Työelämäkeskustelu

Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma. Päivämäärät ei toimi ikinä koska siellä on jotain syvää outoutta päivämäärien käsittelyssä, ja sattuman varaisesti tekee päätöksiä mikä voi olla date ja mikä numero ja mikä tekstisolu. Ja siten ei summatkaan toimi kun 1 on toisessa kohtaa tekstiä ja toisessa numero.

Varmaan osaajalle helppo nakki mutta tämmäselle peruskäyttäjälle ei niinkään. Siksi ne lomakkeet tehään yksinkertasesti kun ne monimutkasemmat ominaisuudet ei vaan toimi peruskäyttäjällä ja hienoudet tuottaa prosessien jumittamista ja lisätyötä sinne helpdeskiin.

Omat ekseli inhokkini: desimaalierottimena piste tai pilkku, kaavoissa käytettävä puolipiste tai pilkku, csv dokkarin muunnokset toimii miten sattuu myös excel --> csv suuntaan , yli 14 numeromerkin automaattinen muuttaminen joka hukkaa viimeiset numerot, jo mainitut päivämäärämuotoilut, vanha excel vs 360 excel muunnokset, Microsoftin pilvipalvelun ongelmat, makrojen toimivuus on arpapeliä pahimmillaan firman tietoturvaohjelmisto blokkaa koko dokkarin, headerien tunnistaminen tai tunnistettamattomuus, memory leakit tosi isoissa tiedostoissa ja niin edelleen.

Parhaassa tapauksessa työnantaja, softatoimittaja, asiakas ja viranomainen käyttävät täysin erilaisia ekseli versioita, regionkohtaisia asetuksia ja turvatasoja, jonka seurauksena yhteistyö on hankalaa, ellei jopa mahdotonta.

Ekselien ohjella mainittakoon villi länsi nettiselainten suhteen. Minun ei tarvitse matkustaa edes viime vuosikymmenelle, kun erään suuremman kunnan materiaaleja pystyi käyttämään ainoastaan IE kutosella tai legendaarisella Netscapella :rolleyes:
Edellisen työnantajan useammat softat olivat täysin naimisissa Internet Explorer kanssa, vaikka jopa itse yliherra Microsoft oli kieltänyt sen käytön tietoturvasyistä. Olimme myös viimeinen suomalainen asiakas, joka käytti mokomia dinosaurus-softia.

Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma. Päivämäärät ei toimi ikinä koska siellä on jotain syvää outoutta päivämäärien käsittelyssä, ja sattuman varaisesti tekee päätöksiä mikä voi olla date ja mikä numero ja mikä tekstisolu. Ja siten ei summatkaan toimi kun 1 on toisessa kohtaa tekstiä ja toisessa numero.

Varmaan osaajalle helppo nakki mutta tämmäselle peruskäyttäjälle ei niinkään. Siksi ne lomakkeet tehään yksinkertasesti kun ne monimutkasemmat ominaisuudet ei vaan toimi peruskäyttäjällä ja hienoudet tuottaa prosessien jumittamista ja lisätyötä sinne helpdeskiin.
Ei enää koske ketjun otsikkoa, mutta nämähän kannattaa aina excelin valmistuttua fiksata esim ctrl+c, shift pohjaan ja vaikka tuhat riviä samaa solua ja liitä vain muotoilu yms toiminnot joilla yhtenäistetään koko paska niin että kaavat toimii samalla tavalla. Viimeistely ja testaus on se tärkein vaihe. Jos halutaan välttää manuaalista laskentatyötä tms, yksi excel sisäiseen käyttöön on melko tehokas ratkaisu kunhan se tehdään kunnolla ajan kanssa eikä jaeta kaikille yhden henkilön omaan käyttöön työn ohessa tekemää kikkaretta ilman kirjallisia täsmällisiä ohjeita.

Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms :)
Jos (tai melkein poikkeuksetta kun) ostokset maksavat yli 1 euron, itsellä alkaa aina ankara vitutus ja ahdistus pään sisällä riippumatta siitä, mikä on senhetkinen henkilökohtainen finanssipoliittinen tilanne. Itse en mielestäni kovin huonosti käyttäydy, mutta helposti sitä menee johonkin robottimaiseen tilaan ja toivoisi vaan että tilanne menisi mahdollisimman nopeasti ohi. Tuollaisesta tilasta ei ole enää pitkä matka ajatukseen, että pitää saada rahoille täydellistä vastinetta, kun itsensä maksaa tästä kipeäksi. Ja muutenkin yleisellä tasolla on hyvää asiakaspalvelua semmoinen, missä ei itse tarvi liiemmin ajatella vaan kaikki tulee kuin manulle illallinen. Mutta ei se tietenkään ole kovin realistista. Tuosta ei kumminkaan saa välttämättä reilua kuvaa ihmiskunnasta.

Olen tyyliin kerran kokeillut kassasetäilyä, oli kyllä ihan mukavaa hommaa muutaman tunnin (lukuunottamatta sitä, että veikkauskone ja kassakone ei keskustele keskenään ja on hämmentävää yrittää hoitaa niitä uhkapelijuttuja). Kyllähän siinäkin toki henkisesti väsyy jos on henkilönä edes pienen ripauksen sisäänpäinkääntynyt. Eli tuon perusteella olisi kyllä meikäläiselle vaativaa hommaa jos sitä pitäisi 8h monta päivää viikossa tehdä.
Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma.
Exceli on yksinkertaisen oloinen ja koulusta kaikille tuttu, niin sen päälle sitten tehdään kaikenlaista. Lopulta sillä tehdään monimutkaisiakin asioita, koska aina löytyy jostain konsulttitalosta viimeistään joku excel-velho neuvomaan ja toteuttamaan. Olen isoilta pojilta kuullut, että excel ei kumminkaan skaalaudu loputtomiin eikä sitä pitäisi käyttää tietokantana.

Exceli on yksinkertaisen oloinen ja koulusta kaikille tuttu, niin sen päälle sitten tehdään kaikenlaista. Lopulta sillä tehdään monimutkaisiakin asioita, koska aina löytyy jostain konsulttitalosta viimeistään joku excel-velho neuvomaan ja toteuttamaan. Olen isoilta pojilta kuullut, että excel ei kumminkaan skaalaudu loputtomiin eikä sitä pitäisi käyttää tietokantana.
En kans käyttäisi tietokantana, enkä kaikille avoimena muokattavana tiedostona. Jakaisin yhtä versiota, jonka saa jokainen keijo omalla koneellaan värkätä uuteen uskoon jos haluaa ottaa vastuun töhöilystään itse. Sitten se alkuperäinen on mielellään sellainen työkalu johon syötetään lähtötiedot ja se kertoo esim. suunnittelussa tarvittavat luvut tai ohjelmassa käytettävät koodit säästäen aikaa ja manuaalista työtä. Parhaimmillaan olen nähnyt sen generoivan yhtä sun toista niin että säästetään aikuisten oikeasti copypasteamista tai vaihtoehtoisesti kymmeniä tunteja työtä.

Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms :)

Sama. Aikanaan kun asiakaspalveluhommia tein, niin tippaakaan ei kiinnostanut miltä asiakas näyttää, palvelu oli kaikille sama perusystävällinen niin kauan kun asiakaskin oli ihmisiksi. Sitten jos minua kohtaan käyttäydyttiin asiattomasti, niin ei kyllä ollut mitään ongelmaa todeta, että painupa vaikka vittuun siitä. Jotkut saattoi siitä sitten tehdä valituksen, mutta eipä pomoja moiset valitukset paljoa kiinnostaneet, koska tiesivät että olen muuten hyvä ja asiallinen asiakaspalvelija.

Muistan vieläkin kun joku asiakas tuli minulle huutamaan naama punaisena jostain asiasta, johon sitten aluksi yritin suhtautua suopeasti ja sovittelevasti, mutta kun meuhkaus vaan jatkui, totesin sitten vähän tylymmin, että nyt sitten alkaisi riittää ja jos ei kelpaa niin voi mennä muualle. Tästähän tämä Seppo sitten otti vielä lisää kierroksia ja veti klassisen "hAluAn PuHuA eSiMiEhElLesi" - kortin esille. Eipä siinä, pirautin myymäläpäällikön paikalle, möhömaha jatkoi möykkäämistään, Jéfe vilkaisi minuun ja sitten totesi ykskantaan asiakkaalle, että painu vittuun äläkä tule takaisin, me ei tarvita tuollaisia asiakkaita. Ai että nautin siitä sen Sepon totaalisen hölmistyneestä ilmeestä näin vielä yli kaksikymmentä vuotta myöhemminkin.

Se on oikeasti hämmentävää, miten monet paskamahat kuvittelee voivansa täysin vapaasti möykätä asiakaspalvelijoille (varsinkin nuorille ja erityisesti naispuolisille).

Asiakas on aina oikeassa... makuasioissa.

Viimeksi muokattu:
Mäkin työskentelin aikoinaan asiakaspalvelussa ja helpparissa.

Meillä oli ohjeistus, että hankalille asiakkaille joustetaan, mutta itse tein päinvastoin. Välillä tuntui, että osa on epäkohteliaita ja hankalia vaan sen takia että olettavat saavansa sillä poikkeuksia, järkevämpää olisi tukea asiallista käytöstä.

Oma asiakaspalvelu ei tapahtunut kasvotusten niin en voinut miettiä asiakkaiden ulkomuotoa.

Sama. Aikanaan kun asiakaspalveluhommia tein, niin tippaakaan ei kiinnostanut miltä asiakas näyttää, palvelu oli kaikille sama perusystävällinen niin kauan kun asiakaskin oli ihmisiksi. Sitten jos minua kohtaan käyttäydyttiin asiattomasti, niin ei kyllä ollut mitään ongelmaa todeta, että painupa vaikka vittuun siitä. Jotkut saattoi siitä sitten tehdä valituksen, mutta eipä pomoja moiset valitukset paljoa kiinnostaneet, koska tiesivät että olen muuten hyvä ja asiallinen asiakaspalvelija.

Muistan vieläkin kun joku asiakas tuli minulle huutamaan naama punaisena jostain asiasta, johon sitten aluksi yritin suhtautua suopeasti ja sovittelevasti, mutta kun meuhkaus vaan jatkui, totesin sitten vähän tylymmin, että nyt sitten alkaisi riittää ja jos ei kelpaa niin voi mennä muualle. Tästähän tämä Seppo sitten otti vielä lisää kierroksia ja veti klassisen "hAluAn PuHuA eSiMiEhElLesi" - kortin esille. Eipä siinä, pirautin myymäläpäällikön paikalle, möhömaha jatkoi möykkäämistään, Jéfe vilkaisi minuun ja sitten totesi ykskantaan asiakkaalle, että painu vittuun äläkä tule takaisin, me ei tarvita tuollaisia asiakkaita. Ai että nautin siitä sen Sepon totaalisen hölmistyneestä ilmeestä näin vielä yli kaksikymmentä vuotta myöhemminkin.

Se on oikeasti hämmentävää, miten monet paskamahat kuvittelee voivansa täysin vapaasti möykätä asiakaspalvelijoille (varsinkin nuorille ja erityisesti naispuolisille).

Asiakas on aina oikeassa... makuasioissa.

Mäkin työskentelin aikoinaan asiakaspalvelussa ja helpparissa.

Meillä oli ohjeistus, että hankalille asiakkaille joustetaan, mutta itse tein päinvastoin. Välillä tuntui, että osa on epäkohteliaita ja hankalia vaan sen takia että olettavat saavansa sillä poikkeuksia, järkevämpää olisi tukea asiallista käytöstä.

Oma asiakaspalvelu ei tapahtunut kasvotusten niin en voinut miettiä asiakkaiden ulkomuotoa.
m_186294.png

Ovatko muut sitä mieltä, että viime vuosina "hätähousuus" on lisääntynyt teknisessä asiantuntijatyössä? Aika paljon tuntuu olevan sellaisia grindset-heppuja, jotka tykittävät menemään ja puhuvatkin korostetun nopeasti. Vanhana jääränä syytän tästä TikTokia. ;)

Erityisen rasittava kuunnella tällaisen kaverin PowerPoint-esitystä. Kuin näyttelijä Jesse Eisenberg olisi ryhtynyt insinööriksi. :D

Ovatko muut sitä mieltä, että viime vuosina "hätähousuus" on lisääntynyt teknisessä asiantuntijatyössä? Aika paljon tuntuu olevan sellaisia grindset-heppuja, jotka tykittävät menemään ja puhuvatkin korostetun nopeasti. Vanhana jääränä syytän tästä TikTokia. ;)

Erityisen rasittava kuunnella tällaisen kaverin PowerPoint-esitystä. Kuin näyttelijä Jesse Eisenberg olisi ryhtynyt insinööriksi. :D

Olen huomannut. Voi tosin johtua siitä että minä tulen hitaammaksi tai sitten siitä että maailma muuttuu nopeammaksi. Tiedä häntä;)

Luulen, että jonkun havainto minusta voisi olla tällainen. Olen tekninen asiantuntija ja hätähousu, varmaan jokin adhd:ta lievempi tapaus. Geeneissä tuo on minulle tullut, isä kun on sellanen vanha timpuri joka juoksee tikkaat ylös ja alas katolle mennessä ja sieltä tullessa. Sain tietää Tiktokista yli 30-vuotiaana, kävin katsomassa millanen se on ja totesin että olen liian vanha tälläseen joten se oli asennettuna alle viikon.

Minulle päivän mittainen koulutus tai useamman tunnin palaveri on myrkkyä ja kaikkein pahinta on jos joutuu istumaan ja odottamaan että on jotain hommaa. Mieluiten keskityn omiin hommiini itsekseni ja teen ne omaan tahtiini. Huomasin tämän toimintatavan tuottavan suurta mielihyvää omaa taloa rakentaessa sillä päivää sai venyttää ja venyttää ja venyttää työhalujen mukaan.

Etätyöskentely on asiantuntijatyössä ainoa tapa minulle olla tehokas töissä. Päivät tauottuu siinä kun keitän kahvit, käytän koiran pihalla tai syön ja palaan sitten takaisin työpisteelle. En seuraa kellosta kauanko tauot kestää, edes ruokatunnin pituus ei kiinnosta. Joku työpäivä minulla kestää 6h, joku toinen taas 10h. Tästä työmuodosta minä nautin suunnattomasti.

Ensin raapaisen rungon kasaan että näen mitä pitää tehdä ja alan sitten jatkojalostaa kaikki hommat keskeneräisinä samaan aikaan mieluummin kuin tekisin yhden asian kerrallaan ja jatkaisin sitten toiseen. Tietysti jos pidän jotain esitystä, harjoittelen sitä etukäteen vähän ja hion sen oikeasti valmiiksi niin ettei sen kanssa tarvitse hätäillä. Silti jos on pidempi esitelmä, täytyy seurata vähän kelloa tai olen etuajassa valmis. En tiedä kuinka hyvin siitä jää kenellekään mitään käteen:D

Statistiikka

Viestiketjuista
257 793
Jäsenet
74 001
Uusin jäsen
endorfiini.exe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom