Työelämäkeskustelu

Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma. Päivämäärät ei toimi ikinä koska siellä on jotain syvää outoutta päivämäärien käsittelyssä, ja sattuman varaisesti tekee päätöksiä mikä voi olla date ja mikä numero ja mikä tekstisolu. Ja siten ei summatkaan toimi kun 1 on toisessa kohtaa tekstiä ja toisessa numero.

Varmaan osaajalle helppo nakki mutta tämmäselle peruskäyttäjälle ei niinkään. Siksi ne lomakkeet tehään yksinkertasesti kun ne monimutkasemmat ominaisuudet ei vaan toimi peruskäyttäjällä ja hienoudet tuottaa prosessien jumittamista ja lisätyötä sinne helpdeskiin.

Omat ekseli inhokkini: desimaalierottimena piste tai pilkku, kaavoissa käytettävä puolipiste tai pilkku, csv dokkarin muunnokset toimii miten sattuu myös excel --> csv suuntaan , yli 14 numeromerkin automaattinen muuttaminen joka hukkaa viimeiset numerot, jo mainitut päivämäärämuotoilut, vanha excel vs 360 excel muunnokset, Microsoftin pilvipalvelun ongelmat, makrojen toimivuus on arpapeliä pahimmillaan firman tietoturvaohjelmisto blokkaa koko dokkarin, headerien tunnistaminen tai tunnistettamattomuus, memory leakit tosi isoissa tiedostoissa ja niin edelleen.

Parhaassa tapauksessa työnantaja, softatoimittaja, asiakas ja viranomainen käyttävät täysin erilaisia ekseli versioita, regionkohtaisia asetuksia ja turvatasoja, jonka seurauksena yhteistyö on hankalaa, ellei jopa mahdotonta.

Ekselien ohjella mainittakoon villi länsi nettiselainten suhteen. Minun ei tarvitse matkustaa edes viime vuosikymmenelle, kun erään suuremman kunnan materiaaleja pystyi käyttämään ainoastaan IE kutosella tai legendaarisella Netscapella :rolleyes:
Edellisen työnantajan useammat softat olivat täysin naimisissa Internet Explorer kanssa, vaikka jopa itse yliherra Microsoft oli kieltänyt sen käytön tietoturvasyistä. Olimme myös viimeinen suomalainen asiakas, joka käytti mokomia dinosaurus-softia.
 
Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma. Päivämäärät ei toimi ikinä koska siellä on jotain syvää outoutta päivämäärien käsittelyssä, ja sattuman varaisesti tekee päätöksiä mikä voi olla date ja mikä numero ja mikä tekstisolu. Ja siten ei summatkaan toimi kun 1 on toisessa kohtaa tekstiä ja toisessa numero.

Varmaan osaajalle helppo nakki mutta tämmäselle peruskäyttäjälle ei niinkään. Siksi ne lomakkeet tehään yksinkertasesti kun ne monimutkasemmat ominaisuudet ei vaan toimi peruskäyttäjällä ja hienoudet tuottaa prosessien jumittamista ja lisätyötä sinne helpdeskiin.
Ei enää koske ketjun otsikkoa, mutta nämähän kannattaa aina excelin valmistuttua fiksata esim ctrl+c, shift pohjaan ja vaikka tuhat riviä samaa solua ja liitä vain muotoilu yms toiminnot joilla yhtenäistetään koko paska niin että kaavat toimii samalla tavalla. Viimeistely ja testaus on se tärkein vaihe. Jos halutaan välttää manuaalista laskentatyötä tms, yksi excel sisäiseen käyttöön on melko tehokas ratkaisu kunhan se tehdään kunnolla ajan kanssa eikä jaeta kaikille yhden henkilön omaan käyttöön työn ohessa tekemää kikkaretta ilman kirjallisia täsmällisiä ohjeita.
 
Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms :)
Jos (tai melkein poikkeuksetta kun) ostokset maksavat yli 1 euron, itsellä alkaa aina ankara vitutus ja ahdistus pään sisällä riippumatta siitä, mikä on senhetkinen henkilökohtainen finanssipoliittinen tilanne. Itse en mielestäni kovin huonosti käyttäydy, mutta helposti sitä menee johonkin robottimaiseen tilaan ja toivoisi vaan että tilanne menisi mahdollisimman nopeasti ohi. Tuollaisesta tilasta ei ole enää pitkä matka ajatukseen, että pitää saada rahoille täydellistä vastinetta, kun itsensä maksaa tästä kipeäksi. Ja muutenkin yleisellä tasolla on hyvää asiakaspalvelua semmoinen, missä ei itse tarvi liiemmin ajatella vaan kaikki tulee kuin manulle illallinen. Mutta ei se tietenkään ole kovin realistista. Tuosta ei kumminkaan saa välttämättä reilua kuvaa ihmiskunnasta.

Olen tyyliin kerran kokeillut kassasetäilyä, oli kyllä ihan mukavaa hommaa muutaman tunnin (lukuunottamatta sitä, että veikkauskone ja kassakone ei keskustele keskenään ja on hämmentävää yrittää hoitaa niitä uhkapelijuttuja). Kyllähän siinäkin toki henkisesti väsyy jos on henkilönä edes pienen ripauksen sisäänpäinkääntynyt. Eli tuon perusteella olisi kyllä meikäläiselle vaativaa hommaa jos sitä pitäisi 8h monta päivää viikossa tehdä.
Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma.
Exceli on yksinkertaisen oloinen ja koulusta kaikille tuttu, niin sen päälle sitten tehdään kaikenlaista. Lopulta sillä tehdään monimutkaisiakin asioita, koska aina löytyy jostain konsulttitalosta viimeistään joku excel-velho neuvomaan ja toteuttamaan. Olen isoilta pojilta kuullut, että excel ei kumminkaan skaalaudu loputtomiin eikä sitä pitäisi käyttää tietokantana.
 
Exceli on yksinkertaisen oloinen ja koulusta kaikille tuttu, niin sen päälle sitten tehdään kaikenlaista. Lopulta sillä tehdään monimutkaisiakin asioita, koska aina löytyy jostain konsulttitalosta viimeistään joku excel-velho neuvomaan ja toteuttamaan. Olen isoilta pojilta kuullut, että excel ei kumminkaan skaalaudu loputtomiin eikä sitä pitäisi käyttää tietokantana.
En kans käyttäisi tietokantana, enkä kaikille avoimena muokattavana tiedostona. Jakaisin yhtä versiota, jonka saa jokainen keijo omalla koneellaan värkätä uuteen uskoon jos haluaa ottaa vastuun töhöilystään itse. Sitten se alkuperäinen on mielellään sellainen työkalu johon syötetään lähtötiedot ja se kertoo esim. suunnittelussa tarvittavat luvut tai ohjelmassa käytettävät koodit säästäen aikaa ja manuaalista työtä. Parhaimmillaan olen nähnyt sen generoivan yhtä sun toista niin että säästetään aikuisten oikeasti copypasteamista tai vaihtoehtoisesti kymmeniä tunteja työtä.
 
Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms :)

Sama. Aikanaan kun asiakaspalveluhommia tein, niin tippaakaan ei kiinnostanut miltä asiakas näyttää, palvelu oli kaikille sama perusystävällinen niin kauan kun asiakaskin oli ihmisiksi. Sitten jos minua kohtaan käyttäydyttiin asiattomasti, niin ei kyllä ollut mitään ongelmaa todeta, että painupa vaikka vittuun siitä. Jotkut saattoi siitä sitten tehdä valituksen, mutta eipä pomoja moiset valitukset paljoa kiinnostaneet, koska tiesivät että olen muuten hyvä ja asiallinen asiakaspalvelija.

Muistan vieläkin kun joku asiakas tuli minulle huutamaan naama punaisena jostain asiasta, johon sitten aluksi yritin suhtautua suopeasti ja sovittelevasti, mutta kun meuhkaus vaan jatkui, totesin sitten vähän tylymmin, että nyt sitten alkaisi riittää ja jos ei kelpaa niin voi mennä muualle. Tästähän tämä Seppo sitten otti vielä lisää kierroksia ja veti klassisen "hAluAn PuHuA eSiMiEhElLesi" - kortin esille. Eipä siinä, pirautin myymäläpäällikön paikalle, möhömaha jatkoi möykkäämistään, Jéfe vilkaisi minuun ja sitten totesi ykskantaan asiakkaalle, että painu vittuun äläkä tule takaisin, me ei tarvita tuollaisia asiakkaita. Ai että nautin siitä sen Sepon totaalisen hölmistyneestä ilmeestä näin vielä yli kaksikymmentä vuotta myöhemminkin.

Se on oikeasti hämmentävää, miten monet paskamahat kuvittelee voivansa täysin vapaasti möykätä asiakaspalvelijoille (varsinkin nuorille ja erityisesti naispuolisille).

Asiakas on aina oikeassa... makuasioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin työskentelin aikoinaan asiakaspalvelussa ja helpparissa.

Meillä oli ohjeistus, että hankalille asiakkaille joustetaan, mutta itse tein päinvastoin. Välillä tuntui, että osa on epäkohteliaita ja hankalia vaan sen takia että olettavat saavansa sillä poikkeuksia, järkevämpää olisi tukea asiallista käytöstä.

Oma asiakaspalvelu ei tapahtunut kasvotusten niin en voinut miettiä asiakkaiden ulkomuotoa.
 
Sama. Aikanaan kun asiakaspalveluhommia tein, niin tippaakaan ei kiinnostanut miltä asiakas näyttää, palvelu oli kaikille sama perusystävällinen niin kauan kun asiakaskin oli ihmisiksi. Sitten jos minua kohtaan käyttäydyttiin asiattomasti, niin ei kyllä ollut mitään ongelmaa todeta, että painupa vaikka vittuun siitä. Jotkut saattoi siitä sitten tehdä valituksen, mutta eipä pomoja moiset valitukset paljoa kiinnostaneet, koska tiesivät että olen muuten hyvä ja asiallinen asiakaspalvelija.

Muistan vieläkin kun joku asiakas tuli minulle huutamaan naama punaisena jostain asiasta, johon sitten aluksi yritin suhtautua suopeasti ja sovittelevasti, mutta kun meuhkaus vaan jatkui, totesin sitten vähän tylymmin, että nyt sitten alkaisi riittää ja jos ei kelpaa niin voi mennä muualle. Tästähän tämä Seppo sitten otti vielä lisää kierroksia ja veti klassisen "hAluAn PuHuA eSiMiEhElLesi" - kortin esille. Eipä siinä, pirautin myymäläpäällikön paikalle, möhömaha jatkoi möykkäämistään, Jéfe vilkaisi minuun ja sitten totesi ykskantaan asiakkaalle, että painu vittuun äläkä tule takaisin, me ei tarvita tuollaisia asiakkaita. Ai että nautin siitä sen Sepon totaalisen hölmistyneestä ilmeestä näin vielä yli kaksikymmentä vuotta myöhemminkin.

Se on oikeasti hämmentävää, miten monet paskamahat kuvittelee voivansa täysin vapaasti möykätä asiakaspalvelijoille (varsinkin nuorille ja erityisesti naispuolisille).

Asiakas on aina oikeassa... makuasioissa.

Mäkin työskentelin aikoinaan asiakaspalvelussa ja helpparissa.

Meillä oli ohjeistus, että hankalille asiakkaille joustetaan, mutta itse tein päinvastoin. Välillä tuntui, että osa on epäkohteliaita ja hankalia vaan sen takia että olettavat saavansa sillä poikkeuksia, järkevämpää olisi tukea asiallista käytöstä.

Oma asiakaspalvelu ei tapahtunut kasvotusten niin en voinut miettiä asiakkaiden ulkomuotoa.
m_186294.png
 
Ovatko muut sitä mieltä, että viime vuosina "hätähousuus" on lisääntynyt teknisessä asiantuntijatyössä? Aika paljon tuntuu olevan sellaisia grindset-heppuja, jotka tykittävät menemään ja puhuvatkin korostetun nopeasti. Vanhana jääränä syytän tästä TikTokia. ;)

Erityisen rasittava kuunnella tällaisen kaverin PowerPoint-esitystä. Kuin näyttelijä Jesse Eisenberg olisi ryhtynyt insinööriksi. :D
 
Ovatko muut sitä mieltä, että viime vuosina "hätähousuus" on lisääntynyt teknisessä asiantuntijatyössä? Aika paljon tuntuu olevan sellaisia grindset-heppuja, jotka tykittävät menemään ja puhuvatkin korostetun nopeasti. Vanhana jääränä syytän tästä TikTokia. ;)

Erityisen rasittava kuunnella tällaisen kaverin PowerPoint-esitystä. Kuin näyttelijä Jesse Eisenberg olisi ryhtynyt insinööriksi. :D

Olen huomannut. Voi tosin johtua siitä että minä tulen hitaammaksi tai sitten siitä että maailma muuttuu nopeammaksi. Tiedä häntä;)
 
Ovatko muut sitä mieltä, että viime vuosina "hätähousuus" on lisääntynyt teknisessä asiantuntijatyössä? Aika paljon tuntuu olevan sellaisia grindset-heppuja, jotka tykittävät menemään ja puhuvatkin korostetun nopeasti. Vanhana jääränä syytän tästä TikTokia. ;)

Erityisen rasittava kuunnella tällaisen kaverin PowerPoint-esitystä. Kuin näyttelijä Jesse Eisenberg olisi ryhtynyt insinööriksi. :D
Luulen, että jonkun havainto minusta voisi olla tällainen. Olen tekninen asiantuntija ja hätähousu, varmaan jokin adhd:ta lievempi tapaus. Geeneissä tuo on minulle tullut, isä kun on sellanen vanha timpuri joka juoksee tikkaat ylös ja alas katolle mennessä ja sieltä tullessa. Sain tietää Tiktokista yli 30-vuotiaana, kävin katsomassa millanen se on ja totesin että olen liian vanha tälläseen joten se oli asennettuna alle viikon.

Minulle päivän mittainen koulutus tai useamman tunnin palaveri on myrkkyä ja kaikkein pahinta on jos joutuu istumaan ja odottamaan että on jotain hommaa. Mieluiten keskityn omiin hommiini itsekseni ja teen ne omaan tahtiini. Huomasin tämän toimintatavan tuottavan suurta mielihyvää omaa taloa rakentaessa sillä päivää sai venyttää ja venyttää ja venyttää työhalujen mukaan.

Etätyöskentely on asiantuntijatyössä ainoa tapa minulle olla tehokas töissä. Päivät tauottuu siinä kun keitän kahvit, käytän koiran pihalla tai syön ja palaan sitten takaisin työpisteelle. En seuraa kellosta kauanko tauot kestää, edes ruokatunnin pituus ei kiinnosta. Joku työpäivä minulla kestää 6h, joku toinen taas 10h. Tästä työmuodosta minä nautin suunnattomasti.

Ensin raapaisen rungon kasaan että näen mitä pitää tehdä ja alan sitten jatkojalostaa kaikki hommat keskeneräisinä samaan aikaan mieluummin kuin tekisin yhden asian kerrallaan ja jatkaisin sitten toiseen. Tietysti jos pidän jotain esitystä, harjoittelen sitä etukäteen vähän ja hion sen oikeasti valmiiksi niin ettei sen kanssa tarvitse hätäillä. Silti jos on pidempi esitelmä, täytyy seurata vähän kelloa tai olen etuajassa valmis. En tiedä kuinka hyvin siitä jää kenellekään mitään käteen:D
 
Puhun paljon ja välillä nopeastikin, minkä lisäksi tekeminenkin on usein aikamoista häsläystä, mutta esitykset ja koulutukset vedän kyllä rauhallisesti. Siihen jotenkin oppi jo kouluaikoina. 🤷🏻‍♂️
 
Mäkin työskentelin aikoinaan asiakaspalvelussa ja helpparissa.

Meillä oli ohjeistus, että hankalille asiakkaille joustetaan, mutta itse tein päinvastoin. Välillä tuntui, että osa on epäkohteliaita ja hankalia vaan sen takia että olettavat saavansa sillä poikkeuksia, järkevämpää olisi tukea asiallista käytöstä.

Oma asiakaspalvelu ei tapahtunut kasvotusten niin en voinut miettiä asiakkaiden ulkomuotoa.
Tämä on minun mielestäni ihan oikeasti ihmisryhmä, joka on oppinut toisten ihmisten joustavasta käytöksestä, että meuhkaamalla/uhkailemalle/muulla paskalla käytöksellä he saavat, mitä haluavat. Suomalaiset ovat pääosin kilttiä kansaa eikä kukaan välttämälttä ole tuollaiselle meuhkaajalle koskaan sanonut kunnolla ei. Mieluummin tuen itse firmoja, jotka eivät siedä tuollaista.

Tätä ei pidä sekoittaa siihen,että jotkut firmat alkavat heti kohdella asiakasta huonosti, jos asiakas nostaa esiin ASIALLISESTI jotain ongelmaa/negatiivista asiaa. On tullut sitäkin vastaan, että firmasta tulee sitten tuota ns. paskan asiakkaan käytöstä heti, kun ei mene heidän omat kusetukset/huono toiminta läpi asiakkaalle. Tuollaiset paikat saa minun puolesta mennä konkkaan.
 
Pari viikkoa sitten pyörähti uusin YT-kierros käyntiin jonka seurauksena jengiä jäi massoittain saikulle. Lumipalloefekti lähti luonnollisesti liikkeelle ja kaikki valmiksi viturallaan olevat tapaukset kaatuvat omalla työpöydälle. Ihan kuin ei olisi valmiiksi tarpeeksi tekemistä ja deadlinet puskevat. Ylityöt on virallisesti kielletty mutta niitä on oikeasti pakko tehdä. Huono työilmapiiri on taas piirun verran huonompi, ja tämä ilmiö heijastuu osaan palavereista. Eräs projektipäällikkö etäyhteyden kautta tykkää harrastaa päälle puhumista, ja saa tahtonsa läpi huutamalla. Toinen sankari taas uhgkailee jäädä saikulle jos ei saa mieluisia työvuorojaan ja loma-aikoja järjestettyä. Lähiesimies teki jo oman ratkaisunsa ja pakkasi laukkunsa. Tästä sitten suurin odotuksin kohti vuoden viimeisiä viikkoja :rolleyes:
 
Kyseenalaisista etätyökäytännöistä olen aikaisemmin kirjoitellut tänne. Ohessa Yleisradion tekevä varsin mainoa juttu aiheesta.
Etätöitä purjeveneestä ja automatkalta Lappiin – työnantaja pani pisteen oudoille etätöille

Omat kokemukseni räikeimmistä etätyökäytänteistä ovat olleet erään johtajan osallistuminen palaveriin Rukan Afterski:tä, ja muutaman (naispuoleisen) työntekijän sataprosenttinen etätyö kotona, jossa keskittyivät enemmän lastenhoitoon kuin oikeisiin työtehtäviinsä. Sitten löytyi vielä kovapalkkainen etäsankari, joka piti kuukausipalaverit Italian matkaltaan, firman liikesalaisuuksia ja muita luottamuksellisia tietoja kailotetaan terassilta ilman huolen häivää. Sama sankari osallistui toiseen palaveriin hotellin uima-altaan viereltä kuohujuomat kädessä. Ja tämä sankari ei ollut virallisesti edes lomilla.
 
Toivottavasti eivät keksi meillä kiristää ruuvia, mulla on lähimpään toimistoon ovelta ovelle n. 140 km. :D Kerran kuussa edellyttävät näyttäytymistä ja se on mulle ok.
 
Toivottavasti eivät keksi meillä kiristää ruuvia, mulla on lähimpään toimistoon ovelta ovelle n. 140 km. :D Kerran kuussa edellyttävät näyttäytymistä ja se on mulle ok.
Mulla kans 140km toimistolle, ja tuolla nimenomaisella toimistolla on joku 5 kollegaa - loput sitten ympäri maailmaa (mm. lähiesimies) tai muualla Suomessa. Todella hyödyllistä kaikkien kannalta mennä toimistolle tekemään etätöitä epäergonomisemmalle työpisteelle avokonttorin meteliin.
 
Virallinen kanta on, että toimistolla tulisi viihtyä usein, jotta syntyy sitä kuuluisaa pöhinää. Kieltämättä jotkin käytäväpalaverit ja adhoc sessiot ovat melko tehokasta työntekoa, mutta aika harvoin näitä osuu kohdalle, kun suurin osa tarvittavista henkilöiustä o etäyhteyksien päässä tai jos ovat toimistolla, ovat koko päivän kiinni Teams-palavereissa, jolloin hyöty on yhtä tyhjän kanssa. Useampi henkilö tekee käytännössä 100% etätyötä, vaikka se on virallisesti kiellettyä. Lammasmaiset esimiehet pelkäävät konfliktitilanteita, ja katsovat sormien läpi hankalien työntekijöiden toilailuja. Itse viihdyn paremmin toimistolla, pitkälti kahdesta syystä = Parempi ilmastointi varsinkin kesähelteillä ja kuivina talvipäivinä ja ennen kaikkea työpäivät saa pidettyä järkevän mittaisina, kun huomaa muiden henkilöiden pakkaavan laukkujaan klo 16 aikoihin. Käytännössä etätöitä on pakko tehdä, jotta saa keskittymistä vaativat projektit valmiiksi (avokonttorin häly Teams-palavereihin kailotuksista ja yleisestä paskanjauhannasta), ja työviikot voivat tällöin venyä helposti 60 - 80 tunnin pituisiksi.
 
Virallinen kanta on, että toimistolla tulisi viihtyä usein, jotta syntyy sitä kuuluisaa pöhinää. Kieltämättä jotkin käytäväpalaverit ja adhoc sessiot ovat melko tehokasta työntekoa, mutta aika harvoin näitä osuu kohdalle, kun suurin osa tarvittavista henkilöiustä o etäyhteyksien päässä tai jos ovat toimistolla, ovat koko päivän kiinni Teams-palavereissa, jolloin hyöty on yhtä tyhjän kanssa. Useampi henkilö tekee käytännössä 100% etätyötä, vaikka se on virallisesti kiellettyä. Lammasmaiset esimiehet pelkäävät konfliktitilanteita, ja katsovat sormien läpi hankalien työntekijöiden toilailuja. Itse viihdyn paremmin toimistolla, pitkälti kahdesta syystä = Parempi ilmastointi varsinkin kesähelteillä ja kuivina talvipäivinä ja ennen kaikkea työpäivät saa pidettyä järkevän mittaisina, kun huomaa muiden henkilöiden pakkaavan laukkujaan klo 16 aikoihin. Käytännössä etätöitä on pakko tehdä, jotta saa keskittymistä vaativat projektit valmiiksi (avokonttorin häly Teams-palavereihin kailotuksista ja yleisestä paskanjauhannasta), ja työviikot voivat tällöin venyä helposti 60 - 80 tunnin pituisiksi.
Kai sä nyt edes ylityökorvaukset saat noista 60-80 h viikoista?
Ei sitä aikaansa ilmaiseksi kannata antaa. Vähintään kahden ihmisen palkka, jos teet kahden ihmisen tuntimäärät.
 
Mitähän ajatuksia seuraava herättää: Yrityksellä X on useampi työtehtävä tällä hetkellä avoimena ja siellä olisi useampi kuin yksi työtehtävä, joka kiinnostaisi ja oma osaaminen pääsisi niissä loistamaan, tai se oma osaaminen olisi enemmän kuin riittävää. Onko siis järkeä hakea esim. kahteen tehtävään vai pelkästään yhteen? Lähinnä mietin sitä mielikuvaa, mikä työnantajalle syntyy, kun se huomaa, että sama henkilö on hakenut useampaan työtehtävään. Ajatellaanko siellä heti automaattisesti, että onpas epätoivoinen tyyppi vai, että onpas tolla kova halu päästä meille töihin? Tehtävät olisivat siis saman arvoisia, eli suunnittelijan tehtäviä, mihin olisin hakemassa.
 
Mitähän ajatuksia seuraava herättää: Yrityksellä X on useampi työtehtävä tällä hetkellä avoimena ja siellä olisi useampi kuin yksi työtehtävä, joka kiinnostaisi ja oma osaaminen pääsisi niissä loistamaan, tai se oma osaaminen olisi enemmän kuin riittävää. Onko siis järkeä hakea esim. kahteen tehtävään vai pelkästään yhteen? Lähinnä mietin sitä mielikuvaa, mikä työnantajalle syntyy, kun se huomaa, että sama henkilö on hakenut useampaan työtehtävään. Ajatellaanko siellä heti automaattisesti, että onpas epätoivoinen tyyppi vai, että onpas tolla kova halu päästä meille töihin? Tehtävät olisivat siis saman arvoisia, eli suunnittelijan tehtäviä, mihin olisin hakemassa.
Onko ne samaan yksikköön? Siinä tilanteessa hakisin vain toiseen, joka kiinnostaisi enemmän. Haastattelukierroksella rekryäjän kanssa voisi nostaa esille tuon toisen paikan kiinnostavan myös ja korostaa syitä miksi haluat juuri yritykseen x töihin. En usko että rekryäjät ajattelevat "epätoivoiseksi", mutta se hieman sotii kysymystä "miksi hait juuri tähän työtehtävään?" vastaan.
 
Onko ne samaan yksikköön? Siinä tilanteessa hakisin vain toiseen, joka kiinnostaisi enemmän. Haastattelukierroksella rekryäjän kanssa voisi nostaa esille tuon toisen paikan kiinnostavan myös ja korostaa syitä miksi haluat juuri yritykseen x töihin. En usko että rekryäjät ajattelevat "epätoivoiseksi", mutta se hieman sotii kysymystä "miksi hait juuri tähän työtehtävään?" vastaan.
Näyttäis olevan eri yksikköön, sama paikkakunta kylläkin ja eri rekrytoivat henkilöt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom