Työkalut ja muut vehkeet

Ostin tuollaisen ja kaduin. Varsinkin ruuvikärjet ovat työläitä käyttää, koska eivät sovi suoraan vääntimeen. Ensin pitää sormilla tai työkalulla vääntää irti "kampa", josta kärki kiinni erilliseen sovittimeen. Sovittimen kärjenpidike on jousella ja jousi ei kestänyt kauaa. Takuuseen tuo varmaan menisi.

Laukku ei aukea kunnolla kokonaan ja saranoihin tulee painetta kun kansi toimii vipuvartena. Vielä ovat ehjänä, mutta kesto epäilyttää kovasti.

Räikkiin tulee nopeasti pintaruostetta. Olen säilyttänyt autossa ja edellinen setti kesti vuosikymmenen ruostumatta. Tämä ei varmaan tulisi kestämään.

Itsellä on tämä ja olen tykännyt ja pitänyt varsin kattavana settinä.

Jos pelkkää kärkisarjaa on tarvinnut, niin olen napannut porakoneen mukaan Bilteman setin, josta olen myös pitänyt. Biltema-setillä on 10 vuoden takuu.
 
Jos pelkkää kärkisarjaa on tarvinnut, niin olen napannut porakoneen mukaan Bilteman setin, josta olen myös pitänyt. Biltema-setillä on 10 vuoden takuu.
Liitteenä kuva setistä.
Biltema 10v työkalu takuu linkki ei kerro mitä se tarkoittaa.
Täällä jotain
biltema sanoi:
Jos tuote rikkoutuu normaalikäytössä tai sitä asennettaessa tai siinä voidaan todeta materiaali- tai valmistusvirhe, Biltema korjaa vioittuneen tuotteen tai vaihtaa sen uuteen vastaavaan tuotteeseen. Mikäli tuotetta ei löydy enää Bilteman valikoimasta, tarjotaan tilalle vastaavanlainen korvaava tuote. Biltema päättää, mikä on sopiva korvaava tuote vioittuneen tilalle. Tuotteen käyttö- ja asennusohjeita on noudatettava tarkasti, sillä takuu korvaa ainoastaan valmistus- ja materiaalivirheet sekä ohjeiden mukaisessa käytössä syntyneet viat.

Biltema ei korvaa virhettä, joka on syntynyt tuotteeseen

  • normaalista kulumisesta
  • virheellisestä käytöstä, asennuksesta tai puutteellisesta huollosta
  • väärästä säilytyksestä
  • kilpailukäytössä tai
  • muusta ulkopuolisesta tekijästä, esimerkiksi iskusta.
Biltema noudattaa kuluttajansuojalakia ja sen sovelluksia. Biltema ei vastaa elinkeinotoiminnalle mahdollisesti aiheutuneista tappioista.
Tarkoittaako tuo kärkisarjan osalta jotain, vain ihan yhtä tyhjänkanssa.

Tosin jos myyjä kärkisarjalla antaa 10v takuu, niin kyllä se luo mielikuvaa että ne normaalissa käytössä kestää sen 10v.



Edit
Mielestäni kysymyksesi tapauksessa jos tuosta kärkisarjasta kärki katkeaa käsityökalulla ilman metrin jatkovartta niin menee takuuseen. Kärjen pyöristymistä se ei tietenkään kata, eikä iskukoneella hakkaamista ja varmasti joku maksimivääntömomenttikin noilla on.
Yritin keksi mitä lisäetua tuosta olisi.
Rajoittuneena en edes ajatellut katkeamista, hyvä huomio, mutta jos katkeaa niin se on virhe, oli takuu tai ei. eli jos vain tuo, niin 10v toisi muutaman lisävuoden reklamoida asiasta (ja käänetty näyttövelvollisuus). Eli ihan yhtä tyhjänkanssa, kuten sanoit.

Kannusta kuitenkin jotain koeponnistaan, ja markkinoidaan 10v takuuta, ja kärjet kuluu parissa vuodessa niin saako takuuseen.

Tässä nyt ideana se että kuluvaa asiaa mainostetaan pitkällä takuulla (10v), niin onko asiakkaalla silloin syytä olettaa että tuote nimenomaan kestää normaalikäytössä sen 10v. eli kuluminen on niin vähäistä.

Vertaa 10v akkutakuu, 10v led takuu se tuo ensinnä mieleen että se akku tai led "lamppu" kestää sen 10v. siis niin hyvin että se on käyttökelpoinen koko sen 10v, jos joku kapasiteetti/himmenemis prosentti, niin se kerrotaan.
 

Liitteet

  • kuva_2023-04-13_091719009.png
    kuva_2023-04-13_091719009.png
    450,8 KB · Luettu: 86
Viimeksi muokattu:
Liitteenä kuva setistä.
Biltema 10v työkalu takuu linkki ei kerro mitä se tarkoittaa.
Täällä jotain

Tarkoittaako tuo kärkisarjan osalta jotain, vain ihan yhtä tyhjänkanssa.

Tosin jos myyjä kärkisarjalla antaa 10v takuu, niin kyllä se luo mielikuvaa että ne normaalissa käytössä kestää sen 10v.
Mielestäni kysymyksesi tapauksessa jos tuosta kärkisarjasta kärki katkeaa käsityökalulla ilman metrin jatkovartta niin menee takuuseen. Kärjen pyöristymistä se ei tietenkään kata, eikä iskukoneella hakkaamista ja varmasti joku maksimivääntömomenttikin noilla on.

Sanoisin että takuulla ei tee yhtään mitään kyseisessä tuotteessa, sen sijaan esim ½" hylsysarjaa saa vääntää jo puolitosissaan että hylsy menee rikki (no senkin saa metrin jatkolla). Mutta kun sille tommonen 10v leima on myönnetty, niin ostaja voinee olettaa että kyseessä on ns. laadukasta työkaluteräs eikä halvinta mahdollista kuraa kiinasta (sama pätee tuohon hylsysarja esimerkkiinkin) ja täten se kestää kuten mikä tahansa laadukas sarja.
 
Hallitunkeista löytyy paljonkin juttua mikä olisi hyvä, mutta onko kenelläkään kokemusta paljonko nostokorkeutta tarvitaan Rav4:lle (tai jollekin vastaavalle katumaasturille missä tunkkauspaikat edessä ja takana kahdelle renkaalle samaan aikaan) Netin foorumeilta löytyy kommentteja, että 20" olisi hyvä olla. Tämä ylittää hiukan noiden kehuttujen AC:n tai Compacin tunkkien nostokorkeuden. Bahcossa sen sijaan olisi 550mm nostokorkeus paljon edullisemmalla hinnalla.

Ei Rav4 mitään erikoista nostokorkeutta vaadi, joku Landcruiser alkaa olemaan hankalampi kun siinä ulosjoustot on jo huomattavasti isommat kuin henkilöautossa.
 
Ei Rav4 mitään erikoista nostokorkeutta vaadi, joku Landcruiser alkaa olemaan hankalampi kun siinä ulosjoustot on jo huomattavasti isommat kuin henkilöautossa.
Nyt käytössä ollut tuollainen MTX Racing tunkki joka alkaa olla käyttöikänsä päässä ja missä nostokorkeus 358mm ja se ei riitä lähellekään niin sillä aloin varmistelemaan.
 
Nyt käytössä ollut tuollainen MTX Racing tunkki joka alkaa olla käyttöikänsä päässä ja missä nostokorkeus 358mm ja se ei riitä lähellekään niin sillä aloin varmistelemaan.

Noh, pitäisihän se nyt ymmärtää ettei tyyliin motonetin pienimmällä (1,5t) tunkilla lähdetä mitään katumaasturia nostamaan, mutta joku 500mm nyt varmasti riittää...
 
Siis ei vaadi mutta vaatii kuitenkin. :D
Tuo noin 500mm ei ole mikään erikoinen nostokorkeus, vaan ihan normaalin 150€ tunkin nostokorkeus, mutta vertailuksi tuollaisella tunkilla Landcruiserin rengas on vielä tukevasti maassa.

Toiseksi, pitää myös ymmärtää että 1,5t tunkki on tarkoitettu pienille henkilöautoille, ei SUV kokoluokan autoille...
 
Onko kokemuksia noista halvemmista induktiokuumentimista? Pikaisen googlailun perusteella laatu on vähän arpapeliä. Pitäisi olla luonnollisesti halvin mahdollinen mutta kuitenkin sellainen, ettei heti hajoa, varsinkin jos ulkomailta tilaa. Alla on muutama mitä katselin eri hintaluokista.

1000W induction heater magnetic induction heater flameless induction heater 700721066285 | eBay 197 €
Woyo HBR009 induktiokuumennin | Motonet Oy 329 €
BGS Induktionsheizgerät - 1,1 kW 3390 günstig online kaufen 563 €
 
Tuo noin 500mm ei ole mikään erikoinen nostokorkeus, vaan ihan normaalin 150€ tunkin nostokorkeus, mutta vertailuksi tuollaisella tunkilla Landcruiserin rengas on vielä tukevasti maassa.

Toiseksi, pitää myös ymmärtää että 1,5t tunkki on tarkoitettu pienille henkilöautoille, ei SUV kokoluokan autoille...
Aina kun tuohon tunkkien painohommaan törmää. Niin pitää kysyä, että minkä maasturin yksi nurkka painaa yli 1500kg?

Itse olen käyttänyt bahco BH 11500 kaikkiin, mahtuu henkilöauton alle ja nostokorkeus riittää sprinteriin, transittiin ja XC60 ainakin. Sprinteristä sai murikasta nostettua takapään kerralla ylös.
 
Onko kokemuksia noista halvemmista induktiokuumentimista? Pikaisen googlailun perusteella laatu on vähän arpapeliä. Pitäisi olla luonnollisesti halvin mahdollinen mutta kuitenkin sellainen, ettei heti hajoa, varsinkin jos ulkomailta tilaa. Alla on muutama mitä katselin eri hintaluokista.

1000W induction heater magnetic induction heater flameless induction heater 700721066285 | eBay 197 €
Woyo HBR009 induktiokuumennin | Motonet Oy 329 €
BGS Induktionsheizgerät - 1,1 kW 3390 günstig online kaufen 563 €

Vastaavanlainen kiinanlaite käytössä kuin ekassa linkissä. Ihan ok m8-m10 pulteille/muttereille, mutta siitä eteenpäin vähän tehoa uupuu. Saattaa silti olla ratkaiseva tekijä hankalien paikkojen avauksessa, mihin ei saa liekillä lämpöä, kuten itsellä vanhan maasturin lokasuojan pyöristyneet mutterit hankalassa paikkaa massan ja kaiken keskellä, tienasi oman hintansa takaisin kun ei joutunut ehjää lokasuojaa rälläköimään palasiksi.
 
Aina kun tuohon tunkkien painohommaan törmää. Niin pitää kysyä, että minkä maasturin yksi nurkka painaa yli 1500kg?

Itse olen käyttänyt bahco BH 11500 kaikkiin, mahtuu henkilöauton alle ja nostokorkeus riittää sprinteriin, transittiin ja XC60 ainakin. Sprinteristä sai murikasta nostettua takapään kerralla ylös.

Ei varmasti minkään, mutta jos on esimerkiksi tarjolla 1,5t, 2,5t, 3,5t tunkkeja niin se sanoo sitä että tuo 1,5t tunkki on pienin mitä löytyy.
 
Eihän se nurkka juu paina puoltatoista tonnia.. mutta nuo keskellä olevat nostopisteet, painavempi auto ja motonetin halvin lousku ovat kyllä varma onnettomuuden resepti.
Compacin tunkkiin ostin itse korotuspalan nimenomaan lantikkaa varten.
 
Ei varmasti minkään, mutta jos on esimerkiksi tarjolla 1,5t, 2,5t, 3,5t tunkkeja niin se sanoo sitä että tuo 1,5t tunkki on pienin mitä löytyy.
Ja miksi se on huono asia, jos kapasiteetti kuitenkin riittää aivan helposti? Ilmeisesti tässä on tausta-ajatuksena joku juttu että 1,5t tunkki = 20 euron tunkki, mikä on tietenkin virheellinen olettamus. Tuskimpa 20 euron tunkki on kovin paljon parempi vaikka siinä lukisi 3,5t.

Olen käyttänyt tuota mainittua BH11500 1,5t tunkkia korotetun jenkkimaasturin kanssa ilman mitään ongelmia. Monessa isomman kapasiteetin tunkissa ei riitä nostokorkeus. Hassusti sama tunkki mahtuu myös amisbemarin alle, mihin myöskään ei moni isomman kapasiteetin tunkki mahdu.
 
Ja miksi se on huono asia, jos kapasiteetti kuitenkin riittää aivan helposti? Ilmeisesti tässä on tausta-ajatuksena joku juttu että 1,5t tunkki = 20 euron tunkki, mikä on tietenkin virheellinen olettamus. Tuskimpa 20 euron tunkki on kovin paljon parempi vaikka siinä lukisi 3,5t.

Olen käyttänyt tuota mainittua BH11500 1,5t tunkkia korotetun jenkkimaasturin kanssa ilman mitään ongelmia. Monessa isomman kapasiteetin tunkissa ei riitä nostokorkeus. Hassusti sama tunkki mahtuu myös amisbemarin alle, mihin myöskään ei moni isomman kapasiteetin tunkki mahdu.
Yleensä siinä pienimässä tunkissa on myös pienin nostokorkeus, pieni nostokorkeus on tarkoitettu pienille henkilöautoille ja sitten kuten täällä kävi niin nostokorkeus ei riittänytkään suv luokan autolle...
 
Yleensä siinä pienimässä tunkissa on myös pienin nostokorkeus, pieni nostokorkeus on tarkoitettu pienille henkilöautoille ja sitten kuten täällä kävi niin nostokorkeus ei riittänytkään suv luokan autolle...

Tämä 1500kg tunkki nostaa 610mm.
 
Hauska sinänsä huomata että oma ladattava hybridi farkku on helpompi omalla tunkilla nostaa kuin anopin C3. Omassa painoa on paljon enemmän, mutta nostaminen alkaa matalammalta. C3 on aika pieni kinneri, mutta yllättävän isolla maavaralla niin paljon korkeammalle pitää tunkilla nostaa (joka ei sitten halpiksellakaan sinällään mikään ongelma juuri vähäisen painon takia).
 
Mullakin oli joskus halpistunkki mikä ei mahtunut S80 Volvon alle ilman pyöränkaaresta nostamista, silti nostovara ei riittänyt renkaan ilmaan saamiseen.
Toi bahco on ollut kyllä monikäyttöinen, menee matalankin auton alle, silti nostovara riittää sprinteriin.
 
Näkäjään uutiskirjeen tilaamalla myös -10% tiluksesta.

Alumiinista hallitunkkia olen pitkään katsonut. Tähän mennessä parhaalta vaikuttaa tuo Stokkerin myymä Winntec jonka yo. kommentin avulla bongasin.


Onko kenelläkään kokemusta?

Laitoin tämän tilaukseen, rekisteröitymällä asiakkaaksi sai vielä -10% joten sai 180e hintaan tuon ja ilmainen toimitus/palautus.

Koitan muistaa raportoida kunhan saapuu.
 
Tuo lienee ihan käypäinen setti ainakin tuolla tarjoushinnalla

 
Ei Rav4 mitään erikoista nostokorkeutta vaadi, joku Landcruiser alkaa olemaan hankalampi kun siinä ulosjoustot on jo huomattavasti isommat kuin henkilöautossa.
Tuli renkaat vaihdettua tuolla AC:n tunkilla ja hyvä tunkki kyllä, aivan eri luokkaa noiden motonet/biltema laitteiden kanssa. Mutta ei siinä nostovaraa liikaa ollut takapäässä, muutaman sentin sai pyörät irti maasta kun tunkki oli parin vanerin päällä ja sen oman jackpadin päällä oli vielä toinen irtopadi. Toki tuo korkeus riittää, että renkaat saa irti.
 
Tuo lienee ihan käypäinen setti ainakin tuolla tarjoushinnalla

Hyvä kun tuossa on paljon 1/2" hylsyjä. Eihän pieniäkään pultteja/muttereita saa auki 3/8" tai 1/4" vääntimellä jos ne on hiemankaan jumissa, ja yleensä ovat.
 
Laitoin tämän tilaukseen, rekisteröitymällä asiakkaaksi sai vielä -10% joten sai 180e hintaan tuon ja ilmainen toimitus/palautus.

Koitan muistaa raportoida kunhan saapuu.

Tunkkia on nyt testattu pariin otteeseen ja ehdottomasti tyytyväinen ostokseen.

Tämä on oikeasti kevyt tunkki. Nousee toimistotyöläisen narukäsillä ja päätetyöskentelyn rapauttamalla selällä auton perältä tai varastosta helposti tai vaikka jalan päällä kannatellen.

Työn jälki on asiallista. Ei ehkä priimaa tuon nostovarren hitsaussauma mutta varmasti riittävä.

Kaikki pultit/ruuvit oli kireällä kun kävin ne läpi ja kasaamiseen riitti pumppauskahvan kokoaminen kahdesta putkesta ja kiinnitys. Kahva irtoaa pikalukituksella.

Käyttöohjeiden mukana tuli räjäytyskuva joten tähän saattaa saada jopa varaosia.

Eli jos hakusessa on vähän parempi tunkki tavallisten autojen* nosteluun jonka pitää olla erityisen kevyt niin vahva suositus.

*) Nostokorkeudessa on tiettyjä rajoitteita, korkeimpia katumaastureita ja matalimpia linttoja ei välttämättä pysty nostamaan.
Myös 1500kg painoraja voi aiheuttaa rajoitteita joillekin.
 
Myös 1500kg painoraja voi aiheuttaa rajoitteita joillekin.
Kun kyse ei ole huuhaakiloista, niin eipä juuri henkilöautohommissa. Tullut Bachbo HB1A1500 1,5t alutunkilla nostettua mm. 2500 kilon painoista BMW x5 ja ihan hyvin tuntuu vielä nousevan tuollainenkin järkäle. Samaa autoa ei tulisi mieleenkään nostaa perus "2t" 40 euron halppistunkilla. Yhdestä kulmasta tai edes akselista nostettuna tuo 1500 kiloa ei oikein voi tulla täyteen. Raskaammat ajoneuvot toki erikseen.
 
Kun kyse ei ole huuhaakiloista, niin eipä juuri henkilöautohommissa. Tullut Bachbo HB1A1500 1,5t alutunkilla nostettua mm. 2500 kilon painoista BMW x5 ja ihan hyvin tuntuu vielä nousevan tuollainenkin järkäle. Samaa autoa ei tulisi mieleenkään nostaa perus "2t" 40 euron halppistunkilla. Yhdestä kulmasta tai edes akselista nostettuna tuo 1500 kiloa ei oikein voi tulla täyteen. Raskaammat ajoneuvot toki erikseen.

Nojoo se on aikalailla näin.

Tuota Bahcon alumiinista myös katselin, mutta se on 280€ hinnaltaan satasen kalliimpi kuin tuo Winntec.

Ps. On muuten aika samasta muotista veistettyjä tuo Bahco ja Winntec...

Kantokahva on hieman eri kohdassa mutta muutamat muut yksityiskohdat lähes identtiset.
 
Nojoo se on aikalailla näin.

Tuota Bahcon alumiinista myös katselin, mutta se on 280€ hinnaltaan satasen kalliimpi kuin tuo Winntec.

Ps. On muuten aika samasta muotista veistettyjä tuo Bahco ja Winntec...

Kantokahva on hieman eri kohdassa mutta muutamat muut yksityiskohdat lähes identtiset.
Samaa kattelin muodoista ja yksityiskohdista silloin kun kyselit kokemuksia ja meinasin sanoa että jos bachoa vastaava niin ei valittamista, mutta sitten katsoin nostoaluetta ja totesin että ehkä parempi olla hiljaa kun kokemusta ei ole
Winntec: 90-365
Bacho: 82-375

Ei sillä että tuo nostoalue ero olisi järin merkittävä, mutta se nyt ainakin indikoi että sama vehje samalta tehtaalta ei ole kysymyksessä ja tokihan tuo alapään ero tiukassa paikassa on paljon sekin eli saa sille extra huntille jotain hyötyjäkin jotka tietysti autosta riippuen voivat olla ei minkään arvoisia...
 
Samaa kattelin muodoista ja yksityiskohdista silloin kun kyselit kokemuksia ja meinasin sanoa että jos bachoa vastaava niin ei valittamista, mutta sitten katsoin nostoaluetta ja totesin että ehkä parempi olla hiljaa kun kokemusta ei ole
Winntec: 90-365
Bacho: 82-375

Ei sillä että tuo nostoalue ero olisi järin merkittävä, mutta se nyt ainakin indikoi että sama vehje samalta tehtaalta ei ole kysymyksessä ja tokihan tuo alapään ero tiukassa paikassa on paljon sekin eli saa sille extra huntille jotain hyötyjäkin jotka tietysti autosta riippuen voivat olla ei minkään arvoisia...

Joo, pieniä eroja. Näyttäisi siltä että Bahcolaisessa tuo keskiosan nostovarsi on myös alumiinia kun Winntecissä se on selvästi terästä.


Julan sivuilla on aika tarkat tuotekuvat.
 
Renkaantäyttövehkeet aina rikki tai se yksi toimiva on hukassa. Onko suosituksia?

Tätä katselin:


Huoltoasemilla olen vastaavaa käyttänyt ja mielestäni nopea ja tukevan oloinen peli. Tarpeeksi hintaa niin ei hukkaa ihan helpolla.
 
Renkaantäyttövehkeet aina rikki tai se yksi toimiva on hukassa. Onko suosituksia?

Tätä katselin:


Huoltoasemilla olen vastaavaa käyttänyt ja mielestäni nopea ja tukevan oloinen peli. Tarpeeksi hintaa niin ei hukkaa ihan helpolla.
Ikh:lla on sama kympin halvemmalla. On varmasti hyvä. Amazonista myös löytyy vaikka hazetin täyttölaitteita kohtuu hintaan.
 
Eurodainu on kyll varma valinta. Itselläkin vuosia ollut satunnaisella käytöllä.
 
Yksi vaihtoehto on ostaa Bilteman hyväksi ja tarkaksi havaittu rengaspainemittari (siis se pieni kapula, jolla voi vaan mitata painetta), lyödä hanskalokeroon ja sen jälkeen on aina matkassa tarkka painemittari, vaikka täyttäisi epätarkoilla/kolhituilla huoltoaseman mittareilla. Kotioloissa jos ei ole täyttövehjettä ollenkaan ja sen tarvitsee, niin sitten tämä ei toki toimi.
 
Hain Eurodainun (Wonder ihan never heard merkki itselle) ja kokeilinkin jo. Ero Finbulletiin on kuin yöllä ja päivällä. Venttiili pysyy paikallaan kiinnipitämättä, mittari toimii tarkasti ja on iso ettei tarvi tihrustaa, tuntuu että rengas täyttyy paljon nopeammin - voi olla että mun Finbulletissa joku kuristi. Napit jämäkät ja mitään väljää ei ole missään. Joku valmistajan kalibrointitodistuskin tuli mukana mutta se nyt ei kerro mitään kun ei ole kolmannen osapuolen.

Hinta toki kova (Motonetista hain), en edes löytänyt Turun alueen IKH:ta enää minne lie muuttanut. Pikaliitinkin tietty puuttus piti pölliä vanhasta, tohon hintaan olisi saanut olla mukana.

Harvemmin edes huomaa eroa työkaluissa ja halvemmalla pärjää 90% tapauksista mutta tässä se ei taida päteä. No odotetaan vielä ekat putoamiset ja katotaan pysyykö Dainuli ehjänä!
 
Yksi vaihtoehto on ostaa Bilteman hyväksi ja tarkaksi havaittu rengaspainemittari (siis se pieni kapula, jolla voi vaan mitata painetta).
Itselläni on jonkun vm. tuollainen (niin hyvässä tallessa, että pitänee hankkia uusi) ja nytkin biltema näyttää myyvän kolmea mittaria. Onko useammasta suosituksia, vai juuri se poistuva on ollut hyvä?
 
Hieman pettynyt bahcon perus tunkkiin, ei nosta enää ja ostettu alle 4v sitten. BH1EU2250 2,25tn malli kyseessä. Tuota ei löydy edes bahcon omilta sivuilta, pitää ilmeisesti välttää noita malleja missä on EU mainittu jos ne on näitä kiinaversioita sitten.
Tuo oli muuten hyvä käyttää, pitää katsoa saako sen korjattua. Muuten pitää ostaa uusi tunkki, onko ehdotuksia alle 200e tunkille? Tuosta maksoin 2019 vuonna 129e.
 
Ilmanpainemittariksi voi ostaa tällaisen:

Jos samalla ei halua täyttää, niin täyttölaite erikseen.
 
Itselläni on jonkun vm. tuollainen (niin hyvässä tallessa, että pitänee hankkia uusi) ja nytkin biltema näyttää myyvän kolmea mittaria. Onko useammasta suosituksia, vai juuri se poistuva on ollut hyvä?

Näköjään Biltemassa myytävänä useampaa sorttia... Tarkoitin nimenomaan sitä poistuvaa mallia, eli tätä:


Korvaavista en osaa sanoa, mutta tuo on kyllä ollut tosi tarkka ja ollut käytössä nelisen vuotta jo. Helppo ja hyvä siksi että voi pitää autossa kyydissä.
 
Jos on tarvetta kompressorille niin Motonetissä on mielestäni hyvään hintaan (299€) tuollainen.

Ulkomailla hinta näyttää pyörivän n. 900€ luokassa.

Samaan hintaan kuin rimpulampi perus V-mallin kompura joita on monella merkillä.

Tilattu! Kiitos vinkistä. Vuosia katellut kompuraa, ei oo mahtanu parempaa tarjousta tulla.

Imutuotto 350 l/min, ei äkkiseltään näyttäny alle 600€:n kompuroista yhdestäkään löytyvän lähellekkään samaa.
 
Muuten pitää ostaa uusi tunkki, onko ehdotuksia alle 200e tunkille? Tuosta maksoin 2019 vuonna 129e.

Tämä ollut viitisen vuotta ja ei mitään valitettavaa:

 
Ilmanpainemittariksi voi ostaa tällaisen:

Jos samalla ei halua täyttää, niin täyttölaite erikseen.

Heittää vaan aika paljon. Bilteman mittarilla saa esim. 2.78 arvon ja tuo voi näyttää 2.7-2.8 välillä mitä vaan (Bilteman mittarilla kun saa kahden desimaalin tarkkuudella ja tuossa vain yhden). Täyttää myös häiritsevällä välillä kun ei saa renkaisiin samaa painetta kun antoteho heittelee (täyttää siis aina vähän eri paineella, varmaan riippuu vähän paljonko virtaa on akussa).

Itsellä siis tuo käytössä, mutta täytän suosiolla vähän yli ja sitten Bilteman kannettavalla ilmanpainemittarilla tasaan paineen samaan mittaamalla ja päästämällä sopivan määrän ilmaa pois. Siinä ihan näppärä että pysäyttää fiksusti joten ei tarvitse valvoa. Lisäksi vaikka siinä on Dunlop adapteri niin ei sillä ko. pyörää pysty luotettavasti täyttämään (falskaa liikaa). Niin ja ilmanpaineletku saisi olla sen 10-20 senttiä pidempi kun nyt koko laite hytkyy yleensä ilmassa tai vanteen päällä tms. Ihan ok. laite siis (koska itselläkin käytössä), mutta sisältää aika paljon ärsyttäviä ominaisuuksia. Tehokin vähän suhteellinen käsite, kun kyllä sillä yhden auton renkaat täyttää mutta kahden auton renkaita ei oikein enää kun pitää taas ladata ja renkaan täyttäminen tapahtuu vastaavalla nopeudella kuin Bilteman halvin 12v laite.
 
Viimeksi muokattu:
Heittää vaan aika paljon. Bilteman mittarilla saa esim. 2.78 arvon ja tuo voi näyttää 2.7-2.8 välillä mitä vaan (Bilteman mittarilla kun saa kahden desimaalin tarkkuudella ja tuossa vain yhden).
Tarkoitatko tätä Bilteman mittaria (kuva liitteenä), tuolla sivulla, eikä käyttöohjeessa osunut silmään tarkkuudesta/virheestä mainintaa.

Motonetiin linkatussa (liite Wonder Eurodainu analoginen) markkinoidaan "näyttötarkkuus 0,1 bar" en ihan varma mitä tarkoittaa, mutta tuota pidetään hyvänä tuotteena.

Jos Xiomi yltää saamaan (0,1bar) tarkkuuteen, niin ei kuullosta huonolta, jos Bilteman vehje näyttää paljon numeroita, muttta käyttäjä ei tiedä mikä on tarkuus, niin turhat digittit (numerot) on haitaksi, luovat väärää mielikuvaa.

Jos oikeasti tarve sadasosa baarin tarkkuudella mittauksiin (2-3 baarin välillä), niin linkattu bilteman mittari ei näillä pohjustuksilla vakuuta.
 

Liitteet

  • kuva_2023-04-25_090252406.png
    kuva_2023-04-25_090252406.png
    162,4 KB · Luettu: 8
  • kuva_2023-04-25_090835954.png
    kuva_2023-04-25_090835954.png
    78,8 KB · Luettu: 9
Viimeksi muokattu:
Jos oikeasti tarve sadasosa baarin tarkkuudella mittauksiin (2-3 baarin välillä), niin linkattu bilteman mittari ei näillä pohjustuksilla vakuuta.

Jep ei varmasti onnistu tuo tarkkuus millään Bilteman mittarilla. Tein töissä yhden IoT-projektin jossa mitatiin renkaanpainetta anturilla ja lähetettiin pilveen niin siinäkin päästiin kalliilla komponenteilla vain hieman alle 0,1 barin tarkkuuteen. Ja vähän hankala kun tuolla Bilteman vehkeellä et voi samalla täyttää.

Sinänsä kun kaikissa uudehkoissa autoissa on nykyään rengaspaineen valvonta eipä tule aina edes mitattua paineita kun vaihtaa renkaat.
 
Sinänsä kun kaikissa uudehkoissa autoissa on nykyään rengaspaineen valvonta eipä tule aina edes mitattua paineita kun vaihtaa renkaat.
Kuinka moni näyttää paineet ? Ainakin osassa kyse lähinnä varoituksesta, jolla ei tiedä yhtään mitä siellä on painetta.
 
Kuinka moni näyttää paineet ? Ainakin osassa kyse lähinnä varoituksesta, jolla ei tiedä yhtään mitä siellä on painetta.

Jos siellä renkaan sisällä on ne anturit niin käsittääkseni tietää paineetkin (riippuu varmaan varustelutasostakin). Se pelkkä varoitus tyhjästä renkaasta taitaa perustua ABS-kehän pyörimisnopeuteen.
 
Jos siellä renkaan sisällä on ne anturit niin käsittääkseni tietää paineetkin (riippuu varmaan varustelutasostakin). Se pelkkä varoitus tyhjästä renkaasta taitaa perustua ABS-kehän pyörimisnopeuteen.
Kuinkamonessa on paineet näyttäminen käyttäjän käyttöliittymässä. Tosin se kai menisi lootaan missä käyttäjä ne paineet mittaa.
 
Yllä olevassa keskustelussa menevät absoluuttinen tarkkuus ja toistotarkkuus sekaisin. Toistotarkkuus on yleensä kunnossa edukkaissakin mittareissa ja se yhdistettynä 1/00 -barin näyttötarkkuuteen on monelle kuluttajalle eduksi. Esim. kuukauden välein tehtävä paineen mittaus paljastaa pienenkin vuodon renkaissa. Läskipyörän ja mönkijän renkaiden paineen säätö on helppoa, vaikka painetasot ovat lähempänä nollaa kuin puolta baria. Yllä linkatussa kalliissa Motonetin Michelin-WunderBaum mittarissa saattaa olla absoluuttinen tarkkuus luvatulla tasolla, joka on hyödyksi esimerkiksi rengasliikkeelle. Silloin todennäköisesti mahdollisimman monen asiakkaan mittari näyttää samaa lukemaa kuin rengasliikkeen mittari ja on suurin todennäköisyys saada paineet valmistajan suosittelemiksi. Kuluttajalle vempele aivan avuton, jos haluaa seurata paineiden säilymistä tai säätää läskipyörän eturenkaan painetta 0,1 -> 0,15 bariin.
 
Kuinka moni näyttää paineet ? Ainakin osassa kyse lähinnä varoituksesta, jolla ei tiedä yhtään mitä siellä on painetta.

Suzukissa näkyi ajotietokoneesta rengaskohtaiset paineet. Muista en ole saanut kuin varoituksen jos rengas on tarpeeksi tyhjä. En tiedä saisko noi sitten ongittua obd-portista.
 
Yllä olevassa keskustelussa menevät absoluuttinen tarkkuus ja toistotarkkuus sekaisin. Toistotarkkuus on yleensä kunnossa edukkaissakin mittareissa ja se yhdistettynä 1/00 -barin näyttötarkkuuteen on monelle kuluttajalle eduksi. Esim. kuukauden välein tehtävä paineen mittaus paljastaa pienenkin vuodon renkaissa. Läskipyörän ja mönkijän renkaiden paineen säätö on helppoa, vaikka painetasot ovat lähempänä nollaa kuin puolta baria. Yllä linkatussa kalliissa Motonetin Michelin-WunderBaum mittarissa saattaa olla absoluuttinen tarkkuus luvatulla tasolla, joka on hyödyksi esimerkiksi rengasliikkeelle. Silloin todennäköisesti mahdollisimman monen asiakkaan mittari näyttää samaa lukemaa kuin rengasliikkeen mittari ja on suurin todennäköisyys saada paineet valmistajan suosittelemiksi. Kuluttajalle vempele aivan avuton, jos haluaa seurata paineiden säilymistä tai säätää läskipyörän eturenkaan painetta 0,1 -> 0,15 bariin.
Ilmeisesti ylläolevalla viittaa alla lainattuun ketjuun ? Jos jotain muuta, niin sori.

Biltaman mittarissa ei luvattu toistotarkuudestakaan mitään, ei hajua mitä komponentteja, joten vaikea edes mutuilla, mutta jos myyjä ei lupaa mitään, niin lähtisin siitä että ei kovin tarkka. Ja jos nyt sillä sadaosabaareja aton rengaissa syynää, niin jännitystä varmaan saa.

Aiemmin kommentit oli 2-3 baarin välimaastossa, jos haluaa säätää pieniä rengaspaineita, millibaari tarkkuudella, ehkä vähän väärä mittari siihen.

Kritisoin "digitaalimittareita" nimenomaan siitä että niissä käyttäjälle syntyy tarkkamielikuva, jos niitä numeroita on paljon, ja varsinkin jos ei selkeästi kerrota mittarin ominaisuuksista.

Korostan etten tiedä miten Bilteman mittari on toteutettu. Digimittari voi olla tarkka, ja digimittareissa plussaa on se että lukuvirheitä vähemmän.

Joskus markkinoilla oli niitä kynämittareita (se missä tappi nousi paineen mukaan siinä asteikko), joista ainakin osaa pidettiin ihan hyvinä. Viisari vehkeissä kai hajontaa, ja jos pitäisi olla läskipyöriin sopiva että että isompiin paineisiin, kompurakäyttöön, niin jos pienille paineille tarkoitetun vahingossa lättäsee ylipaineeseen, niin se voi olla siinä.

Tarkoitatko tätä Bilteman mittaria (kuva liitteenä), tuolla sivulla, eikä käyttöohjeessa osunut silmään tarkkuudesta/virheestä mainintaa.

Motonetiin linkatussa (liite Wonder Eurodainu analoginen) markkinoidaan "näyttötarkkuus 0,1 bar" en ihan varma mitä tarkoittaa, mutta tuota pidetään hyvänä tuotteena.

Jos Xiomi yltää saamaan (0,1bar) tarkkuuteen, niin ei kuullosta huonolta, jos Bilteman vehje näyttää paljon numeroita, muttta käyttäjä ei tiedä mikä on tarkuus, niin turhat digittit (numerot) on haitaksi, luovat väärää mielikuvaa.

Jos oikeasti tarve sadasosa baarin tarkkuudella mittauksiin (2-3 baarin välillä), niin linkattu bilteman mittari ei näillä pohjustuksilla vakuuta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 756
Viestejä
4 556 671
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom