Tyhmät ihmiset

Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Opettaja on virkamies, eikä virkavastuulla voi sooloilla ihan miten huvittaa, vaikka kuinka ahdistaisi. Toki tuollaisessa tilanteessa olisi pinna kireällä varmasti itse kullakin
No joo. Sen verran kuitenkin oltava itsesuojeluvaistoa että ei tarvitse suoraan vittuilua tai uhkailua kuunnella. Kyllä tässä elämässä tullut tutuksi jo se että tyhmempi aines turvautuu herkemmin uhkailuun ja väkivaltaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Jaha, näköjään muro/tekki alkaa olla sen ikäinen että suurin osa vanhoista "teineistä" foorumin alkuajoilta alkaa olla tukevasti vanhempia joten lapsuudessa kaikki oli paremmin ja nykyään kaikki on ihan perseestä ja miks ei voi olla niinkuin silloin kun minä olin nuori.
Minulla meni hyvin joten muillaikin piti mennä hyvin. Liikuntaan pakotettiin mutta ei se mitään kun itse tykkäsin liikunnasta. Kummasti jää vaan huomaamatta ne harvat joille pakollinen koululiikunta keiken mahdollisen pisteyttämisen kanssa on jättänyt loppuiäks vastenmielisyyden kaikkea liikuntaa ja kilpailua kohtaan. Oli ihan hyvä että ihmiset pisteytettiin niin oli paljon helpompi kiusaajienkin löytää sieltä ne kiusattavat kun oli ikäänkuin jo valmiiksi sieltä muiden joukosta valkattu.
Opettajatkin saivat käyttää vielä voimakeinoja oppilaisiin joten hyvä oppia jo nuorena että väkivalta lopettaa vittuilun ja sääli on sairautta. Turha yrittää keskustella asioista ja etsiä syitä mihinkään kun voi vaan tinttaista turpaan.
Kiusaaminenkin oli ihan jees kun itseä ei kiusattu ja ne keitä kiusattiin se vain kasvattaa luonnetta ja oppii pitämään puolensa.

Niinpä niin. Ennen kaikki oli paremmin.

/avautuminen
Siinä on tutkimus, että autoritäärinen opetus auttaa erityisesti ongelmallisia poikia:

Inkluusio on epäonnistunut ja vaatii ketjun aihepiirin ihmisiä vieläkin rummuttelemaan sen puolesta ja ihmettelemään, missä mentiin vikaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Siinä on tutkimus, että autoritäärinen opetus auttaa erityisesti ongelmallisia poikia:

Inkluusio on epäonnistunut ja vaatii ketjun aihepiirin ihmisiä vieläkin rummuttelemaan sen puolesta ja ihmettelemään, missä mentiin vikaan..
Se tasapaino, se tasapaino..
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Jaha, näköjään muro/tekki alkaa olla sen ikäinen että suurin osa vanhoista "teineistä" foorumin alkuajoilta alkaa olla tukevasti vanhempia joten lapsuudessa kaikki oli paremmin ja nykyään kaikki on ihan perseestä ja miks ei voi olla niinkuin silloin kun minä olin nuori.
Minulla meni hyvin joten muillaikin piti mennä hyvin. Liikuntaan pakotettiin mutta ei se mitään kun itse tykkäsin liikunnasta. Kummasti jää vaan huomaamatta ne harvat joille pakollinen koululiikunta keiken mahdollisen pisteyttämisen kanssa on jättänyt loppuiäks vastenmielisyyden kaikkea liikuntaa ja kilpailua kohtaan. Oli ihan hyvä että ihmiset pisteytettiin niin oli paljon helpompi kiusaajienkin löytää sieltä ne kiusattavat kun oli ikäänkuin jo valmiiksi sieltä muiden joukosta valkattu.
Opettajatkin saivat käyttää vielä voimakeinoja oppilaisiin joten hyvä oppia jo nuorena että väkivalta lopettaa vittuilun ja sääli on sairautta. Turha yrittää keskustella asioista ja etsiä syitä mihinkään kun voi vaan tinttaista turpaan.
Kiusaaminenkin oli ihan jees kun itseä ei kiusattu ja ne keitä kiusattiin se vain kasvattaa luonnetta ja oppii pitämään puolensa.

Niinpä niin. Ennen kaikki oli paremmin.

/avautuminen
Nykyään voisi kouluissa olla Norjan tapaan joka päivä jotain liikuntaa, sen verran löysiä paskoja alkaa nykynuoret ja vanhemmatkin olla. Niskat kenossa tuijotetaan puhelimia päivästä toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Nykyään voisi kouluissa olla Norjan tapaan joka päivä jotain liikuntaa, sen verran löysiä paskoja alkaa nykynuoret ja vanhemmatkin olla. Niskat kenossa tuijotetaan puhelimia päivästä toiseen.
Ei kyllä se on pikemminkin päinvastoin. Liikunnan vois jättää valinnaiseks niille kenellä äly ei riitä vaan haluavat leikkiä apinaa ja tarzania. Enemmän tietotekniikkaa, koneita, ohjelmointia, ja sen semmoista. Tietotekniikassa on suomen tulevaisuus eikä kiikkumalla puissa tai juoksemassa ympyrää.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Ei kyllä se on pikemminkin päinvastoin. Liikunnan vois jättää valinnaiseks niille kenellä äly ei riitä vaan haluavat leikkiä apinaa ja tarzania. Enemmän tietotekniikkaa, koneita, ohjelmointia, ja sen semmoista. Tietotekniikassa on suomen tulevaisuus eikä kiikkumalla puissa tai juoksemassa ympyrää.
Ja sitten kuollaan nelikymppisinä sydänkohtauksiin. Se liikunta muuten helpottaa noiden mainitsemiesi taitojen oppimista kun aivot toimii paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Ja sitten kuollaan nelikymppisinä sydänkohtauksiin. Se liikunta muuten helpottaa noiden mainitsemiesi taitojen oppimista kun aivot toimii paremmin.
Juu ei ole nykysukupolvi kuolemassa nelikymppisenä sydänkohtaukseen vaikka ei pelaa joka päivä sählyä tai juokse ympyrää.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Juu ei ole nykysukupolvi kuolemassa nelikymppisenä sydänkohtaukseen vaikka ei pelaa joka päivä sählyä tai juokse ympyrää.
No jos ei nyt kuolemassa, niin ainakin tulevat kärsimään sairauksista, jotka olisi vältettävissä riittävällä liikunnalla.

No monihan ostaa nykyään jo lapsillekin sähköpotkulautoja ja muita turhakkeita, ettei vaan vahingossakaan saada minkäänlaista liikuntaa edes koulumatkalla.

Eihän nykyään enää ulkona näe edes missään lapsia leikkimässä, urheilukentätkin on tyhjillään, jos ei joukkueiden treenejä lasketa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tämän ketjun ihmisiä nämä vanhemmat. Jokainen, jolla on lapsia voisi lukaista tämän tekstin.
Kaikki häirikkövanhemmat eivät osaa lukea tuollaista kieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
No jos ei nyt kuolemassa, niin ainakin tulevat kärsimään sairauksista, jotka olisi vältettävissä riittävällä liikunnalla.

No monihan ostaa nykyään jo lapsillekin sähköpotkulautoja ja muita turhakkeita, ettei vaan vahingossakaan saada minkäänlaista liikuntaa edes koulumatkalla.

Eihän nykyään enää ulkona näe edes missään lapsia leikkimässä, urheilukentätkin on tyhjillään, jos ei joukkueiden treenejä lasketa.
Ihan yhtä lailla niitä on aiemmin ollut mopoja ja traktoreita nuorisolla kautta aikain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Ihan yhtä lailla niitä on aiemmin ollut mopoja ja traktoreita nuorisolla kautta aikain.
Ison osan vuodesta liikutaan skuuteilla, noilla helvetin koneilla lyhyitäkin matkoja. Kännissä yömyöhään heitetään voltit asvalttiin ja kulutetaan yhteiskunnan voimavaroja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Ison osan vuodesta liikutaan skuuteilla, noilla helvetin koneilla lyhyitäkin matkoja. Kännissä yömyöhään heitetään voltit asvalttiin ja kulutetaan yhteiskunnan voimavaroja.
Eipä eroa vanhoista mopopäivistä aikoina jolloin sai ajaa ilman kypärää tai autolla jossa ei ollut turvavöitä tai muita amerikan ihmeitä. Tai sitten vaan ihan perus munamankelilla mettään. Silloin vaan ei menty niin herkästi itkemään jokaista vekkiä polille.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 845
Juu ei ole nykysukupolvi kuolemassa nelikymppisenä sydänkohtaukseen vaikka ei pelaa joka päivä sählyä tai juokse ympyrää.
Aika moni koodari urheilee tätä nykyä aktiivisesti. Eiköhän niitä perinteisiäkin nörttejä vielä ole, mutta hyvä sitä perustaa on valaa jo koulussa. Ei kouluaineiden idea ole tehdä pelkästään omasta mielestä kivoja juttuja vaan opettaa perusasiat. Jokainen tekee sitten aikuisena mitä tahtoo.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Löytyy yhä enemmän todisteita lapsuusajan säännöllisen aerobisen liikunnan merkittävästä roolista aikuisajan sydänsairauksien estäjänä. Liikunta edistää työkykyä ja on tilastollisesti yhdistetty korkeampaa älykkyyteen js koulutukseen. Jos ei kuolla nelikymppisenä, moni nörttivartaloinen jää työkyvyttömäksi jo nuorena.


Toki ketjun mukainen, oman lumihiutaleensa itsenäinen kasvattaja haluaa olla uskomatta faktatietoon ja mielummin projisoi lapsuudensa koulukiusausmuistoja uskomuksiensa tueksi. Tosiasia on, että Suomessa koulutuksen taso on romahtanut juuri samalla ajanjaksolla kun vanhemmat ovat päässeet mukaan wilmaan ja uusi somesukupolvi on opetellut vanhempana oloa foorumitiedon perusteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ketjun mukaisia ihmisiä on kyllä pitkälti ne jotka ei myönnä liikunnan hyötyjä. Todella harva liikkuu tarpeeksi. Asia joka peilautuu kaikille elämän osa-alueille. Ts. tyhmät ihmiset eivät harrasta liikuntaa.
Itse huomasin että on pakko ottaa itseä niskasta kiinni kun täytin 40v. Tuli vaan todettua että ei ole enää kaksikymppinen, alkaa roskaruoka kertyä vyötärölle, palautuu kaikesta raskaasta hitaammin ja muutenkin. Siitä asti on edes yrittänyt syödä vähän terveellisemmin ja varsinkin koittanut liikkua enemmän. Täytyy kyllä sanoa että tuo liikunnan lisääminen ainakin on auttanut, ei mene paikat niin herkästi jumiin ja muutenkin jaksaa paremmin jos joutuu jotain fyysistä tekemään. Toki tuossa samalla on pikkuhiljaa koittanut vähentää tupakanpolttoa ja vähän muitakin muutoksia mutta sanoisin että tuolla liikunnalla on ainakin tuntunut olevan isoin vaikutus.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Ketjun mukaisia ihmisiä on kyllä pitkälti ne jotka ei myönnä liikunnan hyötyjä. Todella harva liikkuu tarpeeksi. Asia joka peilautuu kaikille elämän osa-alueille. Ts. tyhmät ihmiset eivät harrasta liikuntaa.
Jep.
Tässä uutinen joka sanoo että liki puolet kuudesluokkalaisista ei osaa enää uida. Syynä se että ovat ilmeisesti niin huonossa fyysisessä kunnossa etteivät uskalla riisuutua toisten nähden. Kyllä olisi hyvä paikka lisätä (pakko)liikuntaa kouluihinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Tuskin kukaan kieltää liikunnan positiivisia vaikutuksia, mutta on väärin silti pakottaa ihmisiä väkisin liikkumaan. Liikunnan pitäisi lähteä siitä että itse haluaa liikkua eikä pakottamalka. Samoin kaikki kilpilut ja pisteytykset pois paitsi niiltä jotka sitä itse haluavat. Liikunta voi olla paljon muutakin kuin ympyrän juoksemista kilpaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Se ei tosiaankaan ainakaan auta, jos siitä liikunnasta tehdään kilpailua. Kaikilla ei vaan ole sitä halua olla paras tms.
Kiinnosti vitusti liikuntatunneilla kun opettajina mulkku joka vaati about kaikessa täydellisyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: AIF

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Kyllähän tuota liikuntaa voisi kouluissa lisätä mutta kuten yllä on todettu niin se ei kaikille maistu. Tai ei ainakaan kilpailullisessa muodossa.

Sitten pitäisi olla tasoryhmiä ja resurssit ei riitä näihin nykyisiinkään. Vaikeita juttuja.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tässä uutinen joka sanoo että liki puolet kuudesluokkalaisista ei osaa enää uida. Syynä se että ovat ilmeisesti niin huonossa fyysisessä kunnossa etteivät uskalla riisuutua toisten nähden.
Voisin vahvalla mutulla veikata että iso osa ”osaa uida” mutta eivät ole virallisen määritelmän mukaan uimataitoisia, eli pysty vetämään 200m putkeen josta 50m selällään, mitä tässäkin tutkimuksessa mittarina käytettiin. Uimisessakin käytetään paljon sellaisia lihaksia joita peruspehmeä ihminen ei kovin paljoa käytä muutoin kuin uidessa, ja jos ei käy uimassa (matkaa), niin nuo lihakset sippaa ennen kuin se 200m on täynnä.

Ja jos ei joku muista, niin perus altaanmitta on 25 metriä, eli ollakseen uimataitoinen pitää vetää 8 altaanmittaa ilman taukoa, ja kaksi näistä selkäuintia. Ei muuten irtoa ihan jokaiselta joka omasta mielestään osaa uida.

Kyllä olisi hyvä paikka lisätä (pakko)liikuntaa kouluihinkin.
Koulun pakkoliikunta on yksi iso syy siinä miksi todella monella (ainakin oman sukupolveni) ihmisellä on erittäin epäterve suhde liikuntaan, joten sen pakkopullan lisääminen ei välttämättä auta. Todella monet ovat saaneet niin vahvan ”inhon” liikuntaa kohtaan koulusta että se kestää helposti pitkälle aikuisikään saakka, kunnes viimein jostain syystä kokeillaan jotain lajia aikuisena uudelleen ja huomataankin että hitto, täähän onkin ihan kivaa.

Tää on sellanen mielenkiintoinen kollektiivinen sukupolvitrauma keskustella illanvietoissa kun saman kokeneita löytyy yleensä porukasta kuin porukasta. Koululiikunnasta piti lähinnä ne muutenkin perinteisiä liikunnanopettajien arvostamia lajeja harrastavat valmiiksi urheilulliset lapset. Ne ”ei-liikunnalliset” jotka nimenomaan olis tarvineet sitä lisäliikuntaa ja positiivista kannustusta oli taasen ihan kakkosluokan kansalaisia ja opettajan sanattoman (ja joskus sanallisenkin) halveksunnan kohteita. Toivottavasti meno on nykyään jo terveempää kuin ysärillä, mutta pahaa pelkään että isossa skaalassa suurta eroa ei ole, ehkä ne räikeimmät vittuilut on jääneet jo pois…

Mutta, siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että koulussa kuitenkin olis ehdottomasti syytä tarjota puitteet ja mahdollisuudet lasten omatoimiselle liikkumiselle nykyistä enemmän ja paremmin, eli paremmat mahdollisuudet ja enemmän aikaa kuin vartin välitunnit. Joku puolen tunnin tai kolmen vartin touhutunti jolloin sais juosta, telmiä tai pelata pihalla tai salissa vois olla aika kova sana koulupäivän lomaan, ainakin pari kertaa viikossa.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
694
Mun aikana amiksessa oli ainakin ihan ok hoidettu liikunta sillä vaihtoehtoja oli muutama joten jos sähly ei kiinnostanut niin sitten sai pelata vaikka sulkapalloa, pingistä tai mennä vaikka vaan nostelemaan painoja.
Myöskään tälleen 42 vuotiaana en osaa uida. Ala-asteella kokeilin, vaivuin pinnan alle, onnistuin räpiköimään itseni takaisin ylös ja pois altaasta ja sen jälkeen mua ei ole saanut yrittämään uudestaan.
Muutenkin täysin turha taito ellei mulla käy aivan äärimmäisen paska tuuri ja joskus silta sorru suoraan jalkojen alta.

Mua ei kuitenkaan ole koskaan kiinnostanut harrastaa liikuntaa pelkän liikkumisen vuoksi.
Kesäisin tulee kyllä fillaroitua kauppaan ja talvella käveltyä. Prismassa käydessä matkaa on 4km ja eilen tuli käytyä hieman pidemmällä ja se oli sellainen n.10km kävelylenkki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Pidän kyllä itse uintia ihan perustaitona, jos ei itsensä takia, niin hyvällä tuurilla pelastaa jonkun toisen hengen sen avulla.

Yhden kaverin tiedän, joka opetteli uimaan vasta noin 35 vuotiaana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Mun aikana amiksessa oli ainakin ihan ok hoidettu liikunta sillä vaihtoehtoja oli muutama joten jos sähly ei kiinnostanut niin sitten sai pelata vaikka sulkapalloa, pingistä tai mennä vaikka vaan nostelemaan painoja.
Myöskään tälleen 42 vuotiaana en osaa uida. Ala-asteella kokeilin, vaivuin pinnan alle, onnistuin räpiköimään itseni takaisin ylös ja pois altaasta ja sen jälkeen mua ei ole saanut yrittämään uudestaan.
Muutenkin täysin turha taito ellei mulla käy aivan äärimmäisen paska tuuri ja joskus silta sorru suoraan jalkojen alta.

Mua ei kuitenkaan ole koskaan kiinnostanut harrastaa liikuntaa pelkän liikkumisen vuoksi.
Kesäisin tulee kyllä fillaroitua kauppaan ja talvella käveltyä. Prismassa käydessä matkaa on 4km ja eilen tuli käytyä hieman pidemmällä ja se oli sellainen n.10km kävelylenkki.
Sanaton.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Toivottavasti meno on nykyään jo terveempää kuin ysärillä, mutta pahaa pelkään että isossa skaalassa suurta eroa ei ole, ehkä ne räikeimmät vittuilut on jääneet jo pois…
Toivottavasti. Eräs yläkoulun liikunnan opettaja opetuksen järjestämisen sijaan autoili johonkin omiin menoihinsa ja käski sillä välin käydä toisella puolella kaupunkia eräällä asemalla katsomassa dieselin hinnan. Kun hän sattumalta huomasi yhden porukan, jolla oli aivot, soittaneen bensikselle ja kävelleen lyhyemmän lenkin, hän hyppäsi autosta ja huusi pari minuuttia pää punaisena. Siinä tuli selväksi, että meistä ei tule koskaan mitään ja kelpaamme korkeintaan huumediilereiksi. Läsnä ei siis edes ollut mitään raggareita ikään kuin se oikeuttaisi moiseen, olin aina vankasti ylimmän desiilin oppilas ja suuren osan aikaa nimenomaan kiusaamisen uhri. Tämä vain räikeimpänä esimerkkinä paskamahan toiminnasta, vittuiluahan riitti tämän tästä. Äijä ylsi helposti huonoimpien skapparien tasolle negatiivisessa nettoarvossaan.

Sellaista opetusta.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
772
Koittanut ymmärtää yllä olevaa keskustelua liikunnan hyötyä eri henkilöille peilaten terveyteen. Itte kuulun liikunnan puolesta puhuviin. Mutta jos esimerkkejä hakee eläinkunnasta, niin pisimpään elää hitaasti liikkuvat ja lyhyempiä elämänkaareja todetaan nopeilla eläimillä. Totesin kun asiaa mietin. Urheilijat eivät minun kuplaani esittäydy poikkeuksellisen älykkäiksi päinvastoin. Urheililjat ovat framella niitä myös kuolee nuorena lukee uutisissa. Harva tähti on elänyt 100v ksi. Emt mutta erilaiset näkökulmat asiaan avaa asiaa auki ja omaa mielipidettä ravistaa. Minun kantani jokaisen hyvinvointi rakentuu omanlaisen ruokavalion mukaan jollekin sopii malli a ja toiselle c.
Muoteissa massoja johdetaan siksi yleistetään yksilöitä. Kaikki ei voi olla vapaasti valittavia jotkin raamit on oltava. Ryhmässä tapahtuvassa liikunnassa on paljon muitakin hyviä asioita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 752
Koittanut ymmärtää yllä olevaa keskustelua liikunnan hyötyä eri henkilöille peilaten terveyteen. Itte kuulun liikunnan puolesta puhuviin. Mutta jos esimerkkejä hakee eläinkunnasta, niin pisimpään elää hitaasti liikkuvat ja lyhyempiä elämänkaareja todetaan nopeilla eläimillä. Totesin kun asiaa mietin. Urheilijat eivät minun kuplaani esittäydy poikkeuksellisen älykkäiksi päinvastoin. Urheililjat ovat framella niitä myös kuolee nuorena lukee uutisissa. Harva tähti on elänyt 100v ksi. Emt mutta erilaiset näkökulmat asiaan avaa asiaa auki ja omaa mielipidettä ravistaa. Minun kantani jokaisen hyvinvointi rakentuu omanlaisen ruokavalion mukaan jollekin sopii malli a ja toiselle c.
Muoteissa massoja johdetaan siksi yleistetään yksilöitä. Kaikki ei voi olla vapaasti valittavia jotkin raamit on oltava. Ryhmässä tapahtuvassa liikunnassa on paljon muitakin hyviä asioita.
Eläimillä tuo johtuu aineenvaihdunnasta, eläimen koosta ja monesta muusta asiasta eri lajien välillä, ei liikunnasta. Eri lajit ovat sopeutuneet eri tavoin. Vähän liikkuvat koirat eivät ole yhtä terveitä kuin normaalisti liikkuvat ja tuppaavat kuolemaan normaalisti aiemmin.

Huippu-urheilijoiden liikunta taas ei vastaa terveellistä liikuntaa, kuten arvata saattaa. Kehoa rasitetaan vuodesta toiseen aivan äärimilleen ja monesti vielä ylikin.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 789
Huippu-urheilijoiden liikunta taas ei vastaa terveellistä liikuntaa, kuten arvata saattaa. Kehoa rasitetaan vuodesta toiseen aivan äärimilleen ja monesti vielä ylikin.
Tähän lisänä vielä douping aineiden käyttö(joka varmasti on yleisempää, kuin mitä voisi päätellä tästä kiinni jäämisen yleisyydestä), niin ei todellakaan tarvii ihmetellä miksi urheilijat kuolee nuorempana.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Luonnossa lajit säilyvät ominaisuuksiensa ansiosta ja hitaat elävät pitkään hitaudestaan huolimatta. Hitaasti liikkuvat lihansyöjänisäkkäät ovat vissiin melkoinen harvinaisuus. Tai jos joku sellaisen esimerkin keksii, tällaisella lajilla taitaa olla pari muuta kivaa kikkaa takataskussaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Lisäksi niistä huippu-urheilijoiden kuolemista uutisoidaan, toisin kuin diabetes-pertin sipsiin tukehtumisesta.
Eli aika turha argumentti että liikunta nyt oli se joka tappaa.

Jos joku kohtuullista liikuntaa ei pidä hyödyllisenä, on hän yksinkertaisesti väärässä ja ketjun mukainen ihminen. Vaikka ala-asteella liikkunnanopettaja olisi sanonut kuinka ikävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 817
Tuskin kukaan kieltää liikunnan positiivisia vaikutuksia, mutta on väärin silti pakottaa ihmisiä väkisin liikkumaan. Liikunnan pitäisi lähteä siitä että itse haluaa liikkua eikä pakottamalka. Samoin kaikki kilpilut ja pisteytykset pois paitsi niiltä jotka sitä itse haluavat. Liikunta voi olla paljon muutakin kuin ympyrän juoksemista kilpaa.
Tuota, jos nyt unohdetaan se että ääriesimerkki varmaan löytyy joka asiaan, niin missähän koulussa liikunta on vain ympyrän juoksemista kilpaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Tuota, jos nyt unohdetaan se että ääriesimerkki varmaan löytyy joka asiaan, niin missähän koulussa liikunta on vain ympyrän juoksemista kilpaa?
Ympyrän juoksemisella tarkoitin yleisesti kaikkia urheiluja. En kannata urheilua koulussa vaan liikuntaa. Omana kouluaikoina koulun "liikunta" oli nimenomaan urheilua ja kilpailuita.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Omassa Etelä-Suomalaisessa kyläkoulussa laitettiin heti ekalta luokalta pojat kilpailemaan tyttöjä vastaan veren maku suussa. Pellolla suksimisesta alkaen, vaikka ei olisi vielä edes oppinut pysymään sellaisilla pystyssä. Ja varsin kustannustehokasta liikuntaahan on vain piirrellä jalalla soraan startti- ja maaliviivoja koulun pihalla ja pistää kaikki juoksemaan kilpaa, tietysti siis aina pojat vs. tytöt -parein. Ei tarvitse koulun puolelta muita varusteita kuin pillin! Liikuntatunnit eivät siis kovin paljoa pelkän ympyrän juoksemisesta eronneet.

No, tytöt kun ovat yleensä tuossa iässä vähintään samalla kehityksen tasolla kuin pojatkin, niin turpaanhan siinä useimmiten tuli, etenkin kaltaiselleni loppuvuonna syntyneelle rääpäleelle. Myöhemmin todettu rasitusastma tuskin ainakaan auttoi asiassa. Tytöille häviämisestä tietty palkittiin nauramalla opettajaa myöten. Hieno keino saada aiemmin aktiivisesta ja jatkuvasti ulkona viihtyvästä lapsesta kaikki liikkumisen riemu pois sellaisella tavalla, että se alkoi löytyä uudelleen vasta kolmekymppisenä punttisalilta voimailun suhteen. Siinäkin lähinnä sen vuoksi, että kehitys on suht nopeaa ja konkreettisesti näkyvää ja tuntuvaa. Aerobiset lajit sen sijaan ovat myrkkyä edelleen eikä niistä irtoa minkäänlaista mielihyvää.

Suosittelenkin kaikille, joilla on paskoja koululiikuntakokemuksia kokeilemaan raskaiden asioiden nostelua. Piippuun ei tarvitse eikä kannata itseään siinäkään vetää, jos se ei satu olemaan itselle juuri se juttu, josta kiksinsä saa. Sitä paitsi lihasvoiman kai katsotaan nykyisin antavan aika hyvin indikaatiota eliniänodotteen ja toimintakykyisien loppuvuosien suhteen. Ulkosalit ovat ilmaisia ja onneksi koko ajan yleistyviä. Kertakin viikkoon on aina parempi kuin ei mitään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 817
^Niin, taitaa olla 70-80l:n peruskoulumeininkiä. Nyt kait pitäs puhua siitä miten asiat on nyt.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
^Niin, taitaa olla 70-80l:n peruskoulumeininkiä. Nyt kait pitäs puhua siitä miten asiat on nyt.
Niin, nythän asiat ovat kuulemma huonosti. Mutta ei tuo kasarimenokaan mielestäni ihan hirveän motivoivaa liikunnan osalta joka paikassa ollut, kun siihen tässä on verrattu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 817
Niin, nythän asiat ovat kuulemma huonosti. Mutta ei tuo kasarimenokaan mielestäni ihan hirveän motivoivaa liikunnan osalta joka paikassa ollut, kun siihen tässä on verrattu.
Millaista koululiikunta nykyisin on? Siis että voi verrata sitä kasarimenoon.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Siinä on oikeasti liikunnanopetukselle haastetta että saadaan yhdistettyä positiivinen liikuntakokemus ilman kilpailua ja kiusaamista.. Varsinkin kun jossain iässä iskee vielä oppilaiden teiniangsti missä kaikki on paskaa jne..

Itse kävin kouluni-70 ja -80 luvulla j myönnettäköön että liikunnassa tehtiin kaikki klassiset virheet millä tälläiselle pullerolle tehtiin hommasta epämiellyttävää. Tulokset ylös kaikissa lajeissa, kilpailuja yleisurheilusta maastojuoksuun ja hiihtokilpailuihin, parhaat oppilaat valitsivat joukkueet ja määrätyt valittiin aina viimeisenä jne.

Toisella asteella liikunta olikin jo motivoivaa, saatiin melkein itse päättää mitä tehdään kunhan tehdään jotain. Opettaja suoraan sanoi että ainoa tulos on pojilta cooper koska se oli kasarilla tärkeä mittari armeijassa. Mutta.. Sitten tuli viimeisenä vuotena opettajaksi entinen maaottelutason ykeisurheilija joka myös valmensi silloisia Suomen huippuja.. Ja yhtäkkiä lajeina olikin kaikki mahdolliset lukuunottamatta seiväshyppyä ja moukaria. Ja arvosana (sekä koko kolmen vuoden yhteisarvosana) jäi hänen päätettäväksi.
 
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
119
Itse olin ikäluokkani parhaimpia painijoita Suomessa ja harrastanu lajia 7 vuotiaasta asti. Sain sit seiskan ysiluokalla liikunnasta, saman mitä se laiska lyllerö, joka ei koskaan mitään tehnyt tunneilla eikä omannu mitää motivaatiota mihinkään lajiin :D Vissii, ku unohtu liikuntavarusteet kotiin parikertaa tai sit arvalla. Ärsytti, vaikkei sillä kuitenkaa mitää väliä itselle ollu.
Meillä oli kyl erikseen poikien ja tyttöjen tunnit, paitsi tanssin osalta. Kilpailuihin osallistuminen vapaaehtoista. Paitsi, jos perus pallopelit sellaiseksi laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Siinä on oikeasti liikunnanopetukselle haastetta että saadaan yhdistettyä positiivinen liikuntakokemus ilman kilpailua ja kiusaamista.. Varsinkin kun jossain iässä iskee vielä oppilaiden teiniangsti missä kaikki on paskaa jne..

Itse kävin kouluni-70 ja -80 luvulla j myönnettäköön että liikunnassa tehtiin kaikki klassiset virheet millä tälläiselle pullerolle tehtiin hommasta epämiellyttävää. Tulokset ylös kaikissa lajeissa, kilpailuja yleisurheilusta maastojuoksuun ja hiihtokilpailuihin, parhaat oppilaat valitsivat joukkueet ja määrätyt valittiin aina viimeisenä jne.

Toisella asteella liikunta olikin jo motivoivaa, saatiin melkein itse päättää mitä tehdään kunhan tehdään jotain. Opettaja suoraan sanoi että ainoa tulos on pojilta cooper koska se oli kasarilla tärkeä mittari armeijassa.
Meillä oli aikalailla sama meininki 80- ja 90-luvulla, hirveän kilpailullista meininkiä ja sitten kun osa oli futareita tai lätkänpelaajia niin ne aika pitkälti "hallitsivat" liikkatunneilla.

Ammattikoulussa meilläkin oli vissiin ainoa pakollinen tuo Cooper kerran vuodessa, muuten liikkaopettaja vaan totesi että parempi että liikutte edes jotenkin. Välillä käytiin koulun piikkiin bilistä pelailemassa tai keilaamassa, välillä sitten jotain ihan höntsäilysählyä tai sisäfutista. Kaikki sentään liikkuivat liikuntatunneilla, tavalla tai toisella. :D
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Kadun sulkeminen ilman että on kysytty siihen poliisilta lupaa taas on laitonta. Sitä en tiedä että oliko elokapinallisilla lupaa.
Ei. Ole. Kannattaa nyt kerrata se Kokoontumislaki, ja oikeuslaitoksen linjaukset perustuslain mukaisesta kokoontumisvapaudesta.

Kadun sulkeminen ei ole lähtökohtaisesti laitonta. Ei, vaikka siitä ei olisi tehty ennakkoilmoitusta. Sen ilmoutuksen voi tehdä siinä paikanpäällä, ja se todellakin on ilmoitusasia eikä mikään luvanhakuprosessi.

Vastuussa oleva poliisiviranomainen sitten määrittelee että milloin mielenosoitus aiheuttaa merkittävää haittaa tai vaaraa, ja se on keskeytettävä. Pertti-Liisan Octavian kotimatkan häiriintyminen ei yleisesti ole se merkittävä haitta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Tämä täti on sitä mieltä, että DNA tarttuu ja siksi on mahdollista esim. saada tummaihoinen lapsi molempien vanhempien ollessa valkoihoisia. Kissat koiria ja silleen...



Ei helvetti. Ei kyllä internet sovi kaikille!
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
456
Ei. Ole. Kannattaa nyt kerrata se Kokoontumislaki, ja oikeuslaitoksen linjaukset perustuslain mukaisesta kokoontumisvapaudesta.

Kadun sulkeminen ei ole lähtökohtaisesti laitonta. Ei, vaikka siitä ei olisi tehty ennakkoilmoitusta. Sen ilmoutuksen voi tehdä siinä paikanpäällä, ja se todellakin on ilmoitusasia eikä mikään luvanhakuprosessi.

Vastuussa oleva poliisiviranomainen sitten määrittelee että milloin mielenosoitus aiheuttaa merkittävää haittaa tai vaaraa, ja se on keskeytettävä. Pertti-Liisan Octavian kotimatkan häiriintyminen ei yleisesti ole se merkittävä haitta.
Laitonta ei myöskään ole selvästi itsetuhoisen henkilön suojaaminen siirtämällä hänet pois ajoradalta, jos siinä nyt vähän mustelmia tulee niin sen voi perustella vähimmän haitan periaatteella. Muuten olisi vaarana ajoneuvon alle jääminen ja sitä kautta jopa kuolema
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Laitonta ei myöskään ole selvästi itsetuhoisen henkilön suojaaminen siirtämällä hänet pois ajoradalta, jos siinä nyt vähän mustelmia tulee niin sen voi perustella vähimmän haitan periaatteella. Muuten olisi vaarana ajoneuvon alle jääminen ja sitä kautta jopa kuolema
Vaikka tämä ei välttämättä ihan korrektisti olekaan sanottu niin välillä tuntuu että "vähimmän haitan perusteella" olisi parempi jättää jotkut sinne auton alle...
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Laitonta ei myöskään ole selvästi itsetuhoisen henkilön suojaaminen siirtämällä hänet pois ajoradalta, jos siinä nyt vähän mustelmia tulee niin sen voi perustella vähimmän haitan periaatteella. Muuten olisi vaarana ajoneuvon alle jääminen ja sitä kautta jopa kuolema
Laitonta ei myöskään ole selvästi itsetuhoisen henkilön suojaaminen siirtämällä hänet pois ajoradalta, jos siinä nyt vähän mustelmia tulee niin sen voi perustella vähimmän haitan periaatteella. Muuten olisi vaarana ajoneuvon alle jääminen ja sitä kautta jopa kuolema
Itseasiassa rikoslain 14. luvun 5 ja 6 pykälä kieltävät nimenomaisesti mainitsemasi väkivaltafantasiat. Että olet nyt ketjun ytimessä
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
456
Itseasiassa rikoslain 14. luvun 5 ja 6 pykälä kieltävät nimenomaisesti mainitsemasi väkivaltafantasiat. Että olet nyt ketjun ytimessä
Mitä kummaa väität? Onko sinulla väkivaltafantasioita? Minähän selvästi ilmaisin haluni pelastaa poloisia itsetuhoisia pois auton alle jäämästä jopa itseni satuttamisen uhalla. Parempi minulle mustelma kuin poloiselle kuolema.
Ps laki ja oikeus ovat eri asioita. Maailma toimii eri tavalla kuin ideaalissa satukirjassa, mitä kirjaa kukin lukee se on eri asia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 410
Viestejä
4 160 102
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom