Uniapnea

Vaikka laite näyttäisi matalaa AHI- lukua (taitaa tosin negatiivinen BIAS olla AS11 laitteella keskimäärin -14,3 ja pahimmillaan -32,2 tutkimusten perusteella... helvetin epätarkka softa), niin silti siellä voi olla flow rate (epätasainen hengitysgraafi) ja flow limit graafeilta nähtäviä tapahtumia, jotka eivät ihan yllä 50%:n asti (tai joita laite ei merkkaa), mutta jotka voivat laskea happisaturaatiota alle optimin. Ja siihen päälle jos AHI-luku on vaikka 0,5 tapahtumaa/h, niin todellisuus voi olla yli 10 tapahtumaa/h.

Selvennyksenä vaikka apneaa kutsutaan hengityskatkokseksi, niin laite rekisteröi apnean (ei aina, kuten yllä mainitsin tuosta virhemarginaalista) silloin kun flow rate (eli ylähengitystiet kuristuvat) tippuu yli 75%:n. Suomeksi siis sisään- ja uloshengityksen litramäärä tippuu 75% normaalista. Hypopnean laite merkkaa silloin kun flow rate tippuu yli 50%:n. Kaikki tämän alle menevät ylähengitysteiden tukkeutumiset laite jättää merkkaamatta.

Tässä esimerkki erilaisista flow rate graafeista:
Flow_limitation_images_zpsdb148d1f.jpg

Tässä timestampilla merkattu juttu tutkimuksista missä tarkasteltiin eri laitteiden virhemarginaaleja AHI- lukujen osalta:
)

Päällisin puolin siis kaikki näyttäisi hyvältä (maski ei vuoda, AHI luku kunnossa jne), mutta loppupeleissä noiden ResMed laitteiden AHI- luvut ovat aikalailla mitä sattuu ja kaikista olennaisin asia lopulta kuitenkin on happisaturaation taso.
Jos sulla on hoitopaineen vaihteluväli esim. 4-16 ja unen aikana paljon noita flow limit tapahtumia joihin laite ei tietenkään reagoi, niin happisaturaatio voi tippua liian alas. Kone pitää sua vaikka tasolla 7 ja ei merkkaa tapahtumia, mutta silti hapen virtaus voi olla vaikka 48% rajoittunutta. Varmasti vaikuttaa negatiivisesti happisaturaatioon ja unenlaatuun laajemminkin.

Tässä lisää juttua tuosta flow limit- teemasta:

En siis itse haluaisi luottaa pelkästään tuohon AHI- lukemaan ja laitteen automaattiseen hoitopaineen säätöön tietyllä välillä. Parhaimman hoitovasteen saa nyt nopean perehtymiseni perusteella happisaturaation mittauksella, flow limit ja flow rate graafien tutkimisella ja sen jälkeen sopivan hoitopainevälin säätämisellä datan perusteella. Eli se alin säädetty hoitopaine varmasti poistaa flow limit- graafilta nähtävät tapahtumat ja flow rate normalisoituu. Ja turha sitä hoitopaineen ylärajaa on pitää liian korkealla. ResMedin algo on tosi agressiivinen ja nostaa sen väkisin turhan korkealle käyttäjäkokemusten perusteella. Omaa dataa seuraamalla näkee minkälainen ylin hoitopaine riittää ja se varmasti parantaa unenlaatua ja käyttömukavuutta, kun ei tulee liikaa painetta väkisin läpi.

Lisämausteet soppaan tuo EDR-tasot ja käyttääkö Standard vai Soft- algoritmia. Se soft algo vaikuttaa tosi riskiseltä ja ResMed:n EDR toimii niin huonosti, että sun pitää säätää hoitopainetta 2-3 pykälää normaalia korkeammalle. Laite ei tee sitä automaattisesti.

Tässä asiasta lisää:

Voin toki olla väärässä, ihan uuden asian äärellä olen ja vasta muutaman päivän asiaa selvittänyt. Joku perehtyneempi korjatkoon, jos olen totaalisen väärässä.

Loppukaneettina uniapneahoidon perimmäinen tarkoitus on varmistua siitä, että unen aikana saat tarpeeksi happea (happisaturaatio) ja että saat levollista unta (yllä mainitut flow rate ja flow limit- jutut).
AHI- arvojen yksisilmäinen tuijotus ei ole hyväksi, vaikka tärkeä asia sekin.

Viimeksi muokattu:
Hienoa että kiinnostaa asia syvemmin, kerro ihmeessä löydöksistäsi tänne meille muillekin, kiitos jo linkeistä!

Ite en ole mikään Einstein ollut koskaan ja tuntuu että taantunut jo entisestään sen verran korvienväli, että vaikea oppia mitään uutta ja uk sanastokin on aika hakusessa.
Flow limit kiinnostaisi myös itseäni ja mikä kaikki siihen vaikuttaa, yritin asiaa tutkia mut luovutin kun en ymmärtänyt juuri mitään.

Hommaa ihmeessä joku happisaturaatiomittari, niin pääset kunnolla tutustumaan hoidon vaikutukseen myös dataa seuraamalla :thumbsup:

Joo huomasin kanssa että eBay:ssa on noita useampikin Jenkeistä tilattavissa, siihen alvit ja tullit sit päälle.
Mulla inhottavin yöpolygrafiassa oli toi kumitutti sormessa joka hiosti pirusti, ei kiinnostaisi nukkua tollanen sormessa.
Toi O2-sormus vois olla ihan ok jos asia kiinnostaisi enemmän, sitä on myynnissä Saksan Ebay:ssa noin satkulla, mutta eivät toimita Suomeen ellei sit erikseen kysy ni tiedä vaikka toimittavatkin.
Jos hintaero ei haittaa, niin Wellue toimittaa suoraan Suomeen näitä kyllä:

Hienoa että kiinnostaa asia syvemmin, kerro ihmeessä löydöksistäsi tänne meille muillekin, kiitos jo linkeistä!

Ite en ole mikään Einstein ollut koskaan ja tuntuu että taantunut jo entisestään sen verran korvienväli, että vaikea oppia mitään uutta ja uk sanastokin on aika hakusessa.
Flow limit kiinnostaisi myös itseäni ja mikä kaikki siihen vaikuttaa, yritin asiaa tutkia mut luovutin kun en ymmärtänyt juuri mitään.

Hommaa ihmeessä joku happisaturaatiomittari, niin pääset kunnolla tutustumaan hoidon vaikutukseen myös dataa seuraamalla :thumbsup:
Sen jälkeen jos olet saanut valtaosan apneatapahtumista poistettua, niin jää kaksi keinoa parantaa flow limit- arvoja:
1) Nostat painevaihtelun alarajaa. Tätäkään ei toki voi liian korkealle nostaa, koska se voi aiheuttaa omia ongelmiaan
2) Aktivoit EPR- ominaisuuden.

Tässä esimerkki ilman EPR:

Huono.png

EPR aktivoitu tasolle 3:
Parempi.png

Sitten on toki BiPAP- laitteita, jotka voivat vielä parantaa tilannetta, mutta tähän en ole syvemmin vielä ehtinyt tutustua. Olettaisin että seuraamalla omaa dataa OSCAR:n kautta ja lisäämällä soppaan tuon oksimetrin saa tarpeeksi dataa, jotta voi tehdä muutokset omaan ResMediin ja toivottavasti sillä saa hengityksen normalisoitua ja valtaosan flow limiteista poistettua graafeilta.

Viimeksi muokattu:
Tänne kirjoitellutkin että nostin jo melkein heti aluksi alarajan arvoon 8 ja Oscarin datan mukaan ylärajaksi pistin 15 koska sen yli ei menty koskaan.
EPR oli jo defaulttina päällä ja kolmosella.
Siitä joku aiemmin kirjoittelikin että EPR asetus 2 vs 3 oli eroa Flow Limitin suhteen, kolmonen parempi.

Ite saanut taas joka yö käytettyä laitetta 8-11 tuntia.
Oli jonkun aikaa nenä niin tukossa ettei vaan pystynyt käyttämään ja muutenkin jostain syystä käyttö tuntui ahdistavalta.

Itsellä kanssa uniapnea todettu ja pari kuukautta käyttänyt airsense11. Jonkinlaista muutosta sentään tullut, nykyään en nukahda enää päiväunille.
Silloin kun tutkittiin, niin rekisteröinnissä matalin saturaatio 78 %. Itsellä Garmin instinct crossover ollut muutama yönä kädessä ja sen mukaan alimmat saturaatiot on hetkellisesti ollut yönaikana 88%.

1731691859786.png

Olen kyllä ollut todella tyytyväinen Airsense 11 + AirTouch kokonaama maskiin.
Kaikki automaatilla mutta EPR koko ajan päällä tasolla 1 ja minimipaine nostettu vitoseen.
Flow Rate Oscar ohjelmalla katsottuna viime yöltä

1731745711699.png

1731745803994.png

Miten nopeasti olette tottuneet maskin ja laitteen käyttöön?

Tuntuu että itse heräilen helposti ennen aikojaan 3-6 tunnin käytön jälkeen. Normaalisti olen nukkunut talviaikaan ainakin 8h tuntia yössä ja nyt tuntuu ettei millään mene cpap laitteen kanssa yli kuutta tuntia.

Tuntuu että itse heräilen helposti ennen aikojaan 3-6 tunnin käytön jälkeen. Normaalisti olen nukkunut talviaikaan ainakin 8h tuntia yössä ja nyt tuntuu ettei millään mene cpap laitteen kanssa yli kuutta tuntia.
Varmaan viikossa. Nykyisin ei halua nukkua ollenkaan ilman.

Tottuminen lienee yksilöllistä, toiset tottuu muutamassa päivässä ja toisilla menee kuukausia, jotkut ei totu ollenkaan.
Onhan tuo 3-6 tuntia jo tosi hyvä alku! Nukkuu sitten loput yöstä ilman aparaattia.

Jos maski on epämukava tms, niin kantsii sitten pyytää toista mallia kokeeksi ettei homma jää siitä kiinni.

Vähän samaa vikaa. 5.59 oli viime yönäkin käyttötunnit. Monesti otan aamuyöstä maskin pois ja jatkan unia luomuna.

Joo, nyt menee tuolla AirFit N20 nenämaskilla. Ei se sinänsä ole epämukava eikä pahemmin vuodakkaan.
Aluksi oli kyllä ongelmia tukkoisen nenän kanssa ja siksi piti muutaman kerran jättää kokonaan pois tai kesken yön heittää maski veke.

Nyt sain kortisonisuihkeen ja helpompi nukahtaa kun ei tunnu tukehtuvan. Siltikin viime yönä nauhoitusaika reilu 6h, eli unta alle 6h ja sitten vaan herään ja en oikein saa unen päästä kiinni enää.. vaikka univajetta tässä säätämisen myötä on tullut. Ja heräsin yöllä kerran myös. Normaalisti en herää kesken unen koskaan, ainakaan niin että muistaisin mitään. Ehkä menee vielä totuttelun piikkiin.

Kasvomaskiin en haluaisi siirtyä, koska nukun paljon myös kyljeltään ja vaihtelen asentoa unen aikana. Pitäisi ehkä kokeilla sieraintyynyjä jos ne vaikka sopisivat. Harmi kun tuota AirTouch N30i mallia ei saa vielä Suomesta, se vaikuttaisi hyvältä kokeilulta.

Katselin OSCAR:sta dataa ja aika hyvältä se vaikuttaa. AHI mulla on aika säännöllisesti 0,4 tapahtumaa/h. Luultavasti pitää vähä alapainetta säätää ylöspäin, niin saan optimoitua tuota. Maski ei vuoda, joten tuskin siitäkään johtuu tuo aikainen heräily. Max. paine mihin laite nostaa on jossain 12 tuntumassa, eli ei edes niin korkealle. Keskiarvo hoitopaineelle 9.

Huomasin että flow limit tapahtumia on suht säännöllisesti. Voisiko tuo häiritä unta?

flow limit.png

Happisaturaatiodataa ei vielä käytettävissä, vielä mietiskelin mistä ostan ostan sopivan laitteen.

Olen kyllä todella motivoinut hoitoon, mutta vähän alkaa ahdistaa jos ei saa täyspitkiä unia laitteen kanssa jatkossa.

1732192469450.png
1732192494125.png

AirFit ja AirTouch N30i aika samanlaisia.

"Norsunkärsään" noissa erona että jos nukut paljon kyljellään ja kova tyyny niin toinen puoli menee helposti lyttyyn, joitain häiritsee ja joitain ei.
Mukavuuden kannalta toi on mun mielestä loistava kun letku menee suoraan päälaelta sängynpäädystä alas (jos sängyn päädyssä on tilaa).

Mulla P30i ja tekis mieli kokeilla N30i nenäkappaletta, pitää keväällä kysyä josko saisi testiin kun on keuhkopolilla vuosikontrolli.
(Jos jollain on ylimääräisenä N30i L-kokoisena, niin maksan mielelläni postikulut ;) )

Tänne kirjoitellutkin että nostin jo melkein heti aluksi alarajan arvoon 8 ja Oscarin datan mukaan ylärajaksi pistin 15 koska sen yli ei menty koskaan.
Itsellä rajat oli laitettu 8 ja 18 heti polilla, EPR 3. Taisi hoitaja jotain kommentoida, että kun oli niin hurjat lukemat, niin aloitetaan vähän järeämmillä asetuksilla heti kärkeen. Vaikuttaisi ihan oikeilta.

Pressure - cmH2O Median: 10.1 95th percentile: 11.9 Maximum: 12.9
Events per hour AI: 1.3 HI: 0.2 AHI: 1.5
Apnoea Index Central: 0.1 Obstructive: 1.1 Unknown: 0.0

1732192469450.png
1732192494125.png

AirFit ja AirTouch N30i aika samanlaisia.

"Norsunkärsään" noissa erona että jos nukut paljon kyljellään ja kova tyyny niin toinen puoli menee helposti lyttyyn, joitain häiritsee ja joitain ei.
Mukavuuden kannalta toi on mun mielestä loistava kun letku menee suoraan päälaelta sängynpäädystä alas (jos sängyn päädyssä on tilaa).

Mulla P30i ja tekis mieli kokeilla N30i nenäkappaletta, pitää keväällä kysyä josko saisi testiin kun on keuhkopolilla vuosikontrolli.
(Jos jollain on ylimääräisenä N30i L-kokoisena, niin maksan mielelläni postikulut ;) )
Minä nukun käytännössä ainoastaan kyljellään, joten tuo AirFit sierainmaski ei sen puolesta ole optimaalinen. Mutta nenämaskia olen kerran kokeillut n. 30 min verran ja se oli ainakin aivan kamala.

Itsellä meni 5 kuukautta ja useampi maskityyppi läpikäytynä. Nenä- ja sierainmaskeilla veti nokka tukkoon ja hapensaanti estyi. Sitten testasin F20 kokokasvomaskia, jolla homma lähti rullaamaan, vaikkakin maski oli herkkä vuodoille.

Lopullinen läpimurto tapahtui F40-maskilla, joka on todella mukava käyttää ja pysyy helposti tiiviinä: https://www.resmed.fi/tuotteet/maskit/kokokasvomaskit/airfit-f40/

Vaatii siis joskus työtä ja useampaa eri maskikokeilua, mutta palkitsee kyllä lopussa kun vain löytää toimivan reseptin.

• Tykkää
Reactions: |le

Statistiikka

Viestiketjuista
259 001
Jäsenet
74 310
Uusin jäsen
JannChris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom