Uniapnea

Sain viimeksi keuhkopolilta Mirage FX-maskin. ResMed Mirage FX Nasal CPAP Mask

Yhden kerran kokeilin, en saanut edes nukahdettua ja palasin N30i -maskiin.
Mulla on ollut tuo malli nyt lähemmäs kymmenen vuotta käytössä. Sierainmaskit on ihan nou nou, yksi kokomaski on kaapissa myös. Täällä on ollut onni saada aika hyvin maskeja uusittua ja kokeiltua. Tuohon fx:sään saa myös sen pelkän tyynyosan, muutaman kerran sen pyytänyt kesken ”vuotta”. Kai muihinkin maskeihin saa varaosia.

Viimeksi muokattu:
Mulla myös käytössä vuosikymmenen verran. Vähän tekisi mieli kokeilla tuota N30i:tä, koska tuntuu että kääntyminen herkästi vetää maskia vinoon.

Alkanut ärsyttämään lyhentyneet yöunet vaikka maskilla nukkuminen edelleen toimii ja lukemat ovat katkoksien suhteen oikein jees. Oon huomannut, että nukkumaan mennessä toinen sierain on usein tosi tukossa ja tänäänkin aamulla varsin testasin ja sen kautta ei hengitys onnistu yhtään. Luulen, että tuo voi vähän rasittaa myös unenaikaista hengitystä. En ole ikinä kokeillut noita eri nenäsumutteita tai suolavedellä tolskaamista vaan nyt voisi jo kokeilla. Mitkäs täällä on raadin suhteen parhaiksi todetut tuotteet sumutteiden suhteen vai mennäkö nenäkannulla vai millä ?

Alkanut ärsyttämään lyhentyneet yöunet vaikka maskilla nukkuminen edelleen toimii ja lukemat ovat katkoksien suhteen oikein jees. Oon huomannut, että nukkumaan mennessä toinen sierain on usein tosi tukossa ja tänäänkin aamulla varsin testasin ja sen kautta ei hengitys onnistu yhtään. Luulen, että tuo voi vähän rasittaa myös unenaikaista hengitystä. En ole ikinä kokeillut noita eri nenäsumutteita tai suolavedellä tolskaamista vaan nyt voisi jo kokeilla. Mitkäs täällä on raadin suhteen parhaiksi todetut tuotteet sumutteiden suhteen vai mennäkö nenäkannulla vai millä ?

Jäi nyt vielä epäselväksi onko kyse jostain lenssusta, allergiasta vai pidempiaikaisesta ongelmasta nenän tukkoisuuden kanssa? Aaavat sumutteethan on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, jos niitä ruiskii noin viikkoa pidempään niin alkaa tekemään haittaa sinne limakalvoille ja menee entistä pahemmin tukkoon eikä pysy enää auki ilman sumutetta.

Jos on allergiasta johtuvaa (nythän on ollut ihan älyttömästi siitepölyä) niin allergialääkkeet vois auttaa ja sitten tuo vesikannu auttaa huuhtomaan röörejä puhtaaksi niin siitepölystä kuin pöpöistäkin jos on pidempiaikaisesta ongelmasta kyse.

Sierainmaski on ollut itsellä kyllä aivan loistava, kertaakaan ei ole lähtenyt päästä pois. Tais olla just toi P30i.
Älytöntä miten paljon enemmän energiaa voi olla jo 3kk jälkeen. Varsinaisesti mikään ei ole muuttunut, mutta ei ole ihan veto poissa duunipäivän jälkeen tai kun tekee mitä vaan, vaikka pidemmän kauppareissun.

Itse tein totutteluvaiheessa niin, että etsin sopivaa noise generaattoria YouTubesta (smooth pink/brown noise jne) ja löysin sellasen millä lähtee taju pois liki samantien. Totuttelin maskiin sen avulla, kun aluksi oli nukahtamisvaikeuksia. Kuuntelin vaan omaa hengitystä. Toimi loistavasti ja toimii edelleenkin.

Viimeksi muokattu:
Jäi nyt vielä epäselväksi onko kyse jostain lenssusta, allergiasta vai pidempiaikaisesta ongelmasta nenän tukkoisuuden kanssa? Aaavat sumutteethan on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, jos niitä ruiskii noin viikkoa pidempään niin alkaa tekemään haittaa sinne limakalvoille ja menee entistä pahemmin tukkoon eikä pysy enää auki ilman sumutetta.

Jos on allergiasta johtuvaa (nythän on ollut ihan älyttömästi siitepölyä) niin allergialääkkeet vois auttaa ja sitten tuo vesikannu auttaa huuhtomaan röörejä puhtaaksi niin siitepölystä kuin pöpöistäkin jos on pidempiaikaisesta ongelmasta kyse.

Ei ole siis flunssaa eikä allergioita vaan ehkä juurikin huomannut olevan pitempiaikaista ongelmaa enemmän tai vähemmän. En ole ikinä "osannut" nukkua kovin pitkiä yöunia tyyliin 10h vaan aina heräilen noin 7-8h unien jälkeen itse suht virkeänä. Nyt yöunet ovat jääneet usein 6h tai alle ja herään toinen sierain tukossa. Alkanut sen puolesta laskemaan 1+1, että liekö tuolla on vaikutusta unen laadun/syvyyden suhteen jos hengitys on raskaampaa yhden sieraimen kautta ellei se jopa puske kroppaa hengittelemään suun kautta. Oikean puolen sieraimessa on maallikon mielestä pientä ahtautta vasempaan verrattuna, mutta ei tuo kovin radikaali ole jos tuon kanssa on 40 vuotta elänyt.

Niin ja kuten aiemminkin ollut juttua, niin kortisonipohjaisia pidempiaikaiseen käyttöön tarkoitettuja suihkeita pitää käyttää vähintään kuukausi ennen kuin voidaan todeta onko niistä tehoa vaiko ei.

Maskiksi sellainen jossa voi hengittää sekä nenän,- että suun kautta, niin suosittelen lämpimästi ainakin kokeilemaan.

Tuosta F40:stä sen verran että se on ihan erilainen kuin F30, joka mulle ei sopinut lainkaan kun sitä keuhkopolilla testasin, mutta F40 on todella hyvän tuntuinen ihan kuten vielä käytössä oleva Philipsin koko maski.

• Tykkää
Reactions: |le
Minulla on poikkeuksetta aina nukkuessa toinen sierain tukossa kun kyljellään nukun, aina se puoli mikä on lähempänä tyynyä. Jos kääntää kylkeä niin hetken päästä toinen aukeaa ja tyynyä lähempänä oleva menee "kiinni". Käsittääkseni tämä on ihan normaalia?

EDIT. Ja sierainmaskia käytän...

Minulla on poikkeuksetta aina nukkuessa toinen sierain tukossa kun kyljellään nukun, aina se puoli mikä on lähempänä tyynyä. Jos kääntää kylkeä niin hetken päästä toinen aukeaa ja tyynyä lähempänä oleva menee "kiinni". Käsittääkseni tämä on ihan normaalia?
Ainakin mulle hoitaja keuhkopolilla sanoi että on normaalia.

Kokomaskillahan tuo ratkeaisi. Itse tykkään kokomaskista, en vaihtaisi.

Itse käytän Rhinodoron:ia, joka minulla toimii "vain kosteuttavista" parhaiten auttaen pitämään nenän auki yön ajan. Tosin minulla on kostutus laitteessa. Ei sillä tunnu olevan suurta merkitystä, että onko kummatkin vai toinen sierain auki. Mutta sama ongelma, että yöunet ovat alusta lyhentyneet.

• Tykkää
Reactions: |le
Itse käytän Rhinodoron:ia, joka minulla toimii "vain kosteuttavista" parhaiten auttaen pitämään nenän auki yön ajan. Tosin minulla on kostutus laitteessa. Ei sillä tunnu olevan suurta merkitystä, että onko kummatkin vai toinen sierain auki. Mutta sama ongelma, että yöunet ovat alusta lyhentyneet.

Kiitos, pitääpäs tsekata tuo. Laitoin viimeyöksi vesisäiliön taas pitkästä aikaa Resmesiin kiinni ja tuokin saattoi ehkä auttaa hieman. Täytyy nyt alkaa käyttämään joka yö.

Oletteko muuten ruukanneet käyttää kesäisinkin sitä kostutusta? jätin sen itse pois kesän tultua kun alkoi tuntumaan vähän liiankin kostealta vaikka asetusta ruuvasi pienemmälle.

Edit: Niin, ja oletteko käyttäneet aina keitettyä vettä tuossa kostuttimessa?

Viimeksi muokattu:
Oletteko muuten ruukanneet käyttää kesäisinkin sitä kostutusta? jätin sen itse pois kesän tultua kun alkoi tuntumaan vähän liiankin kostealta vaikka asetusta ruuvasi pienemmälle.

Suomessa hanasta, ulkomailla pullosta. Keittämättä kummatkin.

Kotona, ja aina kun voin, käytän suodatettua vettä. Ei jää kalkki- tai mineraalijäämiä astiaan. Mutta tosiaan hanavesi on muuten ihan ok.

Suomessa hanasta, ulkomailla pullosta. Keittämättä kummatkin.

Kotona, ja aina kun voin, käytän suodatettua vettä. Ei jää kalkki- tai mineraalijäämiä astiaan. Mutta tosiaan hanavesi on muuten ihan ok.
Ihan hanavettä kotona ja Suomessa. Ulkomailla ei ole tultua käytyä koneen kanssa, mutta siellä tosiaan pullovettä varmasti turvallisempi käyttää.
Hanavedestä jää ajan kanssa enemmän tai vähemmän kalkki- yms. jäämiä säiliöön. Itse olen tehnyt niin, että kun aamulla irrotan säiliön ja huuhtelen sen astiakuivauskaappiin kuivumaan, niin olen sormella hangannut sitä säiliön pohjassa olevaa metallista, kuumenevaa lätkää hanan alla. Sen ihan tuntee yön jälkeen miten siinä on pinta karhea, mutta kun tuoreeltaan hankaa niin moska irtoaa. Riippuu tietysti miten kalkkipitoinen vesi on asumisalueella. Sitten kerran kuussa olen etikka-vesiliuosta laittanut säiliöön ja antanut olla tunnin-pari. Sillä lähtee loputkin. Kannattaa huuhtoa säiliö huolellisesti etikkakylvyn jälkeen :D

Ihan hanavettä kotona ja Suomessa. Ulkomailla ei ole tultua käytyä koneen kanssa, mutta siellä tosiaan pullovettä varmasti turvallisempi käyttää.
Hanavedestä jää ajan kanssa enemmän tai vähemmän kalkki- yms. jäämiä säiliöön. Itse olen tehnyt niin, että kun aamulla irrotan säiliön ja huuhtelen sen astiakuivauskaappiin kuivumaan, niin olen sormella hangannut sitä säiliön pohjassa olevaa metallista, kuumenevaa lätkää hanan alla. Sen ihan tuntee yön jälkeen miten siinä on pinta karhea, mutta kun tuoreeltaan hankaa niin moska irtoaa. Riippuu tietysti miten kalkkipitoinen vesi on asumisalueella. Sitten kerran kuussa olen etikka-vesiliuosta laittanut säiliöön ja antanut olla tunnin-pari. Sillä lähtee loputkin. Kannattaa huuhtoa säiliö huolellisesti etikkakylvyn jälkeen :D
Näin tein ensimmäisen vuoden( suoraan hanasta kun mitä suotta alakerrasta hakea vettä) mutta koska joka tapauksessa suodatan kahvinkeittoveteni( ja juomaveteni tietenkin) niin samalla sitä käyttää eikä tule pesutarveita. Suomalaista vettä ei tarvitse suodattaa mutta kyllä sen maku muuttuu aktiivihiilisuodattimen läpi ajettuna. Hotelleissa otan suoraan hanasta. Ja koska uusi säiliö( mielestäni turhaan) tulee joka vuosi, ei se hanavesikään sitä nyt ihan surkeaan kuntoon saa vuoden aikana.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 090
Jäsenet
77 890
Uusin jäsen
salminen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom