Keskustelua työttömyydestä

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ja nämä idiootit sitten ymmärtämättään heikentää kaikkien työnhakijoiden asemaa tekemällä ilmaiseksi työtä josta kuuluisi maksaa palkka. Varmaan aina sanovat kavereilleen kuinka NYT on tosi mukava työnantaja ja hyvä fiilis työn saamisesta.

Eräskin kaveri oli jossain raksafirmassa vaikka kuinka kauan ilman sopimusta, oli niin kiva työnantaja nin kyllähän siihen voi luottaa. Muutaman kuukauden päästä oli firma konkassa, kaverila ei sopimusta ja palkkoja ei koskaan maksettu. sama kaveri meni sitten "spinoff" firmaan ilman sopimusta töihin kun työkaveri perusti, hyvä tyyppi taas. En tiedä miten se tarina päättyi kun katkaisin välit ennen selviämistä.
Itse en kyllä ymmärrä miten kukaan lähtee tekemään mitään työtä ilman et on kirjoitettu työsoppari ennen töiden aloittamista... :shifty:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Jaahas, jälleen kerran vedetään mollikortti hihasta. Luuletko tosiaan, että kaikki avoimet työpaikat löytyy sieltä? Arvaas mitä.. näin ei ole.

Sain joskus vinkin, että töitä löytyy kysymällä. Pitää paikkaansa.
Yhtäkään työpaikkaa en ole saanut netin kautta hakemuksia täyttämällä, vaan ihan suoraan soittamalla ja kysymällä onko x firmalla antaa töitä.
Tämä taas johtaa monesti siihen, että pyydetään laittamaan cvtä sähköpostilla ja tulemaan haastatteluun.

Pikkasen rasittavaa lukea kitinää kuinka työttömiä 500-700 000 ja työpaikkoja mollissa vaan 10 000. Kysykää jumalauta suoraan yrityksistä, semmosia hakijoita ne arvostaa eikä mitään nettihakemusvässyköitä.
Kylläpä kuulostaa tehokkaalta systeemiltä. Yleistetään nyt hieman itsekin omista kokemuksista. Koitin muutama viikko sitten hakea töihin erääseen metallifirmaan. Päätin kävellä suoraan juttusille kun on firma aivan naapurissa. Sihteeri päästi vastahakoisesti sisälle ja kävi kertomassa pomoille, että siellä olisi mies vailla töitä ja haluaisi jutella kanssanne. Ei haluttu puhua, pyydettiin lähettämään hakemus, johon ei vastattu mitään. Näillä siis oli mollissa hakemus jonka takia sinne hainkin.

Pikkaisen rasittavaa lukea kitinää, miten työpaikkoja pitäisi hakuammunnalla kalastella joka saatanan firmasta, sellaisia työnantajia työntekijät arvostaa, jotka ilmoittaa, jos tarvitsevat työntekijöitä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kuljetusalalla työskennelleenä voin sanoa, et sillä alalla jos näkee työpaikkailmoituksen mol:issa tms. mestassa, voi jo melko varmasti sanoa että on tod. näk. paska isäntä joka ajattaa ylitunteja ilman ylityökorvauksia ja kiekkoja saa viskoa menemään päivittäin kun ei ole aikaa pitää taukoja jne. Kuljetusalalla hyvät työpaikat täyttyy todennäköisimmin siten, et uus kuski on jo tulossa kun isäntä vain tietää että edellinen lopettaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kuitenkin olen valmis tuomitsemaan henkilön valinnan jos hän haluaa väkisin elää kaupungissa X vaikka muuttamalla vaikka Inariin saisi heti töitä. Tästä pitäisi penaltyna olla sosiaaliturvan menetys!
Onhan siinä aina se haaste jos mahdollisella elämänkumppanilla on jo vakiduuni kaupungissa X, niin ei viitsi kovin kauas lähteä ajelemaan kotonta. Eikä välttämättä kumppani ole kovin halukas irtisanoutumaan jos taas siellä Inarissa ei hänelle ole mitään töitä tarjolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Oma kokemus työttömyydestä on kausittaista, johtuen ammatin luonteesta. sanotaan nyt kuitenkin että 2008 alkoi sellainen paskakierre missä ollaan edelleen, eli pätkäsopimuksilla pätkittäin tehdään hommia ehkä 7-8kk vuodesta. loppuaika menee kotona makaamiseen ja urakoiden odotteluun. sitten kun on hommia, niitä tehdäänkin miltei kelloon katsomatta.

Ymmärrän täysin jos joku heittääkin hanskat tiskiin ja haistattaa paskat järjestelmälle, se kun ei ole pienen ihmisen aikaansaannos vaan syylliset löytyy tuolta A-mäeltä. Jännä nähdä kauanko oma kasetti ja fyysinen terveys vielä kestää kun ikääkin alkaa olla, ja varsinkin aamuherätykset alkavat vaikeutumaan vuosi vuodelta.
Täällä kutakuinki samat. Alkoi vituttaa Rauten(Nastola) paskuus joten hoidin hastattelun itselleni toiseen, erittäin maineikkaaseen firmaan jossa todettiin, että sinähän käyt meille kuin nyrkki silmään. Tule kirjoittamaan sopimus kun olet päässyt muuttamaan lähemmäs(piti siirtyä päijät-hämeestä varsinais-suomeen). No, tämän kahden viikon aikana alkoi tietysti taantuma voimistumaan vahvasti ja kun olin juuri itseni saanut irtisanottua ja siirrettyä varsinais-suomeen soitettiin minulle tulevasta firmasta, että nyt on käynyt niin, että tulevaisuudennäkymien muutoksien vuoksi ei palkkausta voida tehdä.

Jonkin aikaa tämän jälkeen menin(ehkä vuosi) täydennyskoulutukseen akk:hon kun ei muuta löytynyt ja koulutukseen kuului työharjoittelu. Hain sitten harjoittelupaikan firmasta johon olin jo aikasemmin saanut jalkaa oven väliin ja työharjoittelun arvioksi tuli kiitettävä kaikilta osin. Ajattelin, että nyt on minun mahdollisuus! Menin ilmaisemaan rekrytoijalle kuinka tyytyväinen olisin työpaikkaan juuri tässä firmassa ja rekrytoija totesi taas, että minä kyllä sopisin firmaan erittäin hyvin, mutta yt-neuvottelukierros on juuri alkamssa eikä firma voi palkata uusia työntekijöitä.

Yhteen firmaan johon hain piti antaa lupa tehdä turvallisuusselvitys, koska valmistivat jtn very secret sotateknologiasettejä jenkeille. Rekrytoija sanoi, että haastattelu meni erittäin hyvin, nyt on jäljellä enää turvallisuusselvityksen tekeminen. Ei tarvitse pelätä, on meillä töissä ihmisiä kenellä on pahoinpitelytuomio alla. No siitähän minä tiesin samantien etten tule koskaan saamaan puhelua, koska olenhan jääny kiinni vaarallisen huumehampun kasvattamisesta. Aiheutti jotain huvittuneisuuden ja vitutuksen tunteiden sekoitusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Mollissahan kaikki työttömät työnhakijat on mikäli on virallisesti työtön. En ymmärrä miksei työnantajat sieltä työntekijää löytäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
628
En minä työttömyyttä valinnut, mutta eipä oo onni suosinu työmarkkinoilla. Ensi viikolla toivottavasti tulee hyviä uutisia yhdestä paikasta :rolleyes: Toivossa on hyvä elää, mutta puutteessa ei
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Olin noita kuntouttavia hommia tehnyt puoli vuotta, tämän jälkeen minulle tarjottiin määräaikaista paikkaa 6kk eteenpäin. Otin sen ja hommat meni hyvin. Jatkoa ei kuitenkaan tullut. Olin tätä ennen ollut 2.5v työttömänä. Ja ilmeisesti olisivat halunneet, että jatkaisin, mutta heillä ei ollut lupaa rekrytoida pidempään, koska tämä 6kk meni palkkatuella.

Niitä töitä saattaisi siis olla ollut. Ei vaan ollut varaa maksaa palkkaa. Nyt olen taas työtön.

Niitä töitä ei siis ole. Jos on, niin siitä ei ole varaa maksaa palkkaa. Tässä ongelma. Pieni osa työttömistä on sellaisia, jotka eivät halua tehdä töitä. Niitä vain ei ole.

Edit: Unohtu sanoa, että olen sitä mieltä, että työtä pitäisi jakaa. Ymmärrän, että kaikkialla ei voi jakaa, mutta olen varma, että sellaisia töitä on ja niiden tekijöitä, jota voidaan jakaa. Jotain työ lakeja varmaan pitäisi muuttaa ja tehdä tämmöinen kannattavaksi ja sehän ei kyllä onnistu. Vanhat jäärät on sitä mieltä, että työpäiviä pitää pidentää. Lomia pois. Jne.

Itselleni kelpaisi ~1200nettona/kk jos saisin tehdä töitä vain muutamana päivänä, tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 462
Työttömyys ei ole oma valinta. Piste. Jos kaikki Suomen työttömät otettaisiin ja laitettaisiin kaikkiin vapaisiin työpaikkoihin niin työttömiä jäisi silti yli. Se nyt vain on fakta, että työttömiä on enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Toki, löytyyhän sitä elämäntapalusmuja, joita se työnteko ei edes kiinnosta.

Mutta, se on aivan se ja sama, että millainen koulutus sinulla on jos sinulta puuttuu A) Työkokemus tai B) Helvetin hyvät suhteet. Poikkeuksiakin toki on, esim hoitoala. Jos olet valmis muuttamaan sairaanhoitajana jonnekin Pyhännälle tai Rautavaaralle niin töitä voi löyty myös ilman työkokemusta, sillä todennäköisesti olet ainoa pätevä hakija. Kuuntelin viikolla Jari Sarasvuota ja siinä todettiin, että tutkimuksen mukaan työnantajat ottavat töihin mieluummin rikosrekisterin omaavan työntekijän, kuin henkilön, jonka CV:ssä kaksi viimeisintä vuotta on tyhjää. Eiköhän tämä kerro jo jotain sen työkokemuksen arvostuksesta. Mitä pidempään olet esimerkiksi koulun jälkeen työttömänä niin sitä vaikeampi sitä työkokemusta on hankkia.

Nimim: Entinen pitkäaikaistyötön, nykyisin töissä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Suomessa on monilla aloilla paha työvoimapula.

Suomessa on ilmainen koulutus ja lisäksi netin kautta esim. Courserassa satoja huipputason kursseja. Esim. äärimmäisen kysyttyjä nettikoodaustaitoja voi opiskella itse ilman mitään ongelmia.

Ymmärrän, että voi kestää vähän aikaa löytää työpaikka, mutta en lainkaan pysty ymmärtämään vuosikausia työttömänä olleita. Vaihtoehtona olisi opiskella taitoja, joilla on kysyntää.

Miksi työttömät valitsevat olla työttömänä?
No sinähän osaatkin sitten vastata:

1) Mitä nettikursseja kannattaa opiskella koodamisen oppimiseksi?

2) Mitkä firmat palkkaa pelkästään nettikursseja opiskelleita koodareita, varsinkin yli 40v?

Ai, etkö osaakaan? Sitten tämä olikin vain surkean säälittävä provo joltain ylimieliseltä tollolta.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 107
Edit: Unohtu sanoa, että olen sitä mieltä, että työtä pitäisi jakaa. Ymmärrän, että kaikkialla ei voi jakaa, mutta olen varma, että sellaisia töitä on ja niiden tekijöitä, jota voidaan jakaa. Jotain työ lakeja varmaan pitäisi muuttaa ja tehdä tämmöinen kannattavaksi ja sehän ei kyllä onnistu. Vanhat jäärät on sitä mieltä, että työpäiviä pitää pidentää. Lomia pois. Jne.

Itselleni kelpaisi ~1200nettona/kk jos saisin tehdä töitä vain muutamana päivänä, tms.
Itse haluaisin kans kyllä tietää miten ja millä logiikalla työajan pidentäminen luo uusia työpaikkoja. Maalaisjärki kun sanoo et jos entiset duunarit tekee enemmän niin uusia tarvittais vähemmän. Mut minäpä olenkin vaan tavan tyhmä duunari joka ei tämmösistä ymmärrä...
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Suhteet on yliarvostettuja. En ole koskaan tuntenut ketään työelämästä ja silti olen aina saanut töitä. 80% ihan mollin kautta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
Eikö sellainen valinta silloin kerro karua kieltä siitä, et ne jotka valitsee näitä tyyppejä, pitäs siirtää aivan muihin tehtäviin tai kilometritehtaalle?:) Firmojen idea kuitenkin on mennä eteenpäin, tehdä enemmän tulosta ja kehittyä.
Firmojen idea ehkä onkin, mutta fiksumpi duunari ajattelee vain itseään eikä palkkaa yhtään sellaista joka aiheuttaa ongelmia tai haasteita uudistuspuheillaan. Helppo rutiini on arvokkaampaa kuin hankalat uudistusprosessit, miksi siis aiheuttaa itselleen päänvaivaa. Riittää että kotona eukko kitisee ja kakarat huutaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
Osaisiko joku yrittäjä selittää, mikä saa ihmisen pyhittämään elämänsä kilpailulle?
Koska kilpailu on elämän tarkoitus. Aivan kaikki asiat mitä teet pitää mitata ja vertailla muihin, on pyrittävä olemaan parempi ja tunnuslause kuuluu Citius, altius, fortius. Hyvin ei riitä, pitää olla paras.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Provikkapalkka ei takaa turvallista elämää. Jos se olisi niin tuotttosaa bisnestä, olisi työpaikoista tappelua.
Ei kukaan järkevä palkkaa myyjää ilman provikkapalkkaa. Ja vaikka puhelinmyynti onkin perseestä, niin se tuo erinomaista kokemusta mielekkäämpiin hommiin henkilölle, joka voi myyjän töitä kuvitella ylipäänsä tekevänsä.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Ei kukaan järkevä palkkaa myyjää ilman provikkapalkkaa. Ja vaikka puhelinmyynti onkin perseestä, niin se tuo erinomaista kokemusta mielekkäämpiin hommiin henkilölle, joka voi myyjän töitä kuvitella ylipäänsä tekevänsä.
Paskaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Työnhaku on näytelmä, kuten on myös ammattikorkea ja yliopisto. Vai meinaatko, että noista kolmannen asteen koulutuksista olisi oikeasti jotain hyötyä työnantajalle? No, poikkeuksena lääkärit yms. Koulussa näytellään opiskelua, haastattelussa näytellään ennalta määrätyn koreografian mukaan ja töissä lorvitaan miten huvittaa kun AY-järjestöt ovat ajaneet työnantajat nurkkaan jo kauan sitten eikä incompetenssin takia voi potkia ihmistä kilometritehtaalle.

Teatteria tämä on alusta loppuun. Jotkut sen oppii ja sisäistää, toiset ei ja tuloksena on voittajia ja häviäjiä. Tämä on kuin suora kopio osakemarkkinoista. Jos joku voittaa, toisen on hävittävä. Hommaa voi kuitenkin opiskella ja asioita tutkimalla voi omat kortit järjestää paremmaksi ja siirtyä voittajien puolelle...



Itse potkisin joka kolmannen alaiseni vittuun jos se onnistuisi pelkän 0-tuottavuuden syyllä. Liittojen 90-luvulla neuvottelemat järjettömyydet estävät tämän erittäin tehokkaasti. Ei voi kun toivoa, että joku rupeaa juopoksi ja saan sen kiinni, lyö minua tai varastaa jotain työnantajalta.
Tuo näytelmä olisi hyvä sisäistää jo aikaisessa vaiheessa. Itsellä ei enää pää kestä näyttelemistä ja valehtelua. Toki, noin se vaan menee, samaa mieltä olen.

Tuloksena on tosiaan voittajia ja "häviäjiä". Jotkut ovat jo fyysisesti heikompia ja helpommin rikki meneviä kuin toiset. Jo koulussa ja armeijassakin voi mennä paikkoja paskaksi ja joskus huonolla tuurilla paikat ei siitä enää kuntoudu 100% täyteen tuntoon. Osakemarkkinoilla taas on kyse myös todennäköisyyksistä. Nyt tilanne on vähän kinkkinen kun raha on "ilmaista" ja osakkeet taitaa olla suht kalliita. Itse sairastuin töissä, mutta eivät ne minua potkineet pihalle vaikka kituutin siellä sairaanakin. Kieltämättä potkut eivät olisi varmaankaan olleet lailliset, ei ollut mitään oikeaa syytä tai edes varoituksia? Itsekin olisin potkinut itseni pihalle, vaivaa vain työnantajalle, niin ei mitään järkeä? Pääsin sitten määräaikaiselle eläkkeelle, niin nyt kaikki on sen puolesta hyvin. Periaatteessa on työpaikka, mutta työnantajan ei tarvitse enää maksaa yhtään mitään. Paitsi ehkä eläkevakuuttajan pakollisia vakuutusmaksuja ja eläkkeitä. Itse en ole niin väkivaltainen että minun pitäisi hakata ketään. Mutta hyvä huomio että ei kannata yrittää lyödä työkavereita tai eri pomoja tai vaikka omistajaa. :) Toki toivoisin että joku oikein kovis kopauttaisi pomoa (useampaa) vaikka minun puolestani, se vaikka sitten kivusta ja särystä, vaikka pomon syy se tietenkään ei ole :D Mutta tuskin kukaan niin hullun on että töissä rupeaisi tuolla tavoin isottelemaan, sehän olisi todella noloa. Yleensä asiat on saatu "sovittua" puhumalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Eihän Suomessa it-alalla (ja muussa liittyvässä tekniikassa) juurikaan ole julkisesti avoimia paikkoja, jos jättää huomioimatta nykyiset buumialat (webdev/mobiili). C/embedded+hardis/reveng/haavoittuvuus/yms. mielenkiintoiset hommat loistavat poissaolollaan (lue: löytyy ulkomailta). Toki Suomestakin löytyy, mutta vaatii muuttoa pääkaupunkiseudulle tai oikeaa kykyä löytää tekijät.
 

Wizand

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
362
Jos ajattelee puolen vuoden tiivistä opiskelua jostain tietystä kapeasta alueesta, niin eihän se vallan vähänkään ole. Toki järkevä ihminen valitsee sellaisen alueen, jota olemassa oleva koulutus ja kokeminen tukee mahdollisimman hyvin.

Muut kaksi kriteeriä ovat:
- osaamisesta on vahva kysyntä
- sitä voi itseopiskella tai siihen on koulutusta saatavilla

Esim. IT-alalla useimmat hommat on sellaisia, että niissä voi itsenäisesti kehittää osaamistaan, mutta toki on poikkeuksia, esim. jatkuvasti kovan kysynnän kohteena oleva SAP-osaamista ei.

Yleisesti ottaen tämänkin keskustelun perusteella tuntuu siltä. että vastuun ottaminen omasta työllistymisestä ja oikeasti duunin tekeminen sen eteen, on työttömille täysin poissuljettu ajatus. Sen sijaan määrättömästi syytetään tilastoja, hallitusta ja työnantajia.

Tätä en ymmärrä, eikö se nyt olisi mukavampi olla töissä kuin työttömänä?
Joo, ihan selvästi mukana on puhdasta osaamattomuutta. Kyse on B2B myynnistä ja selvä on, että kaikki ei sitä osaa.

Hämmentävää silti, 99 prosentilta puuttuu ihan perus-perus asiat. Jopa markkinoinnin ja myynnin ammattilaisiltakin.

Mutta paljon on asennettakin. Katso veli Blurriksen kirjoitus tuosta yltä, minkä viesti on just "pitäkää tunkkinne". Kaikki ideat ja ajatukset tyrmätään heti, ilman että niitä edes harkittaisiin saati kokeiltaisiin.

Masentuneet, muuten sairaat tai vajaakykyiset on tietysti asia erikseen ja todella vaikea kysymys, johon en väitä tietäväni vastausta.

Nuo ylempänä +1.

Kovin on perussuomalainen "ei kuitenkaan onnistu! Ranekaan ei onnistunut!" -mentaliteetti työnhakurintamalla. Niinkuin @yero tuossa osuvasti ilmi toi niin vikaa omaan tilanteeseen etsitään ihan joka suunnalta paitsi omasta itsestä.

Muutenkin jengi tarttuu nyt tuohon IT -alaan vähän turhan kirjaimellisesti. Eiköhän AP ole pikkusen karrikoidusti tuonut tuon "nettikoodauksen" esiin. Tuskin kukaan nyt ajattelee että joka 40v hitsari rupeaa melttoamaan Bootstapin ja Angularin kanssa. Mutta pointti on täysin validi. Elämme maassa jossa on ehkäpä laaja-alaisin ja helposti lähestyttävin koulutusverkosto mitä maa päällään kantaa. Ja käytännössä ~ilmaiseksi. Lisäksi elämme aikakautta jolloin internetin avulla voi opiskella lähes tulkoon Mitä Tahansa - ei pelkästään sitä "nettikoodausta". Yhdelläkään sukupolvella ennen meitä ei ole ollut näin helppoa ja vaivatonta opiskella uusi taito ihan omalla ajalla ja omista lähtökohdista pikkurahalla. Jossei jumalauta lampaan villan kehrääjille löydy paikkoja niin opettele kutomaan nokkosista pipoja tai lypsämään virtahepoja ( <- ettei kelleen nyt sitten jää epäselvää niin veistelen tuossa vähän kielikuvia, en kirjaimellisesti tarkoita että nuo alat vetäisivät ); olet poikkeuksellisesssa asemassa ihmiskunnan historiassa siinä, että sinulla on mahdollisuus siihen!

Ainoa joka itseopiskelua ja itsensä kehittämistä rajoittaa on aika. Sitä ei päätoimisesti Jotain Puuhaavalla ( opiskelija, työssäkäyvä ) yleensä liiemmin ole ja nimenomaan tässä työttömällä on Valtava etulyöntiasema. Jos työtön käyttää vaikka 4h päivässä - se on puolet työpäivästä, ei luulisi olevan ylivoimaista - jonkun taidon* aktiiviseen ahkeraan opiskeluun niin muutamassa kuukaudessa, tai puolessa vuodessa tai <insert aika-arvio tähän> todennäköisesti osaa asiakokonaisuuden niin hyvin, että siitä pystyy tekemään jotain esiteltävää, tai kuka tietää, ehkä jopa aloittamaan pienimuotoisen yrityksen?! Jos aihe ei kiinnostakkaan tai ei tärppää niin seuraavaa sisään. Ja muistaa pitää että taidoista pitää olle jotain näyttöä. Ei ole uskottavaa että työhakemuksessa/haastattelussa kertoo että "nii oon lähinnä youtubesta kattonut puunveistovideoita.." vaan pitää iskeä pöytään jotain konkreettista ja näytettä opista.

Mielestäni tuohon kiteytyy tämän langan kärkäs aloitus. Mitään todellista syytä olla näin tekemättähän ei ole. Siis muuta kun se, että kitinä, muiden syyttäminen ja löffäys on helpompaa ja mukavampaa. Ja ei, tukihakemusten täyttäminen ja "luukkuralli" ei ole työtä eikä ollenkaan niin aikaavievää kuin usein työttömät haluavat antaa ymmärtää.

*: joku taito voi tosiaan olla AP:n mainitsemaa weppikoodausta mutta ei missään tapauksessa rajoitu siihen. Se voi olla jonkun kielen hallinta ja tulkkaushommeleita, jotain pienmaatalouteen liittyvää tai pienelektroniikkaa ja MCU -juttuja, metallipajajuttuja, lasitaidetta. Tai vaikka sitten joku it-kokonaisuus ja panostaa sertifikaattien hankintaan (tosin maksaa) tms. Mahdollisuuksia on kirjaimellisesti tuhansia ja taas tuhansia.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Ainoa joka itseopiskelua ja itsensä kehittämistä rajoittaa on aika. Sitä ei päätoimisesti Jotain Puuhaavalla ( opiskelija, työssäkäyvä ) yleensä liiemmin ole ja nimenomaan tässä työttömällä on Valtava etulyöntiasema. Jos työtön käyttää vaikka 4h päivässä - se on puolet työpäivästä, ei luulisi olevan ylivoimaista - jonkun taidon* aktiiviseen ahkeraan opiskeluun niin muutamassa kuukaudessa, tai puolessa vuodessa tai <insert aika-arvio tähän> todennäköisesti osaa asiakokonaisuuden niin hyvin, että siitä pystyy tekemään jotain esiteltävää, tai kuka tietää, ehkä jopa aloittamaan pienimuotoisen yrityksen?! Jos aihe ei kiinnostakkaan tai ei tärppää niin seuraavaa sisään. Ja muistaa pitää että taidoista pitää olle jotain näyttöä. Ei ole uskottavaa että työhakemuksessa/haastattelussa kertoo että "nii oon lähinnä youtubesta kattonut puunveistovideoita.." vaan pitää iskeä pöytään jotain konkreettista ja näytettä opista.

Jaaaa... Kyllä työttömällä voi tuota myös rajoittaa tolkuton masennus, vitutus jne. Jos henkilön mielessä pyörii herätessä aamulla itsemurha/joukkomurha niin kyllä varmaan vitusti kiinnostaa alkaa opiskelemaan sieltä netistä niitä lampaiden persekarvojen keräämisiä, varsinkin kun mitään oikeaa tutkintoa et sieltä netistä kuitenkaan saa eli se on yhtä tyhjän kanssa.

Ilman todistusta koulutuksesta et ole minkään arvoinen vaikka osaisit puolivillaisesti itseopiskellen jotain tehdäkin.

Tämä on sikäli surullista toki että ne itseopiskelleet työntekijät ovat yleensä huomattavasti parempia kuin koulun penkillä aikaansa tuhlanneet.

Pienimuotoisen yrityksen perustaminen Suomessa tarkoittaa että olet automaattisesti kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. Mikäli Tammikuu on heikko eikä firmalla ole töitä niin TE-keskus, KELA, Sosiaalitoimisto neuvoo sinua lakkauttamaan yrityksen tai kuolemaan nälkään. Siinä ne vaihtoehdot ovat.

Joten älä helvetissä perusta mitään yritystä Suomeen ellet ole 100% varma että se todellakin menestyy.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Wizand hokee samaa mantraa mitä poliitikot ovat toitottaneet jo vuosikymmeniä: koulutus, koulutus ja koulutus. Onko meillä Suomessa muka kouluttautumattomuusongelma, hä? Päinvastoin, täällähän on porukka aivan helvetin ylikouluttautunutta, mikä näkyy irvokkaimmillaan siinä että työttömyys vaivaa ihan yhtä lailla myös kovilla aloilla tohtoriksi asti lukeneita.

Nykyisen massatyöttömyyden oloissa on aivan paskapuhetta että koulutus auttaisi enää mitään. Joitain yksilöitä, jotka keksivät ryhtyä jotain kuumaa alaa lukemaan, kyllä. Mutta laajemmassa mittakaavassa ei mitenkään. Niitä puolta miljoonaa työtöntä ei edelleenkään työllistetä parillakymmenellä tuhannella vapaalla työpaikalla, vaikka kuinka paljon koulutettaisiin lisää. Ei varsinkaan kun suuri osa on jo valmiiksi ylikouluttautuneita.

Ihmeellinen tabu tämä koulutususko, mitä ei koskaan kyseenalaisteta.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Kovin on perussuomalainen "ei kuitenkaan onnistu! Ranekaan ei onnistunut!" -mentaliteetti työnhakurintamalla.
Ei se ole suomalainen asenne vaan ihmisen tai yleensä nisäkkään psykologinen perusolemus. Kun aikansa yrittää tuloksetta, seurauksena on passivoituminen ja opittu avuttomuus. Kukaan ei ole tältä suojassa.

Kun on kouluttautunut pitkästi, jäänyt työttömäksi, kouluttautunut lisää ja sen jälkeen lähetellyt lukemattomia hakemuksia, joista useisiin ei tule edes vastausta, se opettaa toivottomuuteen. Kun lisäksi on yleisesti tiedossa, kuinka voimakkaasti työnantajat karsastavat pitkittynyttä työttömyyttä ja kuinka paljon osaavia, koulutettuja ihmisiä on työttömänä, kasvaa lohduttomuus entisestään.

On eri asia tehdä töitä realistisen kuin jos-tavoitteen saavuttamiseksi. Keski-ikäiselle alaa vaihtavalle suurin osa koulutuksista on jos-tavoitteita. Työnantajat eivät halua palkata ihmistä, joka vaihtaa alaa silloin, kun oppimis- ja toimintakyky ovat jo heikentyneet, jaksaminen ei ole nuorten tasolla eikä kokemusta uudesta alasta ole. Tällainen ihminen palkataan vasta silloin, kun kokeneempia hakijoita ei ole, mutta nykymaailmassa hakijoita riittää.

Kun työttömiä kannustetaan eteenpäin, kannustamisessa pitäisi säilyttää realismi. 30-vuotiaalle päästään pystyvälle voi suositella vieläkin lääkistä, vaikka lääkäreiden koulutusmääriä onkin lisätty ja kilpailu työpaikoista lisääntyy. Sen sijaan 42-vuotiaalle lukion menestyksekkäästi käyneelle entiselle duunarille tuskin kannattaa suositella opiskelemista AMK-insinööriksi, koska on kyseenalaista, palkkaako häntä kukaan yli 45-vuotiaana ilman aikaisempaa kokemusta.

Joku tietenkin aina pärjää kilpailussa, mutta kilpailun yllä pitämisessä yhteiskunnan näkökulmasta ei ole järjen häivää, koska se ei ratkaise mitään. Kun ihmiset kilpakouluttautuvat, se aiheuttaa kustannuksia, mutta ei lisää työpaikkojen määrää.

Katse pitäisi siirtää yksilöistä rakenteisiin. Sen sijaan että piiskataan yksilöitä kilpailuun toisiaan vastaan, pitäisi keskustella esimerkiksi työn jakamisesta. Vähemmän rahaa, vähemmän työtä, mutta useammille. Jotain on joka tapauksessa tulevaisuudessa tehtävä, koska automatisoitumisen mullistuksesta ei ilman rankkkoja rakenteellisia uudistuksia selvitä. Työtä on hävinnyt jo aivan jumalaton määrä maataloudesta ja teollisuudesta. Tulevaisuudessa sitä häviää palveluista.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
"perusta pienimuotoinen yritys" = pelastus

koittakaa ymmärtää ettei ole mitään pieinmuotoista ja jättimuotoista yritystä. Suomessa on vain yrityksiä.

verottajalle, sosiaalitoimistolle jne on aivan samantekevää onko firmassasi 1 vai 100.000 työntekijää. Säännöt ovat samat teille molemmille.

taino, melkein samat, se 100.000 työntekijän firma ei maksa prosentuaalisesti firmastaan suoria veroja välttämättä käytännössä lainkaan. Sinä maksat. Isolla firmalla on varaa palkata kokonainen armeija sitä verotusta "suunnittelemaan" eli siis kiertämään.

Ja silläkin erotuksella että sen jättifirman toimitusjohtaja konkurssin iskiessä saa miljoonien eurojen palkkiot joka tapauksessa joten ei sinne sossuun ole ihan niin kiire hakeutua.

Sinä taas saat konkurssin yhteydessä sosiaalitoimistolta vittuilua sekä verottajalta ja ulosottomieheltä ikuisen velkavankeuden ja yrityskiellon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Katse pitäisi siirtää yksilöistä rakenteisiin. Sen sijaan että piiskataan yksilöitä kilpailuun toisiaan vastaan, pitäisi keskustella esimerkiksi työn jakamisesta. Vähemmän rahaa, vähemmän työtä, mutta useammille. Jotain on joka tapauksessa tulevaisuudessa tehtävä, koska automatisoitumisen mullistuksesta ei ilman rankkkoja rakenteellisia uudistuksia selvitä. Työtä on hävinnyt jo aivan jumalaton määrä maataloudesta ja teollisuudesta. Tulevaisuudessa sitä häviää palveluista.
Taas ehdotukseksi pelkkää kommunismia, tota kokeiltiin jo, ei toiminut. Minä uskon että robotiikan tuomat haasteet estetään lakipykäillä jossakin välissä jotta valtion huoltosuhde ja kilpailukyky pysyy pinnalla. Eli lakipykälin estetään ja rajoitetaan automatisaatiota. Voi olla jopa globaalisäännös joka tullaan tekemään. Muuten meillä ei ole varaa elättää isoa laumaa tyhjäntoimittajia.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Taas ehdotukseksi pelkkää kommunismia, tota kokeiltiin jo, ei toiminut. Minä uskon että robotiikan tuomat haasteet estetään lakipykäillä jossakin välissä jotta valtion huoltosuhde ja kilpailukyky pysyy pinnalla. Eli lakipykälin estetään ja rajoitetaan automatisaatiota.
Hienosti varmasti toimii, kun muualla automatisoidaan ja Suomessa estetään. Eiku...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Suomessa on monilla aloilla paha työvoimapula.

Suomessa on ilmainen koulutus ja lisäksi netin kautta esim. Courserassa satoja huipputason kursseja. Esim. äärimmäisen kysyttyjä nettikoodaustaitoja voi opiskella itse ilman mitään ongelmia.

Ymmärrän, että voi kestää vähän aikaa löytää työpaikka, mutta en lainkaan pysty ymmärtämään vuosikausia työttömänä olleita. Vaihtoehtona olisi opiskella taitoja, joilla on kysyntää.

Miksi työttömät valitsevat olla työttömänä?
Nettikoodaus ei kuulosta kovin mielenkiintoiselta alalta? Onko se jatkuvaa samaa koodausta, vai saako siinä tehdä myös vaikkapa asiakastyötä/palveluammattia ja onko työssä riittävän paljon vaihtelua, vai tylsistyykö siihenkin työhön? Nettikoodaus ei kerro mulle yhtään mitään? Kaikenlainen ohjelmointi on tosi tylsää?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Hienosti varmasti toimii, kun muualla automatisoidaan ja Suomessa estetään. Eiku...
Sama ongelmahan on kaikilla länsimailla edessä, kuten sanoin voi olla jopa globaalit säännökset. Toisekseen, jatkuva digitalisointi (johon liittyy vahvasti myös robotiikka) lisää jatkuvasti työtä siellä puolella, on varmasti muitakin aloja joissa työt lisääntyvät.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Sama ongelmahan on kaikilla länsimailla edessä, kuten sanoin voi olla jopa globaalit säännökset.
Firmat siis luopuisivat kilpailusta toisiaan vastaan. Autotehtaissa pistettäisiin linjat poikki ja ihmiset vääntämään. Elintarviketeollisuudessa eivät pursottaisi koneet vaan matit ja maijat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Firmat siis luopuisivat kilpailusta toisiaan vastaan. Autotehtaissa pistettäisiin linjat poikki ja ihmiset vääntämään. Elintarviketeollisuudessa eivät pursottaisi koneet vaan matit ja maijat.
No ei, vaan säännöstellään että joka ikistä asiaa jonka voi automatisoida ei automatisoida, jotta kaikki työpaikat ei häviäisi, miten tää on niin vaikea ymmärtää?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Joku tietenkin aina pärjää kilpailussa, mutta kilpailun yllä pitämisessä yhteiskunnan näkökulmasta ei ole järjen häivää, koska se ei ratkaise mitään. Kun ihmiset kilpakouluttautuvat, se aiheuttaa kustannuksia, mutta ei lisää työpaikkojen määrää.

Katse pitäisi siirtää yksilöistä rakenteisiin. Sen sijaan että piiskataan yksilöitä kilpailuun toisiaan vastaan, pitäisi keskustella esimerkiksi työn jakamisesta. Vähemmän rahaa, vähemmän työtä, mutta useammille.
Ihmisten kilpailussa ei sinänsä ole mitään pahaa, päinvastoin kilpailu kehittää. Mutta todellinen ongelma mitä kuvailet on työmarkkinoiden epätasapaino. Palkkataso on jäänyt 2008 romahduksen jäljiltä aivan liian korkeaksi. Töitä ei riitä nykypalkoilla, koska rahaa ei vain ole.

Työmarkkinoiden pitäisi antaa tasapainottua eli palkkojen laskea. Työn jakaminen voisi olla yksi ratkaisu minkä ainakin julkinen sektori voisi tehdä. Otetaan työajoista JA palkoista vaikka neljännes pois. Säästyneillä rahoilla voisi palkata työttömien massat tekemään vajaiksi jääneet työt.

Mutta eihän tämä käy, koska ihmisten asenteet ja niitä pönkittävä ylivahva ay-liike. Siis nimenomaan nykyään töissäolevien asenteet, ei välttämättä työttömien.

Tasa-arvosta hössötetään nykyään joka paikassa, myös ja etenkin palkkojen suhteen. Vaan ihan hiljaa ollaan töiden ja työaikojen tasa-arvosta. Älytön tabu tämäkin.

Toisin on esim. jenkeissä. Siellä on työttömyys sentään pikkuhiljaa sulanut, kun ei ole ylivahvaa ay-liikettä eikä liiallista minimipalkkalainsäädäntöä (vielä). Toki moni insinööri ja muu koulutettu on joutunut tyytymään vähän paskempiin duuneihin.
 

Wizand

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
362
Jaaaa... Kyllä työttömällä voi tuota myös rajoittaa tolkuton masennus, vitutus jne. Jos henkilön mielessä pyörii herätessä aamulla itsemurha/joukkomurha niin kyllä varmaan vitusti kiinnostaa ...
On se nyt sootana, en olisi uskonut että pääosa Suomen työttömistä on itsemurhatason masennuksesta kärsiviä.

Mutta käsitellään nyt tämänkin lillukanvarsi vaikka nyt mennään kyllä niin syvällä itsestäänselvyyksien valtameressä että oikeen hävettää. Joo, jos olet sairas niin silloin on ihan ymmärrettävää että ei ole työkykyinen. Silloin kuuluu hakea hoitoa eikä töitä ja sitten kuntoutuneena työelämään taikka jos ei auta niin sairaseläkettä. Myöskään ilman käsiä ei kannata haaveilla puusepän hommia eikä ilman silmiä hävittäjälentäjän ammatista jne.

Asian sivusta, mikä helvetin yksinoikeus muuten työttömillä on tähän masennushommaan? Tuntuu että jatkuvasti hoetaan työllistymisestä keskusteltaessa että työttömän stressi on kova ja masennus ja syrjäytiminens. Todennäköisesti suomessa on jokaista työtöntä kohden työssäkäyvä ihminen joka painii töissään vähintään yhtä kovan stressin tehtävien kanssa. Ja joskus työssäkäyväkin kärsii masennuksesta. Ihan diagnosoidusta eikä pelkästään "feels bad man" -tason mielipahasta ja henkisestä tylsyydestä. Mutta riskinä on että aihe karkaa väärille raiteille, käsiteltäköön niitä toisessa yhteydessä.


alkaa opiskelemaan sieltä netistä niitä lampaiden persekarvojen keräämisiä, varsinkin kun mitään oikeaa tutkintoa et sieltä netistä kuitenkaan saa eli se on yhtä tyhjän kanssa.
Höpöjä juttelet. Taito on aina taito. Ja ei todella ole yhtä tyhjän kanssa. _Huonoimmassa_ tapauksessa olet oppinut nyppimään lampaan perskarvoja. Ok tapauksessa olet lisäksi löytänyt uuden harrastuksen joka voi auttaa vaikkapa tuossa mainitsemassasi masennuksessa. Hyvässä skenaariossa pääset käymään Perähikiän lammasfarmilla ja voit isännälle kertoa että olet huikea lampaan perskarvankerääjä, voit esitellä taitojasi ja ehkä sopia isännälle että pääsisit kisälliksi vaikka pariksi kuukaudeksi soppapalkalla perskarvankerääjäksi ja jos homma lähtee sujumaan niin jos siitä jotain ihan työhommiakin irtoisi.

Mutta hei, tsemppiä ton asenteen kanssa. Varmaan justiinsa tolla elämänkatsomuksella ja yritteliäisyydellä hommia löytyy ja elo luistaa.

Ilman todistusta koulutuksesta et ole minkään arvoinen vaikka osaisit puolivillaisesti itseopiskellen jotain tehdäkin.

Tämä on sikäli surullista toki että ne itseopiskelleet työntekijät ovat yleensä huomattavasti parempia kuin koulun penkillä aikaansa tuhlanneet.
Mitä ihmettä sinä nyt jokellat? Tämä on tyypillistä Suomalaisen voittaja-asennetta. "Ei kannata, ei toimi Suomessa, kuitenkaan ei nappaa, leuka rintaan ja luukulle.". Nimenomaan sanoin että niistä opinnoista pitää tehdä jotain konkreettista näytettä. Sitä -ja oma-alotteisuutta- arvostetaan todella paljon pitemmälle kuin jotain tutkintoa. Tutkinto tarjoaa jonkinlaisen takuun, että hakija on ainankin teoriassa käynyt läpi asioita X, Y ja Z mutta jos vieressä on kaveri jolla on näyttää omatekemät jutut X:stä ja Z:sta niin se on työnantajalle huomattavasti varmempi valinta - vaikka Y jouduttaisiinkin opettamaan. Tämä useammassa rekryssä molemmilla puolilla pöytää olleena.

Putiikissa jossa olen töissä on koko ajan rekry päällä mutta Suomen AY-liike on ajanut firmat siihen pisteeseen että palkkaus on valtava riski joten hakijasta halutaan olla varmoja. Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään, mutta jos tulee haastatteluun ja pystyy näyttämään että on JavaEE tekniikoita hallussa ja on tehnyt tämän ja tuon ( vaikka esim. jonkun mainitsemat OS hommat ja GitHub -tunnukset ) niin todennäköisesti saa paikan ihan vaan sillä että halutaan osaajia firmaan vaikkei niin resurssitarvetta Just Nyt olekkaan. ( Pulahdus itsestäänselvyysmereen taas: myös jonkinlaiset sosiaaliset taidot tarvitaan - ei turhaa perseilyä ja perussiisteys ja etenkään missään nimessä ei saa olla tässä(kin) ketjussa ilmeistä "ei osaa ei onnistu" -asennevammaa ).

Mutta hei, taas asenne 5/5 ja ehdottomasti kannattaa justiinsa puolivillaisesti opetella asioita ja lähteä kilpailemaan paikasta koulutettujen kanssa.

Pienimuotoisen yrityksen perustaminen Suomessa tarkoittaa että olet automaattisesti kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. Mikäli Tammikuu on heikko eikä firmalla ole töitä niin TE-keskus, KELA, Sosiaalitoimisto neuvoo sinua lakkauttamaan yrityksen tai kuolemaan nälkään. Siinä ne vaihtoehdot ovat.

Joten älä helvetissä perusta mitään yritystä Suomeen ellet ole 100% varma että se todellakin menestyy.
Onko jotenkin erityisen yllättävää että et voi olla yrittäjä ja kuulua sosiaaliturvan alle samaan aikaan? Tai voit, onhan ainakin työmarkkinatuessa jokin suojaraja ( 300e/kk tms? ). Mutta eihän Suomalainen masentunut työhaluaja_mutta_ei_töihin_kelpaaja_marttyyri voi alle tonnin edes kääntyä sosiaalituilla hommatulla soffallaan.

Myönnän kyllä, että en ole perillä sosiaalitukijärjestelmän kiemuroista, mutta epäilen vahvasti että esimerkiksi toiminimen ja jotain omatekemiä puulusikoita saa jossain (kirpputorilla?) myydä tiettyyn rajaan asti ilman että se näkyy tuissa. Ja vaikkei voisikaan, niin on eriskummallinen olettamus, että ne tuet on joku oletusarvo ja mitään joka niistä syö ei kannata tehdä. Mitä tapahtui sille työhalukkuudelle? "Ei makseta kunnon palkkaa!" Aikalailla itsestä kiinni paljonko puulusikat vetää.

(Itsestäänselvyystarkistus: Puulusikan tilalle tilalle voi sijoittaa mitä tahansa arvoa tuottavaa työtä ja kirpputorin tilalle jotain kaupankäynnin mediaa )

Yrittäjyyteen kuuluu omat riskit, se nyt on selvä. Mutta jos sille tielle lähtee, niin on saatavilla opastusta, hautomoita, starttirahaa, yrityslainaa ja joka kaupungissa on varmasti joku nuorkauppakamari, yrittäjäyhdistys tai vaikka ihan kaupan alan opisto, jossa voi käydä kyselemässä ja ihmettelemässä yritysmaailmaa ja oman liikeidean kestävyyttä.

Siinä olen samaa mieltä, että jos selkäranka, oma-alotteisuus ja asenne on tuo niin ei kannata ehkä lähteä mitään kasvuyritystä havittelemaan.

EDIT: Turhanpäiväinen solvaus pois
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Putiikissa jossa olen töissä on koko ajan rekry päällä...
No kerropa Wizand meille joilla ei ole mitään hajua mitä on JavaEE, miten ja missä sitä voi opiskella, mitä oppimiseen vaaditaan, ja muutenkin tarkemmin mitä ja miten paljon pitää osata että pääsee teidän rekrystä läpi.

Ja erityisen innokkaita olette varmaankin palkkaamaan yli 40-vuotiaita joilla ei ole mitään aiempaa kokemusta IT-alalta?


Vai oletko sinäkin vain ylimielinen idiootti joka yleistää oman alansa ylikuumentuneen marginaalinurkkauksen tilanteen koskemaan koko maan taloutta?
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 137
Riina-Maija Palander ilmoittautui työttömyyskortistoon - korkeasti koulutetulle tarjottiin tiskarin hommia
Riina-Maija "Riinis" Palander on ollut kotiäitinä viimeiset 10 vuotta. Tosin tuohon aikaan on mahtunut erilaisia projektiluontoisia töitä, mutta mitään vakituista palkkaa hän ei ole nauttinut...

...Riina-Maija on ollut tammikuusta lähtien työtön työnhakija. Yksi työtarjouskin on tullut, mutta se ei saanut Riinikseltä riemunkiljahduksia.

- Minulle tarjottiin tiskarin hommia. Ei siinä muuten olisi mitään ihmeellistä, mutta koen olevani noihin hommiin hieman ylikoulutettu.
Jos töitä ei ala löytymään, niin missä vaiheessa täytyy ruveta uudelleen kouluttautumaan tai vastaanottamaan näitä hanttihommia? 12kk?

Pitkäaikaistyötön on henkilö, joka tutkimusajankohtana on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä 12 kuukautta tai pidemmän ajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Asian sivusta, mikä helvetin yksinoikeus muuten työttömillä on tähän masennushommaan? Tuntuu että jatkuvasti hoetaan työllistymisestä keskusteltaessa että työttömän stressi on kova ja masennus ja syrjäytiminens. Todennäköisesti suomessa on jokaista työtöntä kohden työssäkäyvä ihminen joka painii töissään vähintään yhtä kovan stressin tehtävien kanssa. Ja joskus työssäkäyväkin kärsii masennuksesta. Ihan diagnosoidusta eikä pelkästään "feels bad man" -tason mielipahasta ja henkisestä tylsyydestä. Mutta riskinä on että aihe karkaa väärille raiteille, käsiteltäköön niitä toisessa yhteydessä.
Juuri näin. Kyllä minä ainakin olisin töissä ollessa paljon masentuneempi/ahdistuneempi/ ja ilkeämpi kun ei töissä ollessa. Itse en toki olekaan terve, mutta näin periaatteen tasolla.

Nimenomaan työ tuo sitä stressiä. En oikein keksi että mikä kotona ollessa voisi tuoda sen pahan työuupumuksen jos ei kerran edes ole töitä? Töissä vaan pitää selviytyä. Pitää selviytyä mahdollisimman tehokkaasti ja vielä niin että ei rasittaisi itseäänkään liikaa. Joskus tuo on vaikeaa, mutta siihen tulisi pyrkiä. Nimittäin aika kauan pitäisi paiskia hommia että pääsee eläkkeelle?

Onko se työttömän masennus sitten myös kateutta? Ollaan kateellisia kun naapuri on töissä ja saa enemmän rahaa? Toisaalta kuluttaa paljon aikaansa siihen työn tekemiseen? En tiedä. Tai miksi on yleensäkään tullut potkittua pois työpaikalta? Toki töistä kannattaa lähteäkin ennen kuin terveys pettää lopullisesti tai henki lähtee. En vielä lukenut tuota koko tekstiä läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Riina-Maija Palander ilmoittautui työttömyyskortistoon - korkeasti koulutetulle tarjottiin tiskarin hommia

Jos töitä ei ala löytymään, niin missä vaiheessa täytyy ruveta uudelleen kouluttautumaan tai vastaanottamaan näitä hanttihommia? 12kk?

Pitkäaikaistyötön on henkilö, joka tutkimusajankohtana on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä 12 kuukautta tai pidemmän ajan.
Heh, eikun tiskaamaan vaan. Ei saa vaipua masennukseen vaikka joutuukin tiskaamaan :D

Eikös 10 vuotta ison pissiksen ammattia jo riitä ja sehän osaisi jo hyvin tiskaamisen.
Aattele, mullepa ne ei tarjonneet yhtään mitään? Eikö ollu kumma? :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 477
En ole työtön, tähän oli vaan pakko tarttua:

Sehän se tämä nykypäivän meno ja meininki Suomessa on. Firmat valittelee "osaajapulaa" mutta eivät vaivaudu edes haastattelemaan juuri ketään.
Kävin eräälle nimeltä mainitsemattomalle, viime vuosina järeästi kasvavalle IT-firmalle haastattelussa heinäkuussa, jolloin minua harkittiin junioriksi sinne. Omaan kyllä alan koulutuksen, mutta kokemukset heidän skaalastaan ja käyttämistä teknologioista ovat vähänlaiset. Halu firmaan on sen verran kova kuitenkin, että päätin yrittää heidän devtestillään, josta suoritettiin vielä vaativampi testi, josta haastatteluun pääsi viikossa, ja kehut päälle kuinka olen pärjännyt paremmin kuin moni paljon enemmän työkokemusta omistava.

Nyt 7 kuukautta myöhemmin, en ole vieläkään edennyt tuosta tilanteesta. Ensin asia jäi hyllylle, koska olivat vasta ottaneet ensimmäiset juniorit, ja halusivat katsoa miten heidän kanssaan edistyy. Ilmeisesti hyvin, koska toinen näistä on tuttuni, joka on edelleen palkkalistoilla. Sitten siirryttiinkin jo marraskuulle, jollon saadaan tietää ensi vuoden rekrylimitit.

...jolloin marraskuussakin ne olivat vasta alustavia päätöksiä, ei voida ottaa ennen ensi vuotta. Tammikuussa voitaisiin pitää uutta haastattelua, joulukuussa ei pysty koska lomat, mahdollinen tuleva mentori lomalla, jne jne.

Nyt viimeksi viime viikolla tilanne oli se, että "tsekkaillaan tätä meidän työvoiman tarvetta ja tilannetta, pistän viestiä sulle alkuviikosta" -> ei muuten ole tullut mitään yhteydenpitoa takaisin vielä, joudun varmaan taas muistuttelemaan, että mites se toinen haastattelu.

Samaan aikaan, olen saanut Linkedinin kautta joka ikinen viikko muistutuksen siitä, että kyseinen firma saattaisi etsiä kaltaisiani henkilöitä ja taisipa muutamassa uutissivustollakin olla mainintaa siitä, miten firmassa valitetaan kun osaajia ei löydy.

Että jos riskiä uskalletaan ottaa niin vähän, että 7kk vitkutetaan mahdollisen juniorin ottamista, niin mitenhän paljon ovat mahtaneet saada haastateltua niitä osaavampia.

...ja kyllä, aion yrittää yhä. Jos vielä vitkuttelevat, niin luovutan kyseisen firman suhteen, koska oma motivaatio loppuu odotteluun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Jos työtön käyttää vaikka 4h päivässä - se on puolet työpäivästä, ei luulisi olevan ylivoimaista - jonkun taidon* aktiiviseen ahkeraan opiskeluun
... niin silloin ollaan rajalla että työkkäri voi tulkita tämän päätoimiseksi opiskelijaksi ja katkaista tuet. Raja on virallisesti ~25 viikkotuntia, että jos tuolla 4h/päivä linjalla mennään niin parempi olla tarkkana ettei ylitä sitä ja parempi viikonloppuna vaikka ryypätä kuin opetella uusia taitoja ettei ne tuet katkea, tai sitten pitää valehdella työkkärille.

Itse menin typeränä kertomaan työkkärille uudesta innostuksesta johon olin upottanut 12 tuntia päivässä opettelua, aamusta iltaan, ja tuli TODELLA kylmää palautetta - työkkärin täti huudahti välittömästi että "EI SULLE SIITÄ MAKSETA!" ja sitten alkoi saarnaamaan jotain retoriikkaa ja uhkaamaan tukien katkomisella. Oli pienen väännön takana että tilanteen sai purettua ja jatkettua eteenpäin, mutta tästä viisastuneena lopetin sitten kaikesta innostumisen. Parempi kun ei edes yritä mitään niin ei voi tulla paskaa niskaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Kun työkkäri uhkaa katkaista tuet sen takia, että yrittää edes opiskella jotain ja (wannabe-)kokkarit haluavat katkaista tuet jos et tee työttömänä mitään, niin mihinkä suuntaan siinä sitten pitäisi venyä, jos ei saa töitä ilman osaamista/koulutusta tai senkään kanssa?


Jos halutaan, että työttömiä saataisiin enemmän töihin, olisi kannattavampaa lähteä porkkanan eikä kepin kautta liikkeelle. Keppi aiheuttaa vaan vitutusta: "vittu kun joutuu menemään tohon lafkaan töihin, mut ei voi muutakaan kun tuet lähtee!", kun taas porkkana enemmänkin olisi mallia: "Jes, mä voin ottaa tän osa-aikaisen työn/keikkaduunin ilman että tarvii pelätä tukien leikkausta".

Joko perustulo tai sitten jonkinlainen kevyempi perustulon tyyppinen malli olisi aivan varmasti parempi kuin nykyinen malli tai sitten näiden wannabe-kokkareiden ehdottamat "Tuet poikki!"-mallit.

Jo nyt on toki 300 euron suojaosa asumistukeen, mutta onko se oikeasti riittävä siihen, että voisi ottaa keikkatöitä? Esimerkiksi meillä emäntä voisi (jos voisi) tehdä kolme sunnuntaita töitä, ennen kuin tuo 300 euroa tulisi täyteen, ellei minun duunini jo veisi sen. Jo ihan vain, että se 300 euroa olisi vaikkapa henkilökohtainen eikä perhekohtainen muuttaisi tilannetta aivan varmasti. Emäntä on vielä kaiken lisäksi lähihoitaja, eli töitä kyllä varmasti löytyisi (ja löytyykin, soittelevat silloin tällöin ja kyselevät tuuraajaksi) hänelle keikkana.

edit: Asumistuen suojaosa on näköjään henkilökohtainen, eli se lasketaan molemmille erikseen. Jostain omista päätöksistä muistan nähneeni, että päätöksessä huomioitiin vain toiselta osapuolelta se suojaosa.

Eli jos suoja on sekä työmarkkinatuessa että asumistuessa se 300 bruttoeuroa, tekee se yhteensä 1200 euroa kahden (osa-aika-)työttömän aikuisen taloudessa. Se, että onko kelan ja työkkärin tädit kartalla, ja että systeemi toimii oikein, onkin toinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Onko jotenkin erityisen yllättävää että et voi olla yrittäjä ja kuulua sosiaaliturvan alle samaan aikaan? Tai voit, onhan ainakin työmarkkinatuessa jokin suojaraja ( 300e/kk tms? ). Mutta eihän Suomalainen masentunut työhaluaja_mutta_ei_töihin_kelpaaja_marttyyri voi alle tonnin edes kääntyä sosiaalituilla hommatulla soffallaan.

Myönnän kyllä, että en ole perillä sosiaalitukijärjestelmän kiemuroista, mutta epäilen vahvasti että esimerkiksi toiminimen ja jotain omatekemiä puulusikoita saa jossain (kirpputorilla?) myydä tiettyyn rajaan asti ilman että se näkyy tuissa. Ja vaikkei voisikaan, niin on eriskummallinen olettamus, että ne tuet on joku oletusarvo ja mitään joka niistä syö ei kannata tehdä. Mitä tapahtui sille työhalukkuudelle? "Ei makseta kunnon palkkaa!" Aikalailla itsestä kiinni paljonko puulusikat vetää.
Huomaa miten vitun pihalla olet asioista.
Vaikka menisit ilmaiseksi hyvää hyvyyttäsi kaatamaan kahvia johonkin kirpparille/kierrätyskeskukseen avajaisiin niin siitä paukahtaa karenssi päälle ja tuet poikki. Tästä oli mediassa lööppejä pari vuotta sitten kun työtön nainen meni kierrätyskeskuksen tai vastaavan lafkan avajaisiin kahvia kaatamaan niin TE-keskuksen mielivaltainen tulkinta oli että kyseinen henkilö on siis töissä.

Jos perustat toiminimen ja myyt 300 eurolla kuukaudessa lusikoita niin sinun palkkasi on 300 euroa, et saa mitään tukia siihen päälle vaikka uhkaisit itsemurhalla sosiaalitoimistoasi. Rahaa voit anella vasta kun lakkautat sen toiminimen.

Matalapalkkaisia työntekijöitä kyllä toki valtio avustaa asumistuella ja toimeentulotuella jne.

Miljardiluokan firmoja toki tuetaan kymmenien/satojen miljoonien eurojen TEKES yms tukirahoilla. Ja pääsevät verosuunnittelun avulla myös "hieman" pienemmillä veroprosenteilla.

Toiminimiyrittäjä KY tms yksinyrittäjä on taas valtiovallan näkökulmasta katsottuna alhaista paskaa jota pitää lyödä ja verottaa joka välissä.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Näin yleisenä kysymyksenä henkilöille, jotka vastaavat rekrytoinnista tai ovat siinä mukana: kuinka paljon teillä tuollaisia nettikursseja (coursera, edx etc) arvostetaan? Lähinnä siis maksullisia ja joista saa jotain sertifikaattia/todistusta. Myös siis lähinnä aloilta/suunnilta, joissa omaa osaamista on hankalampi demonstroida (esim. mainittu Github).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
... niin silloin ollaan rajalla että työkkäri voi tulkita tämän päätoimiseksi opiskelijaksi ja katkaista tuet. Raja on virallisesti ~25 viikkotuntia, että jos tuolla 4h/päivä linjalla mennään niin parempi olla tarkkana ettei ylitä sitä ja parempi viikonloppuna vaikka ryypätä kuin opetella uusia taitoja ettei ne tuet katkea, tai sitten pitää valehdella työkkärille.

Itse menin typeränä kertomaan työkkärille uudesta innostuksesta johon olin upottanut 12 tuntia päivässä opettelua, aamusta iltaan, ja tuli TODELLA kylmää palautetta - työkkärin täti huudahti välittömästi että "EI SULLE SIITÄ MAKSETA!" ja sitten alkoi saarnaamaan jotain retoriikkaa ja uhkaamaan tukien katkomisella. Oli pienen väännön takana että tilanteen sai purettua ja jatkettua eteenpäin, mutta tästä viisastuneena lopetin sitten kaikesta innostumisen. Parempi kun ei edes yritä mitään niin ei voi tulla paskaa niskaan.
Itselläni diplomityön kirjoittaminen katsottiin ensin sivutoimiseksi, mutta myöhemmin päätös pyörrettiin takautuvasti (ei varmaan tarvitse kertoa mitä tämä tarkoittaa käytännössä), vaikken ollut ilmoittanut mitään virheellisesti.

Siinä yksi esimerkki lisää siitä kuinka vaikeaksi asiat menevät virkamiesten kanssa, jos heidän kanssaan joutuu tekemisiin, mutta haluaisi kuitenkin itseään kehittää tai yrittää ihan rehellisesti.

Menestyjät täälläkin ihmettelevät kuin vähämieliset työttömien ongelmia. Olisihan se hienoa, että kaikilla olisi riittävästi kykyä ja energiaa itsensä omatoimiseen kehittämiseen, mutta paljonko tämä lisäisi työpaikkoja? Ja on kai sitä vikaa järjestelmässä ja/tai yrittäjien asenteissakin, jos vain huippuosaajat tai tutut kelpaavat edes koeajalle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Kävin eräälle nimeltä mainitsemattomalle, viime vuosina järeästi kasvavalle IT-firmalle haastattelussa...
Kerro ihmeessä firman nimi. Ainakin minua, varmaan muitakin, kiinnostaa tietää mikä firma tuolla lailla kituuttaa hakijoita. Vai liekö ihan yleinen käytäntö alalla?

Ylipäätään kun täällä kerrotaan kuinka omalla alalla saadaan tai ei saada töitä, olisi ihan olennaista saada tietää edes alan, ellei firmankin, nimi. Aivan turhaa lässytystä yleistää omia kokemuksia ilman riittäviä taustatietoja, kun tilanteet ja käytännöt eri aloilla vaihtelee niin paljon.


Näin yleisenä kysymyksenä henkilöille, jotka vastaavat rekrytoinnista tai ovat siinä mukana: kuinka paljon teillä tuollaisia nettikursseja (coursera, edx etc) arvostetaan?
Heh. Ainakin kolmas kerta kun jotain vastaavaa tässä ketjussa kysytään. Et tule saamaan mitään ympäripyöreää hölinää kummempaa vastaukseksi, sillä nämä täällä pätevät pikkunilkit eivät yksinkertaisesti osaa tai sitten niitä ei kiinnosta vastata mitään konkreettisesti hyödyllistä. Paljon mieluisampaa on pönkittää heikkoa egoaan työttömien kustannuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Työtönkin on sen "te-palvenun" (vai mikä se on) vanki. Eli täytyy käydä siellä ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi tai muuten karenssi tulee heti voimaan.

Itse kävin tuolla ja paikka oli kiinni. Sitten kävin myöhemmin ja olin myöhässä. Pätemässä ollut mies siinä sitten että nyt on karenssi että voi siitä valittaa. No istahdin tuolille mukavasti ja sanoin että valitetaan vaan, täytä sinä paperit ja laita valitus menemään. Meinasi melkein käsittelijän tietokone lentää seinään tämän "Palvelun" johdosta. No ei hän jaksanut sitä valitusta alkaa tekemään vaan ohjeisti menemään siihen viereiseen huoneeseen oikealle käsittelijälle. Pääsin sitten 6kk eläkkeelle, että ei tarvitse nyt ihan heti käyttää noita hienoja te-palvelun palveluita. :) Toki tuon kautta sain vain rahaa liitosta, eli se oli joku eri paikka joka maksaa eläkevakuuttajan määräaikaisen eläkkeen, eli kuntoutustuen. Sekin toki ensin hylättiin, mutta jostain syystä eivät osanneet päättää ja hyväksyivät ilman valittamista jo kerran hylätyn eläkepaperin :D Perkele :) Kahvia pitäisi, mutku join jo kahvit :kahvi:

edit: Unohtui että kuntoutustukea ei ole käsitelty, koska ne käsittelee sitä paperia 2kk, pirun hidasta :) Eli päätös tulisi maaliskussa. En käynyt työkkärissä että toivottavasti paperi menee läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 477
Kerro ihmeessä firman nimi. Ainakin minua, varmaan muitakin, kiinnostaa tietää mikä firma tuolla lailla kituuttaa hakijoita. Vai liekö ihan yleinen käytäntö alalla?
Koska mikään ei ole täysin anonyymia, ei tee mieli poltella siltoja alta vielä, kun mahdollisuuksia löytyy - rekryyjät kuitenkin aktivoituvat vastaamaan, kun heitä riittävästi tökin. Tämä tuttunikin oli vissiin 3-4kk rekryrumbassa ja pohdinnoissa ollut, ennen kuin päässyt töihin. Nyt sitten kehuu itse työoloja maasta taivaisiin. Joten en ole vielä toivoa menettänyt, vaikka tämä rekrytointivaiheen epätietoisuus turhauttaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Jos vielä aikoo johonkin töihin, niin tuskin kannattaa kertoa mitään yrityksen nimiä jollekin täysin anonyymille kyselijälle? Ei oikein arvosteta vasikoijia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 007
Viestejä
4 210 005
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom