Mitkä on asiankuuluvat tavat?
Tähän ei ole ihan yksiselitteistä vastausta, vaan se riippuu vähän kunkin talon toimintatavoista, työnkuvasta ja henkilöstä.
Jos minä olisin esimies, jonka joku etäilevä (tai muutenkin) alainen alisuoriutuu jatkuvasti? Alkuun ottaisin asian ihan vaan puheeksi hänen kanssaan, mutta mahdollisimman lempeästi. Malliin, "huomaan, että sulla on ollut vähän vaikeuksia suorittaa annettuja tehtäviä ja pysyä annetuissa aikatauluissa. Onko sulla niiden työtehtävien kanssa jotain ongelmia, joiden kanssa voisin mahdollisesti auttaa? Onko sinulle selvää mitä sinulta odotetaan? Onko työkuorma liian iso tai jotain muuta meneillään mistä minun olisi hyvä olla tietoinen?" jne. tms. osv.
Luultavasti aika monelle jo tämä riittäisi ja pelkästään esimiehen Sauronin silmään joutuminen pelästyttäisi heidät takaisin hommiin. Jos taustalla olisi jotain aitoja ongelmia työtehtävien kanssa, niin sitten lähdettäisiin hakemaan ratkaisuja niihin.
Sitten jos homma ei siltikään vaan kertakaikkiaan lähtisi sujumaan, niin luultavasti ehdottaisin (mutta aika painokkaasti), että mahtaisikohan toimistolla hommat edetä paremmin kun siellä on mahdollisesti vähän paremmin tukea ja rakennetta hommaan.
Tästä sitten pikkuhiljaa hommaa eskaloisin tai de-eskaloisin tarpeen mukaan. Direktio-oikeudella heppu/heputar toimistolle, kirjallisena tehtävät ja määräajat, varoitusta jos niihin ei päästä ja sitten aikanaan kenkää jos työstä ei vaan tule mitään.
Mielestäni nää on aika perusjuttuja, mutta toisaalta suurimmalla osalla esihenkilöistä johtamistaidot (ja ihan perus ihmistaidot) on täysin 404 ja/tai he ovat jotain konfliktia pelkääviä nössöjä, jotka eivät itse vaan saa aikaiseksi hoidettua omia tehtäviään johtajana.
Jos esihenkilöillä ei ole aikaa tai resursseja hoitaa johtamistyötään, niin se on heidän velvollisuutensa sitten eskaloida asiaa ylöspäin omille esihenkilöilleen ja kommunikoida tilanne heille. Toki tämäkään ei välttämättä auta, mutta silloin puljussa on luultavasti aika moni muukin asia jo aika vituillaan.