekin oli ennen rakentamisen aloittamista suuri hyöty, kun päästiin käymään katsomassa paria kohdetta.
Saivat kyllä hyvää ilmaista mainosta (täälläkin), lattiatkin vähän kuluvat vierailijoista.., joten pieni korvaus olisi kyllä paikallaan.
Pääasia että sait hyvän talon, ehkäpä ovat tiedostaneet "mainosarvosi" hyvän palvelun muodossa.
 
Saivat kyllä hyvää ilmaista mainosta (täälläkin), lattiatkin vähän kuluvat vierailijoista.., joten pieni korvaus olisi kyllä paikallaan.
Pääasia että sait hyvän talon, ehkäpä ovat tiedostaneet "mainosarvosi" hyvän palvelun muodossa.
Ei kulunut, kengät jäivät ovelle :) Hyvä vaan että muutkin ihmiset pääsivät katsomaan valmista taloa, heille sen ilomielin vastavuoroisesti suon, koska itsellekin siitä oli aikanaan isosti hyötyä.
 
Suosituksia tai kokemuksia vähän pienemmistä valmistalopaketeista? Joku max. 120 neliötä hakusessa.

Meille valmistuu Kastelli verso upgreidattuna lähipäivinä, vähän yli sata neliötä kokonaispintala. Riittää meille (kahdelle aikuiselle), rakentaminen on sujunut hyvin jotain olen reklamoinut ja ne on rakentaja hoitanut kuntoon heti eikä valvojallakaan ole ollut Kastellista mitään huonoa sanottavaa, pientä verkkaisuutta lukuunottamatta. Ilmavuotomittauksissa tuli arvo 0,5 joka on kuulemma tosi hyvä. Talomalli on tietysti aina omista tai hallituksen haluista ja tarpeista sekä tontista kiinni...
 
Meille valmistuu Kastelli verso upgreidattuna lähipäivinä, vähän yli sata neliötä kokonaispintala. Riittää meille (kahdelle aikuiselle), rakentaminen on sujunut hyvin jotain olen reklamoinut ja ne on rakentaja hoitanut kuntoon heti eikä valvojallakaan ole ollut Kastellista mitään huonoa sanottavaa, pientä verkkaisuutta lukuunottamatta. Ilmavuotomittauksissa tuli arvo 0,5 joka on kuulemma tosi hyvä. Talomalli on tietysti aina omista tai hallituksen haluista ja tarpeista sekä tontista kiinni...
Pienissä omakotitaloissa ongelma on lähinnä myyntitilanteessa, kun ostajakunnasta rajautuu lapsiperheet pois. Täällä 94m2, 2mh talo ja ostajia oli niukasti (mutta juuri riittävästi!). Olihan tuo rivarin/paritalon vaihtoehtona juuri sopiva talo meille, ei kaduta.

@Gadus morhua 120m2 okt järkevällä pohjalla tuntuu olevan tällä hetkellä todella kuumaa kamaa markkinoilla. Menevät kaupaksi nopeasti. Muutama tuollainen roikkuu listoilla pitkään, kun esim. olohuone on ns. jämätilaan suunniteltu eli ei varsinaisesti mitään järkevää huonesuunnitelmaa. Ei siis ollenkaan huono idea tuollaista rakentaa, jos riittää omaan käyttöön.
 
Pienissä omakotitaloissa ongelma on lähinnä myyntitilanteessa, kun ostajakunnasta rajautuu lapsiperheet pois. Täällä 94m2, 2mh talo ja ostajia oli niukasti (mutta juuri riittävästi!). Olihan tuo rivarin/paritalon vaihtoehtona juuri sopiva talo meille, ei kaduta.

@Gadus morhua 120m2 okt järkevällä pohjalla tuntuu olevan tällä hetkellä todella kuumaa kamaa markkinoilla. Menevät kaupaksi nopeasti. Muutama tuollainen roikkuu listoilla pitkään, kun esim. olohuone on ns. jämätilaan suunniteltu eli ei varsinaisesti mitään järkevää huonesuunnitelmaa. Ei siis ollenkaan huono idea tuollaista rakentaa, jos riittää omaan käyttöön.

Näinhän tuo on, meidänkin arvostuksissa lyömätön verrattuna rivariin. Kolmas makkari tai sitten se oikein hyvin toimiva pohja on kyllä välttämätön kahden aikuisen etätyörumbaan.

Meille valmistuu Kastelli verso upgreidattuna lähipäivinä, vähän yli sata neliötä kokonaispintala. Riittää meille (kahdelle aikuiselle), rakentaminen on sujunut hyvin jotain olen reklamoinut ja ne on rakentaja hoitanut kuntoon heti eikä valvojallakaan ole ollut Kastellista mitään huonoa sanottavaa, pientä verkkaisuutta lukuunottamatta. Ilmavuotomittauksissa tuli arvo 0,5 joka on kuulemma tosi hyvä. Talomalli on tietysti aina omista tai hallituksen haluista ja tarpeista sekä tontista kiinni...

Kastelliin pitää kyllä tutustua tarkemmin, kiitos! Haluatko paljastaa minkälaista upgreidausta olette tehneet?
 
Onko porukka täällä rakennuttanut valmistaloa omalla pohjalla tai muokannut? Lisääkö hintaa paljonkin esim. talotehtaan valmis pohja 120m2 vs. oma pohja 120m2 ?
 
Onko porukka täällä rakennuttanut valmistaloa omalla pohjalla tai muokannut? Lisääkö hintaa paljonkin esim. talotehtaan valmis pohja 120m2 vs. oma pohja 120m2 ?
Muokkaamisesta ei ainakaan meillä ottanut kukaan mitään lisähintaa kun tehtaita kilpailutettiin.
 
Miten valita keittiön kodinkoneet? Itsellä keittiön suunnittelu työnalla ja seuraavaksi pitäisi koneet miettiä. Uuneissa varsinkin on valinnanvaraa.
 
Miten valita keittiön kodinkoneet? Itsellä keittiön suunnittelu työnalla ja seuraavaksi pitäisi koneet miettiä. Uuneissa varsinkin on valinnanvaraa.
Meillä vaimolle on se ja sama mitkä kodinkoneet on, mutta minulle näiden ominaisuudet olivat todella tärkeitä. Juuri eilen käytiin Puustellilla keskustelua ja heillä kuulemma hyvät alennukset päällä.
- Tiskarin koko XL, kolmitasoinen, automaattisesti avautuva luukku
- 2x jääkaappipakastinta, ei suurta merkitystä, mutta erikseen poiskytkettävät osat
- Uuni, pyrolyyttinen puhdistus
- Liesi induktio, integroitu liesituuletin
- Oma mikro piiloon aamiaskaappiin (säästää melkein erotuksen, jos ottaisi integroidun + normaali kaappi 120 cm)

Omalla listalla korkealla Siemens. Katsotaan nyt silti vielä merkkitarjonta.
 
Maku ja ennen kaikkea tottumiskysymyksiä nuo monet keittiön asiat mutta tässä omia havaintoja 100+ keittiön kokemuksella:

- Integroitu uuni ehdottomasti, ulosliukuvat kannakkeet ja perinteiset napit. Sitä kosketusnäyttöä vielä lääppii jos uuni on korkealla mutta tason alle sijoitettuna todella ikävä käyttää ja osa näytöistä vaatii jopa kumartumisen ennenkö näet mitä siellä lukee. Jos uuni tulee kaappiin, niin harkitsisin mikrotoimintoa (jää yksi laite pois muualle sijoittelulta).
- Induktiossa liukukytkimet, ei tarvitse painaa 5 kertaa plussaa kun haluat levyn vaikka 1-6. Koko ja alueet sitten käytön mukaan mutta uudet "alueettomat" on kyllä käteviä myös
- Liesituuletin ehdottomasti huipparimalli, hijainen ja tehokas. Jos ei vaihtoehtona niin sitten joku muu huono vaihtoehto mielellään mahdollisimman isona. Nuo lieteen integroidut/takaa nousevat mallit toimii, jos liettä käyttää sen mukaisesti. Turha kuvitella että vetää esim ison kattilan/wokkipannun keittohöyryt tai pekonia/pihvejä isolla pannulla paistaessa kaiken käryn.
- Jääkaappi ja pakastin, en itse ottaisi integroituja koneita mistään hinnasta. Suhteessa käytettyyn tilaan todella onnettomat litramäärät ja kapeat hyllyt/laatikot, ovia saa säätää ja pahimmillaan pakastimen ovi jää auki etkä sitä huomaa. Ennemmin 90cm sidebyside tai 75-120cm festivo jos rahaa löytyy.
- Hinta ja laatu kulkee suht käsikädessä. Ei se Mielen 500e uuni ole yhtään sitä siemensiä/boschia parempi, 1500e+ uunit alkavat sitten kaikki olla jo suht hyviä. Poistuvia malleja saa monesti edullisesti/outletteja kyttäämällä saa yleensä laadukkaat koneet -50% täydellä takuulla.
 
Meillä vaimolle on se ja sama mitkä kodinkoneet on, mutta minulle näiden ominaisuudet olivat todella tärkeitä. Juuri eilen käytiin Puustellilla keskustelua ja heillä kuulemma hyvät alennukset päällä.
- Tiskarin koko XL, kolmitasoinen, automaattisesti avautuva luukku
- 2x jääkaappipakastinta, ei suurta merkitystä, mutta erikseen poiskytkettävät osat
- Uuni, pyrolyyttinen puhdistus
- Liesi induktio, integroitu liesituuletin
- Oma mikro piiloon aamiaskaappiin (säästää melkein erotuksen, jos ottaisi integroidun + normaali kaappi 120 cm)

Omalla listalla korkealla Siemens. Katsotaan nyt silti vielä merkkitarjonta.
Tismalleen sama tilanne meillä, eli minä olen kodinkoneista vastuussa.
- Meille sopisi kapeampi, 45 cm, kone. Asutaan kahdestaan. Automaattiavaus on hyvä ja toivottava ominaisuus tännekin.
- Kylmälaitteelle en ole osannut määritellä vaatimuksia. Jääpalakoneet ja näytölliset laitteet tottakai kiinnostavat (Eran mainitsema Festivo vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta).
- Uuniin haluan myös pyrolyysin sekä mahdollisesti höyrytoiminnon. Kenelläkään höyrystä kokemusta? Voisi korvata mikron.
- Liesi myös induktio ja mahdollisesti induktio-kaasuyhdistelmä. Yhtiöön tulee kaasu.
- Liesituuletin integroidaan tämän hetken suunnitelman mukaan kaapin pohjaan. Voi tarvittaessa muuttua.
- Aamiaiskaappi tulossa meillekin. Mikron jos voisi korvata uunilla, niin aina parempi.

Maku ja ennen kaikkea tottumiskysymyksiä nuo monet keittiön asiat mutta tässä omia havaintoja 100+ keittiön kokemuksella:

- Integroitu uuni ehdottomasti, ulosliukuvat kannakkeet ja perinteiset napit. Sitä kosketusnäyttöä vielä lääppii jos uuni on korkealla mutta tason alle sijoitettuna todella ikävä käyttää ja osa näytöistä vaatii jopa kumartumisen ennenkö näet mitä siellä lukee. Jos uuni tulee kaappiin, niin harkitsisin mikrotoimintoa (jää yksi laite pois muualle sijoittelulta).
- Induktiossa liukukytkimet, ei tarvitse painaa 5 kertaa plussaa kun haluat levyn vaikka 1-6. Koko ja alueet sitten käytön mukaan mutta uudet "alueettomat" on kyllä käteviä myös
- Liesituuletin ehdottomasti huipparimalli, hijainen ja tehokas. Jos ei vaihtoehtona niin sitten joku muu huono vaihtoehto mielellään mahdollisimman isona. Nuo lieteen integroidut/takaa nousevat mallit toimii, jos liettä käyttää sen mukaisesti. Turha kuvitella että vetää esim ison kattilan/wokkipannun keittohöyryt tai pekonia/pihvejä isolla pannulla paistaessa kaiken käryn.
- Jääkaappi ja pakastin, en itse ottaisi integroituja koneita mistään hinnasta. Suhteessa käytettyyn tilaan todella onnettomat litramäärät ja kapeat hyllyt/laatikot, ovia saa säätää ja pahimmillaan pakastimen ovi jää auki etkä sitä huomaa. Ennemmin 90cm sidebyside tai 75-120cm festivo jos rahaa löytyy.
- Hinta ja laatu kulkee suht käsikädessä. Ei se Mielen 500e uuni ole yhtään sitä siemensiä/boschia parempi, 1500e+ uunit alkavat sitten kaikki olla jo suht hyviä. Poistuvia malleja saa monesti edullisesti/outletteja kyttäämällä saa yleensä laadukkaat koneet -50% täydellä takuulla.
Paljon hyviä vinkkejä, kiitän!

- Uuniin liukuvat kannakkeet. Näihin olin myös päätynyt. Ei tarvitse kurotella ja polttaa käsiään. Kosketusnäytön korkeusasemointi oli hyvä vinkki.
- Induktion liukukytkimet myös hyvä vinkki. Tarjontaa tosin hiukan supistaa mahdollinen yhdistelmäliesi.
- Kerrostaloasunto kyseessä, niin otetaan siis mahdollisimman iso liesituuletin? Höyryt saadaan poistokanavaan.
- Festivosta sinulla on hyviä kokemuksia? Suomalaisuus iso plussa. Kylmälaitteita en ajatellut integroida, uunin ja lieden ainoastaan.


Alla pari kuvaa omista visioista. Avokeittiö, 7000x3500. Ensi viikolla aika Ikean suunnitteluun Manskulla.
 

Liitteet

  • k2.jpg
    k2.jpg
    112,1 KB · Luettu: 270
  • k1.jpg
    k1.jpg
    115,3 KB · Luettu: 271
75-120cm festivo jos rahaa löytyy
Festivon viimeistelyn laatu ei kyllä ole ihan sitä tasoa mitä hinnalla voisi olettaa. Vaihdettiin kolme vuotta sitten keittiöön uusi tuollainen 120 cm yhdistelmä alkuperäisen Huurteen tilalle. Jääkaapin ovenkahvan mekanismi hajosi noin vuoden jälkeen. Lähettivät kyllä vaihto-osan, mutta sekin hajosi taas noin vuoden päästä. Rakenne tuossa osassa on aivan liian heppoinen kahvaan kohdistuvaan voimaan nähden.

Nyt on kaapista alkanut välillä kuulumaan omituista sirinää. Epäilen, että no-frost pakastimen flekti jotenkin resonoi tms. Ja muutenkin tuo on alusta asti ollut aika äänekäs, luultavasti juuri tuon melkein koko ajan päällä olevan no-frost -systeemin vuoksi. Lisäksi kun jääkaapille ja pakastimelle on omat kompurat, niin melkein koko ajan jompi kumpi niistä on päällä.

Onhan tuossa toki hyviä puolia mitä muilta valmistajilta ei tahdo saada. Esim. 0-asteen lokero on ihan huippu. Lisäksi jääkaapin koko on ihan jäätävä - harvaan kaappiin pystyy vaivatta nakkaamaan kokonaisia uunipeltejä tai vaikka 10l ämpäreitä.

Mutta jotkut Liebherrin tai Mielen laitteet voisivat laadullisesti olla ehkä parempia - toki vastaavassa koossa (leveys ja korkeus) niitä ei saa.
 
Festivon viimeistelyn laatu ei kyllä ole ihan sitä tasoa mitä hinnalla voisi olettaa. Vaihdettiin kolme vuotta sitten keittiöön uusi tuollainen 120 cm yhdistelmä alkuperäisen Huurteen tilalle. Jääkaapin ovenkahvan mekanismi hajosi noin vuoden jälkeen. Lähettivät kyllä vaihto-osan, mutta sekin hajosi taas noin vuoden päästä. Rakenne tuossa osassa on aivan liian heppoinen kahvaan kohdistuvaan voimaan nähden.

Nyt on kaapista alkanut välillä kuulumaan omituista sirinää. Epäilen, että no-frost pakastimen flekti jotenkin resonoi tms. Ja muutenkin tuo on alusta asti ollut aika äänekäs, luultavasti juuri tuon melkein koko ajan päällä olevan no-frost -systeemin vuoksi. Lisäksi kun jääkaapille ja pakastimelle on omat kompurat, niin melkein koko ajan jompi kumpi niistä on päällä.

Onhan tuossa toki hyviä puolia mitä muilta valmistajilta ei tahdo saada. Esim. 0-asteen lokero on ihan huippu. Lisäksi jääkaapin koko on ihan jäätävä - harvaan kaappiin pystyy vaivatta nakkaamaan kokonaisia uunipeltejä tai vaikka 10l ämpäreitä.

Mutta jotkut Liebherrin tai Mielen laitteet voisivat laadullisesti olla ehkä parempia - toki vastaavassa koossa (leveys ja korkeus) niitä ei saa.

Meillä on ollut Festivon 120cm jääkaappipakastin jääpalakoneella vuodesta 2013. Jääpalakone meni melkein uutena vaihtoon, sen jälkeen on pelannut moitteetta. Jaakaapin oven saranoista meni muoviosat vaihtoon pari vuotta vanhana, sain tehtaalta uudet ja pistin paikoilleen, sen jälkeen olen pari kertaa vuodessa rasvannut saranat ja ongelmia ei enään ole ollut.

Itse kaappi on aivan loistava, sinne mahtuu todella paljon ruokaa, ei tartte joulunakaan miettiä että mihin sais ruuat kylmään.
 
Miten valita keittiön kodinkoneet? Itsellä keittiön suunnittelu työnalla ja seuraavaksi pitäisi koneet miettiä. Uuneissa varsinkin on valinnanvaraa.

Itse tuli just vähän aikaa sitten valkattua ekat kodinkoneet viime keittiöremontissa. Voin laittaa tähän omat valintaperusteeni.

- Uuni: Gram IOP 12654-92B (musta).

Valintaperusteena ei ollut muuta kuin musta väri ja tuo pyrolyysi toiminto uunissa. Nyt kun oon noita käytellyt niin huomiota kiinnitettäviin asioihin kuuluisi nuo uunissa liukukiskot. Katsoin että tässä uunissa ne on, mutta en tutkinut asiaa sen enempää niin vaikuttavat olevan kiinteenä eli korkeutta ei voi muuttaa ja sit ne on niin lähellä ylempiä kiskoja ettei uuninpeltiä saa työnnettyy niihin ilman että kiskot vetää ensin pihalle kokonaan. Toinen seikka on kahva joka saisi olla hyvän tuntoinen ja jämäkkä. Tässä uunissa on ihan ok, mutta parannettavaa voisi olla. Toki nuo valintakytkimet saa olla tollaset mekaaniset pyöritettävät joiden voisi olettaa olevan kestävämmät ja ainakin helppokäyttösemmät kuin jotkut digitaaliset verneet. Tässä nuo saa tökättyä piiloon myös, mukavaa kun ne saa piiloon keräämästä likaa ja on toi nätimmän näkönen kun ne ei törötä, mut en tiiä kannattaako noille kauheesti lisäarvoo antaa. Punainen väri kytkimissä oli myös plussaa. En oo tosin mikään himokokkaaja joten jos joku kokkaa oikeesti niin voi olla että kannattaa vähän noita ominaisuuksiakin katsella tarkemmin.

- Mikro: Gram IM 11611-90X

Mikron piti olla intekroitava, musta ja about saman tyylinen uunin kanssa. Grami oli halvin ja about saman näköinen uunin kanssa niin tuo tuli otettuu, lisäks sai samasta paikasta uunin kaa niin ei tarvinnu eri rahtei maksella. Ei tullut sen enempää ominaisuuksia tutkittua, mutta mikron pitää olla helppokäyttöinen ja ilman turhia lisäominaisuuksia.
Noissa sisätilan koissa voi olla isoja eroja, tässä on kai aika medium kokonen sisus, mut ei itelle merkitystä kunhan lautanen mahtuu sisää ja on riittävä korkee.

Monet jättävät mikron pois kokonaan ja ottavat tilalle uuni-mikroyhdistelmän. Tämä on sinällään ok, mutta pitää muistaa että ensinnäkin nuo yhdistelmälaitteet vaativat 570mm syvän kaapin joten yläkaappi ei kelpaa sijoituspaikaksi. Sit laite muuttuu aina monimutkaisemmaksi kun siihen lisätään noita ominaisuuksia. Hinta on myös moninkertainen pelkkään mikroon verrattuna.

- Liesitaso: AEG IPS 64530FB Induktiotaso

Liesitasossa kriteerit oli induktio, kokomusta sammutettuna ja listaton reuna. Toiminnoista melko vapaa kattilan sijottelu ja liukukytkimet olivat asialistalla jotka saisi löytyy. Tässä on tuo pisteinduktio eli melko vapaasti voi lyyä niin osuu johonkin levyn kohtaan.

- Liesituuletin: Elica GRACE BL/F51

Liesituulettimessa menin puhtaasti ulkonäön perusteella. Toimintaperiaattelta laite on sisäilmaan palauttava malli.

Sivuhuomautuksena Taloyhtiöissä tosiaan pitää muistaa että oikeanlaisen liesituulettimen toimintaperiaate pitää selvittää isännöitsijältä jotta ei laita vääränlaista liesituuletinta.
Jos laite työntää suoraan hormiin niin kerrostaloissa niissä ei usein saa olla omaa moottoria koska katoilla on huippumurit jotka huolehtivat tarvittavasta vedosta. Tähän ei ole kuitenkaan mitään vakio käytäntöä joten aina ennen ostoa soitto isännöitsijälle jotta varmistuu oikeellisuus.
Niin ja nuo sisäilmaan palauttavat mallit käyvät kaikkiin asuntoihin riippumatta olemassa olevasta ilmanvaihdosta.

- Astianpesukone: Bosch SPV58M40EU

Astianpesukoneessa valintaperusteena oli 45cm malli (pienessä taloudessa hyvä olla pieni kone jotta likaiset astiat eivät ala koneessa homehtumaan eikä kuluta enerkiaakaan niin paljoa kuin 60cm koneet.) ja intekroitavuus. Olin kuullut että Boschilla on ollut hyviä vehkeitä joten valitsin sellaisen. Ominaisuuksia joita kattelin oli äänentaso jonka piti olla mahdollisimman hiljainen ja heijastava merkkivalo lattiaan.
Etsiskelin myös XL mallia, mutta kapeista koneista ei jostain syystä ole sellaista niin piti tyytyä normikokoiseen. XL-malli siis meinaa että kone on korkeussuunnassa tilavampi jolloin hukkatilaa on vähemmän.

Nyt konetta käyttäneenä hyviä ominaisuuksia joita kannattaa katella on tuo konetiskitapletin automaattinen säännöstely (luulin että tämä on vakio kamaa, mutta ei ilmeisesti ole) sekä vesiletkussa ole Aquastop-turvasysteemi joka ilmeisesti suojaa vikatilanteessa vesivahingoilta.
Ominaisuuksia joita nyt ottaisin lisäksi uutta konetta ostaessa olisi tuo automaattinen luukun avaus (olisi aivan loistava jos kuivattaa astiat suoraan koneessa.) sekä ylös nostettava alakori.

- Jääkaappi: Smeg Retro FAB32RLI3

Jääkaappi oli kanssa lähes täysin ulkonäkökysymys. Ominaisuuksia joita kaipailin oli erillinen pakastinosio, no-frost ominaisuus jotta pakastinta ei tarvitse sulatella ja hyvä enerkiatehokkuus. (jääkaappi on kuitenkin laite joka on aina päällä joten enerkian kulutuksella on iso merkitys.)

Nyt jälkeenpäin voin sanoa etten varmaan valitsisi tälläistä Smegin kaappia. Kaappi on ulkoisesti melko iso kokoinen, suunnittelu on aika heikkoa koska kone pitää jonkin verran ylimääräisiä sivuääniä ja hinta on myös jäätävä. Toivotaan että edes kestävyys olisi hyvä, mutta tätähän ei tiedä etukäteen ennenkuin aika näyttää.
Jos tämä jääkaappi hajoaa jossain vaiheessa niin erittäin iso suosikki uudeksi kaapiksi on tuo Festivo 75CF Kylmiöpakastin mustana.

PS. Offtopiccina Kannattaa panostaa keittiössä roskakorijärjestelmään jotta saa oikeasti toimivan. Noissa on todella paljon eroja ja halvat voi melkeen aina heittää romukoppaan.
 
Mitenkä paras tapa toteuttaa sähkökeskus? Nuo normaalit IT-mittauskeskukset ovat tiloiltaan kovin pieniä, kun sisään pitäisi saada kuitumuunninta, ktv-jako, kuitumodeemi, reititin ja 16p-kytkin. Oheen tietty vielä NAS ja Hue Bridge pois silmistä. Suko-pistokkeita yleensä 2 kpl.

Onko nettilaitteille jotain parempaa ratkaisua kuin nuo pienet peruskaapit?

UTUn mittauskeskuksia:

Valikoimasta ei löydy sellaista, jossa olisi kolme riviä automaattisulakkeita, joiden alla mittalaite ja päävarokkeet vieretysten.
 
Mitenkä paras tapa toteuttaa sähkökeskus? Nuo normaalit IT-mittauskeskukset ovat tiloiltaan kovin pieniä, kun sisään pitäisi saada kuitumuunninta, ktv-jako, kuitumodeemi, reititin ja 16p-kytkin. Oheen tietty vielä NAS ja Hue Bridge pois silmistä. Suko-pistokkeita yleensä 2 kpl.

Onko nettilaitteille jotain parempaa ratkaisua kuin nuo pienet peruskaapit?

UTUn mittauskeskuksia:

Valikoimasta ei löydy sellaista, jossa olisi kolme riviä automaattisulakkeita, joiden alla mittalaite ja päävarokkeet vieretysten.

Useisiin sähkökeskuksiin saa erikseen data-asennuskotelon.
Tässä esim ABB:n malli Kuiva tila IP20C | ABB Oy, Wiring accessories
Joissakin sähkökeskuksissa voi olla valmiinakin isot tilat. Kantsii muistaa että kaappeihin saa lisättyä sulakkeita erikseen jos vakiomäärät ei riitä. (pitää olla niitä tyhjiä paikkoja kuitenkin.)

Jos tarvitsee vielä enemmän tilaa niin sitten erillinen pikkuinen seinämallin räkkikaappi. Monesti muutenkin järkevämpi vaihtoehto niin ei tarvii data- ja sähköpiuhoja viedä lähekkäin.
esim. DELTACO 19" räkkikaappi, 6U, 540x450mm, lattiamall. tai seinälle as. | 19-5406W
 
Useisiin sähkökeskuksiin saa erikseen data-asennuskotelon.
Tässä esim ABB:n malli Kuiva tila IP20C | ABB Oy, Wiring accessories
Joissakin sähkökeskuksissa voi olla valmiinakin isot tilat. Kantsii muistaa että kaappeihin saa lisättyä sulakkeita erikseen jos vakiomäärät ei riitä. (pitää olla niitä tyhjiä paikkoja kuitenkin.)

Jos tarvitsee vielä enemmän tilaa niin sitten erillinen pikkuinen seinämallin räkkikaappi. Monesti muutenkin järkevämpi vaihtoehto niin ei tarvii data- ja sähköpiuhoja viedä lähekkäin.
esim. DELTACO 19" räkkikaappi, 6U, 540x450mm, lattiamall. tai seinälle as. | 19-5406W
Kiitos! Tuo räkkikaappi voisi toimia hyvin 140x70 cm kokoisessa talotekniikkakaapissa MLP vieressä ja KPI yläpuolella.
 
Mites se jäähdytys kun on noin paljon laitteita? Pelkkä reititin voi nostaa perus kaapin lämmöt korkealle...
 
Vielä sen verran että mulla on itelläni tosiaan tuommoinen pikkuinen sähkökaappi jonne mahtuu alas kuitumuunnin ja modeemi. Sisäverkkoo varten sit on erikseen 21u räkkikaappi johon saa kytkimet ja verkkovehkeet kätevästi. Muuten toi modeemi vois olla kans räkissä, mutta tuntu jotenkin luontevammalta ratkaisulta laittaa se sähkökeskukseen kun noissa räkkikaapeissa voi olla aika korkeet lämpötilat jos on palvelimia ym alan laitteita isot kasat. Itsellä on tehty toi sisäverkko silleen että modeemin paikkaa voi myöhemmin vaihtaa helposti jos siltä alkaa tuntua.

Mites se jäähdytys kun on noin paljon laitteita? Pelkkä reititin voi nostaa perus kaapin lämmöt korkealle...

Itsellä on kaikki vehkeet vähävirtaisia vehkeitä ja melko viileenä käyvät. Toki jos lämpökuormat alkais kasvaa niin noissa kaapeissa on paikat tuulettimia varten. Nuo ammattitason vehkeet kestää kuitenkin aika kovoia lämpötiloja luonnostaankin. Kaappeja saa myös verkko-ovilla, mutta sitten saattaa alkaa kertyä pölyä sisään ja joutuu puhdistaa useemmin.
 
Millainen kaappi kannattaa vaihtaa kerrostaloasuntoon? Nykyinen vanha kierrettävillä sulakkeilla. Jää näkyviin.
 
Millainen kaappi kannattaa vaihtaa kerrostaloasuntoon? Nykyinen vanha kierrettävillä sulakkeilla. Jää näkyviin.

Se riippuu aika paljon millainen sähköremontti sulla on ja minkä kokoinen asunto. Jos uusit kaikki sähköt ja tulee nykyaikaiset systeemit jossa melkeen joka vehkeellä on oma sulake, tarviit kaapin jossa niitä on riittävästi. Jos taas sähköremontissa jää johdotus ennalleen niin ei niitä sulakkeita kovin montaa ole. Omassakin vanhassa tais olla saunan kaa jotai 8-9kpl ennen. Remontin jälkeen mulla on jotai 20kpl kieppeillä (vastaa uudisosakkeen sähköjä). Sit tietty tuo it-kotelo et tarviiko kaapissa olla sitä. Uuden kaapin pitää myös mahtua siihen vanhan kaapin tilalle. Kaapin paikan vaihtaminen on vaikeaa ja kallista ellet uusi aivan kaikkia sähköjä.

Tässä on malli joka tuli itselle:

Mulla oli kriteereinä valinnalle
1. riittävästi tilaa
2. ok-kokoinen it-kotelo joka kiinteenä kaapissa (lähinnä ulkonäkösyistä)
3. pystymallinen
4. fyysisiltä mitoilta mahdollisimman pieni suhteessa sulakemäärään
5. valkoinen väri ja materiaali metalli

Näitä keskikokoisia kaappeja on oikeesti tosi vähän. Joko kaapit on tosi pieniä tai sit tosi isoja, tämmösii keskikokosia ei oikein löytynyt.
Sit voin kertoa että tuo IT-puoli vaikeuttaa kytkemistä todella paljon varsinkin saneerauksessa, eli sillä voi säästää isot rahat jos laittaa it-vehkeet erilleen.

Viimeisen sanan näissä jutuissa sanoo kuitenkin se sähkömies joka asentaa ja antaa hyväksynnän kaapille. Itse neuvottelin jonkin verran sähkömiehen kanssa etukäteen, mutta lopullisen valinnan sain tehdä kuitenkin itse.
 
Asunto 2h, 48 m2. Sähköt on vuosilta 39-93 eli kannattanee uusia kaikki. Tämä tullaan käymään sähkärin kanssa läpi.

Nykyisessä taitaa olla kuusi sulaketta. Datavedot haluisin vedettävän molempiin huoneisiin ja useisiin pistokkeisiin. Kaappikriteerit näyttää hyviltä ja sopivat omaankin kohteeseen täysin.

Data tulee kaapelin kautta ja nykyinen tulo sijaitsee eri huoneessa kuin sähkökeskus. Kannattaako kaapelitulo siirtää sähkökeskukselle vai pitää erillisenä nykyisessä paikassaan ja kaapittaa se sinne?
 
Asunto 2h, 48 m2. Sähköt on vuosilta 39-93 eli kannattanee uusia kaikki. Tämä tullaan käymään sähkärin kanssa läpi.

Nykyisessä taitaa olla kuusi sulaketta. Datavedot haluisin vedettävän molempiin huoneisiin ja useisiin pistokkeisiin. Kaappikriteerit näyttää hyviltä ja sopivat omaankin kohteeseen täysin.

Data tulee kaapelin kautta ja nykyinen tulo sijaitsee eri huoneessa kuin sähkökeskus. Kannattaako kaapelitulo siirtää sähkökeskukselle vai pitää erillisenä nykyisessä paikassaan ja kaapittaa se sinne?

Itse siirsin kaapelitulon lähelle tuota räkkikaappia. (Koteloin yhden säilytyskaapin sisään jakajan) Nykyaikainen antenniverkkohan on semmoinen tähtimäinen rakenne että yhdestä pisteestä haaroitetaan joka paikkaan oma piuhansa (ei kierrätetä yhtä piuhaa huoneesta toiseen.) Tästä syystä tuon jakokohdan olisi hyvä olla melko keskellä huoneistoa, mutta niin että siihen pääsee tarvittaessa käsiksi. Jos laittaa välikaton sisään niin tekee huoltoluukun sille. Kaapelissa kannattaa muistaa että jokainen liitos on riski ja huonontaa signaalin laatua, joten sitä lähempänä kuin on alkuperäistä tuloa niin sitä parempi. Mulla menee yksi antenniliitos tuonne sähkökaappiin jotta siellä voi pitää modeemia.
 
Viimeksi muokattu:
Eteiseen ja osaan keittiötä tulee alaslaskettu katto. Sinne tuon voisi piilottaa ja sieltä jakaa kuvan molemmille televisioille. Samoin sinne kattoon voisi iskeä myös modeemin ja reitittimen.
 
Eteiseen ja osaan keittiötä tulee alaslaskettu katto. Sinne tuon voisi piilottaa ja sieltä jakaa kuvan molemmille televisioille. Samoin sinne kattoon voisi iskeä myös modeemin ja reitittimen.

Joo ihan hyvä vaihtoehto tuokin. Se antennijakaja on tän näkönen vekotin

Ei vie hirveenä tilaa ja ei vaadi sähköä tms. Modeemeille pitää sit muistaa sähköt vetää sinne. Parashan se olis jos kaiken saa saman luukun alle niin ei tarvii useita luukkuja laittaa. Sisäverkossakin keskeinen asema on hyvä asia niin ei tarvii pitkiä johtovetoja.
 
Miten valita keittiön kodinkoneet? Itsellä keittiön suunnittelu työnalla ja seuraavaksi pitäisi koneet miettiä. Uuneissa varsinkin on valinnanvaraa.

Muutama tässä omissa keittiöissä vastaan tullut juttu:
- Tiskarissa ois hyvä päästä kokeilemaan, että onko aterintaso omaan käyttöön järkevä. Tähän uuteen kotiin tuli aterintasolla ja kuukauden jälestä otettiin se pois ja laitettiin normaali aterinkori tilalle. Korotettu tiskikone on mukava, mutta muksujen on vaikeampi täyttää ylätaso(t) ja vie tasotilaa. Ehkä silti kivempi tämä korotettu.
- Höyryuuni on hyvä, mutta ne on myös hyvin tiiviitä, eli ilman höyryn käyttöäkin sieltä tulee avatessa paljon höyryä. Aiemmassa kodissa oli liesitason alla ja se oli ikävä aukoa ja jos oli joku muu kokkaamassa, niin piti aina muistaa sanoa, ettei olisi naamaansa polttanut. Nykyisessä kodissa uuni korotettuna(lähtö 15cm pöytätason alapuolelta. Nykyiseen otin AEG:n paremman luokan höyryuunin, joka on ollut ihan ok. Edellisessä oli Ikean höyryuunin, joka oli saman konsernin tuotoksia ja varsin hyvä sekin. Nämä on paikoin Virosta merkittävästi halvempia.
- Hiljaista pakastinta on vaikea löytää. Otettiin Liebherrin pakastin ja jääkaappi. Pakastimen pitäisi olla markkinoiden hiljaisimpia speksien mukaan(38dB), mutta tuuletin oli jo tullessaan epäbalanssissa nakuttava, takuuseen uusi, joka on samanlainen. Pitäisi saada aikaiseksi soittaa taas huoltoliikkeeseen. Toki nyt nakuttaa vain ollessaan tehopakastuksella, mutta on muutenkin hyvin selvästi kuuluva. Jääkaappi on kyllä ollut hyvä, hiljainen ja tilava.
- Festivosta omat kokemukset huonoja 2000-alun mallista, äänekäs, saranat roikkuu, syö paljon sähköä, jääkaappiosion höyrystin/tms. keräsi jääpahkaa(ja sehän on jääkaapin sisällä). Huollolla tuosta viimeisestä olisi selvinnyt, mutta se olisi ollut aika kallis. Valitettavasti oli 100cm leveä, niin nilkutettiin sillä, kun ei käytännössä ollut muita vastaavankokoisia laitteita kuin lisää Festivoita. Mielestäni on kannattavinta ostaa aina suht standardi-kokoisia laitteita, että ei ole tolkuttoman kallista vaihtaa myöhemmin.
- Integroitujen kylmälaitteiden kanssa kantsii katsoa miten helppo on siivota sieltä takaa, kun yleensä se niidenkin osalta pitäisi tehdä. Ovat myös aika pieniä sisätiloiltaan.
- Liesikupu huipparilla tai imevä liesitaso erillisellä välille sijoitettavalla moottorilla on hiljaisempi, kuin liesituuletin, mutta hintaa tulee äkkiä aika paljon lisää.
- Itse laittaisin mikron ja uunin erikseen. Todella usein on molemmille käyttöä yhtä aikaa meidän taloudessa, mutta toki riippuu.
 
- Itse laittaisin mikron ja uunin erikseen. Todella usein on molemmille käyttöä yhtä aikaa meidän taloudessa, mutta toki riippuu.

Siis niissä uuni/mikro yhdistelmissä on se ideana että se laite korvaa sen mikroaaltouunin, ei sitä varsinaista uunia. Sulla on siis normaali uuni + uuni/mikro yhdistelmä jota voi käyttää tarpeen mukaan joka 2. uunina tai mikrona.
 
Astianpesukoneessa valintaperusteena oli 45cm malli (pienessä taloudessa hyvä olla pieni kone jotta likaiset astiat eivät ala koneessa homehtumaan eikä kuluta enerkiaakaan niin paljoa kuin 60cm koneet.) ja intekroitavuus. Olin kuullut että Boschilla on ollut hyviä vehkeitä joten valitsin sellaisen. Ominaisuuksia joita kattelin oli äänentaso jonka piti olla mahdollisimman hiljainen ja heijastava merkkivalo lattiaan.
Etsiskelin myös XL mallia, mutta kapeista koneista ei jostain syystä ole sellaista niin piti tyytyä normikokoiseen. XL-malli siis meinaa että kone on korkeussuunnassa tilavampi jolloin hukkatilaa on vähemmän.

Nyt konetta käyttäneenä hyviä ominaisuuksia joita kannattaa katella on tuo konetiskitapletin automaattinen säännöstely (luulin että tämä on vakio kamaa, mutta ei ilmeisesti ole) sekä vesiletkussa ole Aquastop-turvasysteemi joka ilmeisesti suojaa vikatilanteessa vesivahingoilta.
Ominaisuuksia joita nyt ottaisin lisäksi uutta konetta ostaessa olisi tuo automaattinen luukun avaus (olisi aivan loistava jos kuivattaa astiat suoraan koneessa.) sekä ylös nostettava alakori.
Mitä tarkoitat konetiskitabletin automaattisella säännöstelyllä? Ei kai niitä voi sen enempää säännöstellä? Joko se käytetään tai sitten ei. Vai onko joissain koneissa mahdollisuus ladata useampi tabletti kerralla joita kone käyttää yksitellen?
 
Mitä tarkoitat konetiskitabletin automaattisella säännöstelyllä? Ei kai niitä voi sen enempää säännöstellä? Joko se käytetään tai sitten ei. Vai onko joissain koneissa mahdollisuus ladata useampi tabletti kerralla joita kone käyttää yksitellen?

En oikein tiiä tarkemmin tuosta tekniikasta, mutta kuvittelisin että osa koneista on "tyhmiä" että ne ottaa sen tapletin suoraan kokonaisuudessaan siihen pesuveteen heti alussa kun taas noi "viisaammat" koneet katsoo paljonko astioita koneessa on ja paljonko sitä itse pesuainetta todellisuudessa tarvitaan ja jakaa sen järkevämmin eri pesujen vaiheisiin. Kai noissa taplettien käyttö tekniikoissa on eroavaisuuksia koneesta riippuen. Näin ainakin olen kuvitellut asian mutta en oo sen tarkemmin perehtynyt että voisin sanoa olevani joku asiantuntija.
 
Täytyy katsella Kokkosen videot kaikki, mutta nyt vähän miettinyt tommosta Rusko 143 city taloa. Mitään tonttia ei vielä ole ja ei oikein selviä että mitä muuttovalmis sisältää? Erikseen pitää tehdä perustukset vai kuuluuko ne tohon hintaan?
 
^^Tästä tulkitsisin että lähtökohtaisesti perustukset sisältyy Finnlamellilla
Kun yhteinen ideointi- ja suunnitteluvaihe asiantuntijamme kanssa on valmis, rakentaminen voi alkaa.
1–2 kk: Ennen aloittamista tontti tulee saattaa rakentamiskuntoon. Jos et itse halua hoitaa tonttia rakennusvalmiiksi, voit teetättää työn kätevästi ammattilaisillamme. Halutessasi asiantuntijamme auttavat valitsemaan paikkakuntasi luotettavimmat kumppanit tonttiin liittyviin töihin.
3–4 kk: Kodin pystytys alkaa. Perustuksen saamme valmiiksi muutamassa päivässä, ja kokeneiden kirvesmiestemme käsissä muuttovalmiin hirsitalosi jykevä runko nousee päivässä tai kahdessa.
5–6 kk: Voit seurata rakentamisen etenemistä ja kotisi valmistumista vaikka rennosti kotisohvalta tai lomareissusta käsin.
7–8 kk: Toteuta kaikki sisustushaaveesi! Kotisi ainutlaatuinen luonne syntyy valitsemillasi kalusteilla, väreillä, pintamateriaaleilla sekä kodinkoneilla. Viimeistelyvaiheessa asennamme puolestasi keittiössä ja pesutiloissa niin hanat kuin valotkin.
9 kk: Saat tuliterän kotisi avaimet käteen. Astu sisään, pistä muuttosauna lämpiämään ja hengitä kaikessa rauhassa kotisi puhdasta sisäilmaa. Tästä alkaa elämä!

Maatyöt on sitten itse hoidettava, tuolleenhan se taitaa mennä suurimmalla osalla talotoimittajista.
 
Zau, muutama kultainen neuvo tai kokemus/tieto tulisi tarpeeseen. Harkitaan omakotitalon rakentamista, ensirakentajia. Jos kaavamääräyksissä on määrätty yksikerroksiselle okt:lle räystäskorkeus 4.2m,kuinkakohan helposti tästä saisi luvan poiketa hieman alaspäin? Samaisessa kaavassa on määritelty, että talon pisin sivu saisi olla 12m, kuinkakohan helposti tähän liikenisi hieman venytysvaraa? Hämeenlinnassa. Ja viimeiseksi, maaperä pääosin silttiä ja hieman moreenia, onko hyvät perustamisolosuhteet?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom