Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
En kyllä itsekään näe mitään tarvetta veivata automaattia pois D:ltä valoissa.

Toki jos nyt on odotettavissa, että pysähdys on todella pitkä niin saatan perinteisellä polttiksella vaihtaa P:lle (nykyisessä pluggarissa on creep pois niin ei tarvi jalkaa jarrulle), ettei tarvi pitää jalkaa jarrulla, mutta sekin siis oman mukavuuden eikä vaihteiston takia, ja lähinnä jossain pitkissä tietyömaapysäytyksissä tai vastaavissa. N on sitten oikeastaan vain pesukatuvaihde.
 
On tullut ajettua manuaaliautoilla, joissa se kytkin on niin raskas, että pitää olla kehonrakentaja, että sitä saa pohjassa pidettyä. Itse pidän vapaalla, mutta alkaahan manuaali olla kohta jo historiaa muutenkin. Automaatissa D:llä ja jarrulla paikallaan tai käsijarrulla, tai no mun autossa se on kyllä jalkajarru sekin. En ole kyllä vapaalla juuri koskaan pitänyt. Uskoisin, että ei ole merkitystä tällä asialla. Peruutusvalot siinä kyllä sitten syttyy, jos vaihtaa P:lle ja sitten takaisin D:lle. Voi takana oleva hermostua.
 
En kyllä itsekään näe mitään tarvetta veivata automaattia pois D:ltä valoissa.

Toki jos nyt on odotettavissa, että pysähdys on todella pitkä niin saatan perinteisellä polttiksella vaihtaa P:lle (nykyisessä pluggarissa on creep pois niin ei tarvi jalkaa jarrulle), ettei tarvi pitää jalkaa jarrulla, mutta sekin siis oman mukavuuden eikä vaihteiston takia, ja lähinnä jossain pitkissä tietyömaapysäytyksissä tai vastaavissa. N on sitten oikeastaan vain pesukatuvaihde.
Itsekin laiskuuttani painan keskikonsolista P, jos liikennelavot on punaiset. Kaasulla sitten lähtee siitä normaalisti liikkeelle. Muuten joutuisi "rasittavasti" painaa jarrupoljinta.

Edit:
Vai miten ne kirjaimet nyt menikään. Kumminkin sähköinen käsijarru päälle, kun auto on pitkään paikallaan ja D päällä.
 
Nostan vanhaa ketjua, kun itselle tuli kesällä ensimmäinen automaattivaihteinen auto koskaan, Opel Astra 8-pykäläisellä perinteisellä automaatilla, sähköisellä käsijarrulla ja stop-start automatiikalla. Tähänastisella kokemuksella en manuaalia jää kaipaamaan, mutta pientä opettelua tietysti vaatii 30v manuaalihistorian jälkeen.

Päällimmäisenä mietityttävä asia on vaihteiston "oikea" käyttö pysähtyessä vaikka liikennevaloihin. Manuaalilla olen aika tyypillisesti lyhyessäkin valopysähdyksessä vaihtanut vapaalle ja nostanut kytkimen ylös, usein myös käyttänyt käsijarrua auton pitämiseen paikallaan jos alusta ei ole tasainen. Automaatti vaihde päällä yrittää tietysti hiipiä eteenpäin, eli paikallaan pitää painaa jarrua koko ajan. Olen myös tällä vaihtanut vaihteen valoissa välillä vapaalle (N), jos pysähdys on yhtään pidempi. Käsijarrua on hankala käyttää auton pitämiseen paikallaan lyhyissä stopeissa, koska sähköisessä on viive sekä kytkettäessä että vapauttaessa. Stop-start automatiikka myös välillä sammuttaa moottorin, mutta tuon logiikasta en ole vielä oikein saanut kiinni, enkä muutenkaan pidä koko ominaisuudesta.

Onkohan tuolla vaihteiston kulumisen kannalta tai muuten mitään merkitystä, pitääkö (20s - parin minuutin) valo- tai muissa pysähdyksissä vaihteen + jarrun päällä vai vaihtaako vapaan?

Unohdat kaikki venkslaamiset valoissa ja jonoissa ja pysähdyt jarrulla, liikkeelle lähdet vapauttamalla jarrun ja antamalla kaasua. Varmaan sun Astrassa on "hill hold" toiminto koska mun vanhemmassa 6-vaihteisessa automaatti-Astrassakin sellainen on, eli ei tarvi värkätä mitään käsijarruja kun jarru jää päälle mäkilähdöissä ja vapautuu automaattisesti kun lähdet liikkeelle. Automaatit on suunniteltu toimimaan noin niin mitään etua kestävyydessä et saa sillä että ränkläät sitä D:ltä N:lle normaaliliikenteessä. Itse laitan vain jossain pitkään seisoessa N tai P päälle ja käppäri pitämään autoa paikalleen ettei tarvitse jarrua painella koko ajan.

Start-stop laittaa olosuhteiden (ulkolämpötila, moottori lämmin jne) ollessa sopivat moottorin sammuksiin kun pysähdyt autolla ja käynnistää sen automaattisesti kun vapautat jarrun/painat kaasua. Nykyään kuulemma toimii jo loogisemmin, omassa 2016 mallissa tuo sammutteli autoa heti kun rengas lakkasi liikkumasta mikä oli ihan tosi kivaa etenkin kaupungissa ajaessa, samaten auto sammui jo parkkiruutuun ajaessa ennen kuin sai vaihdetta P:lle autoa sammuttaakseen aiheuttaen turhia sammutus-käynnistys syklejä, joten olen ottanut tavakseni kytkeä sen aina pois päältä kun lähden liikkeelle. Mun autossa on sille nappi keskikonsolissa niin siitä helppo ottaa pois.
 
Yleisesti ei voi kyllä muuta todeta kuin että täysin järjetöntä veivata mitään vaihteistoa valoissa vapaalle. Manuaalilla pidetään kytkin sekä tarvittaessa jarru pohjassa ja ykkönen pesässä ja automaatissa jarru (ja ykkönen), helppoa simppeliä ja yksinkertaista, mutta jotkut saavat tästäkin tehtyä ihmeen kompeksisen tapahtuman.

Täytyy kyllä yleisesti todeta, että täysin järjetöntä on jättää lepuuttamatta kytkinjalkaa, jos pysähdys on vähänkään pidempi. Jos vaihteen vaihtamisen vapaalle kokee kompleksisena tapahtumana täytyy kokemus manuaalivaihteisesta autosta olla vielä pieni? Mutta mielipiteitä on monia, toisen haisee jne.
 
Täytyy kyllä yleisesti todeta, että täysin järjetöntä on jättää lepuuttamatta kytkinjalkaa, jos pysähdys on vähänkään pidempi. Mutta mielipiteitä on monia, toisen haisee jne.
Jep. Kytkin kuluu turhaan? "Toki" vaihde vapaalla ja jalkajarru pohjassa.

Edit:
Myös moottoripyörällä teen saman, eli N päälle valoissa. Siinä kyllä helposti ehtii lähteä vihreillä liikkeelle.
 
Onkohan tuolla vaihteiston kulumisen kannalta tai muuten mitään merkitystä, pitääkö (20s - parin minuutin) valo- tai muissa pysähdyksissä vaihteen + jarrun päällä vai vaihtaako vapaan?
On sillä väliä - voit pahimmillaan rikkoa automaattivaihteiston jatkamalla tuota vapaalle kytkemistä.

Nojoo, ehkä kaukaa haettu mutta totuuteen perustuva juttu. Volvoissa oli joskus 2000-luvun alussa ns. neutral control ominaisuus, joka kytki automaattivaihteiston automaattisesti vapaalle kun auto seisoi hetken, ja kytki takaisin päälle kun jarru vapautettiin. Tuolla saavutetaan desin-parin tuntikohtainen kulutussäästö auton seisoessa valoissa. Tuo vaan valitettavasti tuppasi pidemmän päälle kuluttamaan hydraulisia kytkentäsolenoideja ja vaihteiston tukikumeja, mikä puolestaan aiheutti vähintäänkin ikävää nykimistä vaihteiston kytkeytymisessä.


Jep. Kytkin kuluu turhaan? "Toki" vaihde vapaalla ja jalkajarru pohjassa.
Kytkimen painelaakeri siinä kuluu, koska painelaakeri alkaa pyöriä ja ottaa vastaan sen jousivoiman jolla kytkin pysyy ajossa kiinni.
 
Unohdat kaikki venkslaamiset valoissa ja jonoissa ja pysähdyt jarrulla, liikkeelle lähdet vapauttamalla jarrun ja antamalla kaasua. Varmaan sun Astrassa on "hill hold" toiminto koska mun vanhemmassa 6-vaihteisessa automaatti-Astrassakin sellainen on, eli ei tarvi värkätä mitään käsijarruja kun jarru jää päälle mäkilähdöissä ja vapautuu automaattisesti kun lähdet liikkeelle. Automaatit on suunniteltu toimimaan noin niin mitään etua kestävyydessä et saa sillä että ränkläät sitä D:ltä N:lle normaaliliikenteessä. Itse laitan vain jossain pitkään seisoessa N tai P päälle ja käppäri pitämään autoa paikalleen ettei tarvitse jarrua painella koko ajan.

Start-stop laittaa olosuhteiden (ulkolämpötila, moottori lämmin jne) ollessa sopivat moottorin sammuksiin kun pysähdyt autolla ja käynnistää sen automaattisesti kun vapautat jarrun/painat kaasua. Nykyään kuulemma toimii jo loogisemmin, omassa 2016 mallissa tuo sammutteli autoa heti kun rengas lakkasi liikkumasta mikä oli ihan tosi kivaa etenkin kaupungissa ajaessa, samaten auto sammui jo parkkiruutuun ajaessa ennen kuin sai vaihdetta P:lle autoa sammuttaakseen aiheuttaen turhia sammutus-käynnistys syklejä, joten olen ottanut tavakseni kytkeä sen aina pois päältä kun lähden liikkeelle. Mun autossa on sille nappi keskikonsolissa niin siitä helppo ottaa pois.

Mukavuudesta ja tottumuksestahan tuossa on paljon kyse, jalan roikuttaminen jarrulla + manuaalissa kytkimellä vaikka puolenkin minuutin seisahduksessa tuntuu omituiselta itselle. Ja kun se operaatio vapaalle ja taas vaihde päälle oli manuaalilla ns. selkäytimessä, en kokenut siitä minkäänlaista vaivaa. Ja kuten yllä kommentoitiin, teen samaan vapaalle vaihdon aina myös moottoripyörällä. Koska kuitenkin seuraan liikennettä ja valosykliä, se ei käytännössä hidasta liikkeellelähtöä, kun homma tosiaan tulee selkäytimestä.

Automaatin kanssa joudun joka tapauksessa opettelemaan tuohon uudet tavat ja lisänä tosiaan vielä se start-stop tuo oman lisänsä hommaan. Oletuksena ehkä lähden opettelemaan vain siihen, että D päällä ja jalka jarrulla on uusi normaali. Jossain jenkkioppaissa puhuttiin tuosta, että vaihde päällä seisoessa laatikon lämmöt voi nousta liikaa, mutta oletin että koskee lähinnä jotain suurakaupunkiruuhkia, joissa voi joutua seisomaan päivittäin vaikka tunteja.
 
Ainakin ZF:n 8 pykäläinen, joka oli omassa autossa, on eroa onko D vai N ja lisäksi pitääkö auton paikallaan jarrulla vai kässärillä. Eli D päällä luisto tapahtuu momentinmuuntimella ja auto pyrkii ryömimään. Vaihde vapaalla taas auto ei pyri ryömimään eli moottori pääsee helpommalla ja kulutus laskee, ainakin teoriassa.

Sitten taas jarrulla pidettäessä vaihteisto kytkee "vapaan seisonnan" vai mikä lie oikea termi eli yksi sisäisistä kytkimistä avataan. Tämä pienentää tuota ryömimistä ja päästään suunnilleen samoihin kulutuksiin kuin vaihde vapaalla. Mutta sitten taas jos pitää auton paikallaan kässärillä tuo vapaakytkin on kiinni ja auto pyrkii ryömimään. Eli tuo sisäisen kytkimen ohjaus oli sidottu jarrupaineeseen eli kytkin suljettiin siinä kohtaa, kun jarrua aletaan nostamaan. Käytännössä tuota ei huomaa, se on niin nopea ja sujuvatoiminen.

Sitten taas Volkkarin DSG pitää kytkimen täysin auki, mutta tämäkin on sidottu jarrupaineeseen eli jarrua nostaessa auto alkaa ryömimään tai siis yrittämään sitä. Eli autoa kannattaa pitää paikallaan joko jarrulla tai sitten vaihtamalla N tai P asentoon.
 
Ainakin ZF:n 8 pykäläinen, joka oli omassa autossa, on eroa onko D vai N ja lisäksi pitääkö auton paikallaan jarrulla vai kässärillä. Eli D päällä luisto tapahtuu momentinmuuntimella ja auto pyrkii ryömimään. Vaihde vapaalla taas auto ei pyri ryömimään eli moottori pääsee helpommalla ja kulutus laskee, ainakin teoriassa.

Sitten taas jarrulla pidettäessä vaihteisto kytkee "vapaan seisonnan" vai mikä lie oikea termi eli yksi sisäisistä kytkimistä avataan. Tämä pienentää tuota ryömimistä ja päästään suunnilleen samoihin kulutuksiin kuin vaihde vapaalla. Mutta sitten taas jos pitää auton paikallaan kässärillä tuo vapaakytkin on kiinni ja auto pyrkii ryömimään. Eli tuo sisäisen kytkimen ohjaus oli sidottu jarrupaineeseen eli kytkin suljettiin siinä kohtaa, kun jarrua aletaan nostamaan. Käytännössä tuota ei huomaa, se on niin nopea ja sujuvatoiminen.

Sitten taas Volkkarin DSG pitää kytkimen täysin auki, mutta tämäkin on sidottu jarrupaineeseen eli jarrua nostaessa auto alkaa ryömimään tai siis yrittämään sitä. Eli autoa kannattaa pitää paikallaan joko jarrulla tai sitten vaihtamalla N tai P asentoon.

Kiitos, tämä oli itselle uutta tietoa, että automaattilaatikoissa on tällaisia ominaisuuksia aiheeseen liittyen.
 
Välillä pienempien vaihteiden vaihtaessa kuuluu selkeästi jostain sellainen "priiii" jonka kuulee selkeiten avaamalla ikkunan taajama-ajossa. Onkohan tuo kytkimestä tuleva ääni vai kuulostaako DSG-laatikon hajoamiselta?
 
Mukavuudesta ja tottumuksestahan tuossa on paljon kyse, jalan roikuttaminen jarrulla + manuaalissa kytkimellä vaikka puolenkin minuutin seisahduksessa tuntuu omituiselta itselle. Ja kun se operaatio vapaalle ja taas vaihde päälle oli manuaalilla ns. selkäytimessä, en kokenut siitä minkäänlaista vaivaa. Ja kuten yllä kommentoitiin, teen samaan vapaalle vaihdon aina myös moottoripyörällä. Koska kuitenkin seuraan liikennettä ja valosykliä, se ei käytännössä hidasta liikkeellelähtöä, kun homma tosiaan tulee selkäytimestä.

Automaatin kanssa joudun joka tapauksessa opettelemaan tuohon uudet tavat ja lisänä tosiaan vielä se start-stop tuo oman lisänsä hommaan. Oletuksena ehkä lähden opettelemaan vain siihen, että D päällä ja jalka jarrulla on uusi normaali. Jossain jenkkioppaissa puhuttiin tuosta, että vaihde päällä seisoessa laatikon lämmöt voi nousta liikaa, mutta oletin että koskee lähinnä jotain suurakaupunkiruuhkia, joissa voi joutua seisomaan päivittäin vaikka tunteja.

Itse tein ihan samaa ja samalla tavalla manuaalilla ajaessa, mutta nopeasti se toimintatapa muuttui kun otti automaatin alle. Pieni oppimis/tottumiskäyrä siinä tulee monessakin asiassa ja tämä varmaan menee siihen. Automaatilla ajetaan niinkuin automaatilla, ei niinkuin manuaalilla :thumbsup:
 
Manuaalissa missä S&S niin aina kun auto sammuu valoissa, laitan vaihteen valmiiksi ykköselle (ilman kytkintä, ettei auto käynnisty) ja kun valo vaihtuu, niin kytkin pohjaan -> auto käynnistyy ja vaihde jo valmiiksi päällä -> senkus nostaa samantien kytkimen ja ollaan jo liikkeellä.

Talvella kun auto ei sammu niin aina vapaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan aito automaatti ei hirveästi haittaa jos pitää D tilassa liikennevaloissa ellei ole erityisen pitkä aika tai niin öljyt lämpenee jonkin verran.
DSG laatikko on sitten eri se kannattaa melkein vapaalle pistää jos ei nopeasti pääse liikkeelle.
Itse start stop harvoin käytän mutta ainakin oma auto on niin hidas jos moottori on sammuksissa että haittaa liikkeellelähtöä kun saa odottaa että vaihde kytkeytyy.
Manuaali laatikolla pistän kyllä vapaalle jos tiedän että hieman kauemmin joutuu odottamaan ja start stop pidän harvoin päällä edes kesällä kun ilmastointi joutuu käyttämään ja työautossa muutenkin ladataan akkuja ym.. koko ajan niin tarvii se ajan lataukseen erityiseti jos on lyhyempiä työmatkoja alle 30km.
 
Ihan aito automaatti ei hirveästi haittaa jos pitää D tilassa liikennevaloissa ellei ole erityisen pitkä aika tai niin öljyt lämpenee jonkin verran.
DSG laatikko on sitten eri se kannattaa melkein vapaalle pistää jos ei nopeasti pääse liikkeelle.
Itse start stop harvoin käytän mutta ainakin oma auto on niin hidas jos moottori on sammuksissa että haittaa liikkeellelähtöä kun saa odottaa että vaihde kytkeytyy.
Manuaali laatikolla pistän kyllä vapaalle jos tiedän että hieman kauemmin joutuu odottamaan ja start stop pidän harvoin päällä edes kesällä kun ilmastointi joutuu käyttämään ja työautossa muutenkin ladataan akkuja ym.. koko ajan niin tarvii se ajan lataukseen erityiseti jos on lyhyempiä työmatkoja alle 30km.
Ainakin 6-kopan Golf Variant, 7 pykäläinen DSG vaihtaa vapaalle/ei luista kytkintä, jos on pysähtyneenä liikennevaloihin pitäen jalkaa jarrulla. En näe syytä miksi vielä vaihtaisi erikseen vapaalle.
 
Se vähän on yks näitä automaattivaihteiston kantavia perusominaisuuksia kautta aikain ettei sen kanssa tarvi kikkailla. Pistät D niin kauaksi aikaa kun on tarve liikkua eteenpäin kunnes ollaan kohteessa, tarvittaessa käytetään R:ää jos pitää liikkua hetkellisesti taaksepäin.

Pysäytetään jarrulla tarvittaessa.
Ei muuta.
 
DSG laatikko on sitten eri se kannattaa melkein vapaalle pistää jos ei nopeasti pääse liikkeelle.
Tässä lienee väärinkäsitys taustalla joka koskettaa ns. kuivalla kytkimellä olevia DSG laatikoita. DSG laatikoita ei kannata pitää kaasulla paikallaan vaan jarrua reilusti polkemalla. Etenkin kuivalla kytkimellä varustettu DSG saattaa polttaa kytkimen jos pidetään kaasulla rinteessä, eli kytkintä luistattamalla.
 
Tässä lienee väärinkäsitys taustalla joka koskettaa ns. kuivalla kytkimellä olevia DSG laatikoita. DSG laatikoita ei kannata pitää kaasulla paikallaan vaan jarrua reilusti polkemalla. Etenkin kuivalla kytkimellä varustettu DSG saattaa polttaa kytkimen jos pidetään kaasulla rinteessä, eli kytkintä luistattamalla.
Siis eihän mitään autoa pidetä kaasulla paikallaan. DSG osaa kyllä vaihtaa vapaalle pysähtyessä.

Aiempaan keskusteluun:
Turbiinilaatikko luistaa jarrua vasten kevyesti pysähtyneessä autossa. Jotkin uudemmat laatikot vaihtavat turbiinin vapaalle taloudellisuuden ja värinöiden vähentämisen takia. Laatikkoa ei tarvitse ohjata tämän osalta vaihtamalla vapaalle. Se tekee sen itse jos tarve ja osaa. Turbiinin kevyestä luistosta ei ole haittaa pysähtyessä jos kaikki on kunnossa muuten. Korkeintaan kannattaa öljyt vaihdella useammin jos on paljon kaupunkiajoa tai assarin vetoa (ihan kuten kaikilla muillakin laatikoilla. Yleisin turbiinilaatikon vikaantuminen (pl. joidenkin mallien tyyppiviat) johtuu likaisesta öljystä ja sen kiihdyttämästä kulumasta erityisesti venttiilipöydässä, sekä solenoidien ikääntymisestä. Likainen öljy myös nostaa lämpöjä nopeammin, kun öljyn ominaisuuksia menetetään.
 
Turbiinilaatikko luistaa jarrua vasten kevyesti pysähtyneessä autossa. Jotkin uudemmat laatikot vaihtavat turbiinin vapaalle taloudellisuuden ja värinöiden vähentämisen takia. Laatikkoa ei tarvitse ohjata tämän osalta vaihtamalla vapaalle. Se tekee sen itse jos tarve ja osaa. Turbiinin kevyestä luistosta ei ole haittaa pysähtyessä jos kaikki on kunnossa muuten.
Näin. Ensisijaisesti kannattaa katsoa mitä oman auton käyttöohjeessa asiasta todetaan. Yleisesti ottaen missään tavanomaisissa pysähdyksissä esim. liikennevaloissa, asialla ei todellakaan tarvitse vaivata päätä.

On ehkä hyvä korostaa sitä, että em. "luisto" ei ole mitään mekaanista, kuluttavaa luistoa vaan momentinmuunnin vain vatkaa nesteitä paikallaan olevaa turbiinipyörää vasten. Tämä ei kuluta mitään mutta toki se lämmittää vaihteistoöljyä, lämmittää hitusen enemmän moottoriakin ja polttoainetta palaa vähän enemmän kuin vapaalla.
 
Päällimmäisenä mietityttävä asia on vaihteiston "oikea" käyttö pysähtyessä vaikka liikennevaloihin. Manuaalilla olen aika tyypillisesti lyhyessäkin valopysähdyksessä vaihtanut vapaalle ja nostanut kytkimen ylös, usein myös käyttänyt käsijarrua auton pitämiseen paikallaan jos alusta ei ole tasainen. Automaatti vaihde päällä yrittää tietysti hiipiä eteenpäin, eli paikallaan pitää painaa jarrua koko ajan. Olen myös tällä vaihtanut vaihteen valoissa välillä vapaalle (N), jos pysähdys on yhtään pidempi. Käsijarrua on hankala käyttää auton pitämiseen paikallaan lyhyissä stopeissa, koska sähköisessä on viive sekä kytkettäessä että vapauttaessa. Stop-start automatiikka myös välillä sammuttaa moottorin, mutta tuon logiikasta en ole vielä oikein saanut kiinni, enkä muutenkaan pidä koko ominaisuudesta.

Onkohan tuolla vaihteiston kulumisen kannalta tai muuten mitään merkitystä, pitääkö (20s - parin minuutin) valo- tai muissa pysähdyksissä vaihteen + jarrun päällä vai vaihtaako vapaan?

Mulla ei ole sdtrasta kokemusta mutta noin yleisesti, jos ajat auton renkaan esim rotvallia vasten ja seisot vaihde päällä nojaten siihen, tunnet kuinka auto "pyrkii" eteenpäin. Kun painat jarrua huomaat todennäköisesti että moottorin käynti kevenee. Eli se vaihteisto todennäköisesti vaihtaa itsensä vapaalle joka tapauksessa kun pysähdyt. Paremmissa toteutuksissa tuo seuraa jarrupainetta, eli jarrua pitää painaa hieman reilummin että menee vapaalle, halvemmat seuraavat vaan jarruvaloa.

En nyt sano että kaikki turbiiniautomaatit toimivat noin, mutta pääsääntöisesti se pelaa noin nykyään, joten se vaihdatko vaihteen vapaalle vai et on ihan siitä omasta halusta kiinni, mekaanisesti asialla ei ole merkitystä suuntaan tai toiseen. Käsijarrua vasten pitäminen joko toimii samoin kuin vapaalle vaihtaminen, tai sitten se alkaa pyrkimään eteenpäin kuten rotvallin kanssa, riippuu autosta. Mekaanisen kässärin kanssa lähtee pyrkimään.

Sen turbiinin luistatus paikallaan ei varsinaisesti kuluta kuluta vaihteistoa, koska siellä vatkataan vain öljyä. Teoreettisella tasolla öljyn ominaisuudet kuluu, mutta stetsonista heitettynä 1 normaali vaihteen vaihto vastaa vartin luistatusta tjsp. Sillä vapaatoiminnolla on varmasti myös kuluttava vaitutuksensa, mutta vaikea sitä on estääkään ilman kohtuutonta kikkailua.
 
Manuaalissa missä S&S niin aina kun auto sammuu valoissa, laitan vaihteen valmiiksi ykköselle (ilman kytkintä, ettei auto käynnisty) ja kun valo vaihtuu, niin kytkin pohjaan -> auto käynnistyy ja vaihde jo valmiiksi päällä -> senkus nostaa samantien kytkimen ja ollaan jo liikkeellä.

Talvella kun auto ei sammu niin aina vapaalla.
Kuulostaa ihan kätevältä, mutta eikö tuo ole mahdollisesti vaarallista, kun moottori voi käynnistyä itsekseen? Tietenkin ainakin lähes aina jalka on jarrulla tai vastaavaa, mutta kuitenkin itseä häiritsisi ajatus siitä, että vaihde on sisässä ja moottori käynnistyisi.

Automaatti auto hold:in kanssa on kyllä kiva. Ensimmäisessä autossa auto hold oli sattumalta, mutta en kyllä enää haluaisi olla ilman, vaikka voi kuulostaa suht turhalta.
 
Kuulostaa ihan kätevältä, mutta eikö tuo ole mahdollisesti vaarallista, kun moottori voi käynnistyä itsekseen? Tietenkin ainakin lähes aina jalka on jarrulla tai vastaavaa, mutta kuitenkin itseä häiritsisi ajatus siitä, että vaihde on sisässä ja moottori käynnistyisi.
Vaatisi käytännössä ainakin kytkinpolkimen anturin vikaantumisen "pohjassa" asentoon, jolla päätellään tuo kytkimen pohjaan painaminen ja sitä seuraava käynnistyksen mahdollistavien reunaehtojen täyttyminen. Että en tiedä miten ajattelit tuon itsekseen käynnistymisen tapahtuvan.
 
Vaatisi käytännössä ainakin kytkinpolkimen anturin vikaantumisen "pohjassa" asentoon, jolla päätellään tuo kytkimen pohjaan painaminen ja sitä seuraava käynnistyksen mahdollistavien reunaehtojen täyttyminen. Että en tiedä miten ajattelit tuon itsekseen käynnistymisen tapahtuvan.
Manuaalivaihteisesta "auto start-stop"-systeemistä ei ole kokemusta, niin sen takia kysyin. Eli ilmeisesti on sen verran fiksu, ettei käynnisty jos vaihde on päällä ja kytkin ylhäällä.
 
Manuaalivaihteisesta "auto start-stop"-systeemistä ei ole kokemusta, niin sen takia kysyin. Eli ilmeisesti on sen verran fiksu, ettei käynnisty jos vaihde on päällä ja kytkin ylhäällä.
Ei käynnisty, joskus lämpimällä saattaa näyttöön tulla ilmoitus että pitäisi painaa kytkintä että moottorin saa käyntiin ja ilmastoinnin päälle.
 
Vaatisi käytännössä ainakin kytkinpolkimen anturin vikaantumisen "pohjassa" asentoon, jolla päätellään tuo kytkimen pohjaan painaminen ja sitä seuraava käynnistyksen mahdollistavien reunaehtojen täyttyminen. Että en tiedä miten ajattelit tuon itsekseen käynnistymisen tapahtuvan.
Näissä on varmaan eroja mutta ainakin oma manuaalivaihteinen saattaa lähteä käyntiin omia aikojaan vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä esim. juuri ilmastoinnin takia. En ole kokeillut miten kävisi, jos olisi laittanut vaihteen päälle ilman kytkintä.
 
Näissä on varmaan eroja mutta ainakin oma manuaalivaihteinen saattaa lähteä käyntiin omia aikojaan vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä esim. juuri ilmastoinnin takia. En ole kokeillut miten kävisi, jos olisi laittanut vaihteen päälle ilman kytkintä.
Niin se lähtee kaikissa käyntiin jos tietyt asiat täytyy, auto on vapaalla esim. Jos vaihde on päällä, auto ei käynnisty, tulee vain ilmoitus että painaisitko kytkintä.
 
Muutamia yleisiä vinkkejä DSG:n omistajille:

- Liikennevaloissa ei tarvitse vaihtaa D:ltä N:lle tai P:lle, jos siinä ei nyt oikeasti seistä paikallaan pidempiä aikoja
- En kuitenkaan suosittele sitä "malttamattomuutta" liikennevaloissa, eli ajoittain ryömitetään autoa eteenpäin jotenkin sillä tavalla ennakoiden tai toivoen, että ne valot vaihtuisivat nopeammin. Tuo ihan aikuisten oikeasti alkaa käydä kytkimen päälle ja tuota ikävää tapaa näkee nykyään aika paljon liikenteessä
- Ainakin omassa Passatissa (B7) on "Auto Hold" nappi, joka käytännössä toimii myös liikennevaloissa, ei ainoastaan mäessä. Eli kun tuon aktivoi, auto pitää käsijarrulla auton paikallaan, vaikka jarrupoljinta ei painaisi. Ainakaan 7-vaihteinen pahamaineinen DQ200 ei kytkintä kuluta tuossa tilanteessa. Kytkin aktivoituu vasta kaasua painettaessa
- Älä vaihda D:ltä R:lle liian aikaisin, kun auto vielä liikkuu. Auton pitäisi aina olla täysin paikallaan, kun kytketään peruutusvaihde
- Repivät lähdöt kuluttavat DSG:n kytkintä siinä missä manuaalinkin. Tällä tarkoitan niitä amiskiihdytyksiä kaasu pohjassa vailla mitään järkeä
- Muistetaan sitten, että DSG:n kytkin ja vauhtipyörä ovat kuluvia osia ja ne kuuluukin vaihtaa jossain vaiheessa auton elinikää, vaikka ajaminen olisi ollut siistiä. Toki niiden pitäisi kyllä kestää +200tkm.

Yhtälailla täysautomaatin omistaville ja miksei manuaalinkin omaaville suosittelen myös lämpimästi tuota toista kohtaa, että älkää turhanpäiten liikennevaloissa "ennakoiko". Jos haluaa päästä ripeästi valoista liikkeelle, niin vasen jalka jarrulle ja oikea kaasulle ja seurataan niitä valojen vaihtumista. Kikkailulla todennäköisemmin olet sen jarrun päällä silloin kun pitäisi jo lähteä.
 
- En kuitenkaan suosittele sitä "malttamattomuutta" liikennevaloissa, eli ajoittain ryömitetään autoa eteenpäin jotenkin sillä tavalla ennakoiden tai toivoen, että ne valot vaihtuisivat nopeammin. Tuo ihan aikuisten oikeasti alkaa käydä kytkimen päälle ja tuota ikävää tapaa näkee nykyään aika paljon liikenteessä
Tätä touhua en kyllä lakkaa ihmettelemästä ikinä. Onko tämä jotain ADHD-oiretta vai mistä on kyse. Mitään hyötyä tuosta ei tunnu olevan ikinä.
 
Ainakin omassa Passatissa (B7) on "Auto Hold" nappi, joka käytännössä toimii myös liikennevaloissa, ei ainoastaan mäessä. Eli kun tuon aktivoi, auto pitää käsijarrulla auton paikallaan, vaikka jarrupoljinta ei painaisi.
Auto hold nimenomaan pitää auton paikoillaan itsestään kun se on jarrulla pysäytetty, ei sen pitäisikään vaatia mitään mäkeä. Erikseen on sitten olemassa pelkkä hill hold joka estää vain autoa valumasta taaksepäin ylämäestä liikkeelle lähdettäessä mutta ei muuten pidä autoa paikoillaan jos jalan nostaa jarrulta.

Auto hold ei käytä käsijarrua vaan pitää käyttöjarrussa paineet päällä ja DSG:n kytkimen auki joten auto pysyy paikoillaan ilman mitään käyttäjän tekemisiä, kunnes kaasua taas painetaan. Vasta jos pysähdys kestää kauan (luokkaa viisi minuuttia tms) niin auto hold kyllästyy odotteluun, vetää sähköisen käsijarrun päälle ja vapauttaa käyttöjarrun paineet. Käyttäjä ei tätä toki erota muusta kuin siitä, että mittariston merkkivalo vaihtaa väriä. Auto lähtee edelleen liikkeelle tästä kun kaasua taas painetaan.
 
Yleisesti ei voi kyllä muuta todeta kuin että täysin järjetöntä veivata mitään vaihteistoa valoissa vapaalle. Manuaalilla pidetään kytkin sekä tarvittaessa jarru pohjassa ja ykkönen pesässä ja automaatissa jarru (ja ykkönen), helppoa simppeliä ja yksinkertaista, mutta jotkut saavat tästäkin tehtyä ihmeen kompeksisen tapahtuman.
Kytkimen painelaakeri ja kytkinlevy kuluvat sellaisesta, että kytkintä pidetään pitkän aikaa pohjassa moottorin käydessä. Se vaihteen laittaminen vapaalle on ihan järkevää ja säästää voimansiirron komponentteja melko paljonkin.
 
Haluaisin lisätä auto holdeihin, että ne myös sitten polttavat jarruvaloja, eli jos parkkeeraa auton ja jättää käyntiin, niin volkkareissa pitää auto hold päällä myös laittaa vaihteisto parkille, seisontajarru päälle tai kytkeä auto hold pois päältä jos haluaa, että jarruvalot sammuvat. Turhaa niitä polttaa ja esim. Mäkkärin autojonossa takana on tosi kiva katella niitä kirkkaita jarruvaloja naama punaisena. Toki tämä koskettaa itseäni enemmän taksinkuljettajana kun kaikenmaailman amatöörit nykyään tolpalla seisovat sumarit, ajovalot ja jarruvalot päällä parkissa...
 
Kytkimen painelaakeri ja kytkinlevy kuluvat sellaisesta, että kytkintä pidetään pitkän aikaa pohjassa moottorin käydessä. Se vaihteen laittaminen vapaalle on ihan järkevää ja säästää voimansiirron komponentteja melko paljonkin.
Kuinka monta sataatuhatta kilometriä pitää ajaa että tämä "kuluminen" tulee esille? Parisatkua ei siihen ainakaan oman kokemuksen mukaan riitä eli eiköhän kyseessä ole pitkälti esson baarin urbaania legendaa tai teoreettista spekulointia.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monta sataatuhatta kilometriä pitää ajaa että tämä "kuluminen" tulee esille? Parisatkua ei siihen ainakaan oman kokemuksen mukaan riitä eli eiköhän kyseessä ole pitkälti esson baarin urbaania legendaa tai teoreettista spekulointia.
Missä kohtaa ja miksi niitä kytkinremontteja sitten joutuu yleensä tekemään? Kytkin ylhäällä siellä ei oikeastaan kulu mikään. Dieseleissä menee tietysti paketti vaihtoon joskus kaksoismassan vuoksi, mutta ne on yleensä isommilla kilometreillä. Niissäkin vaihdetaan samalla painelaakeri ja työsylinteri, koska on oletettavaa, että jompikumpi pettää kuitenkin jossain kohtaa.
 
Missä kohtaa ja miksi niitä kytkinremontteja sitten joutuu yleensä tekemään? Kytkin ylhäällä siellä ei oikeastaan kulu mikään. Dieseleissä menee tietysti paketti vaihtoon joskus kaksoismassan vuoksi, mutta ne on yleensä isommilla kilometreillä. Niissäkin vaihdetaan samalla painelaakeri ja työsylinteri, koska on oletettavaa, että jompikumpi pettää kuitenkin jossain kohtaa.
Olisko vaikka sen takia että
1) veivataan sitä laatikkoa vapaalle ja näin näin ollen asetelmaan kohdistuu merkittävästi enemmän käyttökertoja
2) lepuutetaan jalkaa kytkinpolkimella ajossa, joka käy painelaakerin päälle

Varmaan joskus vuonna miekka ja kivi painelaakeri on ollut niin heppoista tekoa että se on rasittunut polkimen pohjassa pidosta ja ehkä nykyäänkin löytyy joku automalli missä on menty minimin minimeillä, mutta siltikin väittäisin että nykyautoista kuluu asetelma/levy ennen laakeria (vaikka ei siis vaihtaisikaan vapaalla) niin siinä vaiheessa se painelaakerin kunto on yks lysti kun laatikko avataan muusta syystä ja vaihtoon menee kaikki palikat joka tapauksessa.
 
Olisko vaikka sen takia että
1) veivataan sitä laatikkoa vapaalle ja näin näin ollen asetelmaan kohdistuu merkittävästi enemmän käyttökertoja
Se kytkin nyt pitää joka tapauksessa painaa pohjaan pysähtyessä, jolloin sille tulee "käyttökerta". Käyttökertojen määrä ei kuitenkaan ole niinkään tärkeä kuin käyttötuntien (tai -kierroksien) määrä. Jos kytkintä pitää pohjassa koko pysähdyksen ajan, niin siinä kuluttaa koko ajan painelaakeria ja jonkin verran myös kytkinlevyä. Pysähdyksen aikana tulee painelaakerille ja levylle vähemmän kulumaa, jos vaihteen laittaa vapaalle ja päästää kytkinpolkimen ylös.

Varmaan joskus vuonna miekka ja kivi painelaakeri on ollut niin heppoista tekoa että se on rasittunut polkimen pohjassa pidosta ja ehkä nykyäänkin löytyy joku automalli missä on menty minimin minimeillä, mutta siltikin väittäisin että nykyautoista kuluu asetelma/levy ennen laakeria (vaikka ei siis vaihtaisikaan vapaalla) niin siinä vaiheessa se painelaakerin kunto on yks lysti kun laatikko avataan muusta syystä ja vaihtoon menee kaikki palikat joka tapauksessa.
Se nyt vain on kuitenkin tyhmää kuluttaa niitä osia, jos niitä voi olla kuluttamattakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä touhua en kyllä lakkaa ihmettelemästä ikinä. Onko tämä jotain ADHD-oiretta vai mistä on kyse. Mitään hyötyä tuosta ei tunnu olevan ikinä.

Leikitään Fast & Furious -teiniä vielä nelikymppisenä tai jotain vastaavaa. Jotkut käy vapaa-1-2-vapaa -kuviota läpi aina valoissa.
 
Samaa mieltä, että käyttökerroilla on merkitystä. Samoin sillä, jos kytkin laahaa. Laahasi se sitten ajossa tai parkissa. Painelaakereita myös yhä toisinaan antautuu ja jos se vähänkin jarruttaa pyöriessään, niin samalla se syö myös asetelman käpäliä. Nämä nyt on tietenkin pääosin näitä köyhien ongelmia, jotka ajaa jopa yli 200tkm ajetuilla autoilla.
 
Se kytkin nyt pitää joka tapauksessa painaa pohjaan pysähtyessä, jolloin sille tulee "käyttökerta".
Ja kuinka moninkertaisesti niitä käyttökertoja tulee jos laittaa vapaalle vs että ei laita :)?
Se nyt vain on kuitenkin tyhmää kuluttaa niitä osia, jos niitä voi olla kuluttamattakin.
Itse olen sitä mieltä että normaalisti ajamalla sitä kytkintä on vaikea saada paskaksi teki kumminpäin tahansa eli mielestäni on tyhmää valita ”hankalampi/työläämpi” vaihtoehto jolla ei pääse liikkeelle samalla vaan vasta seuraavalla sekunnilla.

Muutenkin väittäisin että liikennevaloissa keskimääräinen odotusaika Suomessa ei 30sec enempää ole (vaikea löytää tietoa, joku artikkeli sanoi että st. Luisissa on jenkkien lyhyin 14,5sec, mutta ei käynyt ilmi onko tämä keskimääräinen läpäisy vai odotus ja toinen että ’short cycle’ on keskimäärin 60-90sec eli keskimäärin odotusajaksi tulisi 30-45sec) niin on siinä veivaamista.
 
Kytkinlevy on kuluva osa, ja ajotavoillaan voi vaikuttaa siihen, miten nopeasti se sileäksi kuluu. Myös painelaakeri on kuluva osa. Paskaksi niitä ei sentään saa ajamalla muuttumaan, mutta ennen pitkää niiden vaihto on kuitenkin aina edessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 204
Viestejä
4 452 577
Jäsenet
73 673
Uusin jäsen
agonisaattori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom