Se, että öljyn seassa on metallia ei automaattisesti tarkoita koneen vaihtoa. Toki en tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta esim. Kk-laakerin pettäminen vaatii kyllä alakertaremppaa, mutta tuosta syntyvä metallisilppu ei automaattisesti koko konetta tuhoa, vaikka suodattimessa voikin olla tavaraa.
Siltä osin kun kyse on noista vähän ajetuista vaihtomoottoreista, niin itse suhtaudun kilometreihin aina skeptisesti, ellei moottorin taustoja ole huolellisesti dokumentoitu ja selvitetty. Viimeistään mottia tutkimalla voi saada vihjeitä, onko kone ylipäätään niillä kilometreillä mitä väitetään ja 28tkm pitäisi vastata jo uutta, eli esim. kaikki pultit/mutterit mitä ei ole tarvinnut konetta irrottaessa avata, tulisi olla koskemattomia.
Tässä on myös sellainen klassinen esimerkki, että kun sattuu omalle kohdalle joku isompi remontin tarve, niin auto lähtee saman tien kiertoon. Se autohan tuli kuntoon ja voi kestää pitkäänkin. Auton vaihto ei ole tae huolettomista kilometreistä. Enkä tässä tarkoita puolustella Audia tai VW:tä, vaan tämä on aika tyypillinen reaktio monien merkkien kohdalla kun jotain ongelmaa tulee.