Kiitos tästä puheenvuorosta. Itse toivoisin että maailma olisi sillein erilainen, että töissä olisi vain se työ jota tehdään eikä mitään muuta. Sitten ne pahimmat ongelmat löytyvät helposti sieltä, missä vietetään suurin osan ajastamme. Huolimatta erilaisista filttereistä (rekrytointiprosessi jne), jolla valikoidaan ihmisiä työpaikoille, niin ihmisten perusolemusta on vaikea muuttaa ja ne raadolliset puolet paljastuvat ajanoloon ihmisistä joita ei näe päällepäin. Sitä ei voi tietää mitä kaikkia henkilökohtaisia ongelmia on toisella ja millaiseksi ihminen manifestoituu ajan kanssa.
Puhuin tuossa joskus yhden DI kanssa, joka on nyt eläkkeellä jo, että näitä työelämän realiteettejä on vaikea avata missään julkisessa keskustelussa, kun siellä on niin moni syvällä itsekkin sekä jokainen on tietytllä tapaa osa ongelmaa: joko joudutaan vaikenemaan asioista, että ei itse jouduta kohteeksi tai menetetä elinkeinoa. Sitten on henkilöitä, jotka eivät huomaa, että omatoiminta luo ongelmia työyhteisössä tai ihan tietoisesti vain rationalisoivat itsellensä, että oma toiminta on ok, vaikka se luo vaikean tilanteen monelle.
Se työpaikkakiusaaminen on vaikea aihe [1], kun siellä on henkilöitä jotka välillä itse uhreja ja itse sitten tekijöitä. Sitten luottamusmiehiltä olen saanut kuulla elämäni aikana millaisia kohtaloita on tapahtunut suomalaisessa työelämässä. Sitä tietyllä tapaa ymmärtää, että miksi jotkut ihmiset vetäytyvät tästä työelämästä ja/tai vaihtavat työpaikkaa heti kun mahdollista, kun toista ihmistä on lähes mahdotonta muuttaa [2]. Ainoa mitä voi muuttaa on oma suhtautuminen [3-4].
Sitten on näitä workplaces from hell:
A Survival Guide To Managing Employees From Hell Handling Idiots Whiners Slackers And Other Workplace Demons
No itselleni sanoi tuossa yksi kollega, että vielä pitäisi jonkin aikaa jaksaa tätä, että pääsee vanhuuseläkkeelle. Siihen on myös pakko yhtyä, että omaa elämää ei kannata käyttää työsuhteisiin, jossa tehdään pitkää päivää eikä ne korvaukset ole sen mukaisia eikä sieltä sitten lopulta ole jatkoa tarjolla, vaikka puheet olivat suuret.
Viitteet
[1] Nielsen, M. B., & Einarsen, S. V. (2018).
What we know, what we do not know, and what we should and could have known about workplace bullying: An overview of the literature and agenda for future research. Aggression and Violent Behavior, 42, 71–83. Redirecting
[2]
Why Don't People Change
[3] Lavazza A. Free Will and Neuroscience: From Explaining Freedom Away to New Ways of Operationalizing and Measuring It. Front Hum Neurosci. 2016 Jun 1;10:262. doi: 10.3389/fnhum.2016.00262. PMID: 27313524; PMCID: PMC4887467.
Free Will and Neuroscience: From Explaining Freedom Away to New Ways of Operationalizing and Measuring It
[4] Brass, M., Furstenberg, A., & Mele, A. R. (2019).
Why neuroscience does not disprove free will. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. Redirecting