Laitetaan 1,5kk käytön jälkeen kokemuksia Philips Evnia 34M2C8600 -näytöstä:
Hyvää:
- OLED
- Peleissä liike on todella sulavaa
- HDR (Kehtaa käyttää HDR:ää myös Windowsissa niin se on vaan set and forget, HDR400 True Black modessa)
- KVM toimii kuin ajatus
- Pixel refresh muistutus ei ole mitenkään häiritsevä näytön reunassa
- Tuulettimesta en ole kuullut pihaustakaan
- Ambiglow korvasi kolmannen osapuolen LED-nauhan bias valona
Huonoa:
- Pixel refresh ajetaan vain jos näyttöä on käytetty 4 tuntia tai yli, ja se on stand-by tilassa yli 2 tuntia.
- Manuaalinen pixel refresh ei nollaa kumulatiivista käyttöaikaa vaan valitus alkaa 4 tunnin kohdalla edellisestä automaattisesta refreshistä.
- Burn in? Itse en ole ollut huolissani. Taskbar piilossa ja ikkunat vaihtelee sen verran paikkaa, ettei tuo oikeastaan pelota.
920€ hinnalla minkä tästä maksoin mielestäni erinomainen näyttö. KVM toimii todella sujuvasti. Muita toteutuksia kokeilleena vaihtoon on aina liittynyt jotain näpräystä, mutta tällä näytöllä tosiaan riittää, että vaihtaa inputia. Näyttö osaa myös itse vaihtaa lähdettä, jos illalla on pöytäkoneella pelannut ja aamulla käynnistää työkoneen niin näyttö hyppää automaattisesti työkoneen puolelle. USB-laitteet seuraa luonnollisesti näytön lähteen mukana. Pieni huomautus, että jos koneen jättää päälle ja vaihtaa itse inputia niin takaisin tullessa USB-laitteiden näprääminen ei herätä näyttöä jos laitteet on näytön USB-paikoissa. Olen kiertänyt ongelmaa joko napauttamalla pöytäkoneessa kiinni olevaa ohjainta tai laittamalla koneen sleepiin jos vaihdan toiselle koneelle. Tämä korostuu asettamallani lyhyehköllä 2min näytön sammutusajalla.
Erityisesti 1st person räiskintäpelit tuntuivat heti samalla FPS:llä sulavammalta ja liikkuva kuva terävämmältä kuin vanhalla IPS näytöllä (LG 34GN850).
Ainut ongelma on tuo typerä pixel refresh, joka ei manuaalisesti ajettuna nollaa näytön päälläoloaikaa. Jos teen 8-16 töitä ja näyttö on valmiustilassa 16-20, pixel refresh ajaa automaattisesti tuona aikana. Jos sitten illalla pelaan vielä 20-23 niin seuraavana aamuna tunnin käytön jälkeen edessä on taas valitusta pixel refreshistä (edellisestä automaattisesat refreshistä 4h) vaikka illalla ajaisi manuaalisesti pixel refreshin ja näyttö lepää koko yön valmiustilassa. Toivottavasti tuohon tulee joku firmispäivitys vielä tai jos joku tietää kikka kolmosia niin otetaan vastaan! Olen nyt ratkaissut ongelman niin, etten välitä koko ilmoituksesta. Refresh ajaa sitten kun ajaa. 16h yhtämittaista käyttöä ei ole tullut vielä kokeiltua, jolloin tuo refresh käynnistyy pakotettuna.
@Konttu sulla ilmeisesti kanssa tämä näyttö. Kuinka tämä sulla toimii?
Viimeisenä, AMD:n näytönohjaimella näytön HDR-tilaa ei saa vaihdettua Freesync päällä. Nvidian näytönohjaimella tätä ongelmaa ei jostain syystä ole.