Minä ainakin heitän kypärän reppuun. Repussani on kolme osastoa: etummaisessa on lähinnä lompakko ja kynä, keskimmäiseen mahtuu tuulihousut, kuoritakki ja niiden kanssa vielä helposti kypärä, ja taaimmaisessa kulkee vielä läppäri. Kaupassa saattaa joskus joutua kassalta pyörälle kantamaan kypärän kädessä, jos halusi laittaa ostokset sinne reppuun.Ja siitä käytännöllisyydestä sen verran, että mihin helvettiin sen potan jättää, kun lähtee kauppaan tai vaikka baariin/terassille? Jos jätät sen fillariin, se varastetaan tai paskotaan muuten vain. Jos otat sen mukaan, niin se on yhtä miellyttävä esine kuljettaa mukana kuin olisi paskat housussa koko ajan. Ja entäs sitten talvella, pipo ei mahdu alle ja joku kommandopipo sellaisenaan on pakkaskeleillä ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ne potat ovat täynnä reikiä.
Maastoajoa ja muuta leikkimielisempää harrastelua varten minulla on tällä hetkellä mm. uudehko Fox Flux, mutta en sitäkään kyllä mukavaksi kehuisi, enkä varsinaan käytännölliseksi. Lähinnä se oli sellainen vähiten huono vaihtoehto, joka kaupasta sattui löytymään. Missään nimessä en jättäisi tuollaista satasen pottaa fillariin kiinnitettynä kaupungille lähtiessäni. Halvemmista tuskin löytyy hirveän paljon miellyttävämpiä vaihtoehtoja, saati ainakaan suojaavampia?
Kypärä on jokin Giron 10 vuotta sitten ostettu, muodoltaan melkolailla identtinen tuon Fox Fluxin kanssa. Hintaa tosin oli alessa vain muistaakseni 40 euroa.
Jos reppu ei ole matkassa, lukitsen kypärän remmistään (en siitä klipsillä avattavasta osasta) pyörän lukkoon kiinni.
Kypärän alle sopivaa, ei-välitöntä-pultsarifiilistä aiheuttavaa pipoa täytyy kieltämättä hieman etsiskellä, mutta toistaiseksi on löytynyt. Kunhan on suora ja tupsuton, kypärä menee kyllä päälle. Kypärä itse asiassa parantaa pipon toimivuutta puristamalla sitä tiukemmin korville. Muutaman kerran kiireessä olen unohtanut kypärän matkasta ja viima on kyllä muistuttanut asiasta nopeasti.