Tyhmät ihmiset

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 506
En ymmärrä noista (olen siis oikeassa ketjussa), mutta esim. kerrostaloasunnoissa olevat saunat ovat omaan makuun todella ahdistavia. Tulee tosiaan tukala olo, täysin erilainen kuin on vaikka kunnon puulämmitteisessä. Niinpä minulla jäi käyttämättä pääosin koko turha laitos. Kissoille varattu paikka siitä tuli (siis ihan oli kylmä sauna).
Kerrostalosaunat on yleensä sellaisia ahdistavia 3m2 komeroita ja "kunnon" puulämmitteiset on yleensä isompia. Siitä tulee jo suuri ero kun löylyt ei valtaa koko tilaa heittäessä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 606
Kokeiles raottaa vähän verhoa ikkunan edestä, siellä aurinko paistaa vieläkin..
Tulee raotettua tai itseasiassa avattua verhot ja kaihtimet kunnolla mutta kyllä se Etelä-Suomessa klo 23 jälkeen alkaa auringonvalo juhannusviikollakin olemaan melko vähissä.. Pakko on sähkövalolla avittaa..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
En ymmärrä noista (olen siis oikeassa ketjussa), mutta esim. kerrostaloasunnoissa olevat saunat ovat omaan makuun todella ahdistavia. Tulee tosiaan tukala olo, täysin erilainen kuin on vaikka kunnon puulämmitteisessä. Niinpä minulla jäi käyttämättä pääosin koko turha laitos. Kissoille varattu paikka siitä tuli (siis ihan oli kylmä sauna).
Puusaunassa on se kätevä suunnittelurajoite, että joko siellä kiertää ilma kunnolla, tai sitten kiuas ei ota palaakseen. Kerrostalon sähkösaunassa taas ilma tapaa kiertää yhtä hyvin kuin kämpässä muutenkin, eli tasan sen verran kuin itse ovella löyhyttelee.
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Tyhmää ei ole harrastaa parempia Kaapeleita.

Tyhmää on uskoa suoranaiseen huijaukseen, jossa tuote ei tee yhtään mitään, ja kuvitella kuulevansa vielä jotain.
Jos ostaa Bilteemasta sitä paksumpaa kaapelia, niin kaikki sitä kalliimpi on tyhmää. Ja 100% varmuudella sokkona ei huomaa eroa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
Tyhmää ei ole harrastaa parempia Kaapeleita.

Tyhmää on uskoa suoranaiseen huijaukseen, jossa tuote ei tee yhtään mitään, ja kuvitella kuulevansa vielä jotain.

Onko ? Tuossahan perinmäinen tarkoitus täyttyy, että kuulee asiat paremmin. EIkös se ole tavoite ?
Tyhmempää on ostaa parempi kaapeli, ja olla kuulematta eroa. Eikö ?

Plasebo efekti on lääketieteessä hyväksytty ilmiö. Miksei sitten muualla ?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko ? Tuossahan perinmäinen tarkoitus täyttyy, että kuulee asiat paremmin. EIkös se ole tavoite ?
Tyhmempää on ostaa parempi kaapeli, ja olla kuulematta eroa. Eikö ?

Plasebo efekti on lääketieteessä hyväksytty ilmiö. Miksei sitten muualla ?
Lääketieteessäkin plaseboa mietitään pääasiassa merkityksessä "ei sen parempi kuin plasebo", eli jos tutkimuksessa ei lääkkeen ja ei-mitään sisältävän vertailukohteen välillä löydetä eroa, on lääke tehoton ja sen voi heittää roskiin. Jos joku alkaisi kauppaamaan lääkkeitä valehdellen tehosta ja vedoten sitten jälkikäteen plaseboon, niin lähtisi kyllä toimiluvat välittömästi ja vankila kutsuisi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
On tuokin totta tuossa asiayhteydessä, mutta plasebo efektillä on myös oikeita vaikutuksia todistetusti.

Jos joku uskoo kuulevansa asiat paremmin huuhaakaapelilla, niin mielestäni silloin asiat on hyvin. Huuhaakaapeli on tehnyt tehtävänsä tälle henkilölle.
Joku toinen ei välttämättä saa huuhaakaapelista tätä iloa irti, koska ei usko siihen. Huuhaa on tehnyt tällekin henkilölle tehtävänsä, mutta erilailla.

Onko huuhaakaapelin omistaja väärässä (tyhmä ?) jos hän väittää olevansa tyytyväinen siihen ? Subjektiivisesti katsoen ei, objektiivisesti katsoen kyllä.
Uskoohan moni Jeesukseenkin , ei kai niitä tyhmiksi kutsuta ? Kaapeli tai Jeesus.....sama periaate. Itse asiassa placebo ja Hifi kulkevat monesti käsi kädessä.

Lähti vähän aamulaukalle tämä ajatuksenjuoksu.....en vielä itsekkään tiedä mihin tämä johtaa :)


Vakavasti puhuen, onhan noita kaapeleita testattu sokkona paljonkin. Ja muistakseni paskat ja keskiverto kaapelit erottuvat toisitaan. Mutta keskiverto ja high end kaapelita vertaillessa tulokset alkavat pahasti sekoittumaan.
 
Viimeksi muokattu:

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
On tuokin totta tuossa asiayhteydessä, mutta plasebo efektillä on myös oikeita vaikutuksia todistetusti.

Jos joku uskoo kuulevansa asiat paremmin huuhaakaapelilla, niin mielestäni silloin asiat on hyvin. Huuhaakaapeli on tehnyt tehtävänsä tälle henkilölle.
Joku toinen ei välttämättä saa huuhaakaapelista tätä iloa irti, koska ei usko siihen. Huuhaa on tehnyt tällekin henkilölle tehtävänsä, mutta erilailla.

Onko huuhaakaapelin omistaja väärässä (tyhmä ?) jos hän väittää olevansa tyytyväinen siihen ? Subjektiivisesti katsoen ei, objektiivisesti katsoen kyllä.
Uskoohan moni Jeesukseenkin , ei kai niitä tyhmiksi kutsuta ? Kaapeli tai Jeesus.....sama periaate. Itse asiassa placebo ja Hifi kulkevat monesti käsi kädessä.

Lähti vähän aamulaukalle tämä ajatuksenjuoksu.....en vielä itsekkään tiedä mihin tämä johtaa :)


Vakavasti puhuen, onhan noita kaapeleita testattu sokkona paljonkin. Ja muistakseni paskat ja keskiverto kaapelit erottuvat toisitaan. Mutta keskiverto ja high end kaapelita vertaillessa tulokset alkavat pahasti sekoittumaan.
No jos plasebosta maksaa 100x enemmän, niin onhan se tyhmää. Eikä se että joku muukin asia on yhtä tyhmää muuta sitä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
No jos plasebosta maksaa 100x enemmän, niin onhan se tyhmää. Eikä se että joku muukin asia on yhtä tyhmää muuta sitä.
Tyhmää maksaa likaa ?
Hintakin on suhteellinen käsite, kun rahaa ei ole siunaantunut meille kaikille tasaisesti.

Onko miljonäärit tyhmiä kun ne maksaa jostain ihan helvetisti ?
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Tyhmää maksaa likaa ?
Hintakin on suhteellinen käsite, kun rahaa ei ole siunaantunut meille kaikille tasaisesti.

Onko miljonäärit tyhmiä kun ne maksaa jostain ihan helvetisti ?
Fakta on, että jos placebosta maksaa niin on täysi idiootti. Myös ne jotka tuota kusetusta puolustelevat.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Tyhmää maksaa likaa ?
Hintakin on suhteellinen käsite, kun rahaa ei ole siunaantunut meille kaikille tasaisesti.

Onko miljonäärit tyhmiä kun ne maksaa jostain ihan helvetisti ?
Eikö tässä ollut kyse placebosta? Siitä maksaminen helvetisti on tyhmää.

Miljonääri voi joko olla tyhmä tai fiksu maksaessaan jostain ihan helvetisti. Riippuu ihan siitä että mistä maksaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
Fakta on, että jos placebosta maksaa niin on täysi idiootti. Myös ne jotka tuota kusetusta puolustelevat.
Miksi, placebohan on tieteellisesti todistettu fakta. Mitä tyhmää sitä on olla noteeraamatta ? Mielestäni on tyhmää olla sitä noteeraamatta.
Onko se sinulta jotain pois jos joku ostaa vaikak sen placebokaapelin ja kokee siitä saavansa vastinetta hinnalle ?

Veikkaan, että meistä jokainen on placebon uhri tietämättään. Ostetaan kallista viiniä, sikareita, autoja, vaatteita..yms....ja vakuutellaan että nämä ovat perempia kuin joku halvempi vastaava. Esimerkkejä on lukuisia ja tästä on artikkeleita vaikka millä mitalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Uskoohan moni Jeesukseenkin , ei kai niitä tyhmiksi kutsuta ? Kaapeli tai Jeesus.....sama periaate.
No kyllä todellakin kutsutaan. Sama periaate kieltämättä: valehdellaan asioista ilmeisesti jopa itse valheisiin uskoen, ja sitten jotkut nielevät nämä valheet ja jopa puolustavat niitä raivokkaasti.

En siis itse pidä minään sitä, jos joku ostaa timanteista veistetyn optisen kultakaapelin ja saa siitä iloa korvilleen. Pidän tyhmänä valehtelua tuotteen ominaisuuksista, ja sitä, että joku vielä uskoo aivan päivänselviin, täysin fysiikan kanssa ristiriidassa oleviin valheisiin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
Sä et nyt taida ihan hahmottaa placebo-efektin syvintä olemusta. Se kaapeli ja vahvari eivät tiedä, että siellä on nyt kristallia ja synkronisoitua ionia vastassa.
Samat sanat :)

Placebo ei liity laitteisiin mitenkään, mutta ihminen tietää (luulee) että kristalli ja syncronoidut ionit saavat ihmeitä aikaan kuunteluelämykselle. Ja niin se sitten myös asiat kuulee.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 663
Samat sanat :)

Placebo ei liity laitteisiin mitenkään, mutta ihminen tietää (luulee) että kristalli ja syncronoidut ionit saavat ihmeitä aikaan kuunteluelämykselle.
Jep, placeboon vaaditaan se luulo siitä, että noilla höpöhöpö-jutuilla on jotain vaikutusta, joka on tyhmää. Toisinkuin esim. lääketesteissä ihminen voi luonnollisesti luottaa lääkkeen vaikutuksiin, koska sille on perusteita.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 885
On oikeasti tyhmyyttä/tietämättömyyttä väittää että käärmeöljykaapeli parantaa ääntä, kun se ei sitä voi tehdä. Jos joku luulee kuulevansa eron, niin se on nimenomaan placeboa, mutta se ei muuta faktaa miksikään. Sehän on juuri se tyhmyys itsessään, mikä tuossa aiheuttaa sen tunteen. Ja vielä tyhmemmäksi ihminen muuttuu, jos kehtaa tuota tyhmyyttään julkisesti kenellekään mainostaa.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 663
On oikeasti tyhmyyttä/tietämättömyyttä väittää että käärmeöljykaapeli parantaa ääntä, kun se ei sitä voi tehdä. Jos joku luulee kuulevansa eron, niin se on nimenomaan placeboa, mutta se ei muuta faktaa miksikään. Sehän on juuri se tyhmyys itsessään, mikä tuossa aiheuttaa sen tunteen. Ja vielä tyhmemmäksi ihminen muuttuu, jos kehtaa tuota tyhmyyttään julkisesti kenellekään mainostaa.
Samaa koitin selitttää, esitit paremmin :thumbsup:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
Jep, placeboon vaaditaan se luulo siitä, että noilla höpöhöpö-jutuilla on jotain vaikutusta, joka on tyhmää.
Väärin. Placebo voi vaikuttaa ihan oikeasti. Turha tästä faktasta on vääntää. Ja sitä käytetäänkin lääketieteessä hoitokeinona. Ainoa epävarmuus asiassa on se, että kuinka kattavasti se vaikuttaa, eli kuinka moneen prosenttiin placebohoito tehoaa ja tietenkään sillä ei voi hoitaa kaikkia ongelmia. Tässä testatut lääkkeet vievät voiton.




Mutta hifi puolella placebo toimii melkoisen hyvin :)
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 663
Väärin. Placebo voi vaikuttaa ihan oikeasti. Turha tästä faktasta on vääntää. Ja sitä käytetäänkin lääketieteessä hoitokeinona. Ainoa epävarmuus asiassa on se, että kuinka kattavasti se vaikuttaa, eli kuinka moneen prosenttiin placebohoito tehoaa ja tietenkään sillä ei voi hoitaa kaikkia ongelmia. Tässä testatut lääkkeet vievät voiton.




Mutta hifi puolella placebo toimii melkoisen hyvin :)
Mikä oli väärin? Miksi placeboa aloit minulle selvittään? Kukaan ei ole placebon vaikutusta kiistänyt. Luetko viestejä, joihin vastaat?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
pitääkin kysyä yhdeltä HiFi-kaveriltani, kuka on ammattifyysikko, että miten hän näkee tämän harrastuksen taika-kaapelit ym. poppamiehet heimoveljinä.

Itselle riittää oikein hyvin kaiuttimet muutaman tonnin hintaluokassa ja siihen päälle e-baysta 0,99€ optinen kuitu :rofl:
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
134
Mutta eikö tyhmää ole myös pitää eroja kaapeleissa placebona? Miksei niissä vois oikeasti olla eroja? Sitäpaitsi käytetäänhän esim paniikkikohtausten 'hoitoon' placebolääkkeitä, ja monessa muussa vaivassa myös. Ovatko hekin tyhmiä jotka kokevat parantuneensa jostain vaivasta c-vitamiinia syömällä, vaikka luulivat syövänsä jotain tymäkämpää tavaraa? Tyhmää on myös vääntää subjektiivisista kokemmuksista ja pitää ihmisiä idiootteina joilla on erilainen kokemus, vaikka nyt niistä kaapeleista, kun itsellä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 885
Väärin. Placebo voi vaikuttaa ihan oikeasti. Turha tästä faktasta on vääntää. Ja sitä käytetäänkin lääketieteessä hoitokeinona. Ainoa epävarmuus asiassa on se, että kuinka kattavasti se vaikuttaa, eli kuinka moneen prosenttiin placebohoito tehoaa ja tietenkään sillä ei voi hoitaa kaikkia ongelmia. Tässä testatut lääkkeet vievät voiton.



Mutta hifi puolella placebo toimii melkoisen hyvin :)
Ääntä/signaalia voidaan mitata ja sillä tavalla voidaan myös todeta, ettei se muutu niillä kaapeleilla miksikään enää tietyn pisteen jälkeen. Varsinkin digitaalisen signaalin kohdalla tämä on hyvin yksinkertaista. Ääni ei voi siis parantua myöskään kuulijan korvissa vaikka kuinka kuvittelisi, eli silloin kuvitellaan jotain sellaista mitä ei todistettavasti ole olemassa. Placebolla saadaan siis aikaiseksi jotain muuta lumevaikutusta. Yllättäen kaapeliuskovaiset eivät koskaan halua osallistua sokkotesteihin todistamaan kykyjään.

Lääketieteen placebovaikutukset taas ovat eri asia, kun niissä taustalla on yleensä joku kehossa tapahtuva kemiallinen prosessi, joka saa aikaan muutoksen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 078
On oikeasti tyhmyyttä/tietämättömyyttä väittää että käärmeöljykaapeli parantaa ääntä, kun se ei sitä voi tehdä. Jos joku luulee kuulevansa eron, niin se on nimenomaan placeboa, mutta se ei muuta faktaa miksikään. Sehän on juuri se tyhmyys itsessään, mikä tuossa aiheuttaa sen tunteen. Ja vielä tyhmemmäksi ihminen muuttuu, jos kehtaa tuota tyhmyyttään julkisesti kenellekään mainostaa.

Mitä ääni on ? Se on ilman värähtelyä jota aistimme kuuloelimellämme ja jota aivot käsittelevät. Tässä vaiheessa päästäänkin sitten placebon vaikutusalueelle, eli kuinka se manipuloi aivojamme ja sitä miten kuulemme asiat.

Mitä mittareilla mittamme ja yritämme todentää paremmaksi ääneksi on jossain vaiheessa muutettava kuitenkin sellaisen muotoon jota voimme ymmärtää, eli ääniaalloiksi. Niin kauan kun äänen paremmuusvertailussa on ihminen mukana, se on manipuloitavissa.

Jos joku väittää että kristalli-ionikaapeli kuullostaa hänestä parammalta, niin miten sen faktan voi joku toinen kumota ? Aivan sama mitä mittari sanoo, sillä kuuloaistimus on henkilökohtainen. Oikeammin olisi vaan todeta, että minun mielestä se ei kuullosta paremmalta, kuin väittää sitä tyhmäksi mielipiteeksi.

Mikä oli väärin? Miksi placeboa aloit minulle selvittään? Kukaan ei ole placebon vaikutusta kiistänyt. Luetko viestejä, joihin vastaat?
Ymmärin viestisi hieman väärin placebopäissäni....sorry

Sitten kaapelidisclaimeri: Gigantin perusrullakaapeli käytössä. Enkä uskottele että se oli kristallilla ja ioneilla höystetty.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 663
Jos joku väittää että kritalli-ionikaapeli kuullostaa hänestä parammalta, niin miten sen faktan voi joku toinen kumota ? Aivan sama mitä mittari sanoo, sillä kuuloaistimus on henkilökohtainen. Oikeammin olisi vaan todeta, että minun mielestä se ei kuullosta paremmalta, kuin väittää sitä tyhmäksi mielipiteeksi.
Sokkotesteillä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 885
Mitä ääni on ? Se on ilman värähtelyä jota aistimme kuuloelimellämme ja jota aivot käsittelevät. Tässä vaiheessa päästäänkin sitten placebon vaikutusalueelle, eli kuinka se manipuloi aivojamme ja sitä miten kuulemme asiat.

Mitä mittareilla mittamme ja yritämme todentää paremmaksi ääneksi on jossain vaiheessa muutettava kuitenkin sellaisen muotoon jota voimme ymmärtää, eli ääniaalloiksi. Niin kauan kun äänen paremmuusvertailussa on ihminen mukana, se on manipuloitavissa.

Jos joku väittää että kritalli-ionikaapeli kuullostaa hänestä parammalta, niin miten sen faktan voi joku toinen kumota ? Aivan sama mitä mittari sanoo, sillä kuuloaistimus on henkilökohtainen. Oikeammin olisi vaan todeta, että minun mielestä se ei kuullosta paremmalta, kuin väittää sitä tyhmäksi mielipiteeksi.
Joku kristalli-ionikaapeli-uskovainen voisi käydä sokkotestissa ja todistaa ilmiön, mutta ihme kyllä se ei koskaan sellaisessa onnistu.

Ja kuten sanoin, digitaalisignaalissa on vain ykkösiä ja nollia. Se on ihan sama millaista kaapelia on välissä, niin mikään ei muutu niin pitkään kunhan vain ne ykköset ja nollat pysyvät samoina ja se on hyvin helposti mitattavissa. Siihen ei yksinkertaisesti voi vaikuttaa mikään aivomanipulaatio, joka tuottaisi väliin vähän parempia ykkösiä ja nollia. Ja kyllä, on tyhmää väittää muuta, tai vähintään se on näiden perusasioiden tietämättömyyttä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 481
Jos tuota audiomaailman hi-fiä haluaa väkisin lääketieteeseen verrata, niin oikea vertauksen kohde on homeopatia tai enkelihoito. Molemmissa valehdellaan samalla tavalla olemattomista vaikutuksista.

Molempia myyvät ja suunnittelevat ihmiset ovat tyhmiä tai/ja pahansuopia, ja näihin jekutuksiin menevät ovat sitten vain tyhmiä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 028
Jos tuota audiomaailman hi-fiä haluaa väkisin lääketieteeseen verrata, niin oikea vertauksen kohde on homeopatia tai enkelihoito. Molemmissa valehdellaan samalla tavalla olemattomista vaikutuksista.

Molempia myyvät ja suunnittelevat ihmiset ovat tyhmiä tai/ja pahansuopia, ja näihin jekutuksiin menevät ovat sitten vain tyhmiä.
Tismalleen. Ymmärrän kyllä analogian, eikä siinä ole sinänsä mitään pahaa verrata placebo-vaikutukseen näitä hilavitkuttimia. Mutta jos argumentti on, että placebo toimii tutkitusti (kuten tekee), niin sitten me ollaan rakennettu olkiukko hyvinkin nopeasti, jos väitetään placebon parantavan ääntä jollain tavalla. Kun placebo kerran toimii! Jos mä ostan pullon Chateau de Chasselais'tä ja teeskentelen tykkääväni siitä enemmän kuin peruspunkusta, se ei ole placeboa. Olen vain kerskaileva juntti. Jos mulle juotetaan Cato de Negroa Chateau de Chasselais'na ja mä kehun sitä, se ei ole placeboa. Mä olen vain hyväuskoinen ja kerskaileva idiootti.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Tismalleen. Ymmärrän kyllä analogian, eikä siinä ole sinänsä mitään pahaa verrata placebo-vaikutukseen näitä hilavitkuttimia. Mutta jos argumentti on, että placebo toimii tutkitusti (kuten tekee), niin sitten me ollaan rakennettu olkiukko hyvinkin nopeasti, jos väitetään placebon parantavan ääntä jollain tavalla. Kun placebo kerran toimii! Jos mä ostan pullon Chateau de Chasselais'tä ja teeskentelen tykkääväni siitä enemmän kuin peruspunkusta, se ei ole placeboa. Olen vain kerskaileva juntti. Jos mulle juotetaan Cato de Negroa Chateau de Chasselais'na ja mä kehun sitä, se ei ole placeboa. Mä olen vain hyväuskoinen ja kerskaileva idiootti.
Tuo viinivertaus on mielestäni huono, koska kyseiset nesteet ovat oikeasti erilaisia, eli joku voi tykätä toisesta. Äänipiuhan tapauksessa se ääni on tasan sama.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 028
Tuo viinivertaus on mielestäni huono, koska kyseiset nesteet ovat oikeasti erilaisia, eli joku voi tykätä toisesta. Äänipiuhan tapauksessa se ääni on tasan sama.
No sitähän mä alunperin tarkoitinkin, että ei sitä viiniä voi käyttää vertauksena tässä ja vedota johonkin hiton placeboon.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
597
Onhan ihmisille myyty 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kullattuja SCART-liittimiä :D

Nauroin aivan saakelisti kun entinen kollega kertoi myyneensä noita kuin kolapulloja :D
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 028
Onhan ihmisille myyty 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kullattuja SCART-liittimiä :D

Nauroin aivan saakelisti kun entinen kollega kertoi myyneensä noita kuin kolapulloja :D
Mulle Tampereen Hifi-Studio myi DVD-soitinten ensimmäisen aallon mukana pyynnöstäni "digitaalisen kaapelin", kun vielä asioista mitään silloin tiennyt. Se "digitaalinen kaapeli" maksoi varmaan viisinkertaisen summan tavalliseen RCA-piuhaan verrattuna. Oli muuten viimeinen kerta, kun heiltä mitään ostin. Kannatti kusettaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
Onhan ihmisille myyty 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kullattuja SCART-liittimiä :D

Nauroin aivan saakelisti kun entinen kollega kertoi myyneensä noita kuin kolapulloja :D
Jos tuolla kultauksella tarkoitetaan liitinpintojen kultausta niin onhan tuo jo selkeä parannus niihin ties mistä tinasta tehtyihin scart-liittimen pinneihin jotka hapettuivat kahdessa sekunnissa ja aiheuttivat kontaktihäiriöitä. Tietty jos tuolla tarkoitettiin jotain muuta, niin...
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
597
Jos tuolla kultauksella tarkoitetaan liitinpintojen kultausta niin onhan tuo jo selkeä parannus niihin ties mistä tinasta tehtyihin scart-liittimen pinneihin jotka hapettuivat kahdessa sekunnissa ja aiheuttivat kontaktihäiriöitä. Tietty jos tuolla tarkoitettiin jotain muuta, niin...
Perusteluna oli siis parempi kuvanlaatu :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 160
Onhan ihmisille myyty 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kullattuja SCART-liittimiä :D

Nauroin aivan saakelisti kun entinen kollega kertoi myyneensä noita kuin kolapulloja :D
Kultaushan nyt käsittääkseni liittyy enemmänkin korroosion suojaan kun suoranaisesti signaalinlaatuun..

Mutta olempa nähnyt myytävän kullattuja Toslink kaapeleitakin..
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Scarttihan on analoginen liitäntä (?). Joten sillä kullalla voi olla vaikutus signaaliin. En kuitenkaan hetkeäkään usko, että tulisi kuuntelussa erova ääni.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 885
Onhan ihmisille myyty 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kullattuja SCART-liittimiä :D

Nauroin aivan saakelisti kun entinen kollega kertoi myyneensä noita kuin kolapulloja :D
Rahastustahan se pääosin tosiaan oli, kun toinen osapuoli oli kuitenkin käytännössä aina perinteistä mallia, mutta idea tuossa oli kuitenkin että kulta on parempi johdin ja sitä kautta analoginen signaali voi olla joissakin tilanteissa häiriöttömämpi. Kestävät myös korroosiota paremmin ja kun hintakin oli noissa yleensä vain maltillisesti korkeampi kuin tavallisissa, niin en laske missään nimessä samanlaiseksi kusetukseksi kuin nämä 1000€/m kaapelit, joissa on korokkeet mukana "maaefektin minimoimiseksi" ja "signaalin optimoitu kulkusuunta" jne.

Suuri osa ihan perusmallin analogisista audioliittimistä on edelleen kullattuja samasta syystä.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
151
Mutta eikö tyhmää ole myös pitää eroja kaapeleissa placebona? Miksei niissä vois oikeasti olla eroja? Sitäpaitsi käytetäänhän esim paniikkikohtausten 'hoitoon' placebolääkkeitä, ja monessa muussa vaivassa myös. Ovatko hekin tyhmiä jotka kokevat parantuneensa jostain vaivasta c-vitamiinia syömällä, vaikka luulivat syövänsä jotain tymäkämpää tavaraa? Tyhmää on myös vääntää subjektiivisista kokemmuksista ja pitää ihmisiä idiootteina joilla on erilainen kokemus, vaikka nyt niistä kaapeleista, kun itsellä.
On joo tyhmää että pidetään placebona mutta vain koska se digitaalinen musiikki tulee tietokoneesta (tai CD:stä) datana, siinä ei ole silloin väliä millä kaapelilla ne kulkeutuu sinne äänentoistolaitteeseen. Se data, tässä tapauksessa äänidata, on silti sama. Analogisissa äänentoistolaitteissa voi olla eroja (joita tuskin tavallinen musiikinkuuntelija kuitenkaan huomaa), mutta käsittääkseni tässä keskustelussa oli kyse digitaalisista soittimista.

Ne monet muutkin mainitsemasi vaivat ovat kaikki psyykkisiä vaivoja. Yllättäen noi lumelääkkeet ei toimikkaan kovin moneen fyysisiin vammoihin tai vaikka syöpäpotilaiden kipuihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 885
On joo tyhmää että pidetään placebona mutta vain koska se digitaalinen musiikki tulee tietokoneesta (tai CD:stä) datana, siinä ei ole silloin väliä millä kaapelilla ne kulkeutuu sinne äänentoistolaitteeseen. Se data, tässä tapauksessa äänidata, on silti sama. Analogisissa äänentoistolaitteissa voi olla eroja (joita tuskin tavallinen musiikinkuuntelija kuitenkaan huomaa), mutta käsittääkseni tässä keskustelussa oli kyse digitaalisista soittimista.
Jossakin kohdassa ketjua matkalla mediasta korviin on joka tapauksessa DA-muunnin (yleensä vahvistimessa) ja siitä muuntimesta eteenpäin sillä kaapelilla on väliä, mutta edelleenkään mikään näistä ökyhintaisista kusetuskaapeleista tai muista johdonkorottimista ei muuta sitä signaalia ihmiskorvin havaittavasti yhtään paremmaksi.

Jatkot vaikka täällä:

 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 411
Placebo ei liity laitteisiin mitenkään, mutta ihminen tietää (luulee) että kristalli ja syncronoidut ionit saavat ihmeitä aikaan kuunteluelämykselle. Ja niin se sitten myös asiat kuulee.
Ei tuo ole plasebo-vaikutusta. Plasebo tarkoittaa sitä, että lumelääkkeen ottamisella on sama parantava vaikutus kuin oikealla lääkkeellä. Se ei tarkoita sitä, että käyttäjä vain kuvittelee parantuvansa.

Tietysti jotkut luulevat kuulevansa "paremmin" ylihintaisilla kaiutinkaapeleilla, vaikka mikään mittalaite ei näytä eroa. Mutta kyse on pelkästä itsensä huijaamisesta, ei plasebosta.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
134
On joo tyhmää että pidetään placebona mutta vain koska se digitaalinen musiikki tulee tietokoneesta (tai CD:stä) datana, siinä ei ole silloin väliä millä kaapelilla ne kulkeutuu sinne äänentoistolaitteeseen. Se data, tässä tapauksessa äänidata, on silti sama. Analogisissa äänentoistolaitteissa voi olla eroja (joita tuskin tavallinen musiikinkuuntelija kuitenkaan huomaa), mutta käsittääkseni tässä keskustelussa oli kyse digitaalisista soittimista.
Eikun alunperin pari sivua sitten kyse oli ihan yleisesti kaapeleista ja rätistevästä vinyylisoittimesta, digipiuhoista alettiin puhua vasta myöhemmin muutama viesti sitten.

Eli jos eroja siis kuitenkin voi olla, ja joku niitä kuulee (oli sitten placeboa tai ei) niin ei kai erojen kuulija edelleenkään ole tyhmä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 885
Eli jos eroja siis kuitenkin voi olla, ja joku niitä kuulee (oli sitten placeboa tai ei) niin ei kai erojen kuulija edelleenkään ole tyhmä?
Miksi niitä eroja ei kuulla sokkotestissä? Miksi ihmiskorva on kuulevinaan asioita, joita ei voida mittalaitteilla mitata ja silloinkin vain jos tietää kuinka paljon kaapeli maksaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 850
Ei tuo ole plasebo-vaikutusta. Plasebo tarkoittaa sitä, että lumelääkkeen ottamisella on sama parantava vaikutus kuin oikealla lääkkeellä. Se ei tarkoita sitä, että käyttäjä vain kuvittelee parantuvansa.

Tietysti jotkut luulevat kuulevansa "paremmin" ylihintaisilla kaiutinkaapeleilla, vaikka mikään mittalaite ei näytä eroa. Mutta kyse on pelkästä itsensä huijaamisesta, ei plasebosta.
Pitäiskö sun selvittää itsellesi mikä ero on placebolla ja placebo-vaikutuksella?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Miksi niitä eroja ei kuulla sokkotestissä? Miksi ihmiskorva on kuulevinaan asioita, joita ei voida mittalaitteilla mitata ja silloinkin vain jos tietää kuinka paljon kaapeli maksaa?
Ihmiskorva on melko subjektiivinen: jos tieto käärmeennahkakaapelin olemassaolosta saa mielen rentoutumaan, niin tokihan se musiikki kuulostaa paremmalta.

Et sä näe ajaessasi, miltä ajoneuvosi näyttää, mutta silti kokemuksesi pakoputkessa pamahtelevan polttoaineen kääntämistä katseista Kaivopuistossa assosioituu ihailuun tai paheksuntaan riippuen millainen oma mielikuvasi autosta on.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
134
Ne monet muutkin mainitsemasi vaivat ovat kaikki psyykkisiä vaivoja. Yllättäen noi lumelääkkeet ei toimikkaan kovin moneen fyysisiin vammoihin tai vaikka syöpäpotilaiden kipuihin.
Lumelääkettä on kyllä käytetty esmes kroonisen kivun ja ärtyvän suolen oireyhtymän 'hoidossa', ja lisäksi tulokset ovat olleet mitattavia (esim verikokeella), eivät siis kuviteltuja. Teho nyt ei ole ollut sama kun oikeilla lääkkeillä eikä kaikki ole lumehoidosta hyötyneet, mutta kyllä se joitain ihmisiä tuntuu jeesaavan.
 

sauron

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.06.2021
Viestejä
65
Oli tänään rekka peruuttelemassa kaupan lastaussiltaan, niin joku satunnainen idiootti kävelee muina miehä aivan auton takaa metrin päästä perälautaa. Onneksi ei rekkakuski sillä hetkellä katsonut vain toista peiliä, niin kerkesi pysäyttämään ennenkuin kopsahti. Kyseinen idiootti ei tainnut edes tajuta koko hommaa, kun rennosti vain luurit korvilla lampsi eteenpäin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 095
Viestejä
4 250 590
Jäsenet
71 275
Uusin jäsen
Vorlon

Hinta.fi

Ylös Bottom