Tyhmät ihmiset

Selfiekuvien määrä ja laatu on melko hyvä indikaattori henkilön älykkyydestä. Älykkäimmät harvoin edes ottavat selfiekuvia - vai onko tiedossasi yhdenkään Nobel-voittajan selfiekuvaa? Ne joiden älykkyydessä ei ole kehuttavaa taas keskittyvät vaikkapa ulkonäkönsä esittelyyn.

Laadusta sen verran, että jos henkilö ottaa selfien peilin kautta, niin se indikoi alhaisempaa älykkyyttä verrattuna niihin, jotka ottavat selfien muulla tavoin.

Vähiten älykkäitä peiliselfieden ottajista ovat suurella todennäköisyydellä ne, joilla älypuhelin peittää osan kasvoista, katseen ollessa liimautuneena älypuhelimen näyttöön. He näyttävät yhtä tyhmiltä kuin näyttäisivät ne henkilöt, jotka käyttävät kuvaamiseen perinteisiä kameroita, ja viivelaukaisin on osittain kasvojen edessä ja katse on nauliintunut viivelaukaisimen nappiin. Vastakohtana esimerkiksi Elina Brotherus, jonka omakuvat on otettu viivelaukaisimella, osittain lankamallisella sellaisella. Tätä et kuitenkaan kuvista näe juuri koskaan.

Harvalle peiliselfien ottajalla voi Foto-Finlandiaa tai taiteen akateemikon uraa ennustaa - alle yhdelle miljoonasta.
Mites ruokakuvat, ottaako Nobel voittajat ja mikä on ruokakuvien ottajien älykkyys?

Ettei menis vaan muiden ihmettelyksi, niin meikäläisen perikunta varmaan ihmettelee minusta, että kuinka omituinen ja tyhmä tuo ukko oli. Mulla kun on tapana käyttää kameraa ikäänkuin muitiinpanojen tekemiseen ja kamerahan uppaa kuvat pilveen ja enkä niitä aina muista poistaa sieltä.. Saa siinä jälkipolvet sitten ihmetellä diashowta jossa on vaarin telkkarin tyyppikilpi vuodelta - 20, valtticolorin maalipurkki vuodelta -18, kela kortin viivakoodi vuodelta -05, koiranruokapussi vuodelta -25, tässä jonkun lampun sähköjohtoja, tässä asus reitittimen salasana, tässä jonkun maton pesuohjeet, tässä joku M10 pultti jne....
Hmm...valokuva reitittimen salasanasta pilveen? Tyhmää? :hmm:

Mä olen sen verran tyhmä maalainen että hermot menis jos 4 tuntia täytyy ruokailla.
Kärsivällisyys alkaa olemaan kovalla jo mäkkärissäkin :)

Tyhmääkö....varmasti !
Mulla on sama, että harmitus hiipii mieleen, jos joutuu viisikin minuuttia normaalia kauemmin odottamaan fillaritamineissa mäkkärisäkkiä hälyisessä ja rasvankäryisessä ravintolasalissa.

Tähtipaikasta taas ei ole kiire minnekään. Annosten väli saattaa 15-20 annoksen setissä olla pahimmillaan 10-15 minuuttia, mutta sen odotus ei tunnu lainkaan niin pitkältä kuin sama aika mäkkärin melussa. Lopulta kaikkien annosten jälkeen salin ulkopuolinen maailma on jotenkin ihmeellisesti kulkenut 3,5-4,5 tuntia eteenpäin, eikä itse edes tajunnut aikaa kuluneen niin paljon. On vähän pöllämystynyt olo, kun vastassa on öinen kaupunki.

@Sallys annoskuvan voi ottaa huomaamattomasti kännykkä lähellä kehoa ja pöytää, kun taas selfie keskimäärin vaatii enemmän naapuripöytään näkyvän shown (käsien paljon laajemmat ja erottuvammat liikeradat + mahdollisesti tuolin liikuttelua/pöydästä nousemista). Sen lisäksi, että selfie-show on näkyvämpää, siinä häiritsee naapureita heidän mahdollinen joutuminen kuvaan.

Siis se sun nakitjamuusikuva on jotenkin erityisempi kuin selfie kuva? Veikkaan, että vaikka 10 vuoden päästä katselet sitä selfiekuvaa mieluummin kuin, että mitä ruokaa tuli syötyä.
Ikinä en ole ottanut yhtäkään selfietä enkä muutenkaan ota kuvia ihmisistä, en itsestä enkä muista. Eli ei, en todellakaan pällistele vanhaa kuvaa itsestäni mieluummin kuin ruoka- tai maisemakuvia.

Ja mitä ravintolassa kuvaamiseen tulee, niin ruokaa kuvatessa kuvaa sitä, ja vain sitä mitä tuli syömään ja millainen annos on. Selfiepelleilijät yleensä häiritsee muita ihmisiä ja osa joutuu tahtomattaan kuviin.

@Sallys annoskuvan voi ottaa huomaamattomasti kännykkä lähellä kehoa ja pöytää, kun taas selfie keskimäärin vaatii enemmän naapuripöytään näkyvän shown (käsien paljon laajemmat ja erottuvammat liikeradat + mahdollisesti tuolin liikuttelua/pöydästä nousemista). Sen lisäksi, että selfie-show on näkyvämpää, siinä häiritsee naapureita heidän mahdollinen joutuminen kuvaan.
Hyvä huomio tuo muiden joutuminen kuvaan ja liiallinen elehtiminen, näitä ei saisi tapahtua.

Voisiko se olla, että ne show selfien ottajat näkyy ja huomataan, ja siksi tämä populaatio korostuu keskusteluissa? Selfien ottaminenhan ei vaadi showta ja moni varmaan näin toimiikin.
Voihan tuohon kanssa liittyä jollain tavalla vallalla olevia muoti-ilmiöitä tai kulttuurillisia tapoja jotka ohjaavat niille alttiina olevat toimimaan tietyllä tavalla. Esim. tietynlainen poseeraaminen tai elehtiminen, johon kuuluu vahvasti erilaiset ulkoa opitut ilmeet. Ovatko nämä ihmiset sitten tyhmiä, en osaa sanoa mutta varmasti alhainen älykkyys jossain määrin voi lisätä henkilön alttiutta näille ulkoisille vaikutuksille.

Hyvä huomio tuo muiden joutuminen kuvaan ja liiallinen elehtiminen, näitä ei saisi tapahtua.

Voisiko se olla, että ne show selfien ottajat näkyy ja huomataan, ja siksi tämä populaatio korostuu keskusteluissa? Selfien ottaminenhan ei vaadi showta ja moni varmaan näin toimiikin.
Voihan tuohon kanssa liittyä jollain tavalla vallalla olevia muoti-ilmiöitä tai kulttuurillisia tapoja jotka ohjaavat niille alttiina olevat toimimaan tietyllä tavalla. Esim. tietynlainen poseeraaminen tai elehteleminen, johon kuuluu vahvasti erilaiset ulkoa opitut ilmeet. Ovatko nämä ihmiset sitten tyhmiä, en osaa sanoa mutta varmasti alhainen älykkyys jossain määrin voi lisätä henkilön alttiutta näille ulkoisille vaikutuksille.
Mutta miksi pitää ottaa se selfie? Miten on jotenkin fiksumpaa ottaa itsestään kuva random paikassa kuin siitä mitä itse paikassa on, oli se sitten ravintoja tai huvipuisto.

Mutta miksi pitää ottaa se selfie? Miten on jotenkin fiksumpaa ottaa itsestään kuva random paikassa kuin siitä mitä itse paikassa on, oli se sitten ravintoja tai huvipuisto.
Varmaan syitä on monia. Mutta luulen, että tässä on kyse eri ajattelusta sen suhteen, mitä sillä kameralla ylipäätään kuvataan ja miksi. Sinulle tärkeää on muistaa ja nähdä mitä söit jonain päivänä, kun taas joku halua nähdä miltä silloin näytti ja olkapään takaa näkyvä maisema on riittävä. Kumpikin asia voi aiheuttaa sitä hyvää fiilistä ja tuoda niitä muistoja mieleen myöhemminkin. Itse en ota selfie- tai ruokalautaskuvia mutta voisin kuvitella, että pitäisin mielenkiintoisempana nähdä oma selfie kuva 15 vuoden takaa, kuin kuva siitä mitä silloin söin.

Taisi tuo selfieiden julkinen jakaminen alkaa Suomessa irc-galleriasta. Eikö noilla haeta itsetuntoon boostia ja ihailua?

Osa sitten ottaa selfieitä vanhemmilleen taikka puolisolleen. Minusta on mukavaa saada niitä, jos ovat kauempana.

Jos lukee puhelin, tabletti, läppäri, ym ketjuja se omakuva kamera on monelle aika tärkeä, usein toki kyse jostain videosta. Mutta ihan still kuvista, niin tunnen ihmisiä joilla on hyvin vähän kuvia itsestään, ja nekin muiden ottamia ja usein siinä "sivuroolissa" , eli siellä toisessa , minimi päässä on jo tilanne missä kärsitään omakuvien niukkuudesta, vs se missä niitä on viikkoa kohti kymmennen hyvää ja sata huonoa.
Toinen on sitten se että se omakuvakin voi olla osa sitä päiväkirjaa (kuten totesit), jos tapaamiset taltioidaan ottamalla kuva seuralaisista, mutta ei itsestä, niin puuttuuko silloin yksi ? Puuttuu.

Jos joku ottaa joka torstai luonas paikan hernesepasta ja pannarista ja omakuvan, niin onhan siinä ainesta johonkin.

Sitten vanha vitsi, Harmittiko Jyrki Hämäläistä kun ei ottanut selffietä Elviksen kanssa, tapaisiko Jyrki edes Elvistä ?

Viimeksi muokattu:
Varmaan syitä on monia. Mutta luulen, että tässä on kyse eri ajattelusta sen suhteen, mitä sillä kameralla ylipäätään kuvataan ja miksi. Sinulle tärkeää on muistaa ja nähdä mitä söit jonain päivänä, kun taas joku halua nähdä miltä silloin näytti ja olkapään takaa näkyvä maisema on riittävä. Kumpikin asia voi aiheuttaa sitä hyvää fiilistä ja tuoda niitä muistoja mieleen myöhemminkin. Itse en ota selfie- tai ruokalautaskuvia mutta voisin kuvitella, että pitäisin mielenkiintoisempana nähdä oma selfie kuva 15 vuoden takaa, kuin kuva siitä mitä silloin söin.
No juuri niin. Siksi jotkut ottavat kuvia ruuastaan. Se että ei tee kuten itse ei tee henkilöistä vielä "tyhmää ihmistä" mistä tämä koko setti taas lähti liikkeelle.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 688
Jäsenet
79 039
Uusin jäsen
Glyybi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom