Tyhmät ihmiset

Mikä siinä on, että melkeinpä jokaisen tori piste fissä myynnissä olevan puhelimen näyttö tai takakannen lasi on paskana? Miksi ihmiset paskovat surutta omaisuuttaan? En ole eläissäni hajottanut mekaanisesti ainuttakaan puhelinta - en muista, että olisin ikinä edes kunnolla pudottanut. Sieluun sattuu välinpitämättömyys

Itsellä on pudonnut puhelin useita kertoja erilaisissa tilanteissa, eikä siinä kyse ole mistään suruttomasta välinpitämättömyydestä ja tavaroiden paskomisesta. Itse tosin ratkaisin ongelman ensimmäisen hajonneen näytön jälkeen ostamalla viitosen maksavat nahkakuoret. Onko se sitten välinpitämättömyyttä jos ei suojaa puhelintansa vaikka tietää kokemuksesta että hassusti voi käydä? Kenties, mutta voihan tuolle olla muitakin (kenties typeriä) syitä.
 
Mikä siinä on, että melkeinpä jokaisen tori piste fissä myynnissä olevan puhelimen näyttö tai takakannen lasi on paskana? Miksi ihmiset paskovat surutta omaisuuttaan? En ole eläissäni hajottanut mekaanisesti ainuttakaan puhelinta - en muista, että olisin ikinä edes kunnolla pudottanut. Sieluun sattuu välinpitämättömyys:sysopwtf:
Luulisin että äiti tai isi ei ole jaksanut suojia ostaa ja sitten esiteinit tiputtelee luuria. Oma luuri on tippunut ehkä viisi kertaa tässä reilun vuoden aikana. Ja tykkään pitää huolta tavaroistani. Eli Otterbox ftw. Luuri uutta vastaavassa kunnossa.
 
On minullakin mennyt elämäni aikana kaksi puhelimen näyttöä silloin kun vielä luureissa oli näppäimet ja näytön vaihtokin onnistui ilman liimauksia. Molemmat muistaakseni pöydän kulmaan kävelemällä.

Nykyisestä on takalasi halki, koska laite oli yhden päivän ilman suojakuorta. Yhtään älypuhelimen näyttöä ei ole noin 8 vuoden aikana haljennut. Ne ovat sentään karkaistun lasin alla ellei osta halvinta paskaa, ja puhelimet niin isoja etteivät käänny taskussa itsestään eli pöydänkulmakaan ei käy päälle. Riittää, ettei käytä puhelinta vasarana.

Joillakin ihmisillä on tapana hakata tavaransa ihan surutta paskaksi. Esimerkiksi älypuhelin vaihtuu vuosittain, ja näytön pinta on halkeamaton ehkä yhden viikon tai kuukauden tästä ajasta. Siis karkeasti arvioiden kallista luksustuotetta tykätään käyttää noin 90-98% ajasta pilalle mysöttynä. Eukko ei ole ihan tätä ryhmää, mutta rikkoo keskimäärin yli yhden per vuosi.

Tästä kaikesta huolimatta olen kyllä sitä mieltä, että laitteet ovat vähän liian hauraita eivätkä oikein kenellekään suunniteltuja. Puhelimen pitäisi 2020 kestää oletuksena veteen upottamista ja pieniä pudotuksia. En silti käyttäisi vasarana, koska naarmut ovat ikäviä.
 
17d43e9dbf6a00bfc528ab1dd3ee3d972c696fa930d4ccaa654e54bf6171a4ea.jpg
Tämä on koomista, kun jotkut ihan oikeasti luulee, että näillä pystyy tekemään tiliä. Nyt lukivat lehdestä, että Lidlin kengistä on tullut jossain jonkinlainen hittituote niin sitten ovat itsekin menneet tungeksimaan Lidliin koronatartunnan uhalla kenkiä ostamaan siinä toivossa, että näille olisikin niin valtava kysyntä, että jotkut haluavat saada omansa vaikka hirveällä hinnalla. Vaikka oikeasti suosio perustuu siihen, että nuo ovat hyvin halvat lenkkarit ja varmaan kuitenkin Lidlin tavaroiden tyyliin hintaisekseen käyttökelpoiset. Ja lisäbonuksena Lidl-logolla varustettuina räikeän värisenä niillä on omanlaisena camp-arvo. Ei sen puoleen voisin itsekin ostaa tuollaiset alkuperäisellä hinnalla, sillä jollain tavalla tykkään noiden värityksestä, mutta en osta kun lenkkari on niin hiostava jalkine, etten halua käyttää sellaisia muuten kuin juostessa, ja siihen käyttöön on varmasti itselleni parempia kuin nuo Lidlin tossut.

Kyllähän lenkkarit ja tossut yms. on oma niche-juttunsa ja niille on keräilijöitä, ja arvokkaimmat harvinaisuudet saattavat olla jopa satojen tai tuhansien eurojen arvoisia keräilijäpiireissä. Mutta Lidlin lenkkareista ei todellakaan tulla maksamaan 200 e eikä etenkään Suomessa, eikä etenkään, kun noita tietenkin tulee myöhemminkin myyntiin lisää, koska kyllähän Lidlin kannattaa myydä kun kysyntää on ja hintaakin pystyisi nostamaan helposti vaikka kympin. Joku saattaa saada jälkimarkkinoilla omansa myytyä hieman alkuperäistä ostohintaa kalliimmalla, mutta kovin kaksista vaivan palkkaa tuskin tulevat saamaan bisnesideastaan.
 
Mikä siinä on, että melkeinpä jokaisen tori piste fissä myynnissä olevan puhelimen näyttö tai takakannen lasi on paskana? Miksi ihmiset paskovat surutta omaisuuttaan? En ole eläissäni hajottanut mekaanisesti ainuttakaan puhelinta - en muista, että olisin ikinä edes kunnolla pudottanut. Sieluun sattuu välinpitämättömyys:sysopwtf:
Nykyään puhelimet hajoavat herkemmin, koska rungon ja suojaavien osien osuus on pienentynyt suurten näyttöjen ja runsaamman elektroniikan myötä. Ei ole juuri pelivaraa optimoida mekaanista kestävyyttä.
 
Mikä siinä on, että melkeinpä jokaisen tori piste fissä myynnissä olevan puhelimen näyttö tai takakannen lasi on paskana? Miksi ihmiset paskovat surutta omaisuuttaan? En ole eläissäni hajottanut mekaanisesti ainuttakaan puhelinta - en muista, että olisin ikinä edes kunnolla pudottanut. Sieluun sattuu välinpitämättömyys:sysopwtf:
Itseni tuntien ostin ihan tarkoituksella puhelimen särkymättömällä näytöllä, 4 vuoden takuulla. Siihen on ilmestynyt jostain putoamiskerrasta sormella tunnettavan kokoinen kuoppa, mutta toimii silti täydellisesti :vihellys:
 
Mikä siinä on, että melkeinpä jokaisen tori piste fissä myynnissä olevan puhelimen näyttö tai takakannen lasi on paskana? Miksi ihmiset paskovat surutta omaisuuttaan? En ole eläissäni hajottanut mekaanisesti ainuttakaan puhelinta - en muista, että olisin ikinä edes kunnolla pudottanut. Sieluun sattuu välinpitämättömyys:sysopwtf:
Itse olin kans pitkään samaa mieltä, kunnes kerran kännissä puhelin taskussa onnistuin avaamaan vessan oven niin että kahva osui just kameran linssiin ja linssi paskaksi.
 
Kai tuo lähinnä jobbarien päänvaiva on eikä tavallisten hamstraajien. Minä ainakin olen jo kriisin aikana nyhtänyt, pyyhkinyt ja huuhtonut sellaisen määrän vessapaperia, että vastaavan kuorman ostajaa olisi kutsuttu hamstraajaksi. Toimittelija viittaa "satojen rullien" varastoihin. Kestäähän se jo useamman kuukauden, mutta ei se ihmeempi varasto ole muutenkin pitää kotona, jos vaan tilaa sattuu olemaan.
Itellä menossa 4 vai 5 rulla paperia enkä omasta mielestäni käytä sitä nyt niin kovin säästeliäästi.
Enkä hamstrannu! Noikin paperit ostettu viime vuoden puolella.
 
Särkymätön Voisitko laittaa linkkiä. Vituttaa nää särkyvät vehkeet.
Puhelin on jo aikaa sitten valikoimista poistunut Motorola Moto X Force.

Motorolan suojaussysteemi Moto ShatterShield™. Olen liian laiska googlatakseni, olisiko jossain uusissa malleissa tuota tarjolla. Kannattaa myös huomata, että muun puhelimen kestävyydestä ei luvata mitään, ainoastaan näytölle luvataan takuu. Käytännössä tämä on kyllä kestänyt kovaa käyttöä jo neljä vuotta.
 
Puhelin on itselläni käytössä keskimäärin 3h päivässä, nostoja 85 kpl. Vuodessa puhelinta tulee siis nostettua n. 31000 kertaa. Kyllä aika ihmeellistä on, jos ei kertaakaan tipu. Joskus se tippuminen on kohtalokas. Ei se rikkinäinen näyttö tee ihmisestä keskimääräistä tyhmempää.
 
Itellä menossa 4 vai 5 rulla paperia enkä omasta mielestäni käytä sitä nyt niin kovin säästeliäästi.
Enkä hamstrannu! Noikin paperit ostettu viime vuoden puolella.
Tässähän on suurta vaihtelua. Itse käytän kuulemma sikamaisen määrän, eli normaalikin varastoni näyttäisi ehkä jonkun silmään hamstraukselta. On noita kaikenlaisia pakkiongelmia, muutenkaan en säästele, pyyhin vessan renkaan aina rituaalinomaisesti ennen istumista, ja vielä näiden lisäksi siivoan kaikennäköisiä sotkujakin vessapaperilla kun en ole oikein tottunut talouspaperiin. Varmaan henkilökohtainen kulutus on ainakin rulla päivässä.

Joillakin menee varmaan hirveän vähän kun paskovat kiinteää pari kertaa viikossa ja pyyhkivät vain sormen paperilla. :smoke: Samoinhan talousveden kulutus vaihtelee hurjasti. Minulla menee yli 200 litraa päivässä, jollain peseytymättömällä vanhuksella voi mennä 20 litraa. Normaalilla länsimaalaisella ihmisellä jonkin muistikuvani mukaan noin 70-300 riippuen vaikka mistä, ja kerrostaloissa sinkkutalouksien keskiarvokin yli 150.
 
Itse olin kans pitkään samaa mieltä, kunnes kerran kännissä puhelin taskussa onnistuin avaamaan vessan oven niin että kahva osui just kameran linssiin ja linssi paskaksi.
Tämän suuntaista hain edellisellä. Totta kai niinkin herkkä esine voi normaalikäytössä paskoontua joskus, mutta joillakin tämä on viikoittaista. Toisaalta yleensä se korreloi muunkin tavaroiden keston kanssa. Pitkälti samat tyypit kolaroivat jopa vuosittain vaikka ajot ovat lähinnä tuttua reittiä töihin ja kerran viikossa Prismaan. Onko tämä tyhmyyttä? Kyllä minä sanoisin että keski-ikään jatkuva piittaamattomuusperäinen vahinkoalttius on jotain kautta tyhmyyttä. Asiaan voi liittyä myös ylimielisyys, muistamattomuus ja/tai heikko kausaliteetin ymmärrys, mutta tyhmyyttä.
 
Eikös torissa voi osa olla myös vakuutuksesta rahat ottaneita ja myy korjaamatta, kun hankki uudemman mallin?

Varmasti on niitäkin, mutta luulen että nykyisten luurien koko vaikuttaa. Ei onnistu istuminen puhelin taskussa, pakko ottaa käteen. Ellei se ole jo kädessä kokoajan, jolloin väistämättä keskittyminen herpaantuu joskus ja lipsahdus tulee.

Itseä naurattaa tyypit, joilla on käsissä puhelin, kahvi ja vaikka sämpylä ja sitten vielä yritetään kaivaa lompakkoa/laukkua tms. asiaa samalla. En luokittele tyhmiksi, mutta hieman yksinkertaisiksi. Eikun nykyaikaisiksi ja meneviksi tyypeiksi.
 
Puhelin on itselläni käytössä keskimäärin 3h päivässä, nostoja 85 kpl. Vuodessa puhelinta tulee siis nostettua n. 31000 kertaa. Kyllä aika ihmeellistä on, jos ei kertaakaan tipu. Joskus se tippuminen on kohtalokas. Ei se rikkinäinen näyttö tee ihmisestä keskimääräistä tyhmempää.
Olet enemmän kuin oikeassa. Käyttäjä ei automaattisesti ole tyhmä rikkoessaan sen lasilelun, suunnittelija / valmistaja taas on, muutoin tekisivat laatua.

En ole omia lukemia katsonut mutta koska mukana kulkee käytännössä aina oma ja työpuhelin, välillä pakon edessä kolmaskin, on päivittäisiä kertoja varmasti paljon. Ja onhan värinähälykin pudottanut vuosien varrella muutaman kerran pöydältä kotelosta huolimatta.

Lisäksi poikkeavat tilanteet, joissa puhelin tulee laitettua syystä tai toisesta normaalista poikkeavaan paikkaan (takin taskut ja moni muu). Putoaminen tulee käytännössä jokaisella joskus eteen, hajoamisia ei toki jokaisella kerralla onneksi tule.
 
Laiskuus, ei ole jaksanut lähteä soittelemaan paikkoja läpi ja ennen kaikkea renkaiden esiin kaivaminen varaston perältä :thumbsdown:
Tänä keväänä on sekin, että monella on koronan takia niin vähän ajamisia, että se on ihan sama mitkä renkaat on alla, ja toisaalta samaisen koronan takia ei ehkä kaikkia innosta olla tekemisissä rengasfirmojen kanssa.

Itsekin vaihdoin renkaat vasta taannoin, vaikka kelien puolesta ne olisi voinut vaihtaa yhtä hyvin helmikuussa... On ollut niin vähän ajamisia ettei ole jaksanut vaivautua.
 
Tänä keväänä on sekin, että monella on koronan takia niin vähän ajamisia, että se on ihan sama mitkä renkaat on alla, ja toisaalta samaisen koronan takia ei ehkä kaikkia innosta olla tekemisissä rengasfirmojen kanssa.

Itsekin vaihdoin renkaat vasta taannoin, vaikka kelien puolesta ne olisi voinut vaihtaa yhtä hyvin helmikuussa... On ollut niin vähän ajamisia ettei ole jaksanut vaivautua.
Jep. Minulla on yksityisessä käyttöautossani nastarenkaat alla. Tähän on juuri tuo mainitsemasi syy, että on ihan sama ja talvipyörät ovat jopa olleet keskimäärin paremmat vielä huhtikuun. Kesärenkaillakin olisi kyllä pärjännyt jo pitkään. Ajoa tässä kuussa alle 200 kilometriä. Kesäpyörät eivät toki ole missään liikkeessä vaan omissa tiloissani, mutta 50 kilometrin päässä. En yksinkertaisesti jaksanut lähteä vaihtamaan kun asia kävi mielessä pari viikkoa sitten. Ei ole tyhmyydestä kiinni. Vaihdan ennen kuin on oikeasti kesä tai heti jos ajon tarve lisääntyy.

Muijan autossa on myös nastat alla, mutta sillä onkin viimeksi ajettu helmikuussa. Tuskin siis vaihdetaankaan tänä vuonna. Joku voi sitten katsastusreissulle mennessä vaikka heinäkuussa bongata "tyhmiä ihmisiä".

Vanhaan ex-romuuni jätin kerran kokonaan vaihtamatta kesärenkaat alle, kun olivat jo niin kuluneet. Ei nastoista kovin pitkälle kesään enää kuulunut mitään, kun muutamana kuumana päivänä antoi vähän ylimääräistä lähdöissä. Sehän vasta tyhmää olisikin ollut mennä ostamaan parin kuukauden takia renkaita, kun ehjätkin oli. Ehkä tämä oli jonkun mielestä mulkusti tehty mutta ei tyhmää. Tyhmän mulkun vaihtoehto olisi ollut veivata ne kuluneet kesäpyörät alle, ne kun ennen alle laittoa todettiin vaarallisen kuluneiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sinällään jo Tyhmät Ihmiset-säikeen arvoista on olla käyttämättä suojakuoria/lasia kännykässä koska "oon käyttäny kännykkää jo vuodesta x eikä vielä yksikään oo menny rikki". No vittu hurraa. Moni on ajanu autoakin ilman turvöitä vuodesta x eikä ole vielä koskaan ajanu kolaria.

Ei kännykän hajoaminen aina johdu omasta tumpeluudesta. Voi olla juuri näpyttelemässä tai puhumassa puhelimeen kun joku tönäsee sua vahingossa ja luuri lentää lattialle ja vaikka olis kuinka pehmeä lattia niin ei tarvita kuin pieni hiekan muru lasin ja lattian väliin niin se on game over. Tai sitten laitat kännyn taskuun jonne on menny muutama hassu hiekan jyvä vaikka tippuneen nenäliinan mukana niin se on näytössä naarmu.

Tässä on vähän kuin kolme asiaa säikeen otsikon mukaisesti:
a) ihmiset jotka eivät käytä mitään suojia puhelimessa (tää nyt on on vähän mielipideasia)
b) ihmiset jotka perustelevät suojattomuuden käyttöä koska ITSELLE ei ole koskaan puhelin hajonnut vaikka käyttänyt vuodesta kivi ja kirves.
c) toisten ihmisten haukkuminen tumpeloiksi jos joskus on sattunut kännykkä hajoamaan
 
No vittu hurraa. Moni on ajanu autoakin ilman turvöitä vuodesta x eikä ole vielä koskaan ajanu kolaria.
Tämäpä se. Olen ajanut paljon ilman turvavöitä ja teen niin jatkossakin. Se on vähäisimpiä riskejä päivittäisessä toiminnassani ja hyvin perusteltua kokonaiskuvassa. Koskaan en ole perustellut toimintaani sillä, että kertaakaan en ole vielä kuollut. Näiden mökeltäjien argumenttien edessä ymmärrän heidän öyhötyksensä yhä paremmin. Kyseessä on projektio. He itse pystyvät perustelemaan riskinottoa tai riskinhallintaa vain omalla kuolemattomuusharhallaan. Säälin heitä.
 
No en minäkään itseäni mitenkään tumpeloksi tunne, vaikka yhden näytön olenkin saanut rikki. Tuli puhelu kesken koirankusetusreissun ja koira päätti riekkua samaan aikaan kun laitoin luurin korvalle -> luuri lähti tangentin suuntaan, kun 25 kg pelkkää lihasta päätti hetkeksi suunnan ja vauhdin. Ei mitään mosaiikkia sentään tullut, mutta pieni särö reunaan. Puolitoista vuotta myöhemmin iski vasta se mosaiikki, kun luuri oli farkkujen etutaskussa eräässä tilaisuudessa, enkä viitsinyt jättää sitä pöydälle lojumaan. En käyttänyt tuon 5s:n kanssa muistaakseni suojakuoria, kun se oli sopivan kokoinen juuri sellaisenaan. Sitä ennen oli iPhone 4, joka oli jotenkin liukas ilman kuoria. Sen kanssa tykkäsin käyttää sellaista kovaa kaukaloa. Ja sama homma 6s:n kanssa, liian liukas nakuna, paitsi että läppämalli oli sen kanssa kivampi, kun se muotoilu on sellainen kuin on, ja sama koskee kaikkia sen jälkeenkin tulleita malleja.

Olikohan mulla joku pointtikin? Jos Apple olisi vaihtanut uusiin malleihinsa pelkän raudan kuorien (mallia 5 siis, joka oli tosi kiva) sisäpuolelle, en varmaan vieläkään käyttäisi muuta kuin jotain kovaa näyttökalvoa. Kaikki suojakuoret olen hommannut vain siksi, että puhelin on ollut helpompi käsitellä niiden kanssa kuin ilman. Olen aika tarkka tavaroistani enkä yleensä riko mitään. Vahinkoja sattuu näköjään minullekin. Mutta en oikein tunnista itseäni tuosta @Mikkos a-c -listasta. Lienen siis d) joku muu, mikä?

E. @Tonnin Seteli veti kyllä nyt otsikon mukaisen viestin. En voi käsittää.
 
E. @Tonnin Seteli veti kyllä nyt otsikon mukaisen viestin. En voi käsittää.
Sitten on ymmärrys hyvin vähissä. Vertaus osuu aiheeseen helvetin hyvin. Ei niitä suojavarusteita käytetä siksi, että vahinkoja sattuisi alvariinsa, eikä niiden käyttämättömyyteen ole mikään peruste, jos vahinkoa ei ole vielä sattunut. Ei pitäisi olla kovin vaikea ajatus.
 
Sitten on ymmärrys hyvin vähissä. Vertaus osuu aiheeseen helvetin hyvin. Ei niitä suojavarusteita käytetä siksi, että vahinkoja sattuisi alvariinsa, eikä niiden käyttämättömyyteen ole mikään peruste, jos vahinkoa ei ole vielä sattunut. Ei pitäisi olla kovin vaikea ajatus.
Perustele minulle, ja mikset samalla muillekin, miksi ja millaisissa tilanteissa päätät jatkossakin ajaa ilman turvavyötä. Tarkastellaan tilannetta sen jälkeen paremmin.
 
Toivottavasti vain tonnin setelille ei käy huonosti kolaritilanteessa. Se turvavyö ei turhaan ole siinä. Niinkin hyvä juttu, että volvo sen aikoinaan antoi muidenkin käyttöön, vaikka suunnitteli ja patentoi.
 
Perustele minulle, ja mikset samalla muillekin, miksi ja millaisissa tilanteissa päätät jatkossakin ajaa ilman turvavyötä. Tarkastellaan tilannetta sen jälkeen paremmin.
Kylläpä nyt lähdetään alkeista.

Ensinnäkin tietysti enemmän ajoneuvoja käsittelevät tekevät näin hyvin matalan riskin olosuhteissa eli lähinnä hitaissa nopeuksissa, jopa kävelyvauhdissa. Tätä voi verrata auraustöihin traktorikalustolla, jossa ei yleensä ole minkäänlaisia turvavöitä. Isku paskan sattuessa on huomattavasti kovempi kuin törmättäessä samalla nopeudella henkilöautolla seinään. Tästä yleisesti jeesustellaan, mutta kysymyshän ei varsinaisesti ole tieliikenteestä vaan viisastelusta lain noudattamisen suhteen.

Enemmän asiaankuuluvasti puhutaan ajoneuvon liiketilan puolesta normaalista tieliikenteestä, joskaan ei insinööri-isän matkasta Prismaan. Onko sinua uhannut matkustaja ajon aikana puukolla tai vasaralla, tai muuten yllättäen verbaalisesti uhannut tappamisella, perheen tappamisella, pään irrottamisella tai kyrvän leikkaamisella? Onko matkustaja yllättäen yrittänyt lyödä nyrkillä leukaan? Kuinka usein yleensä tuntematon ihminen tarttuu ajon aikana reiteen, kaulaan tai vaikka suoraan kasseihin? Kokeile ja tarkastellaan tilannetta sen jälkeen paremmin.

Toki rauhallisetkaan känniläiset eivät turvavöitä mitenkään kategorisesti käytä, eikä heidän käskyttämisensä ole hyvää asiakaspalvelua. Kaikenlaisia kikkoja voi kokeilla, mutta prosentti ei ole 100 tai 90.
Toivottavasti vain tonnin setelille ei käy huonosti kolaritilanteessa. Se turvavyö ei turhaan ole siinä. Niinkin hyvä juttu, että volvo sen aikoinaan antoi muidenkin käyttöön, vaikka suunnitteli ja patentoi.
Melkoista lukutaidottomuutta. Luen sen tyhmyyden piikkiin. En missään kohtaa väheksynyt hyvien turvalaitteiden tärkeyttä. Niistä on etenkin tilastollisesti ollut merkittävä apu, ja tykkään itsekin niistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän päästään kohta siihen että joku tulee kertomaan että pyöräilykypärääkään ei kannata käyttää, koska se aiheuttaa enemmän onnettomuuksia eikä oikeasti suojaa päätä kunnon osumalta. Lisäksi kun ajaa varovasti niin eihän niitä onnettomuuksia edes tule. Eikä Tanskassakaan käytetä. :kahvi:
 
Mun mielestä tyhmät ihmiset ryyppää yöt läpeensä ja pätee trollaamalla netissä.
Joo, tyhmät ihmiset viettävät sosiaalisen etäännyttämisen kautta kodeissaan. Edes joskus. Saattavat jopa juoda alkoholia. Trollaaminen on minulle melko vieras ilmiö, mutta tuskin sitä harjoittavat niinkään tyhmät, enemmänkin luonnevikaiset.

Tässähän päästään kohta siihen että joku tulee kertomaan että pyöräilykypärääkään ei kannata käyttää, koska se aiheuttaa enemmän onnettomuuksia eikä oikeasti suojaa päätä kunnon osumalta. Lisäksi kun ajaa varovasti niin eihän niitä onnettomuuksia edes tule. Eikä Tanskassakaan käytetä. :kahvi:
Joo, sitähän minä juuri yritän esittää ettei turvalaitteita kannattaisi käyttää. Nyt niitä valoja päälle. Minä olin alunperin sitä mieltä, että jopa puhelimen suojakuoria kannattaa käyttää. Taisin käyttää liian pitkiä virkkeitä.

Toki juuri pyöräilykypärää ja etenkin pyöräilykypäräpakkoa koskien taitaa olla vähän sellaistakin näyttöä, että kokonaishyötyä ei välttämättä ole. Asiaa lienee helpompi ymmärtää sitä kautta, ettei junissakaan ole turvavöitä eikä kotikypärä ole pakollinen. Kaikki pelleily ei aina auta. Vissiin Tanskassa ajatellaan (perustellusti) että kiusaamattoman pyöräilyn terveysvaikutus on tärkeämpi kuin kypäräpakon teoreettinen turvallisuushyöty. Australiassa taas muistaakseni on joskus arvioitu, että kypärä vaarantaa pyöräilijää mainitsemallasi tavalla moottoriliikenteen ottaessa hänen puolestaan riskejä, vai olikohan se jossain muualla? Joku hengittävä Google voinee tarkistaa. Ausseissa taisi myös tulla hyvin varhain busseihin turvavyöt, mikä taas on pelkästään positiivisia vaikutuksia tuottava turvallisuusidea.

Toki ilmeisesti henkilöauton turvavyö(muuhun yhdistettynä) ja moottoripyöräkypärä hyödyttävät enemmän kuin niiden käytön joskus mahdollistaman tai yllyttämän kohelluksen ulosmittausvaikutus on. Mutta ei tehdä tästä liikenneturvallisuus- tai turvavarustekeskustelua, jookos? Nämä ovat aika peruskauraa ja moneen kertaan käsiteltyjä juttuja. Vähän kuten pakkoruotsista väittelisi.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän asiaankuuluvasti puhutaan ajoneuvon liiketilan puolesta normaalista tieliikenteestä, joskaan ei insinööri-isän matkasta Prismaan. Onko sinua uhannut matkustaja ajon aikana puukolla tai vasaralla, tai muuten yllättäen verbaalisesti uhannut tappamisella, perheen tappamisella, pään irrottamisella tai kyrvän leikkaamisella? Onko matkustaja yllättäen yrittänyt lyödä nyrkillä leukaan? Kuinka usein yleensä tuntematon ihminen tarttuu ajon aikana reiteen, kaulaan tai vaikka suoraan kasseihin? Kokeile ja tarkastellaan tilannetta sen jälkeen paremmin.
Eli sun ajoprofiili on kaikkea muuta kuin tavisten. Niinpä päätit tulla pätemään ja provosoimaan ilman taustojen selvittelyä. Mahtihomma.
 
Eli sun ajoprofiili on kaikkea muuta kuin tavisten. Niinpä päätit tulla pätemään ja provosoimaan ilman taustojen selvittelyä. Mahtihomma.
Aina kannattaa olettaa. Kaikki keskiverrosta poikkeava on aina väärin. Taustojen selvittelyn puutteesta voisi ehkä kitistä jollekin muulle kuin juuri minulle.

Koko homma lähti siitä, että puhelimen suojakuoria ei kannata jättää käyttämättä siksi, ettei ole yhtään luuria paskonut. Verrannollisesti ei kannata jättää henkilösuojaimia tai liikenneturvallisuusvarusteita käyttämättä siksi, ettei ole ikinä kuollut. Ei se minusta niin kovin ihmeellistä sisälukutaitoa olisi vaatinut.
 
Ensinnäkin tietysti enemmän ajoneuvoja käsittelevät tekevät näin hyvin matalan riskin olosuhteissa eli lähinnä hitaissa nopeuksissa, jopa kävelyvauhdissa.

Enemmän ajoneuvoja käsittelevillä on myös usein ajatus siitä, että kun on niin hyvä kuski, niin mitään ei voi sattua. Kun vaan hoksaisi, että tieliikenteessä joka toinen vastaantulija on pölvästi, jolla ei pitäisi ajo-oikeutta edes olla.

Lisäys: ja "matala riski" ja "hidas nopeus" on perusteluna "ei jaksa välittää", eikä varsinaisesti syy olla käyttämättä sitä vyötä.

Enemmän asiaankuuluvasti puhutaan ajoneuvon liiketilan puolesta normaalista tieliikenteestä, joskaan ei insinööri-isän matkasta Prismaan. Onko sinua uhannut matkustaja ajon aikana puukolla tai vasaralla, tai muuten yllättäen verbaalisesti uhannut tappamisella, perheen tappamisella, pään irrottamisella tai kyrvän leikkaamisella? Onko matkustaja yllättäen yrittänyt lyödä nyrkillä leukaan? Kuinka usein yleensä tuntematon ihminen tarttuu ajon aikana reiteen, kaulaan tai vaikka suoraan kasseihin? Kokeile ja tarkastellaan tilannetta sen jälkeen paremmin.

Mitä tuo lihavoitu kohta edes tarkoittaa? Mikään noista esittämästäsi syistä ei ole millään tavalla normaalia, vaikkei mistään insinööri-isän Prismamatkasta puhuttaisikaan.

Joku tyhmempi saattaisi myös miettiä, että jos autoillessa on niin jatkuvasti potentiaalinen väkivalta/henkirikoksen uhri, että ei voi käyttää turvavöitä, niin voisiko olla järkevää tehdä sellaisia muutoksia elämässään, ettei noiden tilanteiden tarvitsisi olla arkipäivää. Ei tietenkään päde juuri tähän tilanteeseen, mutta yleisemmällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaista se joskus on taksinkuljettajan arki. Ilmeisesti Oululaiset ovat vähän fiksumpia, kun minua ei oo uhattu vielä tappaa vajaan 15-vuoden aikana ja 90% käyttää turvavyötä kehoituksen jälkeen kyydissäni. Väkivallalla on kyllä uhattu pari kertaa.
 
En kyllä toisaalta ole äkkiseltään vakuuttunut siitäkään, että jos matkustaja tarttuu reidestä kiinni tai lyö vasaralla päähän, olisi liikkeellä ollessa jotenkin paremmat asetelmat ilman turvavöitä. Parkissa tietysti päässee nopeammin autosta ulos.
 
Vai että taksikuski tuli nyt pätemään turvavyön turhuutta. Ehkä on paree että vaihdat vain ammattia, jossa voi käyttää turvallisin mielin turvavyötä. Sillä pelastaa itsensä kolaritilanteessa hyvinkin isolla prosentilla.

Mutta, pakko se on uskoa. Suurempi todennäköisyys on saada nyrkki leukaan, puukko kaulalle, käsi reidelle tai palleihin, kuin joutua kolariin. Parempi siis kulkea ilman turvavyötä. Ja ilman kypärää.

Pakko se on uskoa, toden totta. Uskoohan muutkin? Eikös?
 
Hieman lukutaidoton mäystörinki on nyt koolla. Ensimmäinen mainintani turvavyöstä aamukahdeksalta on paikallaan luettavissa. Minusta siinä ei jää kovin epäselväksi se, että puhelimen suojakuorista silti puhuttiin. Suositukset jättää turvalaitteet käyttämättä loistavat poissaolollaan.

Tietenkin on hieman tyhmää tuhlata aikaa ja vaivaa turhaan ketjuun postaamalla ensin ryypättyään koko yön, mutta on se riittävän harvoin tehtynä hauskaakin.
 
Hieman lukutaidoton mäystörinki on nyt koolla. Ensimmäinen mainintani turvavyöstä aamukahdeksalta on paikallaan luettavissa. Minusta siinä ei jää kovin epäselväksi se, että puhelimen suojakuorista silti puhuttiin. Suositukset jättää turvalaitteet käyttämättä loistavat poissaolollaan.

Tietenkin on hieman tyhmää tuhlata aikaa ja vaivaa turhaan ketjuun postaamalla ensin ryypättyään koko yön, mutta on se riittävän harvoin tehtynä hauskaakin.
Selitä nyt ihmeessä miten ilman turvavyötä on turvallisempaa ajaa jos joku sekopää uhkaa henkeä ja terveyttä? Hyppäät siinä vauhdissa autosta ulos vai?
 
Hieman lukutaidoton mäystörinki on nyt koolla. Ensimmäinen mainintani turvavyöstä aamukahdeksalta on paikallaan luettavissa. Minusta siinä ei jää kovin epäselväksi se, että puhelimen suojakuorista silti puhuttiin. Suositukset jättää turvalaitteet käyttämättä loistavat poissaolollaan.

Tietenkin on hieman tyhmää tuhlata aikaa ja vaivaa turhaan ketjuun postaamalla ensin ryypättyään koko yön, mutta on se riittävän harvoin tehtynä hauskaakin.

Mietinkin jo että mikä rinki, mutta jälkimmäinen kappale selvensi. Nukupas humala ensin pois ja lue uudestaan.
 
Mietinkin jo että mikä rinki, mutta jälkimmäinen kappale selvensi. Nukupas humala ensin pois ja lue uudestaan.
Nukuin jo, mutta luin vasta nyt. Totta turiset, ei nuo viestit olekaan niin helppolukuisia kuin muistin. :lol: Sinänsä pysyn sen asian takana, jota yritin ilmaista, mutta enpä nyt enää ihmettele jos joku tulkitsee toisin.
 
. Onko sinua uhannut matkustaja ajon aikana puukolla tai vasaralla, tai muuten yllättäen verbaalisesti uhannut tappamisella, perheen tappamisella, pään irrottamisella tai kyrvän leikkaamisella? Onko matkustaja yllättäen yrittänyt lyödä nyrkillä leukaan? Kuinka usein yleensä tuntematon ihminen tarttuu ajon aikana reiteen, kaulaan tai vaikka suoraan kasseihin? Kokeile ja tarkastellaan tilannetta sen jälkeen paremmin.

Taitaa olla onnettomuusriski taksikuskillakin kertaluokkia suurempi kuin tulla tapetuksi sellaisisa oloissa, että turvavyö on estänyt tilanteesta pakenemisen.
 
Taitaa olla onnettomuusriski taksikuskillakin kertaluokkia suurempi kuin tulla tapetuksi sellaisisa oloissa, että turvavyö on estänyt tilanteesta pakenemisen.
Sekä väkivallan että liikenneriskin osalta tulee huomioida muutakin kuin kuolemantapauksen mahdollisuus.

Lisäksi jos nämä ajatusleikkinä arvioitaisiin yhtä vakaviksi uhiksi, moni varmaankin valitsee mieluummin mahdollisuuden vaikuttaa väkivallan ja alistamisen kohteeksi joutumisen todennäköisyyteen, vaikka se lisäisi tapaturmariskiä.

Ei tämä ole näin vaikeaa. Keskustelun aiheenakaan ei ole se, mikseivät taksarit aina käytä turvavyötä, eikä sen pitäisi tulla mitenkään uutena asiana. Enkä edes ottanut aihetta puheeksi itse.
 
Erinomaisesti päätelty, että suojakuorien kättämättömyyden syyni on ettei puhelimia ole hajonnut aikaisemminkaan niin ei se voi hajota tulevaisuudessakaan :facepalm: Kautium tuossa yllä perustelikin asian hyvin, että en halua puhelimeeni kömpelöitä kuoria ja osaan pitää puhelimestani huolta. En ole hajoittamassa puhelimia suunnilleen kuukauden välein, kuten joillakin näyttää käyvän. Jos nyt vahinko joskus tulevaisuudessa sattuu, niin ostetaan sitten uusi puhelin tai korjataan vanha. Se että joku ei käytä suojakuorta puhelimessa ei ole mikään automaattinen merkki tyhmästä ihmisestä.
Puhelimia myyneenä tuli kyllä välillä mieleen joidenkin olevan tyhmiä, ainakin tullessaan ostamaan suojakuoren edellisenä päivänä myymääni kalliiseen luuriin.
Siihen luuriin, jossa näyttö jo säröillä, johon eivät tarvinneet suojakuorta, tai edes lasia.
Jos ei suojakuorta ota, niin suojalasi antaa jo kohtuullisesti suojaa heikentämättä käyttöä, jos ei nyt kuppaisinta liuskaa siihen osta.
 
Tämä ketju ei ole paikka suojakuori- tai henkilökohtaisista puhelimenkäyttötottumuksista keskustelulle - poistoon menee ties montako kymmentä (50+) viestiä selkeintä offtopicia. Skarpatkaas vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Tuttu kutsui viime v-loppuna pari kaveria paljuileen, ei ehkä ihan fiksua tänä aikana.
 
Käväisin tuossa äsken kaupassa ja eikös siinä eräs keski-ikäinen nainen palauttanut ostoskärryn puhtaiden kärryjen puolelle. Eihän tää näin vaikeeta voi olla? :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 869
Viestejä
4 756 373
Jäsenet
77 373
Uusin jäsen
Rampe1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom