Tyhmät ihmiset

Ideana tuossa oli se etten katsonut lainauksen kommentin olevan uuden viestin arvoinen, eli tavoite vähentää viestejä ja helpottaa ketjun seurausta, haittana toki se että jo viestini lukeneet eivät sitä huomaa, mutta en pitänyt sitä niin tärkeänä vs hyöty.
En ole huomannut kenenkään muun tekevän tuota. Valitan mutta tuo tapa on tosiaan tyhmää ja täysin tarpeetonta. Jättää lainaamatta kokonaan mielummin. Muutoin kuuluu tähän ketjuun.

Toisaalta tässä tapauksessa kyllä syyttäisin ensisijaisesti vanhempia, mitäs eivät pidä kersaansa kurissa ja opeta ettei nuo lokerot ole mitään leikkipaikkoja.

Joo, mutta harva kaksivuotias on niin henkisesti kehittynyt ja oppinut että missä leikitään ja missä ei. Tuota paljon vanhemmatkin muksut menevät ihan mihin nenä vain osoittaa. Kokeilu ikä, kaikki pitää kokea. Siinä kun vanhemman silmä välttää hetkeksi, niin noin tapahtuu. En ole edes yllättynyt.

"lapset juoksentelivat ympäriinsä" juttu kertoo. Tyhmiä olivat vanhemmat. Lapset ovat lapsia ja niitä pitää vahtia. Lapset eivät myöskään herttinen sentään juoksentele tai riehu kaupassa. Minun korvaani kuiskattiin vain kerran, että ellei käytös parane niin kotona tulee selkään. Olin jatkossakin kunnolla, en kasvanut kieroon ja muistan vieläkin olla riehumatta kaupassa. Hirveä myötähäpeä iskee katsellessa vanhempia jotka ovat menettäneet kurinpidon ja lapsi hallitsee tilannetta.

Itse sain kanssa kunnolla selkään, niin piiskan uhalla oppi olemaan ja minusta kasvoi kunniallinen veronmaksaja. Joo, oli se jo silloin laitonta, mutta taisi olla vielä aika yleistä. Nykyään ei kai enää pidä tuohon lähteä. Vanhemmat lykätään neuvolakäynnillä oven ulkopuolelle ja neuvolatäti kysyy lapselta kahdenkesken, että onko isi ikinä lyönyt, tukistanut tai antanut luunappia? Ai on vai, sitten tulee huostaanotto ja menetät oman lapsesi, minkä rinnalla toki on pientä että joudut itse syytteeseen ja oikeuteen. Ja joo, lapseni juoksee ja kiipeilee aivan kaikkialle, mutta minkäs teet kun yhteiskunta holhoaa niin täpöllä että jos ei sana kuulu niin muuta ei voi tehdä. Jos vapaa kasvatus on ainoa vaihtoehto, niin katsotaan miten käy. En kannata turpaan antamista enkä haluaisi tietenkään satuttaa, mutta kun välillä tuota tahallista tuhoamista ja riehumista katsoo, johon mikään puhe ja lahjonta ei pure, niin voisi oikesti olla hyväksi vähän taivuttaa koivuniemen herraa.

En ole huomannut kenenkään muun tekevän tuota. Valitan mutta tuo tapa on tosiaan tyhmää ja täysin tarpeetonta. Jättää lainaamatta kokonaan mielummin. Muutoin kuuluu tähän ketjuun.
Ok, kiitos palautteesta.
Joissain tapauksissa silti pidän sitä parempana, tuo tapaus ei ollut hyvä, mutta esim silloin jos johonkin vastaukseen on tullut täydennys, niin sen linkkaaminen voisi kuitekin olla lisäarvoa, vie suoraan tärkeäksi kettuun kohtaan. (edit, jos meinaat eteenpäinlinkkaaminen hämää, niin ehkä unohtui, mutta pyrkinyt mainitseen muokkauksessa mistä kyse tyyliin "myöhemmin postattu avaa asian hyvin")

Mutta korjaan ilmanmuuta viestiä.

Viimeksi muokattu:
Lukutaidon puute on kyllä todellista tyhmyyttä, jos ei satu olemaan kyse nuoresta lapsesta.
Kyllä se kone ohjeistaa sulkemaan luukun.

Jos kone ohjeistaan sulkeen. hyvä huomio. Tosin onko lukutaidottomuus tyhmyyttä, voi lukutaitdottomuus joilla olla sen seuraus. Tosin jos ei osaa lukea, mutta osannut hakea, niin ehkä joka laittanut osaamattoman hakemaan. :) Mutta jos kone ohjaa selkeästi sulkemaan luukun niin, tulee listalle nousee myös se tilanne että tahallaan jätetty auki, ja keskiverto laiska ei ehkä ole pohtinut skenaariota että sinne lapsiitsensä lukitsisi.

Ei nuo sähkölukot toimi mitenkään ongelmattomasti. Itse olen kerran joutunut lähteä raahaamaan kilometrin päähän pakettia postiin, kun pakettiautomaatti, jolla paketti piti lähettää ei mennyt millään kiinni. Toisen kerran olen noutanut pakettia parkkihallista ja pakettiautomaatin sähkölukko on auennut, mutta ei palautunut, joten en saanut painettua luukkua takaisin kiinni. Kävin kaupassa ja palasin parkkihalliin noin vartin kuluttua, kokeilin huvikseni työntää auki jättämäni luukun kiinni niin nyt se luukku sitten suostuikin lukittumaan.

Ihmeen paljon saa keskustelua aikaan joku milleniaalivanhempien kyvyttömyys kasvattaa pentujaan tai katsoa niiden perään. Se että joku imbesilli penikka menee sulkemaan ittensä johonkin lokeroon ei ole missään nimessä sen lokeron aiemman käyttäjän syy, tai että hän olisi millään tavalla vastuussa muiden ihmisten lapsien perseilystä tai virheistä. Ihan ihmeellinen keskustelu

Ihmeen paljon saa keskustelua aikaan joku milleniaalivanhempien kyvyttömyys kasvattaa pentujaan tai katsoa niiden perään. Se että joku imbesilli penikka menee sulkemaan ittensä johonkin lokeroon ei ole missään nimessä sen lokeron aiemman käyttäjän syy, tai että hän olisi millään tavalla vastuussa muiden ihmisten lapsien perseilystä tai virheistä. Ihan ihmeellinen keskustelu
Tyhmät ihmiset keskustelee tyhmistä asioista. No nyt me molemmat olemme osallistuneet, joten pitää katsoa peiliin.

Huhhuh, tyhmistä ihmisistä keskustelu kerää taas tyhmät ihmiset yhteen. Liitytäänpä siis mukaan.

Eli yhteenvedon postiautomaattitapauksesta voisi vetää:
- jos ei vanhempi pysty opettamaan kaksivuotiasta lastaan pysymään tiukasti alle metrin säteellä itsestään koko kauppareissun ajan on hän epäonnistunut kasvatuksessa täysin ja on kykenemätön olemaan vanhempi, eli ns. tyhmä ihminen.
- jos kaksivuotias lapsi seikkailee omiaan tai tutkii paikkoja on hänet kasvatettu väärin ja pitäisi välittömästi rankaista fyysisesti, eli on myöskin ns. tyhmä ihminen.
- mitään muita kasvatuksen keinoja ei ole kuin selkään antaminen tai vapaa kasvatus. Välimuotoja ei tunneta tai niillä ei ainakaan saa lasta kasvatettua.

Itse sain kanssa kunnolla selkään, niin piiskan uhalla oppi olemaan ja minusta kasvoi kunniallinen veronmaksaja. Joo, oli se jo silloin laitonta, mutta taisi olla vielä aika yleistä. Nykyään ei kai enää pidä tuohon lähteä. Vanhemmat lykätään neuvolakäynnillä oven ulkopuolelle ja neuvolatäti kysyy lapselta kahdenkesken, että onko isi ikinä lyönyt, tukistanut tai antanut luunappia? Ai on vai, sitten tulee huostaanotto ja menetät oman lapsesi, minkä rinnalla toki on pientä että joudut itse syytteeseen ja oikeuteen. Ja joo, lapseni juoksee ja kiipeilee aivan kaikkialle, mutta minkäs teet kun yhteiskunta holhoaa niin täpöllä että jos ei sana kuulu niin muuta ei voi tehdä. Jos vapaa kasvatus on ainoa vaihtoehto, niin katsotaan miten käy. En kannata turpaan antamista enkä haluaisi tietenkään satuttaa, mutta kun välillä tuota tahallista tuhoamista ja riehumista katsoo, johon mikään puhe ja lahjonta ei pure, niin voisi oikesti olla hyväksi vähän taivuttaa koivuniemen herraa.
Sen verran pitää tähän sanoa, että fyysinen väkivalta ei ole lapsen kasvatuksessa minkään tutkimuksen mukaan tarpeen, saati hyvästä. Eikä varsinkaan jonkun parivuotiaan kohdalla. Se ei silti missään nimessä tarkoita että pitäisi kasvattaa lapsi ilman rajoja, päinvastoin selvät rajat voi ja pitääkin asettaa, mutta keinoja on muitakin kuin fyysinen kuritus virheen jälkeen.

Väkivalta on lähinnä niiden vanhempien keino, jotka ovat siitä itse kärsineet ja joilla ei kapasiteetti, ymmärrys tai kärsivällisyys muuhun riitä. Nämä kaiken maailman "itse sain aina kämmin jälkeen vyöstä perseelle, niin opinpahan olemaan ja samoin pitäisi tehdä kaikille" -kommentit ovat tosiaan tämän ketjun ainesta.
Oma rouva just naureskeli että ihan kuin minä lapsena. Olin vähän vilkas joo...
Lapsi saa ollakin vilkas, ei siinä ole mitään vikaa. Vika on ensisijaisesti vanhemmissa, jotka eivät kykene valvomaan lastaan ja/tai päästävät nämä juoksentelemaan kaupassa mihin tahansa. Toki vahinkoja sattuu vaikka kuinka parhaansa tekisi, mutta silti.

Väkivalta on aliarvostettu ongelman ratkaisukeino. Sopii myös lasten kasvatukseen.

Semmoset kynäniska-voimafantasiat sieltä. Ilmoittauduit kieltämättä oikeassa triidissä.

Yleisesti aiheeseen kommentoiden: Jos ei lastenkasvatuksen osalta näe mitään välimalleja preussilaisen pieksemisen ja sen legendaarisen vapaan kasvatuksen välillä, niin kannattanee jatkaa loppuun asti kortonkien kanssa. Molemmissa ääripäissä.

En oo ihan vakuuttunut etteikö vitsa ym. vois olla toimiva keino kasvattaa, samoin kuin karttakeppi opettajilla alakoulussa.

Kai nyt tajuat että olen itsekin ollut lapsi, voi sitä kokemusta ammentaa sitäkin kautta.
Itse asiassa ei voi. Kaikki me kuvitellaan olevamme normaaleja ja terveitä, koska se nyt vain on se meidän ainoa kokemus olemisesta. Ja yleensä mitä enemmän ihminen on piesty kieroon sitä ehdottomammin se kuvittelee olevansa tavallista normaalimpi ja terveempi psykologisista suojamekanismeista johtuen.

Totuus siitä normaaliudesta ja tervepäisyydestä on sitten todennäköisesti jostain toisesta näkövinkkelistä ihan erilainen.

Kai nyt tajuat että olen itsekin ollut lapsi, voi sitä kokemusta ammentaa sitäkin kautta.

Juu, elämämkoulu on helposti yleistettävissä, mitä sitä nyt tutkimuksia uskomaan. Ja hyvä, että lapsi oppii, että heikompia kohtaan voi käyttää väkivaltaa 'tarvittaessa'. Tai miten tuo nyt ajatus pitäisi tulkita?

Totuus siitä normaaliudesta ja tervepäisyydestä on sitten todennäköisesti jostain toisesta näkövinkkelistä ihan erilainen.
Varmaan, mut nykyipanat on ainakin suurelti kasvatettu päin peetä. Ja kouluista puuttuu auktoriteetti. Mitä siitä voi sitten päätellä on toinen juttu.

Itse asiassa ei voi. Kaikki me kuvitellaan olevamme normaaleja ja terveitä, koska se nyt vain on se meidän ainoa kokemus olemisesta. Ja yleensä mitä enemmän ihminen on piesty kieroon sitä ehdottomammin se kuvittelee olevansa tavallista normaalimpi ja terveempi psykologisista suojamekanismeista johtuen.

Puhumattakaan siitä, että ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena saattaa ehkä inasen muuttua vaikkapa ikävuosien 5-30 välillä. Mut siis tää on vaan mun mielipide ja muut rakentavan keskustelun peruskivet.

Varmaan, mut nykyipanat on ainakin suurelti kasvatettu päin peetä. Ja kouluista puuttuu auktoriteetti. Mitä siitä voi sitten päätellä on toinen juttu.
Näinköhän se ongelma kasvatukseen liittyvissä haasteissa ja auktoriteetin puuttumisessa kuitenkaan on liian vähäinen henkinen tai fyysinen väkivalta?

Vaikka se siltä sulle näyttäisi, niin sen nykyipanan kokemus asiasta voi olla ihan toinen ja sillä voi olla paljon paremmat välineet selviytyä elämästä ja sen murheista kuin kummallakaan meistä.
Juu uskon täysin, mitä jos siirtyisitte eteenpäin? Ei jaksais vastata kymmeneen viestiin yhdestä mielipiteestäni.

"lapset juoksentelivat ympäriinsä" juttu kertoo. Tyhmiä olivat vanhemmat. Lapset ovat lapsia ja niitä pitää vahtia. Lapset eivät myöskään herttinen sentään juoksentele tai riehu kaupassa. Minun korvaani kuiskattiin vain kerran, että ellei käytös parane niin kotona tulee selkään. Olin jatkossakin kunnolla, en kasvanut kieroon ja muistan vieläkin olla riehumatta kaupassa. Hirveä myötähäpeä iskee katsellessa vanhempia jotka ovat menettäneet kurinpidon ja lapsi hallitsee tilannetta.
Juurikin tämä. Meilläkin talonyhtiön räkänokat hakkaavat kivillä leikkiautojaan paskaksi vanhempien valvoessa. Sitten niitä viskotaan talonyhtiön terassille niin että terassi on nyt lommailla, mutta eipä ketään kiinnostele. Omassa lapsuudessa jos olisi tahallaan lelunsa paskonut niin olisi kyllä tullut sellaiset tupenrapinat että oksat pois ja olisi ollu uusista turha haaveilla. Mutta ei nykyaikana saa lapsia kieltää ja kyllä näkyy...

Juurikin tämä. Meilläkin talonyhtiön räkänokat hakkaavat kivillä leikkiautojaan paskaksi vanhempien valvoessa. Sitten niitä viskotaan talonyhtiön terassille niin että terassi on nyt lommailla, mutta eipä ketään kiinnostele. Omassa lapsuudessa jos olisi tahallaan lelunsa paskonut niin olisi kyllä tullut sellaiset tupenrapinat että oksat pois ja olisi ollu uusista turha haaveilla. Mutta ei nykyaikana saa lapsia kieltää ja kyllä näkyy...

Vanhemmat maksamaan lasten tahalliset hölmöilyt. Jostain syystä saattaa alkaa Helmi-Gambinan kasvatus ja kurinpito nousemaan prioriteettiasteikolla, kun postiluukusta tipahtaa laskua taloyhtiön puolelta.

Asiaton käytös
Tuon ikäiset tekevät mitä sillä sekunnilla päässä liikkuu. Sillä ei ole merkitystä saako vai ei.

Siksi niitä lapsia pitääkin valvoa ja ihan koko ajan. Ainoa tyhmä ihminen tuossa kuviossa on äiti, joka ei vahtinut lastaan. Kaksivuotiaalla ei ole muutenkaan mitään asiaa kimpoilla itsekseen ympäriinsä kaupassa, juurikin koska eivät ymmärrä vielä mistään mitään.

Enpä ollut kovin yllättynyt lukiessani jutusta äidin nimen. Tuppaavat olemaan aika välinpitämätöntä kansaa vähän kaikissa asioissa...

Ei tässä mitään mentaaliakrobatiaa vaadita. Jos et tiedä sanojen "kansa" ja "kansalaisuus" eroa, niin se on kyllä ihan oma häpeäsi.
Kerrohan ihan itse se sanojen "kansa" ja "kansalaisuus" merkityksellinen ero tässä rasistisessa kontekstissa?

"Heitän vaan tähän tällaisen rasistisen kommentin kertoen miten nimestä voi päätellä jotain ihmisen käytöksestä ja moraalista ja nyt alan leikkiä tyhmää monin eri sanamuodoin."

Siksi niitä lapsia pitääkin valvoa ja ihan koko ajan. Ainoa tyhmä ihminen tuossa kuviossa on äiti, joka ei vahtinut lastaan. Kaksivuotiaalla ei ole muutenkaan mitään asiaa kimpoilla itsekseen ympäriinsä kaupassa, juurikin koska eivät ymmärrä vielä mistään mitään.

Enpä ollut kovin yllättynyt lukiessani jutusta äidin nimen. Tuppaavat olemaan aika välinpitämätöntä kansaa vähän kaikissa asioissa...
Vaikea ne lapset on opettaa käyttäytymään kaupassa jos eivät siellä liiku.

Ettei olisi äiti räplännyt somea puhelimella ja jäänyt lapsi huomioitta pidemmän ajan?

Nykyään näkee tosi usein kuinka äidille on se tonnin puhelin paljon tärkeämpi asia kuin se oma lapsi. Lapsi kävelee omin päin ympäri ämpäri kun äidillä tärkeämpääkin tekemistä.

Kaksivuotias on kyllä niin pieni vielä että sitä pitäisi koko ajan tarkkailla juuri ettei tällaisia juttuja tapahtuisi.

Sukupolvesta toiseen on toitotettu, kuinka nykynuoriso on pilalla, mutta jatkossa se saattaa olla yhä enemmän objektiivisesti totta... Sitä paitsi nykyajan lasten aikuistuessa on heidän ikäluokkansa niin pieni, ettei se ainakaan yhtään helpota "etuoikeutettuja" tuntemuksia.

Sääliksi tosin käy sen ajan nuoria miehiä. Voi olla pimppiasiat vähän hankalia siinä vaiheessa. Hankalia ne nytkin on, mutta voi pojat mitä ne sitten tulee olemaan...

Eli koska sinä olet ollut lapsi, niin sillä perusteella voi hakata lapsia? On iskä tainnu teikäläistä napauttaa tylpällä esineellä pari kertaa liikaa, tai liian vähän miten sen nyt haluaa nähdä.

Sukupolvesta toiseen on toitotettu, kuinka nykynuoriso on pilalla, mutta jatkossa se saattaa olla yhä enemmän objektiivisesti totta... Sitä paitsi nykyajan lasten aikuistuessa on heidän ikäluokkansa niin pieni, ettei se ainakaan yhtään helpota "etuoikeutettuja" tuntemuksia.

Sääliksi tosin käy sen ajan nuoria miehiä. Voi olla pimppiasiat vähän hankalia siinä vaiheessa. Hankalia ne nytkin on, mutta voi pojat mitä ne sitten tulee olemaan...
Sehän se hauskaa onkin kun juuri ne jotka ovat kasvattaneet "nykynuorison pilalle" eniten huutelee kuinka nykynuoriso on pilalla. Se ei ole nuorison vika, vaan kasvattajien.

Kerrohan ihan itse se sanojen "kansa" ja "kansalaisuus" merkityksellinen ero tässä rasistisessa kontekstissa?

"Heitän vaan tähän tällaisen rasistisen kommentin kertoen miten nimestä voi päätellä jotain ihmisen käytöksestä ja moraalista ja nyt alan leikkiä tyhmää monin eri sanamuodoin."

Noh, ketjun nimi on mitä on, joten lähdetään nyt sitten, vaikka noin yleisellä tasolla moraaliposeerajien kanssa vänkäämisessä usein ainoa voittava siirto on olla pelaamatta...

Kyllä, tein tässä näin aivan massiivisen villin oletuksen, että umpislaavilaisella nimellä varustettu henkilö on todennäköisesti ollut merkittävissä määrin slaavilaisen kulttuurin vaikutuspiirissä ja kohtuullisella todennäköisyydellä siihen varttunut. Törkeän rasistisesti siis oletin hänen olevan ns. Slaavilaisten kansojen jäsen, jotka on kyllä varsin tunnettuja tietynlaisesta kulttuurisesta apaattisuudesta ja fatalismista, joka näyttäytyy usein juurikin varsin vahvana "hälläväliä"-asenteena monissa asioissa. Henkilökohtaisesti olen tätä varsin usein todistanut ja suurin osa slaavilaisista tutuistakin tuon allekirjoittaa. Syitä on toki varmasti monia, mutta kommunismin ihanuudella on varmasti iso osansa. Toki slaaveilla ei ole mitään monopolia välinpitämättömyyteen, vaan kyllä sitä muutkin osaa.

Toki koska elämme nykyään kulttuurisensitiivisyyden ja muun moraaliposeerauksen kultakautta, mistään tällaisista kansallisista tai kulttuurillisista stereotypioista tai muista tyypillisistä piirteistä ei saa missään yhteydessä puhua, koska aina löytyy poikkeuksia (d'uh) jne. Paitsi tietysti jos kyseessä on miehet tai "valkoihoiset", jotka on tietysti yksi kollektiivinen monoliitti.

Vaikea ne lapset on opettaa käyttäytymään kaupassa jos eivät siellä liiku.

Yleensä kasvatuksessa ja asioiden opettelemisessa kannattaa huomioida lapsen kehitysvaihe ja valmiudet ylipäätään vielä oppia jotain. Esim. harvalla vaippaikäisellä on valmiuksia oppia integraaliyhtälöitä, joten niiden tenttaaminen ei välttämättä ole ihan hirveän hedelmällistä kenenkään kannalta.

Viimeksi muokattu:
Sehän se hauskaa onkin kun juuri ne jotka ovat kasvattaneet "nykynuorison pilalle" eniten huutelee kuinka nykynuoriso on pilalla. Se ei ole nuorison vika, vaan kasvattajien.
Osittain kyllä, mutta myös ympäröivä yhteiskunta ja todellisuus vaikuttaa asiaan ihan kasvattajasta riippumatta.

Naurettavuuden huippu: nykyaikana lapset saa ihan vapaasti leikkiä älypuhelimella oppituntien aikana koulussa. Jos tähän on tultu, niin peli on jo menetetty... Karkkien syönnistä puhumattakaan?

Okei, kollektiivisesti meidän kaikkein syytä, koska demokratiassa eletään. Mutta pääasiassa vihervasemmiston.

Jos liikkuvat, niin luonnollisesti vanhempien ohjauksessa. Tuon ikäisen voi nostaa kärryyn rauhoittumaan, jos menee meno liian villiksi. Se, että ipana tekee mitä lystää, ei opeta yhtään mitään.
Tuon ikäiset käyttäytyvät impulsiivisesti, nätisti käyttäytyvä muuttuu äkkiä joksikin muuksi.

Yleensä kasvatuksessa ja asioiden opettelemisessa kannattaa huomioida lapsen kehitysvaihe ja valmiudet ylipäätään vielä oppia jotain. Esim. harvalla vaippaikäisellä on valmiuksia oppia integraaliyhtälöitä, joten niiden tenttaaminen ei välttämättä ole ihan hirveän hedelmällistä kenenkään kannalta.
Parivuotias ei ole liian pieni kauppaan liikkumaan. Toki kehitystasoissa on suuriakin eroja.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 415
Jäsenet
78 657
Uusin jäsen
Haline

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom