Hans Heyer
Tukijäsen
Uskollinen 25 vuotta palvellut kompura alkaa vetelemään viimeisiään pajalla ja nyt pitäisi seuraajaa alkaa miettimään. Onko porukalla minkä merkkisiä ja mallisia käytössä ?
Budjetti 300-400€
- Käyttö perus pulttipyssyt yms paineilmatyökalut, pienet maalaushommat ja hiekkapuhallushommat.
- Min. 50 l ( entinen 25l ja on jo pitkään tuntunut liian pieneltä)
- Hihnavetoinen vai perinteinen sylinterivekoitin?
Itse hommasin vuosi sitten tuollaisen pikkupöristimen tilalle bilteman 50l / 10bar kompuran, huomattava parannus vanhaan.
Valovirtakoneissa ei oikein löytynyt tuohon noin 200-300e luokkaan parempaa. Voimavirtakoneissa hinta taas pomppaa
Tuollainen on ollut omalla hallillani sekä kaverin tallilla käytössä nyt jonkun 7 vuotta, ostettiin molemmat samanlaiset kompurat, kun oli aikoinaan IKH:lla tarjouksessa muistaakseni 349 €.
Kummassakaan ei ole esiintynyt mitään varsinaista vikaa, mitä nyt omastani hajotin painesäätimen liialla runnomisella ja kaikki hommat naulaimen ja pulttipyssyn käytöstä maalaukseen ovat onnistuneet ihan hyvin.
Ihan pätevä laite moneen hommaan ja näppärä ottaa mukaan mökille, venerantaan yms. jos tarvitsee tehdä hommia muualla kuin omalla pajalla.
Hallille minulla olisi tarkoitus ostaa isompi kompressori jossain välissä, kunhan saan parven kuntoon ja hallin muutenkin järjestykseen, että voi tehdä jonkinlaisen pienen paineilmaverkoston parilla ulostulolla ja 20 metrin letkukelalla, jolloin kompressorin voisi asentaa "kiinteästi" parvelle ja koteloida melun pienentämiseksi.
"Uudeksi" kompressoriksi minulla olisi jo vanha 80-luvun 3-vaihe Husqvarna 250-litraisella säiliöllä, mutta voi olla että ostan sen tilalle IKH:lta tällaisen tai sitten metsästän jostain riittävän hyväkuntoisen käytetyn ruuvikompuran.
Naapuri oli hankkimassa ruuvikompuraa, mutta kompurafirman huoltomiestä jututettuaan tuli toisiin ajatuksiin, ruuvi ei tykkää jos ei ole jatkuvassa käytössä.