• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Koko julkisen "palkkaratkaisuhan" perustuu siihen, että saadaan enemmän kuin muut. Tämä on sinäänsä jo ihan käsittämätöntä, että näin ulkoistettaisiin palkoista neuvottelu teollisuudelle (oliko nyt teknologiateollisuus, prosessiteollisuus ja pari muuta) 5 vuodeksi.

Mitenhän tuokin olisi laitettu soppariin siten ettei vientiteollisuus halutessaan kierrä vaikka tyyliin "pidetään sama palkka, mutta annetaan pari lisävapaata ja suositellaan että tehdäänkin nämä lisävappat ylitöinä erikoiskorvauksella 5x palkalla".
 
Hoitajat neuvottelevat itselleen lisää, kun koko soteala on romahtamassa muuten ja hallitus kaavailee vakavissaan pakkotyön voimaan saattamista, kun alan vetovoima on niin surkea.

Samalla lihavasti voivat muut kunta-alan liitot kuvittelevat, että tässä on kyse heistä ja heidän neuvotteluistaan.
Mutta edelleenkään he eivät saa lokaa niskaansa vaan kaikki katsotaan vain hoitajien viaksi.
 
Viimeksi muokattu:


Erikoinen on ylityökielto. Eihän normaalissakaan tilanteessa voida poiketa vahvistetusta työvuoroluettelosta tai pakottaa ylkkyyn. Ja nyt sitten jäsenet voivat tehdä ylitöitä tai vaihtaa vuoroja jos haluavat :hmm: Äkkiseltään voi lukea tuon jopa niin, että työtaistelutoimet on 1.6. alkaen lopetettu.

Toivon, ettei historia toista itseään. Useinhan nämä neuvottelukierrokset on alkaneet kauhealla uholla ja sitten lopulta tyydytään ihan mihin vaan.

Aloin kyllä epäillä luovuttamista jo siinä kohtaa, kun ilmoitettiin joukkoirtisanoutumisen siirtyvän puolella vuodella. Loppukeväästähän se olisi ollut paras toteuttaa, kun liki kaikilla hyvä määrä lomia sisällä, jotka olisi lopputilissä saanut maksuun. Ja mieluumminhan sitä kesän olisi ollut "sapatilla", kuin hytistä tammikuussa puolet pienemmän lopputilin turvin. Olisi siinä ehkä saanut muutaman hallintopampunkin siirtämän kesälomansa syksyyn, jos ei muuta iloa olisi tullut.

Ei ole kaukana liitosta eroaminen.
 
Eihän normaalissakaan tilanteessa voida poiketa vahvistetusta työvuoroluettelosta tai pakottaa ylkkyyn. Ja nyt sitten jäsenet voivat tehdä ylitöitä tai vaihtaa vuoroja jos haluavat :hmm:
Tähänhän on työnantajan vastaus se, että jos kukaan ei vaihda vuoroa työnantajan pyytäessä, niin työnantajankaan ei tarvitse suostua muuttamaan vahvistettua työvuoroluetteloa, jos työntekijät haluaa keskenään vaihtaa.

Siksi tuo ylityö ja vuoronvaihtokielto on ollut aiemmin molempia sitova, ettei tuollaista "paikallista sopimista" ole päässyt tapahtumaan, eli työntekijät haluaa vaihtaa vuoroa keskenään ja esimies sanoo, että ok, jos samalla tehdään myös tämmönen muutos.
 
Tähänhän on työnantajan vastaus se, että jos kukaan ei vaihda vuoroa työnantajan pyytäessä, niin työnantajankaan ei tarvitse suostua muuttamaan vahvistettua työvuoroluetteloa, jos työntekijät haluaa keskenään vaihtaa.

Kyllä on työnantajapuolelta aika vittuilua jos noin on toimittu jossain, itse lähtisin tollasesta firmasta vetämään.
 
Taitaa sotealalla useimmiten olla niin, että se on ihan vaan kahden hoitajan välistä nokittelua eli se vuoroista vastaava on esim. osastonhoitaja (lähiesimies).
Se on just näin. Ja jos et "jousta", niin helposti saa sitten hankalan työntekijän maineen, josta sitten mahdollisesti tuo lähiesimies juoruaa kavereilleen, että miten se nyt kehtasi tuosta kieltäytyä. Monesti tuo osastonhoitaja on nostettu sieltä työyhteisöstä toimenkuvaansa ja käynyt jotain täyteopintoja esim. terveystieteiden maisteriksi, joten ne vanhimmat työntekijät hänen entisiä vertaisiaan.

Lisäksi jos satut olemaan vielä määräaikainen, niin painetta tuommoisen kyykytyksen hyväksymiseen on enemmän.
 
Lisäksi jos satut olemaan vielä määräaikainen, niin painetta tuommoisen kyykytyksen hyväksymiseen on enemmän.
Ite en oo moiseen koskaan lähtenyt mukaan, mutta tunnistan kyllä ilmiön ja tiedän, että "lopputilejäkin" on jaettu, eli määräaikaisuutta ei ole jatkettu, jos liikaa osaa pitää oikeuksistaan kiinni. Yksi kärttyisä ylihoitaja joskus mulle vittuili, että hän ei voi luvata töiden jatkuvan jos asiat x ja y ei mene niin kuin hän haluaa. Vastasin olevani nuori valkoihoinen mies hoitajan koulutuksella ja vakuutin pärjääväni mainiosti, jos hän päättää työsuhteen katkaista. Ilmeen näkeminen oli lopareiden arvoista :D Viikkoa ennen sopimuksen päättymistä olin jo saanut vakipaikan mielenkiintoisemmasta työpaikasta, joten tuosta seurasi muutakin hyvää. Vaikka on lapsesta asti opetettu, että tietty nöyryys työmarkkinoilla on hyve ja hommat pitää aina tehdä kunnolla, niin mun mielestä silti vittuilua ei tarvitse kuunnella.
 

Ruottin maalla lupailevat jo reilua 6000 € / kk. Sielläkin on ne paremmat palkat olleet pitkään, mutta yleensä siellä alkaa peruspalkka kolmosella. Menevät kyllä jo norjankin ohi.


Toisessa firmassa alkaen 6500 € / kk.

Laitoin nyt muuten vaan tännekin vaikka tiedän, että:
DSOX9xzX0AA9jQm.jpg
Hiukan myöhässä kommentoin, mutta kun vilkaisee noita työilmoituksia niin kyseessä on siis "staffaaja"-yrityksen ilmoitus osa-aikaisesta 3-5kk keikasta. Noihin heitetään ihan mitä tahansa lukuja että työnhakijoiden huomio kiinnittyy ja sitten kun oikeat neuvottelut alkaa niin kaikki luvut voidaan puolittaa. Tämä on aikalailla maailman vanhin kikka työnhakumarkkinoilla ja pätee alalla kuin alalla.
 
Hiukan myöhässä kommentoin, mutta kun vilkaisee noita työilmoituksia niin kyseessä on siis "staffaaja"-yrityksen ilmoitus osa-aikaisesta 3-5kk keikasta. Noihin heitetään ihan mitä tahansa lukuja että työnhakijoiden huomio kiinnittyy ja sitten kun oikeat neuvottelut alkaa niin kaikki luvut voidaan puolittaa. Tämä on aikalailla maailman vanhin kikka työnhakumarkkinoilla ja pätee alalla kuin alalla.
Kuulostaa kyllä todella varmalta tavalta menettää työntekijä, jos ilmoituksessa lupaillaan kuutta tonnia ja sitten kerrotaan haastattelussa sen olleen vitsi. En siis väitä, että olisit väärässä, mutta en mä ite tollaseen paskafirmaan menisi ikinä jos kusetus alkaa jo ennen työsuhdetta.

Joku neuvottelutulos saatu aikaan muulle kunta-alalle, pelastustoimi ja hoitajat ulkopuolella. Sisällöstä ei ole uutisessa mitään tietoa.
 
Kuulostaa kyllä todella varmalta tavalta menettää työntekijä, jos ilmoituksessa lupaillaan kuutta tonnia ja sitten kerrotaan haastattelussa sen olleen vitsi. En siis väitä, että olisit väärässä, mutta en mä ite tollaseen paskafirmaan menisi ikinä jos kusetus alkaa jo ennen työsuhdetta.

Joku neuvottelutulos saatu aikaan muulle kunta-alalle, pelastustoimi ja hoitajat ulkopuolella. Sisällöstä ei ole uutisessa mitään tietoa.
Nämä ovat siis headhuntter/staffaajafirmoja, jotka yleensä rekryää väkeä jollekin toiselle firmalle. Monet varmasti kääntyvät heti haastattelussa pois ja esim. itse en edes keskustele näiden firmojen kanssa, mutta tuollaiset toimintatavat ovat hyvin yleisiä ja monet niihin haastatteluputkiin kuitenkin jäävät.

Kyseessä ei yleensä ole vitsi vaan kyse ennemminkin siitä että ne on tavallaan totta, mutta harhaanjohtavia. Jos sairaanhoitajalle luvataan linkedinissä vaikka 6000e/kk tai koodaajalle 10 000e/kk niin tuo on teoriassa totta, mutta noissa on aina joku koira haudattuna.

"Joo siis voit tienata noin paljon jos teet vitusti ylitöitä, me laitettiin toi luku niinku motivaattoriksi hei."
"Joo meillä on tällainen flex-sopimusmalli missä voit tarjota meille palveluita oman yrityksen kautta ja kyllä voit todellakin tehdä jopa 6500e/kk liikevaihdon!"
"Joo kyllä tietyt kokeneet tyypit saa ton verran, mutta riippuu kuukauden kysynnästä ja sun kokemusvuosista. Ku me tota sun CV:tä katottiin niin sä oot kyl ollut alalla, mut realistisesti sun kannattaa mielummin katsella XXXX euron tasoa."
"On meillä tuossakin luokassa tehty sopimuksia, mutta loppupeleissähän nää riippuu markkinasta ja asiakasyrityksistä jotka työllistää"
 
Toivottavasti kaikille on nyt selvää, että kun yhdet saavat kovat korotukset, niin lähes kaikki muutkin saavat ne. Ja siksi tämä kunta-alan ja erityisesti hoitajien palkkapelleily tulee aivan jumalattoman kalliiksi:

KUNTA-ALAN sopimukseen keskiviikkona päässeet työntekijöiden neuvottelujärjestöt Juko ja Jau sekä työnantajapuolen KT solmivat keskenään lisäpöytäkirjan siltä varalta, että sovun ulkopuolelle jääneet hoitajaliitot tulevat myöhemmin tekemään paremman sopimuksen. KT:n tahdosta osapuolet salaavat lisäpöytäkirjan eivätkä luovuta sitä nähtäväksi.

Osapuolet ovat kertoneet, että sopimus sisältää sote-alalle ja varhaiskasvatukseen niin sanotut turvalausekkeet: jos hoitajaliitot Tehy ja Super myöhemmin onnistuvat saamaan KT:lta jäsenistölleen muita suuremman palkkaohjelman, myös muut sote-alan työntekijät ja varhaiskasvatuksen työntekijät saavat automaattisesti vastaavat palkankorotukset.

...

Jos hoitajaliitot pääsevät muita parempaan sopimukseen, Juko, Jau ja KT neuvottelevat kolmen kuukauden ajan siitä, voisivatko muutkin ammattiryhmät saada sittenkin sovittua suuremman palkkaohjelman.

 
Mitä ratkaistavaa hoitajien palkkauksessa ylipäätään on?
Onko se:
Liian iso [ ]
Liian pieni [ ]

Siinäpä vasta pulma.

edit: koska tyhmä kysymys alkoi oikeasti vähän ärsyttää, niin yritetäänpä havainnollistaa. Jos sulle annettaisiin tonni siitä, ettet tekisi kuukaudessa mitään, niin ottaisit sen. Jos sulle taas annettaisiin miljoona siitä, että ottaisit tunnin kakkoseen, niin todennäköisesti ottaisit sen, jos ei miljoona riittäisi, niin miljardista sen tekisi varmasti kuka tahansa. Hoitajan hommat tippuu aikalailla tähän väliin ja nyt palkka on sellainen, ettei kukaan suostu tekemään sitä työtä. Sitä ratkaistavaa hoitajien palkkauksessa ylipäätään on.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se:
Liian iso [ ]
Liian pieni [ ]

Siinäpä vasta pulma.
Jos työntekijöitä on vaikea saada, ne irtisanoutuvat tai vaihtavat alaa niin palkka on todennäköisesti liian pieni. Mikä näin ei käy niin palkka on sopiva tai liian iso.

Ongelmana toki suomalaisessa AY-yhteiskunnassa on että työnantajia voidaan kiristää lakkoilulla vaikka palkka on joko liian iso tai sopiva. Tästä pääsee eroon kieltämällä ammattiliitot/lakkoilun tai rajoittamalla niitä ja poistamalla tarveharkinnan. Tällöin palkat kelluvat ja balansoituvat luonnollisesti vapaan markkinatalouden mukaisesti.
 
imho. julkisen palkat pitäisi jotenkin säätää kiinni suomen talouden menestykseen. Se on sitten toinen tarina miten ne rahat siellä julkisella puolella jaetaan eri palveluiden, maahanmuuton jne. kesken.

Ongelma on, että suomi elää velaksi. Jossain kohtaa pitää maksaa velat pois. Nollakorkojen aika on ohi. Viime vuonna suomi otti about 9miljardia lainaa, että saatiin juoksevat kulut katettua. Suomen talous ei tunnu olevan kantimissa, missä talouskasvulla hoidetaan budjetti tasapainoon.

sairaanhoitajien yms. työ on korvaamattoman arvokasta. Ikävästi tuolle korvaamattoman arvokkaalle kuitenkin joudutaan laitamaan hintalappu sen mukaan mitä valtiolla on vara maksaa.

edit. Se julkisen puolen velanoton oleminen ok. on paljon nojannut tietynkokoiseen tai suurempaan talouskasvuun. Sellaista talouden kasvua ei ole näkynyt viimeisen 10v aikana Suomessa, että nykyinen velanotto olisi kestävällä tasolla.
 
imho. julkisen palkat pitäisi jotenkin säätää kiinni suomen talouden menestykseen. Se on sitten toinen tarina miten ne rahat siellä julkisella puolella jaetaan eri palveluiden, maahanmuuton jne. kesken.

Ongelma on, että suomi elää velaksi. Jossain kohtaa pitää maksaa velat pois. Nollakorkojen aika on ohi. Viime vuonna suomi otti about 9miljardia lainaa, että saatiin juoksevat kulut katettua. Suomen talous ei tunnu olevan kantimissa, missä talouskasvulla hoidetaan budjetti tasapainoon.

sairaanhoitajien yms. työ on korvaamattoman arvokasta. Ikävästi tuolle korvaamattoman arvokkaalle kuitenkin joudutaan laitamaan hintalappu sen mukaan mitä valtiolla on vara maksaa.
Ehkä hoitajilla vielä vähän kaivertaa se, kun talous veti rallia ylöspäin n. 10 vuotta, niin kikyllä vietiin kaikki korotukset ja useita tuhansia euroja rahaa, tämän lisäksi tuli ilmaista työtä, mutta sitä nyt taisi tulla melkolailla kaikille. Tahtotila on ollut se, että kun vienti vetää, hoitajille ei voi antaa lisää ja kun vienti sakkaa, hoitajille ei voi antaa lisää. Lopputulos on se, että hoitajista on massiivinen pula, joka syvenee lähivuosina merkittävästi.
 
Ehkä hoitajilla vielä vähän kaivertaa se, kun talous veti rallia ylöspäin n. 10 vuotta, niin kikyllä vietiin kaikki korotukset ja useita tuhansia euroja rahaa, tämän lisäksi tuli ilmaista työtä, mutta sitä nyt taisi tulla melkolailla kaikille. Tahtotila on ollut se, että kun vienti vetää, hoitajille ei voi antaa lisää ja kun vienti sakkaa, hoitajille ei voi antaa lisää. Lopputulos on se, että hoitajista on massiivinen pula, joka syvenee lähivuosina merkittävästi.

Tää on ihan mahdottoman vaikea ongelma. Toivottavasti tähän löytyy joku hyvä ratkaisu. Minusta opettajille, hoitajille jne. kuuluisi hyvä palkka. Mutta ongelma on se miten rahoitetaan.
 
Ehkä hoitajilla vielä vähän kaivertaa se, kun talous veti rallia ylöspäin n. 10 vuotta, niin kikyllä vietiin kaikki korotukset ja useita tuhansia euroja rahaa, tämän lisäksi tuli ilmaista työtä, mutta sitä nyt taisi tulla melkolailla kaikille. Tahtotila on ollut se, että kun vienti vetää, hoitajille ei voi antaa lisää ja kun vienti sakkaa, hoitajille ei voi antaa lisää. Lopputulos on se, että hoitajista on massiivinen pula, joka syvenee lähivuosina merkittävästi.
Suomen talous on aikalailla "aina" ollut paskassa kunnossa 1900-luvun jälkeen. Nokia ja paperiteollisuus kompensoi idiotismia 2008 lamaan asti, mutta sen jälkeen ollaan saatu taistella naama punaisena että pysytään tässä 48-49k USD GDP:ssä ja nyt sakkaamalla lennetään eteenpäin kokoajan. Nyt toki ollaan vielä aivan next level katastrofin edessä kun korona + Putin ja velkahallitus puikoissa.

Ei hoitajille tai julkisen puolen työntekijöille kuulu mikään ansio siitä miten vienti vetää tai yksityinen sektori voi vaan heidän palkkauksensa kuuluu tehdään markkinanhinnan mukaan kuten kaikkien muidenkin.
 
Ei hoitajille tai julkisen puolen työntekijöille kuulu mikään ansio siitä miten vienti vetää tai yksityinen sektori voi vaan heidän palkkauksensa kuuluu tehdään markkinanhinnan mukaan kuten kaikkien muidenkin.
Aivan, mutta kun ei tehdä. Kunnilla on kartelli palkkauksessa.
 
Aivan, mutta kun ei tehdä. Kunnilla on kartelli palkkauksessa.
Tehdään. Kunnilla on tietenkin kartelli kunnallisessa palkkauksessa, mutta kukaan ei estä menemästä yksityiselle, ulkomaille tai vaihtamaan alaa. Jos kunnilla olisi todellinen kartelli palkkauksessa niin nykyiset palkat olisi ainakin 50% pienempiä.
 
Tehdään. Kunnilla on tietenkin kartelli kunnallisessa palkkauksessa, mutta kukaan ei estä menemästä yksityiselle, ulkomaille tai vaihtamaan alaa. Jos kunnilla olisi todellinen kartelli palkkauksessa niin nykyiset palkat olisi ainakin 50% pienempiä.
Eli sairaanhoitaja saisi kuntien todellisen kartellin alaisuudessa alle 1200e/kk? Keskustelu kanssasi ei kyllä kanna hedelmää, et vaikuta tietävän alasta mitään.
 
Ei hoitajille tai julkisen puolen työntekijöille kuulu mikään ansio siitä miten vienti vetää tai yksityinen sektori voi vaan heidän palkkauksensa kuuluu tehdään markkinanhinnan mukaan kuten kaikkien muidenkin.

Mun mielestä julkisen palkat/palkkabudjetti pitäisi ensin korjata sellaiselle tasolle mikä on yhdessä sovittu järkeväksi. Sen jälkeen palkka kelluu sekä ylös, että alas suomen talouden mukana. Samalla tapaahan moni yksityisellä puolella oleva saa liksaa lisää tai kenkää riippuen miten yrityksellä menee.

Toki tuohon voidaan laittaa jotain rajoja, että jos tyyliin suomen talous puolittuu vuodessa tai tuplaantuu vuodessa niin on jotkin rajat paljonko palkka voi per vuosi heilua ylös tai alaspäin,

Jos julkisen palkka sataisiin sidottua suomen menestykseen niin julkista puolta saattaisi aika paljon alkaa kiinnostamaan se, että vientiteollisuus/yksityinen puoli menestyy. Ajat paperitehtaan pois suomesta niin sun liksa laskee vähän tai päinvastoin.
 
Mun mielestä julkisen palkat/palkkabudjetti pitäisi ensin korjata sellaiselle tasolle mikä on yhdessä sovittu järkeväksi. Sen jälkeen palkka kelluu sekä ylös, että alas suomen talouden mukana. Samalla tapaahan moni yksityisellä puolella oleva saa liksaa lisää tai kenkää riippuen miten yrityksellä menee.

Toki tuohon voidaan laittaa jotain rajoja, että jos tyyliin suomen talous puolittuu vuodessa tai tuplaantuu vuodessa niin on jotkin rajat paljonko palkka voi per vuosi heilua ylös tai alaspäin,

Jos julkisen palkka sataisiin sidottua suomen menestykseen niin julkista puolta saattaisi aika paljon alkaa kiinnostamaan se, että vientiteollisuus/yksityinen puoli menestyy. Ajat paperitehtaan pois suomesta niin sun liksa laskee vähän tai päinvastoin.
Ja kun taloudella menee huonosti niin palkat ovat pienemmät eikä saada tarpeeksi työntekijöitä niin mites sitte? Kuitenkin ne sairaanhoitajien ja lähihoitajien hommat on hoidettan. Kuinka ne hoidetaan?
 
Jos julkisen palkka sataisiin sidottua suomen menestykseen niin julkista puolta saattaisi aika paljon alkaa kiinnostamaan se, että vientiteollisuus/yksityinen puoli menestyy.
Miten ihmeessä minun työpanokseni ensihoitajana vaikuttaa johonkin upm:n sikariportaan touhuihin ja miksi mulle kuuluisi siitä sen kummemmin keppiä tai porkkanaa onko paperilinjastot auki vai ei? Ideasi on perseestä.

Jos palkkaukseen halutaan jotain muuttuvia tulospalkkio-osia niin niiden pitää olla sellaisia, joihin voin itse jotenkin vaikuttaa. En siis vastusta näitä, mutta niiden pitää olla työntekijän hallittavissa edes jotenkin.

Omaan työhöni voisi esimerkiksi laittaa tulospalkkiota sen mukaan kuinka paljon turhia päivystyskäyntejä pystytään välttämään, kun potilas hoidetaan kotona tai kuinka moni potilaista selviää sairaalasta päästyään takaisin normaaliin elämään tms. Joku paperitehtaan myyntivolyymi ei ole minun ongelma.
 

Liitteet

  • vanheinpainvapaa muutos.png
    vanheinpainvapaa muutos.png
    59 KB · Luettu: 74

Kysäistään täällä. Eikös tämä ennen ollut 12pv palkallista, vai muistanko väärin?
Nyt tulee ulkomuistista, mutta mun mielestä isyysloma oli 7 viikkoa ja siitä sai 3 viikkoa pitää samaan aikaan äidin kanssa. Vanhempainvapaata sai käyttää kumpi tahansa äitiysloman päättymisen jälkeen ja olisko sitä saanut pitää 6 kk yhteensä maksimissaan.

Edit: Muistaakseni tommosta ku raskausvapaa ei oo ennen ollut, vaan äitiysloma alkoi n. kk ennen synnytystä.
 
Ja kun taloudella menee huonosti niin palkat ovat pienemmät eikä saada tarpeeksi työntekijöitä niin mites sitte? Kuitenkin ne sairaanhoitajien ja lähihoitajien hommat on hoidettan. Kuinka ne hoidetaan?

Sama riski julkiselle puolelle kuin yksityiselläkin, jos halutaan samat/isommat palkat julkiselle kuin on yksityisellä puolella. Firma/yhteiskunta maksaa palkkaa sen mitä pystyy. Tyhjästä ei voi nyhjästä, tai siis voi mutta se olis samaa kuin kusis housuihin talvipakkasella. Hetken lämmittää. Toki ihan akuuteissa hätätilanteissa voi velalla hoitaa, mutta tällä hetkellä tuntuu että se velka on pohja minkä päälle talous on rakennettu. Pohja ei kestä kun korot lähtee nousuun ja talouskasvu on mitä on suomessa.

Ennen sanottiin, että julkisella puolella on pitkä ja kapea leipä. Nykyään halutaan pitkä ja paksu leipä julkiselle puolelle. Paksun leivän mukana tulee samanlaista painetta kuin mitä on ollut iät ja ajat yksityisen puolen työntekijöillä.
 
Miten ihmeessä minun työpanokseni ensihoitajana vaikuttaa johonkin upm:n sikariportaan touhuihin ja miksi mulle kuuluisi siitä sen kummemmin keppiä tai porkkanaa onko paperilinjastot auki vai ei? Ideasi on perseestä.

Julkinen puoli harvemmin tuottaa rahallista voittoa. Vrt. bensa autossa. Moni julkisen puolen työ on pakollinen maksuerä, joka tarvitaan yhteiskunnan pyörittämiseen kuten bensaa bensa-autolla ajamiseen. Pääasiasassa yksityinen puoli ja etenkin vientiteollisuus tuottaa. Yksityisen puolen tuoton verorahoista maksetaan julkisen puolen liksat. Se raha ei tule seinästä tai no, tällä hetkellä tulee, 9 miljardia lisävelkaa viime vuonna.

Jokainen paperitehdas esimerkiksi joka ajetaan alas/pois suomesta vähentää verotuloja ja siten heikentää mahdollisuutta maksaa julkiselle puolelle samaa palkkaa kuin nyt. Yksityinen puoli voisi ajatella julkista bensana ja julkinen puoli yksityistä autona millä mennään eteenpäin. Jos on vain auto tai bensa niin elämä on heikkoa. Tarvitaan molemmat tasapainossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos työntekijöitä on vaikea saada, ne irtisanoutuvat tai vaihtavat alaa niin palkka on todennäköisesti liian pieni.
Eli palkka on hoitajilla liian pieni. Hieno homma.

Työnantaja ei ole asialle tehnyt mitään, vaan sysännyt muidenkin hommat niiden niskoille ketkä sinne on jääneet. Nyt ne jäljellä olevat hoitajat uhkaavat mennä lakkoon ellei asiaa laiteta kuntoon.

Jos sairaalat keskenään aidosti kilpailisivat työntekijöistä, niin koko hommassa ei olisi mitään ongelmaa. Nyt palkka on päätetty jossain muualla ja työntekijöitä ei ole tarpeaksi jotka tuolla tulisivat tekemään. Lopputuloksena ostetaan välitysfirmojen kautta pakon edessä lisää väkeä paljon kovemmalla palkalla, joka on niiden julkisella olevien mielestä väärin.
 
Viimeksi muokattu:
On tämäkin naurettavaa kun suurin vihollinen neuvottelupöydässä on toinen työntekijäjärjestö.

Toisaalta on aika naurettavaa, että julkinen ulkoistaa palkkaneuvottelut yksityiselle tällaisella x% yli liiton Y ja Z palkkatason. Ei ehkä tällä lailla saa työntekijäpuolelta(-kaan) ystäviä.

Mitäs jos nämä liitot Y ja Z kirjaavat sopimuksen, että x% yli julkisten alojen korotusten?
 
En kyllä vieläkään usko, että tilanne paranee palkalla, lähes jokainen alaa vaihtanut kun valittaa, että työolot ovat surkeat ja nauttivat uudesta työstään, vaikka palkka olisi jopa pienempi.
Työolot on toki paskaa jos kymmenen ihmisen hommia tekee viisi ihmistä.

Omassa työssäkin varmasti arvostaisit sitä jos tuottavuustavoitteet tuplattaisiin ja palkka pysyisi samana.
 
Se mitä mä pelkään on, että tyyliin 10v-20v aikajänteellä suomen talouskasvu sakkaa edelleen ja velat menee maksuun isolla korolla. Joku voi tulla ulkopuolelta saneeraamaan suomea kuntoon siinä kohtaa. vrt. tilanne kreikka. Seuraava 20v lienee haastava suomelle kiitos väestön ikärakenteen ja nykyisen aloitustilanteen missä talouskasvu on pientä ja velanotto suurta.

Monesti on hankala ajatella tulevaisuuteen, kun oman pään sisällä kummittelee subjektiivinen menneisyys.
 
Onko kuitenkin terveysmenojen (22 miljardia vuodessa) sijaan iso elefantti huoneessa sosiaalimenot (75,9 miljardia vuodessa)?

KT:n matematiikalla muuten hoitajien palkkaohjelma maksaisi 4 miljardia vuodessa ja media on tähän tarttunut vailla kritiikkiä.

Mitä muuten luulette tapahtuvan esim. sosiaalimenoille, jos terveydenhoidosta edelleen supistetaan, koska ei saada työntekijöitä koska päät on umpiluuta, eikä palkkausta korjata? Kaikista rumin esimerkki on varmastikin nuorisopsykiatria, jossa säästämällä ei oikeasti säästä yhtään. Esimerkiksi ensihoidosta säästämällä varmaan tulisikin oikeasti säästöjä, kun sairaat kuolisivat koteihinsa ja muut vaan tsemppaisivat ja olisivat vähän varovaisempia.
 
Onko kuitenkin terveysmenojen (17 miljardia vuodessa) sijaan iso elefantti huoneessa sosiaalimenot (75,9 miljardia vuodessa)?

KT:n matematiikalla muuten hoitajien palkkaohjelma maksaisi 4 miljardia vuodessa ja media on tähän tarttunut vailla kritiikkiä.

Mitä muuten luulette tapahtuvan esim. sosiaalimenoille, jos terveydenhoidosta edelleen supistetaan, koska ei saada työntekijöitä koska päät on umpiluuta, eikä palkkausta korjata? Kaikista rumin esimerkki on varmastikin nuorisopsykiatria, jossa säästämällä ei oikeasti säästä yhtään.

Ainakin mun pointti on, että pitäisi tehdä arvovalintakysymyksiä ja säätää nykyinen kulutus menojen mukaan + priorisoida se mikä koetaan tärkeäksi. Se mikä on lopputulos niin en tiedä. imho. julkisen puolen tyypit ovat palkkansa ansainneet, mutta mistä rahat?

Jos olisi taikasauva ja sais porukan laihduttamaan + kuntoilemaan edes vähän niin hiemanko säästyisi rahaa + monen elämänlaatu parantuisi + työtehot lisääntyisivät. Sairaanhoito vähenisi ja halpenisi, jos porukka pitäisi itsestään huolta ja satsattaisiin ennakoivasti terveydenhoitoon. Yksi äärimmäinen tapa on raippa ja läskivero. Jos onnistuu laihduttamaan vuoden aikana niin läskivero on nolla, verotetaan vain niitä jotka eivät paranna kuntoansa/menevät vielä syvempään päähän. Jos ei oma elämä/kuolema motivoi niin monesti se motivaattori loppuviimein löytyy lompakosta.
 
Viimeksi muokattu:

Kysäistään täällä. Eikös tämä ennen ollut 12pv palkallista, vai muistanko väärin?
Se oli 12 päivää ennen.
 
Entä jos Teollisuusliitto sopii syksyllä nollakorotukset ja kompensoi ne tekstipuolella? Onko tähän varauduttu?

Lisäksi hoitajien kannattaa muistaa, että heitä harvoin koskettavat lamat, taantumat ja YT-aallot, kuten yksityisillä aloilla. Tämäkin on hyvä huomioida ja on iso plussa, että työpaikka on ns. VARMA, eikä sen menetyksestä tarvitse itsestään johtumattomista syistä huolehtia. Pienen paikkakunnan pajalla/tehtaalla saa elää pelko perseessä jatkuvasti, kun taas hoitajille löytyy töitä ympäri Suomen. Rasvakoura kun ottaa pienessä pitäjässä sen asuntolainan ja pyöräyttää muutaman mukulan, niin matto voi lähteä elämän alta koska vain. Eikö kunnan hommissa irtisanomissuojakin ole aivan eri luokkaa, kuin yksityisellä? Turha urputtaa etteikö tällä olisi mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän olisi oikeastaan vain hyvä tilanne, pääsisi vuorostaan mälläämään muiden velkarahoilla :smoke:

Naurahdin ja otin tän sarkasmina. Seuraavaksi kauhistuin kun mietin, mitä se tarkottaisi, että velkoja heiluttaa juusthöylää/vesuria. Ulkoapäin joku sanoo, että miten paljon leikataan julkista puolta, julkisen palkkoja ja eläkkeitä. Toki pakotetaan myös nostamaan veroja, että yksityisen puolenkin epelit pääsevät maksuhommiin. Siinä nopeasti kykenevät laskee 1+1 ja muuttaa viroon, ruotsiin tms. Tilanne syvenee ja syntyy kuolemanspiraali mitä on vaikeata lyhyellä aikajänteellä oikaista.

Velanotossa ei olisi ongelmaa, jos talous kasvaisi. Nyt kun talous ei ole aikoihin suomessa kasvanut tarpeeksi niin pitäs miettiä mihin on varaa.
 
Sitten rasvanäpit vaihtaa kunnalliselle. Siellä kuulemma on VARMOJA TYÖPAIKKOJA VAILLA HUOLTA

Eihän siellä välttämättä uusia työpaikkoja ole. Mutta koetas erottaa joku kunnalliselta/valtion puolelta tai pitää isommat yt-neuvottelut, että saadaan budjetti tasapainoon. Käy kuin sipilälle ikään. Nokialla työskennelleet/seuranneet muistaa, kun meni huonosti niin oli vähintään yhdet yt-neuvottelut per vuosi ja porukkaa pihalle.
 
Esimerkiksi ensihoidosta säästämällä varmaan tulisikin oikeasti säästöjä, kun sairaat kuolisivat koteihinsa ja muut vaan tsemppaisivat ja olisivat vähän varovaisempia.
Näin olisi varmaan jo tehtykin, jos se olisi taloudellisesti kannattavampaa. Läheskään kaikki potilaat eivät oikeasti kuolisi ilman toimivaa ensihoitojärjestelmää, vaan ne jäisivät laitoshoitoon loppuiäkseen. Tämä loppuikä saattaa esimerkiksi jollain 60-vuotiaalla aivoinfarktipotilaalla olla vielä 30 vuotta. Tai jollain nuoremmalla rankavammapotilaalla 80 vuotta. Ne kuolevat olisi suurelta osin niitä vanhoja ihmisiä, jotka muutenkin kuolee kohta.

Toimiva ensihoitojärjestelmä kun kohtaa nuo potilaat riittävän nopeasti/laadukkaasti niin se 60-vuotias on jo viikon päästä palannut työpaikalle maksamaan veroja ja se nuorempi pääsee kuukauden päästä takaisin kouluun.
Yksi äärimmäinen tapa on raippa ja läskivero. Jos onnistuu laihduttamaan vuoden aikana niin läskivero on nolla, verotetaan vain niitä jotka eivät paranna kuntoansa/menevät vielä syvempään päähän. Jos ei oma elämä/kuolema motivoi niin monesti se motivaattori loppuviimein löytyy lompakosta.
Vähän tämäntapainen systeemi on jo olemassa sokeri-, alkoholi- ja tupakkaveron kohdalla. Aika vähän tuo kyllä kulutustottumuksia ohjannee. Ainakin sokerivero on melko matala, kun parilla eurolla saa 1500 kalorin edestä sokeria muodossa, jossa sen voi syödä vartissa.

Alkoholin hinta on mulle se ja sama mitä se kustantaa, kun juon pari kertaa vuodessa, mutta taitaa kaikki suurkuluttajat jo tilata juomansa netistä muutenkin. Vaikka ei se viina täälläkään kallista ole, kai parilla kympillä vielä känniin pääsee ihan hyvin?

Tupakkaverotus tuntuu kyllä purevan ja omien havaintojen mukaan korona tappoi aika monelta trokarilta bisnekset, eli halpaa kyrillistä tupakkaa ei enää löydy kovin helpolla. Tupakointi vissiin onkin vähentynyt viimeisen 10 vuoden aikana melko hyvin.

Näillä ruoan hinnoilla voisi kyllä olla merkitystä silläkin, että esim. vähärasvaisten lihojen, vihannesten ja vähärasvaisten maitotuotteiden verotus poistettaisiin kokonaan. Se on edelleen totta, että köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti. Varsinkin laadukkaat proteiininlähteet maksaa ihan maltaita. Vielä vuosi sitten 400 g 10% naudan jauhelihaa maksoi 2,95 melko lailla joka paikassa kun nyt ollaan jo melkein vitosessa. Puhumattakaan lohen tai paistin hinnasta.
Mutta koetas erottaa joku kunnalliselta/valtion puolelta tai pitää isommat yt-neuvottelut, että saadaan budjetti tasapainoon. Käy kuin sipilälle ikään. Nokialla työskennelleet/seuranneet muistaa, kun meni huonosti niin oli vähintään yhdet yt-neuvottelut per vuosi ja porukkaa pihalle.
Vuoden 2022 yliopistosairaalalla ja silloisella Nokialla on se ero, että toisessa on enemmän töitä kuin tekijöitä ja toisessa taas loppui työt niin ei tarvittu enää tekijöitäkään. Kyllä kunnalla voidaan myös erottaa työntekijä, jos tuotannolliset syyt on olemassa. Harvoin on vaan potilaat loppuneet.
 
Vähän tämäntapainen systeemi on jo olemassa sokeri-, alkoholi- ja tupakkaveron kohdalla. Aika vähän tuo kyllä kulutustottumuksia ohjannee. Ainakin sokerivero on melko matala, kun parilla eurolla saa 1500 kalorin edestä sokeria muodossa, jossa sen voi syödä vartissa.

Tuo on liian abstrakti ja kaukana omasta läskiydestä oleva vero ettei se tunnu missään. Euro siellä, euro täällä. Mut jos kolahtaa veroilmoituksen yhteydessä vaikka tonnin ylimääräinen lasku, koska läskivero niin se oikeasti tuntuu ja konkretisoituu. Siihen päälle, jos on pari ylipainoista muksua ja niistä molemmista kolahtaa tonnin lasku lisää niin ehkä se kotiruoka alkaa valmistumaan ja jää karkit ja herkut vähemmälle.

Jos veroilla haluaa leikkiä niin sitten pitäisi olla amerikkatyyliin verottomat hinnat kuitissa ja kassalla pompsahtaa vero silmille. Jos se vero on piilossa tuotteen hinnassa niin moni tuskin edes miettii normipäivinä, että siellä tuotteen hinnassa on joku sokerivero tms.
 
Hoitajista ei ainakaan koidu ongelmaa kin suurinosa määräaikaisilla sopimuksilla

Määräaikaisella oleviahan ei eroteta vaan sopimus loppuu. Mutta joo, ymmärrän pointin. KIKY kun huudahtaa niin verenpaine nousee monella.
 
Kukas silloin kusee ns. kilpailukyvyn?

Tämä oli lähinnä simppeli esimerkki siitä, kuinkä älytön tuollainen sopimus on joka perustuu siihen mitä toiset sopivat. Ja kysymykseen vastauksena sitten kusee kaikki kaikkien muroihin - mieluummin niin, kuin että muut kusee minun muroihini ja itse saa maiskuttaa kusettomia muroja :)
 
Sitten rasvanäpit vaihtaa kunnalliselle. Siellä kuulemma on VARMOJA TYÖPAIKKOJA VAILLA HUOLTA
Sosialismi kunniaan!?

Pätkätöiden jatkuva teettäminen on kyllä perseestä ja siihen tulisi puuttua mielestäni lainsäädännöllä, olipa kyse vaseliinisormesta tai kuntatyöntekijästä. Tosin se on usein ainakin osittain liian vahvan irtisanomissuojan kelju varjopuoli.
 
Viimeksi muokattu:
Eli sairaanhoitaja saisi kuntien todellisen kartellin alaisuudessa alle 1200e/kk? Keskustelu kanssasi ei kyllä kanna hedelmää, et vaikuta tietävän alasta mitään.
Kannattaa ehkä skarpata luentunymmärtämisen kanssa. Kyse oli siis kuvitteellisesta hypoteettisesta dystopiasta missä yksityiselle ei voi siirtyä eikä alaa saa vaihtaa. Tilanne siis mitä ei voi tapahtua eikä tapahdu. Tuo 50% oli vain random heitto ja vaikea sanoa mihin ne oikeasti putoaisivat. Voisi olla tuon yli tai allekin. Tästä ei kuitenkaan ole ole mitään järkeä keskustella kun kyseessä on absurdi skenaario.

Mun mielestä julkisen palkat/palkkabudjetti pitäisi ensin korjata sellaiselle tasolle mikä on yhdessä sovittu järkeväksi. Sen jälkeen palkka kelluu sekä ylös, että alas suomen talouden mukana. Samalla tapaahan moni yksityisellä puolella oleva saa liksaa lisää tai kenkää riippuen miten yrityksellä menee.

Toki tuohon voidaan laittaa jotain rajoja, että jos tyyliin suomen talous puolittuu vuodessa tai tuplaantuu vuodessa niin on jotkin rajat paljonko palkka voi per vuosi heilua ylös tai alaspäin,

Jos julkisen palkka sataisiin sidottua suomen menestykseen niin julkista puolta saattaisi aika paljon alkaa kiinnostamaan se, että vientiteollisuus/yksityinen puoli menestyy. Ajat paperitehtaan pois suomesta niin sun liksa laskee vähän tai päinvastoin.
Ei ole olemassa mitään "järkevää" tasoa muuta kuin työn markkina-arvo. Tarkoitin ettei esim. kunnan sairaanhoitajia tule sitoa mihinkään geneeriseen viennin kasvulukuun koska joka tapauksessa se kasvu mitä yksityisellä sektorilla tapahtuu ennen pitkää reflektoituu julkiselle. Jos yksityinen vaurastuu ja palkat nousee niin silloin yksityisten palvelujen (esim. ruokakauppa) hinnat kasvavat ja jotta julkisen puolen työntekijöillä on varaa niihin niin on julkisen puolen myös pakko nostaa hintoja. Mikäli näin ei tehdä niin työntekijät poistuvat koska ko. ammatti ei riitä elinkustannuksien kattamiseen.

Eli palkka on hoitajilla liian pieni. Hieno homma.
No selvästikään ei ole kun suomalainen terveydenhuolto toimii edelleen ja työntekijöitä on. Se että ammattiliitot ja muut levittävät jotain semanttisia korulausuntoja "liian pienestä palkasta" tai "alalta lähetevistä" on merkityksetöntä työtaistelupropagandaa. Todellinen tilanne nähdää yrityksen johdossa tai julkisella puolella omistajaohjauksessa tai missä lienee politiikan tasolla kuluista päätetään.

Työnantaja ei ole asialle tehnyt mitään, vaan sysännyt muidenkin hommat niiden niskoille ketkä sinne on jääneet. Nyt ne jäljellä olevat hoitajat uhkaavat mennä lakkoon ellei asiaa laiteta kuntoon.
Ei sinun tarvitse huolehtia työnantajan tehtävistä. Jos sairaalat oikeasti tyhjenevät niin kyllä siellä silloin toimitaan tavalla tai toisella. Lukuunottamatta 1800-lukua ja 1900-luvun alkua yms., lakkoilu on aina merkki siitä että saa joko liikaa tai sen verran mitä ansaitsee, mutta yrittää ahneuksissaan varastaa lisää.

Jos sairaalat keskenään aidosti kilpailisivat työntekijöistä, niin koko hommassa ei olisi mitään ongelmaa. Nyt palkka on päätetty jossain muualla ja työntekijöitä ei ole tarpeaksi jotka tuolla tulisivat tekemään. Lopputuloksena ostetaan välitysfirmojen kautta pakon edessä lisää väkeä paljon kovemmalla palkalla, joka on niiden julkisella olevien mielestä väärin.
Ihan varmasti läpällä työnantajat palkkaavat jotain kalliimpia vuokratyöntekijöitä mielummin kuin maksaisivat hiukan isompaa palkkaa vakkareille. Joko nuo vuokratyöntekijät ovat suoraan halvempia, heidän kautta saa muuten merkittäviä epäsuoria säästöjä tai sitten kyse on lopulta siitä että vuokratyöntekijät mahdollistavat paremman joustavuuden mitä suomalainen sosialistinen AY-änkyröity työmarkkina ei anna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom