Tyhminä pidän ilman minkäänlaista epäilystä:
Henkilöt jotka sosiaalisessa mediassa tai keskustelupalstoilla mainostavat että ovat irtisanoneet jonkin suoratoistopalvelun tai "poistaneet Tinderin".
He eivät tajua että ei se kiinnosta ketään mitä joku random on tehnyt. Edes julkkisten Netflixin irtisanomiset eivät kiinnosta juuri ketään, tai se onko Lakko tai Axl Smith siirtänyt Tinderin takavasemmalle, tai Vappu Pimiä heivannut Cmoren.
Eikä se Tinderin poistaminen tarkoita muuta kuin että kyseisen henkilön älypuhelimessa on enemmän tilaa, eikä tule Tinderin ärsyttäviä ilmoituksia "tule takaisin, sinua odotetaan". Käyttöä voi silti jatkaa vaikka tietokoneella. Jos tarkoittaa sanoa että on poistanut profiilinsa Tinderistä, niin miksi ei sano että "poistin Tinder-profiilini".
Ja samat ihmiset eivät kuitenkaan koskaan sano että "poistin Netflixin"... Vaan sen irtisanominen osataan muotoilla täydellisellä ja yksiselitteisellä suomella. Koska asenne on että "nyt minulle kuuluu diplomi koska minun audiovisuaalisen viihteen maku on korkeammalla kuin mitä tässä palvelussa on tarjolla".
Se että joku suoratoistopalvelu on tullut irtisanottua, koska "ei siellä ole mitään katsottavaa", tarkoittaa vain että kyseinen henkilö ei _tiedä_ sieltä mitään hyviä sarjoja tai elokuvia. Tällainen ihminen katsoo sitä mitä hänen kaverit, iltalehdet, ja keskustelupalstojen random-ihmiset suosittelevat. Älykkyys ja uteliaisuus kulkevat usein käsi kädessä. Tyhmältä ihmiseltä puuttuu kyky hyödyntää internetin tarjoamia mahdollisuuksia häntä kiinnostavien sarjojen ja elokuvien löytämiseen. Suht alhaisella älykkyystasolla tämä tarkoittaa että max IMDb hyödynnetään. Keskivertoa ylemmällä tasolla hyödynnetään myös Rotten Tomatoes tai Metacritic. Korkealla älykkyystasolla hyödynnetään edellä mainittujen lisäksi myös Playpilot, Justwatch, lempikriitikot, sanomalehdet, oma tutkimustyö, omien lempiohjaajien ja -käsikirjoittajien Wikipediat, googlehaut tyyliin "similar to [joku oma lempisarja]" jne.
Viisas tietää ettei tiedä. Typerä pitää varmana että hänen mielipiteensä on totuus. Viisaas tietää mielipiteen, oletuksen, ja totuuden eron.
Tyhmyyttä pahempi on vain typeryys ja tyhmyys samassa vartalossa.
Älykkyys on ongelmanratkaisutaitoa. Tyhmyys on sitä että henkilö ei osaa jotain ongelmaa ratkaista. Esimerkiksi että hän käyttää jotain suoratoistopalvelua, mutta ei löydä sieltä mitään itseään kiinnostavaa katsottavaa. Esim. HBO Maxissa on 242 aikuisille suunnattua sarjaa. Se suomalainen 20-60-vuotias henkilö joka ei löydä sieltä mitään itseään kiinnostavaa sarjaa on minun kirjoissa auttamattoman tyhmä. Vähän sama kuin ei löytäisi keskisuuren suomalaiskaupungin pääkirjastosta mitään itseään kiinnostavaa luettavaa. Suurin osa niistäkin joiden äo on virallisilla testeillä todettu olevan 60-75 kuitenkin sitä itseään kiinnostavaa luettavaa kyseisistä kirjastoista löytää.
Olen puhunut. Jag har speaked.