Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)

Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 729
Tuossa videossa on vierekkäin käsittääkseni samalla LG:n ips-paneelilla varustettu AW3821DW ja oled-paneelilla varustettu AW3423DW, niin ainakin vähän jotain suuntaa saattaa saada ips:n ja oledin erosta.

Eipä tuota tarvinnut 30sekunttia pitempään katsoa. Mutta ku en enää 3840x1600 pienempään vaihda, ni taita oledit jäädä haaveeksi vaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 238
Kannattaa myös ymmärtää, mitä sillä lisäkirkkaudella saavutetaan. Kyse ei ole siitä, että näytettäisiin pelaajalle silmät päästä polttavan kirkkaita räjähdyksiä tms, vaan korkeampi kirkkaus mahdollistaa suuremman yksityiskohtien määrän kirkkaissa objekteissa.

Otetaan esimerkiksi vaikka joku hiekkaranta, johon aurinko porottaa. Oikealla HDR-1000 näytöllä olisi käytössä 1000 nit kirkkaus näyttämään auringon polttamassa rantahiekassa hiekanjyviä, joista aurinko heijastuu eri kirkkauksilla. HDR-400 näytöllä taas nämä mappautuisi paljon pienemmälle skaalalle, jolloin yksityiskohtia ei näy samalla tavalla. Tässä esimerkissä oletuksena on, että rantahiekka olisi melko kirkas kokonaisuudessaan, kuten tosielämässäkin vaikka joku etelän maiden valkea santa on.

Mulla on tällä hetkellä työläppärinä M2 Max Macbook Pro 16", jossa sattuu olemaan yksi tämän hetken parhaita mini-LED näyttöjä HDR-sisällölle. Yli 1000 nits oli ruudulla mitä tahansa, ja 1600 nits max. Verrattuna vaikka mun olkkarin LG OLEDiin, Mac pystyy samasta HDR-sisällöstä repimään enemmän yksityiskohtia irti. Silmiin tämä ei näytä millään tavalla epämiellyttävän kirkkaalta tms.

OLEDit tällä hetkellä pärjäävät sitä huonommin, mitä isompia kirkkaita alueita ruudulla on. Ne ovat hyvä kompromissi monessa asiassa, mutta kaipaavat vielä monella osa-alueella parannuksia. Samalla tavalla toki mini-LED:ssa on omat sudenkuoppansa.

Työpöytäkäytössä ratkaisee SDR-tilan kirkkaus, ja se on aika heikko OLEDeissa. 200-250 nits parhaimmillaankin. Vaikka itse käytän LCD-näyttöäkin n. 120 nits kirkkaudella, kirkkaassa tilassa OLED:sta voi loppua kirkkaus kesken, kun perus-LCD:t ovat keskimäärin max 300-400 nits, paremmat 500-600 nits. Tämä on vähän kiinni omasta tilasta ja siitä, miten herkkä on kirkkaudelle yleensä.
Kannattaa edelleen luottaa omiin käyttökokemuksiin ja puhun nyt nimenomaan näistä Samsungin QD-OLED paneeleista. Pelasin juuri Dead Island 2 läpi ja en tiedä mitä olisin jäänyt kaipaamaan, koska nytkin jouduin ottamaan kirkkautta alemmas kun jotkut efektit olivat liian kirkkaita.

Windowsissa on HDR päällä, Samsung G8 omissa asetuksissa näkyy olevan kirkkaus 31 ja Windowsissa SDR brightness on nollassa. Käyttääkö joku oikeasti näyttöjänsä kirkkaus 100? Yleensä olen omissa näytöissäni katsonut arvostelusivuja ja kopioinut heidän kalibroidut asetukset, monet suosittelevat kirkkaudeksi reilusti alle 100.

Esimerkkinä vaikka LG 34GN850-B, Rtings suositteli siihen kirkkaudeksi 14.
BenQ EX3501R ja TFTCentral suositteli kirkkaudeksi 22 (ja menee 100 asti).

Vaikea nähdä että joku jättäisi OLED ostamatta koska kirkkautta ei ole tarpeeksi työpöytäkäytössä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 238
Sama paneeli niin eiköhän monet ongelmista ole ihan yhteisiä, vaikka sitten pikselivikojen todennäköisyys. Mutta vaikea nähdä, että burn in -takuu olisi arvoton jos sitä pidemmän päälle ilmene.
Paneli on kyllä sama, saattaa olla että Philips on tehnyt heille paremman sopimuksen jolloin he voivat hylätä/palauttaa Samsungille vialliset / huonolaatuiset paneelit, jolloin loppukäyttäjille saadaan keskimääräistä paremmat paneelit.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 121
Kannattaa edelleen luottaa omiin käyttökokemuksiin ja puhun nyt nimenomaan näistä Samsungin QD-OLED paneeleista. Pelasin juuri Dead Island 2 läpi ja en tiedä mitä olisin jäänyt kaipaamaan, koska nytkin jouduin ottamaan kirkkautta alemmas kun jotkut efektit olivat liian kirkkaita.

Windowsissa on HDR päällä, Samsung G8 omissa asetuksissa näkyy olevan kirkkaus 31 ja Windowsissa SDR brightness on nollassa. Käyttääkö joku oikeasti näyttöjänsä kirkkaus 100? Yleensä olen omissa näytöissäni katsonut arvostelusivuja ja kopioinut heidän kalibroidut asetukset, monet suosittelevat kirkkaudeksi reilusti alle 100.

Esimerkkinä vaikka LG 34GN850-B, Rtings suositteli siihen kirkkaudeksi 14.
BenQ EX3501R ja TFTCentral suositteli kirkkaudeksi 22 (ja menee 100 asti).

Vaikea nähdä että joku jättäisi OLED ostamatta koska kirkkautta ei ole tarpeeksi työpöytäkäytössä.
Tässähän se juttu on. Oledin kirkkautta ei kannata suoraan verrata vastaaviin LCD näyttöihin. Suuri kontrasti sekä pikselitasolla säätyvä valo tekee ihmeitä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 772
Paneli on kyllä sama, saattaa olla että Philips on tehnyt heille paremman sopimuksen jolloin he voivat hylätä/palauttaa Samsungille vialliset / huonolaatuiset paneelit, jolloin loppukäyttäjille saadaan keskimääräistä paremmat paneelit.
Täytyy sanoa, että tämä kuulostaa erittäin epäuskottavalta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 121
Kannattaa myös ymmärtää, mitä sillä lisäkirkkaudella saavutetaan. Kyse ei ole siitä, että näytettäisiin pelaajalle silmät päästä polttavan kirkkaita räjähdyksiä tms, vaan korkeampi kirkkaus mahdollistaa suuremman yksityiskohtien määrän kirkkaissa objekteissa.

Otetaan esimerkiksi vaikka joku hiekkaranta, johon aurinko porottaa. Oikealla HDR-1000 näytöllä olisi käytössä 1000 nit kirkkaus näyttämään auringon polttamassa rantahiekassa hiekanjyviä, joista aurinko heijastuu eri kirkkauksilla. HDR-400 näytöllä taas nämä mappautuisi paljon pienemmälle skaalalle, jolloin yksityiskohtia ei näy samalla tavalla. Tässä esimerkissä oletuksena on, että rantahiekka olisi melko kirkas kokonaisuudessaan, kuten tosielämässäkin vaikka joku etelän maiden valkea santa on.

Mulla on tällä hetkellä työläppärinä M2 Max Macbook Pro 16", jossa sattuu olemaan yksi tämän hetken parhaita mini-LED näyttöjä HDR-sisällölle. Yli 1000 nits oli ruudulla mitä tahansa, ja 1600 nits max. Verrattuna vaikka mun olkkarin LG OLEDiin, Mac pystyy samasta HDR-sisällöstä repimään enemmän yksityiskohtia irti. Silmiin tämä ei näytä millään tavalla epämiellyttävän kirkkaalta tms.

OLEDit tällä hetkellä pärjäävät sitä huonommin, mitä isompia kirkkaita alueita ruudulla on. Ne ovat hyvä kompromissi monessa asiassa, mutta kaipaavat vielä monella osa-alueella parannuksia. Samalla tavalla toki mini-LED:ssa on omat sudenkuoppansa.

Työpöytäkäytössä ratkaisee SDR-tilan kirkkaus, ja se on aika heikko OLEDeissa. 200-250 nits parhaimmillaankin. Vaikka itse käytän LCD-näyttöäkin n. 120 nits kirkkaudella, kirkkaassa tilassa OLED:sta voi loppua kirkkaus kesken, kun perus-LCD:t ovat keskimäärin max 300-400 nits, paremmat 500-600 nits. Tämä on vähän kiinni omasta tilasta ja siitä, miten herkkä on kirkkaudelle yleensä.
Isompi kirkkaus tietysti parempi, mutta sillä ei ole yksittäisten hiekanjyvien näkemisen kanssa mitään tekemistä. Se ei tule miniled näytöllä onnistumaan ikinä ellei ole ledejä saman verran kuin pikseleitä. Erikoista myös jos 1000-1600nit kirkkaus ei rasita silmiä. Itellä tekee jo pahaa kirkkauden puolesta kun katsoo elokuvia vuoden 2019 LG B9 Oledillä, ja tuossa ei varmaan kovin iso "maksimi" kirkkaus ole.

"Mac pystyy samasta HDR-sisällöstä repimään enemmän yksityiskohtia irti." En epäile yhtään noin korkealla resoluutiolla ja pienellä näytön koolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
"Mac pystyy samasta HDR-sisällöstä repimään enemmän yksityiskohtia irti." En epäile yhtään noin korkealla resoluutiolla ja pienellä näytön koolla.
Resoluutio ei tässä tapauksessa tee eroa, 4K-materiaali muutenkin toimisi 4K näytöllä paremmin 1:1 pikselimappauksen kanssa.

Olin itseasiassa yllättynyt miten hyvin mini-LED pärjäsi, ainoastaan "tähdet" tyyppiset skenaariot ovat tosi huonoja sen kanssa. Muussa tummaa ja vaaleaa yhdistävässä materiaalissa ei juuri tullut eroa vs OLED, ehkä vähän korkeampi mustan taso joissain tilanteissa.

Joka tapauksessa suurempi kirkkaus antaa mahdollisuuden hienojakoisempaan erilaisten kirkkaustasojen näyttämiseen ja kyllä se oikeasti näkyy. Voi käydä itse kuikuilemassa vaikka lähimmässä Gigantissa.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Windowsissa on HDR päällä, Samsung G8 omissa asetuksissa näkyy olevan kirkkaus 31 ja Windowsissa SDR brightness on nollassa. Käyttääkö joku oikeasti näyttöjänsä kirkkaus 100? Yleensä olen omissa näytöissäni katsonut arvostelusivuja ja kopioinut heidän kalibroidut asetukset, monet suosittelevat kirkkaudeksi reilusti alle 100.
Jos HDR:ssa kirkkaus ei ole täysillä, menetät ison osan näytön HDR:n kyvyistä. Jos HDR on päällä, tulisi kirkkaus olla 100 näytössä ja Windowsin SDR-brightnessilla säädetään kirkkaus vastaamaan haluttua SDR-kuvan kirkkautta. Esimerkiksi mun LG:n OLED:lla kirkkaus täysillä ja SDR brightness taisi olla about 7%, joka mittarin mukaan vastasi about 120 nits kirkkautta tällä kyseisellä näytöllä.

Huomaa, että arvostelut puhuvat aina SDR-moodin kirkkaudesta jos kirkkaudelle on kerrottu joku suositusasetus. Vaikka OLEDia voi hyvin ajaa kokoajan HDR-tilassakin, värit ovat yleensä tarkemmat SDR-tilassa sRGB-sisällölle (esim lähes kaikki web-sisältö). Vaihdan itse Win+Alt+B oikotiellä HDR:n päälle/pois tarvittaessa.

Arvostelujen kalibroiduista asetuksista ei sitten kannata kopioida RGB-arvoja, ne ovat kullekin monitoriyksilölle uniikit ja sinun näyttösi saattaa vaatia vaikka R = 43 kun arvostelijan näytöllä R = 56 on oikea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 238
Jos HDR:ssa kirkkaus ei ole täysillä, menetät ison osan näytön HDR:n kyvyistä. Jos HDR on päällä, tulisi kirkkaus olla 100 näytössä ja Windowsin SDR-brightnessilla säädetään kirkkaus vastaamaan haluttua SDR-kuvan kirkkautta. Esimerkiksi mun LG:n OLED:lla kirkkaus täysillä ja SDR brightness taisi olla about 7%, joka mittarin mukaan vastasi about 120 nits kirkkautta tällä kyseisellä näytöllä.

Huomaa, että arvostelut puhuvat aina SDR-moodin kirkkaudesta jos kirkkaudelle on kerrottu joku suositusasetus. Vaikka OLEDia voi hyvin ajaa kokoajan HDR-tilassakin, värit ovat yleensä tarkemmat SDR-tilassa sRGB-sisällölle (esim lähes kaikki web-sisältö). Vaihdan itse Win+Alt+B oikotiellä HDR:n päälle/pois tarvittaessa.

Arvostelujen kalibroiduista asetuksista ei sitten kannata kopioida RGB-arvoja, ne ovat kullekin monitoriyksilölle uniikit ja sinun näyttösi saattaa vaatia vaikka R = 43 kun arvostelijan näytöllä R = 56 on oikea.
En usko että me päästään tästä yhteisymmärrykseen, eikä meidän tarvitse päästäkään :) Sun lähestyminen tähän on tekninen ja prosessimainen, mun perustuen omiin käyttökokemuksiin ja mieltymyksiin.

Tämä on kun jossain hifi-lehdessä olisi kaiuttimien vertailu, sitten kaiutinmallista X sanotaan testeissä, että kun se on sijoitettu 1,5m päähän ja äänenvoimakkuudeksi 35, oli kaikki äänen arvot mittauslaitteiden mukaan täydelliset.
Mutta, kun se kaiutin X nyt on mulla, ja vaikka se on 1,5m päässä ja volyymi 35 niin korviin sattuu. Vaikka mittausten mukaan kaikki on täydellistä, mulle se on liian kovalla.
Sitten kun mä laitan sen äänen voimakkuudeksi 28 ja sanon, etten tiedä mikä tässä voisi olla enää paremmin, ei mun mielestä voi sanoa että mä menetän ison osan kaiuttimien ominaisuuksista koska käytän sitä 28 voimakkuudella enkä 35 koska silloin testin perusteella kaikki arvot ovat kohdillaan.

Mulle tärkeää on se käyttäjän kokemus. Koenko minä että saan rahoilleni vastinetta, tykkään tuotteesta ja sen käyttämisestä. Vaikka 99,9% käyttäisi volalla 35 niin mulle 28 on parempi ja olen tyytyväinen hankintaani.

Siksi toistan edelleen että nämä QD-OLED ovat saaneet mielestäni aiheetta kuraa niskaansa koska testeissä ne eivät pärjää yhtä hyvin kun toiset mallit. Mutta haittaako se yhtään mitään? Ilmeneekö jotain oikeasti käytännön ongelmia? Vai tehdäänkö nyt ongelma mittaustuloksista?

Tässä Samsung G8 kirkkauden max on 50, ja tietysti mä siitä lähdin liikkeelle mutta kuten sanottua, se oli mulle aivan liian kirkas. En mä koe että olen menettänyt yhtään mitään.

Näytöt ovat yksilöitä ja myös ympäristö jossa niitä käytetään, esim. paistaako aurinko, mikä kellon/vuodenaika. Silläkin on jo todella iso ero onko vain ohuet verhot vai sälekaihtimet. Jos on sälekaihtimet ja paksut (tai jopa pimentävät) verhot niin käyttöympäristössä ei tarvita niin paljon kirkkauta kuin jossain ison avoimen ikkunan edessä.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
En usko että me päästään tästä yhteisymmärrykseen, eikä meidän tarvitse päästäkään :) Sun lähestyminen tähän on tekninen ja prosessimainen, mun perustuen omiin käyttökokemuksiin ja mieltymyksiin.

Tämä on kun jossain hifi-lehdessä olisi kaiuttimien vertailu, sitten kaiutinmallista X sanotaan testeissä, että kun se on sijoitettu 1,5m päähän ja äänenvoimakkuudeksi 35, oli kaikki äänen arvot mittauslaitteiden mukaan täydelliset.
Mutta, kun se kaiutin X nyt on mulla, ja vaikka se on 1,5m päässä ja volyymi 35 niin korviin sattuu. Vaikka mittausten mukaan kaikki on täydellistä, mulle se on liian kovalla.
Sitten kun mä laitan sen äänen voimakkuudeksi 28 ja sanon, etten tiedä mikä tässä voisi olla enää paremmin, ei mun mielestä voi sanoa että mä menetän ison osan kaiuttimien ominaisuuksista koska käytän sitä 28 voimakkuudella enkä 35 koska silloin testin perusteella kaikki arvot ovat kohdillaan.

Mulle tärkeää on se käyttäjän kokemus. Koenko minä että saan rahoilleni vastinetta, tykkään tuotteesta ja sen käyttämisestä. Vaikka 99,9% käyttäisi volalla 35 niin mulle 28 on parempi ja olen tyytyväinen hankintaani.

Siksi toistan edelleen että nämä QD-OLED ovat saaneet mielestäni aiheetta kuraa niskaansa koska testeissä ne eivät pärjää yhtä hyvin kun toiset mallit. Mutta haittaako se yhtään mitään? Ilmeneekö jotain oikeasti käytännön ongelmia? Vai tehdäänkö nyt ongelma mittaustuloksista?

Tässä Samsung G8 kirkkauden max on 50, ja tietysti mä siitä lähdin liikkeelle mutta kuten sanottua, se oli mulle aivan liian kirkas. En mä koe että olen menettänyt yhtään mitään.

Näytöt ovat yksilöitä ja myös ympäristö jossa niitä käytetään, esim. paistaako aurinko, mikä kellon/vuodenaika. Silläkin on jo todella iso ero onko vain ohuet verhot vai sälekaihtimet. Jos on sälekaihtimet ja paksut (tai jopa pimentävät) verhot niin käyttöympäristössä ei tarvita niin paljon kirkkauta kuin jossain ison avoimen ikkunan edessä.
Toki saa omaa näyttöä käyttää niin kuin haluaa, kerroin vaan miten HDR käytännössä pelittää kaikilla näytöillä. Se on vaan fakta, että rajoitat näytön HDR-kykyjä alentamalla näytön valikoista kirkkautta HDR-moodissa.

Kaiutinvertausta jatkaen, jos kaiutin mitattiin hyvin akustoidussa, isommassa huoneessa, täydellisellä sijoituksella, saatiin dataa joka kertoo parhaan mahdollisen tilanteen. Kun tuot ne kotiin, tulee arkielämän ongelmat eteen ja kaiuttimia ei voikkaan laittaa täydelliseen paikkaan ja sun pienessä huoneessa vola 35 kuulostaa liian kovalta, koska ääni ponnahtaa seinästä aiemmin. Sulla on kuitenkin edelleen hyvät kaiuttimet, joten voit olla varma, etteivät itse kaiuttimet ole ongelman ydin. Mullakin nököttää tässä isot Genelecit pöydällä vaikka huoneen mitat ja kaiuttimien sijoitus ovat kaukana ideaalista. Seuraavassa asunnossa toivottavasti saa paremmin aseteltua.

Sama juttu näyttöjen kanssa. Arvostelut kertovat vertailukelpoista dataa ostopäätöstä avittamaan, ja valkkaat sitten omaan tilanteeseesi sopivat kompromissit.

Käytännön ongelmat QD-OLED:ssa on potentiaali kuvan kiinni palamiselle, pikselien rakenne jota ei Windowsin tekstin rendaus suosi ja matala SDR-kirkkaus. SDR-kirkkaus ei välttämättä kosketa sua lainkaan, jollekin toiselle voi olla isokin ongelma. Mielestäni QD-OLEDit ovat pärjänneet testeissä varsin mainiosti, keskimäärin joku malli on aina "tän vuoden parhaat näytöt" listoilla.

OLEDit tarjoavat hyvää kompromissia: todella nopeat pikselien värien vaihdokset, täydellinen mustan taso, varsin kelpo HDR-performanssi. Käytin itse LG:n 48" OLED telkkaa työpöytänäyttönä kaksi vuotta ja kyllähän se toimi, vaikka iso olikin. Seuraavaksi pöydälle tulee todennäköisesti Samsungin 57" 8K x 2K superultrawide mini-LED, ihan vaan sen takia, että se sopii mun nykyisiin tarpeisiin (80% töitä, 20% pelaamista). Siinä tulee olemaan sitten omat kompromissinsa, ihan samalla tavalla kuin OLED:ssa.

Omasta mielestäni OLEDit ovat edelleen parhaimmillaan media/pelilaitteina, työpöytäkäytössä on vielä parannettavaa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Jos HDR:ssa kirkkaus ei ole täysillä, menetät ison osan näytön HDR:n kyvyistä. Jos HDR on päällä, tulisi kirkkaus olla 100 näytössä ja Windowsin SDR-brightnessilla säädetään kirkkaus vastaamaan haluttua SDR-kuvan kirkkautta. Esimerkiksi mun LG:n OLED:lla kirkkaus täysillä ja SDR brightness taisi olla about 7%, joka mittarin mukaan vastasi about 120 nits kirkkautta tällä kyseisellä näytöllä.

Huomaa, että arvostelut puhuvat aina SDR-moodin kirkkaudesta jos kirkkaudelle on kerrottu joku suositusasetus. Vaikka OLEDia voi hyvin ajaa kokoajan HDR-tilassakin, värit ovat yleensä tarkemmat SDR-tilassa sRGB-sisällölle (esim lähes kaikki web-sisältö). Vaihdan itse Win+Alt+B oikotiellä HDR:n päälle/pois tarvittaessa.

Arvostelujen kalibroiduista asetuksista ei sitten kannata kopioida RGB-arvoja, ne ovat kullekin monitoriyksilölle uniikit ja sinun näyttösi saattaa vaatia vaikka R = 43 kun arvostelijan näytöllä R = 56 on oikea.
Tämä kannattaa lukea, koko juttu ja erityisesti kohta jonka linkkaan, mikäli puhut tuosta säädöstä.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tämä kannattaa lukea, koko juttu ja erityisesti kohta jonka linkkaan, mikäli puhut tuosta säädöstä.
Huomaa, että tuo koskee pääasiassa LCD-näyttöjä ja OLEDilla ongelmaa ei omien kokemuksieni mukaan ole - isoin ero tuli värien tarkkuudessa SDR vs HDR moodissa. En osaa sanoa miten mini-LED käyttöytyy tämän suhteen.

Windows 11 on tehnyt SDR vs HDR moodin vaihtamisen sen verran helpoksi, että itse vain vaihdan noiden tilojen välillä tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Huomaa, että tuo koskee pääasiassa LCD-näyttöjä ja OLEDilla ongelmaa ei omien kokemuksieni mukaan ole - isoin ero tuli värien tarkkuudessa SDR vs HDR moodissa. En osaa sanoa miten mini-LED käyttöytyy tämän suhteen.

Windows 11 on tehnyt SDR vs HDR moodin vaihtamisen sen verran helpoksi, että itse vain vaihdan noiden tilojen välillä tarpeen mukaan.
Käsittääkseni koskee kaikkia lcd-paneeleita.
Hdr vain hdr sisältöä varten ja muuten pois päältä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
Testailin tota hdr bf2042, redd dead redemption sekä tomb raider. Mun mielestä ilman HDR kuva oli parempi. En sit tiedä pitäiskö kuvaa jotenkin säätää mutta ei toi hdr noissa peleissä ainakaan vakuuttanut. Näyttö on Dell Alienware AW3423DWF ja näyttis 4080 . Hdr kuva näytti vaan jotenkin harmaammalta mutta pirusti kirkkaampi.
Kuvahan nyt on aivan loistava ilman hdr . Einnyt äkkiseltään tajua mikä siinä hdr olisi parempaa.
Telkkarillakin joskus testailin hdr ja ihmettelin että mikä tässä nyt muka olisi parempaa. Toki en näe kaikkia värejä ihan oikein kun joku värisokeus on mutta edelliseen näyttöön verrattuna nykyinen näyttää mun mielestä ilman hdr siltä miltä pitääkin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 121
Testailin tota hdr bf2042, redd dead redemption sekä tomb raider. Mun mielestä ilman HDR kuva oli parempi. En sit tiedä pitäiskö kuvaa jotenkin säätää mutta ei toi hdr noissa peleissä ainakaan vakuuttanut. Näyttö on Dell Alienware AW3423DWF ja näyttis 4080 . Hdr kuva näytti vaan jotenkin harmaammalta mutta pirusti kirkkaampi.
Kuvahan nyt on aivan loistava ilman hdr . Einnyt äkkiseltään tajua mikä siinä hdr olisi parempaa.
Telkkarillakin joskus testailin hdr ja ihmettelin että mikä tässä nyt muka olisi parempaa. Toki en näe kaikkia värejä ihan oikein kun joku värisokeus on mutta edelliseen näyttöön verrattuna nykyinen näyttää mun mielestä ilman hdr siltä miltä pitääkin.
Ite pelaillu BF2042:sta Philipsin 34M2C8600 QD-Oledillä ja ensimmäistä kertaa ikinä näin miten HDR kuuluu peleissä toimia. Näyttää todella hyvältä vrt. HDR pois päältä. Itseasiassa kaikissa HDR tukevissa peleissä näyttää hyvältä. Tuo HDR True Black 400 tila ollut käytössä alusta asti myös työpöytä käytössä.

PC Gamer arvostelusta kopsattu
"Even better, the new Philips is really nicely calibrated in HDR True Black mode. Specifically, the SDR color balance is bang on in that mode. If that sounds like an esoteric concern, it actually matters. Because it means you can run this monitor in HDR True Black mode all the time."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
Ite pelaillu BF2042:sta Philipsin 34M2C8600 QD-Oledillä ja ensimmäistä kertaa ikinä näin miten HDR kuuluu peleissä toimia. Näyttää todella hyvältä vrt. HDR pois päältä. Itseasiassa kaikissa HDR tukevissa peleissä näyttää hyvältä. Tuo HDR True Black 400 tila ollut käytössä alusta asti myös työpöytä käytössä.
Työpöytä muuttuu kyllä heti todella kirkkaaksi hdr ei sitä kyllä viitsi käyttää. Varmaan jotain teen väärin kun ei tuo tunnu oikealta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 121
Työpöytä muuttuu kyllä heti todella kirkkaaksi hdr ei sitä kyllä viitsi käyttää. Varmaan jotain teen väärin kun ei tuo tunnu oikealta.
Ite pidän wallpaper enginellä mustaa taustakuvaa työpöydällä, alapalkki piilotettu, windowsissa, chromessa ja youtubessa tummaa tilaa päällä niin ei häiritse kirkkaus liiemmin. Voithan säätää SDR kirkkautta Windowsista pienemmälle jos HDR käytössä.

Edit. Mitä HDR tilaa käytät? Onko uusimmat firmwaret sisässä? oli käsittääkseni parannettu HDR. Ainakin HDR Peak 1000 tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
Uusin firmware on . Ja kaikkia eri hdr tilojao kokeiltu. Musta tausta on sekä palkkikin piilotettu. sdr kirkkautakin sääteln, no sillä saa työpöydän paremmaksi mutta ei sillä pelit parane. ilman hdr pelit näyttää hyvältä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
496
En itse näe syytä käyttää työpöytäkäytössä HDR modea vaan laitan sen manuaalisesti päälle sekä pois tarpeen mukaan (Win + Alt + B).
SDR modessa itse käytän noin 35 brightnessiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
Juu ei tule työpöytä käytössä käytettyä hdr. Kunhan vaan testailin hdr. Enkä huomannut mitään parannusta. mihinkään. Työpöytä meni kyllä huonommaksi
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 772
Testailin tota hdr bf2042, redd dead redemption sekä tomb raider. Mun mielestä ilman HDR kuva oli parempi. En sit tiedä pitäiskö kuvaa jotenkin säätää mutta ei toi hdr noissa peleissä ainakaan vakuuttanut. Näyttö on Dell Alienware AW3423DWF ja näyttis 4080 . Hdr kuva näytti vaan jotenkin harmaammalta mutta pirusti kirkkaampi.
Kuvahan nyt on aivan loistava ilman hdr . Einnyt äkkiseltään tajua mikä siinä hdr olisi parempaa.
Telkkarillakin joskus testailin hdr ja ihmettelin että mikä tässä nyt muka olisi parempaa. Toki en näe kaikkia värejä ihan oikein kun joku värisokeus on mutta edelliseen näyttöön verrattuna nykyinen näyttää mun mielestä ilman hdr siltä miltä pitääkin.
Onko noissa peleissä hdr tuki, siis itsestään päällä vai pitääkö laittaa päälle ja säätää kohdalleen? Itsellä sama näyttö ja olen hdr:ää käyttänyt vain peleissä jotka sitä tukee, muuten aina sdr päällä. Esim. Horizon zero dawn oli hdr päällä ja itse pelistä enabloituna hieno ja kun sdr tilaa kokeilin niin näytti valjulta. Ärsyttävästi tuossa ja jossain muuallakin hdr tila meni pelistä pos päältä pysyvästi jos sen käynnisti sdr tilassa eikä se osannut sitä itse laittaa takaisin päälle. Itse käyttänyt sitä true black hdr400 tilaa kun aluksi se toinen oli ”rikki” enkä ole sen fiksaamisen jälkeen juuri hdr pelejä pelannut.

SDR creator mode, gamma 2.4, brightnes & contrast 66 & 66
HDR true black, creator mode, contrast 75
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Testailin tota hdr bf2042, redd dead redemption sekä tomb raider. Mun mielestä ilman HDR kuva oli parempi. En sit tiedä pitäiskö kuvaa jotenkin säätää mutta ei toi hdr noissa peleissä ainakaan vakuuttanut. Näyttö on Dell Alienware AW3423DWF ja näyttis 4080 . Hdr kuva näytti vaan jotenkin harmaammalta mutta pirusti kirkkaampi.
Kuvahan nyt on aivan loistava ilman hdr . Einnyt äkkiseltään tajua mikä siinä hdr olisi parempaa.
Telkkarillakin joskus testailin hdr ja ihmettelin että mikä tässä nyt muka olisi parempaa. Toki en näe kaikkia värejä ihan oikein kun joku värisokeus on mutta edelliseen näyttöön verrattuna nykyinen näyttää mun mielestä ilman hdr siltä miltä pitääkin.
Red dead redemptionissa ei ole "true HDR" vaan joku feikki toteutus, bäfästä en tiedä. Mutta jos löytyy Assasins creed joku kolmesta uusimmasta, niin noissa HDR parantaa selvästi kuvaa. Esim. liekit ja aurinko näyttää paljon paremmalta HDR ON. Ja HDR pitää kalibroida, windows 11 löytyy kalibrointi softa windowsin storesta.

Käyttääkö joku oikeasti näyttöjänsä kirkkaus 100? Yleensä olen omissa näytöissäni katsonut arvostelusivuja ja kopioinut heidän kalibroidut asetukset, monet suosittelevat kirkkaudeksi reilusti alle 100.
Mää vedän yleensä kirkkaus tapissa telkkarilla, jossa HDR 1000 sertifikaatti. Ei ole toistaiseksi silmät kipeytyneet tms :) Onhan kirkas päivä ulkonakin paljon kirkkaampi kuin 1000 nittiä. Kunhan ei aurinkoon tarvi tuijottaa, niin harva tarvii edes aurinkolaseja ulkona. Yksilöllisiä eroja toki on. Mun mielestä se lisä kirkkaus tuo immersiota jos esim. liekit on kirkkaammat ja puskee oikein kunnolla silmille. Mutta ihan hyvinhän nuo uudet oledit pystyy keskikokoisille alueille tuomaan kirkkautta. Qd oledit varsinkin värikirkkautta. LG myös petrannut värivolyymissä (montako nittiä väreissä). Edit: Lisäys vielä että käytän telkkarin takana taustavaloa, joka tutkitusti vähentää silmien rasitusta. Säkkipimeässä kirkas ruutu rasittaa kyllä silmiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
Doom eternalissa näyttää toimivan hienosti hdr. No onhan se ero huomattava. Hienolta näyttää.

Edit
Red dead redemption , bf 2042 , resident evil 4 remake. niissä ei saa HDR päälle jos ei laita ensin windowsista sitä päälle . Ja sen jälkeen niissä menee jotenkin väri ihan vituralleen. Kirkkautta kyllä tulee mutta mustan ja kirkkaan/valkosen rajalla ihme suttua, semmosta harmaata pikselöintiä. Doom ja Red fall niissä toimii hienosti hdr. No ilman hdr noi pelit kyllä näyttää hienolta . Testailen kuitenkin mikä toimii mitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
65
Red dead redemptionissa ei ole "true HDR" vaan joku feikki toteutus, bäfästä en tiedä. Mutta jos löytyy Assasins creed joku kolmesta uusimmasta, niin noissa HDR parantaa selvästi kuvaa. Esim. liekit ja aurinko näyttää paljon paremmalta HDR ON. Ja HDR pitää kalibroida, windows 11 löytyy kalibrointi softa windowsin storesta.



Mää vedän yleensä kirkkaus tapissa telkkarilla, jossa HDR 1000 sertifikaatti. Ei ole toistaiseksi silmät kipeytyneet tms :) Onhan kirkas päivä ulkonakin paljon kirkkaampi kuin 1000 nittiä. Kunhan ei aurinkoon tarvi tuijottaa, niin harva tarvii edes aurinkolaseja ulkona. Yksilöllisiä eroja toki on. Mun mielestä se lisä kirkkaus tuo immersiota jos esim. liekit on kirkkaammat ja puskee oikein kunnolla silmille. Mutta ihan hyvinhän nuo uudet oledit pystyy keskikokoisille alueille tuomaan kirkkautta. Qd oledit varsinkin värikirkkautta. LG myös petrannut värivolyymissä (montako nittiä väreissä). Edit: Lisäys vielä että käytän telkkarin takana taustavaloa, joka tutkitusti vähentää silmien rasitusta. Säkkipimeässä kirkas ruutu rasittaa kyllä silmiä.
Tässä HDR Vs SDR keskustelussa pitää pitää mielessä, että HDR:llä asioille on asetettu kirkkaus, eli se kuuluisa creator's intent, ja sitä sitten rajoittamalla pilaa tämän. Sen ruohon kuuluu olla 100nit. Auringon 1000nit jne. Huonoissa HDR implementaatioissa voi sit miettiä että ei oo kehittäjä tiennyt mitä tekee.

Mutta tän takia itellä C1 kirkkaudet täysillä, ettei rajoita katselukokemusta. HDR:llä se kirkkauden säätö yleensä vähemmän säätää sitä koko kuvan kirkkautta, vaan enemmänkin rajoittaa huippuja.

Se kirkkaus tapissa HDR telkkarilla ei tarkoita että se paperivalkoinen on 1000nit. Se pysyy samassa pisteessä, mutta sit leikkaat vaan kaikki huiput pois, missä siitä yleensä maksetaankin HDR vehkeissä. Toki riippuu vähän pöntön HDR toistosta, mutta kärjistettynä, miksi kannattaisi se kirkkaus täysillä ajaa. Lisää aiheesta, kannattaa YouTubesta kaivaa HDTV Test, joka näistä vehkeistä tietää ehkä vähän liikaakin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 772
Menee vähän offtopikiksi, mutta olen kyllä lg oled tv:ssä laskenut kirkkautta. Sattuu muuten silmiin iltaisin, ja esim. valkoiset tekstitykset häritsee pahasti.
Hyvä huomioida että subjektiivinen kokemus vaihtelee ja jos joku kokee kirkkauden häiritseväksi on täyden kirkkauden tuoma kuvanlaadun parannus merkitykseltään pienempi jos oma kokemus heikkenee enemmän. Eri juttu toki jos vaikka asetukset pielessä ja siksi ei saa kaikkea iloa irti.

Vastaavaa subjektiivista kirkkaus ongelmaa ei qd oled näytön kanssa ole ollut, ehkä käyttö sen verran erilaista.
 
Liittynyt
21.02.2018
Viestejä
53
Hakusessa 34 tuuman kaareva näyttö kotikonttorille ja näihin kahteen olen itseni haarukoinut:

Dell UltraSharp U3423WE 940€
Lenovo ThinkVision P34W-20 800€

Tarkoitus olisi korvata tällä nykyinen telakka+tuplanäyttöratkaisu Thinkpadille. Siis näytön ja läppärin välille tulisi USB-C -kaapeli jossa kulkee kaikki tarvittava.
Kokemuksia kummastakaan? Tuleeko tuo 140€ erotus lähinnä siitä Dellin logosta vai onko näiden kahden merkin välillä oikeita eroja yleisessä laadussa?
 
Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
39
Uutta näyttöä vailla. Uusi tietokone kasattu ja sen kaveriksi tarvis uuden näytön. Tarkoitus 4K videoeditointi. Olen katsonut 3840x2160 32" tai 3440x1440 34". HDR10-tuki saisi olla. Kumpi parempi? Vai mitä suosituksia näytöksi? Budjetti rajallinen.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
65
Uutta näyttöä vailla. Uusi tietokone kasattu ja sen kaveriksi tarvis uuden näytön. Tarkoitus 4K videoeditointi. Olen katsonut 3840x2160 32" tai 3440x1440 34". HDR10-tuki saisi olla. Kumpi parempi? Vai mitä suosituksia näytöksi? Budjetti rajallinen.
Ainakin ultrawideissä jos tuolla HDR tuella haluaa, niin hyvästä HDR tuesta saa melkein sen tonnin maksaa. Se että hyväksyy hdr10 signaalin Vs osaa näyttää ne värit on eriasia. Joku Philips evnia 7600 tulee mieleen, jos liikkeellä ei ole niin väliä, tai sitten QD-OLED/OLED.

Haluatko siis editoida HDR sisältöä, vai editoida SDR ja HDR sitten enemmän viihdekäyttöön? Veikkaan että tuohon ensimmäiseen saa kyllä pitkän pennin maksaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 919
Laitoin äsken samsungilta tilaten Odyssey G5 34" ultrawiden. En kauheasti valitusta tuosta näytöstä löytänyt -olisiko täällä kommenttia suuntaan tai toiseen?

Jalustan tiedän olevan huono, mutta näyttö tulee vesa telineeseen, niin se ei haittaa

Edit. Saakelin black smearin. En ollutkaan tuttu tällaisen ilmiön kanssa, kun aina on ollut IPS paneleita käytössä. Menee peruutukseen, vaikka 299 hinnalla olisin saanut
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
109
Laitoin äsken samsungilta tilaten Odyssey G5 34" ultrawiden. En kauheasti valitusta tuosta näytöstä löytänyt -olisiko täällä kommenttia suuntaan tai toiseen?
Tässä kun olisi USB-C-telakka/power delivery niin olisi ehdottomasti myös oma valinta. Aika vähissä tuntuu olevan kohtuuhintaiset noilla ominaisuuksilla pelikäyttöön soveltuvat (= korkea hz & sync) ultrawidet...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 919
Tässä kun olisi USB-C-telakka/power delivery niin olisi ehdottomasti myös oma valinta. Aika vähissä tuntuu olevan kohtuuhintaiset noilla ominaisuuksilla pelikäyttöön soveltuvat (= korkea hz & sync) ultrawidet...
Joo, sitä itsekin kaipaisin, mutta on vaan mentävä jatkossakin laturi+hdmi kombolla työkoneessa :/ Tosiaan hinnat nousee roimasti, jos haluaa tuon usb-c:n mukaan ja 100+hz
 
Liittynyt
03.12.2022
Viestejä
6
Oma G8 OLED ollut nyt käytössä käytännössä releasesta asti, eli n. 8kk. Huomasin, että discordin ikonit ja chromen scrollbar ovat alkaneet palaa kiinni, joka näkyy yksinomaan tummanharmaalla taustalla. Kirkasvärisillä, vaaleanharmaalla tai valkoisella taustalla ei näy ollenkaan. Pixel shiftit, logontummennukset yms. olleet päällä, mutta olisi kyllä varmaan voinut enemmänkin tehdä tämän välttääkseen. Internetistä löytyy vähän ristiriitaisia kokemuksia siitä, onko Samsung lähtenyt burn-iniä takuun nojalla korvaamaan, mutta ehkä tuota pitää lähteä kokeilemaan jos alkaa enempi häiritsemään.

burnin.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
39
Ainakin ultrawideissä jos tuolla HDR tuella haluaa, niin hyvästä HDR tuesta saa melkein sen tonnin maksaa. Se että hyväksyy hdr10 signaalin Vs osaa näyttää ne värit on eriasia. Joku Philips evnia 7600 tulee mieleen, jos liikkeellä ei ole niin väliä, tai sitten QD-OLED/OLED.

Haluatko siis editoida HDR sisältöä, vai editoida SDR ja HDR sitten enemmän viihdekäyttöön? Veikkaan että tuohon ensimmäiseen saa kyllä pitkän pennin maksaa.
Lähinnä tulee editoitua viihdekäyttöön. Muutamaa mallia katsonut. Tuossa ylempänä mainittu Odyssey G5 34".

Samsung U32R590 32" 4K UHD
Samsung Vievfinity S5 S34C500G 34"

Nämä mallit on nyt tullut vastaan kun hieman tutkiskelin enempi näyttöjä.

AOC CU34G2X 34" (ei HDR)
ASUS TUF Gaming VG34VQL1B 34" (HDR 400)
Samsung Odyssey G5 C34G55 34" (HDR10)

Malleja on vaikka kuinka. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota näyttöä valitessa? HDR vai ei? Onko HDR10 ja/tai Display HDR400 tai 300? Kontrastisuhde 2500:1 vai 4000:1?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
Huomasin eilen että kuva ei ole näytössä koko ruudun kokoinnen, Dell Alienware AW3423DWF.
Eilen vasemmasta reunasta jää uupumaan joku 5 mm ja yläreunasta saman verran. Tänään toi reunasta puuttuva on siirtynyt oikeaan reunaan. Kuva ei ole keskitetty. Onko toi joku ominaisuus vai vika vai saako jotenkin niin että kuva täyttää koko näytön.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
109
Huomasin eilen että kuva ei ole näytössä koko ruudun kokoinnen, Dell Alienware AW3423DWF.
Eilen vasemmasta reunasta jää uupumaan joku 5 mm ja yläreunasta saman verran. Tänään toi reunasta puuttuva on siirtynyt oikeaan reunaan. Kuva ei ole keskitetty. Onko toi joku ominaisuus vai vika vai saako jotenkin niin että kuva täyttää koko näytön.
En tiedä onko miten yleistä tietokonenäytöissä, mutta kuulostaa OLEDien pixel shiftiltä (tarkoitus estää kuvan palamista).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
369
No sitä pixel shiftiä toi vaikuttais olevan. kuva näyttää siirtyvän pikkuhijaa . Eipä tota muuten olis varmaan huomannutkaan mutta kun oli täysvalkoinen ruutu niin toinen musta reuna/kehys näytti paksummalta. ja lähempää katottuna huomasin että kuva ei ole täysin ruudun kokoinen.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 772
En tiedä määrästä mutta itsellä qdoled dellissä kuva silloin tällöin hieman siirtyy käytön aikana. Pelatessa sitä ei huomaa mutta desktop näkymässä pienen nykäisyn huomaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kridedude

Näkymätön tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
515
Eikös sitä välkyntää ole tietyllä fps alueella aina freesync näytöillä? Vai mitä tässä haetaan välkkymisellä?
Viiden omistamani freesync näytön perusteella (va paneeleja) kaikissa on ilmennyt tätä jossain vaiheessa, sama onko gsync certified vai ei nVidian mukaan.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Ainakaan LG 34GN850 Freesync näytössä ei ole mitään välkkymistä. Lienee enemmänkin ongelma Samsungin halvemmissa VA-paneeleissa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
65
Ainakaan LG 34GN850 Freesync näytössä ei ole mitään välkkymistä. Lienee enemmänkin ongelma Samsungin halvemmissa VA-paneeleissa.
Hauskintahan tässä on, että nuo ei oo niitä Samsungin HVA (nykysin vissiin TCL, Samsung myi kaiken LCD tuotannon). Samsung käytti omia paneeleita G7/G8/G9, kun taas G5 ja muut halvat ultrawidet käyttää jotain muuta paneelia.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Itsellä Lenovo G34W jossa ymmärtääkseni sama paneeli. Tuossa on välkkymistä Gsyncillä kun FPS dippaa tarpeeksi alas. Tuosta pääsi eroon kun CRU:lla sääti VRR rangen alarajaa isommaksi, enkä puusilmänä ole homannut negatiivisia vaikutuksia.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Tossa vielä omat asetukset tuolle Lenovolle, eli Freesync range lower nostettu 76 Hz, vakiona tais olla 48 Hz:

1691756832479.png
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
274
Onko muilla Alienware AW3423DWF näytön käyttäjillä ilmenny M3B104 firmwaren päivityksen jälkeen sellaista että ledien asetukset ei pysy? Eli esim. virtaledi menee päälle vaikka asetuksista olisi määritelty kokonaan pois.
 
Liittynyt
12.08.2023
Viestejä
4
LG 34GN850-B.AED - Saksan Amazonissa 633€

Itselleni tämä oli hyvä tarjous ja juuri mitä etsin, joten laitan sen tähän. Älkää ampuko!
 
Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
39
Mitä mieltä seuraavista malleista uudeksi näytöksi. Ei tule pelaamiseen. 4K videoeditointiin (viihde). Liitännät saisi olla mielellään Displayport 1.4 ja HDMI 2.0. Ja mikä ois minimi kontrasti mitä pitäis huomioida? Virkistystaajuus? Kaareva vai ei? HDR?

Samsung U32R590 32" 4K UHD
Samsung Vievfinity S5 S34C500G 34"
AOC CU34G2X 34"
ASUS TUF Gaming VG34VQL1B 34"
Samsung Odyssey G5 C34G55 34"
Cepter Atilius (CE34ATILIUS) 34" UWQHD
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 919
Mitä mieltä seuraavista malleista uudeksi näytöksi. Ei tule pelaamiseen. 4K videoeditointiin (viihde). Liitännät saisi olla mielellään Displayport 1.4 ja HDMI 2.0. Ja mikä ois minimi kontrasti mitä pitäis huomioida? Virkistystaajuus? Kaareva vai ei? HDR?

Samsung U32R590 32" 4K UHD
Samsung Vievfinity S5 S34C500G 34"
AOC CU34G2X 34"
ASUS TUF Gaming VG34VQL1B 34"
Samsung Odyssey G5 C34G55 34"
Cepter Atilius (CE34ATILIUS) 34" UWQHD
G5 C34G55 34" tilasin ja peruin, arvosteluissa haukuttu black smearingiä. Tosin tuo halpojen VA panelien ominaisuus, mutta jos se ei haittaa niin ilmeisesti ihan hyvä näyttö hintaluokassaan
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 086
Viestejä
4 226 393
Jäsenet
71 166
Uusin jäsen
paulipa

Hinta.fi

Ylös Bottom