Työkalut ja muut vehkeet

Jos sulla on jo yksi rikkinäinen ctek niin miksi pysyisit samassa merkissä? :D Täältä löytyy kaksi XS3600, jotka toistaiseksi ovat kyllä toimineet.
Varmaan siksi, koska jos niissä on tosiaan vielä tuo 5v takuu, niin vaikea on perustella merkin vaihtoa muilla kuin tunnesyillä, varsinkaan kun eivät nuo tietääkseni mitään erityisen vikaherkkiä ole olleet. Eipä silti, varmaan ihan ok laitteita ovat ne Exidetkin.

Sen Exiden lämpötilakompensoinnin hyöty lienee vähän niin ja näin, kun ei se akun lämpötilasta kuitenkaan mitään tiedä, vaan päättelee ympäristön lämpötilasta, että pitäisikö sittenkin ladata vähän rauhallisemmin.
 
Jos sulla on jo yksi rikkinäinen ctek niin miksi pysyisit samassa merkissä? :D Täältä löytyy kaksi XS3600, jotka toistaiseksi ovat kyllä toimineet.

No eihän se Exide välttämättä yhtään sen parempi laatuinen ole. Tuo nykyinen on kuitenkin ollut käytössä varmaan 7v. Jos Exidessä tosiaan vain 1v takuu, niin ei tuo hirveästi houkuttele ostamaan.
 
Tuli toisaalla vastaan, mutta jaetaan täälläkin. Jos jollakulla sattuu vaikka kyseinen nosturi olemaan käytössä. Vannetukku näyttäisi olevan vähän nihkeä ilmoittelemaan tämmöisestä pienestä jutusta:
3olow.jpg

Näinhän siinä oli yhdelle onnekkaalle käynyt
putga.jpg

b00h6.jpg

ub0nn.png
 
Tuosta tekee ongelmallisen se, että samaa kiinanosturia saatetaan myydä miljoonalla eri nimellä ja värivaihtoehdolla. Eli saattaa olla muidenkin myymissä samaa vikaa.
Nyt tuo päätös löytyy netistä.
 
Minkäslaista akkukäyttöistä mutterinväännintä porukka suosittelisi? Iskutoiminto ehdoton autohommiin.

Edit: Kohtuullinen hinta on pääasiassa, koska käyttö on kuitenkin aika satunnaista.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaista akkukäyttöistä mutterinväännintä porukka suosittelisi? Iskutoiminto ehdoton autohommiin.

Edit: Kohtuullinen hinta on pääasiassa, koska käyttö on kuitenkin aika satunnaista.

Kannattaa käydä paikanpäällä noita katselemassa. Ovat keskimäärin aika isoja ja eivät sovi pienii väleihin. Itse harkitsin, että olisin ostanut tuollaisen, mutta ainakin täysikokoiset 1/2" mopot on niin isoja, että niiden käyttö on aika rajallista.
 
Dewaltin perinteinen hiiliharjallinen oli Bauhaussissa alkuvuodesta sen verran edullinen (5Ah akuilla) että tarttui käteen. Ei mikään überpyssy, mutta toisaalta painon puolesta ihan mukava käyttää. Purin yhden auton varaosiksi ja oiskos vain parissa kohdassa tarvittu järeempää paineilmapyssyä. Käytännössä melkein koko auto tuli purettua kahdella akulla, eli virtaakin riittää. Jos toi menis rikki niin ostaisin kyllä toisen samanlaisen. Hinta oli (/on?) jotain välissä 200-250 kahdella akulla.

Niin joo, vääntöä Dewaltissa on sen verran että 130nm momenttitangolla kiinni lyödyt pyöränmutut/pultit aukee kuin vettä vaan. Jos joku momenteista tietämätön on leikkinyt Tarzania jatkovarren kanssa, niitä joutuu naputtelemaan jonkin aikaa aukipäin. Yleisesti ottaen pyöränmuttereihin riittävä silti.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi ostella työkaluja auton huoltoa ja korjausta varten. Mikä olisi riittävän hyvä hylsysarja? Olisiko tällainen hyvä BGS 2292 - Steckschlüsselsatz 1/4",3/8",1/2" 171-tlg. | eBay Lisäksi tarvitsen ainakin lenkkiavaimet.

Voisiko tämän ketjun aloituspostaukseen tehdä samankaltaisen listan eri työkalumerkeistä kuin ketjussa "Hyvät ja huonot varaosamerkit" on listattu varaosamerkkejä?
 
Itsellä on tuo sarja ja hintaisekseen ihan hyvä. Parin kärjen osalta valmistusprosessit jäänyt puolitiehen, muuta valittamisen aihetta ei ole vielä tullut vastaan. Bgs:ltä uskallan suositella tuota BGS 1196 lenkkisarjaa joka itseltä löytyy. Kannattaa myös hommata joku nivel väännin, jolla saa enemmän voimaa kuin noilla satsin räikillä.
 
Kannattaa katsastaa myös Amazon de,samat sarjat mynnissä mutta tulee ilman postikuluja.Tuota hylsysatsia on mynnissä yli kymmenellä eri nimellä.
 
Aiaiai, tulee päänsärky jo siitä, että näkee tommoset ikean siirtoleukapihdit :hammer:

Knipexin cobrat ovat aivan uskomattoman hyvät esim. noihin paskoihin verrattuna :rolleyes:
Tuollaisia nitkutettavia en suosittele kenellekään.
 
Arvon techiläiset!

Omistan Motonetista hankitun ½" momenttiavaimen sekä pienemmän momenttiavaimen. Youtubesta kuuntelin että nuo avaimet pitäisi joka vuosi kalibroida. Pienempi avain on ainakin 10 vuotta vanha ja tuo suurempi on 5 vuotta vanha enkä ole koskaan kalibroinut noita. Onko kukaan koskaan käyttänyt kalibroitavana omia momenttiavaimiaan?
Voisiko kotioloissa tehdä jonkinlaisen testin noille avaimille jotta näkisi on niissä asetukset kohdallaan?
Tuossa isommassa motonetin avaimessa on erilainen kahva kuin pienemmässä. kahvaa ei saa auki jotta kalibrointi onnistuisi. Avaimen päässä on jonkinlainen sokka ja siitä avaimen saa auki.

Voit testata sen momentin kotona.
Momentti on voima * vaikutusmatka. Jos avaimessa on asteikkona kgm niin lasku on tosi helppo. Esimerkiksi 10kg paino 1m varren päässä, niin avaimen pitäisi naksahtaa 10kgm kohdalla.
Kalibrointi tehdään sitten yleensä avaamalla siitä päälipuolelta joku ruuvi joka pitää avaimen sisällä olevaa jousta paikallaan. Sitä sitten säädetään kireälle tai löysemmälle tarpeen mukaan. Tai sitten kirjoitat avaimeen että säätö avaimen asteikkoon X onkin arvo Y.

Omasta mielestä tommoset lukittavat siirtoleukapihdit on tosi kömpelöt. Stahwillen pihdit ovat hyvät. Nopeat siirtää, pysyvät hyvin siinä asennossa ja kätevät käyttää.
 
Kyllä sillä on kalibroinnissa aika paljonkin merkitystä.
Momenttiavain - 7445-200 Momenttiavain 40-200Nm 1/2" - 6422472 - Bahco
Esimerkiksi tuokin painaa itsessään jo reilut 1,3kg
jep, siitä tulee sitten käytännössä 0,65kg*varren pituus*0,5. Toi varren pituus tollasessa perus momenttiavaimessa on jotain 40cm luokkaa, eli siitä tulisi huikeat 0,065kgm kun mitattaisiin vaikkapa 10kgm voimaa (25kg tuon 40cm varren päässä) ei tuo yhtäkkiä vaikutakaan mitään ja helppohan se on lisäksi laskea mukaan. Sitäpaitsi parin prosentin heitto tollasella skaalalla olevassa momenttiavaimessa ei oikeasti vaikuta mitään, jotkun aidot tarkkuusvehkeet sitten homma erikseen.
 
Tuohon momenttiavaimen kalibrointiin liittyen, kaverin tallissa oli joku satunnainen varmaan +10v vanha motonet/biltema-akselin momenttiavain, jota on käytännössä aina pidetty kahva momenttiin kiristettynä. Alettiin tekemään kansiremppaa, ja teki mieli saada pultit oikeasti momenttiin joten tarkastettiin tuon avaimen tarkkuus ihan mitatulla vesimäärällä ämpärissä. Kalibrointi oli tarkempi ja toistettavampi kuin tuo mittaustapa, eli puhutaan alle parin newtonmetrin heitoista suuntaansa. Yllättäen vanhan halpisavaimen tarkkuus ei ollut kärsinyt säilytyksessä ollenkaan, vaikka sen sanotaan pilaavan avaimen. :eek:

Hyvä työkaluhankinta on kyllä ollut Hazetin 9012M pulttipyssy, pienestä koosta huolimatta potkua löytyy yllättävän paljon (max. irroitusmomenttia luvataan 1100 Nm, "suositeltu irroitusmomentti" 610 Nm). Pyöränpultit lähtevät käytännössä saman tien auki ja pösön alkuperäinen alapallonivelkin irtosi ruosteistaan hetken hakkaamisen jälkeen. Kyseessä on kuitenkin 35-40mm halkaisijan hienokierre, joka oli vedetty 250 Nm momenttiin 18 vuotta sitten :vihellys:. Kompurana joku pikkugerni, jossa säädinkin tuntuu ahdistavan, sillä pyssy lyö aluksi pari iskua kovempaa, mutta meno heikkenee hieman jos liipaisinta pitää pohjassa.

8n9SOAQ.jpg
 
Vaikka kuinka monet knipexit tullut puristettua poikki. Parhaimmat on käyttää, mutta ei välttämättä kestävimmät.
Miten olet väärinkäyttäny niitä? Tuskin ihan käsivoimin näin tapahtuu tai ylipäätään jos pysytään valmistajan speksissä. Elektroniikka sivuleikkureilla ei kannata paksua pahvia katkoa...
 
Kyllä kaiken rikki saa, yksi kaveri on vääntänyt muutaman rautakangen piloille, viimeksi se onnistui rikkoa ruuvipenkin kun väänsi hydrauliletkua putkesta irti :D
 
Ei kai kukaan tuolta nivelen kohdalta sitä kiskokaan.

Leuoista sen luulisi ensinmäiseksi pettävän, mutta toki pitkällä putkella saa varrenkin poikki.

Kyllä kaiken rikki saa, yksi kaveri on vääntänyt muutaman rautakangen piloille, viimeksi se onnistui rikkoa ruuvipenkin kun väänsi hydrauliletkua putkesta irti :D

Rautakangen saa helposti solmuun nimim. 75kg :D Sen kun kerran vääntää niin on entinen.
Siis mitä viilapenkistä on hajonnut? Ruotsissa vinkkejä kierteitä ja leukoja on joskus hajonnut, mutta ei sen kummenpaa.
 
Rautakangen saa helposti solmuun nimim. 75kg :D Sen kun kerran vääntää niin on entinen.
Siis mitä viilapenkistä on hajonnut? Ruotsissa vinkkejä kierteitä ja leukoja on joskus hajonnut, mutta ei sen kummenpaa.

Juu olen minäkin vääntänyt :D

Koitin etsiä puhelimesta kuvaa siitä penkistä mutta enpä nyt tähän hätään löytänyt...siitä meni itse mekanismi eli kierteet viimeiseksi, eli ei tiukannut enää. Aikaisemmin särkyi toinen puoli leuoista, se oli siis sellainen vanhan mallin hyvä penkki, jossa oli kahdet leuat jotka käännettävissä 360 astetta.

Tilalle ostin isoimman bilteman mallin satasella (Ruuvipuristin - Biltema onko kokemuksia tästä?), 20kg tuolla painoa joka on melko kevyt tuohon entiseen verrattuna :D Mutta eipä vaan tule joka päivä myyntiin niitä vanhoja hyviä penkkejä :(
 
Taannoin veneen ohjausjärjestelmän kanssa teutaroidessa piti jotain +40mm mutteria kiristellä. Eihän työkalupakista niin isoa avain löytynyt ja jakoavainkin oli liian pieni. Hammastetulla siirtoleukapihdillä homma tuli tehtyä ja paskottua pinnat samalla. Vastaavia kohteita tulee silloin tällöin vastaan. Joku aika sitten äkkäsin Knipexiltä nerokkaan jakoavaimen korvikkeen ja ostin samantien 300mm mallin (melko kallis kyllä...) Täytyy sanoa että nerokkain ja monipuolisin työkalu mitä olen pitkään aikaan, ellen jopa koskaan käyttänyt.



Tämän jälkeen jakarit metallinkeräykseen ja ei tarvi ostella kilotolkulla isoja kiintoavaimia varaston pohjalle tilaa viemään. 300mm malli maksoi jyrkät 69€ mutta toisaalta se taitaa tulla melko lailla edullisemmaksi kuin ostaa isoja kiintoavaimia, sanotaanko nyt 32-60mm välillä satunnaiseen käyttöön.
 
Lisätään tähän "vinkkilistaan", jarrusylinterin ruostuneen ilmausruuvin irrotus, kun ei enää perusavaimilla aukea, eikä lämpöä ole saatavilla , testatusti :) :
-Lyödään taltalla mutterin reunaan, jotta alkaa pyöriä => jos ei ala niin katkeaa
- laitetaan (hakataan esim. vasaralla) 4mm (T15-T20) halpis-sarjasta torx-kärki katkenneen ilmausruuvin reikään ja väännetään kärkihylsyllä.
=> todetaan, että onneksi kärki vain vääntyi kierteelle (olisi voinut katketakin).
- haetaan kätköistä IRONSIDE (Made in Germany) laadukas 4mm torx-kärki ja lyödään mosgalla sisään ja väännetään ilmausruuvi pois, tarkistetaan torx-kärjen kunto, todetaan sen olevan kuin uusi.
Ja ollaan tyytyväisiä, kun ei tarvinnut irrottaa jarrusylinteriä.

Yhteenveto työkalulla ja työkalulla on eroa.
-Viisaampi olisi laittanut jo auton ollessa uusi ruuveihin ruostumista estävää ainetta (olen käyttänyt alustamassaa), mitä te käytätte?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ihan testatusti Tiikerimassalla, liukeni muistaakseni liuotinbensalla. Miksi ei saisi laittaa?

Ei syytä, kaikkea saa ja voi toki laittaa, enpä vain ole vielä koskaan moisesta kuullut tuossa käytössä, enkä testannut :) Tiikerimassasta löytyi masinisteilta juttua: Tiikeri alustamassa. - Masinistit.com

TeknoR:n valikoima myös itsellä käytössä, kuparitahna ja terva yleisimpinä :tup:
 
edit: tämä taisi olla väärällä alueella. Halusin vain reikiä puuhun..
 
Viimeksi muokattu:
Minun pitäisi potkia hereille pari kaiutin- ja subwooferprojektia. Minulla on ollut semmoinen parempi Dremel ja ympyräkitti + kuviosaha, jolla olen askarrellut reiät aiemmin. Nyt jo toista kertaa Dremelin terä hajosi ja en enää osta uutta. Erityisesti MDF on Dremelille ongelma.

Käyttöä on muutaman kaiuttimen ja subwooferin verran, niin en haluaisi hirveästi panostaa. Kuviopuu tekisi etupaneelit halvemmalla ja paremmin kuin satasen vehkeellä, niin näistä kahdesta on valittava:
Monitoimityökalu MFT 180 - Sahanterä - Biltema
Yläjyrsin, 1200 W - Sähkötyökalut - Biltema

Minulla siis on porat, hiomakoneet ja kuviosaha. Tuo monitoimityökalu käsittääkseni käy sahausjäljen tasoittamiseen, mutta yläjyrsimellä voisi saada valmiiksi kivoja pyöreitä reikiä?

Ehdottomasti yläjyrsin. Kaverin kanssa on rakenneltu subbareita ja kaiuttimia, ja ehdottomasti siisteiten elementin reiän saa kaiverrettua tuolla yläjyrsimellä. Käytössä on Betax-merkkinen vanha markan halppiskone, joka näyttää lähes identtiseltä bilteman laitteen kanssa.

Pienellä virittelyllä on saatu tehtyä jopa 18" elementin reiät syvennyksineen, keskelle ruuvi pystyyn ja jyrsimen "reunanseurain" väärin päin paikalleen. Eli sama lisäosa, mikä tuossa bilteman kuvassa on paikoillaan, mutta siten, että peltiläpyskä on tankojen yläpuolella. Toki ympyröitä saa ajettua vaikka napakan langan varassa ruuvin ympäri, mutta pienin mahdollinen säde määräytyy tietysti koneen jalan ulkolaidan ja terän reunan perusteella.

No niin. Tein 2 momenttiavaimelle tarkastuksen. Hankin motonetistä halvan matkalaukkuvaa'an tuohon hommaan. Avaimet ovat noin 10 vuotta ja 5 vuotta vanhat. Molemmissa oli sama mittaustulos. Momenttiavaimet naksahtavat 8% verran liian aikaisin. Avain asetettu 27kg kohdalle ja avain naksahtaa 25kg kohdalla. Voi vaakakin näyttää tietysti liian vähän.

Testasitko siis jossain 120 Nm kieppeillä (27 kg, ~45 cm varrella=120 Nm)? Kotioloissa alle 10% tarkkuus on mielestäni jo suhteellisen hyvä, jo sentin virhe pituuden mittauksessa/vaa'an sijainnissa tuossa kohdassa aiheuttaa n. 0,6 kg virhettä.

Tuolla aiemmin puhuttiin myös avaimen itsensä aiheuttamasta momentista: jos testasit vaakatasossa, niin puolentoista kilon avain tuottaa tuolla 45 cm varrella ~0,34 kgm / 3,31 Nm vääntöä (olettaen avaimen painon resultantti puoleen väliin vartta, 1,5 kg*0,5*0,45 m). Vaa'an vedon tulee myös kohdistua tasan suorassa kulmassa, 10 asteen poikkeama tuottaa 1,52% liian suuren vaa'an lukeman.
 
Tiikerimassaa itselläkin kovettunut purkki. Ei ollut hyvää missään kun halkeilee. Itse käytän kotelosuojaa pääasias. Ohutta tunkeutuvaa eikä halkeile. Kivisuihkujen kohtiin sit varsinaista suihkutettavaa massaa. Missään muualla en näe. Varsinaiselle massalle funktiota. Kunnon kerros kotelosuojaa on osumissakin parempi kunnei lähde irti vaan läästiintyy vaan.

Ja tuolla samaisella kun ne pultin kannat ja näkyvät kierteet käsittelee niin tunkeutuvuuden takia ei vedelle ole tilaa. Vähän liuotinta niin soranen likaantunut kotelosuoja lähtee pois ja kierre kuin uusi. Todella kuumat paikat tietenkin eri asia. Mutta jarrunipat ei nyt niin kuumaksi edes tule että vielä olis liian kuumia.

Mitä liuotinta käytät tuon kotelonsuoja-aineen poistoon? Tosta Tiikerimassan käytöstä on todella pitkä aika, joten muistikuva on jo hatara, mutta kyllä se toimi (saatoin ehkä sitä lisäkin pyöränvaihdon yhteydessä?).

Nyt laitoin "Finicor 3" alustamassaa, täytynee tarkkailla sen käyttöytymistä.
 
edit: tämä taisi olla väärällä alueella. Halusin vain reikiä puuhun..
Pistosaha on subbarin reiän tekoon hyvä (pora pienempiin reikiin), multakin lähtee ääni sille yläjyrsimelle (se toinen ei oikein sovi ko. hommaan) sillä saa kolot ja huullokset kunhan on sovivat terät ja ohjaimet.
 
Jyväskylän terrassa on kaikki ryobin sähkötyökalut -50% myös akut lähtee halvalla
 
harmi :D tollanen mutterinväänninsetti tai pelkkä konekin on ollut hakusessa 1/2 tuuman karalla ja tolla -50% hinnalla olis takuuvarmasti lähtenyt ryobin kone matkaan.

Ite kävin 10 jälkeen tänään ja ei ollut enää hyllyssä 1/2 karalla mutterinvääntimiä. Kaikkeen muuta tais kyllä ollakin
Otin sit itelle yhden iskevän ruuvin vääntimen.
 
MTX Basic työkalupakki pyörillä | Motonet Oy

Mahtaako kenelläkään olla kokemusta tuollaisesta työkalupakista. Tarvisin töihin jotain tuon kaltaista, eikä tuo ainakaan ole hinnalla pilattu. Onko tukeva ja vankka? Ensi viikolla vasta asiaa motonetin suunnalle, niin kyselen etukäteen jos jollain olisi kokemusta.
 
Tosin tuossa voi mennä komeasti pöpelikköön, jos ei ota sitä varren tuomaa massaa mukaan.

Entäs jos pultin laittaakin momenttiin kääntämällä vartta maasta ylöspäin? Entäs jos kääntää vaakasuunnassa?

Ei sitä varren massaa voi oikeasti kalibrointiin ottaa mukaan.. Se on ihan häviävän pieni kuten jo todettu, ja toisekseen se vaihtelee sen mukaan miten työkalua käytät.
 
Entäs jos pultin laittaakin momenttiin kääntämällä vartta maasta ylöspäin? Entäs jos kääntää vaakasuunnassa?

Ei sitä varren massaa voi oikeasti kalibrointiin ottaa mukaan.. Se on ihan häviävän pieni kuten jo todettu, ja toisekseen se vaihtelee sen mukaan miten työkalua käytät.
Kyse oli avaimen kalibroinnista - ei pultin laittamisesta momenttiin.

Kalibroidulla avaimella voi sitten laittaa pultin momenttiin haluamassaan asennossa.
 
Onko kenelläkään kokemuksia momenttisauvojen käytöstä sähköisen mutterinvääntimen kanssa? Olisi tulossa Dewaltin 200Nm vääntävä akkukone ja lueskelin ettei momenttisauvat toimisi oikein vähemmän vääntävien koneiden kanssa. Tietysti sauvoissakin on eroja, Bahco olisi varmaan hyvä mutta maksavat 15€ kpl...
 
Onko kenelläkään kokemuksia momenttisauvojen käytöstä sähköisen mutterinvääntimen kanssa? Olisi tulossa Dewaltin 200Nm vääntävä akkukone ja lueskelin ettei momenttisauvat toimisi oikein vähemmän vääntävien koneiden kanssa. Tietysti sauvoissakin on eroja, Bahco olisi varmaan hyvä mutta maksavat 15€ kpl...

Mä en usko että sillä bahcolla on mitään eroa niihin halvempiin momenttisauvoihin. Muuta kuin se että se on bahco ja hinta on kovempi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 649
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom