• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Se tunne kun tulee pöhnässä himaan ja tietää että jos tänne jotain kirjoittaa niin tulee banni. Eilen tuli varoitus ja ihan aiheesta.

Tommonen lyhyt pätkä menee vielä 0% kortilla. Toki sieltä lähtee eläkemaksut sun muut sivukulut.

Itse jakelin postia työttömänä ollessa. Hyvä ettei vouti tullut ovesta sisään, sivutulojen ylittäessä sen 300€ rajan.

Palkkakuitit jakamisista tulee sen kuukauden myöhässä enkä jaksanut niitä erikseen ilmotella. Jonkun verran tuli mätkyjä ja Kela uhkasi oikeustoimilla vaikka olin ne kaikki maksanut.

Miksi ihmeessä kukaan haluaisi fyysiseen työhön 2k palkalla tai alle jos/kun kevyestä toimistotyöstä maksetaan tuplat ja työ ei rasita?
Mitä vittua nyt taas. Mene sitten sinne kortistoon jos ei kiinnosta.

Huumoriksi kaivoin vanhan Tokmannin palkkakuitin: 1559€/kk 2010.

Viimeksi muokattu:
Mitä vittua nyt taas. Mene sitten sinne kortistoon jos ei kiinnosta.

Huumoriksi kaivoin vanhan Tokmannin palkkakuitin: 1559€/kk 2010.

Siis mielestäni tuo Red Wingsin kysymys on aiheellinen, sillä 2000 euron palkka ei välttämättä tuo liian montaa lisäsaturaista työttömän tukiin nähden (esim. 650e asuntoon saa asumistuen, työmarkkinatukea 650e/kk ja sossusta muutaman kympin + maksavat sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeet ja julkisen terveydenhuollon laskut). Eli mielellään sinne 2200-2300 euroon, jotta ero työttömyyteen olisi varmasti riittävän iso uhrattujen työviikkojen muodossa.

Jännillä jengoilla tämä lanka kun osa kirjoittelijoista tuntuu olevan jotain oravanpyörässä pyörijöitä jotka ovat työttömille katkeria. Jos oikeasti pitää olla työttömille katkera niin ei kyllä välttämättä kovin hyvin mene.

Jännillä jengoilla tämä lanka kun osa kirjoittelijoista tuntuu olevan jotain oravanpyörässä pyörijöitä jotka ovat työttömille katkeria. Jos oikeasti pitää olla työttömille katkera niin ei kyllä välttämättä kovin hyvin mene.
Veikkaisin että heissä on enemmänkin nimenomaan omasta halustaan työttömänä oleville katkeria. Mielestäni on oikein että kaikkien toimeentulo taataan, mutta ongelmaksi tulee juurikin tuo että aloitustason homman palkan ja tukien välinen ero jää mahdollisesti turhan pieneksi. Mitä enemmän on työttömiä (vapaaehtoisesti tai ei) niin sitä enemmän pitää rankaista veroilla palkkaa tienaavia ja tilanne kannustinloukun kanssa vain huononee. Itse hoitaisin tuon jonkinlaisella perustulolla ja veroprogression säädöllä, jotta kaikesta palkkatyöstä saisi suoraan rahallista hyötyä.

Itse koen olevani oravanpyörässä ja jos se kuuluisa lottovoitto osuisi niin saisin kyllä aikani kulumaan ilman töitäkin. Tosin olen jossain siellä tekkipalkan lähistöllä niin en suinkaan ole katkera enkä koe vapaaehtoisesti työttömäksi tippumista houkuttelevana näin tiettyyn elintasoon tottuneena.

Veikkaisin että heissä on enemmänkin nimenomaan omasta halustaan työttömänä oleville katkeria. Mielestäni on oikein että kaikkien toimeentulo taataan, mutta ongelmaksi tulee juurikin tuo että aloitustason homman palkan ja tukien välinen ero jää mahdollisesti turhan pieneksi. Mitä enemmän on työttömiä (vapaaehtoisesti tai ei) niin sitä enemmän pitää rankaista veroilla palkkaa tienaavia ja tilanne kannustinloukun kanssa vain huononee. Itse hoitaisin tuon jonkinlaisella perustulolla ja veroprogression säädöllä, jotta kaikesta palkkatyöstä saisi suoraan rahallista hyötyä.

Itse koen olevani oravanpyörässä ja jos se kuuluisa lottovoitto osuisi niin saisin kyllä aikani kulumaan ilman töitäkin. Tosin olen jossain siellä tekkipalkan lähistöllä niin en suinkaan ole katkera enkä koe vapaaehtoisesti työttömäksi tippumista houkuttelevana näin tiettyyn elintasoon tottuneena.
Joidenkin ihmisten kohdalla joo kyllä olen huomannut. Moni tuttu ei töissä käydessä ehdi nähdä ollenkaan. Tiedän etten ole läheisimpien ihmisten joukossa, mutta joidenkin puheista päätellen heillä ei ole mitään muutakaan elämää. Illat menevät työstä palautuessa, viikonloppuna ehkä jaksaa jotain tehdä. Pidetään kynsin ja hampain kiinni siitä että pidetään lomat yhteen putkeen, itse taas tykkäisin duunista pyytäisi satunnaisia lomapäiviä pidempää viikonloppua varten kun kaipaan lepoa tai irtiottoa. Loma on kyllä ihanaa kun saa unohtaa kaikki työasiat, mutta itse hoitaisin asiat niin että loma ei mene sairastaessa. Itselläni loma menee monesti vähän rötväykseksi eli päivärytmi ja rutiinit menee miten sattuu ja se on muutaman päivän mukavaa, mutta alkaa olla parinviikon jälkeen jo aika ahdistavaa

Miten olisi ihan vain että tuet vähenisi asteittain tulojen mukaan eikä kaikki kerralla pois? Vai meinasitko että suomesta tehdään jenkkilä?
Jos saa palkkaa niin ei työttömyystukeakaan pitdä saada. Joutuuko rautalangasta vääntää?

Jos saa palkkaa niin ei työttömyystukeakaan pitdä saada. Joutuuko rautalangasta vääntää?
Kas kun et vielä ehdota että työntekiä maksaa työnantajalle siitä että pääsee työskentelemään.

Ihan aikuisten oikeasti 150 - 300 € suojaosuus + ylimenevästä tienatusta eurosta tuet vähenee 50 sentillä on reilumalli. Kaikki muu muodostaa (vähintään jonkin asteisen) tukiloukun tai orjatyömarkkinat.

Tarjoappa tessin mukaisesti kokoaika työtä toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella, niin alkaa työntekiöitä löytyä. Tai sitten yrität saada opiskelioita tekemään osa-aikaisuuksia. Sulaa hulluutta mennä töihin jos siitä ei tienaa enempää ja pahimmillaan tulot vielä laskee ja kaupan päälle saa paperisodan sossun kanssa.

Kas kun et vielä ehdota että työntekiä maksaa työnantajalle siitä että pääsee työskentelemään.

Ihan aikuisten oikeasti 150 - 300 € suojaosuus + ylimenevästä tienatusta eurosta tuet vähenee 50 sentillä on reilumalli. Kaikki muu muodostaa (vähintään jonkin asteisen) tukiloukun tai orjatyömarkkinat.

Tarjoappa tessin mukaisesti kokoaika työtä toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella, niin alkaa työntekiöitä löytyä. Tai sitten yrität saada opiskelioita tekemään osa-aikaisuuksia. Sulaa hulluutta mennä töihin jos siitä ei tienaa enempää ja pahimmillaan tulot vielä laskee ja kaupan päälle saa paperisodan sossun kanssa.
Juurikin tämä. Lounassetelit palkallisille ja työterveys hammashoidolla ( matala raja hammashoidossa) löytyy tekijöitä oven taakse jopa syrjäseudulla.
Ja vielä ylityömahdollisuus niin tulijoita on jopa paskahommiin.

olen kuullut urbaani legendaa että Mannet saa eläkkeen heti sen jälkeen kun lapsilisä loppuu eli 17 vuotta täytettyään.
Syy lienee, että kukaan heistä ei tule saamaan saatika pääsemään mihinkään jatko-opiskelu paikkaan ja jotta viranomaisten ei tarvitsisi uhrata resursseja heidän juoksuttamiseen työkkäri-kela-sossu kombinaatiossa niin on varmaankin helpompi antaa heille suosiolla eläke, jottei heidän kanssa tarvitse olla missään tekemisissä. Kyllähän silti sossun luukulta aina vongutaan uutta rahtihametta ja ties millä verukkeella mitäkin etuuksia mutta se taitaa olla nykyään hieman haastavampaa kun toimeentulotuki siirtyi kelaan. Tosin helpompihan siellä on sitten asioida yhden luukun periaatteella. Itse kun olen ollut kuntouttavassa pajoissa/työvoimakoulutuksissa niin manneja ei ole siellä näkynyt. Onkoa näissä legendoissa perää??.

Elävänä esimerkkinä monta mutta käytetään nyt vaikka Dimitriä, joka jo kuudennella luokalla tuli "omalla" autolla kouluun ja vaksi kuulutti aina, että Dimi, käyppä siirtämässä auto rehtorin ruudusta pois. No eniweis, niin hän kuin kaikki heidän suvun lapset saivat eläkepaperit heti täytettyään 18 vuotta. Ei tarvinnut pahemmin työkkärissä juosta. Ei tosin heistä kukaan käynyt kouluja loppuun, että voisikohan se syy sitten olla joku niinkin yksinkertainen, että jätetään tarkoituksella koulut käymäti niin saadaan ne eläkepaperit

olen kuullut urbaani legendaa että Mannet saa eläkkeen heti sen jälkeen kun lapsilisä loppuu eli 17 vuotta täytettyään.
Syy lienee, että kukaan heistä ei tule saamaan saatika pääsemään mihinkään jatko-opiskelu paikkaan ja jotta viranomaisten ei tarvitsisi uhrata resursseja heidän juoksuttamiseen työkkäri-kela-sossu kombinaatiossa niin on varmaankin helpompi antaa heille suosiolla eläke, jottei heidän kanssa tarvitse olla missään tekemisissä. Kyllähän silti sossun luukulta aina vongutaan uutta rahtihametta ja ties millä verukkeella mitäkin etuuksia mutta se taitaa olla nykyään hieman haastavampaa kun toimeentulotuki siirtyi kelaan. Tosin helpompihan siellä on sitten asioida yhden luukun periaatteella. Itse kun olen ollut kuntouttavassa pajoissa/työvoimakoulutuksissa niin manneja ei ole siellä näkynyt. Onkoa näissä legendoissa perää??.

Elävänä esimerkkinä monta mutta käytetään nyt vaikka Dimitriä, joka jo kuudennella luokalla tuli "omalla" autolla kouluun ja vaksi kuulutti aina, että Dimi, käyppä siirtämässä auto rehtorin ruudusta pois. No eniweis, niin hän kuin kaikki heidän suvun lapset saivat eläkepaperit heti täytettyään 18 vuotta. Ei tarvinnut pahemmin työkkärissä juosta. Ei tosin heistä kukaan käynyt kouluja loppuun, että voisikohan se syy sitten olla joku niinkin yksinkertainen, että jätetään tarkoituksella koulut käymäti niin saadaan ne eläkepaperit
On täällä ainakin ollu kuntouttavassa manneja (sekä miehiä että naisia). Ja on noita ollu ihan työelämässäkin ja ainakin yhen oon nähny linja-autokuskina.
Edit: niin ja takisiakin ovat täällä ajaneet.

Kylla manneja toissa nakee. Ovat yleensa kaupan alalla hommissa mutta myos maalaria tullut vastaan. Ennen vanhaan tykkasivat olla hevosten kanssa ja nykyaan sitten auto hommissa.

Eli omista kaveireista toinen on autokauppias ja toinen on kokki.

Callcenterit on lähtökohtaisesti täynnä romaneja, mitä niissä vieraillut. Eli ihan perus telia/dna/elisa asiakaspalvelussa asioit todennäköisesti huomaamattasi mannen kanssa

Callcenterit on lähtökohtaisesti täynnä romaneja, mitä niissä vieraillut. Eli ihan perus telia/dna/elisa asiakaspalvelussa asioit todennäköisesti huomaamattasi mannen kanssa
En tiedä missä callcentterissä sä oot ollu töissä jos on tollasia kokemuksia mutta ite olin noin 20v yhdessä suomen suurimmista ulkoistettuja palveluja tarjoavista callcenttereistä ja tasan yks romani on ollu kollegana sinä aikana, ja sinne palkattaniin käytännössä kaikki jotka vaan haki (perehdytyskoulutuksia oli melkein joka kuukausi, ja porukkaa lähti/tuli ihan jatkuvasti).

Romaneja tullut vastaan autokauppiaina (taitavat oikeasti pitää autoista), kodinkonemyyjinä, assistentteina, rakennusmiehinä…ihan ammattitaitoista ahkeraa porukkaa. Kannattaa unohtaa stereotypiat eikä sekoittaa mihinkään romanialaisiin (kerjäläisiin, varkaisiin ym.) joissa on mielestäni paljon enemmän roskasakkia.

Toki romaneissa on lähtökohdista johtuen huonosti yhteiskunnassa pärjäävää väkeä mutta sitä ei pidä liioitella. Itse pelkäsin nuorempana romaneja kun naapuri joutui aikanaan heidän väkivallan kohteeksi.

Kaverin äiti pelotteli kaveriani lapsen että mustalaiset syö/varastaa lapsia ja siksi kaverini sanoo olevansa edelleenkin kovin varautunut mustalaisia kohtaan vaikka tietää jutut hopo hopo puheiksi.

En tiedä missä koulussa olet, mutta insinööripuolella, amk, menee kesätöinä nuo harjoittelut. Ihan saa normaalia palkkaa.
Ei se tuokaan valitettavasti ole noin ruusuista noiden harjoittelujen kanssa aina.
Itse opiskelin amk/tietotekniikka-inssi-puolella tuossa 2005-2009 tienoilla ja ainakin tuolloin oli järkyttävän vaikeaa päästä yhtään mihinkään harjoitteluihin, edes palkattomaan.

Ne jotka pääsi helposti harjoitteluun oli olleet jo alan töissä ennen koulua ja jatkoivat sitä koulun ohessa, lopuista suurimmalla osalla oli vaikeaa löytää hommia ja useampi oli jossain kodinkoneliikkeessä tai kaupassa töissä ja sai jollain ilveellä kuitattua tietotekniikkapuolen harjoittelut noin.

Itseltäni taas puuttui käytännössä kaikki kokemus amiksen (palkattomia) harjoitteluja lukuunottamatta, ja hain sinne sun tänne ja ihan palkattakin olisin mennyt, että saisi merkinnät papereihin, mutta yhteenkään haastatteluunkaan en päässyt. Koulun puolelta ei taas tullut mitään apuja, vaan harjoitteluvastaava oli olevinaan joku kova cowboy joka jankkasi vaan että "aikuiset löytää kyllä töitä, en auta".

Jäi sitten tuo amk kesken, kun en saanut niitä harjoitteluja kuitatuksi, muuten suoritin käytännössä kaikki muut kurssit eli olipas taas hyvin hyödynnetyt yhteiskunnan varat.

Amiksen suoritin kuitenkin koulun parhain arvosanoin ja naivina vielä luulin, että kun tekee kaiken hyvin koulussa, niin saisi tietysti töitä. Todellisuudessa (vieraalla paikkakunnalla itselle) ne kesätyöt meni paikallisille riippumatta miten töhö tyyppi oli.

Eli noihin asioihin pitäisi keksiä ratkaisut jo ihmisten työuran alussa, lähtien niistä kesätöistä. On järkyttävä ero että onko sillä 17-19 vuotiaalla jo parilta kesältä kokoemusta, vaiko ei. Ja enemmistöllä se ensimmäinen kokemus ainakin tulee suhteiden kautta. Ja vaikka ei tulisikaan, niin kokemattoman ja suhteettoman tyypin on vaan vaikeampaa ja vaikeampaa päästä töihin vuosi vuodelta.

Eikä sekään auta, että monella tuntuu olevan asenne että "Jos joku on työtön, on siinä pakko olla suuri vika" -> vielä vaikeampaa työllistyä vaikka olisi miten noheva tyyppi. Riittää, että on ujo ja introvertti, niin tilaisuuksia voi olla todella vaikea löytää alussa.

Kavereista lähes kaikilla löytyy puolesta vuodesta useampaan vuoteen aukkoja työhistoriasta, vaikka kukaan ei käytä päihteitä eikä ole mikään "hankala tapaus", niin nuo työhistorian aukkojen kyttäykset on valitettava keino jättää hyviäkin tekijöitä työttömiksi. Eikä ne suhteilla palkatut välttämättä ole se paras työntekijä, ennemminkin keskiverto ja riittävä.

Lopulta sitten osa luovuttaa, kun ei vaan jaksa pettyä hakemuksesta toiseen ja osa syrjäytyy tai alkaa käyttämään päihteitä.

Yhteiskunnan kannalta ei tietenkään ole järkevää, että töitä haluavat ihmiset ei töitä saa ja lopulta muuttuvat ihmisiksi jotka ei töitä halua tai niissä pärjää.

Itselläkin vaati yliopiston käynnin + suoranaista tuuria, että pääsin lopulta työelämään kiinni, kyllähän se tietynlaista harmitusta aiheuttaa kun on joutunut olemaan yli puolet elämästä pienituloinen opiskelija/työtön, vain sen takia ettei tuuri käynyt suhteiden osalta eikä muutenkaan töihin aikaisemmin kiinni päässyt. Oli luovuttaminen itselläkin jo lähellä.

Pakolliset harjoittelut pitäisi joko lopettaa kokonaan, tai sitten varmistaa että kaikille harjoittelupaikat löytyy ja yhteiskunnan pitäisi tukea hiljaisempia introverttejä sun muita sosiaalisesti kömpelöitä enemmän, meissä kun usein on niitä lahjakkaita ja älykkäitä, jotka ei koskaan saa tilaisuutta eivätkä sitä itse osaa ottaa. Ja taitaa se usein olla niinkin, että mitä sosiaalisempi tyyppi, sen vähemmän sitä tulosta firmalle tekee poislukien myyntihommat. Samalla kun hiljaisemmat puurtaa kolme kertaa enemmän hommia ilman kiitosta, kun äänekkäät juoruaa keskenään ja venyttää taukoja.

Yliopistolla oman alan kesätöissä palkat oli mallia 1200-1300€ brutto, niin ei noitakaan voi varsinaisesti kehua, mutta arvokasta kokemusta kyllä sai ja monelle se oman alan homma vaikka minipalkalla kyllä kelpaisi, jos vaan pääsisi.

Niin kauan kun oikeisiin töihin ei pääse helposti ilman suhteita, uskomatonta tuuria ja vuosien yrittämistä -> turha syyttää työttömiä, ja parempi niin että osa on vapaaehtoisesti työttöminä jos kaikille ei kuitenkaan riitä töitä

Onhan se noin, että mahd nuorena sitä kannattaa kesätöihin hakea. 15 vuotiaana hyvä nyt viimeistään startata. Monet tuon ikäiset vaan ei sitä ymmärtänyt (aikoinaan, taitaa nykyään olla eri juttu). Sitten mitä tulee suhteilla hankittuihin työpaikkoihin niin tottakai se on hienoa ja mahtavaa jos joku pääsee suhteiden kautta. Itse tulen aivan varmasti yrittämään kaikkeni, että työpaikasta aukeaisi harjoittelu tai/ja kesätyöpaikka lapsille kun ovat siinä iässä. Tämä ei toki tarkoita etteivätkö hakisi muuallekkin. Tuo vaan särähtää usein korvaan "suhteilla saatu". Mitä väliä? hienoahan se on. Toki silloin ei parane mennä kehuskelemaan, että kesätyöpaikka löytyi helposti jos ei itse asian eteen paljoa tehnyt. Hyvä kumminkin kun löytyi.

Nuo harjoittelut koulun kautta ovat varmasti paljon koulukohtaisia. Kyllä meillä vain peräänkuulutettiin monta kertaa a) hakekaa ajoissa ja b) jos ei tunnu löytyvän niin heti kouluun yhteys niin saadaan -yhdessä- katsottua paikka koulun kanssa. Heiltä vinkkejä ja paikkoja mihin jengi menee jokavuosi ja mistä kannattaa yrittää. Silti sielläkin oli näitä sankareita kun viikkoa ennen harkaa tulivat "ei löytynyt paikkaa" aikaa taisi hakuun olla n 4kk -puoli vuotta. Jos opettaja olisi minulle sanonut, että kyllä aikuinen aina töitä löytää niin olisin laittanut sähköpostiin hänet, opon, lähiopettajan ja listannut kaikki paikat mitä olen hakenut ja mitä olen asian eteen tehnyt (kuinka aikaisin)eikä silti löydy. Koulun tehtävä on auttaa, ei hankkia oppilaan puolesta. Sekin on sitä oppimisprosessia harjoittelun haku. Tossahan voisi vaikka käydä läpi mitä pitäisi parantaa tai muuttaa, jotta paikka löytyisi.

Sitten se "tuuri". Työnhaussa tarvitana jonkinlaista tuuria, että paikka tulee yleensäkin hakuun. Sen jälkeen niitä omia mahdollisuuksia voi parantaa hakemuksella, keskustelutaidoilla, kehonkielelllä. Se ensimmäinen kesätyöpaikka tai se että saa jalan oven väliin voi vaatia melkoista tuuria välillä, mutta sen jälkeen mahkujen pitäisi vain parantua tai niitä voi itse parantaa. Itsellä kaikki työpaikat ilman suhteita ellei lasketa mummolan nurmen leikkuuta. Siinä mielessä suosittelijat olleet aina edellisestä/edellisistä firmoista, mutta nuo on itse hankittu ja pyydetty. Etenet työpaikassa ja sulle tarjoutuu mahdollisuuksia kun tartut tilaisuuksin ja teet asian eteen töitä niin on se hieno kuulla kun on käynyt "hyvä tuuri". Missä vaiheessa se oma panos ei ole enää tuuria vaan omaa taitoa?

Jäi sitten tuo amk kesken, kun en saanut niitä harjoitteluja kuitatuksi, muuten suoritin käytännössä kaikki muut kurssit eli olipas taas hyvin hyödynnetyt yhteiskunnan varat.
Kajaanin AMK kylla loytyis sitten koululta harjoittelupaikkoja niille jotka eivat toihin paasseet. Kokemukset vuodelta 2003-2004

Kaikki ei tee toimistotyötä, kaikki ei voi saada 4k palkkaa. Et taida olla tehnyt töitä päivääkään?

Mun mielestä on väärin että raskaissa ja vmäisissä töissä palkka on pieni, ja kevyissä ja kivoissa suuri.

Jos asia kuitenkin on näin eikä muuksi muutu, niin loogistahan se on vältellä ensimmäistä ja tähdätä jälkimmäiseen.

Mun mielestä on väärin että raskaissa ja vmäisissä töissä palkka on pieni, ja kevyissä ja kivoissa suuri.

Jos asia kuitenkin on näin eikä muuksi muutu, niin loogistahan se on vältellä ensimmäistä ja tähdätä jälkimmäiseen.
Kannattaa muistaa että on olemassa fyysisesti raskasta työtä ja henkisesti raskasta työtä. Jos työ on fyysisesti kevyttä, esim asiantuntijatyö, se ei välttämättä tarkoita sitä etteikö ko. asiantuntija ole jatkuvasti stressaantunut ja joudu keskittämään huikeaa määrää aikaa siihen, että saa pidettyä pääkopan ajokunnossa.

Kannattaa muistaa että on olemassa fyysisesti raskasta työtä ja henkisesti raskasta työtä. Jos työ on fyysisesti kevyttä, esim asiantuntijatyö, se ei välttämättä tarkoita sitä etteikö ko. asiantuntija ole jatkuvasti stressaantunut ja joudu keskittämään huikeaa määrää aikaa siihen, että saa pidettyä pääkopan ajokunnossa.
Tuohon vielä että ojankaivaja yleensä tekee sen 7-16 ja lähtee kotiin, asiantuntija / konsultti voi joutua iltansa käyttämään omaan koulutukseen tai aiheen tutkimiseen.

Ps, olen itse tehnyt kumpaakin "roolia" ja helpoimmalla pääsi fyysisessä työssä pienellä palkalla, pysyi yleiskuntokin hyvänä ihan töitä tehdessä.

Tuohon vielä että ojankaivaja yleensä tekee sen 7-16 ja lähtee kotiin, asiantuntija / konsultti voi joutua iltansa käyttämään omaan koulutukseen tai aiheen tutkimiseen.

Ps, olen itse tehnyt kumpaakin "roolia" ja helpoimmalla pääsi fyysisessä työssä pienellä palkalla, pysyi yleiskuntokin hyvänä ihan töitä tehdessä.

Näissä tarinoissa kuitenkin aina päädytään siihen kivaan, kevyeen ja hyvinpalkattuun työhön vaikka kuinka monesti muistetaan kertoa kuinka helpommalla pääsi lapiohommissa... :hmm:

Näissä tarinoissa kuitenkin aina päädytään siihen kivaan, kevyeen ja hyvinpalkattuun työhön vaikka kuinka monesti muistetaan kertoa kuinka helpommalla pääsi lapiohommissa... :hmm:
Miten määrittelet kevyen? Onhan kaikilla mahollisuus siirtyä fyysisestä työstä "kevyeen" vai onko se sitten niin kevyttä kuitenkaan?

Tuo nyt vaan on yleensä sitä urakehitystä, aloitat lapiohommista ja vuosien mittaan valut hallintopuolelle. Siellä paimentaessa lapiomiehiä huomaat että miten stressaavaa se työ ja niiden järjestäminen on, mutta palkan ja elintason nousun myötä huomaat että "downshiftaaminen" takaisin suorittavaan portaaseen ei ehkä enää onnistukkaan niin helposti.

Suomessa niistä perustason konttorihommista ei isoja rahoja makseta, kun taas esimerkiksi teollisuudessa on mahdollista tienata (Suomen mittakaavassa) ihan kivastikin. Toki vaatii yleensä vuorotyötä, mutta kuitenkin.

Asiantuntija- ja johtotehtävissä toki on mahdollista päästä kiinni (niin ikään paikallisittain) isoihin rahoihin, mutta se vaatii yleensä syvempää erikoisosaamista tai ainakin vuosia. Henkinen paine ja stressi tulee kyllä tutuksi tuon urapolun valinneille. Toki sitten on näitä suoraan Hankenista muropalkoille hypänneitä supersankareita, mutta pelkästään tulodesiileijä katsoessa voi jokainen ymmärtää, että kyseessä ei ole mikään kovin yleinen ilmiö.

Oma työhistoriani ulottuu ruohonleikkuusta tehdastyöntekijän ja huoltoteknikon hommien kautta esimies- ja asiantuntijatehtäviin. Näitä viimeisimpiä ei kyllä oikein mitenkään päin voi pitää leppoisena toimistossa istuskeluna. Tehdastyöstä jäi aikoinaan käteen ihan kivasti.

• Tykkää
Reactions: a-p
Suomessa niistä perustason konttorihommista ei isoja rahoja makseta, kun taas esimerkiksi teollisuudessa on mahdollista tienata (Suomen mittakaavassa) ihan kivastikin. Toki vaatii yleensä vuorotyötä, mutta kuitenkin.

Asiantuntija- ja johtotehtävissä toki on mahdollista päästä kiinni (niin ikään paikallisittain) isoihin rahoihin, mutta se vaatii yleensä syvempää erikoisosaamista tai ainakin vuosia. Henkinen paine ja stressi tulee kyllä tutuksi tuon urapolun valinneille. Toki sitten on näitä suoraan Hankenista muropalkoille hypänneitä supersankareita, mutta pelkästään tulodesiileijä katsoessa voi jokainen ymmärtää, että kyseessä ei ole mikään kovin yleinen ilmiö.

Pääasiassa teollisuuden parissa olen ollut. Perusliksa ei päätä huimaa nykyisessä firmassa, joka on 15€/h.

Saan tuohon päälle 7% korotuksen, koska olosuhdelisä. Tuohon mukaan tulee firman vapaaehtoisesti maksamat bonarit 1.50€/h osaamisesta +0.50€/h tarkkaavaisuudesta + 4.40-5.50€/h tuotantopalkkiota + 50-100€/kk vuorokohtaista bonaria +vuorolisät joista kertyy useampi satku ylimääräistä ( yleensä tuo vuorolisäkorvaus on noin 500-700€/kk)

3592-3768€/kk + 50-100€ + 500-700€/kk = 4318-4568€/kk

Eli tällä liksalla pääsee aika korkealle tulodesiileissä ja tästä korkeammalle ei paljoa nappaa urakoida, koska verotus.

Mitä täällä on tapahtumassa, jos vähävaraisten viimeisiä varoja viedään, Sanokaa nyt joku että mitä järkeä tässä on. Viedään vaikka yli 50€ kuukaudessa asumistuesta, niin se on raha pois kierrosta, ollaanko täällä jotain helvetin hölmöläisiä vai mikä tämä juttu on!

Mitä täällä on tapahtumassa, jos vähävaraisten viimeisiä varoja viedään, Sanokaa nyt joku että mitä järkeä tässä on. Viedään vaikka yli 50€ kuukaudessa asumistuesta, niin se on raha pois kierrosta, ollaanko täällä jotain helvetin hölmöläisiä vai mikä tämä juttu on!

Porvarihallitus niin tätä siitä seuraa.

Inflaatio iskee päälle ja lähes kaikilla menee päin helvettiä ja ostovoima täysin massaa niin tämän on hallituksen vastaus ongelmaan, on tämä että leikataan vain, että sillähän kaikki varmasti hoituu.

Kyllähän nuo leikkaukset iskee kivasti. Asun pimeässä idässä alueella jossa 60-70% eläkeläisiä, pitäs muuttaa töiden perässä. Ei mitään mahdollisuutta, maksella jotain 600e+ vuokria kun asumistuki vielä pienenee entisestään. Uutta ammattia ei voi opiskella kun on jo opiskeltu 'liian paljon'.

Kyllähän nuo leikkaukset iskee kivasti. Asun pimeässä idässä alueella jossa 60-70% eläkeläisiä, pitäs muuttaa töiden perässä. Ei mitään mahdollisuutta, maksella jotain 600e+ vuokria kun asumistuki vielä pienenee entisestään. Uutta ammattia ei voi opiskella kun on jo opiskeltu 'liian paljon'.

Eikö työstä saatava palkka riitä vuokran maksamiseen?

Koskaan ei ole myöhäistä opiskella uutta ammattia. Idässä väki aloittaa vaikkapa metsä/ajo/kaivinkonekuskin uran viisikymppisenä. Ei se kaikille sovi, mutta ei kukaan ole liian paljon opiskellut.

Työvoimatoimisto katkaisee tuet heti jos lähden opiskelemaan ja viimeksi kun asiasta kysyin niin myös perintätoimet on mahdollisia jos uskallan opiskelu hommiin lähteä vielä tässä elämässä.

Jos opiskeluja on jo paljon takana niin varmaan ammattejakin on plakkarissa muutama. Töitä löytyy varmasti niille jotka oikeasti haluavat töitä tehdä.
Itse en ole päivääkään ollut työttömänä tai lomautettuna vaikka yhtään tutkintoa ei ole ja tällä hetkellä palkka yli 6k€/kk. Jos oikeasti haluaa töihin, niin mikä tahansa työ kelpaa. Itse alopitin raksoilla lapiomiehenä 17 vuotiaana. Sitten menin vuokrafirman kirjoille ja käytännössä olin sitä kautta koko ajan töissä kun otti vastaan ne mitä tarjottiin. Aina ne palkat tuet voitti ja sai jotain tehtyäkin. Intin jälkeen menin kursseille mutta nekin jäi kesken muutaman kuukauden jälkeen kun jäin harjoittelusta töihin ja sillä tiellä ollaan edelleen. Nykyinen työpaikka on viides edellisen 24 vuoden aikana. Aina edellisen työn kokemus on auttanut pääsemään seuraavaan työhön paremmalla palkalla.
Ei ole väliä onko työ oman alan työtä kunhan se on työtä, väitän että se on suurimmalla osalla työttömistä omasta itsestä kiinni että niitä töitä ei "löydy".

Ihan hyvä että hieman kiristetään tukiaisia että saadaan vetelykset töihin.

Jos opiskeluja on jo paljon takana niin varmaan ammattejakin on plakkarissa muutama. Töitä löytyy varmasti niille jotka oikeasti haluavat töitä tehdä.
Itse en ole päivääkään ollut työttömänä tai lomautettuna vaikka yhtään tutkintoa ei ole ja tällä hetkellä palkka yli 6k€/kk. Jos oikeasti haluaa töihin, niin mikä tahansa työ kelpaa. Itse alopitin raksoilla lapiomiehenä 17 vuotiaana. Sitten menin vuokrafirman kirjoille ja käytännössä olin sitä kautta koko ajan töissä kun otti vastaan ne mitä tarjottiin. Aina ne palkat tuet voitti ja sai jotain tehtyäkin. Intin jälkeen menin kursseille mutta nekin jäi kesken muutaman kuukauden jälkeen kun jäin harjoittelusta töihin ja sillä tiellä ollaan edelleen. Nykyinen työpaikka on viides edellisen 24 vuoden aikana. Aina edellisen työn kokemus on auttanut pääsemään seuraavaan työhön paremmalla palkalla.
Ei ole väliä onko työ oman alan työtä kunhan se on työtä, väitän että se on suurimmalla osalla työttömistä omasta itsestä kiinni että niitä töitä ei "löydy".

Viestisi perusteella olet hyvin tunnollinen ihminen. Se on toinen kahdesta persoonallisuuspiirteestä, jotka ennustavat työelämässä pärjäämistä. Paremmin sitä ennustaa vain korkea älykkyysosamäärä.

Suuri osa työttömistä on kykenemättömiä tekemään tuottavaa työtä. 15%:lla väestöstä älykkyysosamäärä niin matala (83 tai alle), että heidän ei katsota olevan hyödyksi edes armeijan kaltaisessa ympäristössä, jossa ihmisille annetaan täsmällisiä toimintaohjeita.

Mikään markkinatalouden raameissa toimiva valtio ei ole vielä onnistunut ratkaisemaan kyseistä ongelmaa.

Kaikki työttömät eivät lorvi kotonaan omasta halustaan, vaikka toki heitäkin on. Jotkut ovat yksinkertaisesti liian vähälahjaisia ja toiset sairaita.

Viestisi perusteella olet hyvin tunnollinen ihminen. Se on toinen kahdesta persoonallisuuspiirteestä, jotka ennustavat työelämässä pärjäämistä. Paremmin sitä ennustaa vain korkea älykkyysosamäärä.

Suuri osa työttömistä on kykenemättömiä tekemään tuottavaa työtä. 15%:lla väestöstä älykkyysosamäärä niin matala (83 tai alle), että heidän ei katsota olevan hyödyksi edes armeijan kaltaisessa ympäristössä, jossa ihmisille annetaan täsmällisiä toimintaohjeita.

Mikään markkinatalouden raameissa toimiva valtio ei ole vielä onnistunut ratkaisemaan kyseistä ongelmaa.

Kaikki työttömät eivät lorvi kotonaan omasta halustaan, vaikka toki heitäkin on. Jotkut ovat yksinkertaisesti liian vähälahjaisia ja toiset sairaita.
Toki näinkin, en epäile yhtään etteikö täysin työelämään solveltumattomia olisikin, mutta epäilen, että prosentuaalisesti niitä ei ihan mahdottomasti ole. Koska myös niitä oikeasti työelämään soveltumattomia (vaikeasti vammaiset, halvaantuneet yms.) työelämässä on.
Itseni kohdalla en niinkään tunnollisuudesta tiedä, toki aina teen luvatut ja pyrin olemaan ns. "paras", mutta koen itseni jopa laiskaksi.
ÄO toki sitten asia erikseen. Joskus nuorempana Mensan testistä 155 ÄO:n saanut, nyt vanhempana jostain Mensan nettitestistä 135. Voi toki olla että tämän takia on vaikea asettua sellaisen henkilön asemaan jolla se sitten olisi siellä reilusti alle sadan.
Mutta ei se silti poista sitä faktaa, että varmasti töitä saa, kunhan on valmis ottamaan mitä vain sattuu olemaan tarjolla. Paljon on töitä johon ei mitään koulutuksia tarvita.

Olisi kyllä reilua kertoa tällaisessa tarinassa se, että mistä maksetaan yli 6000 euroa kuukaudessa ilman yhtään tutkintoa? Tienaatko siis tuollaista palkkaa pelkän peruskoulun varassa vai onko taustalla myös suoritettu amis- tai yo-tutkinto?

Veikkaan, että eurosi tulevat myynnistä, sillä siellä voinee pärjätä pitkälle ilman tutkintoja.

Ymmärräthän, että ei ole varmastikaan kovin tavallista, että tienaat lähes lääkäritasoisia palkkoja ilman tutkintoa? Epäilen myös sitä, että kovin monelle muulle tutkinnottomalle olisi tällaisia ansaintamahdollisuuksia saatavissa, tai jos on, ovat ne kyllä hyvin piilossa.

Tässä alla on viikko sitten lähetty viesti tähän ketjuun, jossa korkeakoulutetulla IT-tradenomilla on vaikeuksia löytää työpaikkoja, vaikka on TechBBS:läinen. Olen aivan varma, että hän olisi kiinnostunut tuosta sinun 6000 euron kuukausipalkkaisesta työstäsi, sillä sitä kannattaisi tehdä jo osa-aikaisenakin (3000-4000e/kk), jolloin ero työmarkkinatukeen olisi valtaisa (650e/kk).

Eli vetelyksiä löytyy varmasti, ja he itse kärsivät siitä sitten pienen työmarkkinatukensa muodossa. Mutta entäpäs Makinan kaltaiset työttömät, joilla on selvästi työhaluja korkeakoulututkintonsa kera, mutta eivät ole löytäneet näitä 3000-6000 euron kuukausipalkkaisia työpaikkoja? Ainakin hänen kokemuksensa mukaan työpaikkoja olisi nihkeästi saatavilla… Puhumattakaan noin hyväpalkkaisista töistä!

3kk nyt ollut työttömänä, ja edelleen vaikeaa löytää IT-alan hommia IT-Tradenomin papereilla ja yli 2 vuoden työkokemuksella alalta. Aspan/puhelintuen hommia pää ei yksinkertaisesti enää kestä kun sitä tehty yli puoli vuotta. Lähitukihenkilön työtehtävät kyllä kiinnostaisi, koska siinä korostuu 3 asiaa mistä erityisesti tykkään työelämässä: Työn liikkuvuus, pääsee tekemään käsillä asioita ja F2F-kommunikointi asiakkaan kanssa.
Harmi vaan että lähitukihenkilön paikkoja on ollut nyt lähiaikoina erittäin nihkeästi ja suurin osa paikoista on juuri tätä puhelinaspan työtä, ja myös ongelmana tässä korostuu minun pieni työkokemus alalta vaikka osaaminen on hallussa, loogisesti firmat haluaa palkata kaverin jolla on enemmän kokemusta.

Olisi kyllä reilua kertoa tällaisessa tarinassa se, että mistä maksetaan yli 6000 euroa kuukaudessa ilman yhtään tutkintoa? Tienaatko siis tuollaista palkkaa pelkän peruskoulun varassa vai onko taustalla myös suoritettu amis- tai yo-tutkinto?

Veikkaan, että eurosi tulevat myynnistä, sillä siellä voinee pärjätä pitkälle ilman tutkintoja.

Ymmärräthän, että ei ole varmastikaan kovin tavallista, että tienaat lähes lääkäritasoisia palkkoja ilman tutkintoa? Epäilen myös sitä, että kovin monelle muulle tutkinnottomalle olisi tällaisia ansaintamahdollisuuksia saatavissa, tai jos on, ovat ne kyllä hyvin piilossa.

Tässä alla on viikko sitten lähetty viesti tähän ketjuun, jossa korkeakoulutetulla IT-tradenomilla on vaikeuksia löytää työpaikkoja, vaikka on TechBBS:läinen. Olen aivan varma, että hän olisi kiinnostunut tuosta sinun 6000 euron kuukausipalkkaisesta työstäsi, sillä sitä kannattaisi tehdä jo osa-aikaisenakin (3000-4000e/kk), jolloin ero työmarkkinatukeen olisi valtaisa (650e/kk).

Eli vetelyksiä löytyy varmasti, ja he itse kärsivät siitä sitten pienen työmarkkinatukensa muodossa. Mutta entäpäs Makinan kaltaiset työttömät, joilla on selvästi työhaluja korkeakoulututkintonsa kera, mutta eivät ole löytäneet näitä 3000-6000 euron kuukausipalkkaisia työpaikkoja? Ainakin hänen kokemuksensa mukaan työpaikkoja olisi nihkeästi saatavilla… Puhumattakaan noin hyväpalkkaisista töistä!
Koneistuspuolen hommiahan nämä, eli metallia. Mitään oikeaa koulussa hankittua tutkintoa mulla ei ole. Näyttötyöllä suoritin ammattitutkinnon, mutta sitäkään en ole missään tarvinnut. Eli kunhan näytin että osaan koneistaa ja sain lapun. Application Engineer tittelillä olen lastuavia työkaluja myyvässä firmassa, aloitin kuukausi sitten, mutta myynnistä ei koostu yhtään osaa omasta palkasta. Eli kiinteällä liksalla mennään. Edellinen paikka oli myös Application engineer pesti mutta valmistavalla puolella.

Edit: Tuo oma liksa nyt oli sinällään liittymätön keskusteluun muuten, kuin sillä, että valitettiin että vaikka kouluja käyty niin ei löydy töitä, edes niitä pienipalkkaisia. Lähinnä pointti se, että itsekin aloitin todella pienellä palkalla mutta silti ilman tutkintoja voi päästä myös koville liksoille.

Viimeksi muokattu:
Toki näinkin, en epäile yhtään etteikö täysin työelämään solveltumattomia olisikin, mutta epäilen, että prosentuaalisesti niitä ei ihan mahdottomasti ole. Koska myös niitä oikeasti työelämään soveltumattomia (vaikeasti vammaiset, halvaantuneet yms.) työelämässä on.

Tämä riippuu siitä, kuinka määrittelet täysin työelämään soveltumattoman henkilön. Jos parhaassakin tapauksessa tuottavuutesi ja kustannuksiesi välinen erotus on negatiivinen ja suurempi kuin sinulle mahdollisesti maksettava työttömyyskorvaus, oletko silloin täysin soveltumaton työelämään?

Joskus työntekijän suoraa tuottavuutta on vaikea laskea. Esim. McDonalds on palkannut kehitysvammaisia henkilöitä työntekijöikseen. Voidaan perustellusti väittää, että tällaisen henkilön työpanos ei vastaa keskimääräistä ei-kehitysvammaista ravintolatyöntekijää. Mutta toisaalta tällaisella toimintatavalla voidaan saada epäsuoraa hyötyä imagollisten asioiden kautta.

Itseni kohdalla en niinkään tunnollisuudesta tiedä, toki aina teen luvatut ja pyrin olemaan ns. "paras", mutta koen itseni jopa laiskaksi.

Vaikutat tunnolliselta henkilöltä. Kaikki työntekijät eivät tee lupaamiaan asioita, vaikka aikataulullisesti tähän pystyisivätkin. Eivätkä kaikki edes lupaa mitään, tai edes yritä olla parhaita.

ÄO toki sitten asia erikseen. Joskus nuorempana Mensan testistä 155 ÄO:n saanut, nyt vanhempana jostain Mensan nettitestistä 135. Voi toki olla että tämän takia on vaikea asettua sellaisen henkilön asemaan jolla se sitten olisi siellä reilusti alle sadan.
Mutta ei se silti poista sitä faktaa, että varmasti töitä saa, kunhan on valmis ottamaan mitä vain sattuu olemaan tarjolla. Paljon on töitä johon ei mitään koulutuksia tarvita.

Jos olet saanut virallisesta Mensan testistä tulokseksi 155, lähestulkoon 99,99% prosentilla väestöstä on sinua matalampi älykkyysosamäärä. Kymmenestä tuhannesta ihmisestä vain yksi on yhtä älykäs kuin sinä, tai toisin sanoen Suomen 5,5 miljoonan ihmisen populaatiosta vain 550 ihmistä ovat yhtä älykkäitä kuin sinä. Älykkyytesi osalta voisit olla alasi huippua missä tahansa ammatissa. Myöhäisempikin testitulos kertoo, että olet älykkäämpi kuin 99% väestöstä. Melkoinen kilpailuetu, eikö?

Heikkolahjainen ihminen voi toki hakea ja päästä töihin, mutta voi silti joutua elämään irtisanomislimbossa, jossa työsuhde toisensa perään päättyy koeaikaan heikkojen työsuoritteiden takia. Vasemmisto ajattelee, että tällaista ihmistä voidaan kouluttaa lisää ja oikeisto ajattelee, että tällaisen ihmisen on vain yritettävä kovemmin, mutta kumpikaan tapa ei toimi.

tuli mieleen että jos lapsilisät varakas sijoittaa lapsen osakesalkkuun!, niin miksi se ei ole millään muotoa ongelma?. ovathan lapsilisätkin tulonsiirtoa kuten asumistukikin. valtio kasvattaa omalla panoksellaan varakkaiden varakkuutta!!

Statistiikka

Viestiketjuista
285 283
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom