Saako alle tonnin kunnollista pylväsporakonetta/pennkkiporakonetta, vai onko käytetty vanha ainoa vaihtoehto? Olen katsonut OPTidrill D 23Pro Optimum 400V poraa, mutta kiinassahan sekin on tehty.
No harrastuskäyttöön tietty tulee, että varmaan se ja sama, mutta kun on tottunut käyttämään kunnollista poraa konepajassa kakarasta asti...
Ei saa ja tiukkaa voi tehdä toimivan käytetynkin hankkiminen tonnilla, jos ei käy joulu ja olet oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Tietysti kyllähän tuollaisella hihna Optimumilla porailee reikiä paksumpaankin tavaraan, kun etenee varovaisesti, mutta ei se silti mikään oikea vaihdekone ole.
Itselläni on hallilla Optimumin S150G Vario vannesaha ja edelliseen työpaikkaani ostin vanhan sahan tilalle Optimumin S350G Varion, eikä kummassakaan ole esiintynyt varsinaisia ongelmia.
Omassa sahassani oli tosin heti uutena ohjausboksi pimeänä, mutta Koneboss hoiti takuun hienosti ja saha kävi heillä Turussa ohjauskortin vaihdossa kuluitta.
Eli sen puolesta nuo kiinassa valmistetut Optimumit ovat ihan ok laatua jopa kevyeen konepajakäyttöön, mihinkään jatkuvaan sarjatuotantoon en välttämättä hankkisi.
Itselleni olen katsellut uutta tai käytettyä hammasrataskonetta, jolla onnistuisi pienimuotoinen jyrsintä.
Käytettyjen kunnosta ei aina tiedä ja ainakin huutokaupoissa vanhojen hinnat nousevat jo uusien halpamerkkien tasolle, joten olen päätynyt uuden hankintaan, kunhan saan hallini parviprojektin valmiiksi ja tilan koneille sekä hitsauspöydälle.
Tosin pidän silmäni auki, jos jollain olisi sopivasti tarjolla hyvä käytetty Arboga tai Strands.
Uudeksi poraksi olen katsellut Optimumin Optidrill DH40:stä sekä Holzmannin ja Bernandon vastaavaa konetta.