Niin siis kohtuu fiksustihan tuo muuttaa maksusitoumusta alkoholiksi? Että ehkä ei kuitenkaan olla oikeassa ketjussa? En ainakaan nopeasti keksi mikä olisi parempi hyötysuhde kuin ostaa halvinta pantillista vettä.. tossa kyllä taitaa jäädä "palautusprosentti" suhteellisen pieneksi mutta hyvä se ei oikein mitenkään voi olla. Nopeasti katsottuna halvin vesipullo 0,5ltr maksaa n.50cent Prismassa ja pantti taitaa olla 20cent. Eli 70cent per pullo+pantti ja kun palauttaa ton niin takaisin tulee 20cent, onko se sit 28% mitä saa takaisin? Vähän se kuitenkin on.
Sairaalloisessa viinanhimossa tuon voisi ehkä tosiaan jotenkin ymmärtää, mutta silloin se tyhmyys taitaa tulla siitä, ettei korvien välissä kilise sen vertaa että hakisi apua ilmiselvään ongelmaan. Joo, alkoholismi on sairaus, mutta silti.
Prismassa
Kotimaista Lähdevesi maksaa pantteineen 0,49€. Pantista saa takaisin 0,20€, eli prosentuaalisesti takaisin saa noin 41%. Kohtuu hyvin siis vaivaan nähden, kun ei kyse ole "omista rahoista". Sata pulloa maksaa 49€ ja niistä saa takaisin 20€, jolla varmaan saa jo jonkin halvimman viinapullon alkosta.
Mahdolliset tarjoukset sitten vielä erikseen. Niissä 0,33l muovipulloissa pantti on vain 0,10€, joten ne eivät ole välttämättä yhtä järkeviä, jos ei osu hyvä tarjous kohdalle.
Jäin vaan miettimään että mitenkä tuon kaverin kannattaisi toimia jotta pääsisi edes hieman isommalle tilille? Kannattaisi vaan kylmästi kysyä kauppaan tulevilta että "voinko maksaa sun ostokset ja maksat sitten 75% mulle käteisellä?"..oletan että aika helposti joku tuohon lähtisi mukaan. Mutta tuossa toki joutuisi ottamaan useampaan ihmiseen kontaktia ja majailemaan kaupassa yms eli tollasta ei ehkä voisi ihan jatkuvasti tehdä.
Voi olla, että olen hieman omassa kuplassa, mutta minulla on sellainen käsitys, ettei kovinkaan monella ole nykyään lainkaan käteistä mukana kaupassa. Voi siis olla aika haastavaa yrittää löytää henkilö, jolla ensinnäkin olisi antaa vaihdossa käteistä rahaa (tai edes halua nostaa rahaa automaatilta) ja toisekseen olisi tarpeeksi löyhällä moraalilla varustettu, jotta suostuisi tuollaiseen venkslaukseen, vaikka melko varmasti siinä vaiheessa ymmärtää että mihin ne rahat ovat menossa.
Minulla ei ole kaupassa mukana muuta maksuvälinettä kuin puhelin, mutta se taas ei välttämättä ole erityisen yleistä vielä nykypäivänä, mutta pankkikorttimaksaminen on peruskauraa laajemminkin, paitsi ehkä vanhuksilla.