Isompi kirkkaus tietysti parempi, mutta sillä ei ole yksittäisten hiekanjyvien näkemisen kanssa mitään tekemistä. Se ei tule miniled näytöllä onnistumaan ikinä ellei ole ledejä saman verran kuin pikseleitä. Erikoista myös jos 1000-1600nit kirkkaus ei rasita silmiä. Itellä tekee jo pahaa kirkkauden puolesta kun katsoo elokuvia vuoden 2019 LG B9 Oledillä, ja tuossa ei varmaan kovin iso "maksimi" kirkkaus ole.Kannattaa myös ymmärtää, mitä sillä lisäkirkkaudella saavutetaan. Kyse ei ole siitä, että näytettäisiin pelaajalle silmät päästä polttavan kirkkaita räjähdyksiä tms, vaan korkeampi kirkkaus mahdollistaa suuremman yksityiskohtien määrän kirkkaissa objekteissa.
Otetaan esimerkiksi vaikka joku hiekkaranta, johon aurinko porottaa. Oikealla HDR-1000 näytöllä olisi käytössä 1000 nit kirkkaus näyttämään auringon polttamassa rantahiekassa hiekanjyviä, joista aurinko heijastuu eri kirkkauksilla. HDR-400 näytöllä taas nämä mappautuisi paljon pienemmälle skaalalle, jolloin yksityiskohtia ei näy samalla tavalla. Tässä esimerkissä oletuksena on, että rantahiekka olisi melko kirkas kokonaisuudessaan, kuten tosielämässäkin vaikka joku etelän maiden valkea santa on.
Mulla on tällä hetkellä työläppärinä M2 Max Macbook Pro 16", jossa sattuu olemaan yksi tämän hetken parhaita mini-LED näyttöjä HDR-sisällölle. Yli 1000 nits oli ruudulla mitä tahansa, ja 1600 nits max. Verrattuna vaikka mun olkkarin LG OLEDiin, Mac pystyy samasta HDR-sisällöstä repimään enemmän yksityiskohtia irti. Silmiin tämä ei näytä millään tavalla epämiellyttävän kirkkaalta tms.
OLEDit tällä hetkellä pärjäävät sitä huonommin, mitä isompia kirkkaita alueita ruudulla on. Ne ovat hyvä kompromissi monessa asiassa, mutta kaipaavat vielä monella osa-alueella parannuksia. Samalla tavalla toki mini-LED:ssa on omat sudenkuoppansa.
Työpöytäkäytössä ratkaisee SDR-tilan kirkkaus, ja se on aika heikko OLEDeissa. 200-250 nits parhaimmillaankin. Vaikka itse käytän LCD-näyttöäkin n. 120 nits kirkkaudella, kirkkaassa tilassa OLED:sta voi loppua kirkkaus kesken, kun perus-LCD:t ovat keskimäärin max 300-400 nits, paremmat 500-600 nits. Tämä on vähän kiinni omasta tilasta ja siitä, miten herkkä on kirkkaudelle yleensä.
"Mac pystyy samasta HDR-sisällöstä repimään enemmän yksityiskohtia irti." En epäile yhtään noin korkealla resoluutiolla ja pienellä näytön koolla.
Viimeksi muokattu: