Työkalut ja muut vehkeet

Noissa terissä on kyllä paljon eroja. Välillä tekee kolme reikää ja terä menee päreiksi ja välillä 30... ja saman merkkisiä teriä. Usealla eri merkillä käynyt tämä.
 
Ei ole hyvää ja halpaa mutta jos hyvän haluaa niin rukon hinnalla saa oikeasti hyvän. Määrä kun ei korvaa laatua.

Tässä on hinta ja laatu kohdallaan.


Ei ruko mikään huono terämerkki ja ole tuon pienen punaisen laatikon saa rukona halvemmalla enkä yllättyisi vaikka olisi täysin samoja teriä laatikossa eri logolla.
 
Ei se merkkinä huono ole mutta rukolla on myös huonoja teriä. Ei tommosessa bulkki salkussa ole hyviä teriä. Eiköhän myös Dormerilla ole huonoja teriä mutta noi A002 terät on huippu hyviä.
 
Dormerit on kyllä todella hyviä teriä mutta niissä tuntuu todella herkästi lohkeavan pieni pala kärjestä varsinkin käsiporalla. Oudon kärjen muodon ja pinnan takia uudelleenteroitus onkin sitten haastavampaa.
 
Tekeekö alle 100€ momenttiavaimilla mitään ja mikä olisi hyvä ja mahd. edullinen? Käyttö olisi renkaanvaihdossa ja satunnaisissa autorempoissa.
 
Vaikka tämä enemmän autonrassailuun keskittyykin, niin laitetaan kysymys muista työkaluista. Eli onko suosituksia halvoista sähkösahoista? Vai onko kaikki merkistä riippumatta sutta ja sekundaa? Satunnaisesti on tarvetta sahailla pienissä rempoissa lautaa, vaneria yms. Ja onko pistosaha + käsisirkkeli satunnaiselle nikkarille hyvä setti vai pärjääkö jopa pelkällä pistosahalla. Jiriisaha liu'ulla olisi kyllä monessa hommassa kätevin, mutta maksavat perhanan paljon, kun käyttöä on aika vähän.
 
Tekeekö alle 100€ momenttiavaimilla mitään ja mikä olisi hyvä ja mahd. edullinen? Käyttö olisi renkaanvaihdossa ja satunnaisissa autorempoissa.

Lidlissä aikanaan ollut halpa parkside on ainakin ollut ihan hyvä, vähän käyttöönoton jälkeen testatessa noin 4% sisään meni luvatusta, mikä paketissakin luki.
 
Vaikka tämä enemmän autonrassailuun keskittyykin, niin laitetaan kysymys muista työkaluista. Eli onko suosituksia halvoista sähkösahoista? Vai onko kaikki merkistä riippumatta sutta ja sekundaa? Satunnaisesti on tarvetta sahailla pienissä rempoissa lautaa, vaneria yms. Ja onko pistosaha + käsisirkkeli satunnaiselle nikkarille hyvä setti vai pärjääkö jopa pelkällä pistosahalla. Jiriisaha liu'ulla olisi kyllä monessa hommassa kätevin, mutta maksavat perhanan paljon, kun käyttöä on aika vähän.
Porakone, sopivia isojakin teriä, pistosaha ja akkukäyttöinen 125mm tms kokoinen käsisirkkeli, niillä pääsee pitkälle. Ostan ittelle heti, kun taas tarvetta puskee nikkarointiin, Makitan akkukäsisirkkelin rungon, sen pienen. Ja ehkä puukkosaharungon..

Ja sellanen huomio, että ruuvipuristimet + ohjain auttaa pitkälle kun haluaa suoraa sahata. Sähkövehkeellä.

Edittiä vieläkin; 2020 ruuvipuristin on sitten näitä yhden käden kanssa käytettäviä eikä enää 1500 luvun kierremalleja. Törkeän käteviä kun vähän totuttelee käyttämään;
 
Vaikka tämä enemmän autonrassailuun keskittyykin, niin laitetaan kysymys muista työkaluista. Eli onko suosituksia halvoista sähkösahoista? Vai onko kaikki merkistä riippumatta sutta ja sekundaa? Satunnaisesti on tarvetta sahailla pienissä rempoissa lautaa, vaneria yms. Ja onko pistosaha + käsisirkkeli satunnaiselle nikkarille hyvä setti vai pärjääkö jopa pelkällä pistosahalla. Jiriisaha liu'ulla olisi kyllä monessa hommassa kätevin, mutta maksavat perhanan paljon, kun käyttöä on aika vähän.

Liukujiirisirkkeliä ei kyllä voita oikein mikään, jos on tarvetta sahailla lautaa, listoja, kakkosnelosia yms. eri kulmiin, eli kannattaa harkita sen 200 € sijoittamista vaikkapa Makitan liukujiirisirkkeliin.

Levyt kyllä pienii satunnaisessa nikkaroinnissa ihan käsisirkkelilläkin, kun käyttää jo mainittuja kunnon puristimia ja suoraa ohjuria siihen hommaan.
Jos levyjä pienii suurempia määriä, on kunnon omilla jaloillaan seisova pöytäsirkkeli ehdoton.

Pistosahassakin kannattaa satsasata laatuun ( sekä terien laatuun ), jos sillä meinaa sahata yhtään enempää kuin satunnaisia pikku reikiä tai levyn/parketin kulmia ja nämäkin onnistuvat kunnon vehkeellä paljon paremmin.

Itselläni on perus rakennus/remontti kalustona yli 10 vuotta vanha Boschin sinininen liukujiirisirkkeli, Boschin sininen 185 mm käsisirkkeli ja Dewaltin vanhat johdolliset puukkosaha sekä pistosaha.
 
Mulla on Motonetin muutaman kympin momenttiavain. En tarkkaan muista paljon maksoi mutta ei se kallis ollut.
Hankin sen v. 2012. Testasin jokin aika sitten sen tarkkuuden matkalaukkavaa'alla. Heitto oli noin 8%.

Oliko matkalaukkuvaaka kalibroitu?
 
Oman Bilteman avaimen tarkastuttin ETRA:n päivillä. 40Nm, 80Nm ja 120Nm, heittoa oli ainoastan kymmenyksen numerossa (xx,x).

Mä käytin telakan kalibrointipisteellä kun kaveri on siellä töissä ja sama lopputulos. 3 vetoa per Nm-lukema ja viidellä lukemalla mittaus.
 
Oma noin 7 vuotta vanha Bilteman 20-250 Nm momenttiavain on mennyt jo useamman kerran läpi kalibroinnista ihan reilusti alle sallitun 4% heitolla.
On tullut testautettua nuo omat momenttiavaimet lähes vuosittain, kun tuttu työkalukauppias noita kalibrointeja tekee päivittäin.
 
Mikä työkalu olisi sopiva jarruputkien päiden tekemiseen? Erilaisia putkenpäitäkin näyttää olevan paljon erilaisia, kun on din/sae ja palloa tai kartiota. Auto on 2003 opel meriva, mutta luulisi uudemmissa eurooppalaisissa autoissa olevan samanlaiset putkenpäät. Toinen ihmetyksen aihe on liitosnipat. Opeliinkin on motonetin valikoimissa jarruputkia TX, D ja A mallisilla nipoilla. Onko niissä jotain merkittävää eroa?
Motonetissä olisi tuollainen bahco 32,90 €. Onko se ihan kelvollinen? Bahco 4480/2-ZD jarruputkityökalusarja | Motonet Oy
 
Mikä työkalu olisi sopiva jarruputkien päiden tekemiseen? Erilaisia putkenpäitäkin näyttää olevan paljon erilaisia, kun on din/sae ja palloa tai kartiota. Auto on 2003 opel meriva, mutta luulisi uudemmissa eurooppalaisissa autoissa olevan samanlaiset putkenpäät. Toinen ihmetyksen aihe on liitosnipat. Opeliinkin on motonetin valikoimissa jarruputkia TX, D ja A mallisilla nipoilla. Onko niissä jotain merkittävää eroa?
Motonetissä olisi tuollainen bahco 32,90 €. Onko se ihan kelvollinen? Bahco 4480/2-ZD jarruputkityökalusarja | Motonet Oy

Tuolla saa tehtyä joo päät, mutta ei ne kyllä ole samanlaisia alkuperäisten kanssa. Kyllä ne silti nesteet pitää ihan hyvin sisällä, kuparihan muotoutuu kyllä kiristettäessä. Varsinkin jos vielä lämmittää hieman.

Bilteman reilun 100e sarja on ihan kelvollinen työkalu.
 
Mikä työkalu olisi sopiva jarruputkien päiden tekemiseen? Erilaisia putkenpäitäkin näyttää olevan paljon erilaisia, kun on din/sae ja palloa tai kartiota. Auto on 2003 opel meriva, mutta luulisi uudemmissa eurooppalaisissa autoissa olevan samanlaiset putkenpäät. Toinen ihmetyksen aihe on liitosnipat. Opeliinkin on motonetin valikoimissa jarruputkia TX, D ja A mallisilla nipoilla. Onko niissä jotain merkittävää eroa?
Motonetissä olisi tuollainen bahco 32,90 €. Onko se ihan kelvollinen? Bahco 4480/2-ZD jarruputkityökalusarja | Motonet Oy
Itse olen tehnyt muutamaan autoon putkenpäät Bilteman setillä. Mielestäni ajaa asiansa oikein hyvin eikä ole koskaan vielä liitokset vuotaneet.

Tuon blogin ohjeen aikanaan tulostin kyseisen setin sisälle ja sen avulla aina muistutellut mieleen kun tauon jälkeen jotain tekee, suosittelen:

Kannattaa muuten ostaa suosiolla itselle se isohko setti eri liittimiä, jos luulet tekeväsi erimerkkisiin autoihin. Ei kaduta sitten myöhemmin.
 
Mikä työkalu olisi sopiva jarruputkien päiden tekemiseen? Erilaisia putkenpäitäkin näyttää olevan paljon erilaisia, kun on din/sae ja palloa tai kartiota. Auto on 2003 opel meriva, mutta luulisi uudemmissa eurooppalaisissa autoissa olevan samanlaiset putkenpäät. Toinen ihmetyksen aihe on liitosnipat. Opeliinkin on motonetin valikoimissa jarruputkia TX, D ja A mallisilla nipoilla. Onko niissä jotain merkittävää eroa?
Motonetissä olisi tuollainen bahco 32,90 €. Onko se ihan kelvollinen? Bahco 4480/2-ZD jarruputkityökalusarja | Motonet Oy

Tälläisellä aina itsekin ennen tein kupariputket kunnes älysin että tuo on aivan väärä vehje. Tämä tekee SAE-kartiota, kun eurooppalaiset käyttää DIN-kartiota. Kupari onneksi antaa periksi ja liitos yleensä toimii. Säästösyistä olen tilannut 30m ATE:n muovipinnoitettua teräsputkea (maksaa suunnilleen saman kuin muutama metri kuparista, ja samaten ATE:lta olen ottanut nipat, näissä on oikea 11mm avainväli ja materiaalikin on eri planeetalta motonetin yleisosiin). Siihen vaan täytyy olla kunnon työkalut, eikä teräsputki anna anteeksi niin paljoa. Ja niin, se käyttämäni työkalu, KS Tools Flare Fix ECO (n. 60e).


Ohessa vielä Spareto.fi:n osanumerot usein käyttämilleni jarruosille:


Nippa VW Type F, 1J0 611 731, 03.3516-0602.1
Nippa Type F pitempi, halvempi 24.3516-0070.1
Jarruputki 5m, teräs/muovipinnoite 24.8134-0547.1
Jarruputki 31m, teräs/muovipinnoite 24.8134-3147.1
 
Viimeksi muokattu:
Tälläisellä aina itsekin ennen tein kupariputket kunnes älysin että tuo on aivan väärä vehje. Tämä tekee SAE-kartiota, kun eurooppalaiset käyttää DIN-kartiota. Kupari onneksi antaa periksi ja liitos yleensä toimii. Säästösyistä olen tilannut 30m ATE:n muovipinnoitettua teräsputkea (maksaa suunnilleen saman kuin muutama metri kuparista, ja samaten ATE:lta olen ottanut nipat, näissä on oikea 11mm avainväli ja materiaalikin on eri planeetalta motonetin yleisosiin). Siihen vaan täytyy olla kunnon työkalut, eikä teräsputki anna anteeksi niin paljoa. Ja niin, se käyttämäni työkalu, KS Tools Flare Fix ECO (n. 60e).

Toihan näyttää hyvältä työkalulta. Harmi vaan ettei oikein ehdi tilaileen saksan amazonista tms, kun olisi vähän kiire saada auto takaisin ajoon. Tuli jo haettua tuo motonetin bahco ja cu-ni putkea. Käyttö on sen verran vähäistä, ettei yli satasen työkalua raaskinut biltemasta tätä varten ostaa. Jatkoa varten voisin melkein tilata tuon ks-toolsin.
 
Jos perus kupariputkeen jonkinlaisen leviytksen saa päähän millä vaan halpistyökalulla, niin kyllä sen kiristämällä saa pitämään.

Itsellä nykyään jo paremmat työkalut , mutta ei noillakaan aina priimaa synny, mutta sinne se muotoutuu kiristäessä.
 
Painepesuri pitäis hommata nyt kevääksi, hakusessa tällä hetkellä pieni kylmävesipesuri, joko valo tai voimavirta, hintaluokka max 1k€. Katsellut nilfiskiä sthiliä tai kärcheriä. Onko suosituksia? Nilfisk ois 20bar tehokkaampi kuin muut ja vettä tulis pikkusen enemmän läpi kuin muista. Kärcheri ja stihl samoissa tehoissa. Käyttö ois aika sekalaista, auton, 8t kaivurin, isompien osien (lohkon ym) ja kaikken muun sekalaisen pesua
 
Mikä työkalu olisi sopiva jarruputkien päiden tekemiseen? Erilaisia putkenpäitäkin näyttää olevan paljon erilaisia, kun on din/sae ja palloa tai kartiota. Auto on 2003 opel meriva, mutta luulisi uudemmissa eurooppalaisissa autoissa olevan samanlaiset putkenpäät. Toinen ihmetyksen aihe on liitosnipat. Opeliinkin on motonetin valikoimissa jarruputkia TX, D ja A mallisilla nipoilla. Onko niissä jotain merkittävää eroa?
Motonetissä olisi tuollainen bahco 32,90 €. Onko se ihan kelvollinen? Bahco 4480/2-ZD jarruputkityökalusarja | Motonet Oy

Suosittelen tätä. Jos kerran tekee niin silloin menee toi rimpulakin mitä muut ehdottanut mutta jos joskus toistekkin tarvii niin tuo. Kerran kun tekee tolla paremmalla niin toiste ei koske tohon halvempaan
 
Painepesuri pitäis hommata nyt kevääksi, hakusessa tällä hetkellä pieni kylmävesipesuri, joko valo tai voimavirta, hintaluokka max 1k€. Katsellut nilfiskiä sthiliä tai kärcheriä. Onko suosituksia? Nilfisk ois 20bar tehokkaampi kuin muut ja vettä tulis pikkusen enemmän läpi kuin muista. Kärcheri ja stihl samoissa tehoissa. Käyttö ois aika sekalaista, auton, 8t kaivurin, isompien osien (lohkon ym) ja kaikken muun sekalaisen pesua
Kränzle on usein suositeltu ja hyvä kone. Itselläni ollut tämän kevään käytössä pykälää pienempi K1152 ja voin suositella.
 
Painepesuri pitäis hommata nyt kevääksi, hakusessa tällä hetkellä pieni kylmävesipesuri, joko valo tai voimavirta, hintaluokka max 1k€. Katsellut nilfiskiä sthiliä tai kärcheriä. Onko suosituksia? Nilfisk ois 20bar tehokkaampi kuin muut ja vettä tulis pikkusen enemmän läpi kuin muista. Kärcheri ja stihl samoissa tehoissa. Käyttö ois aika sekalaista, auton, 8t kaivurin, isompien osien (lohkon ym) ja kaikken muun sekalaisen pesua
Kränzle on usein suositeltu ja hyvä kone. Itselläni ollut tämän kevään käytössä pykälää pienempi K1152 ja voin suositella.
En voi kans suositella mitään muuta kuin Kränzleä. Itsellä on HD 10/122 ja on kyllä hyvä vehje!

Tuolta porukka on niitä tilannut, mutta myös esim. Kärkkäinen myy ainakin välillä.

Toki ehkä isompi malli voisi olla hyvä jos kerta pikkukaivuriakin peset.
 
Painepesuri pitäis hommata nyt kevääksi, hakusessa tällä hetkellä pieni kylmävesipesuri, joko valo tai voimavirta, hintaluokka max 1k€. Katsellut nilfiskiä sthiliä tai kärcheriä. Onko suosituksia? Nilfisk ois 20bar tehokkaampi kuin muut ja vettä tulis pikkusen enemmän läpi kuin muista. Kärcheri ja stihl samoissa tehoissa. Käyttö ois aika sekalaista, auton, 8t kaivurin, isompien osien (lohkon ym) ja kaikken muun sekalaisen pesua

Harmaa Kärcher on tietysti aina melko varma valinta.

Vaihtoehtoina heittäisin vielä Annovi Reverberin AR-630:sen, josta itselläni on positiivisia kokemuksia, sekä Kränzlen pesurit, jotka ovat monessa paikassa osoittautuneet melko hyviksi ja käytössä kestäviksi .

Itselläni on kokemusta Kränzlen Quadro pesurista, enkä voi oikein moittia mitään osa-aluetta.
 
Tuo Kränzle K2175 TST vaikuttas mielenkiintoisella, ainoa mikä pisti silmään niin pitääkö tuo aina kaataa vaakatasoon käytettäessä?
 
Tuo Kränzle K2175 TST vaikuttas mielenkiintoisella, ainoa mikä pisti silmään niin pitääkö tuo aina kaataa vaakatasoon käytettäessä?
Juuh ohjekirjassa lukee, että vain makaavassa asennossa saa käyttää. Silloin pumpun öljyt on oikeassa paikassa.
 
Mistä löytyisi hyvät nokkakärryt. Siis oikeasti toimivat, ei niitä järkyttävän paskoja punaisia Motonet:n halpiksia tai Bilteman sinisiä, jotka ovat sentään jo vähän parempi yritys. Niitäkin on kahdet jo hajonneet niin voisi kokeilla jotain muuta.

Sellaiset max. n. 100€ ja jolla menisi esim. 4 autonrengasta kerralla (eli kestäisivät n. 100 kg painoa), ilman että taipuvat tai rengas/vanne/akseli vääntyy. Mieluiten metallivanne, ei siis sellainen onneton peltivanne kuin Motonetin mallissa. Muovinen käy kunhan oikeasti kestää ja lisäksi taittuva kuormataso. Ostin Amazoilta Saksasta pari vuotta sitten loistavat kärryt 80€:lla, mutta niitä ei enää myydä ja unohdin ne yhdessä muutossa.
 
Mistä löytyisi hyvät nokkakärryt. Siis oikeasti toimivat, ei niitä järkyttävän paskoja punaisia Motonet:n halpiksia tai Bilteman sinisiä, jotka ovat sentään jo vähän parempi yritys. Niitäkin on kahdet jo hajonneet niin voisi kokeilla jotain muuta.

Sellaiset max. n. 100€ ja jolla menisi esim. 4 autonrengasta kerralla (eli kestäisivät n. 100 kg painoa), ilman että taipuvat tai rengas/vanne/akseli vääntyy. Mieluiten metallivanne, ei siis sellainen onneton peltivanne kuin Motonetin mallissa. Ostin Amazoilta Saksasta pari vuotta sitten loistavat kärryt 80€:lla, mutta niitä ei enää myydä ja unohdin ne yhdessä muutossa.

Halvoistakin saa kunnolliset, kun hitsaa pienet lisätuet ja vaihtaa umpikumirenkaat.

Tämmöisen kävin työmaalle ostamassa ja ihan jämäkän oloinen. Joku suunnittelun kukkanen tuossa taittuvassa jatkossa on, jos sen nostaa ylös, niin hankaa renkaisiin, kun ei ole stoppari sille tehty.

 
Mistä löytyisi hyvät nokkakärryt. Siis oikeasti toimivat, ei niitä järkyttävän paskoja punaisia Motonet:n halpiksia tai Bilteman sinisiä, jotka ovat sentään jo vähän parempi yritys. Niitäkin on kahdet jo hajonneet niin voisi kokeilla jotain muuta.

Sellaiset max. n. 100€ ja jolla menisi esim. 4 autonrengasta kerralla (eli kestäisivät n. 100 kg painoa), ilman että taipuvat tai rengas/vanne/akseli vääntyy. Mieluiten metallivanne, ei siis sellainen onneton peltivanne kuin Motonetin mallissa. Muovinen käy kunhan oikeasti kestää ja lisäksi taittuva kuormataso. Ostin Amazoilta Saksasta pari vuotta sitten loistavat kärryt 80€:lla, mutta niitä ei enää myydä ja unohdin ne yhdessä muutossa.

No kun kärryille selkeästi näyttää enemmänkin käyttöä olevan, niin pariin sataan saa esim. Esko nokkakärryt. Kestää sen 300kg kuormaa ja aika hyvin suunniteltu, eli simppelit,jämäkät ja toimivat.
tuolta sitten kärry kuin kärry vähän spesiaalimpaankin käyttöön Rengastalo
 
Joku 150€ olisi max. hinta mikä kehtaa maksaa. Kalliimpia ei enää uskalla pihalle jättää yöksi. Auton renkaat, multasäkit, klapisäkit, puiden lehdet lehtisäkissä on ollut se normikäyttötarve kotona. Taitaa olla se max 100 kg painoa mitä on tullut kuskattua, mutta nuo halpikset ei kestä kunnolla edes tuollaisia painoja kotikäytössä paria vuotta. Muuttoja ei toivottavasti enää tule, mutta isompia huonekaluja tulee välillä myös yksin siirreltyä. Täytyy katsoa onko täällä IKH:ta. Saisi olla kuitenkin riittävän pitkä se kuormataso, että siinä pysyisi auton renkaat.
 
Painepesuri pitäis hommata nyt kevääksi, hakusessa tällä hetkellä pieni kylmävesipesuri, joko valo tai voimavirta, hintaluokka max 1k€. Katsellut nilfiskiä sthiliä tai kärcheriä. Onko suosituksia? Nilfisk ois 20bar tehokkaampi kuin muut ja vettä tulis pikkusen enemmän läpi kuin muista. Kärcheri ja stihl samoissa tehoissa. Käyttö ois aika sekalaista, auton, 8t kaivurin, isompien osien (lohkon ym) ja kaikken muun sekalaisen pesua

Ehdottomasti Kräntzlen laittaisin, mitä pesuri hommia on töissä ja kavereilla katsellut vuosien varrella.

esim:


Kaverilla ollut vuosia 1152 vanhempi versio, jäätynytkin syksyllä monia kertoja, mutta edelleen toimii kun uusi. Paine/vedentuotto erittäin hyviä ja muutenkin laadukas kokonaisuus, vaikutelmakin on jo ihan työkalun oloinen noihin monen muun merkin muoviverhoiltuihin rämpyttimiin. Varaosien saanti myös jokaista tiivistettä myöten erittäin hyvää. Itsellä ollut käytössä 1152 jo monia vuosia, eikä pahaa sanottavaa ole.

Olikin jo monenpuolesta ehdotettu, mutta yksi suositus sitten lisää muiden joukkoon :) Kärcher ei hirveitä kyllä vakuuta, tutun työpaikalla monen tuhannen euron teollisuus lämminvesipesuri Kärcheriltä ja kahva on kyllä sellanen himpula kun olisi ostanut 200€ pesurin, kahva uusittukkin tietyn välein, mutta kädet märkänä sillä yleensä saa pestä :)
 
Ehdottomasti Kräntzlen laittaisin, mitä pesuri hommia on töissä ja kavereilla katsellut vuosien varrella.

esim:


Kaverilla ollut vuosia 1152 vanhempi versio, jäätynytkin syksyllä monia kertoja, mutta edelleen toimii kun uusi. Paine/vedentuotto erittäin hyviä ja muutenkin laadukas kokonaisuus, vaikutelmakin on jo ihan työkalun oloinen noihin monen muun merkin muoviverhoiltuihin rämpyttimiin. Varaosien saanti myös jokaista tiivistettä myöten erittäin hyvää. Itsellä ollut käytössä 1152 jo monia vuosia, eikä pahaa sanottavaa ole.

Olikin jo monenpuolesta ehdotettu, mutta yksi suositus sitten lisää muiden joukkoon :) Kärcher ei hirveitä kyllä vakuuta, tutun työpaikalla monen tuhannen euron teollisuus lämminvesipesuri Kärcheriltä ja kahva on kyllä sellanen himpula kun olisi ostanut 200€ pesurin, kahva uusittukkin tietyn välein, mutta kädet märkänä sillä yleensä saa pestä :)

Itselläkin pesureita ollut monta, ja monia pesureita käyttänyt noin muuten. Nykyään Kränzle, eikä tule ikävä noita leluja.

Jännä miten kärcher pitää ns. laatustatusta yllä, vaikka on niin pirun muovisia nuo vähän paremmatkin. Enkä puhu pelkästään ulkokuoresta.
Kai se on joskus ollut hyvä.
 
Itselläkin pesureita ollut monta, ja monia pesureita käyttänyt noin muuten. Nykyään Kränzle, eikä tule ikävä noita leluja.

Jännä miten kärcher pitää ns. laatustatusta yllä, vaikka on niin pirun muovisia nuo vähän paremmatkin. Enkä puhu pelkästään ulkokuoresta.
Kai se on joskus ollut hyvä.
Faijalla on ysärillä ostettu kärcher ja toimii kuin uusi, letkun vaihdoin 20v sitten uuteen ja siitä lähtien sekin on kestänyt ja mukava käyttää kun 20m pitkä.

Nykyään aika vähällä käytöllä 5-10krt/v mutta aikanaan oli omakotitalossa päivittäin käytössä ja pestiin veneet ja autot ym.
 
Painepesuri pitäisi kans hankkia tässä keväällä. Ei kyllä 300e enempää kehtaisi laittaa. Lähinnä autonpesuun tulisi ja olen kyllä sen verran laiska autonpesijä ettei käyttökertoja kyllä aivan älyttömästi vuoteen tulisi. Onko Clen G 145 Plus edelleen parasta tuohon hintaluokkaan? Alle 300e tarjouksessa näyttää vähän väliä olevan.

Ja kysytään samaan hengenvetoon, että onko tämä Bilteman alumiinitunkki mistään kotoisin? Kahteen autoon 2krt vuodessa tulee renkaat vaihdettua, että ei nyt ihan älyttömällä käytöllä ole, mutta olisi se kiva ettei tunkki ole sellainen, että joka kerta v*tuttaa kun renkaita alkaa vaihtamaan. Vai onko parempia vaihtoehtoja 100-150e hintaluokassa? Tällä hetkellä ihan vain perus henkilöautojen kanssa käytettäväksi tulossa.
 
Ja kysytään samaan hengenvetoon, että onko tämä Bilteman alumiinitunkki mistään kotoisin? Kahteen autoon 2krt vuodessa tulee renkaat vaihdettua, että ei nyt ihan älyttömällä käytöllä ole, mutta olisi se kiva ettei tunkki ole sellainen, että joka kerta v*tuttaa kun renkaita alkaa vaihtamaan. Vai onko parempia vaihtoehtoja 100-150e hintaluokassa? Tällä hetkellä ihan vain perus henkilöautojen kanssa käytettäväksi tulossa.

Ihan asiansa ajava vehje tuollainen Bilteman alumiinitunkki on, mitä olen sellaista joskus kaverin tallissa käyttänyt, miinusta tulee lähinnä pikanoston puutteesta ja siitä, että venttiili on on/off tyyppinen, jolloin hallittu lasku vaatii todella tarkkaa kättä.

Jos paino ei ole ongelma ja haluaa säästää 50 € saa vastaavan tunkin myös peltisenä versiona.
 
Lidliin varmaan kohta taas tulee parksiden painepesureita myyntiin. Ne on vissiin lavorin tehtaalla tehtyjä vähän halvemmista osista ja erittäin toimivia. Minulla Lidlin parkside on ollut jo yli 10v käytössä ja edelleen toimii. Nykymallit on vähän muovisempia, mutta varmaan ihan laatutavaraa ja hinta taisi olla 99€
 
Ihan asiansa ajava vehje tuollainen Bilteman alumiinitunkki on, mitä olen sellaista joskus kaverin tallissa käyttänyt, miinusta tulee lähinnä pikanoston puutteesta ja siitä, että venttiili on on/off tyyppinen, jolloin hallittu lasku vaatii todella tarkkaa kättä.

Jos paino ei ole ongelma ja haluaa säästää 50 € saa vastaavan tunkin myös peltisenä versiona.
Joo ei paino ole niinkään ongelma, ei nyt älyttömän pitkiä matkoja tuota tarvitse siirrellä. Tietysti kevyempi liikkuu helpommin laatoillakin, mutta ei nyt maailman suurin asia ole vaikka olisikin vähän raskaampi. Bahco BH1EU3000 hallitunkki 3,0 tn | Motonet Oy Tämä lienee 10e lisäpanostuksella parempi vaihtoehto? Tokikaan ei haittaisi jos tunkki olisi mahdollisimman matala. Nykyiseen autoon oli perusmallinen tunkki hankala saada oikeaan paikkaan vaikka tuo ei mikään madallettu olekaan.

E: Kuinkahan paljon vaikuttaa onko tunkki 2t, 2,5t vai 3t? 1,5t alumiinitunkit olisi kohtuullisen edullisia, mutta kannattaako kuitenkin mieluummin ottaa 2t tai 2,5t tunkki? Tainneet olla perus 2t tunkkeja mitä itse on aiemmin käyttänyt, niin ei oikein osaa itse arvioida paljonko tuo vaikuttaa.


Lidliin varmaan kohta taas tulee parksiden painepesureita myyntiin. Ne on vissiin lavorin tehtaalla tehtyjä vähän halvemmista osista ja erittäin toimivia. Minulla Lidlin parkside on ollut jo yli 10v käytössä ja edelleen toimii. Nykymallit on vähän muovisempia, mutta varmaan ihan laatutavaraa ja hinta taisi olla 99€
Kuinkahan pitkällä letkulla nuo yleensä on ollut? 10m ilmeisesti joskus aiemmin. Sellainen jo riittäisikin mutta jos onkin jollain 6m letkulla niin sitten pitäisi uusi letku jostain hankkia ja kohta onkin pesurilla jo taas hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan pitkällä letkulla nuo yleensä on ollut? 10m ilmeisesti joskus aiemmin. Sellainen jo riittäisikin mutta jos onkin jollain 6m letkulla niin sitten pitäisi uusi letku jostain hankkia ja kohta onkin pesurilla jo taas hintaa.

En ole varma, mutta yleensä niillä on samaan aikaan ollut jatkoletkuja myynnissä, joka ei tainnut kymppiä enempää maksaa.
 
Ja kysytään samaan hengenvetoon, että onko tämä Bilteman alumiinitunkki mistään kotoisin? Kahteen autoon 2krt vuodessa tulee renkaat vaihdettua, että ei nyt ihan älyttömällä käytöllä ole, mutta olisi se kiva ettei tunkki ole sellainen, että joka kerta v*tuttaa kun renkaita alkaa vaihtamaan. Vai onko parempia vaihtoehtoja 100-150e hintaluokassa? Tällä hetkellä ihan vain perus henkilöautojen kanssa käytettäväksi tulossa.
Yhtään kaltevalla pinnalla tuota ei kannata käyttää. Siis pituussuuntaan. Runko on suoraa alulevyä ilman mitään pokkauksia, joten taipuu todella helposti jos sivusuunnassa vääntöä. Keveys tärkein ominaisuus, alin korkeus turhan iso omaan käyttöön, muilta osin OK satunnaiseen käyttöön.
 
Viikonloppuna tuli kokeiltua vanhemmille hankittua Stihlin painepesuria. Kyseessä tehokkain ja parhaiten varusteltu malli 1-vaihe laitteista: RE 163 PLUS - Vahva 150 barin korkeapainepesuri letkukelalla ja tulovesiletkulla
Pesuri sattui olemaan järkevään 400 € hintaan Black Fridayna, joten tuli hieman tuntemattomampaa merkkiä kokeiltua painepesurien markkinoilta.

Tämä pesuri on osallistunut myös Käytännön maamiehen tehokkaiden 1-vaihepesurien vertailuun, missä on mukana myös ammattilaisille tarkotettuja malleja: Kevyemmän luokan kovimmat - 09/2017 - Käytännön Maamies
Pesutehossa Kränzlen ja Kärcherin 1000 € tai yli välineet on tietenkin omaa luokkaansa, mutta käytettävyydessä Stihli oli pärjännyt hyvin ja vanhempien käyttötarkoituksessa se on tärkeää.

Vertailin tuota omaan Kärcherin K7 malliin (ei full control). Ensimmäinen huomio on selvästi tukevamman ja laadukkaamman muovin käyttäminen oikeastaan joka paikassa pesuria. Suihkukahvat ja -putket ovat selvästi jämäkämmän oloisia. Käytettävyydessä molemmat pesurit on mielestäni oikein hyviä, mutta Stihlissä letku on hieman pidempi, sähköjohdolle on tukeva säilytyspaikka ja pesuaineelle löytyy oma säiliönsä. Pesurin letku pyörii myös vapaasti pesukahvassa vähentäen letkun kiertymistä. Bonuksena sitten vielä tuo oma veden syöttöletku, jolle voi olla käyttöä joissain tapauksissa. Melutasoltaan Stihl oli mielestäni hiljaisempi ja ääni vähemmän ärsyttävä. Stihlin pesurista löytyy myös ihan oikea pesupaineen säätö ja painemittari. Täydellä paineella mittari nousi 155 bar lukemiin viuhkasuuttimilla eli 150 bar työpaine saavutetaan hyvin.

Vedentuotossa pesureissa en huomaa merkittävää eroa ja tämä olikin odotettavissa. Kärcherin viuhkasuutin vie Stihlin vastaavasta voiton leveämmällä ja tasaisemmalla viuhkalla. Rotosuutin taas on Stihlissä tehokkaampi ja sillä saa aika hyvin puhdistettua esimerkiksi pihan asfalttia sammalista.

Stihliin hankittiin myös 29 € hintainen valmistajan oma vaahdotin. Vaahdottimessa on metalliverkko, säädettävä viuhkan leveys sekä kulma ja tietysti pesuaineen syötön säätö. Vaahdottimella tuntui saavan parempaa vaahtoa aikaan kuin Kärcherin omalla vaahdottimella, mutta pesuaineen syötön säätäminen on todella tarkkaa. Muuten tämä Stihlin vaahdotin olisikin oikein toimiva peli ja tukevan tuntuinen, mutta vaahdon vahvuuden säätäminen muodostuu hankalaksi, jos muutoksia haluaa tehdä.

Tarjoushinnoilla nämä molemmat pesurit olivat saman hintaisia, mitä tässä vertailin. Stihli tarjoaa samalla hinnalla rahalle parempaa vastinetta laadukkaamman ja ammattimaisemman pesurin muodossa. Jos viuhkasuuttimella on tarkoitus saada pestyä isoja pintoja hyvällä tuloksella, kannattaa kuitenkin katsoa jotain muuta pesuria. Auton ja pienen veneen pesuun Stihlin viuhkan laatu kuitenkin riittää hyvin.


Kränzleä täällä jatkuvasti suositellaan, mutta ne ovat jäänet pois omilta listoilta kalliin hinnan ja huonomman käytettävyyden takia.
 
Joo ei paino ole niinkään ongelma, ei nyt älyttömän pitkiä matkoja tuota tarvitse siirrellä. Tietysti kevyempi liikkuu helpommin laatoillakin, mutta ei nyt maailman suurin asia ole vaikka olisikin vähän raskaampi. Bahco BH1EU3000 hallitunkki 3,0 tn | Motonet Oy Tämä lienee 10e lisäpanostuksella parempi vaihtoehto? Tokikaan ei haittaisi jos tunkki olisi mahdollisimman matala. Nykyiseen autoon oli perusmallinen tunkki hankala saada oikeaan paikkaan vaikka tuo ei mikään madallettu olekaan.

E: Kuinkahan paljon vaikuttaa onko tunkki 2t, 2,5t vai 3t? 1,5t alumiinitunkit olisi kohtuullisen edullisia, mutta kannattaako kuitenkin mieluummin ottaa 2t tai 2,5t tunkki? Tainneet olla perus 2t tunkkeja mitä itse on aiemmin käyttänyt, niin ei oikein osaa itse arvioida paljonko tuo vaikuttaa.

Tuo Bilteman versio menee vähän matalammalle 85 mm versus Bahcon halppis 130 mm, jolloin kääntyisin itse Bilteman tunkkiin, muuten ovat samanlaisia kiinalaisia peltiheikkejä.
Jos jossain autotallissa tai tasaisella pihamaalla tuollaista tunkkia rullailee, niin silloin suosittelen tuollaista jämäkämpää 2,5-3 tonnin tunkkia, noita ohuempia ja pienempiä parin kympin 1,5-2 tonnin peltitunkkeja ei voi suositella oikein mihinkään käyttöön.
 
Joku 150€ olisi max. hinta mikä kehtaa maksaa. Kalliimpia ei enää uskalla pihalle jättää yöksi. Auton renkaat, multasäkit, klapisäkit, puiden lehdet lehtisäkissä on ollut se normikäyttötarve kotona. Taitaa olla se max 100 kg painoa mitä on tullut kuskattua, mutta nuo halpikset ei kestä kunnolla edes tuollaisia painoja kotikäytössä paria vuotta. Muuttoja ei toivottavasti enää tule, mutta isompia huonekaluja tulee välillä myös yksin siirreltyä. Täytyy katsoa onko täällä IKH:ta. Saisi olla kuitenkin riittävän pitkä se kuormataso, että siinä pysyisi auton renkaat.

Mulla on tämännäköiset, tosin Motonetista aikanaan ostettu. Ei ole enää myynnissä siellä. Selvästi paremmat kuin peruskärryt ja ovat kestäneet "sikaa" ihan riittävästi. Tuo tuenta ylhäältä rengasakseliin auttaa kummasti.


Starkissa näytti olevan Eskon kärryt 199, siitä luulis vielä jokunen euro neuvottelemalla tippuvan. Vaikuttaa kyllä pätevältä.
 
Tuo Bilteman versio menee vähän matalammalle 85 mm versus Bahcon halppis 130 mm, jolloin kääntyisin itse Bilteman tunkkiin, muuten ovat samanlaisia kiinalaisia peltiheikkejä.
Jos jossain autotallissa tai tasaisella pihamaalla tuollaista tunkkia rullailee, niin silloin suosittelen tuollaista jämäkämpää 2,5-3 tonnin tunkkia, noita ohuempia ja pienempiä parin kympin 1,5-2 tonnin peltitunkkeja ei voi suositella oikein mihinkään käyttöön.
Meinaat, että Bilteman yhden männän vehje on sama kuin Bachon 2-männän vehje? Kyllähän tuo satkun Biltema-vehje aika paljon rimpulammalta näyttää muutenkin. Alumiiniversiossa on 2 mäntää, mutta aika rimpula ulkoisesti muuten. Siitä olen samaa mieltä, että kyllä tuollainen iso järeä tunkki vaan hemmetisti parempi kuin pikkurimpulat. Ei renkaiden vaihtoa vieläkään mukavaksi harrastukseksi viitsi sanoa, mutta huomattavasti vähemmällä työllä pääsee.
 
Meinaat, että Bilteman yhden männän vehje on sama kuin Bachon 2-männän vehje? Kyllähän tuo satkun Biltema-vehje aika paljon rimpulammalta näyttää muutenkin.

Samaa kiinakuraa se on oli siinä yksi kaksi tai vaikka kolme mäntää.
Bilteman vehje on paksua levyä ja muutenkin sellainen venäläisen "enemmän rautaa kuin järkeä"-vehkeen oloinen, todellisuudessa paljon tukevamman oloinen kuin tuo Bacho, painaakin 4 kg tuota mätänetin Bahcoa enemmän.
Ajaa ihan asiansa satunnaisessa tunkkailussa, mutta ei tuota voi mitenkään verrata 3,5 kertaa tuon hintaiseen AC:hen tai Compac:iin.
 
Starkissa näytti olevan Eskon kärryt 199, siitä luulis vielä jokunen euro neuvottelemalla tippuvan. Vaikuttaa kyllä pätevältä.

Ehdottomasti Eskon tai Rengastalon nokkakärryt, jos on yhtään enemmän käyttöä.

Itselläni on tuollaiset linkin Eskoa vastaavat Sarjalaitteen ( firman nimi muuttui joku vuosi sitten Esko Finlandiksi ) valmistamat 500 kg:n kuormalle tarkoitetut nokkikset ja niillä on saatu monta hankalaa ja painavaa kappaletta liikuteltua.
Kärryt ovat kestäneet kaikki rääkit ilman maalin hankautumista suurempia vahinkoja.
Ostin kerran muutamalla kympillä lopettavan yrityksen omistajalta, kun ostin muutenkin pumppukärryt ja trukki- sekä varastohyllyä.

Viime kesänä kyllästyin parin kympin läkkipeltisiin kottikärryihin ja hain tilalle kunnolliset Eskon kärryt, ero tasaisella kulkevassa hyötykuormassa ja kärryjen käytettävyydessä on huima.
 
Kyllä ne Eskot on ihan pätevät.Työmailla tullut kuljetettua milloin mitäkin ja vaivatonta on ollut. Rengaspaineet vain kohdilleen ja menoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 308
Viestejä
4 508 809
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom