Keskustelua työttömyydestä

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Avoimien työpaikkojen määrästä pitäisi jotenkin pystyä suodattamaan pois ne ilmoitukset, jotka ovat olemassa vain markkinointimielessä. Kehutaan, kuinka tarvitaan lisää huippuosaajia mahdottoman nopeasti kasvavan kysynnän vuoksi. Sopivaa hakijaa vaan ei löydy. Erittäin halpa mainos.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Yleisesti ottaen tämänkin keskustelun perusteella tuntuu siltä. että vastuun ottaminen omasta työllistymisestä ja oikeasti duunin tekeminen sen eteen, on työttömille täysin poissuljettu ajatus. Sen sijaan määrättömästi syytetään tilastoja, hallitusta ja työnantajia.

Tätä en ymmärrä, eikö se nyt olisi mukavampi olla töissä kuin työttömänä?
Tässähän on vain haettu realistisia vaihtoehtoja. Pitäisi olla jotain mitä esittää väitteidensä tueksi. Tuokin ylläoleva on perus jauhantaa missä ei ole mitään konkreettista asian ratkaisemiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
"Valitsin" ilmeisesti työttömyyden, ottamalla helvetinmoisen riskin ja lähtemällä hyvästä ja pitkästä työsuhteesta pieneen vientiyritykseen, joka kosahti.
Et ole valinnut joutua työttömäksi, sinulla kävi vain paska säkä. Usein ei voi vaikuttaa mitenkään siihen, että työt loppuu.

Haen työtä tekemällä pari kolme hakemusta viikossa
Miksi? Ts. mistä olet päätelly, että hakemusten lähettäminen on järkevää toimintaa? Minusta näyttää vahvasti silta, että tämä on hyvin tehoton ja epävarma tapa työllistyä.

http://yle.fi/uutiset/3-7875023
Anne, 55: Yli 200 työhakemusta ja nolla työpaikkaa
214 työhakemusta, eikä tärppää – missä vika?
Sata työhakemusta - eikä töitä löydy
Minna, 47, on laittanut viisisataa hakemusta - töitä ei löydy

Muut keinot sen sijaan vaikuttavat hyvinkin tehokkaita:
Hakuvideo #KiraDuuniin toi työpaikan - Hyvä olo
Näin saat varmasti töitä alalta kuin alalta
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/t...tyollistyy-avointa-paikkaa-hakemalla/msn8ipGd


Ja jos ajattelee kontaktimääriä, niin 2-3 viikossa on ihan onneton määrä. Puhelimella tuon määrän yrityksiä käy läpi puolessa tunnissa.

Alussa puhuttiin"nettikoodauksesta" mitä se ikinä sillä tarkoitetaankaan...mutta tuli mieleen että mikä olisi realistinen aika itseopiskella sellaiset ohjelmointikielet (veikkaan että yhdellä ei pärjää) joilla pystyisi erittäin todennäköisesti itsensä elättämään (kysyntä tulevaisuudessa)?
Olen samaa mieltä veli Randomizerin kanssa:

Koodaus on muutenkin semmoinen homma että ei sitä kannata edes lähteä yrittämään jos ei ole kiinnostusta ja oikeaa halua sitä oppia. ELi en usko että asenteella: jos opettelen koodaamaan saan töitä, kannattaa lähteä liikkeelle. Toisekseen jos opettelee koodaamaan on hyvä olla tukena joku alan väh. alempi korkeakoulututkinto, jos ei siis ole valmiita kontakteja, joita tuskin koodausta miettivällä valmiina on. Open source projektit ovat helpoin ja tehokkain tapa saada "työkokemusta" koodauksesta. Monet OS-projektit toimivat samaan tapaan kuin työelämän projektit.
Eli jos ei mitään pohjia, niin ohjelmoijaksi opettelu vie vuosia ja vaatii hakemista oppilaitokseen.

Sen sijaan, jos on IT-alalla työttömänä ja on edellytykset oppia ohjelmoimaan, tai on sitä jossain uransa vaiheessa tehnyt, niin silloin voi muutamassa kuukaudessa itseopiskellen päivittää osaamisensa niin, että on hyvinkin haluttu kaveri työmarkkinoilla.

Niinkuin täällä on kommentoitu, niin mikään yleipätevä kaikki työttömät työllistävä kikka tämä ei ole.

Mutta on monta muutakin aluetta, millä on työvoimapulaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Jos on työvoimapulaa, niin ottaa sen puhelimen kauniiseen käteen ja soittaa työttömälle. Kyllä ne yhteystiedot työkkäristä saa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Jos on työvoimapulaa, niin ottaa sen puhelimen kauniiseen käteen ja soittaa työttömälle. Kyllä ne yhteystiedot työkkäristä saa.
Siis ihan oikeasti on osaamisalueita, joiden osaajia ei ole yhtään ainutta työttömänä. Ei ole työtöntä, kenelle soittaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Asiantuntijaksi ei vain tulla yht'äkkiä. Se ei paljon auta jos sen osaamisen hankkimiseen menee 5 vuotta ja todennäköisesti vaatimuksena on saman verran työkokemusta päälle.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Niin? Yritin alleviivata pointtia että on todellakin olemassa töitä joihin ei saa tekijää sormia napsauttamalla.
Ketjun kantava idea on ollut, että työtön löytää hommia jos jaksaa panostaa. Hommat joihin ei ole tekijöitä ovat hommia, jotka vaativat aika todennäköisesti vuosien koulutuksen ja kokemuksen vielä päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Et ole valinnut joutua työttömäksi, sinulla kävi vain paska säkä. Usein ei voi vaikuttaa mitenkään siihen, että työt loppuu.



Miksi? Ts. mistä olet päätelly, että hakemusten lähettäminen on järkevää toimintaa? Minusta näyttää vahvasti silta, että tämä on hyvin tehoton ja epävarma tapa työllistyä.

Tuhat työhakemusta
Anne, 55: Yli 200 työhakemusta ja nolla työpaikkaa
214 työhakemusta, eikä tärppää – missä vika?
Sata työhakemusta - eikä töitä löydy
Minna, 47, on laittanut viisisataa hakemusta - töitä ei löydy

Muut keinot sen sijaan vaikuttavat hyvinkin tehokkaita:
Hakuvideo #KiraDuuniin toi työpaikan - Hyvä olo
Näin saat varmasti töitä alalta kuin alalta
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/t...tyollistyy-avointa-paikkaa-hakemalla/msn8ipGd


Ja jos ajattelee kontaktimääriä, niin 2-3 viikossa on ihan onneton määrä. Puhelimella tuon määrän yrityksiä käy läpi puolessa tunnissa.



Olen samaa mieltä veli Randomizerin kanssa:



Eli jos ei mitään pohjia, niin ohjelmoijaksi opettelu vie vuosia ja vaatii hakemista oppilaitokseen.

Sen sijaan, jos on IT-alalla työttömänä ja on edellytykset oppia ohjelmoimaan, tai on sitä jossain uransa vaiheessa tehnyt, niin silloin voi muutamassa kuukaudessa itseopiskellen päivittää osaamisensa niin, että on hyvinkin haluttu kaveri työmarkkinoilla.

Niinkuin täällä on kommentoitu, niin mikään yleipätevä kaikki työttömät työllistävä kikka tämä ei ole.

Mutta on monta muutakin aluetta, millä on työvoimapulaa.
Niin, edelleen, kuinka se on työttömien vika? Myönnät jo itsekin että ehkä kaikista ei ole ohjelmoijiksi. Silti työttömät ovat itse valinneet työttömyyden.
Ala nyt jo kertoa kuinka ne työttömät työllistetään, tai se muuten on niitten oma vika, äläkä jauha paskaa ihmisten silmään. Ilmeisesti kaikista ei voi tulla kuitenkaan koodareita, tai muita IT- ammattilaisia, vai kuinka? Yli 500000 ihmistä kenestä puhutaan, muista!
Tyypillistä kokoomusnuori- puhetta, vaikka olisi väärässä ja ajatus hukkuu niin jargon jatkuu. Jospa välillä tekisit tuottavaa työtä itsekin ja maksaisit veroja? Minä tein niin.
Ei ole ihme miksi Suomi on päin helvettiä kun tämänkaltaiset vitun nerot on kansanedustajina ja muutenkin valtionhallinto pitäisi räjäyttää. Jos helvetin saatanan perkele It-alan tarve on vaikka 10000 työntekijää, työttömistä saadan se täytettyä niin mihin helvettiin ne loput 490000 työnnetään? Muistakaa että he "ovat valinneet työttömyyden"!
Pitäisikö ne vaikka ampua?

Siis ihan oikeasti on osaamisalueita, joiden osaajia ei ole yhtään ainutta työttömänä. Ei ole työtöntä, kenelle soittaa.
Mitkä ovat nämä osaamisalueet, ja onko niiden osaajat myös valinneet työttömyyden? Kuinka näille alueille työllistämme sorvari- Martin tai kassatyöntekijä- Liisan? Jos he eivät työllisty näille nimeltämainitsettomille osaamisaloille, ovatko he valinneet työttömyyden?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Tiedän kyllä, että mm. lääkäreistä on pulaa. Mutta ehkäpä kaikki ei sovellu alalle. Mut jos ei lääkäriksi myyntiedustajaa tai kaupan kassatyöntekijää, niin farmaseutiksi ainakin kelpaisi! Samalla ne myy nappeja kuin maitoakin niin hyvin pelaa! Koulutuskin (mikäli sitä nyt joku vaatii) on niin helppo, että kyllä normi myyntimies/ kassatyöntekijä sen klaaraa!

Idiootit vituttaa, helvetisti!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen 2 asiaa:

1. Linkedin. Tätä kautta tullut jo toistakymmentä työtarjousta vaikka profiilini on vuodenvanha ja ei edes kuvaa. Kai tämä nyt on kaikilla kunnossa jos edes jotain työhistoriaa löytyy?
2. Asun itse länsi-suomessa jossa töitä saa melkein kävelemällä firmaan sisään. Tietty pitää olla jonkunlainen koulutus ja vetää se haastattelushow niinkuin työhönottajataho sen näkee 90-lukulaisilla laseillaan. Esim. persoonallisuustestit ovat ns. pällitestejä jossa sinun pitää tietää mikä on ko. position stereotyyppinen ajatusmaailma (90-luvulla) ja pääset sisään.

En voi käsittää noita pääkaupunkiseudulla kuppaavia loosereita jotka valittavat ettei töitä löydy. Muuta sinne missä töitä on tai lopeta valittaminen on minun kantani. En minäkään todellakaan nauti pienessä kylässä asumisesta, mutta uran alkuvaiheessa vaihtoehtoja ei todellakaan ollut ja nyt vasta avautunut Linkedinin kautta muu maailma ja voin oikeasti ajatella siirtyväni sivistykseen täältä perseenrei'ästä.

Lapsikortti on turha tähän kommenttiin. Lastenteko on oma valinta ja silloin on turha valittaa jos niitä on pukannut tähän maailmaan ja se "estää" muuttamasta sinne missä töitä on.

Elämä on valintoja täynnä. Vittuilkaa vaan, minä en välitä. Tämä on minun mielipide ja siihen minulla on oikeus...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen 2 asiaa:

1. Linkedin. Tätä kautta tullut jo toistakymmentä työtarjousta vaikka profiilini on vuodenvanha ja ei edes kuvaa. Kai tämä nyt on kaikilla kunnossa jos edes jotain työhistoriaa löytyy?
2. Asun itse länsi-suomessa jossa töitä saa melkein kävelemällä firmaan sisään. Tietty pitää olla jonkunlainen koulutus ja vetää se haastattelushow niinkuin työhönottajataho sen näkee 90-lukulaisilla laseillaan. Esim. persoonallisuustestit ovat ns. pällitestejä jossa sinun pitää tietää mikä on ko. position stereotyyppinen ajatusmaailma (90-luvulla) ja pääset sisään.

En voi käsittää noita pääkaupunkiseudulla kuppaavia loosereita jotka valittavat ettei töitä löydy. Muuta sinne missä töitä on tai lopeta valittaminen on minun kantani. En minäkään todellakaan nauti pienessä kylässä asumisesta, mutta uran alkuvaiheessa vaihtoehtoja ei todellakaan ollut ja nyt vasta avautunut Linkedinin kautta muu maailma ja voin oikeasti ajatella siirtyväni sivistykseen täältä perseenrei'ästä.

Lapsikortti on turha tähän kommenttiin. Lastenteko on oma valinta ja silloin on turha valittaa jos niitä on pukannut tähän maailmaan ja se "estää" muuttamasta sinne missä töitä on.

Elämä on valintoja täynnä. Vittuilkaa vaan, minä en välitä. Tämä on minun mielipide ja siihen minulla on oikeus...
Oliko tää mainos? Edelleenkään ei vastauksia ketjun ydinkysymykseen.
Ajatuksen, -sanan ja ilmaisunvapaus pitäisi olla kaikilla, siinä olen samaa mieltä!
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Siis ihan oikeasti on osaamisalueita, joiden osaajia ei ole yhtään ainutta työttömänä. Ei ole työtöntä, kenelle soittaa.
Mitähän nuo alat ovat ja onko osaamisvaatimukset määritelty niin, että yksi "osaamisvaatimus" on <40 vuoden ikä? (Sitä tosin ei uskalleta ääneen sanoa, koska sen kertominen olisi laitonta mutta asia ilmenee sitten muuta kautta että noin maa makaa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen 2 asiaa:

1. Linkedin. Tätä kautta tullut jo toistakymmentä työtarjousta vaikka profiilini on vuodenvanha ja ei edes kuvaa. Kai tämä nyt on kaikilla kunnossa jos edes jotain työhistoriaa löytyy?
2. Asun itse länsi-suomessa jossa töitä saa melkein kävelemällä firmaan sisään. Tietty pitää olla jonkunlainen koulutus ja vetää se haastattelushow niinkuin työhönottajataho sen näkee 90-lukulaisilla laseillaan. Esim. persoonallisuustestit ovat ns. pällitestejä jossa sinun pitää tietää mikä on ko. position stereotyyppinen ajatusmaailma (90-luvulla) ja pääset sisään.

En voi käsittää noita pääkaupunkiseudulla kuppaavia loosereita jotka valittavat ettei töitä löydy. Muuta sinne missä töitä on tai lopeta valittaminen on minun kantani. En minäkään todellakaan nauti pienessä kylässä asumisesta, mutta uran alkuvaiheessa vaihtoehtoja ei todellakaan ollut ja nyt vasta avautunut Linkedinin kautta muu maailma ja voin oikeasti ajatella siirtyväni sivistykseen täältä perseenrei'ästä.

Lapsikortti on turha tähän kommenttiin. Lastenteko on oma valinta ja silloin on turha valittaa jos niitä on pukannut tähän maailmaan ja se "estää" muuttamasta sinne missä töitä on.

Elämä on valintoja täynnä. Vittuilkaa vaan, minä en välitä. Tämä on minun mielipide ja siihen minulla on oikeus...
Miksi käyttää jotain linkediä kun on olemassa virallisempikin sivu nimeltä http://www.te-palvelut.fi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Työttömien syyllistäminen on 100% paskanjauhantaa. Työllistyminen kun toimii siten, että työntekijän pitää tuottaa yritykselle enemmän arvoa kuin mitä aiheuttaa kuluja. Työllistymisessä on siis aina kyse ensisijaisesti työnantajan edusta. Jo tältä pohjalta työttömän syyllistämisessä ei ole mitään järkeä, kysehän on työnantajan epäonnistumisesta jos palkkaaminen olisi johtanut firman etuun!

Rahan puute, tai tarkemmin ottaen rahalla saatavien elämälle välttämättömien resurssien niukkuus, on työkykyä heikentävä asia. Kun yksilön elämä on epävarmalla pohjalla, tätä kiinnostaa ensisijaisesti oma toimeentulo eikä jonkun kolmannen osapuolen etu. Tämä on räikeässä ristiriidassa yllämainitun työllistymisen edellytyksen kanssa. Köyhyydessä onkin sisäänrakennettu intressiristiriita työllistymisen kanssa.

Joskus se vaan menee niin että työtön on työttömänä juuri siksi ettei sillä ole rahaa elää. Kun ei ole tuloja niin ei ole energiaa myöskään työntekoon, mutta jos olisi tuloja niin sitten kykenisi töihin - aika helvetinmoinen noidankehä, ja ymmärrän ettei tämä kuvio työssäkäyville välttämättä aukea. Eihän tämän nyt loogisesti katsoen pitäisi tällälailla mennä, mutta näin se silti toimii. Työttömyysturvan olisi tarkoitus eliminoida tämä loukku, mutta sitten on nämä karenssit ja muut yhteistoimintasuunnitelman pakkomääräykset jotka tuovat sen epävarmuuden takaisin ja syövät työllistymiseen tarvittavan energian.

Epävarmuudesta johtuva energian riittämättömyys on erityisen tuhoisaa niillä aloilla jossa vaaditaan luovaa ajattelua, flowta, että työstä tulee ensinkään yhtään mitään. Flow vaatii häiriöttömän mielentilan, ja se ei kaikilta työttömiltä onnistu kun toimeentulosta ei ole varmuutta. Työhaastatteluun on ihan turha mennä jos ei ole hyppysissä sitä mielentilaa jolla pystyy suoriutumaan haastattelussa esitettävistä kysymyksistä ja tehtävistä. Epäonnistuneen työnhaun jälkeen se ovi siihen firmaan ei välttämättä enää aukea myöhemminkään, uutta hakemusta kun pistät niin työnantaja muistaa että täähän oli tämä tyyppi ja hakemus lentää mappi ööhön.

Kannattaako sitä paikkaa edes hakea jos haastattelun jälkeen on huonommassa tilanteessa kuin sitä ennen? Jos olisi mennyt hakemaan duunia vasta täysissä voimissaan, olisi paikka voinut irrota tai vähintäänkään ei olisi päässyt antamaan huonoa vaikutelmaa itsestään. Jos asiakkaita vaan riittää niin työnantajahan palkkaa varmasti jokaisen tyypin joka vaikuttaa siltä että kykenee tuottamaan positiivista arvoa firmalle. Tämä vaikutelma pitää pystyä luomaan että töitä saa, ja se on merkittävästi helpompaa ihmiselle joka pystyy tarttumaan hommaan täydellä energiallaan.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen 2 asiaa:

1. Linkedin. Tätä kautta tullut jo toistakymmentä työtarjousta vaikka profiilini on vuodenvanha ja ei edes kuvaa. Kai tämä nyt on kaikilla kunnossa jos edes jotain työhistoriaa löytyy?
2. Asun itse länsi-suomessa jossa töitä saa melkein kävelemällä firmaan sisään. Tietty pitää olla jonkunlainen koulutus ja vetää se haastattelushow niinkuin työhönottajataho sen näkee 90-lukulaisilla laseillaan. Esim. persoonallisuustestit ovat ns. pällitestejä jossa sinun pitää tietää mikä on ko. position stereotyyppinen ajatusmaailma (90-luvulla) ja pääset sisään.

En voi käsittää noita pääkaupunkiseudulla kuppaavia loosereita jotka valittavat ettei töitä löydy. Muuta sinne missä töitä on tai lopeta valittaminen on minun kantani. En minäkään todellakaan nauti pienessä kylässä asumisesta, mutta uran alkuvaiheessa vaihtoehtoja ei todellakaan ollut ja nyt vasta avautunut Linkedinin kautta muu maailma ja voin oikeasti ajatella siirtyväni sivistykseen täältä perseenrei'ästä.

Lapsikortti on turha tähän kommenttiin. Lastenteko on oma valinta ja silloin on turha valittaa jos niitä on pukannut tähän maailmaan ja se "estää" muuttamasta sinne missä töitä on.

Elämä on valintoja täynnä. Vittuilkaa vaan, minä en välitä. Tämä on minun mielipide ja siihen minulla on oikeus...
Ja mitäs sitten kun/jos ei ole työkokemusta/relevanttia työkokemusta? Siis tuon LinkedIn:n kannalta, eli tiedostat siis itsekin, että se on täysin turha palvelu?

Ellei ainakin seuraavat ehdot täyty:
- sopiva työkokemus
- tarpeeksi kyseistä työkokemusta
- oikea koulutus
- oikeat suhteet

Itse kyllä sanoisin että suhteet on kaikki kaikessa, millään muulla ei ole mitään väliä, ellei tuuri käy.

Esim. Nuori joka hakee kesätöitä, ei niitä saa ellei ole suhteita, yleensä sukulaisia, joiden kautta saa ensimmäiset kesätyöt.

Nyt sait suhteilla kesätöitä, hienoa, pystyit ehkä luomaan siellä lisää suhteita ja sait ainakin kokemusta.

Sitten opiskelemaan, jossa pitäisi saada/luoda suhteita jotta saa harjoittelupaikkoja, johon auttaa ne alunperin suhteilla saadut suhteet+kokemukset.

Sitten kun valmistut, on suhteilla saadut suhteet/kokemukset kumuloituneet ja saatat saada sen avulla töitä.

Niin, kaikki on siitä kiinni että millaiset kortit saa käteensä, vaikka miten asiaa koittaisi työttömien syyksi vääntää.

Tunnen aika paljon kahta eri ihmistyyppiä:

Tyyppi A: sai suhteet "perintönä", saa helposti töitä nuorena ja vanhempana koska "tällähän on kokemusta/henkilön x lapsi"

Pitää itseään työttömiä parempana ja ei ymmärrä miksi muutkaan ei vaan "mene töihin", kun itsekin vaan "meni". Päättelee että työttömien syytä ja laiskuutta se siis on.

Tyyppi B:
Ei omaa suhteita nuorena, suuria vaikeuksia saada kesätöitä/hyviä triviaaleja harjoittelupaikkoja. Yrittää kunnes lannistuu, koska kokee että pakkohan se on olla oma syy kun ei töitä saa vaikka kuinka hakisi, kun näkee miten helposti A-tyypit saa töitä aina vaan "menemällä" niihin.

Aika monella kaverilla/tutulla on linkedin profiilit, itsellä myös.

Joskus juteltiin niin yksikään ei ole saanut mitään tarjouksia sieltä, ja aika moni on B-porukkaa, eli kaiken joutuu itse etsimään ja yrittämään, ja CV ei komeile täynnä sukulaisten kautta saatuja hienon kuuloisia kokemuksia(ja niistä kumuloituneita)

Vaan on myös sakkia jolla on sekä monipuolista kokemusta, että koulutusta = ei mitään hyötyä linkedinistä.

Eli kaipa se kannattaa profiili tehdä, vaan ei sieltä todellakaan oikeasti monikaan saa edes yhtä tarjousta.

Ja taitaa olla vielä aika alakohtaista tuokin, tuskin raksapenat sitä edes tietää.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 107
Kannustinloukku lienee monelle työttömälle tosiasia. Ratkaisuna EN tarjoa keppiä, raippaa ja ruoskaa eli tukileikkuria. Varmasti on firmoja jotka käyttää harjoittelijoita ja työkokeilijoita tarjoavaa systeemiämme hyväkseen. Tilanteeseen tuskin löytyy helppoa ratkaisua ainakaan helposti.

Mutta sen kysyn vaan että jos kerran työttömyyskorvaus voidaan maksaa soviteltuna, eli tienattu euro vähentää tukea 0,5e niin miksi samaa ei voida soveltaa muihin tukiin jolloin tulojen romahtaminen tienestien kasvaessa tietyn rajan yli voitaisiinvälttää. Tällöin tietenkin pitää huomioida kokonaistulot ettei tuo vähennys iske jokaiseen tuloon(olipa se mikä tuki hyvänsä) samallakertaa ts. taas iskee tulojen romahtaminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Miksi käyttää jotain linkediä kun on olemassa virallisempikin sivu nimeltä http://www.te-palvelut.fi?
Tämä lienee vitsi.

Itse kyllä sanoisin että suhteet on kaikki kaikessa, millään muulla ei ole mitään väliä, ellei tuuri käy.
Hirvittävän vähän työttömät tuntuvat tekevän näiden suhteiden luomiseksi. Ei ne suhteet vain ole, ne luodaan. Ja tärkeää on ymmärtää, että suhdeverkostosi ei ole se, kenet sinä tunnet, vaan kuka tuntee sinut.

Esimerkiksi messut: Jos ite hakisin työitä, niin menisin oman alan messuille, ja kävisin systemaattisesti käy kaikki osastot läpi. Esittäytyisin ja tutustuisin ihmisiin. Siinä sivussa voisi kysellä tulevista työntekijätarpeista. Kun itse olen ollut messuilla, niin yksikään Suomen 300 000 työttömästä ei ole tullut esittäytymään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Hirvittävän vähän työttömät tuntuvat tekevän näiden suhteiden luomiseksi.
Tähän päälle vielä se että jotkut ihmiset ovat luonteeltaan introverttejä eivätkä erityisesti pyri luomaan sosiaalisia kontakteja muutenkaan. Ei välttämättä tule mieleenkään työllistymisen takia ruveta kasaamaan jotain kontakteja jos sitä ei tee normaalistikaan.

Oikeastaan, työttömyyshän on introvertille henkisesti parempi ympäristö kuin työpaikat joissa pitää kokoajan olla tekemisissä ihmisten kanssa, joka on vähän ikävänä vastavoimana työnhaulle. Extrovertti varmaan stressaantuu jo pelkästään yksin olemisesta ja saattaa päätyä töihin ihan jo sitä kautta kun etsii ihmiskontaktia työttömänä ollessaan!

Yritin googletella aiheesta lisää, mutten löytänyt mitään tutkimuksia tai tilastoja miten introvertit vs extrovertit ovat edustettuina työttömyystilastoissa. Löytyi lähinnä anekdootteja ja muutama artikkeli jotka esim. vihjasivat että introvertillä olisi huonompi asema työhaastatteluissa. Hemmetti että olisi mielenkiintoista nähdä tästä jotain dataa että jäävätkö introvertit muita todennäköisemmin työttömiksi.

Shokeeraannuin hieman tuosta yhdestä artikkelista jossa esitettiin muunmuassa että kun haastattelun lopussa työnantaja kysyy onko hakijalla jotain kysymyksiä, extrovertit kysyvät mutta introvertit eivät - ja antaa huonon vaikutelman olla kysymättä mitään. Haastattelija mukamas käyttää hakijan esittämiä kysymyksiä arvioidakseen miten kiinnostunut hakija on työpaikasta ja miten energinen tämä on jne. Mitä helvettiä, onko tosiaan näin? Koskaan en ole mitään kysynyt koska tiedän aina mihin olen hakemassa. Pistää miettimään mitenköhän monella eri tavalla olen ampunut itseäni jalkaan tajumatta edes asiaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Tähän päälle vielä se että jotkut ihmiset ovat luonteeltaan introverttejä eivätkä erityisesti pyri luomaan sosiaalisia kontakteja muutenkaan. Ei välttämättä tule mieleenkään työllistymisen takia ruveta kasaamaan jotain kontakteja jos sitä ei tee normaalistikaan.
Tämä on hyvä ja oleellinen pointti! Tunnustan hyvällä syyllä olevani toisinaan kateellinen kälyn persoonallisille piirteille, joita kuvaavat ekstrovertti, kaikkien kaveri, laaja verkosto varsinkin maskuliinisissa piireissä (esim.mönkijäkerhon vastuuhenkilö), tiedusteleva ja vetävä henkilö... Myönnettäköön tosin että hän on siinä myös harvinaisempaa lajia, mutta hänestä käykin ilmi se, miten verkostoitumisesta olisi todellakin sitä hyötyä. Toiminimellä saa käytännössä valita itse, milloin haluaa ansioitua.

Omaan persoonaan taas ei kuulu mikään noista enkä jaksaisi näytelmänä moista pyörittää. Ja jos sattuisin vakuuttavasti siinä jotenkin onnistumaan, niistä tulisi hyvin teennäisiä ja kokisin tämän kautta itsestäni jonkinlaista laskelmoivaa hyväksikäyttämisen tunnetta, koska sellaiset eivät ole omalle piirteelleni aitoja. Ja se kävisi todella työstä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Tähän päälle vielä se että jotkut ihmiset ovat luonteeltaan introverttejä eivätkä erityisesti pyri luomaan sosiaalisia kontakteja muutenkaan. Ei välttämättä tule mieleenkään työllistymisen takia ruveta kasaamaan jotain kontakteja jos sitä ei tee normaalistikaan.

Oikeastaan, työttömyyshän on introvertille henkisesti parempi ympäristö kuin työpaikat joissa pitää kokoajan olla tekemisissä ihmisten kanssa, joka on vähän ikävänä vastavoimana työnhaulle. Extrovertti varmaan stressaantuu jo pelkästään yksin olemisesta ja saattaa päätyä töihin ihan jo sitä kautta kun etsii ihmiskontaktia työttömänä ollessaan!

Yritin googletella aiheesta lisää, mutten löytänyt mitään tutkimuksia tai tilastoja miten introvertit vs extrovertit ovat edustettuina työttömyystilastoissa. Löytyi lähinnä anekdootteja ja muutama artikkeli jotka esim. vihjasivat että introvertillä olisi huonompi asema työhaastatteluissa. Hemmetti että olisi mielenkiintoista nähdä tästä jotain dataa että jäävätkö introvertit muita todennäköisemmin työttömiksi.

Shokeeraannuin hieman tuosta yhdestä artikkelista jossa esitettiin muunmuassa että kun haastattelun lopussa työnantaja kysyy onko hakijalla jotain kysymyksiä, extrovertit kysyvät mutta introvertit eivät - ja antaa huonon vaikutelman olla kysymättä mitään. Haastattelija mukamas käyttää hakijan esittämiä kysymyksiä arvioidakseen miten kiinnostunut hakija on työpaikasta ja miten energinen tämä on jne. Mitä helvettiä, onko tosiaan näin? Koskaan en ole mitään kysynyt koska tiedän aina mihin olen hakemassa. Pistää miettimään mitenköhän monella eri tavalla olen ampunut itseäni jalkaan tajumatta edes asiaa.
Nämäkin ovat asioita joita voi opetella ja esimerkiksi ennen haastattelua tekee itselleen "listan" kysymyksistä joita kysyy. Introverttius ei tarkoita etteikö voi kysyä tai puhua lainkaan. Toisekseen noi on ihan haastattelutilanteiden aapistason juttua jotka pitää vaan tietää. Sosiaalisia kanssakäymisiä voi myös harjoitella kuten mitä tahansa muuta taitoa, introvertti voi olla taitavakin sosiaalisesti vaikka luonne ei sosiaalinen olisikaan (lasken itseni jokseenkin tähän ryhmään). Introvertithän ovat usein parhaimmillaan esimerkiksi tutkivassa työssä tai itsenäisessä älytyöskentelyssä. Tuskin kukaan introvertti miksikään myyjäksi hakee muutenkaan.

yero sanoi:
Esimerkiksi messut: Jos ite hakisin työitä, niin menisin oman alan messuille, ja kävisin systemaattisesti käy kaikki osastot läpi. Esittäytyisin ja tutustuisin ihmisiin. Siinä sivussa voisi kysellä tulevista työntekijätarpeista. Kun itse olen ollut messuilla, niin yksikään Suomen 300 000 työttömästä ei ole tullut esittäytymään.
Noista olen itsekin pari työpaikkaa hommannut enkä tuntenut ketään sitä ennen.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Nämäkin ovat asioita joita voi opetella ja esimerkiksi ennen haastattelua tekee itselleen "listan" kysymyksistä joita kysyy.
Haastattelujen kykyä mitata sitä, mitä niillä väitetään mitattavan, on tutkittu psykologiassa. Tulokset ovat arvattavia. Haastattelu kertoo heikosti hakijan sopivuudesta työhönsä tai työyhteisöönsä.

Edes ammattipsykologit eivät pysty haastattelujen perusteella ennustamaan ihmisen kykyä ja sopivuutta työhönsä.

Silti haastattelut säilyvät, koska monille ne tuntuvat paljastavilta. Olisi kuitenkin suotavaa, että haastattelijat itse tiedostaisivat arvailevansa hakijan sopivuutta huonolla menestyksellä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Itse työskentelen keskisuuressa firmassa metalli-allalla. Viides vuosi kohta täynnä samassa firmassa. Ja voi että sitä kesäduunarien ja kokeilujaksolla olevien työntekijöiden kirjoa. Suurin osa on aivan kuraa, ei mitään hajuakaan työnteosta tai työaikojen noudattamisesta. Sitten on se 1% joka omaa tarvittavan työmoraalin ja halun tehdä töitä.

Eli päätelmä, työhaastattelu ei kerro paskaakaan niistä tyypeistä jotka firmaan pääsee edes kokeilee. ainoastaa pidempi koe-aika sitten alkaa kertomaan vasta jotain tyypin työmoraalista jne.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Haastattelu on mielestäni sitä varten että siellä voidaan syventyä tarkemmin siihen mitä hakija on jo tehnyt, mitä hän osaa ja sitä rataa.
Pahoin kuitenkin pelkään, että haastattelijoiden valintaa ohjaa eniten tunne. Valitaan hyvä tyyppi, tyyppi, jossa tuntuu olevan potentiaalia, tyyppi, jonka kanssa tahtoisi työskennellä.

Pahimmillaan tällainen valitsemistapa johtaa siihen, että säännönmukaisesti torjutaan hakijat, joilla olisi kyky uudistaa ja luoda uutta. Uutta luovat ihmiset kun ovat häiriötekijä, joka aiheuttaa epäjärjestystä ja horjuttaa vanhaa. Uutta luovat saattavat jopa uhmata entisten työntekijöiden vakiintuneita asemia. Siksi heitä ei tahdota, vaan tahdotaan niitä hyviä tyyppejä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Pahoin kuitenkin pelkään, että haastattelijoiden valintaa ohjaa eniten tunne. Valitaan hyvä tyyppi, tyyppi, jossa tuntuu olevan potentiaalia, tyyppi, jonka kanssa tahtoisi työskennellä.

Pahimmillaan tällainen valitsemistapa johtaa siihen, että säännönmukaisesti torjutaan hakijat, joilla olisi kyky uudistaa ja luoda uutta. Uutta luovat ihmiset kun ovat häiriötekijä, jotka aiheuttavat epäjärjestystä ja horjuttavat vanhaa. Uutta luovat saattavat jopa uhmata entisten työntekijöiden vakiintuneita asemia. Siksi heitä ei tahdota, vaan tahdotaan niitä hyviä tyyppejä.
Eikö sellainen valinta silloin kerro karua kieltä siitä, et ne jotka valitsee näitä tyyppejä, pitäs siirtää aivan muihin tehtäviin tai kilometritehtaalle?:) Firmojen idea kuitenkin on mennä eteenpäin, tehdä enemmän tulosta ja kehittyä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ainiin, itsehän pääsin nykyiseen työpaikkaani vuorotteluvapaasijaiseksi.. työsoppari 5kk. Nyt sitten ollut 4v vakkarina jo ja edennyt hyvin perushommista huomattavasti vaativampaan hommaan :)
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Mut sitä se on ku menee töihin tekemään töitä eikä vaan odottelee tiliä minimieffortilla ;)
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Tosin nuo esimieshommat aloitettuna duunarina on vähän niin ja näin. Jotkut osaa, jotkut ei. Suurin osa näistä jotka aloittaa duunareina ja ylenee siitä esimieheksi ovat aivan perseestä. Ennemmin suoraan talon ulkopuolelta joku joka osaa johtaa oikeasti...

Oma työnjohtaja ainakin on aivan perseestä. Ei osaa johtaa lainkaan. Tulee aamulla duuniin ja häviää sen jälkeen jonnekkin. Oletetaan tilanne, et levytyökeskus on rikki, tai automaattitaivutin.. Näet pomon, kerrot sille et vehkeet paskana, soita huoltoon. Vastauksena tulee naurahdus ja tyyppi poistuu paikalta sanaakaan sanomatta. Siinä sitten jäät miettii et soittaako se huoltoon vai mitä..:confused:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Sosiaalisia kanssakäymisiä voi myös harjoitella kuten mitä tahansa muuta taitoa, introvertti voi olla taitavakin sosiaalisesti, vaikka luonne ei sosiaalinen olisikaan
Se on justiinsa näin. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asioita. Yksi tuttu on luonteentaan äärisosiaalinen, mutta sosiaalisilta taidoiltaan korkeintaan keskinkertainen. Lähinnä mouhoaa omia juttujaan, ilman että aidosti osaisi ottaa toisia huomioon.

Uskon, että aika paljonkin introvertti ihminen voi olla oikein hyvä myyjä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Omasta mielestä hyvä myyjä ei liikaa tyrkkää kaikkee härpäkkeitä lisäks, vaan asiallisesti kertoo että näitä on saatavilla jos kokee et tarvitsee sellaisia. Sitten jos asiakas lähtee kyselee notta mitäs kaikkee tän tuotteen kylkeen sitten saa jos tarvii, niin monesti tulee lisää kauppaa ihan itsestään..
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
607
Tosin nuo esimieshommat aloitettuna duunarina on vähän niin ja näin. Jotkut osaa, jotkut ei. Suurin osa näistä jotka aloittaa duunareina ja ylenee siitä esimieheksi ovat aivan perseestä. Ennemmin suoraan talon ulkopuolelta joku joka osaa johtaa oikeasti...
Oma kokemus tästä täysin päinvastainen... Joku oli saanut päähänsä, että on pakko ottaa uusi työnjohtaja talon ulkopuolelta. Hommat sen verran spessuja ja otettiin joku "pätevä" inssi siihen sitten. Ei tullut mistään helvettiäkään ja nyt lähes kahden vuoden taikinoinnin jälkeen tyyppi heitettiin sivuun ja koko ajan talossa ollut duunari nostettiin tilalle. Työt luistaneet aivan erilailla sen jälkeen. Normaalissa esimiestyössä (tyyliin työnjohtaja) millään johtamistutkinnolla ei ole paskaakaan väliä vaan se että ajattelee riittävän loogisesti ja tietää oikeasti mitä alaiset tekee ja mitkä ovat kenenkin vahvuudet. En näe mitään hyötyä palkata sellaista ihmistä joka ei tajua koko alasta mitään ja katselee vaan koneelta työvuoroja ihmeissään.


EDIT: En tarkoita että kaikki johtamistutkinnot ovat hyödyttömiä, mutta duunarien lähiesimiehinä toimivat esim työnjohtajat pärjäävät helposti ilmankin.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Kyllä itsekin näkisin, että omilla ansioillaan esimieheksi nouseva on yleensä pätevämpi, kuin talon ulkopuolelta koulun papereilla tuleva.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Työttömiäkin on perkeleesti erilaisia, omat kokemukset onneksi toistaiseksi rajoittuvat pariin kuukauteen heti AMK valmistumisen jälkeen 2011, mutta lähipiiristä esimerkiksi oma äiti on tuskallinen seurattava, kun viidenkympin puolivälin ylittänyt nainen tuntuu olevan aivan mahdoton työllistettävä, vaikka käytännössä katkeamatonta työhistoriaa on 17-vuotiaasta asti aina tuonne 2010-luvulle asti kun silloinen firma sulki ovensa. Yksityisellä tehnyt pitkän uran erilaisissa toimistohommissa, ja potkujen jälkeen pariin otteeseen reilun vuoden määräaikaiset valtiolla, ja nyt viimeiset kaksi vuotta ilman töitä. Työkkäri oli ohjannut näihin 9e/pvä työllistämistöihin joka tuntui olevan henkisesti aika kova paikka ihmiselle joka on tottunut aina tekemään töitä ja ansaitsemaan rahansa. Siinä olisi ihminen joka varmasti tekisi töitä jos vain saisi, ja halvalla, mutta näitä puolikoulutttamattomia on vain niin helvetisti joka oksalla, ja monilla työuraa enemmän edessä kuin mutsilla takana, mikä tuntuu olevan iso tekijä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Mutta onko töissä käyminen ahneutta mikäli ei oikeasti tarvi rahaa älyttömiä määriä? Käytännössä aina kun pääset töihin viet jonkun toisen työpaikan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Sen verran yhteistä noilla kovaäänisimmillä ja ahnaimmilla työttömien arvostelijoilla ja kaiken maailman besserwissereillä ym.. tukien lakkauttajilla useimmiten on, että omakohtaista kontaktipintaa työttömyyteen saati köyhyyteen ei löydy pätkän vertaa, mutta silti pitää olla ensimmäisenä nokka pitkänä paheksumassa ja pätemässä ties millä pseudoratkaisuilla asiaan.
Mun havaintojen mukaan kovaäänisimmät arvostelijat ovat yrittäjilä, joilla löytyy kontaktipintaa
a) nollatuloihin (ei työttömän vähintään satoja euroja per kk vaan ihan aikuisten oikeasti nollan euron tuloihin)
b) työnhakemiseen, koska sitä yrittäminen on: jatkuvaa työnhakua.

Se on kyllä totta, että kontaktipintaa toimettomana makaamiseen tällä porukalla harvoin on.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Nämäkin ovat asioita joita voi opetella ja esimerkiksi ennen haastattelua tekee itselleen "listan" kysymyksistä joita kysyy. Introverttius ei tarkoita etteikö voi kysyä tai puhua lainkaan. Toisekseen noi on ihan haastattelutilanteiden aapistason juttua jotka pitää vaan tietää.
Ketä se oikeasti hyödyttää, että työpaikan saadakseen pitää osata näytellä ja tanssia rituaalitansseja siitä riippumatta, kuuluuko moinen mitenkään työtehtäviin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Mun havaintojen mukaan kovaäänisimmät arvostelijat ovat yrittäjilä, joilla löytyy kontaktipintaa
a) nollatuloihin (ei työttömän vähintään satoja euroja per kk vaan ihan aikuisten oikeasti nollan euron tuloihin)
b) työnhakemiseen, koska sitä yrittäminen on: jatkuvaa työnhakua.

Se on kyllä totta, että kontaktipintaa toimettomana makaamiseen tällä porukalla harvoin on.
Niin juu tunnen näitä yrittäjiä joilla on tuliterä audi pihassa ja sata tuumaiset telkkarit ja silti kovasti selittävät kuinka viime kuun tulot oli 0 euroa ja ovat kateellisia kun työttömällä on varaa vaihtaa corollaan öljyt. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Mun havaintojen mukaan kovaäänisimmät arvostelijat ovat yrittäjilä, joilla löytyy kontaktipintaa
a) nollatuloihin (ei työttömän vähintään satoja euroja per kk vaan ihan aikuisten oikeasti nollan euron tuloihin)
b) työnhakemiseen, koska sitä yrittäminen on: jatkuvaa työnhakua.

Se on kyllä totta, että kontaktipintaa toimettomana makaamiseen tällä porukalla harvoin on.
Osaisiko joku yrittäjä selittää, mikä saa ihmisen pyhittämään elämänsä kilpailulle? Tosiasia kun on, että kasvava talous ja kulutus rajallisessa maailmassa, jonka väkiluku kasvaa koko ajan, on resurssien loppumiseen ja luonnon tuhoutumiseen johtava umpikuja. Tosiasia on myös se, että on yhä vaikeampi keksiä järkevää myytävää. Nykybisnes perustuu usein tyhjän eli mielikuvien kauppaamiseen.

Samaan aikaan tekninen kehitys on niin pitkällä, että ihminen syrjäytyy toimettomaksi. Kuitenkaan emme sopeuta järjestelmäämme toimettomiin ihmisiin, vaan sen sijaan olemme alkaneet kilpailla työstä.

Osaisiko joku yrittäjä sanoa, millaisena näkee tilanteen 100 tai 300 vuoden päästä? Tehokkuus kasvaa eli tulevaisuudessa tuotamme entistä enemmän entistä vähemmällä. Se tarkoittaa suurempaa ja suurempaa toimettomien joukkoa. Mitä esitätte ratkaisuksi tähän ongelmaan? Teknisen kehityksen pysäyttämisen ja takaisinpäin kääntämisen?

Milloin tulee se hetki, että järjestelmä täytyy oikeasti miettiä uusiksi vai eikö sitä tule koskaan?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ketä se oikeasti hyödyttää, että työpaikan saadakseen pitää osata näytellä ja tanssia rituaalitansseja siitä riippumatta, kuuluuko moinen mitenkään työtehtäviin?
Se että osoitat kysymällä kiinnostusta yritystä ja työpaikkaa kohtaa on rituaalitansseja ja näyttelemistä? Näähän on ihan perusjuttuja jotka ovat olleet aina työhaastatteluissa ohjenuorina. Se on kyllä nykyään ihan perseestä että jotkut käyttää työnhaussa jotakin rekryfirmoja jotka sitten vaativat kaikenmaailman sirkuspaskaa joka ei liity haettavaan tehtävään mitenkään. Itse skippaan/skippasin tuomoiset paikat kokonaan töitä hakiessani.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Osaisiko joku yrittäjä selittää, mikä saa ihmisen pyhittämään elämänsä kilpailulle? Tosiasia kun on, että kasvava talous ja kulutus rajallisessa maailmassa, jonka väkiluku kasvaa koko ajan, on resurssien loppumiseen ja luonnon tuhoutumiseen johtava umpikuja. Tosiasia on myös se, että on yhä vaikeampi keksiä järkevää myytävää. Nykybisnes perustuu usein tyhjän eli mielikuvien kauppaamiseen.

Samaan aikaan tekninen kehitys on niin pitkällä, että ihminen syrjäytyy toimettomaksi. Kuitenkaan emme sopeuta järjestelmäämme toimettomiin ihmisiin, vaan sen sijaan olemme alkaneet kilpailla työstä.

Osaisiko joku yrittäjä sanoa, millaisena näkee tilanteen 100 tai 300 vuoden päästä? Tehokkuus kasvaa eli tulevaisuudessa tuotamme entistä enemmän entistä vähemmällä. Se tarkoittaa suurempaa ja suurempaa toimettomien joukkoa. Mitä esitätte ratkaisuksi tähän ongelmaan? Teknisen kehityksen pysäyttämisen ja takaisinpäin kääntämisen?

Milloin tulee se hetki, että järjestelmä täytyy oikeasti miettiä uusiksi vai eikö sitä tule koskaan?
Itse asiassa tämä länsimaalainen kilpailu(jota hyvinvointivaltioksikin kutsutaan) tulee pelastamaan ainakin loppumattoman lisääntymisen jossakin vaiheessa kunhan kehitysmaat joskus pääsevät sille tasolle, mitä nopeammin sen parempi. Mitä parempi elintaso, sen pienempää on syntyvyys ja suuri syntyvyys, sekä ihmismäärä on tällä hetkellä suurin uhka koko pallolle. Mitä nopeammin saadaan kapitalismi rullaamaan joka puolella maailmaa sen nopeampaa elintaso nousee ja syntyvyys laskee.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Mitä nopeammin saadaan kapitalismi rullaamaan joka puolella maailmaa sen nopeampaa elintaso nousee ja syntyvyys laskee.
Ongelmahan on juuri tuo elintason nousu. Pieni osa maapallon väestöstä vastaa suurimmasta kulutuksesta. Pitäisi ajaa kulutus alas.

"Väestön kasvua polttavampi ongelma on sen rikastuminen. Rikkaiden maiden harvalukuinen väestö kun kuormittaa luontoa monin verroin koko muuhun planeettaan verrattuna.

Maapallo ei kestä puolta nykyisestä väestöstä, jos se elää kuin suomalainen tai amerikkalainen keskiluokka."


Hukkuuko Maa ihmisiin? Väestönkasvu taittuu, mutta planeetta ei kestä suomalaisen keskiluokan kulutustasoa
 

-is2-

╭∩╮ʕ•ᴥ•ʔ╭∩╮
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Eikö se työpaikanhaku osoita kiinnostusta siihen? En usko että kovinkaan moni pääsee haastatteluihin asti jos haluaa mieluummin maata kotona ja nostaa lain suomia tukia & korvauksia.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Eikö se työpaikanhaku osoita kiinnostusta siihen? En usko että kovinkaan moni pääsee haastatteluihin asti jos haluaa mieluummin maata kotona ja nostaa lain suomia tukia & korvauksia.
Valiettavan moni tuntuu vetävän jonkin oscarin arvoisen roolisuorituksen siihen asti kunnes alkaa tiliä valua tasaiseen tahtiin tilille. Siinä sitten työnantaja ihmettelee peukku perseessä sitä miten ei oikein mitään tapahdu mut palkkaa pitää maksaa ku tyyppi kerran työpaikalle ilmestyy joka aamu vaikkei paljon muuhun motivaatio riitä ku tauolle kiirehtimiseen ja työkavereiden kans jutteluun..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Milloin tulee se hetki, että järjestelmä täytyy oikeasti miettiä uusiksi vai eikö sitä tule koskaan?
Mielenkiintoinen kysymys, johon tuskin oikeaa vastausta löytyy keneltäkään. Hyviä ennusmerkkejä totaaliresetistä on kuitenkin jo ilmoilla. Jostain kuulin, että neljäs maailmansota tullaan käymään aseina nuijat. Siis sellaiset puiset.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Se että osoitat kysymällä kiinnostusta yritystä ja työpaikkaa kohtaa on rituaalitansseja ja näyttelemistä? Näähän on ihan perusjuttuja jotka ovat olleet aina työhaastatteluissa ohjenuorina. Se on kyllä nykyään ihan perseestä että jotkut käyttää työnhaussa jotakin rekryfirmoja jotka sitten vaativat kaikenmaailman sirkuspaskaa joka ei liity haettavaan tehtävään mitenkään. Itse skippaan/skippasin tuomoiset paikat kokonaan töitä hakiessani.
En tiedä onko teillä asiantuntijoilla eri kuviot, mutta ainakin duunarihommissa rekryfirman haastattelu on se rento osuus, jossa juodaan kahvit ja vaihdellaan kuulumisia. Ne sadetanssit pitää esittää vasta asiakkaan järjestämässä haastattelussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Miksi käyttää jotain linkediä kun on olemassa virallisempikin sivu nimeltä http://www.te-palvelut.fi?
Kai tämä on ihan vitsiksi tarkoitettu? TE, kuten MOL:kin on nykyään profiloitunut työpaikkoihin joihin ei muuten löydy tekijöitä. Siellä on orjafirmojen ilmoituksia, siivousta ja pakolliset sairaanhoitoon liittyvät ilmoitukset joissa siirretään tekijä oman talon sisällä. Laki vain vaatii näiden "julkisen haun". Täytyy firman olla todella epätoivoinen jos MOL:ssa ilmoittaa ja etsii oikeasti työntekijää.

Ja mitäs sitten kun/jos ei ole työkokemusta/relevanttia työkokemusta? Siis tuon LinkedIn:n kannalta, eli tiedostat siis itsekin, että se on täysin turha palvelu?

Ellei ainakin seuraavat ehdot täyty:
- sopiva työkokemus
- tarpeeksi kyseistä työkokemusta
- oikea koulutus
- oikeat suhteet

Itse kyllä sanoisin että suhteet on kaikki kaikessa, millään muulla ei ole mitään väliä, ellei tuuri käy.

Esim. Nuori joka hakee kesätöitä, ei niitä saa ellei ole suhteita, yleensä sukulaisia, joiden kautta saa ensimmäiset kesätyöt.

Nyt sait suhteilla kesätöitä, hienoa, pystyit ehkä luomaan siellä lisää suhteita ja sait ainakin kokemusta.

Sitten opiskelemaan, jossa pitäisi saada/luoda suhteita jotta saa harjoittelupaikkoja, johon auttaa ne alunperin suhteilla saadut suhteet+kokemukset.

Sitten kun valmistut, on suhteilla saadut suhteet/kokemukset kumuloituneet ja saatat saada sen avulla töitä.

Niin, kaikki on siitä kiinni että millaiset kortit saa käteensä, vaikka miten asiaa koittaisi työttömien syyksi vääntää.

Tunnen aika paljon kahta eri ihmistyyppiä:

Tyyppi A: sai suhteet "perintönä", saa helposti töitä nuorena ja vanhempana koska "tällähän on kokemusta/henkilön x lapsi"

Pitää itseään työttömiä parempana ja ei ymmärrä miksi muutkaan ei vaan "mene töihin", kun itsekin vaan "meni". Päättelee että työttömien syytä ja laiskuutta se siis on.

Tyyppi B:
Ei omaa suhteita nuorena, suuria vaikeuksia saada kesätöitä/hyviä triviaaleja harjoittelupaikkoja. Yrittää kunnes lannistuu, koska kokee että pakkohan se on olla oma syy kun ei töitä saa vaikka kuinka hakisi, kun näkee miten helposti A-tyypit saa töitä aina vaan "menemällä" niihin.

Aika monella kaverilla/tutulla on linkedin profiilit, itsellä myös.

Joskus juteltiin niin yksikään ei ole saanut mitään tarjouksia sieltä, ja aika moni on B-porukkaa, eli kaiken joutuu itse etsimään ja yrittämään, ja CV ei komeile täynnä sukulaisten kautta saatuja hienon kuuloisia kokemuksia(ja niistä kumuloituneita)

Vaan on myös sakkia jolla on sekä monipuolista kokemusta, että koulutusta = ei mitään hyötyä linkedinistä.

Eli kaipa se kannattaa profiili tehdä, vaan ei sieltä todellakaan oikeasti monikaan saa edes yhtä tarjousta.

Ja taitaa olla vielä aika alakohtaista tuokin, tuskin raksapenat sitä edes tietää.
Tuo suhteiden merkitys toistuu aina katkeroituneiden työttömien viesteistä. Totta siinä on osa, mutta suurin osa "virheistä" on itseaiheutettuja. Rekrytointi on erittäin raakaa peliä ja kerran kun mokaat yhdessäkin stepissä niin olet melko varmasti pihalla pelistä. Kuten tuossa aikaisemminkin mainittiin, niin suhteet luodaan eikä niitä kukaan tule kotiin luomaan. Opiskeluaikana jos ei saa jalkaa ovenväliin ekana vuonna niin toisena se on jo hälyttävää ja tähän rekrytoijat usein tarttuvatkin. "Missä olit viime kesän?" on jo killeri ja siitä tiedät ettei paikkaa ole tulossa. Pienestä nämä on kiinni.

Ja Linkedinissä pitää olla kontakteja, kuva itsestä ja tiedot jotka korvaavat CV:n. Ainakin mulle alkoi tulla heti headhuntereiden ja suoraan firmojen viestejä (siis henkilökohtaisia eikä niitä Atria-spämmejä).

Itse työskentelen keskisuuressa firmassa metalli-allalla. Viides vuosi kohta täynnä samassa firmassa. Ja voi että sitä kesäduunarien ja kokeilujaksolla olevien työntekijöiden kirjoa. Suurin osa on aivan kuraa, ei mitään hajuakaan työnteosta tai työaikojen noudattamisesta. Sitten on se 1% joka omaa tarvittavan työmoraalin ja halun tehdä töitä.

Eli päätelmä, työhaastattelu ei kerro paskaakaan niistä tyypeistä jotka firmaan pääsee edes kokeilee. ainoastaa pidempi koe-aika sitten alkaa kertomaan vasta jotain tyypin työmoraalista jne.
Olen todennut jo vuosia sitten, että paras keino lyhyen haastattelun lisäksi olisi ÄO-testi. Ensimmäisenä vuonna opetin mm. Managerille miten excelissä zoomataan, softakehittäjälle miten kätevästi saa kopioitua ja liitettyä ihmeellisellä Ctrl+C/V -yhdistelmällä yms. Näitä löytyy ja paljon. Siis ihan vitun dorkaa porukkaa joilla ei pitäisi olla mitään asiaa firmaan.

Se pitää vissiin olla LinkedIn-profiili suomeksi, että suomalainen työnantaja ymmärtää siitä jotain? Mulla on ollut profiili vuosia, nelisensataa konnua ja työtarjoukset tulee 100% Suomen ulkopuolelta. Jokaiseen työhakemukseen laitan mukaan myös linkin LinkedIn osoitteeni, mutta ehkä 1/20 tai 1/30 hakemuksen vastaanottaneista työnantajista käy tsekkaamassa.

Toinen huvittava juttu, joka aina hymyilyttää kun en tullut valituksi; jostain syystä yllättävän usein hakemani työ tulee muutaman kuukauden päästä uudestaan tarjolle, vaikka olin saanut sähköpostiini ilmoituksen että ovat valinneet jonkun.. Kannattais varmaan valita mut jo toisella kertaa :D
Riippuu paljolti alasta ja hommasta mihin haet. Toimistotyöhön hakiessa LinkedIN on lähes pakollinen ja sen puuttuminen kertoo jo paljon hakijasta. Suomeksi tehty profiili kertoo myös paljon hakijasta. Aika harva firma toimii pelkästään suomessa ja suomeksi... Ehkä profiilissasi on jotain muuta vialla kuin koulutus ja historia kun et tule valituksi?

Työttömiäkin on perkeleesti erilaisia, omat kokemukset onneksi toistaiseksi rajoittuvat pariin kuukauteen heti AMK valmistumisen jälkeen 2011, mutta lähipiiristä esimerkiksi oma äiti on tuskallinen seurattava, kun viidenkympin puolivälin ylittänyt nainen tuntuu olevan aivan mahdoton työllistettävä, vaikka käytännössä katkeamatonta työhistoriaa on 17-vuotiaasta asti aina tuonne 2010-luvulle asti kun silloinen firma sulki ovensa. Yksityisellä tehnyt pitkän uran erilaisissa toimistohommissa, ja potkujen jälkeen pariin otteeseen reilun vuoden määräaikaiset valtiolla, ja nyt viimeiset kaksi vuotta ilman töitä. Työkkäri oli ohjannut näihin 9e/pvä työllistämistöihin joka tuntui olevan henkisesti aika kova paikka ihmiselle joka on tottunut aina tekemään töitä ja ansaitsemaan rahansa. Siinä olisi ihminen joka varmasti tekisi töitä jos vain saisi, ja halvalla, mutta näitä puolikoulutttamattomia on vain niin helvetisti joka oksalla, ja monilla työuraa enemmän edessä kuin mutsilla takana, mikä tuntuu olevan iso tekijä.
Kuten sanottu rekrytointi on nykyään raakaa rankkausta ja siinä on häviäjiä ja voittajia. 50-v on jo liian vanha ihan mihin tahansa hommaan. Asijantuntijatöissä nykyään 40-vuotiaskin on jo liian vanha. Poikkeuksena erittäin suppean erikois-osaamisen omaavat tekijät jotka ovat kouluttaneet itseään ja osaavat myös myydä itseään työntantajille.

Ketä se oikeasti hyödyttää, että työpaikan saadakseen pitää osata näytellä ja tanssia rituaalitansseja siitä riippumatta, kuuluuko moinen mitenkään työtehtäviin?
Työnhaku on näytelmä, kuten on myös ammattikorkea ja yliopisto. Vai meinaatko, että noista kolmannen asteen koulutuksista olisi oikeasti jotain hyötyä työnantajalle? No, poikkeuksena lääkärit yms. Koulussa näytellään opiskelua, haastattelussa näytellään ennalta määrätyn koreografian mukaan ja töissä lorvitaan miten huvittaa kun AY-järjestöt ovat ajaneet työnantajat nurkkaan jo kauan sitten eikä incompetenssin takia voi potkia ihmistä kilometritehtaalle.

Teatteria tämä on alusta loppuun. Jotkut sen oppii ja sisäistää, toiset ei ja tuloksena on voittajia ja häviäjiä. Tämä on kuin suora kopio osakemarkkinoista. Jos joku voittaa, toisen on hävittävä. Hommaa voi kuitenkin opiskella ja asioita tutkimalla voi omat kortit järjestää paremmaksi ja siirtyä voittajien puolelle...

Valiettavan moni tuntuu vetävän jonkin oscarin arvoisen roolisuorituksen siihen asti kunnes alkaa tiliä valua tasaiseen tahtiin tilille. Siinä sitten työnantaja ihmettelee peukku perseessä sitä miten ei oikein mitään tapahdu mut palkkaa pitää maksaa ku tyyppi kerran työpaikalle ilmestyy joka aamu vaikkei paljon muuhun motivaatio riitä ku tauolle kiirehtimiseen ja työkavereiden kans jutteluun..
Itse potkisin joka kolmannen alaiseni vittuun jos se onnistuisi pelkän 0-tuottavuuden syyllä. Liittojen 90-luvulla neuvottelemat järjettömyydet estävät tämän erittäin tehokkaasti. Ei voi kun toivoa, että joku rupeaa juopoksi ja saan sen kiinni, lyö minua tai varastaa jotain työnantajalta.

Tietenkin ymmärrän, että elämäntilanteita on erilaisia ja ei kaikkia voi syyttää saamattomiksi. Kuitenkin olen valmis tuomitsemaan henkilön valinnan jos hän haluaa väkisin elää kaupungissa X vaikka muuttamalla vaikka Inariin saisi heti töitä. Tästä pitäisi penaltyna olla sosiaaliturvan menetys!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Koska en halua tukea nykyistä järjestelmää joka toimii aktiivisesti kaltaisteni ihmisten oikeuksia heikentäen ja hidasta kansanmurhaa suorittaen.

Voin kyllä kuitenkin tulla ap:lle töihin, sulla varmaan niitä on tarjota, eikö vain? Ethän sinä muuten sieltä korkean hevosesi päältä noin ylevänä huutelisi, ethän?

Matematiikan opetusta voisi kyllä reilusti lisätä koulussa, se kun näemme esim. aloituspostaajalla näyttäisi olevan kokonaan suorittamatta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Hän on ihminen, joka pyrkii eteenpäin. Harjoitteluita on ollut useita. Niissä on vihjailtu, että työtä saattaisi harjoittelun jälkeen saada, mutta ei sitä kuitenkaan ole sitten tarjottu.

Nytkin on lupailtu tuntityötä, vajaita viikkoja, harjoittelun jälkeen. Tuntipalkka olisi pieni, mutta olisipahan edes osa-aikaista työtä. Saa nähdä, nielläänkö lupaukset taaskin.

Olemme alkaneet harkita ulkomaille muuttoa. Melko toivottomalta alkaa Suomen tilanne vaikuttaa.

Islantiin tarvitaan 4 000 ulkomaalaista työntekijää - Salamatkustaja
Mites se tyhmyyden määritelmä menikään, jotain samojen asioiden toistamisesta odottaen eri lopputulosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Tyhmää on helppo riistää, edes palkkaa ei tarvitse maksaa kunhan hiukan vihjailee paremmasta tulevaisuudesta.
Ja nämä idiootit sitten ymmärtämättään heikentää kaikkien työnhakijoiden asemaa tekemällä ilmaiseksi työtä josta kuuluisi maksaa palkka. Varmaan aina sanovat kavereilleen kuinka NYT on tosi mukava työnantaja ja hyvä fiilis työn saamisesta.

Eräskin kaveri oli jossain raksafirmassa vaikka kuinka kauan ilman sopimusta, oli niin kiva työnantaja nin kyllähän siihen voi luottaa. Muutaman kuukauden päästä oli firma konkassa, kaverila ei sopimusta ja palkkoja ei koskaan maksettu. sama kaveri meni sitten "spinoff" firmaan ilman sopimusta töihin kun työkaveri perusti, hyvä tyyppi taas. En tiedä miten se tarina päättyi kun katkaisin välit ennen selviämistä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Kuten sanottu rekrytointi on nykyään raakaa rankkausta ja siinä on häviäjiä ja voittajia. 50-v on jo liian vanha ihan mihin tahansa hommaan. Asijantuntijatöissä nykyään 40-vuotiaskin on jo liian vanha. Poikkeuksena erittäin suppean erikois-osaamisen omaavat tekijät jotka ovat kouluttaneet itseään ja osaavat myös myydä itseään työntantajille.
Valitettavasti tähän suuntaan ollaan menossa. Itse olen ollut mukana ERP-projektissa mikä varmaan kuuluu tuohon suppean erikoisosaamisen alueeseen. Joka tapauksessa siitä konsulttiläjästä pari 50 vuoden pahemmalla puolella olevaa kaveria olivat aivan ylivoimaisia nuorempiin jannuihin verrattuna. Ja myös selviä asiakkaan valintoja jatkoon, kun pahimmasta rumbasta päästiin. Yleisestikin taso tuntui nousevan iän mukana ihan selvästi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 069
Viestejä
4 211 578
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom