Tuosta palkitsemisesta vielä.
Itse olen valtion sektoritutkimuslaitoksessa töissä, eli hyvin pitkälti taulukkopalkoilla mennään työn "vaatimustason" mukaisesti, johon lasketaan päälle myös "suoriutumistaso". Se on kuitenkin aika epämääräinen ja "ylhäältä" on tullut mahtikäsky, että käytännössä keskivertoa parempaa suoriutumista ei oikein voi saada. Toisaalta taas sitten keskimääräistä huonommasta suoriutumisesta alkaa kohtuullisen raskas byrokratiaprosessi, joten suurin osa esimiehistä läiskii kaikille vain keskimääräisen suoriutumisen ja that's it.
Käytännössä siis ainoa tapa saada lisää palkkaa, on saada nostettua työnsä vaatimustasoa. Tämä taas on usein helvetin hankalaa, koska vaatimustasomääritelmät on kirjoitettu vähän malliin: kuopankaivaja - rakennusmestari - kansanedustaja - maapallon presidentti - galaktinen superkeisari, eli hypyt on suuria ja seuraavan tason vaatimuslistaus on yleensä melkoinen, vaikka harva kullekin tasolle todellisuudessa päätynyt vastaa läheskään kaikkia tason vaatimuksia.
Noh, itsellä tämä ei ole pahemmin alkanut hiertämään, koska olen ihan tyytyväinen nykyiseen palkkaus-leppoisuus-indeksiin tässä elämäntilanteessa. Meidän tiimissä on kuitenkin yksi henkilö, joka on grindannut samaa hommaa kohta parikymmentä vuotta ja on ihan hemmetin pätevä ja ahkera. Hänellä ei ole kuitenkaan ole tohtorin papereita, eikä hänen työnsä nimellinen "vaatimustaso" ole hetkeen muuttunut (niiden abstraktien kriteerien mukaisesti), joten hänen palkkansa on junnannut paikallaan jo vuosia. Itse aloitin tässä muutama vuosi sitten suoraan käytännössä samalla palkalla, ihan vain koska minulla on tohtorin paperit.
Tämä tyyppi on ollut jo jonkin aikaa tilanteeseen aika tyytymätön, kun vuosi toisensa jälkeen palkankorotusvaatimukset on torpattu. Nyt hän sitten töiden ohella opiskellut myös toisen tutkinnon ja oletan, että hän etsii aktiivisesti uusia töitä. Hänen lähtönsä olisi aivan katastrofaalinen, koska hän hoitaa valtavan suurta ja monimutkaista spesifiä kokonaisuutta, johon kellään muulla talossa ei ole pätevyyttä, eikä tietenkään mitään kunnollista tiedonvaihtoa, varahenkilöprosessia tai muuta ole tehty.
Olen yrittänyt varoitella esimiehiä, että nyt vittu järki käteen, nyt on vain ajan kysymys ennen kuin tämä tyyppi lähtee ja se tulee aiheuttamaan aivan helvetillisen sotkun ja vaarantaa koko tiimin ydintehtävän tekemisen, mistä seuraa potentiaalisesti aika helvetinmoisia ongelmia. Meiltä lähti jo yksi about vastaava tapaus about vastaavista syistä ja se meinasi jo romahduttaa koko korttitalon, mutta näyttäisi että mitään ei ole opittu.
Noh, toisaalta tällaisten murehtiminen on oman "vaatimustason" palkkaluokan yläpuolella.