1. Tervetuloa uudelle suomalaiselle tietotekniikkafoorumille. Foorumia kehitetään edelleen, joten pyydämme raportoimaan mahdollisista ongelmista ja kehitysehdotuksista palauteketjuun.

    Foorumin ominaisuuksia: SSL-suojaus, Tapatalk-tuki, avatarit, kauppiaspalaute, vaalea/tumma teema, liitetiedostot, kirjanmerkit viesteihin, chat jne. Löydät foorumin myös lyhytosoitteilla: techbbs.fi & iobbs.fi

    Poista ilmoitus

Työkalut ja muut vehkeet

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Welmari, 08.11.2016.

  1. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei noilla sylinterien määrällä ole mitään merkitystä sinänsä.
    Tuotto on ainut mikä merkkaa.
    Tossa sun yksipyttyselle ilmoitettu 270l/minuutti ja bilteman kaksipyttyselle 195/l/minuutti.
    Tosin tossa sun kompurassa ei ole ilmoitettu mille paineelle.

    Ja näköjään tuossa edellä kerettiin juuri sama toteamaan
     
  2. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Agrin vehkeessä tuotto 270l/min, käkkäräisellä 336l/min ja Biltsulla 417l/min. Imutuottoa ne noissa aina tykkää mainostaa kun on isoin luku, eikä nekään kovin todenmukaisia aina ole.

    Itellä on 17v vanha Abacin 50l v sylinterilaitos ja kyllä se nopeampi on, kuin yksisylinteriset, joita olen nähnyt. Paljon tehokkaampihan se ei voisi ollakaan, tai sitten pitää mennä voimavirtavehkeisiin ja hinta pompsahtaa aika lailla. Kohtuu nopeaan se säiliön täyttää, mutta sitä pärinää joskus vituttaa kuunnella, jos jotain enemmän puhaltelee.

    Nyt on kyllä jo alkanut arveluttamaan säiliön kunto, kun rupeaa vuosi takana olemaan. Pitäisi varmaan panna pytty vaihtoon, ennenkuin jotain käy.

    Paineilmaliittimiä on tullut hankittua milloin mistäkin, eikä mistään mitään pahaa sanottavaa ole.

    Letkuksi kannattaa hankkia tätä. Ei koppuroidu talvellakaan ja kestää.

    Paineilmaletku 10m Punainen
     
  3. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Katsoppa tarkkaan, Biltemalla sylinterin läpi kulkevan ilman tilavuus tuo 412/l minuutti.
    Tuottoa se 195l/minuutti.
    Einhellissä se 270l/minuutti.
     
  4. Bronson

    Bronson

    Viestejä:
    34
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Piti ruveta mielenkiinnosta kaivelemaan niin Einhellin sivuilta löytyi seuraavaa:
    Output power at 4 bar 127 L/min
    Output power at 7 bar 100 L/min

    Eli jää tuotossa ilmeisesti esim tuolle bilteman vehkeelle kuitenkin...

    Joka tapauksessa tuossa yhdistelmässä ei riittänyt voima siihen mitä varten sen hommasin... Perän stefa piti kesäautosta vaihtaa ja tuolla "mutteripyssyllä" siihen ei apuja saanut....

    Öljymonttu ja metrinen väääntövarsi ym siihen tarvittiin että mutteri inahti....

    Mutta renkaanvaihtoon ja kevyempiin hommiin tuo kompura ja mutterinväännin ehkä kykenee kuitenkin...
     
  5. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Biltema tuottaa 6barin paineella 195l/min
    Einhell vain n.110l/min
     
  6. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noihin halpoihin mopoihin pitää laittaa se 10bar sisään, jotta alkaa tapahtumaan.

    Paremmaksi mopoksi suosittelen Scorppion merkkistä kapinetta.
     
  7. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Josta nähdään että noilla hattiwattiluvuilla ja sylinterien määrällä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.
     
  8. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tommoiseen hommaan ei oikein mikään markettikompura riitä.
    Pitää olla suhteellisen järeetä ilmaletkuakin kompuran ja pulttipyssyn välille.
    Itsellä tuommoinen kapistus (säiliö tuli vaihdettua "hieman" pienenpään)
    Ja rupeaa pultit aukeamaan tai sitten mies ja pyssy pyörimään.
    Tuotto mitataan kuutioissa, ulkoa en tarkkaa muista paljonko oli.
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei kompuran tuotolla ole paskaakaan merkitystä pulttipyssyn kanssa. Kunhan on riittävät letkut (väh 10mm, mieluiten 12mm) ja säiliö mahdollisimman lähellä. Ja ne ahdistavat säätimet ja surkeat liittimet pois siitä välistä.

    No joo eri asia jos tarvii paukuttaa minuuttitolkulla, mutta se on aika harvinaista. Yleensä jos joku tiukka alustan pultti, tai vaikka se napapultti ei lähde muutamassa sekunnissa pulttipyssyllä, niin turha sitä on enempää sillä paukuttaa, EI LÄHDE.

    50L 200€ kompuralla saa päräytettyä autosta kaikki renkaat auki ilman että se edes käynnistyy, jos on hyvä pulttipyssy

    Hiekkapuhaltamiseen, sahaamiseen, poraamiseen ja sen sellaisiin sitä tuottoa ja säiliötä tarvitaan oikeasti.
     
  10. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Kuten TeknoR sanoi, niin sillä kompuralla ei ole mitään merkitystä saako yhden pultin auki vai ei. 50L @10bar säiliöstä riittää ilmaa yhden pultin avaamiseen. Letkun sisähalkaisija vähintää se 1/2" ja kunnon liittimet. Markettikompuroiden paineensäätimet pitää ohittaa, kun niiden läpi ei ilma kunnolla kulje. Laittaa joko kunnon paineensäätimen väliin tai sitten paukuttaa suoraan säiliöpaineella. Melkein kaikista halpis kompuroistakin löytyy säilöstä tulppa, josta saa ilmaa otettua. Pulttipyssyn kanssa ei myöskään kannata säästellä. Hazet 9012 EL-SPC/IR 2135qtimax tms. niin kyllä suurinosa pulteista aukeaa. Ei ylimääräisiä jatkoja, niveliä tms. Hylsylläkin on vaikutusta, esim. kampuran pulttiena aukaisuun on tehty extra tukevia hylsyjä, joilla saa pultin auki vaikka normi voimahylsyllä ei saa. Seuraavaksi sitten 1" pulttimopoa ja isompaa säiliötä, niin alkaa tapahtumaan.
     
  11. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin, jos on pilipalivehkeet niin ei ne aukea.
    Pyöränpultit yleensä siinä max 200N niin kyllä ne aukeaa.
    Mutta sitten kun jätetään ne lasten lelut sinne motonetin hyllylle ja otetaan kunnon työkaluja, niin ei tarvitse alkaa minuutti tolukka paukuttamaan.
    Itsellä tuommoinen jeesuksen aikainen ja toistaiseksi ei ole tarvinnut alkaa ihmettelemään jos ei joku pultti ei aukea.
    Kerran jopa aukesi Sierrasta napapultti vaikka oli vastapäiväiset kierteet..

    Otan nyt esimerkiksi tuon, kun ovat siihen nuo tiedotkin laittaneet

    Ingersoll Rand 631L 1" mutterinväännin, pitkä kara, 4300Nm
    - Ilmankulutus kuormitettuna 1 585 L/min

    Tuommoista on ihan turha alkaa millään markettikompuralla edes koittamaan käyntiin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2017
    Gize tykkää tästä.
  12. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mitä tuo 1585 L/Min oikeastaan tarkoittaa? n. 27L/sek -> n. 2,7L/sek @ 10 bar ?

    Jos edes etäisesti oikein, niin ei se nyt mahdottomalta kuulosta 50L säiliön kanssa.

    Kompressorilla ei kyllä tosiaan ole mitään merkitystä pulttipyssyjen kanssa, vaan lähinnä säiliön koolla. Toki se on sit eri asia jaksaako odottaa säiliön täyttymistä hitaalla kompuralla.

    Yksi kikkahan on juuri käyttää sellaista kannettavaa säiliötä jossa ei ole kompressoria ollenkaan, vaan pelkkä liitäntä työkalulle. Vähän niikuin paineilmatykki millä renkaita laitetaan vanteelle.... Sieltä saa julmetun määrän ilmaa kerralla, mutta vain lyhyeksi ajaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2017
  13. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Juurikin päinvastoin
    Sillä kompuralla on merkitystä juuri sen takia, ettei sitä säiliön täyttymistä tarvitse pitkiä aikoja odottaa.
    Tuommoisesta 50l säiliöstä kun kerran töräyttää, niin se ilmanpaine romahtaa ihan kunnolla ja pulttipyssystä voima poissa ja sitten odotellaan kun se kompura jyskyttää sinne uudelleen painetta.
    Silloin kun kompurassa riittää tuotto, niin sitä säiliötä ei juurikaan tarvita, kun itse kompura riittää syöttämään tarvittavan ilmamäärän pulttipyssylle/mille tahansa muulle työkalulle.
    Toki voi myös hommata tuommoisen kuution säiliön ja jyskyttää sitä pikkukompuralla puolipäivää täyteen. Tosin siinäkin sitten menee pieni ikä, kun se pikkukompura yrittää puhkua tommosta säiliötä 6 baarista 8 baariin aina käytön välillä.
     
  14. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    142
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Sen lisäksi oleellista on paineensäätimen, letkun ja liittimien virtausvastus. Jos on kunnollinen säädin ym, niin ei pitäisi olla mahdotonta käyttää tuollaista tuuman "monsteripyssyäkään". Epäilenpä, että käytännössä paineet häviäisi markettikompuran säätimessä ja liittimissä, pyssylle riittäisi vain rippeitä ja siksi hommasta ei tuntuisi tulevan mitään.

    Jos virtaamat on kunnossa, sekunnin pöräytyksen pitäisi laskea 50 L säiliön painetta 0,5 bar, eli neljä pulttia alentaisi painetta 2 bar - ja tämä 4000+Nm kuormituksella.
     
  15. Gize

    Gize

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Itsellä on samanlainen 1" pyssy ja ei voi kuin kehua kyllä :tup: Voimaa on kuin pienessä kylässä ja painaakin melkein kuin käsikone(pora).

    20t kaivinkoneen vetorattaan pultit löin kiinni kakkospykälällä, kaveri halusi tulla myös kokeilemaan kun on niin "miehekäs pulttipyssy".

    Väänsi sitten samalla nupin kaakkoon testatakseen: trrrrrrr-tk-tk-tk-tk-tk-NAPS, pultti poikki :shifty: Pulttikoko on muistaakseni M24 että kyllä tuosa kivasti voimaa on :happy:
     
  16. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Bilteman IW-450 sähkökäyttöisestä mutterinvääntimestä, hinta n. 40€:
    Mutterinväännin - Biltema

    Henkilöauton pyörän pultit aukeaa sillä hyvin. Jos ei ole paineilmakompressoria, niin ainakin harkinnan arvoinen.
    Itselläni ollut käytössä muutamia vuosia. Toiminut hyvin hyvä ostos,
    jos kestää pienet ongelmat:
    -ei ole hylsyn lukitusta => vanhoilla pyöränpulteilla hylsyn kiinni tarkertuessa joutuu temppuillemaan saadakseen hylsyn irti.
    - ei ole momenttia => pitää olla varovainen, ettei vedä ylikireäksi.
     
  17. Gize

    Gize

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Harkinnan arvoinen pelkästään, ei hankinnan ;) Tuolla ei kyllä tee yhtään mitään, paukutin niin kireään kuin tuo jaksoi ja testasin momenttiavaimella -> reilusti alle 90Nm enää en muista tarkkaa lukemaa, mutta aivan liian löysässä joten ylikiristystä aivan turha pelätä. Eikä jaksanut avata 120Nm momenttiin (avaimella) vedettyjä pyöränpultteja. Lisäksi kauhea meteli paineilmalliseen verrattuna, eikä kestänyt edes takuuaikaa kun hajosi. Ostin siis siskolle renkaidenvaihtoon kun itsellä kunnon työkalut mutta eipä ollut siitä siihenkään.
     
  18. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Mulla on vanha auto, jonka pultit aukaisin aiemmin vipuvarren avulla, kun en jaksanut ristikkoavaimella avata, tuon kanssa en ole enää tarvinnut. Saa auki helposti pyöräkorjaamolla laitetut pultit, joten voimaa on avaukseen tarpeeksi. Yksikään tolla kiinnilaitettu pultti ei ole avautunut itsestään. Kun väännän ristikkoavaimella, en vedä edes niin kiinni kuin tuo ne hakkaa, joskus vahingossa. Varsinkin alimiinivanteen kanssa on mielestäni syytä olla varovainen ettei vedä ylikireäksi.

    Se ei siis missään nimessä ole mikään ammattityökalu, mutta kotona tapahtuvaan pyöränvaihtoon, ainakin minun laitteeni, on riittävä ja mukavampi/kevyempi kuin ristikkoavaimella väännellä.

    Mutta olet tietenkin kohdallasi oikeassa, koneet ovat yksilöitä ja niissä on laatueroja. Siksi niissä on takuut.
     
  19. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Jos sitä 1" pyssyä haluaisi ilman säiliön avustusta käyttää, niin siihen tarvitsee jonku yli 10kw ruuvikompuran. Ei kovin monelta löydy moista kotoa tai edes riittäviä kaapelointeja sille. Henkilöauton kanssa kyllä harvoin tarvitsee 1" pulttipyssyä. Laadukas 1/2" pyssy esim. IR 2135qtimax riittää kylllä melkein kaikkeen henkilöautojen kanssa. Työkoneet sitten asia erikseen.
     
  20. Manne

    Manne

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Katso viestin #58 kuva.
    Tuohon pieni pönttö mukaan niin hyvin pörisee.
     
  21. Mrmister

    Mrmister

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    tuli kolautettua kompuran kylkeen sopivasti sillä seurauksella että painesäädin taittui irti jättäen kierteensä painekytkimen sisään.
    aikani yritin tuuskata kierteisiin jäänyttä osaa irti painekytkimesta mutta sehän on tiivisteliimalla siinä niin hyvin kiinni ,että sopivaa pitoa
    ei saa aikaiseksi jotta taittuneen osan saisi kytkimestä irti.

    selvennykseksi siis kuvassa vasemalla näkyvä kierreosa on
    [​IMG]

    jäänyt alla näkyvän kaltaisen kytkimen kierteisiin

    [​IMG]

    ideoita millä voisi vielä koittaa irroittaa tuhoamatta kovin kytkimen kierteitä?


    vaihtoehtonahan on koko kytkimen vaihto, onko noi jollain kierteellä painesäiliössä kiinni, vai miten vaihto tapahtuu?
    pikaisesti katsottuna näytti vain suora putki tulevan säiliöstä tuon säätimen alapintaan.


    stronglinen 50litranen kompura kyseessä
     
  22. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Kyllähän yksisylinterinen riittää varsin hyvin. Eiköhän se ole siitä kuutiotilavuudesta enempi kiinni, kuin sylinterien määrästä.
    Meillä on ollut monta yksisylinterisiä 200 litraisia ja muutama 2 sylinterinen. Yksisilinterinen on ollut toimintavarmempi, mutta on tuossa 2 sylinterisessä ollut hieman enempi tuottoa.

    Ruuvikompura se olla pitäis, niin olisi tuottoa ja luotettavuutta. Hintakin toki kohdillaan.
     
  23. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
  24. Mrmister

    Mrmister

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Rozor tykkää tästä.
  25. t3rska

    t3rska

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Isket vaan torxin tai vastaavan tyköistuvan esineen sisään ja pyöräytät vaan tyngän pois
     
  26. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ennemmin semmoisella suoralla tapilla jossa on nystyrät. Nuo vastakierretapit tahtoo vain puristaa sitä kohdetta tiukemmin seinämää vasten. Löytyy sarjana biltemastakin, mutta en nyt muista nimeä moiselle.
     
  27. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Jos se ei ole ihan paskana/murtunut, niin ei se laajene niin että se aukaisua haittaisi.
    Hyvin noi on ainakin itsellä toiminut, monta kertaa käyttänyt.
     
  28. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kannattaa moiset tapit hommata. On satakertaa paremmat irroitteluun.
     
  29. Karppa

    Karppa

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
  30. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    @turboahdin

    Noitako meinaat?
    Noi on ainakin ihan perseestä. Mulla on pari sarjaa ollut noita, ja molemmista on haitat menny poikki kun on jtn pulttia koittanut saada pois.
    Hitsaamalla on lähtenyt, mutta tuollaisen painekytkimen vesilinjaliitos ei ole niin kireällä, etteikö vastakierretapilla lähtisi.
    Vastakierretapit on aikalailla ideaaleja vesipitkien yms liitosten aukaisuun.
     
  31. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei, vaan tämmöiset.

    [​IMG]
    Ruuvinirrotussarja, 25 osaa. - Erikoistyökalut - Biltema

    Tuossa porataan reikä läpi ja lyödään tappi läpi jossa on reunoilla tuommoiset ulokkeet ja väännetään auki. Ottaa todella tiukkaan ja on kyllä hyvin irronnut. Tosin nuo bilteman tapit ei ihan sieltä laadukkaimmasta päästä ole ja katkeaa muutaman käyttökerran jälkeen helposti.
     
  32. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Aa joo, noi on kyllä hyviä.
    Löytyy tommoset kans.
    Mutta tommosen vesiputkiliittimen saa auki kevyemmilläkin työkaluilla, noi on jo vähä hintavempia ja tarkoitettu lähinnä pulttien aukaisuun.
     
  33. Gize

    Gize

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Minkä muotoiset nuo tapit siis on, vastaako siis sitä kun löisi torxin sisään, mutta pidempänä?

    Onko nuo D ja B merkityt sitten vain sovitteita avaimille jolla vääntää vai ymmärsinkö jotenkin väärin? Voisi suunnitella omaan valikoimaan myös jos ovat päteviä :)

    Yksi myös mikä on pienissä pulteissa ollut aika näppärä on vasenkätinen poranterä :tup: isoihin tietysti on helppo hitsata :)
     
  34. Mrmister

    Mrmister

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    ei ollut vastakierrepulteista apua, tuntuu että junttaa vaan tiukempaan. :tdown:
     
  35. Gize

    Gize

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Kuten täällä jo todettu (ja omakohtaista kokemusta) niin vastakierretappi ei ole kovin hyvä.

    Aloita sillä että lyöt sinne sopivan torxin (jos on) ja lämpö+jäähdytys auttaa myös, eikai ole lukitetta välissä? Myös tähtikanta tai ns. 5-kantatorx voi sopia, itse tiedät parhaiten kun näet mihin sitä sovitat, mitä tiukempi sitä parempi ;) Vaihtoehtoisesti voit kokeilla noita turboahtimen suosittelemia settejä mutta niistä en osaa sanoa mitään.

    Hyvä konsti on (riippuen katkenneesta viisteestä) myös tehdä lyöntipaikka tuohon joten jos sen saisi edes inahtamaan suuntaan tai toiseen niin sitten loppu on historiaa :)
     
  36. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Toi @turboahdin ehdottama setti ilman hitsaamista on kokolailla paras mitä on pultin irroittamiseen. Hinta nousee jo niin korkeaksi, että taitaa pian uusi painekytkin olla kannattavempi vaihtoehto.
    Vissiin kovaa lukitetta välissä, jos ei vastakierretapilla lähtenyt?
     
  37. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    1 198
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pyöreä tappi jossa neljä about puolimilliä koholla olevaa juovaa. D on kiertämistä varten ja B on reiän poraamiseen tarkoitettu keskitysholkki.

    Mistäs noita vasenkätisiä poria saa? Olen usein moista kaivannut.
     
  38. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos sen vanhan vaan heittäis roskiin ja käy hakemassa uuden. Painekytkin - Painevirtakytkin - Biltema Käyttää vaikka säästetyn ajan pullojen keräämiseen. Ja kun liimaa on käytetty niin annetaan lämpöä, että on edes jotain toivoa irrottamisessa.
     
  39. Gize

    Gize

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Poranteräsarja vasenkätiset 4-osainen

    Kärkkäisellä olis muistaakseni myös mutta sivuilla on huoltokatko.

    Sitten jos pitää olla kunnolliset niin Haku: ruko - Jasper Oy mutta veikkaan että eivät ole kovin halpoja.

    Miksi tuommoiseen paikkaan on pitänyt alunperinkään kierreliimaa laittaa? Sama kuin eräässä autossani on visko lyöty liimalla kiinni :hammer:
     
  40. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuotannossa on nopeampaa pistää purkista liimaa tiivisteeksi kuin pyöritellä teflonteippiä kierteen ympärille.
     
  41. Gize

    Gize

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Siis sielläkö on lukitteet jo tehtaalta? :facepalm:
     
  42. Gaso

    Gaso

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Pitäisi pulttipyssyä hommata, kun jäi taas jarrulevyt vaihtamatta parin pultin takia. En osaa sanoa, hommaisinko paineilmavehkeen vai akkukäyttöisen. Tehoa saisi olla kuitenkin reilusti, mutta yli 500e ei raaski laittaa. 25 litran halpiskompura löytyy ennestään, niin paineilmavehje tulisi tehoon nähden halvemmaksi. Tosin akkukäyttöinen olisi todella kätevä. Mietin Ryobin 18v mutterinväännintä, mutta siinä ei taida vääntö piisata?

    Hazet 9012EL-SPC taitaa olla hintaisekseen parhaasta päästä? IKH:lla oli jokin 18v Milwaukee tarjouksessa, mutta sitä ei löytynyt nettisivuilta. Samaan syssyyn voi suositella pientä paineilmaräikkää.

    edit: Niin ja mielellään 1/2" karalla ettei tarvitse kaikki hylsyjä ostaa uusiksi. Ja tosiaan ei niin väliä maksaako 200e vai 400e, kunhan lähtee pultit irti. Jäänyt useamman kerran autoremppa kesken kun ei pultit aukea.
     
  43. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Jos tehoa haluat, niin ota vaan Hazet 9012EL-SPC. Ei ole teho loppunut minkään pultin kanssa ja on tullut rassattua yli 400tkm rullattujen autojen alustojakin. Itse löysin pari vuotta sitten Saksasta tuon hazetin tarjouksesta 150€:lla. Ota paineet suoraan säiliöstä se kompuran oma paineenpäädin on aivan onneton noissa halpiksissa ja vie tehon pulttipyssystä. Letkuksi vaikka Paineilmaletku Superflex Orange 1/2 10 m | Motonet Oy. Toki lisäksi kannattaa hankkia voimahylsyt & jatkot & nivel. Pulttipyssylle on omanlaisensa nivel älä käytä käsityökaluille tarkoitettua. Biltemasta löytyy edullisesti: Yleisnivel 1/2" - Yleisnivel Voimahylsy - Biltema. Momenttisauvat on myös todella näppärät. Tänäkin keväänä tuli 4 autoon vaihdettua renkaat ja olipa mukava pulttipyssy&monettisauva yhdistelmällä vaihtaa.
     
  44. Gaso

    Gaso

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Lähti tuo Hazet 9012EL-SPC Amazonista tilaukseen, tuskin tarvitsee pettyä. Vielä pitäisi löytää jostain kohtuulliseen hintaan e-torx voimahylsyjä, näyttää aika huonosti olevan erikseen myytävänä. Muita voimahylsyjä löytyykin ennestään, niin ei raaski mitään 100e settiä ostaa. Käsipelillä tulee usein avattua torxit ihan mm-kantaisella kuusiohylsyllä, mutta ei taida pulttipyssyllä uskaltaa.
     
  45. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    On tullut alustasta pyöräytettyä E-torxia auki tuolla hazetilla, vaikka on ollut kromihylsy. :vihellys: Eihän niin saisi tehdä, mutta laadukkaat hylsyt yleensä kestää harvoin käytettynä.. Omalla vastuulla toki ja suojalasit päähän. T-torx voimahylsyjä löytyy kohtuuhinnalla (34,90€) sarja esim. Biltemasta 10v takuulla, mutta E-torx ei taida kovin useista kaupoista kohtuu hinnalla löytyä.
     
  46. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Tuli tuossa Youtubessa selaillessa eksyttyä "työkalukeräilijöiden" sivustoille.
    Olen pitänyt Snap onia kalliina, mutta en kyllä tajunnu että jokin työkalulaatikosto voi maksaa 30 k€.
    Piti pariin kertaan kuunnella, että sanoiko se 30 sataa vai 30 tuhatta.

    Katselin sitte Snap Onin kauppaa, ja tottavie, tommonen perus rullalaatikkokin saattaa maksaa 5 k€: Tool Storage

    Mistä HEMMETISTÄ se hinta noihin tulee, ja kuka hitto maksaa 30 k€ työkalupakista, ellei ole formulamekaanikko?

    Itse en edes oikein tykkää noista liikuteltavista laatikostoista. Pari semmosta on huutokaupasta tarttunut käteen ja aika vähälle käytölle on jäänyt.
    Ei toki Snap Onia, mutta varmaan siksi jäänytkin vähälle käytölle.
    IMO työkaluja on mukavempi säilyttää seinällä roikkumassa. Osa sitten laatikoissa, mutta ei todellakaan kaikkien tarvitse olla.

    Ymmärrän, että jenkeissä toi työkalupuoli on hieman erilaista kun suomessa, mutta silti toi hinta laatikostosta tuntuu kovalta vaikka elinikäinen (?) takuu olisikin.
     
  47. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Todella monet maksaa, ei se firma muuten olisi pystyssä. Elinikäinen takuu niillä on. Monille taitaa olla ihan ego juttu tuo, että työkalut on Snap On tekemiä. Joo onhan ne hyviä työkaluja, mutta hinta on kyllä aivan järjetön. Jenkkilässä on moni paljon halvempiakin työkaluja, joilla on elinikäinen takuu (Pittsburgh Tools, Craftsman..). Laadussa ei ole enää niin suurta eroa kuin ennen oli. Onhan siellä mekaanikkoja, joilla on yli $100k kiinni työkalulaatikkossa, joka on täynnä Snap-On työkaluja.
     
  48. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Yksi syy miksi säilyttää lukollisessa laatikossa: Jos tallia ja työkaluja käyttää pari nuorta mopon rassaajaa, joiden jäljiltä työkalut ovat missä sattuu.

    Ja mitä vähän seurannut niitä jenkkien tositv korjaussarjoja, niin työntekijöillä on monesti omat työkalut verstaalla. Jos niihin elinikäisen takuun saa, niin varmasti voi sijoittaa muutaman dollarin enemmän.
     
  49. Karppa

    Karppa

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
  50. TuomasR

    TuomasR

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2017
    Iteltä löytyy tämmöinen torinin alu-tunkki:
    Torin T815009L alumiini hallitunkki | Karkkainen.com verkkokauppa

    Pitemmän aikaa meni etsiessä mieleisillä ominaisuuksilla olevaa tunkkia. Tuossa kohtasi oikeastaan kaikki vaatimukset, mitä itsellä oli mielessä: kevyt(n. 20kg), maltillinen pituus ja nostoa kohtuullisesti(445mm). Ja hintakin oli ihan kohtuullinen.

    Täältä löytyy lisää speksejä tuolle ko. tunkille, mutta hinta ei oli kovinkaan kilpailukykyinen. Käsittääkseni tuo torin ja meganex ovat samat laitteet tuolta manuaalista löytyvän hyväksyntäpaperin mukaan:
    Hallitunkki 1,5 t - Meganex - 299,00 EUR