Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jeesushan sanoi jonkun kirjoituksen mukaan "niinhän sinä sanoit" kun häneltä kysyttiin onko jumalan poika. Eli ei edes itse tätä myöntänyt. Tämä jättää aika laajan liikkumavaran Jumaluus - Hippi akselilla.
Jessen jumalallisuus perustellaan vanhassa testamentissä niin sen takia se on otettava täytenä totuutena. Muuten katoaa kristinuskolta pohja pois.
Ei se ihan noinkaan ole. Kun vanha testamentti otetaan täytenä totena uuden rinnalla niin siitä otetaan esimerkkejä mikä on synnin palkka.
Vaikka se olisi kansanmurha se nähdään jollakin tapaa kauniina osoituksena siitä suuresta armosta jolla jumala meitä rakastaa koska antoi ainokaisen poikansa kuolla syntien tähden.
VT:ssä;
-annetaan laki jonka sisäinen ja ulkoinen noudattaminen 100% tarkkuudella on vaatimus pelastukseen
Muuten oikein mutta tämä riippuu keneltä kysyy (katolilainen, ortodoksi, protestantti vai joku kymmenistä ellei sadoista protestanttisista liikkeistä ja muutama parin muunkin pääsuunnan lahkoa on tarjolla)
Minusta koko lähtökohta on hieman omituinen. Eli tämä meidän avaruus olisi periaatteessa jumalan tekemä hiekkalaatikkopeli/simulaatio. Hän kun kerran on kaikkivaltias niin hän voi tehdä mitä vain koska vain. Hän on lisäksi jotenkin erityisen hyvä ja lempeä persoona, mutta kuitenkin hiekkalaatikkopelissä on ikävä ansa, eli jos et usko että hiekkalaatikon ulkopuolella on joku kaikkivaltias josta et kuitenkaan saa mitään oikeaa järkevää tietoa niin joudut kärsimään iäisyyden jossain helvetissä.
Minusta tässä on aika iso ristiriita, eli vaikka jumalan piti olla hyvä tyyppi niin hän kuitenkin käytännössä luo ihmisiä tyhjästä vaan että voisi kiduttaa niitä loputtoman pitkän ajan.
Kysymys herää oliko ihmisellä vapaatatahtoa raamatullisessa luomisessa, kun se täydellinen kuva ei pystynyt ja ymmärtämään mikä on hyvää ja pahaa tai niiden eroja. Ennen syömistä puusta oli voimassa vain kielto. Sen jälkeen ihminenhän oli kykenevä pahaan. Silloinhan hänellä vasta se vapaatahto on kun voi valita mitä hän tekee ja myös ymmärtää seuraukset
Ööö miten sä voit kertoa synnistä ihmiselle ja sitten se ei kuitenkaan tiedä siitä mitään?
Ts. jos kerta ihmiselle kerrottiin mitä omenan syömisestä seuraa, niin silloin hän oli tietoinen myös pahuudesta.
Mistä se ihminen se tiesi ennenkuin kokeilee? Niinhän lapsetkin tekevät että oppivat.Ihiminen tiesi että on jotain sellaista olemassa joka ei ole hänelle hyväksi ja josta hänen ei tarvitse tietää enempää ja jos hän ottaa siitä puusta hedelmän hän on kokeva kuoleman niin hengellisesti kuin fyysisesti.
Mistä se ihminen se tiesi ennenkuin kokeilee? Niinhän lapsetkin tekevät että oppivat.
Siks toisekseen, mistä Aatami ja Eeva tiesivät että se oli jumala kuka käski olla syömättä omenaa? Mistä ne tiesi ettei e ole paholainen joka kielsi?
Jos pikkulapselle sanoo, että älä syö tätä, niin se taatusti syö sen. Sen sijaan, jos sanoo että tuo on pahanmakuinen eikä syömäkelpoinen ja antaa jotain muuta parempaa tilalle, niin lapsi oppii mitä voi syödä.
Jos toimii ensiksimainitun kaltaisesti, tietäen lopputuloksen, niin eikö se ole tahallista kiusoittelua?
Tosin kyse ei ole mistään omenista tässä tapauksessa tai mistään puistakaan, mutta joskus on ehkä kiva vaan leikitellä käsitteillä sen kummemmin niitä tajuamatta...
Öö.. ei toi todista mitää. Se että kirjassa jotain lukee ei ole todiste sille että sama kirja on totta. Eikös sitä aina sanota että paholainen tekeytyy jumalaksi.Ihmisellä oli suora yhteys/suhde Jumalaan siitä ihminen tiesi että jumala oli kiellon takana ja se on myös tekstissä mainittu että ihminen tiesi jumalan olevan kiellon takana.
Paskat, jotta uskaus voi ylipäätänsä toimia niin pakko on uhatulla olla kuva siitä mitä se oikeasti tarkoittaa. Sitäpaitsi tuollakaan ei sinänsä ole mitään merkitystä, koska jumala kaikkitietävyydessään tiesi jo ennakkoon, että Aatami ja Eeva tulevat syömään siitä puusta.Ihiminen tiesi että on jotain sellaista olemassa joka ei ole hänelle hyväksi ja josta hänen ei tarvitse tietää enempää ja jos hän ottaa siitä puusta hedelmän hän on kokeva kuoleman niin hengellisesti kuin fyysisesti.
Öö.. ei toi todista mitää. Se että kirjassa jotain lukee ei ole todiste sille että sama kirja on totta. Eikös sitä aina sanota että paholainen tekeytyy jumalaksi.
Paskat, jotta uskaus voi ylipäätänsä toimia niin pakko on uhatulla olla kuva siitä mitä se oikeasti tarkoittaa. Sitäpaitsi tuollakaan ei sinänsä ole mitään merkitystä, koska jumala kaikkitietävyydessään tiesi jo ennakkoon, että Aatami ja Eeva tulevat syömään siitä puusta.
Hes: 28: 11-19 Valitusvirsi Tyroksen kuninkaasta. 11. Minulle tuli tämä Herran sana: 12>> Ihminen viritä valitusvirsi Tyroksen kuninkaasta, sano hänelle: Näin sanoo Herra Jumala: -Sinä olit täydellisistä täydellisin, täynnä viisautta, itse kauneus. 13. Olit Eedenissä. Jumalan puutarhassa ja sinua koristivat kalliit kivet, karneolit, topaasit ja kalsedonit, krysoliitit, onyksit, jaspikset, safiirit, turkoosit ja smaragdit. Pukusi oli kullasta kirjailtu. Jo syntyessäsi oli kaikki valmiina. 14. kerubiksi minä sinut tein, sädehtiväksi vartijaenkeliksi, sinä olit pyhällä vuorella, käyskentelit välkehtivien kivien keskellä. 15. Moitteen sijaa ei sinussa ollut siitä päivästä, jona sinut loin, siihen päivään, jolloin lankesit pahaan. 16. Kun kävit kauppaa kaikkialla, sinä tulit yhä röyhkeämmäksi ja sorruit syntiin. Niin minä suistin sinut pyhältä vuorelta, syösin sinut vartijakerubini välkehtivien kivien keskeltä. Kyseinen kohta kertoo siis saatanasta, joka langettuaan heitettiin ulos taivaasta.
Aika pinnallista porukkaa kun jalokivet ja kulta niin kovasti kiinnostaa ja merkitsee. Vai olisko sittenkin niin, että raamattu on vain ihmisten keksimää höpinää ja sen takia rikkauksilla on jotain merkitystä.
Kyseinen Raamatun kohta käsittelee Saatana Panettelijaa, joka kyseenalaisti Jumalan auktoriteetit ja halusi olla kuin Jumala. Jalokiviin sisältyy tiettyä symboliikkaa, eikä niitä pidä ymmärtää väärin. Joku paremmin Raamatun symboliikkaa tunteva voisi avata kohtaa paremmin. Sen verran kuitenkin ymmärrän, että ne liittyvät jotenkin valon enkelin olemukseen ja kauneuteen. Luultavasti taivasten valtakunta oli saatu jo melkein rakennettua, kun saatana heitettiin sieltä ulos. Saatanalle eivät riittäneet edes kyseiset ominaisuudet vaan hän halusi olla kuin kaikkivaltias.
Mietippä tarkemmin kyseistä kohtaa. Vanha Testamentti Hesekielin kirja Luku 28 jakeet 11-19.
Mikä ihmeen saattaisi? Jumala joko tietää tai ei tiedä. Jos se ei tiennyt mitä ihminen tulee tekemään, niin sillon se ei ole kaikkitietävä. Jos se taas tiesi siitä ennakkoon, niin koko syntiinlankeemuksesta saa silloin syyttää ihan itseään.Jumala antoi ihmiselle vapauden valita tekeekö hänen tahtonsa mukaan. Jumala oli kuitenkin valmistanut varasuunnitelman, koska tiesi, että ihminen saattaisi valita myös toisin.
Raamatussa on erilaisia tyllilajeja tekstille. Et voi lukea ja tulkita vaikkapa Psalmeja samalla tavalla kuin vaikkapa Paavalin kirjeitä tai Evankeliumeita.Selittelyn jumala![]()
Lainasin 2 teksti pätkää aikaisemmin Mailis Janatuisen kirjasta. Lue ne.Mikä ihmeen saattaisi? Jumala joko tietää tai ei tiedä. Jos se ei tiennyt mitä ihminen tulee tekemään, niin sillon se ei ole kaikkitietävä. Jos se taas tiesi siitä ennakkoon, niin koko syntiinlankeemuksesta saa silloin syyttää ihan itseään.
Juu ja varmasti juuri sinun seurakunnasta löytyy se valaistunut joka kertoo miten niitä pitää lukea ja tulkita.Raamatussa on erilaisia tyllilajeja tekstille. Et voi lukea ja tulkita vaikkapa Psalmeja samalla tavalla kuin vaikkapa Paavalin kirjeitä tai Evankeliumeita.
Kylläpäs keskustellaan. Koska raamattu on ainoa lähde jossa tuo kyseinen tapahtuma on sanottu tapahtuvan. Näin ollen todellakin puhutaan raamatun luotettavuudesta. Ja koska raamattu ei voi olla oman itsensä lähde niin silloin raamattua ei ole todistettu.Nyt ei keskusteltu Raamatun luotettavuudesta. Se on oma aiheensa. Edenin puutarhassa ennen lankeamusta ihminen tunsi
Jumalan ja hänen tahtonsa teksti kertoo sen selvästi.
Miten raamattu voi olla yksi ja ainoa jumalan sana jos se aukeaa kaikille erilailla? Sehän on helvetin vaarallista ja järjetöntä. Kyllä jumalansanaa pitää totella kirjaimellisesti tai ei ollenkaan. Muutenhan siitä vähän niinkuin tippuu pohja pois..Raamattu on elävä kirja, joka aukeaa jokaiselle lukijalle eri tavalla. Siksi se ei kaikille aukea. Sitä pitää tutkia hengessä ja totuudessa. Jos sitä lukee kuin piru Raamattua, se ei ehkä avaudu koskaan lukijalle.
Miten raamattu voi olla yksi ja ainoa jumalan sana jos se aukeaa kaikille erilailla? Sehän on helvetin vaarallista ja järjetöntä. Kyllä jumalansanaa pitää totella kirjaimellisesti tai ei ollenkaan. Muutenhan siitä vähän niinkuin tippuu pohja pois..
Puppua puhut. Et voi sanoa että "tietyt kohdat", muuten tullaan ihan samaan johtopäätökseen: mikä raamatussa otetaan kirjaimellisesti ja mikä ei. Se on jompikumpi eikä molempia. Joko raamattu otetaan kirjaimellisesti, tai sitten voin antaa sulle Suurena Elämän Kirjana Harry Potterin jossa on "tiettyjä kohtia jotka avautuvat elämässä olevien tilanteiden mukaan".Ymmärsit väärin. Raamatun tietyt kohdat aukeavat eletyssä elämässä olevien tilanteiden mukaan eri tavalla. Raamattu on opaskirja sokeille.
Edelleen ne ei vastanneet mihinkään. Jos premissi on, että jumala on kaikkitietävä ja kaikkivoipa, niin et pääse pahuuden ongelmasta eroon. Eli, joko jumala ei ole jumala. Tai sitten se vaan halusi, että ihminen lankeaa syntiin, koska loi ihmisen niin, että se lankeaa syntiin (eli ts. vialliseksi). Joka tapauksessa se on paska jumala tai ei jumala ollenkaan. Riippuen ihan siitä, kummasta kulmasta sitä katsoo.Lainasin 2 teksti pätkää aikaisemmin Mailis Janatuisen kirjasta. Lue ne.
Joo avaa vain silmäsi, niin et tarvi enää opaskirjaa.Ymmärsit väärin. Raamatun tietyt kohdat aukeavat eletyssä elämässä olevien tilanteiden mukaan eri tavalla. Raamattu on opaskirja sokeille.
Voidaan toki keskustella raamatun luotettavuudesta, jos niin haluat. Mutta se on toinen aihe.Kylläpäs keskustellaan. Koska raamattu on ainoa lähde jossa tuo kyseinen tapahtuma on sanottu tapahtuvan. Näin ollen todellakin puhutaan raamatun luotettavuudesta. Ja koska raamattu ei voi olla oman itsensä lähde niin silloin raamattua ei ole todistettu.
Koska raamattu on ainoa lähde, niin silloin se ei anna tulkinnan varaa vaan sitä on tulkittava kirjaimellisesti tai ei ollenkaan.
Ennalta tietämys ei pakota ennaltamääräävyyteen. Joten pahuuden ongelma ei varsinaisesti ole ongelma, koska ihminen itse on pahuutensa takana.Edelleen ne ei vastanneet mihinkään. Jos premissi on, että jumala on kaikkitietävä ja kaikkivoipa, niin et pääse pahuuden ongelmasta eroon. Eli, joko jumala ei ole jumala. Tai sitten se vaan halusi, että ihminen lankeaa syntiin, koska loi ihmisen niin, että se lankeaa syntiin (eli ts. vialliseksi). Joka tapauksessa se on paska jumala tai ei jumala ollenkaan. Riippuen ihan siitä, kummasta kulmasta sitä katsoo.
Joo avaa vain silmäsi, niin et tarvi enää opaskirjaa.
Voidaan toki keskustella raamatun luotettavuudesta, jos niin haluat. Mutta se on toinen aihe.
Niin moni asia Raamatussa on todettu argeologisesti paikkansa pitäväksi(esim aikoinaan kiistettiin Kuningas Daavidin olemassa olo kun ei löytynyt muita lähteitä kas kummaa jälkikäteen on osoitettu daavidin olevan olemassa. Raamattu on muutenkin täynnä historiallista faktaa, jolle löytyy tuki raamatun ulkopuolelta) joten on parempi lähtökohta on hyväksyä että Raamattu kertoo totuuden, kuunnes toisin todistetaan ja jos jokin kohta vähän heittää niin se ei tee muita raamatun kohtia turhaksi argeologisesti, kuin että Raamattu on väärässä kunnes toisin todistetaan ja jos jokin toinen kohta todetaan olevan faktaa, niin kiistetään muut kodat mitä ei ole osoitettu vielä faktaksi.
Pitkin kirkkkohistoriaa on kinasteltu siitä miten teksetejä kuuluu tulkita. ja sitä enenmmä eroavaisuuksia löytyy mitä kauemmaksi mennnään ydinasioista. En todellakaan väitä että minulla (tai minun seurakunnallani)välttämättä olisi se paras tapa tulkita ja ymmärtää tekstejä. jokseenkin pitkälle kaikki (niin Helluntailaiset kuin Katolliset) tulkitsevat tekstejä samalla lailla tai samaan tapaan, muta kun mennään kauemmaksi pelastuskysymiksitä tulee eroja.Juu ja varmasti juuri sinun seurakunnasta löytyy se valaistunut joka kertoo miten niitä pitää lukea ja tulkita.