Työkalut ja muut vehkeet

Erään naapurin olen nähnyt kanssa tekevän remppoja lankuista tehdyllä rampilla. Tuolla 120€ saa melkoisen määrän vaikka painekyllästettyä, ja tehtyä omiin tarpeisiin juuri sellaisen kun haluaa. Jos ei halua tehdä lujuuslaskelmia, niin pinoaa vain leveetä lankkua päällekkäin. Varmasti kestää.
Vastaavat oli aikoinaan käytössä kun vielä kiinosti noita romuja ropata, mutta pari huonoakin puolta noista löytyy kuten esim paino ja koko.
Todella "miellyttävää" raahata jostain kasilankusta tehtyjä ramppeja ja rempan jälkeen yrittää vielä piilottaa niitä johonkin missä ne eivät ole jatkuvasti tiellä tai kaatuessaan riko jotain arvokasta.
Bilteman metalliset koin itse paremmiksi kuin nuo vaikka ihan hyvin tehdyt ja todella tukevat olivatkin.
 
Onhan tuollaiset 120e/kpl muovirampit ihan sikahintaiset ollakseen mitä on, kahden rampin hinnalla alkaa saamaan jo hyvää hallitunkkia tai kunnollisia pukkeja.
Usein on lisäksi saatava auto ylemmäs, että siellä pääsee mitään tekemään. On myös aika paljon autosta kiinni miten tuollainen mahtuu, ilman että puskuri työntää tuota edellään karkuun.
Tuollaiset muoviset tai metalliset tai mitkä tahansa pikkurampit tuppaa olemaan monella sellaisia, että muutaman kokeilun jälkeen jäävät johonkin nurkkaan käyttämättöminä..

Paremman (pidemmän, loivemman, kestävämmän, korkeamman) rampin saa vaikka muutamasta leveästä lankusta itse rakentaen, mutta joillakin voi fengshuit mennä piloille diy ratkaisusta.


Todennut että lähinnä millon näitä tulee käytettyä, on sekin niin että tunkilla nostaa ilmaan ja laskee noiden päälle, esim jos auto pitää olla pyörillään ja silti päästä alle (puslien vaihto ja kiristäminen, suuntaaminen ym). Varsinkin tallin lattialla en oo keksinyt miten ihmeessä noiden päälle pitäisi pystyä ajamaan :D
 
Varsinkin tallin lattialla en oo keksinyt miten ihmeessä noiden päälle pitäisi pystyä ajamaan :D
Toi voi tosiaan olla ongelma tasaisella betonipinnalla, mutta itse käytän ulkona pehmeällä sorapinnalla, niin laittaa rampin renkaan alle lähdölleen ja jalalla työntää vähän vielä alkuun, niin auto lähtee heti nousemaan eikä ramppi luista alta yhtään.
 
Todennut että lähinnä millon näitä tulee käytettyä, on sekin niin että tunkilla nostaa ilmaan ja laskee noiden päälle, esim jos auto pitää olla pyörillään ja silti päästä alle (puslien vaihto ja kiristäminen, suuntaaminen ym). Varsinkin tallin lattialla en oo keksinyt miten ihmeessä noiden päälle pitäisi pystyä ajamaan :D
Vetävät pyörät nousevat rampin päälle nätisti, kun vetävät ramppia allensa. Ei vetäviä pyöriä varten pitää olla pönkkäys (vaikka seinään), etteivät lähde puskemaan renkaiden edellä.
Itse ostin metalliset, kun ovat niin paljon helpommat kuin auton tunkkaus kahdelta puolelta pukkien varaan. Metalliset menevät myös toistensa sisäkkäin varastoinnissa.
 
Löytyy myös muovisia jotka menee sisäkkäin ja kestää useamman tonnin painoa, esmes. saksalainen Werkthor. Amazonissa ainakin ollut ja taitavat myydä suoraankin:


Ei karkaa helposti alta kun on niin loiva etuosa. Mulla on jotkut metalliset Motonetin tms ja ne ei meinaa alla pysyä niille ajettaessa kun muotoilu on hieman typerä poikittaispalkkeineen.
 
Löytyy myös muovisia jotka menee sisäkkäin ja kestää useamman tonnin painoa, esmes. saksalainen Werkthor. Amazonissa ainakin ollut ja taitavat myydä suoraankin:


Ei karkaa helposti alta kun on niin loiva etuosa. Mulla on jotkut metalliset Motonetin tms ja ne ei meinaa alla pysyä niille ajettaessa kun muotoilu on hieman typerä poikittaispalkkeineen.
Näissä on jo paljon enemmän järkeä kuin aikaisemmin esitellyissä, käytännössä sama tuote, mutta hintaa on ainoastaan neljäsosa. (65e/2kpl toimitettuna kotiin, vs 240e/2kpl itse noutaen motonetistä)
 
Muoviset ajorampit ovat olleet ihan huippuostos omaan tarpeeseen. BigRed mallinimellä myytävät rampit maksoivat joskus noin 60 euron luokkaa. Kevyet ja helpot varastoida sisäkkäin. Kahdesta autosta on vaihdettu öljyjä sekä rempattu laturia, seisontajarrua, pakoputkea, jarruputkea, sensoreita jne. Pehmeällä pihalla en uskaltaisi käyttää, ellei ramppien alle saa tasaista sekä tukevaa pintaa.
 
Näissä on jo paljon enemmän järkeä kuin aikaisemmin esitellyissä, käytännössä sama tuote, mutta hintaa on ainoastaan neljäsosa. (65e/2kpl toimitettuna kotiin, vs 240e/2kpl itse noutaen motonetistä)

Aiempi motonetin linkki oli 119 € huoltoramppipari ellet ole koko autoa nostamassa niin yhdellä setillä varmaan pärjää.
 
Vetävät pyörät nousevat rampin päälle nätisti, kun vetävät ramppia allensa. Ei vetäviä pyöriä varten pitää olla pönkkäys (vaikka seinään), etteivät lähde puskemaan renkaiden edellä.
Itse ostin metalliset, kun ovat niin paljon helpommat kuin auton tunkkaus kahdelta puolelta pukkien varaan. Metalliset menevät myös toistensa sisäkkäin varastoinnissa.

Sehän se, kun yleensä keula se pitää olla ilmassa, sekä vetävät on takana. Eli jos pönkkää jotain vasten niin jokatapauksessa pitää olla pölliä pitämässä ramppien ja seinän välissä. Seinää vastenhan ei onnistu mitenkään pelkiltään. Ja vaikka onnistuiskin niin ei jää työskentelytilaa.
Eli aika marginaalisesti noista rampeista on hyötyä, kunnon tunkki ja pukit ollut paljon parempi keksintö, sekä jos auto pitää ns. "renkaiden varaan, niin sekin raha olis kannattanut käyttää vaikka lankkuun renkaitten alle.
 
Muoviset ajorampit ovat olleet ihan huippuostos omaan tarpeeseen. BigRed mallinimellä myytävät rampit maksoivat joskus noin 60 euron luokkaa. Kevyet ja helpot varastoida sisäkkäin. Kahdesta autosta on vaihdettu öljyjä sekä rempattu laturia, seisontajarrua, pakoputkea, jarruputkea, sensoreita jne. Pehmeällä pihalla en uskaltaisi käyttää, ellei ramppien alle saa tasaista sekä tukevaa pintaa.
Muistaakseni maksoin omistani suunnilleen saman verran, siitä on kyllä jo vuosia, mutta ei se pari paljon yli 50e maksanut. Pehmeällä pihalla ei ylipäätään kannata nostaa autoa, mutta on noi mun mielestä paljon luotettavammat kuin tunkkaus ja pukit, jos ja kun piha ei ole mikään autokorjaamon tasainen ja kova alusta - itsellä nämä ovat mökillä, jossa ei ole mitään kunnon fasiliteetteja. Ongelma noitten kanssa on lähinnä siinä, ettei niillä voi tehdä kuin sellaisia hommia, missä pyörää ei tartte irrottaa ja valitettavan usein tarttee.
 
Molempi parempi. Tallissa mieluummin käytössä tunkki ja pukit, kun alusta on kova ja tilaakin vähemmän auton siirtelyyn, mutta mulla on pihalla nuo leveästä lankusta tehdyt rampit ja onhan ne aika kätevät, kun pikaiseltaan tarkistaa mikä siellä kolisee tai mistä se neste tippasee, pakoputki vuotaa tms. Öljynvaihdot sujuu myös tunkkausta helpommin noiden varassa etenkin jos pitäisi talliakin tyhjentää tai hinata raskasta tunkkia hiekkapihalla. Ei tarvi etsiä vieraasta autosta nostopisteitä ja pukin paikkoja eikä varmasti myöskään keikahda.
 
Mitä öljyä kompressoriin kuuluu? Manuaalia ei ole, mutta google ehdottaa jotain SAE30 öljyä ? Ei huvittaisi ostaa taas yhtä purkkia lisää niin kelpaako joku vaihteisto, ohjaustehostin tai moottoriöljy?
Piti huoltaa pyörät niin valui samalla ulos.
 
Mitä öljyä kompressoriin kuuluu? Manuaalia ei ole, mutta google ehdottaa jotain SAE30 öljyä ? Ei huvittaisi ostaa taas yhtä purkkia lisää niin kelpaako joku vaihteisto, ohjaustehostin tai moottoriöljy?
Piti huoltaa pyörät niin valui samalla ulos.
Eikös myynnissä ole ihan erikseen kompressoriöljyjä?
 
siihen menee niin pieni määrä sitä että laita öljyä nimeltään ilmakompressoriöljyä. Turha nuukailla laittamalla jotain moottoriöljyjä tms. eri asia jonkun nosturin kanssa mihin kompressoriöljyä menee heittämällä 100-200€ edestä.
 
Mitä öljyä kompressoriin kuuluu? Manuaalia ei ole, mutta google ehdottaa jotain SAE30 öljyä ? Ei huvittaisi ostaa taas yhtä purkkia lisää niin kelpaako joku vaihteisto, ohjaustehostin tai moottoriöljy?
Piti huoltaa pyörät niin valui samalla ulos.

Minkä merkkinen ja mallinen se kompura on? Manuaalit löytää yleensä netistä merkillä ja mallilla.
 
siihen menee niin pieni määrä sitä että laita öljyä nimeltään ilmakompressoriöljyä. Turha nuukailla laittamalla jotain moottoriöljyjä tms. eri asia jonkun nosturin kanssa mihin kompressoriöljyä menee heittämällä 100-200€ edestä.

Ei vaan ole lähellä eli hakuhommiksi menee. Eihän ne tosiaan paljoa maksa.

Minkä merkkinen ja mallinen se kompura on? Manuaalit löytää yleensä netistä merkillä ja mallilla.

"Mec-Air VKM362 M". Edellinen oli Hyundai ja sen manuaalissa oli myös mainittu tuo SAE30.
 
@Vklnuppi piti ihan googlata uteliaisuudesta työ öljyhomma.
Masinistien sivuilta löytyi maininta, että Mec-Air suosittelee kompuroihinsa 15w-50 mineraaliöljyä. Tekoäly kertoi, että öljynä pitäisi käyttää kompressoriöljyä ja yhdeltä ulkomaiselta palstalta löytyi tuo SAE30-suositus.
Ilmeisesti tärkeintä on se, että öljy on non detergent- öljyä. Eli vissin ei pesevää ja sehän tarkoittaisi mineraaliöljyä (?).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 269
Viestejä
4 897 454
Jäsenet
78 960
Uusin jäsen
lappalainen.mika@hotmail.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom