Tyhmät ihmiset

Kyllä CD:ssä osa virheistä päätyy musiikkiin asti. Virheenkorjaus ei noissa ole täydellinen, eikä tarvitsekkaan olla.
Ei ole täydellinen, mutta ei kuullun musiikin virheellisyydessä juuri mitään "nyansseja" ole kuten analogipuolella. Jos sieltä joku virhe läpi päästetään, niin kyllä se on sitten iso virhe eikä mikään sellainen, jonka kuuleminen olisi jotenkin subjektiivista ja vaatii jotain hifistin kuulo-aistia.

Ja CD-levyjä soitettaessa heikoin lenkki on se itse levy eikä suinkaan kaapelit...

Mutta, onhan kullatut CD-levytkin juttu, ainakin CDR-levyt. ;) Etenkin alkuaikoina taisi melkein kaikki CDR-levyt olla kullan värisiä... Tosin hifistien turhamaisuuden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.
 
Ei ole täydellinen, mutta ei kuullun musiikin virheellisyydessä juuri mitään "nyansseja" ole kuten analogipuolella. Jos sieltä joku virhe läpi päästetään, niin kyllä se on sitten iso virhe eikä mikään sellainen, jonka kuuleminen olisi jotenkin subjektiivista ja vaatii jotain hifistin kuulo-aistia.

Ja CD-levyjä soitettaessa heikoin lenkki on se itse levy eikä suinkaan kaapelit...
Kyllä sieltä niitä pieniä virheitä pääsee läpi myös.

Joo, suurin vikojen lähde on se itse levy ja sitä seuraavana sen levyn lukeminen. Mutta teoriassa se sama virhe voi ketjussa tapahtua jossain muussakin vaiheessa.
 
Kyllä sieltä niitä pieniä virheitä pääsee läpi myös.
Uskallan väittää, että ei pääse sillä tavalla, että musiikkia kuunnellessa pitäisi hirveästi arvuutella että onko tämä nyt virheetöntä vai onko dekoodauksessa tapahtunut virheitä... Kyllä sen pitäisi olla aika selvästi kuultavissa sitten.

Voi kyllä soittimissakin olla eroja. Enkä oikeastaan tiedä, miten CD-standardi suhtautuu korjauskelvottomiin virheisiin eli soitetaanko ne sitten silti vai jätetäänkö kokonaan pois eli pätkäistään. Tuntuu, että digitaalimusiikissa on aika hölmöä päästää kaiuttimista läpi random-moskaa, vaan hiljaisuuskin on parempi vaihtoehto. Toisaalta digi-TV:ssä virheet kyllä päästetään läpi sekä audiossa että videossa. Siinäkään ei silloin hirveästi ole epäselvää, että onko tässä nyt virheitä vai ei, vaan ääni raksuu ja poksuu ja kuva palikoituu eli ei mitään epäselvää...

Mutta siis jos CD:tä luettaessa on virheitä, niin lähtökohtaisesti CD-soitin sen kyllä huomaa ja tiedostaa, ja korjailee niitä virheenkorjauksella. Ja jossei pysty korjaamaan niin kyllä se senkin "tietää". Ei sieltä mitään virheitä "vahingossa" tule läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, suurin vikojen lähde on se itse levy ja sitä seuraavana sen levyn lukeminen. Mutta teoriassa se sama virhe voi ketjussa tapahtua jossain muussakin vaiheessa.
Enkä oikeastaan tiedä, miten CD-standardi suhtautuu korjauskelvottomiin virheisiin eli soitetaanko ne sitten silti vai jätetäänkö kokonaan pois eli pätkäistään.
Kaikki soittimien ja levyjen aiheuttamaa. Kaikki tämän tiedostovat, mutta asia mistä oli kysymys on kenties toinen?
 
Kannattaa myös muistaa, että se digitaalinen signaali kulkee johdossa ihan analogisessa muodossa, oli kyse sitten sähköjohtimesta tai optisesta siirrosta. Digitaalisuus tulee vain siitä, että analogisesta signaalista yritetään tulkita vain kaksi eri tilaa, jotka kuvaavat ykkösiä ja nollia. Signaali kuitenkin heikkenee ihan vastaavasti kuin analoginenkin ja on altis samoille häiriöille, ja jossain kohdassa kahden diskreetin tilan tulkinta ei enää onnistukaan signaalin ja häiriöiden suhteen muututtua liian pieneksi. Kotioloissa johdinten pituudet ovat yleensä niin lyhyitä, ettei kovin suurta heikentymistä ehdi tapahtumaan, mutta esimerkiksi 1 Gb ethernet alkaa jo vaatimaan suhteellisen hyvää signaalia toimiakseen. Ulkoiset häiriöt sen sijaan voivat flipata bittejä millä vaikka kuinka lyhyillä matkoilla.
 
Uskallan väittää, että ei pääse sillä tavalla, että musiikkia kuunnellessa pitäisi hirveästi arvuutella että onko tämä nyt virheetöntä vai onko dekoodauksessa tapahtunut virheitä... Kyllä sen pitäisi olla aika selvästi kuultavissa sitten.

Voi kyllä soittimissakin olla eroja. Enkä oikeastaan tiedä, miten CD-standardi suhtautuu korjauskelvottomiin virheisiin eli soitetaanko ne sitten silti vai jätetäänkö kokonaan pois eli pätkäistään. Tuntuu, että digitaalimusiikissa on aika hölmöä päästää kaiuttimista läpi random-moskaa, vaan hiljaisuuskin on parempi vaihtoehto.

Mutta siis jos CD:tä luettaessa on virheitä, niin lähtökohtaisesti CD-soitin sen kyllä huomaa ja tiedostaa, ja korjailee niitä virheenkorjauksella.
Olet väärässä, jos väität ettei virheitä pääse ollenkaan läpi. Aika paljon virheitä korjataan, mutta koska kyse on reaaliaikaisesta musiikin soittamisesta niin varmaan yhtenä suunnitteluperusteena oli että parempi kun musiikki jatkaa soittamista verrattuna siihen että se pätkäisisi virhetilanteessa (joka varmasti kuuluisi). Eikä se varsinaisesti random-moskaa ole vaan kyllä se on interpoloitu ympärillä olevista sampleista.

Kertauksena ennen kuin keskustelu lähtee ihan väärille urille, voisi vielä sanoa, että en väitä että noita virheitä pystyisi kuulemaan. Ennemminkin toisinpäin. Pointti oli siis tuoda esille sitä, että kyllä näiden hifistien jutut tavallaan ihan oikeaan teoriaan perustuu ja ei digitaalinenkaan musiikki täydellistä ole sanan varsinaisessa merkityksessä. Se vaan, että se teoria ei kuitenkaan käytännössä ole ihmisen kuultavissa ja siihen osasyynä se, että digitaalinen musiikki on suunniteltu niin ettei ne virheet sieltä kuuluisi vaikka niitä sinne eksyykin.
 
Olet väärässä, jos väität ettei virheitä pääse ollenkaan läpi. Aika paljon virheitä korjataan, mutta koska kyse on reaaliaikaisesta musiikin soittamisesta niin varmaan yhtenä suunnitteluperusteena oli että parempi kun musiikki jatkaa soittamista verrattuna siihen että se pätkäisisi virhetilanteessa (joka varmasti kuuluisi). Eikä se varsinaisesti random-moskaa ole vaan kyllä se on interpoloitu ympärillä olevista sampleista.

Kertauksena ennen kuin keskustelu lähtee ihan väärille urille, voisi vielä sanoa, että en väitä että noita virheitä pystyisi kuulemaan. Ennemminkin toisinpäin. Pointti oli siis tuoda esille sitä, että kyllä näiden hifistien jutut tavallaan ihan oikeaan teoriaan perustuu ja ei digitaalinenkaan musiikki täydellistä ole sanan varsinaisessa merkityksessä. Se vaan, että se teoria ei kuitenkaan käytännössä ole ihmisen kuultavissa ja siihen osasyynä se, että digitaalinen musiikki on suunniteltu niin ettei ne virheet sieltä kuuluisi vaikka niitä sinne eksyykin.
Jos CD-levyn pinta on virheetön tai lähes virheetön, niin kyllä se musiikkikin tulee sitten ulos virheettömästi. Jonkin verran virheitä on jokaisessa CD-levyssä joka tapauksessa, mutta tällaiset tavanomaiset virheet CD-standardin virheenkorjaus nimenomaan pystyy korjaamaan häviöttä, ilman mitään interpolointeja. Tosiaan 25% levyn datasta on nimenomaan ylimääräisiä virheenkorjausbittejä.

Sitten jos jotain interpolointia tarvitaan niin oletetusti levyn pinnassa on jo isompia vaurioita...
 
Jos CD-levyn pinta on virheetön tai lähes virheetön, niin kyllä se musiikkikin tulee sitten ulos virheettömästi. Jonkin verran virheitä on jokaisessa CD-levyssä joka tapauksessa, mutta tällaiset tavanomaiset virheet CD-standardin virheenkorjaus nimenomaan pystyy korjaamaan häviöttä, ilman mitään interpolointeja. Tosiaan 25% levyn datasta on nimenomaan ylimääräisiä virheenkorjausbittejä.

Sitten jos jotain interpolointia tarvitaan niin oletetusti levyn pinnassa on jo isompia vaurioita.
Tuo on kuitenkin eri väite kuin se, etteikö virheitä pääsisi ollenkaan läpi ilman, että musiikki alkaa selkeästi pätkimään.
 
Tutulla oli ajaessa tullut vastaan peura paikallaan keskellä tietä. Ja oli lähtenyt ohittamaan sitä kun pelkäsi että takana tulevat ajavat häntä perään jos pysähtyy. No peura oli sitten melkein hypännyt autoa päin.
 
Tutulla oli ajaessa tullut vastaan peura paikallaan keskellä tietä. Ja oli lähtenyt ohittamaan sitä kun pelkäsi että takana tulevat ajavat häntä perään jos pysähtyy. No peura oli sitten melkein hypännyt autoa päin.
Kumpiko tässä nyt on tyhmä, peura vai ihminen?.
 
Takana tulevat. Minä en ehtinyt harkitsemaan, vaan refleksinomaisesti iskin jarrun pohjaan kun peura pomppasi tielle. Siinä vaiheessa alkoi vähän jännittämään, kun takana tulleen täysperän veturi valui rinnalle. Onneksi ei tullut ketään vastaan ja oli tilaa väistää.

Kävin itse viikko sitten lapissa. Näin poron noin 400m (kilometrin oikeasti, huono näissä mittojen arvioinneissa. näkyi erittäin selvästi joka tapauksessa) päässä tienvieressä. Painoin vähän jo jarrua ja hidastin 100 --> 60-70. Sitten kun pääsin lähemmäksi niin hidastin neljäänkymppiin kun vaikutti että voi pompata eteen. No, se pomppasi ja sitten tein äkkijarrutuksen 40 - 0 km. Takanatulija pysähtyi noin 2m päähän takapuskuristani. Ei sitten voinut millään jättää kunnon turvaväliä, vaikka varmasti sokeakin näki että poro on tiellä.

Vituttaa erittäin paljon nämä perähinurit.
 
Kävin itse viikko sitten lapissa. Näin poron noin 400m (kilometrin oikeasti, huono näissä mittojen arvioinneissa. näkyi erittäin selvästi joka tapauksessa) päässä tienvieressä. Painoin vähän jo jarrua ja hidastin 100 --> 60-70. Sitten kun pääsin lähemmäksi niin hidastin neljäänkymppiin kun vaikutti että voi pompata eteen. No, se pomppasi ja sitten tein äkkijarrutuksen 40 - 0 km. Takanatulija pysähtyi noin 2m päähän takapuskuristani. Ei sitten voinut millään jättää kunnon turvaväliä, vaikka varmasti sokeakin näki että poro on tiellä.

Vituttaa erittäin paljon nämä perähinurit.
Suuri osa ihmisistä ei autoillessaa tosiaankaan katso edessään mitään muuta kuin edessäolevan takavaloja, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhtään ei siellä takana ennakoida ainakaan mitään vaikka ainakin teoriassa monetkin tilanteet olisivat näkyneet takanatulijalle pitkän aikaa.
 
Suuri osa ihmisistä ei autoillessaa tosiaankaan katso edessään mitään muuta kuin edessäolevan takavaloja, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhtään ei siellä takana ennakoida ainakaan mitään vaikka ainakin teoriassa monetkin tilanteet olisivat näkyneet takanatulijalle pitkän aikaa.

Niinpä. Varmaan tiiraavat maisemia sivuikkunoista kun vakkari päristää hienoa mersua alla äänettömästi.

Ei nykyihmiset tunnu muutenkaan pystyvän enää olemaan hetkessä. Kännyhän on monella kourassa ajon aikanakin.
 
Ajaessaan liian lähellä edellä ajavaa turvallisuusriskin lisäksi sotkee enemmän tuulilasiaan ja ottaa suuremman riskin kiveniskemälle tai jopa syylärille.

En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin :D
 
En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin :D

Hävisi hiljattain ajossani jäähdytysneste varoitustaulun mukaan autossa kesken ajon. Jouduin sitten pysäyttämään ja kääntämään kaikki nesteen saamismahdollisuudet, mitä minulla oli. Varajäähdytysnesteet ja työwischyt. Kyllä pinta laski ja höyrysi paikat, mutta lopulta taso vakiintui.

Eipä muuta kuin auto huoltoon ja merkin tiepalvelun vuokra-auto käyttöön. Tuossa ajassa ehdin lukea jo mitä kauhuja juttuja, mutta lopuksi ongelmaksi selvisi ilman moottorivauriota tullut moottorin ja syylärin välisen letkun vuotaminen.

Tuosta nappasin sen syylärin: Onko jäähdytin kulutustavaraa? | Tuulilasi kyllä on vähän perus-/maalaisjärjellä käypää tavaraa tuo mahdollinen uhka. Jossain UPM:n laitosten lähellä ovat muuten jollain pölyllä noita kennojenaukkoja tukkinut, joten jos ei kivi välttämättä puhkaise sitä, niin eikö tässä olisi sellainen "hienovarainen" uhka olemassa tuon tiepölyn tukkimisessa kennot?
 
No siis ihan varmasti kaikki on mahdollista, mutta ei varmaan kovin todennäköistä.
 
Hävisi hiljattain ajossani jäähdytysneste varoitustaulun mukaan autossa kesken ajon. Jouduin sitten pysäyttämään ja kääntämään kaikki nesteen saamismahdollisuudet, mitä minulla oli. Varajäähdytysnesteet ja työwischyt. Kyllä pinta laski ja höyrysi paikat, mutta lopulta taso vakiintui.

Eipä muuta kuin auto huoltoon ja merkin tiepalvelun vuokra-auto käyttöön. Tuossa ajassa ehdin lukea jo mitä kauhuja juttuja, mutta lopuksi ongelmaksi selvisi ilman moottorivauriota tullut moottorin ja syylärin välisen letkun vuotaminen.

Tuosta nappasin sen syylärin: Onko jäähdytin kulutustavaraa? | Tuulilasi kyllä on vähän perus-/maalaisjärjellä käypää tavaraa tuo mahdollinen uhka. Jossain UPM:n laitosten lähellä ovat muuten jollain pölyllä noita kennojenaukkoja tukkinut, joten jos ei kivi välttämättä puhkaise sitä, niin eikö tässä olisi sellainen "hienovarainen" uhka olemassa tuon tiepölyn tukkimisessa kennot?
Niin eihän tässä itse syyläri mihinkään hajonnut vaan letku ja hajosko sekään kiven iskusta?
Yhellä kaverillakin kerran laski nesteet pihalle letkusta, joka oli hapertunut ajan saatossa kovaks koppuraksi ja joka otti ja murtui eräs kaunis päivä.
Onneks sattui olemaan huoltoaseman pihassa eikä esim. millään motarilla tms., kun huomas lammikon auton alla ja tiepalvelu vaihtoi uuden letkun paikan päällä.
 
Niin eihän tässä itse syyläri mihinkään hajonnut vaan letku ja hajosko sekään kiven iskusta?
Ei hajonnut, mutta se sisältyi sen jälkeen minullekin asiassa aivan ummikkona tietokoppaan (yhden kiveniskemän olen olttanut, koska ohittaja cruisaili) mutta tämä on nähtäväti yksi vartavasti olemassa oleva vaara, johon tuulilasin pyhittämisen lisäksi voi joutua. Auto oli/jaon toistaiseksi Volvo v70.
 
Kyllähän teoreettisia vaaroja tottakai on. Voihan se kivi lentää vaikka tuulilasin läpi sinun silmään, ja varmaan autoilun historiassa noin joskus käynykkin.
 
En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin :D
Vuotamisten yleisyydestä en osaa sanoa, mutta kyllähän tuossa 2012 C-mesessä (>200 tkm) on paljon pikkurillin pään kokoisia kuoppia niissä alumiinilamelleissa. Toisessa kuvassa näkyy kivisaalis. Joukossa oli yksi vähän suurempikin kivi. Teoriassa maskista mahtuisi läpi 30 mm korkea ja 100 mm leveä kivi. Sellasia onneksi harvemmin lentelee polven korkeudella.

Myös 2016 Auriksen ja 2017 Yariksen lamelleissa näkyy osumia.


@oestrus taurus
 

Liitteet

  • Screenshot_20210625-154358.png
    Screenshot_20210625-154358.png
    3 MB · Luettu: 421
  • Screenshot_20210625-154443.png
    Screenshot_20210625-154443.png
    3,5 MB · Luettu: 421
Vuotamisten yleisyydestä en osaa sanoa, mutta kyllähän tuossa 2012 C-mesessä (>200 tkm) on paljon pikkurillin pään kokoisia kuoppia niissä alumiinilamelleissa. Toisessa kuvassa näkyy kivisaalis. Joukossa oli yksi vähän suurempikin kivi. Teoriassa maskista mahtuisi läpi 30 mm korkea ja 100 mm leveä kivi. Sellasia onneksi harvemmin lentelee polven korkeudella.

Myös 2016 Auriksen ja 2017 Yariksen lamelleissa näkyy osumia.


@oestrus taurus

Siinä on sitten todistetusti perää. Kiitos tästä materiaalista. Jos se saa yhdenkään hännystelijän miettimään uudelleen, niin voitto tuli.
 
nuo kasaantuneet kivet tulee aika usein siitä että ajellaan jossain pehmeässä hiekassa/sorassa ja etulippa vähän raapasee ja kouraisee kivet tuonne puskurin alareunaan. Toinen mahdollinen skenaario on että pohjamuovin päälle kerääntyneet kivet valuvat aikaa myöden tuonne syylärin alle.

Varmasti sinne voi autosta riippuen kiviä lentää ajaessakin, eri juttu on se että kuinka yleistä on että niistä syyläri vuotamaan alkaa, siitä tässä alun perin oli käsittääkseni kyse. Onhan autot kivisateessa jatkuvasti. Syyläri vain sattuu olemaan kuitenkin metallia eikä mitään vessapaperia niin ei se ihan helposti kyllä vuotamaan ala. Eipä näy tässä esimerkin autossakaan ongelmia sen suhteen olevan.
 
nuo kasaantuneet kivet tulee aika usein siitä että ajellaan jossain pehmeässä hiekassa/sorassa ja etulippa vähän raapasee ja kouraisee kivet tuonne puskurin alareunaan. Toinen mahdollinen skenaario on että pohjamuovin päälle kerääntyneet kivet valuvat aikaa myöden tuonne syylärin alle.

Varmasti sinne voi autosta riippuen kiviä lentää ajaessakin, eri juttu on se että kuinka yleistä on että niistä syyläri vuotamaan alkaa, siitä tässä alun perin oli käsittääkseni kyse. Onhan autot kivisateessa jatkuvasti. Syyläri vain sattuu olemaan kuitenkin metallia eikä mitään vessapaperia niin ei se ihan helposti kyllä vuotamaan ala. Eipä näy tässä esimerkin autossakaan ongelmia sen suhteen olevan.
Hyväksyn tämän tuollaisena, johdattelematta mihinkään hysteerisen syylärin "vaihtohuoltoihin".

Silti pidättäydyn alkuperäisessä, eli ajetaan hajurakoa edelläajavasta. Noissa "kivisateissa" kun suurempi riski on tuulilasissa, eikä senkään huolto ole mitään halvinta, vaikkei katkaise rikkoessaan matkaa.
 
Verrattain harvoin kivenisku aiheuttaa vaurion konehuoneessa, oli se sitten syyläri tai vaikka hihnan lipeäminen täysosumasta. Toisaalta verrattain harvoin kivenisku rikkoo ikkunoitakaan, jollei alituiseen vaaranneta liikennettä roikkumalla persreiässä. Tietääkseni vielä helvetisti harvemmin törmää moottoritiellä äkkiarvaamatta lentävään sorsaan ilman vaurioita. Pamaus oli kova ja sulkia, verta sekä paskaa joka paikassa.

Mikä tässä on tyhmää? Ainakin jos ei ennalta tiedosta, että lentäviin ja paiskautuviin esineisiin voi ajossa tulla kontaktia.
 
Niin on. Mutta kuten kirjoitin, ei reikää.

En nyt osaa sanoa, vitsailetko sinä vai oletko "pudonnut" teknisestä ympäristöstä muuta käpyä kauemmaksi.

Joka tapauksessa se reikä syylärissä tarkottaisi viimeistään matkan katkeamista. Jos jäähdytysaineettomalla (jota syyläri viilentää) moottorilla ajaa, leikkaa se suurella todennäköisyydellä pian kiinni ja tule kone vaihto esiin.

Ne eivät varmaan aivan turhaan autokoulussa käskeneet seuramaan sitä jäähdytysnesteen lämpömittaria, mikäli sellainen on. Nykyajan autoissa tuo puuttuu ja järjestelmä varoittaa vasta sitten kun se tulee todelliseksi.
 
En nyt osaa sanoa, vitsailetko sinä vai oletko "pudonnut" teknisestä ympäristöstä muuta käpyä kauemmaksi.

Joka tapauksessa se reikä syylärissä tarkottaisi viimeistään matkan katkeamista. Jos jäähdytysaineettomalla (jota syyläri viilentää) moottorilla ajaa, leikkaa se suurella todennäköisyydellä pian kiinni ja tule kone vaihto esiin.

Ne eivät varmaan aivan turhaan autokoulussa käskeneet seuramaan sitä jäähdytysnesteen lämpömittaria, mikäli sellainen on. Nykyajan autoissa tuo puuttuu ja järjestelmä varoittaa vasta sitten kun se tulee todelliseksi.
Mistä sinä oikein olet täällä keskustelemassa? Kukaan ei ole kiistänyt, että teoreettinen riski on olemassa. Teoreettinen riski ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi mitenkään todennäköinen. Koitit täällä jotenkin vahvistaa väitteesi kuvasta, jossa keulan sisällä oli kiviä mutta silloinkaan siellä ei ollut reikää. Jos reikien ilmaantuminen olisi edes jonkin verran yleinen mahdollisuus, me keikki tietäisimme siitä ja autojen jäähdytinkennot olisivat paremmin suojattu.

Ja kyllä, meistä varmaan jokainen, joka on autoa ajanut, tietää mitä tapahtuu jos reikä tulee. Se ei kylläkään liity mitenkään alkuperäiseen keskustelun aiheeseen.
 
“Peter” antoi futisturismille kasvot. Vaatimattomana miehenä hän päätti piileskellä nimimerkin suojissa. Ilmeisesti ihailu ja ylistys olisivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi.

Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla

Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.

– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa


Niin paljon kun mamujen perseilyistä kirjoitetaan, niin on hyvä tämmöiselle minun kaltaiselle nuivalle muistuttaa mieleen, että on niitä idiootteja ihan kantaväestössä. o_O
 

Kypärä ... se on siitä jännä kapistus että se toimii tehtävässään paljon paremmin, jos remmi on kiinni. Valitettava tapaus sinänsä, mutta muistuttaa siitä tärkeästä pikkuseikasta jota hänen perheensä joutuu nyt muistelemaan surunsa ohella.
 
“Peter” antoi futisturismille kasvot. Vaatimattomana miehenä hän päätti piileskellä nimimerkin suojissa. Ilmeisesti ihailu ja ylistys olisivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi.

Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla

Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.

– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa


Niin paljon kun mamujen perseilyistä kirjoitetaan, niin on hyvä tämmöiselle minun kaltaiselle nuivalle muistuttaa mieleen, että on niitä idiootteja ihan kantaväestössä. o_O

Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.
 
En ihmettelisi vaikka mitään Peteriä ei olisi olemassa ja toimittaja vaan halusi kunnon tarinan. Täysi idiootti toi kyllä on jos on oikeasti olemassa
Meinaat että lehdet voivat tuosta vaan julkaista täysin keksittyjä juttuja faktoina? Kyllä iltapäivälehdistöäkin koskee tietyt eettiset säännöt.
 
Ei kyllä ole minkäänlaista luottoa ainakaan näihin iltalehtiin näissä aiheissa. Tutkivaa journalismia harrastavat oikeat toimittajat taitavat tehdä työnsä hiukan muualla kuin iltiksiin tai seiskoihin. Tuntuu että moni näistä ilmastoaiheisista uutisistakin alkaa olla pelkkää propagandaa ja ilman mitään lähdekritiikkiä julkaistua muiden samanmielisten aiemmin suoltamaa paatosta. Ihan hyvin tämä voisi olla levinnyt koronaankin.
 
Tulee muuten näin helteillä porukkaa kolmion takaa eteen aika usein. Tai sitten jussina porukka vetää hönössä. On tällä viikolla ollut niin monta älynväläystä nähtynä, että hirvittää mennä rattiin.
 
Tämä oli kyllä aika hieno saavutus, ja voi hieman kuumotella kun koko Ranska metsästää sua.

Nainen siis pitää Ranskan ympäri ajossa kylttiä, osuu sillä ajajaan ja aiheuttaa sillä hiton ison onnettomuuden.

Tuossa vielä videota tuosta:

Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
 
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Ei tuossa videon perusteella ole ongelma, että vedetään "sokeina samaan kasaan", vaan että turvavälit on sellaiset, että reagointiaikaa ja -tilaa ei yksinkertaisesti ole. Tuollaisessa kisassa ehkä voi juuri ja juuri ymmärtää, että haluaa ottaa riskin kun voitto on niin tärkeä, mutta täsmälleen samalla tavalla ajelee monet peltilehmillään normaalin liikenteen seassa.
 
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Vauhtia on paljon ja ajetaan aivan kiinni toisissa. Ei sellaisessa tilanteessa kukaan ehdi tehdä mitään.
 
Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.

Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni
 
Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni

Tuo "lain mukaan" on aivan toinen asia ja sitä ei tässä ole kukaan kaiketi(?) kritisoinut. Ko. tilanteessa on toimittu suositusten vastaisesti ja erityisesti riski huomioiden varsin moitittavasti. Eikä niitä karanteeneja määräillä sen perusteella, että arvellaan henkilön olevan idiootti, joka ei tule suosituksia noudattamaan.

Tämähän on se koko koronan torjumisongelman ydin, eli maahantulo- ja liikkumisrajoituksia yms. on (tai ainakin tuntuu olevan) äärettömän hankala asettaa ja sanktioida, reagointi tapahtuu päätöksenteon takia viiveellä jne. Samaan tilanteeseen päästäisiin paljon kevyemmin toimin, kun noudatettaisiin suosituksia, vältettäisiin turhia kontakteja ja muilla vastaavilla omaehtoisilla toimilla, mutta kun kaikki eivät näitä noudata niin näitä levittäviä tautiryppäitä esiintyy. Tässäkään tapauksessa laki ei siis ole kovin rajoittava (liiallisen?) yksilövapauden nimissä ja ne "rajoitukset" perustuvat pääosin eri tasoisiin suosituksiin vaikka määräyksiäkin on.

Virallinen karanteeni on tartuntatautilääkärin (kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri) antama viranomaispäätös. Virallista karanteenia ei voida lyhentää koronatesteillä, joten millään negatiivisilla tuloksilla ei olisi merkitystä altistumisen jälkeen. Tällöin on myös oikeus tartuntatautipäivärahaan, mikä olisi ehkä hieman vääryys tällaisissa tapauksissa (2 viikkoa "palkallista lomaa", kun käy ehdoin tahdoin altistumassa ulkomailla). Ihan vain esimerkkinä että ei näitä määrätä karanteeniin tuosta vain vaan vaatii tietyn menetellyn, määriteltyjen ehtojen täyttymisen ja asiasta päättävän viranomaisen .

Henkilön ikä ja toiminta huomioon ottaen tuskin oli sitä ensimmäistäkään rokoteannosta saanut/ottanut, ja muutenkin artikkelin perusteella ei tuntunut kiinnostavan saako itse koronan tai tartuttaako sitä muihin. Tämä oli se pointti, kun vastuullisemmat ylipätään jättivät menemättä Venäjälle, ovat olleet rokotettuja mahdollisesti kahteenkin kertaan sekä noudattaneet 72 h:n uusintatestisuositusta ja/tai pitäneet omaehtoisen karanteenin reissun päätteeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 217
Viestejä
4 862 491
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom