Tyhmät ihmiset

Mies liimasi peniksensä umpeen, kun ei ollut kiimahetkellä kondomia lähettyvillä. Kuoli sitten myöhemmin tämän neronleimauksen aiheuttamaan monielinvaurioon.


Edit.
Sallylla meni kuppi nurin tuosta sanamuodosta, joten tarkennetaan tähän se mikä artikkelistakin olisi löytynyt, eli että kuolema ei välttämättä johtunut pelkästään liimasta. Sen mahdollisesti aiheuttamaa verenmyrkytystä tutkitaan kyllä, mutta taustalla oli myös huumeidenkäyttöä ja muuta sekoilua, jotka varmaan olivat osasyyllisenä lopputulokseen.

Olennaista tässä kuitenkin on se, että pippelin liimaaminen umpeen epoksiliimalla ehkäisytarkoituksessa on tyhmän ihmisen tekosia ja siten se kuuluu tähän ketjuun, vaikka sallyja kuinka kiukuttaisi.
Jään tämän uutisen jälkeen odottelemaan uutista pariskunnasta, joka kokeilee ehkäisyä polyuretaanivaahdolla sille naisenpuolelle...
:sdullt:
 
Jään tämän uutisen jälkeen odottelemaan uutista pariskunnasta, joka kokeilee ehkäisyä polyuretaanivaahdolla sille naisenpuolelle...
:sdullt:
Siihen tulisi varmasti joku kaunis ja rohkea oikaisemaan meitä pesantteja, kuinka moinen on oikeastaan ihan ok ja mahdolliset vauriotkin vain lähinnä hiertymiä. :D
 
Käytä hissejä satojen kilojen ylipainolla -> valita epäkuntoisista hisseistä -> muserru kuoliaaksi :facepalm:
Hissin painoraja 1100kg, jos se tuolla ylipainolla tappaa ihmisen länsimaissa niin vähän haiskahtaa hissin /kunnossapidon vialta.

Juttu ei kertonut, mutta ilmeisesti se ei ollut ylikuormasta varoitellut, joten vielä enemmän hissin vika. Ja ilmeisesti oli ihmisten kuljettamiseen tarkoitettu hissi.

Tarinan mukaan siis ihmisiä, eikä sinne oltu ajettu jotain trukkia, jonka seurauksena olisi hajonnut.


Edit:
Jutussa annettiin ymmärtää ettei hissia ollut aikoihin tarkastettu ja hissistä oli valitettu aiemmin.
 
Olen kanssa itse ymmärtänyt, että hissien painorajat on lähinnä sitä koneistoa varten. Turvamekanismien pitäisi kestää sitten aika paljon enemmän.
 
Käytä hissejä satojen kilojen ylipainolla -> valita epäkuntoisista hisseistä -> muserru kuoliaaksi :facepalm:
Hississä on kylläkin varmasti ollut vikaa, sillä normaalisti ylipainoon lastattu hissi ei edes lähde liikkeelle, eivätkä hissit vasinkaan putoa. Niissä on kyllä turvamekanismit tämän ja monen muun asian varalta.
 
Olen kanssa itse ymmärtänyt, että hissien painorajat on lähinnä sitä koneistoa varten. Turvamekanismien pitäisi kestää sitten aika paljon enemmän.
Näinhän se ainakin meillä on, kun on totuttu Koneen laatuun ja paikallisiin turvamarginaaleihin, mutta tuolla voi olla ties mitä valmistajia ja laatu mitä sattuu.

Oli miten oli, tämän uutisen mukaan hissin turvatarkastus oli mennyt vanhaksi viime vuoden elokuussa ja että sen olisi pitänyt olla siksi käyttökiellossa. Painoraja oli hississä tuon mukaan 3000lbs (1360kg) ja kyytiin änkeneet 16 jalkapalloilijaa painoivat noin 4000lbs (1815kg), eli ylipainoa oli noin 450kg.


Uhri oli ilmeisesti jäänyt jumiin hissin korin ja kerrostason väliin. Veikkaan, että kori on liikapainosta johtuen mennyt kerroksessa liian alas ja uhri on kiivennyt pois, kun kori onkin samaan aikaan liikahtanut alaspäin.
 
Uhri oli ilmeisesti jäänyt jumiin hissin korin ja kerrostason väliin. Veikkaan, että kori on liikapainosta johtuen mennyt kerroksessa liian alas ja uhri on kiivennyt pois, kun kori onkin samaan aikaan liikahtanut alaspäin.
Tämä vähän eritarina, kun aiemmin linkattu, jos kiipeämisesti jonkin kiljotiinin väliin, niin sopii kyllä ketjuun, mutta jos kyse vain veikakuksesta niin saahan sitä melkein minkä kuoleman tahansa veikauttua tähän ketjuun.

Näinhän se ainakin meillä on, kun on totuttu Koneen laatuun ja paikallisiin turvamarginaaleihin, mutta tuolla voi olla ties mitä valmistajia ja laatu mitä sattuu.
Se on totta että ne kehittyvissä maissa hisseistä puuttuu juttuja jotka meille itsestään selviä ja tavis länkkäri niissä voi itsensä tappaa, onko se sitten tyhmyyttä vai vain tietämättömyyttä.

Mutta ymmärsin että linkattu juttu tapahtui jenkeissä.

Jos siinä ylipäätään on ollut kuormantunnistusta. Vanhemmissa hisseissä ei ole. Hissien painorajat tulee yllättävän helposti vastaan, käytännössä täyteen sullottu hissi on aina ylipainoinen.
Länsimaissa voisi kuvitella että vaatisi jonkin trukin lasteineen ajamisen kahdeksanhengen hissiin, josta sitten tulee yksinkertaisesti läpi.

Mutta jos kuormasta ylikuormaa kolmisenkymmentä prosenttia, ja tappaa ihmisen,niin jotain on pielessä jos sen painontakia tappaa.
 
Tämä vähän eritarina, kun aiemmin linkattu, jos kiipeämisesti jonkin kiljotiinin väliin, niin sopii kyllä ketjuun, mutta jos kyse vain veikakuksesta niin saahan sitä melkein minkä kuoleman tahansa veikauttua tähän ketjuun.


Se on totta että ne kehittyvissä maissa hisseistä puuttuu juttuja jotka meille itsestään selviä ja tavis länkkäri niissä voi itsensä tappaa, onko se sitten tyhmyyttä vai vain tietämättömyyttä.

Mutta ymmärsin että linkattu juttu tapahtui jenkeissä.


Länsimaissa voisi kuvitella että vaatisi jonkin trukin lasteineen ajamisen kahdeksanhengen hissiin, josta sitten tulee yksinkertaisesti läpi.

Mutta jos kuormasta ylikuormaa kolmisenkymmentä prosenttia, ja tappaa ihmisen,niin jotain on pielessä jos sen painontakia tappaa.
Oli lopullinen tapahtumien kulku onnettomuusajolla mikä vain, niin onhan jo sekin ääretöntä typeryyttä jatkaa huoltamatta jääneen ilmeisesti vanhan hissin käyttöä ylikuormalla.

Ei voida myöskään tehdä selkeää jakoa "lännen" ja "kehitysmaiden" välillä. Yhdysvallat on suomalaisella asteikolla enimmäkseen ensimmäistä, mutta joillakin osa-alueilla selkeästi tai osin tuota jälkimmäistä. Hissien turvallisuusvaatimuksista siellä en tiedä, joten en juuri siitä aiheesta myöskään lausu mitään.

Siitä olen samaa mieltä, että kuvailtu ylikuorma ei ole kovin raju eikä sen pitäisi voida aiheuttaa mitään niin äärimmäistä kuin hissin putoaminen alas asti. Eihän se ilmeisesti aiheuttanutkaan, kun vain yksi kuoli ja muiden vammoista ei puhuttu mitään. Tämä täsmäisi tapahtumakuvaukseen välistä ryömiessä tapahtuneesta giljotiinitilanteesta.
 
16 henkeä hississä, yksi kuolee ja 15 kävelee ulos naarmuitta? Eiköhän oo just käynyt kuten spekuloitu, eli hissi pienessä ylikuormassa pysähtyy hieman liian alas ja avaa ovet. 15 teiniä kannustaa yhtä kiipeämään ovenraosta ulos ja yksi rämppää hissin nappeja saadakseen hissin liikkeelle (tai joku tilaa hissin johonkin toiseen kerrokseen) ja näin tapahtuu.

Ei tuo edes mitään kehitysmaameininkiä tartte, kyllä olen itse ollut Koneen hississäkin, joka on pysähtynyt merkittävästi kerroksen alapuolelle ja vielä kaiken lisäksi avannut ovet. Ei varmaan saisi avata ovia, jos ei olla kohdallaan, eikä etenkään lähteä liikkeelle jos ovet on auki (voihan toi toki olla joku jeesuksen aikainen hissi, jossa ei edes ole ovia, Suomalaisena melkein jo on unohtunut, että sellaisiakin oli aiemmin), mutta ihan ollaan oikeassa ketjussa kyllä jos ym. on tapahtunut.
 
Oli lopullinen tapahtumien kulku onnettomuusajolla mikä vain, niin onhan jo sekin ääretöntä typeryyttä jatkaa huoltamatta jääneen ilmeisesti vanhan hissin käyttöä ylikuormalla.

Ei voida myöskään tehdä selkeää jakoa "lännen" ja "kehitysmaiden" välillä.
Jos länkkäri laittaa käden tai jalan hissin liukuoven väliin jotta vielä kerkiäisi mukaan, niin se on ihan tavallista käytöstä.
Jos muualla se on ihan sullaa hulluutta.

Alkuperäisen linkin mukaan hissin kunnosta oli valittanut joku muu.

Jos jenkeissä ei voi luottaa hisseihin, niin sitten on hulluutta mennä hissiin jossa ei ole tuoretta tarkastusleimaa,niin joo.
 
Näinhän se ainakin meillä on, kun on totuttu Koneen laatuun ja paikallisiin turvamarginaaleihin, mutta tuolla voi olla ties mitä valmistajia ja laatu mitä sattuu.

Ei se Konekaan mikään laadun tae välttämättä ole, ainakaan Jenkeissä: FACT CHECK: Was a Houston Doctor Decapitated by a Malfunctioning Elevator?

The accident itself is hard to imagine: the ill-fated physician was trapped between the doors of the cable-propelled elevator, then decapitated as the carriage ascended.

“In the course of testing and retesting the elevator [the maintenance company] had changed wiring and when they rewired it back to its original position they forgot to put this wire back where it goes,” Nations said.
The maintenance company, Kone, Inc., had been working on the elevator for four days before the incident. This month, the hospital dismissed Kone from doing its elevator maintenance.
 
Ei se Konekaan mikään laadun tae välttämättä ole, ainakaan Jenkeissä: FACT CHECK: Was a Houston Doctor Decapitated by a Malfunctioning Elevator?

The accident itself is hard to imagine: the ill-fated physician was trapped between the doors of the cable-propelled elevator, then decapitated as the carriage ascended.

“In the course of testing and retesting the elevator [the maintenance company] had changed wiring and when they rewired it back to its original position they forgot to put this wire back where it goes,” Nations said.
The maintenance company, Kone, Inc., had been working on the elevator for four days before the incident. This month, the hospital dismissed Kone from doing its elevator maintenance.
Koneen tuotteet ovat olleet keskimäärin laadukkaampia ja turvallisempia kuin monen muun kilpailijan ja siksi nimi on maailmalla niin arvostettu, mutta ei se tietenkään tarkoita, etteikö virheitä voisi sattua. Tuossa 18 vuoden takaisessa tapauksessa oli huoltoyhtiö kytkenyt huollon jälkeen piuhat väärin, tai siis jättänyt jotain kytkemättä ja sitä kautta hissi toimi ilman normaaleita suojamekanismeja.
 
Koneen tuotteet ovat olleet keskimäärin laadukkaampia ja turvallisempia kuin monen muun kilpailijan
Otis, jenkki firma (ostanut mm Valmetin), Schindler, Thyssen, Mitsubishi jne. ei nuo muutkaan ihan laaduntonta maineeltaan ole.

En epäile etteikö jotain tutkimusta missä Kone listattu ykköseksi, tosin yhtä helpolla löytyy ykkösenä nuo mainitut muut.
 
Viimeksi muokattu:
Otis, jenkki firma (ostanut mm Valmetin), Schindler, Thyssen, Mitsubishi ihan laaduntonta maineeltaan ole.

En epäile etteikö jotain tutkimusta missä Kone listattu ykköseksi, tosin yhtä helpolla löytyy ykkösenä nuo mainitut muut.
Pikainen tutkimukseni sanoo, että toi Otis rankataan useimmiten ykköseksi, ku kysessä "best" ja Konekki siinä top5:ssa pyörii. Otanta 2-3 random sivua eli erittäin luotettava tutkimus :D
 
Koneen tuotteet ovat olleet keskimäärin laadukkaampia ja turvallisempia kuin monen muun kilpailijan ja siksi nimi on maailmalla niin arvostettu, mutta ei se tietenkään tarkoita, etteikö virheitä voisi sattua. Tuossa 18 vuoden takaisessa tapauksessa oli huoltoyhtiö kytkenyt huollon jälkeen piuhat väärin, tai siis jättänyt jotain kytkemättä ja sitä kautta hissi toimi ilman normaaleita suojamekanismeja.
Tuossa tapauksessa kyse oli Otis Elevatorin valmistamasta hissistä, jonka Kone oli huoltanut. Family of doctor killed in elevator accident at Houston hospital files wrongful death lawsuit

"Howard Nations, attorney for the family, said the wrongful death lawsuit, filed late Thursday evening, seeks unspecified damages against Connecticut-based Otis Elevator Co. and Illinois-based maintenance company Kone, Inc."
 
En muista (enkä jaksa etsiä), oliko tästä Nokian kuolonkolarista aikaisemminkin jo juttua.
Elokuussa 2020 paluumatkalla Yyteristä Nokialle 17-vuotias poikkeusluvalla ajokortin saanut testasi "Citikan huippunopeutta".
Auto puuhun ja poikki - kolme kuollutta.
Kuski oli ilmeisesti humalassa.

1631100849144.png
 
En muista (enkä jaksa etsiä), oliko tästä Nokian kuolonkolarista aikaisemminkin jo juttua.
Elokuussa 2020 paluumatkalla Yyteristä Nokialle 17-vuotias poikkeusluvalla ajokortin saanut testasi "Citikan huippunopeutta".
Auto puuhun ja poikki - kolme kuollutta.
Kuski oli ilmeisesti humalassa.

1631100849144.png
Kuski oli julkaissut aiemmin samana iltana someviestin, jossa kertoi tappavansa itsensä. Sattui jäämään henkiin (aiheuttaen kolmen muun kuoleman) ja on sittemmin kiistänyt aikeensa.
 
En muista (enkä jaksa etsiä), oliko tästä Nokian kuolonkolarista aikaisemminkin jo juttua.
Elokuussa 2020 paluumatkalla Yyteristä Nokialle 17-vuotias poikkeusluvalla ajokortin saanut testasi "Citikan huippunopeutta".
Auto puuhun ja poikki - kolme kuollutta.
Kuski oli ilmeisesti humalassa.

1631100849144.png

Ihmettelen että miksi noihin poikkeuslupiin ei laiteta mitään reunaehtoja. Toki pilluralli on tärkeetä, mutta eiköhän 17-vuotias pysty odottamaan vielä hetken sitä korttia. Ihme perseilyä päättäjiltä kun koko poikkeuslupa on edes olemassa. No eipä tule teineille paha mieli ainakaan jos niille ei kukaan ikinä sano ei.
 
Tuskin tossa nyt keskeistä on se poikkeuslupa. Eiköhän itsaria tehdessä saa muita tapettua 18 vuotta täytettyäänkin. Toisaalta jenkeissähän on yleistä että ajokortin saa 16-vuotiaana eikä siellä käsittääkseni 16-18 vuotiaat kuskit hirveitä määriä sivullisia tapa.
 
Tuskin tossa nyt keskeistä on se poikkeuslupa. Eiköhän itsaria tehdessä saa muita tapettua 18 vuotta täytettyäänkin. Toisaalta jenkeissähän on yleistä että ajokortin saa 16-vuotiaana eikä siellä käsittääkseni 16-18 vuotiaat kuskit hirveitä määriä sivullisia tapa.

No eipä ne teinit siihen kuole jos eivät saa ajella pillurallia keskellä yötä. Nämä poikkeusluvalla ajelevat kun ovat nyt kykynsä jo näyttäneet. Joka toinen viikko lööpeissä kun ovat ajaneet kahtasataa tai kännissä tapattaneet kaikki kaverinsa.

Ja jenkit ei liity tähän mitenkään. Vai kielletäänkö alkoholi alle 21-vuotiailta? Katsos kun jenkit teköö niin. ;)
 
No eipä ne teinit siihen kuole jos eivät saa ajella pillurallia keskellä yötä. Nämä poikkeusluvalla ajelevat kun ovat nyt kykynsä jo näyttäneet. Joka toinen viikko lööpeissä kun ovat ajaneet kahtasataa tai kännissä tapattaneet kaikki kaverinsa.

Ja jenkit ei liity tähän mitenkään. Vai kielletäänkö alkoholi alle 21-vuotiailta? Katsos kun jenkit teköö niin. ;)
Höpöttelet valheita nyt.
 
No jos on näyttää tilastoja että poikkeusluvalla ajavilla on suhteessa määräänsä enemmän ongelmia (ja tilastollisesti merkittävä ero) niin sit uskon. Toistaiseksi näyttää lähinnä siltä että tässä tapauksessa on sattunut tuollainen yhdistelmä ja tietenkin siitä tulee aina parempaa lööppimateriaalia.
 
Eiköhän tuossa tapauksessa suurin syyllinen ollut tyhmyys ja känni.

Mutta toisaalta kyllähän siinä oli jotain hyviä puolia kun ennen teinit ajeli mopolla (oikealla mopolla eikä mopoautolla). Sillä oli hyvä opetella liikenteen tapoja kun vaarallisuuden tunne rajoitti jo itsessään pahimmat tyhmyydet pois, ne vehkeet ei viritettynäkään kulkenut kun sitä satasta ja jos sillä jotain kävi niin ainoa joka kuoli oli kuski itse eikä sivulliset tai kyytiläiset (kun ei siihen kyytiin yhtä enempää mahtunut).
 
Eiköhän tuossa tapauksessa suurin syyllinen ollut tyhmyys ja känni.

Mutta toisaalta kyllähän siinä oli jotain hyviä puolia kun ennen teinit ajeli mopolla (oikealla mopolla eikä mopoautolla). Sillä oli hyvä opetella liikenteen tapoja kun vaarallisuuden tunne rajoitti jo itsessään pahimmat tyhmyydet pois, ne vehkeet ei viritettynäkään kulkenut kun sitä satasta ja jos sillä jotain kävi niin ainoa joka kuoli oli kuski itse eikä sivulliset tai kyytiläiset (kun ei siihen kyytiin yhtä enempää mahtunut).

Ihmettelen vaan että kun se poikkeuslupa on saatu juuri johonkin opiskeluihin tai töihin vedoten, niin miksi sitä ei olla rajoitettu juuri siihen.

Ei sillä että tämä minua hievauttaisi kovinkaan paljoa, mutta sääntösuomessa kun ollaan niin tuntuu erikoiselta tämä. Ja mun puolesta saavat tapattaa itsensä jos haluavat, mutta kun näissä yleensä menee muitakin mukana.

No kai tää kuski oppii kun saa ehdollisen tuomion ja kortin takaisin vuoden päästä. :thumbsup:
 
Tuskin tossa nyt keskeistä on se poikkeuslupa. Eiköhän itsaria tehdessä saa muita tapettua 18 vuotta täytettyäänkin. Toisaalta jenkeissähän on yleistä että ajokortin saa 16-vuotiaana eikä siellä käsittääkseni 16-18 vuotiaat kuskit hirveitä määriä sivullisia tapa.

No tappaa toki: Rates of Motor Vehicle Crashes, Injuries and Deaths in Relation to Driver Age, United States, 2014-2015 - AAA Foundation

Varsinkin muita kuin kuljettajia ja kyytiläisiä nuo <18v niittaavat ihan eri tahtiin kuin vanhemmat.

Tosin mielenkiintoisesti myös 80+ on aika hasardi ryhmä tuossa ajomaileihin verrannollisessa tilastossa, johtunee varmaan siitä että alkavat olla jo niin hauraita että henki lähtee jo airbagin poksauksesta, minkä näkee hyvin tuossa että total crashes / miles driven ei ole niillä hirveästi koholla, mutta henki lähtee herkästi.
 
Ihmettelen vaan että kun se poikkeuslupa on saatu juuri johonkin opiskeluihin tai töihin vedoten, niin miksi sitä ei olla rajoitettu juuri siihen.
Onhan niitä rajoituksia maailmalla käytössä. Itse katson asiaa niin päin, että jos nuoreen voidaan luottaa kuljettajana koulu- tai työmatkalla, niin miksi ei vapaa-ajalla. Eikä kaikki vapaa-ajan liikenne nuorellakaan ole mitään pillurallia.

Eihän yllä mainitun tapauksenkaan poikkeuslupa antanut mitään lisenssiä ajaa kännissä 200 km/h ja niin vaan ajettiin. Olisiko tämä jäänyt tapahtumatta, jos olisi ehdoissa kielletty yli yhden matkustajan kuljettaminen tai ajo öiseen aikaan? En tiedä, ehkä juuri tässä tapauksessa tai sitten ei. Tuskin nuori kuljettaja oli tietämätön nopeusrajoituksista tai rattijuopumuksen laittomuudesta ja vaarallisuudesta.
 
Nykyäänhän ei mitään syytä ole edes myöntää lupaa oikeaan autoon kun voivat mopoautolla kouluun körötellä.
 
Kiitos hyvästä tilastosta.

Eli jenkkilässä 16-17 vuotiaat aiheuttaa keskimäärin 3,8 kuolemaa per ajettu 161 Gm kun 18-19 vuotiaat vain 2,5 ja 30-39 vuotiaat vain 1,2. Ton jenkkilän tilaston perusteella vois itse asiassa ajatella että olis järkevää antaa ajokortti vasta 30-vuotiaille...

Tosin mahdollisesti suomessakin 18-19 vuotiaat aiheuttaa merkittävästi enemmän kuolemia kuin 20-21 vuotiaat... Eli ajokokemuksen määrä saattaa vaikuttaa myös, eikä vain absoluuttinen ikä.
 
Onhan niitä rajoituksia maailmalla käytössä. Itse katson asiaa niin päin, että jos nuoreen voidaan luottaa kuljettajana koulu- tai työmatkalla, niin miksi ei vapaa-ajalla. Eikä kaikki vapaa-ajan liikenne nuorellakaan ole mitään pillurallia.

Eihän yllä mainitun tapauksenkaan poikkeuslupa antanut mitään lisenssiä ajaa kännissä 200 km/h ja niin vaan ajettiin. Olisiko tämä jäänyt tapahtumatta, jos olisi ehdoissa kielletty yli yhden matkustajan kuljettaminen tai ajo öiseen aikaan? En tiedä, ehkä juuri tässä tapauksessa tai sitten ei. Tuskin nuori kuljettaja oli tietämätön nopeusrajoituksista tai rattijuopumuksen laittomuudesta ja vaarallisuudesta.

Mun mielestä nyt vaan ei 99,99% 17-vuotiaista ole elintärkeitä tämän maan pyörittämiselle, niin hyvin voivat odotella sen 12kk lisää sitä korttia.

Hyvä vaan nuorten oppia jo kakarasta asti ettei kaikkea nyt vaan voi saada juuri silloin kun itse haluaa. Kai mua fiksummat kuitenkin tietävät mitä tekevät, joten olkoot mun puolesta.
 
Mun mielestä nyt vaan ei 99,99% 17-vuotiaista ole elintärkeitä tämän maan pyörittämiselle, niin hyvin voivat odotella sen 12kk lisää sitä korttia.

Jos kriteeri olisi että pitää olla elintärkeä maan pyörittämiselle, niin kyllä mä lähtisin niitä kortteja ottamaan aika raa'alla kädellä ihan aikuisiltakin pois. :D
 
Jos kriteeri olisi että pitää olla elintärkeä maan pyörittämiselle, niin kyllä mä lähtisin niitä kortteja ottamaan aika raa'alla kädellä ihan aikuisiltakin pois. :D
Olis kyllä hyvä, ku auton hankkimiseen pitäis hakea lupa :P
 
Jos kriteeri olisi että pitää olla elintärkeä maan pyörittämiselle, niin kyllä mä lähtisin niitä kortteja ottamaan aika raa'alla kädellä ihan aikuisiltakin pois. :D

Nyt olikin kyse poikkeusluvista. Ei mitään järkeä että kaikki jotka vaan yhden blanketin viitsivät täyttää saa sen helvetin poikkeusluvan. Onpa siinä poikkeuslupa jos kaikki sen saa halutessaan.

Eipä siinä, sovitaan niin että poikkeuslupa 17-vuotiaille on paras keksintö leivänpaahtimen jälkeen. Kyllä tällä saadaan Suomi Oy Ab nousuun kun hitsaaja-pena ja parturikampaaja-terttu pääsee bemarilla amikseen. :cigar:
 
Nyt olikin kyse poikkeusluvista. Ei mitään järkeä että kaikki jotka vaan yhden blanketin viitsivät täyttää saa sen helvetin poikkeusluvan. Onpa siinä poikkeuslupa jos kaikki sen saa halutessaan.

No mutta eihän sitä saa kaikki jotka laittaa hakemuksen, vaan siinä on tietyt reunaehdot. Ne ehdot on listattu esimerkiksi täällä:

Vai onko jotain tiukkaa faktaa siitä, että lupia myönneltäisiin nykyisin vaikkei ko. ehdot toteutuisi?
 
No mutta eihän sitä saa kaikki jotka laittaa hakemuksen, vaan siinä on tietyt reunaehdot. Ne ehdot on listattu esimerkiksi täällä:

Vai onko jotain tiukkaa faktaa siitä, että lupia myönneltäisiin nykyisin vaikkei ko. ehdot toteutuisi?

Ei ole faktaa, eikä intoa kaivaa esiin sitä. Sovitaan niin että ihan mahtava juttu ja jatketaan elämää.

Paska juttu vaan kävi tässä ja toivottavasti poika ottaa opiksi tästä ettei kännissä ajele enää.
 
No mutta eihän sitä saa kaikki jotka laittaa hakemuksen, vaan siinä on tietyt reunaehdot. Ne ehdot on listattu esimerkiksi täällä:

Vai onko jotain tiukkaa faktaa siitä, että lupia myönneltäisiin nykyisin vaikkei ko. ehdot toteutuisi?
Ei kaikki, mutta n. 95 % hakemuksista menee läpi. :hmm:
 
Nyt olikin kyse poikkeusluvista. Ei mitään järkeä että kaikki jotka vaan yhden blanketin viitsivät täyttää saa sen helvetin poikkeusluvan. Onpa siinä poikkeuslupa jos kaikki sen saa halutessaan.

Eipä siinä, sovitaan niin että poikkeuslupa 17-vuotiaille on paras keksintö leivänpaahtimen jälkeen. Kyllä tällä saadaan Suomi Oy Ab nousuun kun hitsaaja-pena ja parturikampaaja-terttu pääsee bemarilla amikseen. :cigar:
Mutta osa ehkä käy töissä, dokaa rahat ja alkoholiveron muodossa saadaan tuloja valtion kassaan. Pitkävetoa kanssa harrastetaan.
 
Yö aikaan ajo kieltää ja alle 25v ei saisi olla kyydissä poikkeusluvallisella kuskilla. Tuokin ihmeellistä ettei tartte edes huoltajan lupaa tohon.
 
Niin. Kun reunaehdot on kaikille avoimesti ennakkoon tiedossa, niin jättääkö ihmiset valtaisia määriä hakemuksia joilla ne ehdot ei täyty? Jos jättää niin taitavat olla otsikonmukaista porukkaa?
Tämä. Oma poika sai 2019 poikkeusluvalla kortin ja ajeli lukioon. Reilu tunnin matka suuntaansa julkisilla vaihtui 20min autoon ja hyvä niin. Sen kaveri ei saanut korttia, kun ehdot eivät täyttyneet. Eli ei kaikki noita saa.
 
Kiitos hyvästä tilastosta.

Eli jenkkilässä 16-17 vuotiaat aiheuttaa keskimäärin 3,8 kuolemaa per ajettu 161 Gm kun 18-19 vuotiaat vain 2,5 ja 30-39 vuotiaat vain 1,2. Ton jenkkilän tilaston perusteella vois itse asiassa ajatella että olis järkevää antaa ajokortti vasta 30-vuotiaille...

Tosin mahdollisesti suomessakin 18-19 vuotiaat aiheuttaa merkittävästi enemmän kuolemia kuin 20-21 vuotiaat... Eli ajokokemuksen määrä saattaa vaikuttaa myös, eikä vain absoluuttinen ikä.
Kuten toteatkin, tässä lienee suurimpana tekijänä se, kuinka tuore ajokortti kuskilla on. Eli ensimmäisenä ajovuonna sattuu ja tapahtuu. Se tuskin eroaa, onko se eka vuosi 17-18 tai 18-19v.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 336
Viestejä
4 741 054
Jäsenet
77 320
Uusin jäsen
aaaaaaaaaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom