Vähän alle 1100€, ompas se kiinnostava hinta vs Samsung
Minkähänlainen on ero noiden kahden välillä? Tuulettimet näytön sisällä toki Alienwares
Oon kokeillu DW:ää ja Samsungia, kumpaakin. Oon tietty vaan yksi tapaus, mutta mun mielestä Samsung kävi selkeästi kuumempana (menunamikkojen kohdalta ainakin). Eipä sillä kai muuten ole väliä, kun ei näyttöä tuu kosketeltua, mutta mun ymmärtääkseni kuvanpalaminen tapahtuu helpommin, mitä korkeempana näytön lämpötila on. Eli ehkä tuo tuuletinratkaisu ei ole vain sitä virranlähdettä varten, vaan myös OLED paneelin viilennystä varten. Samsungissahan ei sitten tietty ole mitään keinoa viilentää tuota paneelia.
Noissa on täysin sama paneeli, joten siinä mielessä erot tulee muista ominaisuuksista. En tykänny yhtään Samsungin tosta "pseudo TV"/"äly"käyttiksestä. Se oli tosi hidas ja kökkö. Meillä on QN95A telkkarina, ja vaikka sinännsä käyttöliittymä oli tuttu, tuntu aika kömpelöltä silti käyttää kaukosäädintä vaikka kirkkauden säätämiseen, ym. Ei ehkä muuten, mutta tosiaan oli aika laginen käyttis. Oli kans vähän buginen sen suhteen, mitä täällä oli joku muukin raportoinu, eli näytön volyymi nousee yhdellä silloin tällöin. Ollu vähä häiritsevää varsinki jos pelaa jotain ja yrittää immersoitua, ja yhtäkkiä mukamas näytön vola nousee.
Palautin Samsungin käytännössä just ku tykkäsin Alienwaresta enemmän, ja Samsungilla ei ole mitään takuuta kuvanpalamisesta. Nyt DWF on itselle täydellinen näyttö, kun siinä saa PBP:n. Hyvänä plussana se, että itselle tärkeistä ominaisuuksista ei tarvitse maksaa, vaan DWF on näistä kolmesta nyt se halvin.
En siis missään nimessä halua tuomita muiden päätöksiä/ratkaisuja/priorisointeja, mutta mielestäni nuo Alienwaren tuulettimet eivät ole olleet niin iso ongelma.
Kuvanpalamisesta: Vaikka tiedostan riskin, niin suht helpottavaa tietää, että voi näyttöä vaikka 2.5 vuotta käyttää niin rankasti staattisuuden ja muun kannalta kun haluaa, ja jos tulee kuvanpalamista, niin saa sitten takuusta uuden näytön, jota voi käyttää sitten vaikka toiset 2-3 vuotta. Saapi ainakin sen vähintään 5 vuotta elinikää OLEDin kontrastilla.
Mielestäni jos Alienwaren ja Samsungin väliltä miettii, niin pitää vaan puntaroida sitä, että mitkä ominaisuudet on itselle tärkeitä ja kuinka paljon niistä on valmis maksamaan. Kuvan suhteen on tietty se ero, että Samsungilla saa 10bittistä väriä 175hz, mutta en kyllä tiedä, että onko varsinkin pelaamiseen mitään väliä 10bit vs 8bit dithering.