Työkalut ja muut vehkeet

Muistaakseni 10 asteen muutos lämpötilassa on about 0.1bar ilmanpaineen muutoksessa joten jos aamulla lähdet liikkeelle ja ajelet mutkaista asvalttitietä reipasta vauhtia niin sulla voi olla 0.3bar kovemmat paineet renkaissa iltapäivällä.

Eli herää kysymys että onko väliä näyttääkö mittari 0.05 vai 0.1 barin tarkkuudella paineet.
 
Kaikki nyt toivottavasti ymmärtävät mitata ne paineet kuten ohjeistetaan, eli kylmistä aka. käyttämättömistä renkaista. Toki lämpötila vaikuttaa jo ulkoilmankin osalta, mutta enemmän vielä tietty jos sillä autolla ensin ajelee hetken. Siksi tuollainen käsidigitaalimittari on paras kun mittauksen voi tehdä omassa pihassa samoissa olosuhteissa olevista renkaista. Mitä mittarin tarkkuuteen tulee, niin itselleni riittää että käyttämässäni mittarissa lukemat ovat samat. Digitaalimittari voittaa tässä myös manuaaliset ihan luettavuudessa, kun se suurin virhe tulee kuitenkin paineen lukemisessa. Ja ei, en käytä juuri tuota Bilteman mittaria vaan sitä aikaisempaa (semmoinen harmaa putkilo) joka on vuosia ollut käytössä.
 
Muistaakseni 10 asteen muutos lämpötilassa on about 0.1bar ilmanpaineen muutoksessa joten jos aamulla lähdet liikkeelle ja ajelet mutkaista asvalttitietä reipasta vauhtia niin sulla voi olla 0.3bar kovemmat paineet renkaissa iltapäivällä.

Eli herää kysymys että onko väliä näyttääkö mittari 0.05 vai 0.1 barin tarkkuudella paineet.
Kaikki nyt toivottavasti ymmärtävät mitata ne paineet kuten ohjeistetaan, eli kylmistä aka. käyttämättömistä renkaista. Toki lämpötila vaikuttaa jo ulkoilmankin osalta, mutta enemmän vielä tietty jos sillä autolla ensin ajelee hetken. Siksi tuollainen käsidigitaalimittari on paras kun mittauksen voi tehdä omassa pihassa samoissa olosuhteissa olevista renkaista. Mitä mittarin tarkkuuteen tulee, niin itselleni riittää että käyttämässäni mittarissa lukemat ovat samat. Digitaalimittari voittaa tässä myös manuaaliset ihan luettavuudessa, kun se suurin virhe tulee kuitenkin paineen lukemisessa. Ja ei, en käytä juuri tuota Bilteman mittaria vaan sitä aikaisempaa (semmoinen harmaa putkilo) joka on vuosia ollut käytössä.

Mielestäni tässä kiteytetty olennaisin asia. Kiinnostaisi tosiaan tietää, missä yhteydessä ajoneuvoissa 0,05 barin tarkkuus on relevantti, kun jo pelkällä ajamisella saa lämpötilan nousun myötä paineen nousemaan? Muutoinkin jos paine pitää olla mahdollisimman vakio, niin tähän on ollut ratkaisuna typpitäyttö, mutta senkin hyödyt ovat aika marginaalisia, kun autojen ja muiden kulkuneuvojen ominaisuuksia ei tuolla katuliikenteessä pitäisi ainakaan ulosmitata. Näin ollen 0,1 barin asteikko varmaan riittää lähes jokaiseen käytännön elämän käyttötarkoitukseen. Isompi haaste on nähdäkseni se, jos mittari näyttää mitä sattuu ja ero on oikeasti jotain merkityksellistä.
 
Mielestäni tässä kiteytetty olennaisin asia. Kiinnostaisi tosiaan tietää, missä yhteydessä ajoneuvoissa 0,05 barin tarkkuus on relevantti, kun jo pelkällä ajamisella saa lämpötilan nousun myötä paineen nousemaan? Muutoinkin jos paine pitää olla mahdollisimman vakio, niin tähän on ollut ratkaisuna typpitäyttö, mutta senkin hyödyt ovat aika marginaalisia, kun autojen ja muiden kulkuneuvojen ominaisuuksia ei tuolla katuliikenteessä pitäisi ainakaan ulosmitata. Näin ollen 0,1 barin asteikko varmaan riittää lähes jokaiseen käytännön elämän käyttötarkoitukseen. Isompi haaste on nähdäkseni se, jos mittari näyttää mitä sattuu ja ero on oikeasti jotain merkityksellistä.

Eiköhän se riitä 99% tapauksista kun heittoa ei ole yli 0,2 bar. Muut tekijät kompensoivat sitten loput.
 
Muutoinkin jos paine pitää olla mahdollisimman vakio, niin tähän on ollut ratkaisuna typpitäyttö, mutta senkin hyödyt ovat aika marginaalisia, kun autojen ja muiden kulkuneuvojen ominaisuuksia ei tuolla katuliikenteessä pitäisi ainakaan ulosmitata.
Ilmakehässä on 78% typpeä. Tuskin voi olla merkittävää muutosta, jos täytetään pelkällä typellä. Onko eri kaasujen lämpötilalaajenemisessa edes eroja? Pikaisella kuukletuksella en löytänyt vastausta.
 
Kaikki nyt toivottavasti ymmärtävät mitata ne paineet kuten ohjeistetaan, eli kylmistä aka. käyttämättömistä renkaista. Toki lämpötila vaikuttaa jo ulkoilmankin osalta, mutta enemmän vielä tietty jos sillä autolla ensin ajelee hetken. Siksi tuollainen käsidigitaalimittari on paras kun mittauksen voi tehdä omassa pihassa samoissa olosuhteissa olevista renkaista. Mitä mittarin tarkkuuteen tulee, niin itselleni riittää että käyttämässäni mittarissa lukemat ovat samat. Digitaalimittari voittaa tässä myös manuaaliset ihan luettavuudessa, kun se suurin virhe tulee kuitenkin paineen lukemisessa. Ja ei, en käytä juuri tuota Bilteman mittaria vaan sitä aikaisempaa (semmoinen harmaa putkilo) joka on vuosia ollut käytössä.
Ihan samanlailla sillä eurodainulla voi pihassa mitata (ilman paineilmaakin), saa absoluuttisen tarkkuudenkin parempaan kuntoon. Ei noista sähköisistä leluista ole kuin hyvin suuntaa antavaan seuraantaan. Ts. jos sellaista käyttää, niin tarvitsee sen kunnon mittarin kuitenkin kaveriksi.

e: Matkakäytössä tuollainen sähköinen on hyvä, jos tarvitsee katsoa onko yksi renkaista tyhjenemässä tms. epäilee ongelmaa. Silloin mittarin tarkkuudella ei ole yhtään väliä, kunhan hyvin lyhyellä aikavälillä tehdyt peräkkäiset toistot osuvat suurinpiirtein samaan.
 
e: Matkakäytössä tuollainen sähköinen on hyvä, jos tarvitsee katsoa onko yksi renkaista tyhjenemässä tms. epäilee ongelmaa. Silloin mittarin tarkkuudella ei ole yhtään väliä, kunhan hyvin lyhyellä aikavälillä tehdyt peräkkäiset toistot osuvat suurinpiirtein samaan.
Digimittarien hehkutus ei nyt avaudu, joo, jos näyttö luettava, niin lukuvirhe mahdollisuus ehkä pienempi, mutta LCD, yksikkö, en sitä liikaa arvostaisi. Digitaalisesta voi toki tehdä pron, mutta nyt ketjussa jotain alle kympin kamaa.

Piti oikein katsoa nettirojua kauppoja, niin vielä ainakin jossain oli listoilla niitä vanhan mallisia "kynä" mittareita, en tiedä minkä laatusu vanhoihin verrattuna, mutta jos nyt osaa paineen mitata, niin niissä kohtuu selkeä luettavuus, ja hansikaslokerossa voi kestää vuosia, huono toki se että ei hajoa näkyvästi kovin helpolla.
 
En minä nyt ainakaan digimittaria sinällään hehkuta. Oleellisempi pieni vs. iso. "Sinnepäin" näyttävä mukana oleva mittari on parempi kuin tarkka mittari, joka ei ole mukana.
 
Hieman pettynyt bahcon perus tunkkiin, ei nosta enää ja ostettu alle 4v sitten. BH1EU2250 2,25tn malli kyseessä. Tuota ei löydy edes bahcon omilta sivuilta, pitää ilmeisesti välttää noita malleja missä on EU mainittu jos ne on näitä kiinaversioita sitten.
Tuo oli muuten hyvä käyttää, pitää katsoa saako sen korjattua. Muuten pitää ostaa uusi tunkki, onko ehdotuksia alle 200e tunkille? Tuosta maksoin 2019 vuonna 129e.
Jes, tunkki tuli kuntoon yksinkertaisen ohjevideon avulla. Piti purkaa ja hioa osaan muodostunut kaulus pois ja pelittää taas.
 
Itse käytän tuollaista xiaomi kompuraa. Ihan sama mikä se paine absoluuttisesti oikeasti on kun tuolla samalla saa jokaisen renkaan samaan paineeseen. Nimimerkillä turha tarkkuus on osaamattomuutta.
 
Eiks Michelin ole ranskalainen? Paketissa luki Made in Italy. Taitaa olla vaan brändätty.
Wonder on valmistaja, Eurodainu on malli ja Michelin on noissa jotenkin ”aina” ollut mukana. Brändätty antaa ehkä turhan negatiivisen kuvan tässä tapauksessa, enemmänkin niinpäin että niin hyvä laite, että Michelin hyväksyy.
 
Wonder on valmistaja, Eurodainu on malli ja Michelin on noissa jotenkin ”aina” ollut mukana. Brändätty antaa ehkä turhan negatiivisen kuvan tässä tapauksessa, enemmänkin niinpäin että niin hyvä laite, että Michelin hyväksyy.
Ja mitähän ravintola-arvostelufirma ymmärtää renkaista?
:whistling:
 
Ilmakehässä on 78% typpeä. Tuskin voi olla merkittävää muutosta, jos täytetään pelkällä typellä. Onko eri kaasujen lämpötilalaajenemisessa edes eroja? Pikaisella kuukletuksella en löytänyt vastausta.

Onhan noissa aika selkeä ero paine-eroissa eri lämpötiloissa. Siksi esim raskas kalusto käyttänyt huomattavasti pidempään typpitäyttöjä kun ha puoli.

Tuossa nyt eka google osuma, voi olla markkinointiakin osa, mutta siinä nyt jotain:
 
Onhan noissa aika selkeä ero paine-eroissa eri lämpötiloissa. Siksi esim raskas kalusto käyttänyt huomattavasti pidempään typpitäyttöjä kun ha puoli.

Tuossa nyt eka google osuma, voi olla markkinointiakin osa, mutta siinä nyt jotain:

Mistään mitään tiedä, enkä ainakaan kumin läpäisevyyteen tai kumiseoksen kestävyyteen typpi vs paineilma ota kantaa, mutta muistanko väärin, että jo peruskoulun kaasuvakioilla voidaan vetään hanskaan sellainen johtopäätös, että tilavuuden/paineen muutos paineilmalla on hyvin lähelle sama kuin typellä. Eli siis tarkoittanee sitä hanskaan vetoa, että +10lämpöä tekee 0,1 lisää painetta, molemmilla täyttöaineilla.
 
Onhan noissa aika selkeä ero paine-eroissa eri lämpötiloissa.
Minkä lähteen mukaan? Vai oletko itse testannut? Missä tulokset?
Tuossa nyt eka google osuma, voi olla markkinointiakin osa, mutta siinä nyt jotain:
Niin, voi olla markkinointiakin. Oma lemppari on tämä
Typellä täytetty rengas on viileämpi, jotein renkaan kuluminen on myös huomattavasti vähäisempää.
:lol: Ompa kumma ettei rengasvalmistajat myy uuden rengassatsin mukaan lisähinnasta pullotettua typpeä, kestäis renkaat huomattavasti pitempään. Senhän voisi laittaa takuuehdoksikin.

Tuosta vähän luotettavamman oloinen artikkeli aihetta koskien. Siinä todetaan testaamalla että paineilmalla, typellä ja hiilidioksidilla ei ole käytönnössä mitään eroa lämpölaajenemisen suhteen. Nitrogen Truths and Myths
 
Muistaakseni 10 asteen muutos lämpötilassa on about 0.1bar ilmanpaineen muutoksessa joten jos aamulla lähdet liikkeelle ja ajelet mutkaista asvalttitietä reipasta vauhtia niin sulla voi olla 0.3bar kovemmat paineet renkaissa iltapäivällä.

Eli herää kysymys että onko väliä näyttääkö mittari 0.05 vai 0.1 barin tarkkuudella paineet.

Normi käyttäjälle ei olekkaan väliä...
 
Kilpureiden kanssa typpipulloja käytetään, jotta kosteutta olisi renkaan sisällä mahdollisimman vähän. Vesihöyry voi vaikuttaa paineeseen sen verran, että tiukassa kilpailussa sillä on väliä.

Kuivan kaasun ei välttämättä tarvitsisi olla typpeä. Se on vaan halpa ja helppo vaihtoehto. F1:ssä ehdittiin jossain vaiheessa kokeilla muitakin, ennen kuin sekin hauska kiellettiin.

Siviiliautoille aivan turhaa touhua.
 
Kilpureiden kanssa typpipulloja käytetään, jotta kosteutta olisi renkaan sisällä mahdollisimman vähän. Vesihöyry voi vaikuttaa paineeseen sen verran, että tiukassa kilpailussa sillä on väliä.

Kuivan kaasun ei välttämättä tarvitsisi olla typpeä. Se on vaan halpa ja helppo vaihtoehto. F1:ssä ehdittiin jossain vaiheessa kokeilla muitakin, ennen kuin sekin hauska kiellettiin.

Siviiliautoille aivan turhaa touhua.
Itse ostin viime kesänä uuden Hyundain, niin siinä oli molemmat rengassarjat täytetty typellä. Ei ole aiemmin tullut vastaan, enkä edes ollut tietoinen että typpeä käytetään minkäänmoisissa rattaissa.
En tiedä onko tuolla asian kanssa tekoa, mutta ei tuohon ole nyt kohta vajaan vuoden aikana kumpaankaan rengassarjaan tarvinnut paineita lisäillä. Autossa mittaristosta näkee rengaspaineet ja koko ajan ne on ollut sen 2.6 - 2.7 baria mihin ne alunalkaen asetinkin.
 
Wonder on valmistaja, Eurodainu on malli ja Michelin on noissa jotenkin ”aina” ollut mukana. Brändätty antaa ehkä turhan negatiivisen kuvan tässä tapauksessa, enemmänkin niinpäin että niin hyvä laite, että Michelin hyväksyy.
Niin, voihan Michelinin tuotteita valmistaa myös Italiassa.
 
Itse käytän tuollaista xiaomi kompuraa. Ihan sama mikä se paine absoluuttisesti oikeasti on kun tuolla samalla saa jokaisen renkaan samaan paineeseen. Nimimerkillä turha tarkkuus on osaamattomuutta.
Ok, kiva saada väliin käytännön kokemuksia.

Tuossa kiinnostanut tarkuuden lisäksi, tai oikeastaan enemmän, kuinka nopeasti tuolla nyt jonkun perhe auton renkaat saa täyteen jostain vajaasta 1bar sinne 2-3 väliin ?

Tuosta "nimimerkistä", eli tarkoitat ettei ole hajua tuleeko jokainen rengas tuolla samaan paineeseen kymmenyksen tarkuudella. mutta silmällä näyttää... :-)
 
Tuossa kiinnostanut tarkuuden lisäksi, tai oikeastaan enemmän, kuinka nopeasti tuolla nyt jonkun perhe auton renkaat saa täyteen jostain vajaasta 1bar sinne 2-3 väliin ?
Hitaita noi ovat, uskallan sanoa ilman kokemusta juuri tuosta laitteesta. Eli minuuttikaupalla/rengas kestää normikokoisen autonrenkaan paineen nosto barilla/kahdella. Noilla tollasilla on hyvä mitata ja hienosäätää paineet kohdilleen, mutta ei niillä oikein renkaita täytetä.
 
On kyllä todella hidas, mönkijään vaihdoin venttiilit ja tolla xiaomilla täytin sitten muistaakseni 0,8bar, tuntui siihenkin menevän ikuisuus.
Kai sillä autonkiin lisäis äärimmäisessä hädässä.
Mutta kun jo tuohon 0,8bar oli hidas, niin osaan vaan kuvitella kuinka hidas on sitten johonkin yli 2bariin..

EDIT: Koska näin formulaviikonloppuna on ilmassa suuren moottoriurheilujuhlan tuntua, piti oikeen mitata, kauanko aikaa menee.

Eli renkaana 205/75-16 ja lähtöpaine 1bar xiaomin pumpulla mitattuna. Halutuksi paineeksi asetin 2,5bar.

2barin rajapyykki rikottiin xiaomin puhelimen(ei kaupallista yhteistyötä xiaomin kanssa) sekuntikellon näyttäessä 7minuuttia ja 50 sekuntia.
Asetettu 2,5bar tuli ajassa 14minuuttia ja 20 sekuntia.

Laite oli täyteen ladattu ja otettu 20,5 asteen lämpötilasta, käyttökohteessa ulkona 6 astetta, pilvinen keli ja kevyttä 2-3m/s tuulta.

Täytön jälkeen laitteen virtavalo oli muuttunut kirkkaasta oranssiksi, olisiko virta riittänyt edes toiseen samankaltaiseen täyttöön?
 
Viimeksi muokattu:
Hitaita noi ovat, uskallan sanoa ilman kokemusta juuri tuosta laitteesta. Eli minuuttikaupalla/rengas kestää normikokoisen autonrenkaan paineen nosto barilla/kahdella. Noilla tollasilla on hyvä mitata ja hienosäätää paineet kohdilleen, mutta ei niillä oikein renkaita täytetä.
Jos on tarkkaa, ja toistettava ja jos oikeasti saa myös renkaan täyteen, tai jos pari kymppää saa jossain 2,5-> 2,7 hujakoilla nostettu parissa minuutiissa, niin ylittää jo pahimmat rimpulat.

Uskon että Xiaomi on voinut tehdä hyvän mittarin, mutta se miksi kyselyn tyhmiä, johtuu ihan siitä että olisi ihan jotain käytännön puolifaktaa.. Nihkeä suhtautuminen johtuu lähinnä siitä että silloin tällöin jotain testejä lukenut, niin sillä mielikuvalla markkinoilla on niin monentasoista tuotetta, osa pystyy siihen parinkymmennykset ikkunaan, jos mittaa samoissa paineissa olevan rengasarjan. osa vetää ihan kymmenyksen sisään.
 
Käytöstä löytyy makitan akkukäyttöinen ilmapumppu, kun muitakin samaa akkua käyttäviä työkaluja. Auton renkaita vajaaseen 3 baariin täyttää ihan siedettävässä ajassa. Noin puolen baarin nostoon menee ehkä minuutti. Tarkkuutta verrannut auton omaan rengaspainevalvontaan ja kymmenyksen tarkkuudella näyttää samaa. Runkoja myynnissä tarjouksissa kuudenkympin pintaan. 5 Ah akulla ei henkilöauton kausivaihdon yhteydessä yksikään palkki tipu varausta.

Ihan näppärä kun ei tarvitse mennä huoltsikalle jonottamaan. Vastaavia taitaa ainakin Ryobi myydä motoneteissä.
 
Xiaomin kanssa jos tarrautuu 0,1 bar pykäliin, niin laitteesta löytyy psi-valinta, jolloin säädettävä tarkuus on n. 0,07 bar.
 
Xiaomin kanssa jos tarrautuu 0,1 bar pykäliin, niin laitteesta löytyy psi-valinta, jolloin säädettävä tarkuus on n. 0,07 bar.

Lähdetään siitä, ettei tarrauduta. Lähtee ketju taas kiitolaukalle.

Tuolla 0,1 suuntaan tai toiseen ei renkaan täytössä ole mitään merkitystä tai edes isommalla varianssilla.
 
Tämä ollut viitisen vuotta ja ei mitään valitettavaa:

Aika saman näköinen kuin motonetin MTX Low, jonka olen ostanut vuonna 2016. Hyvin nostaa vieläkin. Vähän ehkä arveluttaa, että koska antaa periksi.
 
Kilpureiden kanssa typpipulloja käytetään, jotta kosteutta olisi renkaan sisällä mahdollisimman vähän. Vesihöyry voi vaikuttaa paineeseen sen verran, että tiukassa kilpailussa sillä on väliä.

Kuivan kaasun ei välttämättä tarvitsisi olla typpeä. Se on vaan halpa ja helppo vaihtoehto. F1:ssä ehdittiin jossain vaiheessa kokeilla muitakin, ennen kuin sekin hauska kiellettiin.

Siviiliautoille aivan turhaa touhua.
Taitaa olla myytti, ainakin vesihöyryn osalta. Veden saa pois paineilmasta ihan yksinkertaisesti vedenerottimella. Osa vedestä kertyy ilman erotintakin kompuran säiliöön, koska paineen laskiessa säiliön lämpötila laskee ja vesi kondensoituu säiliön seinämiin.
 
Taitaa olla myytti, ainakin vesihöyryn osalta. Veden saa pois paineilmasta ihan yksinkertaisesti vedenerottimella. Osa vedestä kertyy ilman erotintakin kompuran säiliöön, koska paineen laskiessa säiliön lämpötila laskee ja vesi kondensoituu säiliön seinämiin.

Lentokoneiden renkaissa käytetään typpeä juuri tuon ilman sisältämän kosteuden takia.
 
Lentokoneiden renkaissa käytetään typpeä juuri tuon ilman sisältämän kosteuden takia.
Ei varmasti käytetä vaan minimoidaan palamisen/räjähtämisen mahdollisuutta renkaan sisällä rajun lämpeämisen vuoksi vähän rajumman laskun jälkeen? Lentokoneen rengashan sulaa alle pysähdyksen jälkeen jos laskeutuminen jarrutuksineen on vaan tarpeeksi raju.
 
Ei varmasti käytetä vaan minimoidaan palamisen/räjähtämisen mahdollisuutta renkaan sisällä rajun lämpeämisen vuoksi vähän rajumman laskun jälkeen? Lentokoneen rengashan sulaa alle pysähdyksen jälkeen jos laskeutuminen jarrutuksineen on vaan tarpeeksi raju.

Nopea googlaus:

Since the late 1980s, the U.S. Federal Aviation Administration (FAA) has required commercial airplanes to use nitrogen in their tires rather than air or oxygen. Nitrogen keeps out moisture, protects against corrosion, promotes consistent pressure and is nonflammable.

.
 
Tarkoitatko tätä Bilteman mittaria (kuva liitteenä), tuolla sivulla, eikä käyttöohjeessa osunut silmään tarkkuudesta/virheestä mainintaa.

Motonetiin linkatussa (liite Wonder Eurodainu analoginen) markkinoidaan "näyttötarkkuus 0,1 bar" en ihan varma mitä tarkoittaa, mutta tuota pidetään hyvänä tuotteena.

Jos Xiomi yltää saamaan (0,1bar) tarkkuuteen, niin ei kuullosta huonolta, jos Bilteman vehje näyttää paljon numeroita, muttta käyttäjä ei tiedä mikä on tarkuus, niin turhat digittit (numerot) on haitaksi, luovat väärää mielikuvaa.

Jos oikeasti tarve sadasosa baarin tarkkuudella mittauksiin (2-3 baarin välillä), niin linkattu bilteman mittari ei näillä pohjustuksilla vakuuta.
1% maksimista on sellainen keskivertoa parempi tarkkuusluokka mekaanisissa painemittareissa, eurodainun 0,1 bar tarkkuus 11 bar mittarille sopisi tähän kuvioon.
joku noita on käytettynä tullut tarkastettua ja 0,2 bar sisällä on virhe pysynyt JOS viisari näyttää nollaa paineettomana.

Digitaaliset painemittarit tyypillisesti tarkempia mutta jos speksit puuttuvat niin vaikea olla varma ilman tarkistusta. Lidlin myymä 0.05 bar resoluutiolla oleva digitaalinen renkaantäyttölaite näytti resoluution puitteissa just eikä melkein oikein.

Henkilöauton rengaspaineiden kanssa tuon 0,1 tai 0,2 bar tarkkuuden kanssa voi elää, mutta juurikin aiemmin mainitun fätbiken kanssa on melko helvetillinen ero 0,2 ja 0,4 bar välillä eturenkaassa.
 
Lidlin myymä 0.05 bar resoluutiolla oleva digitaalinen renkaantäyttölaite näytti resoluution puitteissa just eikä melkein oikein.
Itsellä on kanssa tuollainen. Mutta vähänkään vajailla paristoilla rupeaa näyttämään liian vähän ja virhe vain kasvaa sitä mukaa kun varaustaso laskee. Vaikka näytti vielä täyttä varausta niin heittoa oli jo 0,5 bar.
 
Jos oikeasti tarve sadasosa baarin tarkkuudella mittauksiin (2-3 baarin välillä), niin linkattu bilteman mittari ei näillä pohjustuksilla vakuuta.

Biltemalla oli valikoimassa vielä pari vuotta sitten 0-3 bar "karting"mittari (82-780) ja hintakin vain kahdenkympin luokkaa. Tuo on kyllä ollut loistava, jos 3 bar maksimi riittää. Isosta, 8 cm halkaisijalla olevasta, mittarista erottaa jopa 0,01 tarkkuudella, vaikka niin tarkkaan en ole päässyt vertaamaan mekaanista mittaria. Jos tarkkoja ollaan, niin mitta-alue on 0,4-3 bar.

Muok. Onhan se hölmöä hommata henkilöauton renkaille Moton Eurodainu 11 bar:iin ylettyvä mittari, kun analogimittari on tarkimmillaan välillä 1/3-2/3. Ainakin karting kaupoista löytyy parempia 0-3 tai 0-4 bar mittareita, jos analogisen haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo koskaan tullut niittimuttereita laitettua niin onko siihen olemassa jotain sääntöä/niksiä mistä tietää milloin on puristettu tarpeeksi muttei liikaa :D ? M6 niittimuttereita olisi tarkoitus laittaa 3mm paksuun anodisoituun alumiiniin. Osat käsissä joten ei tarvitse sokkona niitata, mutta jos mutteri alkaakin pyörimään pulttia siihen kiristäessä niin purkaminen hankalaa. Näillä mennään;

Rapid RP110 mutteriniittipihdit | Motonet Oy
Rapid mutteriniitti M6 20 kpl | Motonet Oy
 
Muok. Onhan se hölmöä hommata henkilöauton renkaille Moton Eurodainu 11 bar:iin ylettyvä mittari,

En hölmöstä tiedä mutta onnistuupa sitten raskaammankin kaluston renkaiden täyttö. Fiksuksessa näytti olevan öljytäytetty 0-4 barin mittari mutta se ei oikein vakuuttanut. No eiköhän niitä hyviäkin ole olemassa.

Hyvin tuosta dainulista näkee pienemmätkin paineet 0,1 barin tarkkuudella eikä neula vapise.
 
Ei oo koskaan tullut niittimuttereita laitettua niin onko siihen olemassa jotain sääntöä/niksiä mistä tietää milloin on puristettu tarpeeksi muttei liikaa :D ? M6 niittimuttereita olisi tarkoitus laittaa 3mm paksuun anodisoituun alumiiniin. Osat käsissä joten ei tarvitse sokkona niitata, mutta jos mutteri alkaakin pyörimään pulttia siihen kiristäessä niin purkaminen hankalaa. Näillä mennään;

Rapid RP110 mutteriniittipihdit | Motonet Oy
Rapid mutteriniitti M6 20 kpl | Motonet Oy
Jos näet sen niitin takapään mikä turpoaa niin sitä katsomalla tiedät milloin on riittävästi puristettu ja sen tuntee, kun puristaminen rupeaa vaatimaan enemmän voimaa. Toki jos löytyy joku ylimääräinen metallikappale niin kokeile vaikka siihen ensin niin tiedät missä vaiheessa sen niitin kierteet hajoaa jos liikaa puristaa. Liikaa puristaessa saa tosiaankin ne kierteet rikki siitä mutterista ja kuuluu paukahdus. Poraamalla saa aina poistettua sen niitin jos pieleen menee. Ehkä tuo video selventää hieman


Olen tuhansia niittejä asentanut käsin, mutta silti vaikeata selittää milloin se on kunnolla tehty. Ja mitä isompi niitti niin sen vaikeampaa sitä on rikki saada liikaa puristamalla käsin.
 
En hölmöstä tiedä mutta onnistuupa sitten raskaammankin kaluston renkaiden täyttö. Fiksuksessa näytti olevan öljytäytetty 0-4 barin mittari mutta se ei oikein vakuuttanut. No eiköhän niitä hyviäkin ole olemassa.

Onhan se nyt havainnollisempi lukea arvo järkevästi skaalatusta asteikosta (henkilöautot), kuin että pitää tihrustaa muutamia asteita kapeaa sektoria. Lisäksi pienen sektorin käyttö asettaa mittarin rakenteelle isot laatuvaatimukset. Jos on tarve hoitaa raskas kalusto, niin Eurodainu on oikein sopiva mutta miettisin kevyemmälle kalustolle omaa analogimittaria. Tai sitten hyvä digimittari, että jää neulanluku pois.
 
Lisäksi pienen sektorin käyttö asettaa mittarin rakenteelle isot laatuvaatimukset. Jos on tarve hoitaa raskas kalusto, niin Eurodainu on oikein sopiva mutta miettisin kevyemmälle kalustolle omaa analogimittaria. Tai sitten hyvä digimittari, että jää neulanluku pois.

Joo mutta ei noi kahdenkympin mittarit vaan kestä. En siitä Bilteman mallista tiedä minkä mainitsit, siitä ei ole kokemusta.

Mulla on noita halpiksia 3 rikkinäisenä, yhden taisin itse hajottaa kun tiputin mutta kyllä sen nyt pieni pudotuskin pitäisi kestää.

Karting mittareita löytyy näemmä lukuisia mutta niissä ei ole yleensä täyttöä ja mistä niistäkin tietää mikä on hyvä.

Tämä nyt voisi olla hyvä pienen skaalan mittari mutta en tuohon hintaan viitsinyt ostaa kokeiluun kun siinä oli jonkinlainen lelu-fiilis: RENGASPAINEMITTARI 0-4BAR VAIMENNETTU

Dainuli valmistetaan Italiassa mikä ei todellakaan herätä luottamusta mutta onpa noi todistaneet kestävyytensä lukuisilla huoltoasemila joissa mittaria yleensä käsitellään kuin vierasta sikaa.

Miettisin kun jäi työprojektista yli laadukas ilmanpaine-anturi niin siitähän voisi t-haaralla virittää tarkan mittarin/täyttölaitteen. Arduino tai vastaava kiinni, akku/patteri ja pieni lcd näyttö. Sitten kun lähtee laukalle voi vielä laittaa sähköisen venttiilin jolla voi virittää automaattisen täytön n.n bar :D
 
Joo mutta ei noi kahdenkympin mittarit vaan kestä. En siitä Bilteman mallista tiedä minkä mainitsit, siitä ei ole kokemusta.

Mulla on noita halpiksia 3 rikkinäisenä, yhden taisin itse hajottaa kun tiputin mutta kyllä sen nyt pieni pudotuskin pitäisi kestää.

Karting mittareita löytyy näemmä lukuisia mutta niissä ei ole yleensä täyttöä ja mistä niistäkin tietää mikä on hyvä.

Tämä nyt voisi olla hyvä pienen skaalan mittari mutta en tuohon hintaan viitsinyt ostaa kokeiluun kun siinä oli jonkinlainen lelu-fiilis: RENGASPAINEMITTARI 0-4BAR VAIMENNETTU

Dainuli valmistetaan Italiassa mikä ei todellakaan herätä luottamusta mutta onpa noi todistaneet kestävyytensä lukuisilla huoltoasemila joissa mittaria yleensä käsitellään kuin vierasta sikaa.

Miettisin kun jäi työprojektista yli laadukas ilmanpaine-anturi niin siitähän voisi t-haaralla virittää tarkan mittarin/täyttölaitteen. Arduino tai vastaava kiinni, akku/patteri ja pieni lcd näyttö. Sitten kun lähtee laukalle voi vielä laittaa sähköisen venttiilin jolla voi virittää automaattisen täytön n.n bar :D

Jos haluaa pienen skaalan mittarin niin voi ostaa Flaigin. Ainakin lupaavat standardin mukaista tarkkuutta ja iskunkestävyyttä.
 
Kun puhutaan tarkkuusmittalaitteesta, oli kallis tai halpa, niin niitä ei koskaan tiputella tai käsitellä huolimattomasti. Vaikka ulkokuori saattaa kestää, niin sisäisesti voi tulla suurta vahinkoa. Tarkkuus kärsii mekaanisessa laitteessa aina iskujen myötä.
Tästä on omia havaintoja työpaikan mekaanisissa mittareissa, mm. viisarimomenttiavaimet, kun niitä kolautellaan usein, niin joka kalibroinnissa saa säätää ja nopeasti menevät hylkyyn. Veikkaan, että huoltoasemien itsepalvelun painemittareita ei tarkasteta, jos vaan ilma virtaa.
 
Itse käytän tavallista halpaa täyttölaitetta/mittaria koska en ole rengaspainehifistelijä, en tunne tarvetta tietää painetta 0,01 bar tarkkuudella.

0.1 bar tarkkuus riittää hyvin kunhan laite vaan toimii.

Nyt sain kahdesta rikkinäisestä yhdistettyä yhden toimivan varalaitteen. Ainoa vika siinä on että pitää painaa venttiiliä kun mittaa/täyttää rengasta. Voi olla että on halpismallin ominaisuus.

Sivukaupalla keskustelua rengaspainemittareista, ehdotuksia seuraavaksi aiheeksi? :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 507 946
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom