Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
304
Kuuntelin kerran miesporukan juttelua Tuntemattomasta sotilaasta. Yks sitten sanoi "kukas sen muuten kirjoitti, Edvin Laineko..?" Toinen sanoi "Ei kun Päätalohan sen kirjotti!" Kolmas totesi "Kyllä se minusta Waltari oli." Neljäs: "Vai oliko se Haanpää..?!"

Kerroin tästä naiselle jonka kanssa tuolloin tuli treffailtua viikoittain. Hänen ilmeestään huomasin ettei hänkään tiedä vastausta. Hän ei myöskään nauranut niiden muiden tyhmyydelle. Kun sanoin että "sano se tai lähden kotiin" niin hän sanoi "kyllä minä sen tiedän, mutta en uskalla sanoa kun jos meneekin väärin". Lähdin kylmään sateiseen syysiltaan kävelemään 12 kilometrin matkaa kotiini. Ensimmäinen auto joka meni ohitseni oli Pohjoismaiden pisin limusiini. Tiesin sen koska olin vuotta aiemmin ollut saman naisen kanssa sen kyydissä, kun joku jäbä oli tullut juttelemaan naiselle sillä aikaa kun olin vessassa. Tuo on käynyt aina kun olen jonkun naisen kanssa baarissa. Korpit heti iskeneet kiinni.

Luulisi että on tähtitieteellisen epätodennäköistä että 5 syntyperäistä suomalaista putkeen ei tiedä kuka kirjoitti Suomen toiseksi tunnetuimman kirjan. Mutta kokemukseni perusteella arvioisin että 30-40% ei tiedä.

Mutta onko tyhmä ihminen jonka äo on alle 100? Sellaisen silmissä jolla itse on yli 130 niin kyllä. Ja toisaalta sellainen jolla on 65 pitää äo 100:n ihmistä älykkäänä. Nämäkin suhteellisia asioita hyvin pitkälti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Kerroin tästä naiselle jonka kanssa tuolloin tuli treffailtua viikoittain. Hänen ilmeestään huomasin ettei hänkään tiedä vastausta. Hän ei myöskään nauranut niiden muiden tyhmyydelle. Kun sanoin että "sano se tai lähden kotiin" niin hän sanoi "kyllä minä sen tiedän, mutta en uskalla sanoa kun jos meneekin väärin". Lähdin kylmään sateiseen syysiltaan kävelemään 12 kilometrin matkaa kotiini.
Kuten sanoit, suhteellista ja subjektiivista on joskus tyhmyys ja mielestäni tarinassasi tyhmin oli tarinan kertoja.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Kuuntelin kerran miesporukan juttelua Tuntemattomasta sotilaasta. Yks sitten sanoi "kukas sen muuten kirjoitti, Edvin Laineko..?" Toinen sanoi "Ei kun Päätalohan sen kirjotti!" Kolmas totesi "Kyllä se minusta Waltari oli." Neljäs: "Vai oliko se Haanpää..?!"

Kerroin tästä naiselle jonka kanssa tuolloin tuli treffailtua viikoittain. Hänen ilmeestään huomasin ettei hänkään tiedä vastausta. Hän ei myöskään nauranut niiden muiden tyhmyydelle. Kun sanoin että "sano se tai lähden kotiin" niin hän sanoi "kyllä minä sen tiedän, mutta en uskalla sanoa kun jos meneekin väärin". Lähdin kylmään sateiseen syysiltaan kävelemään 12 kilometrin matkaa kotiini. Ensimmäinen auto joka meni ohitseni oli Pohjoismaiden pisin limusiini. Tiesin sen koska olin vuotta aiemmin ollut saman naisen kanssa sen kyydissä, kun joku jäbä oli tullut juttelemaan naiselle sillä aikaa kun olin vessassa. Tuo on käynyt aina kun olen jonkun naisen kanssa baarissa. Korpit heti iskeneet kiinni.

Luulisi että on tähtitieteellisen epätodennäköistä että 5 syntyperäistä suomalaista putkeen ei tiedä kuka kirjoitti Suomen toiseksi tunnetuimman kirjan. Mutta kokemukseni perusteella arvioisin että 30-40% ei tiedä.

Mutta onko tyhmä ihminen jonka äo on alle 100? Sellaisen silmissä jolla itse on yli 130 niin kyllä. Ja toisaalta sellainen jolla on 65 pitää äo 100:n ihmistä älykkäänä. Nämäkin suhteellisia asioita hyvin pitkälti.
Ihminen, joka tiedostaa olevansa tiedoiltaan vajavainen ja toimii sen mukaan, harvemmin on varsinaisesti tyhmä.

Tosielämästä: en minä pidä tyhmänä ihmistä, joka ei osaa asettaa Suomen tasavallan ensimmäistä viittä presidenttiä aikajärjestykseen. Mutta mitäpä tuumia ihmisestä, joka kivenkovaan väittää Mannerheimin olleen presidentti kolmekymmentäluvulla, kun viisi ihmistä kertoo ja perustelee samaan ääneen, ettei näin ollut? Eikä tämänlaisella ihmisellä ole mitään pientä itsekriittistä ääntä takaraivossa, joka kuiskaisi: "Entä jos minä sittenkin olen tässä väärässä?".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Luulisi että on tähtitieteellisen epätodennäköistä että 5 syntyperäistä suomalaista putkeen ei tiedä kuka kirjoitti Suomen toiseksi tunnetuimman kirjan. Mutta kokemukseni perusteella arvioisin että 30-40% ei tiedä.
Tähän toki joku tulee kertomaan ettei tietämättömyys ole tyhmyyttä. Siihen vastaamme, että on se melko selvä indikaattori. Toki ihmisillä on vaihtelevat mielenkiinnon kohteet mutta joku roti. Älykäs ei erikseen vältä oppimista, mitä tuon tason tietämättömyys jo vaatii. Älykäs ymmärtää nolaavansa itsensä jos jättää sivistyksensä aivan nollatasolle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Tähän toki joku tulee kertomaan ettei tietämättömyys ole tyhmyyttä. Siihen vastaamme, että on se melko selvä indikaattori. Toki ihmisillä on vaihtelevat mielenkiinnon kohteet mutta joku roti. Älykäs ei erikseen vältä oppimista, mitä tuon tason tietämättömyys jo vaatii. Älykäs ymmärtää nolaavansa itsensä jos jättää sivistyksensä aivan nollatasolle.
Missä menee raja? Nippelitietoa tuokin on, vaikkakin erittäin tunnettua. Entäpä tunnetut urheilijat ja heidän saavutukset? Talvisodan tapahtumat ja niiden päivämäärät? Nykyurheilijat ja heidän saavutukset? Tuntematon sotilas toki pitäis tuttu olla, ku sitä on koulussa opetettu. Vai oliko se vasta lukiossa.. Mut enivei, nippelitieto on nippelitietoa, sen tietämättömyys ei ihmisestä tyhmää tee toisin kuin esim. tyhmä käytös, jota mainitun tarinan kertoja harrasti. "tyhmyyttä" on montaa lajia. Imo tosi tyhmää päteä käytännössä turhalla tiedolla ja sen perusteella muita itseä alemmiksi kokea.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Monesti arvioin ihmisten tyhmyyttä kysymällä tietääkö hän kuinka pitkä on Matti Nykäsen ennätyshyppy. Mielestäni ihminen on yksinkertaisesti tyhmä jos tätä ei tiedä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Monesti arvioin ihmisten tyhmyyttä kysymällä tietääkö hän kuinka pitkä on Matti Nykäsen ennätyshyppy. Mielestäni ihminen on yksinkertaisesti tyhmä jos tätä ei tiedä.
:D Ei mitää hajua itsellä, päälle kaks sataa varmaa jostai lentomäestä. Oon tyhmä :(
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Luulisi että on tähtitieteellisen epätodennäköistä että 5 syntyperäistä suomalaista putkeen ei tiedä kuka kirjoitti Suomen toiseksi tunnetuimman kirjan. Mutta kokemukseni perusteella arvioisin että 30-40% ei tiedä.
Tähän kohtaan on hyvä kertoa, että jäin itse miettimään Tuntemattoman kirjoittajaa. Tiesin sen kyllä Linnan teokseksi, mutta jotenkin vain alkoi ns. lyömään tyhjää. Näitä pimeitä hetkiä varmasti sattuu kaikille, tyyliin "mihin minä ne avaimet nyt jätinkään" tai "tuttu henkilö mutta nimi ei nyt muistu mieleen" :sori:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Missä menee raja? Nippelitietoa tuokin on, vaikkakin erittäin tunnettua.
Minusta tuo ei ole nippelitietoa vaan erittäin keskeistä perussivistystä.

Toisaalta ei ole mitään yksittäistä tietoa, jonka puute tekisi ihmisen tietämättömäksi. Eiköhän jokaiselle keskeiselle yksittäiselle tiedolle löydy joku tietämätön tai väärin muistaja, joka kuitenkin voidaan todeta yleisesti ottaen sivistyneeksi.

Kuitenkin aika suuri enemmistö aikuisista, jotka eivät suomalaisessa elinpiirissä tiedä Tuntemattoman Sotilaan kirjoittajaa, ovat muutenkin täysin kassalla. Kun selviää että ollaan tekemisissä moisen tietäjän kanssa, on suuri vaara että mahdolliset keskustelunaiheet rajoittuvat lähinnä salkkareihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Minusta tuo ei ole nippelitietoa vaan erittäin keskeistä perussivistystä.
Enemmän tuon lukeminen kuuluisi perussivistykseen. Ja sivistymättömyyskään ei ole tyhmyyttä.

Ja joo, korrelaatio voi olla olemassa.

Alkuperäiseen ehdottaisin, että ensi kerralla sanoo, että "sovitaanko, että luet sen, jos muistat väärin", jos tuo kerran on dealbreaker. Voi tuossakin päätyä sateeseen, mutta ehkä vähän eri tavalla ehdottomana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Imo tosi tyhmää päteä käytännössä turhalla tiedolla ja sen perusteella muita itseä alemmiksi kokea.
Monesti arvioin ihmisten tyhmyyttä kysymällä tietääkö hän kuinka pitkä on Matti Nykäsen ennätyshyppy. Mielestäni ihminen on yksinkertaisesti tyhmä jos tätä ei tiedä.
Tyhmä ihminen luulee että juuri se oma nippelitieto jostakin tietystä asiasta on nyt se maailman tärkein asia ja fiksuuden merkki.
Ymmärrän tämän pointin. Mielestäni tuo edellä esitetty esimerkki on kuitenkin jo aika paha.

Muistaakseni joitakin vuosia sitten Missä Suomi -finalisti ei tiennyt Suomen itsenäistymisvuotta ja veikkasi 1957. Olen sen verran sivistymätön etten muista kuka kilpailija oli, minä vuonna tämä tapahtui ja veikatun vuodenkin ravistin hihasta suunnilleen yhtä vääräksi kuin se oli.
Tekeekö sekää tyhmäksi, että on perillä asioista, joista mahd. lähipiirissä keskustellaan ja näin ollen osaa olla sosiaalinen ko. ryhmässä? Edelleen ollaan nippelitiedon äärellä.
Ei, eikä sivistymättömäksi. Kaikkea muuta - sehän on mahdollisesti hyvinkin fiksua tutustua lähipiirinsä kulttuuripääomaan niiltäkin osin kuin se ei paljon kiinnostele. Kaikki tietohan on lisää tietoa muun tiedon päälle.

Jos puheenaiheet "rajoittuvat salkkareihin", ei tällä kritisoida sitä että joku katsoo tiettyä saippuadraamaa vaan viitataan siihen, että sivistys saattaa olla aika ohut. Tämä jälkimmäinen on sosiaalinen rajoite tälle ihmiselle tai hänet tapaavalle, vaikka vuorovaikutustilanne tapahtuisi jossain Salatut Elämät -gaalassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Tähän kohtaan on hyvä kertoa, että jäin itse miettimään Tuntemattoman kirjoittajaa. Tiesin sen kyllä Linnan teokseksi, mutta jotenkin vain alkoi ns. lyömään tyhjää. Näitä pimeitä hetkiä varmasti sattuu kaikille, tyyliin "mihin minä ne avaimet nyt jätinkään" tai "tuttu henkilö mutta nimi ei nyt muistu mieleen" :sori:
Hetken kaiveltuaan ku antaa asian olla, nii sit se kohta putkahtaaki mieleen. Monesti esim. puolison kanssa käyny niin, että mietitty jotain juttua ja yhtäkkiä tyyliin kolmen päivän päästä iha randomisti vaikka autoa ajaessa, että "hei se oli se" ja toinen on heti messissä, että "nii oliki" vaikkei mitää konteksia asialle ko. hetkellä antais. Hassu on ihmismieli :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Kerroin tästä naiselle jonka kanssa tuolloin tuli treffailtua viikoittain. Hänen ilmeestään huomasin ettei hänkään tiedä vastausta. Hän ei myöskään nauranut niiden muiden tyhmyydelle. Kun sanoin että "sano se tai lähden kotiin" niin hän sanoi "kyllä minä sen tiedän, mutta en uskalla sanoa kun jos meneekin väärin". Lähdin kylmään sateiseen syysiltaan kävelemään 12 kilometrin matkaa kotiini. Ensimmäinen auto joka meni ohitseni oli Pohjoismaiden pisin limusiini. Tiesin sen koska olin vuotta aiemmin ollut saman naisen kanssa sen kyydissä, kun joku jäbä oli tullut juttelemaan naiselle sillä aikaa kun olin vessassa. Tuo on käynyt aina kun olen jonkun naisen kanssa baarissa. Korpit heti iskeneet kiinni.
No huh huh mitä settiä. Jos joku treffikumppani ois joskus heittänyt tommosen "vastaa tai lähden kotiin", niin oisin vastannut ja ilmottanut et tää oli tässä. Voimia sun nykyiselle puolisolle.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 428
Kun sanoin että "sano se tai lähden kotiin" niin hän sanoi "kyllä minä sen tiedän, mutta en uskalla sanoa kun jos meneekin väärin". Lähdin kylmään sateiseen syysiltaan kävelemään 12 kilometrin matkaa kotiini.
Ei pahalla vaan yleisesti älykkyyden olemusta pohtien: Jos oman älyllisen ylivertaisuuskuvitelman vuoksi valitsee naisen lämpimän sylin sijaan mieluummin 12 kilometriä kärsimysmarssia sateessa ja pimeässä, niin ollaan aika kaukana älykkyyden ilmentymisestä evolutiiviselta kannalta tarkasteltuna. Ja oikeastaan muuta kantaa eli käytännön sovellustahan älykkyydellä ei oikein edes ole kuin parantaa ihmisen eloonjäämis- ja suvunjatkomahdollisuuksia.

Tuossa mentiin täysillä päinvastaiseen suuntaan ja aika monella olisi voinut käydä mielessä siinä 10 kilsan kohdilla ihan vääränlaisen märkyyden keskellä tarpoessa sanonta: "Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis".
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 208
Toihan on muutenkin ainakin melkein sarjassamme kysymyksiä, joita ihmiset nostaa esille, kun leikillään pohditaan miten paljon kisaajana Haluatko miljonääriksi? -ohjelmassa niiden ekojen kysymysten mokaaminen jännittäisi. Joko siitä syystä, ettei vaan oikeesti tiedä, tai sitten siinä on ekana tai tokana kysymyksenä joku suhteellisen ilmiselvä juttu, mutta siinä tilanteessa menee jäihin ja vastaa väärin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Toihan on muutenkin ainakin melkein sarjassamme kysymyksiä, joita ihmiset nostaa esille, kun leikillään pohditaan miten paljon kisaajana Haluatko miljonääriksi? -ohjelmassa niiden ekojen kysymysten mokaaminen jännittäisi. Joko siitä syystä, ettei vaan oikeesti tiedä, tai sitten siinä on ekana tai tokana kysymyksenä joku suhteellisen ilmiselvä juttu, mutta siinä tilanteessa menee jäihin ja vastaa väärin.
Jännitys on yksi ilmiö, mutta on siinä showssa nähty muutakin tosi vahvaa suorittamista. Kysymysten vaikeustaso ja sen sovittaminen eri kierroksille on aika mysteeri. Voi olla melko vaativaakin historiaa ja hyvin spesifiä kulttuuritietoa heti parin ekan pellekysymyksen jälkeen, ja toisaalta puolivälin tienoilla sellaista 7½-tason peruskoulun oppimäärää.

Tuoreella kaudella on melkoista sivistyksen ja päättelykyvyn riemuvoittoa kun yksi kilpailija tovin pyöriteltyään vastaa, että kaupunki Nevan suistossa Suomenlahden pohjukassa on varmaankin Maarianhamina. Muut väärät vaihtoehdot ovat Oulu ja Tukholma, eli ei voi varsinaisesti sanoa etteikö olisi yritetty auttaa.

Mutta ei se vielä mitään. Viisikymppinen sairaanhoitaja ei ole ihan varma, ovatko vasara, alasin ja jalustin peukalossa, korvassa, kantapäässä vai nilkassa. Käyttää 50:50 ennen kuin sentään arvaa oikein. Miten ihmeessä uskallan enää koskaan mennä mihinkään hoitoon?
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
304
Toki viesteissäni on muunneltua ja kärjistettyä totuutta. Tässä tarinassa mm. se että olisi satanut vettä. Oikeasti tihuutti ensilunta (oli varmaankin marraskuun loppu) joka suli heti takkiini osuttuaan. Ja seisoskelin ja istuskelin bussipysäkillä ehkä vartin kunnes palasin naisen luokse lämpimien lihapatojen ja kuuman iltakahvin tykö. Ei kai se värikynän käyttö tyhmäksi tee...

Myöskin se mitä tarkalleen sanoin... Liioittelin sitäkin. Oikeasti en uhkaillut millään, sanoin vaan että kyllä sinä sen tiedät. Sit se meni jankkaukseksi että en tiedä, tiedätpäs, niin tiedänkin mut en sano, no sano vaan, en sano, mikset sano, blaablaa. Jossain vaiheessa (alle minuutissa) kyllästyin viettämään iltaa siten joten poistuin ulos kävelemään. Olen siis vielä pahempi kuin ne jotka kiristää tai uhkailee - minä vaan toimin sitten kun pinnani sietokyky ylittyy. Kiristämisen ja uhkailun näen henkisenä väkivaltana. Toisaalta joskus ne sentään ovat "toivottavia varoitusmerkkejä" kulman takana olevasta eskaloitumisesta.

Minusta kyseessä on kaikkea muuta kuin nippelitieto. Samaa sarjaa Suomen pääkaupungin kanssa. Se että itse tiedän esim. tuonkin ei ole tiedoillani brassailua. Brassailua olisi se että Haluatko miljonääriksi -ohjelman uusimmalla tuotantokaudella on ollut ehkä 6-7 kysymystä joiden vastausta en olisi tiennyt ilman vastausvaihtoehtoja tai oljenkorsia. Esim. Pentti Linnosvuo on minusta melko yleinen tietovisakysymys. Mutta en tiedä onko faktojen kertominen brassailua. Tai tällaisessa yhteydessä jossa se ei johda tai voisi johtaa mihinkään, esim. uusiin kaverisuhteisiin tai treffiseuraan - yleensä brassailulla on joku päämäärä, tehdä vaikutus, jotta sitten.. Mikä sisäisesti motivoitunut päämäärä voi olla anonyymille keskustelupalstalle laitettavalla viestillä? Kuka vaan voi brassailla tänne mitä vaan, eikä niitä brassailuja kukaan voi tai halua tarkistaa.

Ei täällä ole erikseen ketjuja pölvästit ihmiset, imbesillit ihmiset, puupäät ihmiset, älyllisesti kehitysvammaisen tasolla olevat ihmiset, sivistymättömät ihmiset, hölmöläiset, idiootit, daijut, typerät, jne. Joten ajattelin että kertomukseni sopisi tähän ketjuun, vaikka ei varsinaisesti "oikeaa virallista" tyhmyyttä eli alhaista älykkyystasoa käsittelekään.

Huom: minä en halunnut lisääntyä naisen kanssa jonka itsevarmuus on sitä tasoa ettei uskalla sanoa Tuntemattoman sotilaan kirjoittajaa. Itsevarmuus ja älykkyys ovat seksikkäitä ominaisuuksia naisessa, ja hyviä ominaisuuksia myös vaimomatskulle ja lisääntymiskumppanille. Jos ne puuttuvat niin sitten juon naisen kanssa kahvia ja katson telkkaria, mut isommat asiat sivuutan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Toki viesteissäni on muunneltua ja kärjistettyä totuutta. Tässä tarinassa mm. se että olisi satanut vettä. Oikeasti tihuutti ensilunta (oli varmaankin marraskuun loppu) joka suli heti takkiini osuttuaan. Ja seisoskelin ja istuskelin bussipysäkillä ehkä vartin kunnes palasin naisen luokse lämpimien lihapatojen ja kuuman iltakahvin tykö. Ei kai se värikynän käyttö tyhmäksi tee...

Myöskin se mitä tarkalleen sanoin... Liioittelin sitäkin. Oikeasti en uhkaillut millään, sanoin vaan että kyllä sinä sen tiedät. Sit se meni jankkaukseksi että en tiedä, tiedätpäs, niin tiedänkin mut en sano, no sano vaan, en sano, mikset sano, blaablaa. Jossain vaiheessa (alle minuutissa) kyllästyin viettämään iltaa siten joten poistuin ulos kävelemään. Olen siis vielä pahempi kuin ne jotka kiristää tai uhkailee - minä vaan toimin sitten kun pinnani sietokyky ylittyy. Kiristämisen ja uhkailun näen henkisenä väkivaltana. Toisaalta joskus ne sentään ovat "toivottavia varoitusmerkkejä" kulman takana olevasta eskaloitumisesta.

Minusta kyseessä on kaikkea muuta kuin nippelitieto. Samaa sarjaa Suomen pääkaupungin kanssa. Se että itse tiedän esim. tuonkin ei ole tiedoillani brassailua. Brassailua olisi se että Haluatko miljonääriksi -ohjelman uusimmalla tuotantokaudella on ollut ehkä 6-7 kysymystä joiden vastausta en olisi tiennyt ilman vastausvaihtoehtoja tai oljenkorsia. Esim. Pentti Linnosvuo on minusta melko yleinen tietovisakysymys. Mutta en tiedä onko faktojen kertominen brassailua. Tai tällaisessa yhteydessä jossa se ei johda tai voisi johtaa mihinkään, esim. uusiin kaverisuhteisiin tai treffiseuraan - yleensä brassailulla on joku päämäärä, tehdä vaikutus, jotta sitten.. Mikä sisäisesti motivoitunut päämäärä voi olla anonyymille keskustelupalstalle laitettavalla viestillä? Kuka vaan voi brassailla tänne mitä vaan, eikä niitä brassailuja kukaan voi tai halua tarkistaa.

Ei täällä ole erikseen ketjuja pölvästit ihmiset, imbesillit ihmiset, puupäät ihmiset, älyllisesti kehitysvammaisen tasolla olevat ihmiset, sivistymättömät ihmiset, hölmöläiset, idiootit, daijut, typerät, jne. Joten ajattelin että kertomukseni sopisi tähän ketjuun, vaikka ei varsinaisesti "oikeaa virallista" tyhmyyttä eli alhaista älykkyystasoa käsittelekään.

Huom: minä en halunnut lisääntyä naisen kanssa jonka itsevarmuus on sitä tasoa ettei uskalla sanoa Tuntemattoman sotilaan kirjoittajaa. Itsevarmuus ja älykkyys ovat seksikkäitä ominaisuuksia naisessa, ja hyviä ominaisuuksia myös vaimomatskulle ja lisääntymiskumppanille. Jos ne puuttuvat niin sitten juon naisen kanssa kahvia ja katson telkkaria, mut isommat asiat sivuutan.
:tup: Oisit nyt vaa jättänyt siihe ekaan viestiin. Tämä vain varmensi käsitystä tarinan kertojasta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
696
Täällä haisee kyllä nyt niin vahva trolli, että lienee parempi pysyä pois keskustelusta.

Jottei mene täysin offtopic, niin täytyy hiukan ihmetellä koko ketjua. "Tyhmän" ihmisen leiman tuntuu saavan nykyään todella helposti ja tyhmyyden määritelmä määräytyy usein sen esittäjän mukaan. Kertolaskujen osaamattomuus on tyhmyyttä, verojen ymmärtämättömyys on tyhmyyttä, sisäelinten tuntemattomuus on tyhmyyttä, kieliopillisesti virheellisen tekstin tuottaminen on tyhmyyttä ja laadullisten tilastomenetelmien ymmärtämättömyys on tyhmyyttä. Lista voisi jatkua loputtomiin. Ihmisen älykkyys voi olla niin valtava omalla mielenkiinnon kentällään, mutta toisessa taas hyvin heikko. Yksi taas tietää kaikesta jotain, mutta ei mistään paljoa. Joku taas on sosiaalisesti jumalattoman lahjakas ja toinen kuvataiteellisesti. Sitten on vielä joku joka ratkoo ongelman ku ongelman ilman mitään tieteellistä tutkimusta. Tyhmiä kaikki silti jonkun mittarin perusteella.

Kun tätä tyhmyyden leimaa jaellaan nykyään jo ala-asteella oleville lapsille niin ei voi kun harmitella. Helppo lähteä rakentamaan elämää ku sut lytätään yhden asian perusteella tyhmäksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Ainut mikä on tyhmää on, on maksaa liikaa. Siksi minä olen tyhmä.
Ei sekää ole aina tyhmää. Joskus voi joutua maksaan "liikaa". Esim.. öö vaikkapa keräilykohteet. Joitain harrastuksia ulkopuoliset voi toki aatella tyhmäksi. Päästään taas siihen subjektiviisuuteen.

e: mut olis kiva, jos palattais ketjuun ja jätettäis filosofiointi tyhmyydestä johonki toiseen ketjuun. Ketjua taaksepäin selaamalla pääsee kärryille mistä ketjussa on kyse.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
Ei sekää ole aina tyhmää. Joskus voi joutua maksaan "liikaa". Esim.. öö vaikkapa keräilykohteet. Joitain harrastuksia ulkopuoliset voi toki aatella tyhmäksi. Päästään taas siihen subjektiviisuuteen.

e: mut olis kiva, jos palattais ketjuun ja jätettäis filosofiointi tyhmyydestä johonki toiseen ketjuun. Ketjua taaksepäin selaamalla pääsee kärryille mistä ketjussa on kyse.
Tämän foorumin luonteeseen kuuluu aiheesta kuin aiheesta besserwisseröinti ja kohta tähänkin lankaan meitä tyhmimpiä opastamaan saapuu joku K:lla alkava tuhansien virheiden korjaaja ;-)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
"Tyhmän" ihmisen leiman tuntuu saavan nykyään todella helposti ja tyhmyyden määritelmä määräytyy usein sen esittäjän mukaan. Kertolaskujen osaamattomuus on tyhmyyttä, verojen ymmärtämättömyys on tyhmyyttä, sisäelinten tuntemattomuus on tyhmyyttä, kieliopillisesti virheellisen tekstin tuottaminen on tyhmyyttä ja laadullisten tilastomenetelmien ymmärtämättömyys on tyhmyyttä. Lista voisi jatkua loputtomiin.
Niin todentuntuista retoriikkaa, että kuulostaa melkein todelta. Tällainen äärirelativistinen ote kuitenkin johtaa helposti sellaiseen ajatukseen, ettei ketään saa sanoa tyhmäksi, mikään ei ole tyhmyyttä ja hei eihän tyhmyyttä tai älykkyyttää oo oikeestaan ees olemassa, kaikki o jossai hyvii niiq. Lopulta tunnelma on kuin siinä halvassa viihdeohjelmassa, jossa artistit pöydän ääressä taputtavat toisiaan selkään.

Saatan olla jonkun mielestä elitisti tai jonkun mielestä juntti koska en muista Matti Nykäsen ennätystuloksia. Siitä huolimatta olen aika vankasti sitä mieltä, että aika suuren osan aikuisista ihmisistä pitäisi tietää mainitut kolme luuta korvaan liittyviksi, tai muuten meillä menee todella huonosti. Jollakin tasolla tiedon puute on usein tyhmyyden seurausta ja vähintäänkin korreloi sen kanssa. Ymmärrän ihan täysin, että joku ei osaa varmasti sanoa heti, kuka kirjoitti Tuntemattoman Sotilaan, tai on unohtanut jonkun henkilön nimen. Se kuulostaa uskomattomalta, että viisi suomalaista peräkkäin arpoo, kuka se voisi olla eikä tunnista selkeitä vääriä vastauksia. Tai eihän se edes kuulosta kirjaimellisesti uskomattomalta ja näin voinee joissakin piireissä sattua vaikka täällä kerrottu tarina olisikin ollut keksitty.
Kun tätä tyhmyyden leimaa jaellaan nykyään jo ala-asteella oleville lapsille niin ei voi kun harmitella. Helppo lähteä rakentamaan elämää ku sut lytätään yhden asian perusteella tyhmäksi.
Tähän en usko. Olen varsin vahvasti siinä käsityksessä, että ihmisiä on ennen leimattu paljon ärhäkämmin tyhmiksi kuin nykyään. Tällä on myös ollut selkeämpi vaikutus uravalintojen rajautumiseen, kun päätös esimerkiksi oppikoulusta on pitänyt tehdä jo varhaisemmassa vaiheessa. Lasten leimaaminen tyhmiksi(erotuksena heidän kykyjensä realistiseen arviointiin) on ikävää ja erityisen kurjaa silloin kun arvio on täysin väärä.

Nykymaailman suhde tyhmyyteen on kuitenkin minusta enemmän ongelmallinen siksi, että monella elämän osa-alueella tyhmyyttä suorastaan ihaillaan ja älykkyyttä pidetään jopa hieman nolona. Älykkyys tai laaja sivistys on jotenkin olevinaan vanhanaikaista kuten kaunis käytöskin. Nykyään on tärkeämpiä asioita, kuten kehittyneen tietotekniikan ja tietoverkkojen vallankumouksen luomat mahdollisuudet kuvata persettään heti julkaistavaksi missä ja milloin tahansa.

e: mut olis kiva, jos palattais ketjuun ja jätettäis filosofiointi tyhmyydestä johonki toiseen ketjuun. Ketjua taaksepäin selaamalla pääsee kärryille mistä ketjussa on kyse.
Minusta tyhmyys yleisesti, tyhmyyden ulkoiset merkit ja vaikkapa sitten filosofointi tyhmyydestä liittyy tyhmiin ihmisiin siinä missä esimerkkitarinat tyhmien yksilöiden tekemisistä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Minusta tyhmyys yleisesti, tyhmyyden ulkoiset merkit ja vaikkapa sitten filosofointi tyhmyysta liittyy tyhmiin ihmisiin siinä missä esimerkkitarinat tyhmien yksilöiden tekemisistä.
Kts. ketjun eka viesti, nii pääset ketjusta kärryille :) Jos haluat filosofioida, nii uutta ketjua. Olkootkin otsikko tässä mitä on, nii ei sen alle iha kaikki mene.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Kts. ketjun eka viesti, nii pääset ketjusta kärryille :) Jos haluat filosofioida, nii uutta ketjua. Olkootkin otsikko tässä mitä on, nii ei sen alle iha kaikki mene.
Toisaalta tässä on käyty 190 sivua tyhmyyttä ja tyhmiä läpi erilaisista näkökulmista, usein ajankohtaisista tapauksista uudelleen liikkeelle ponnahtaen. Enimmäkseen siinä tuskin on ollut kaikilla kirkkaana mielessä, että yksi käyttäjä on 2017 keksinyt avata ketjun juuri siksi, että Darwin Awards -ketjussa puhuttiin muistakin tyhmistä jutuista kuin asianosaisen geenipoolista karsimiseen johtaneista. Vastaava ketju tasan samalla otsikolla olisi voinut syntyä muustakin ideasta. Nythän toista ketjua tyhmyyden aihepiiristä ei voi avata, tai voi mutta se menisi heti lukkoon ja saatesanoina olisi linkki tähän ketjuun.


No aivan sama. Jauha sit mitä tahdot.
Voit huokaista helpotuksesta, koska tällä erää minulla ei ole aiheeseen lisättävää. ;)

Katsotaan sitten taas seuraavaa tänne ilmestyvää anekdoottia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Toisaalta tässä on käyty 190 sivua tyhmyyttä ja tyhmiä läpi erilaisista näkökulmista, usein ajankohtaisista tapauksista uudelleen liikkeelle ponnahtaen. Enimmäkseen siinä tuskin on ollut kaikilla kirkkaana mielessä, että yksi käyttäjä on 2017 keksinyt avata ketjun juuri siksi, että Darwin Awards -ketjussa puhuttiin muistakin tyhmistä jutuista kuin asianosaisen geenipoolista karsimiseen johtaneista. Vastaava ketju tasan samalla otsikolla olisi voinut syntyä muustakin ideasta. Nythän toista ketjua tyhmyyden aihepiiristä ei voi avata, tai voi mutta se menisi heti lukkoon ja saatesanoina olisi linkki tähän ketjuun.
No aivan sama. Jauha sit mitä tahdot.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Niin todentuntuista retoriikkaa, että kuulostaa melkein todelta. Tällainen äärirelativistinen ote kuitenkin johtaa helposti sellaiseen ajatukseen, ettei ketään saa sanoa tyhmäksi, mikään ei ole tyhmyyttä ja hei eihän tyhmyyttä tai älykkyyttää oo oikeestaan ees olemassa, kaikki o jossai hyvii niiq. Lopulta tunnelma on kuin siinä halvassa viihdeohjelmassa, jossa artistit pöydän ääressä taputtavat toisiaan selkään.

Saatan olla jonkun mielestä elitisti tai jonkun mielestä juntti koska en muista Matti Nykäsen ennätystuloksia. Siitä huolimatta olen aika vankasti sitä mieltä, että aika suuren osan aikuisista ihmisistä pitäisi tietää mainitut kolme luuta korvaan liittyviksi, tai muuten meillä menee todella huonosti. Jollakin tasolla tiedon puute on usein tyhmyyden seurausta ja vähintäänkin korreloi sen kanssa. Ymmärrän ihan täysin, että joku ei osaa varmasti sanoa heti, kuka kirjoitti Tuntemattoman Sotilaan, tai on unohtanut jonkun henkilön nimen. Se kuulostaa uskomattomalta, että viisi suomalaista peräkkäin arpoo, kuka se voisi olla eikä tunnista selkeitä vääriä vastauksia. Tai eihän se edes kuulosta kirjaimellisesti uskomattomalta ja näin voinee joissakin piireissä sattua vaikka täällä kerrottu tarina olisikin ollut keksitty.

Tähän en usko. Olen varsin vahvasti siinä käsityksessä, että ihmisiä on ennen leimattu paljon ärhäkämmin tyhmiksi kuin nykyään. Tällä on myös ollut selkeämpi vaikutus uravalintojen rajautumiseen, kun päätös esimerkiksi oppikoulusta on pitänyt tehdä jo varhaisemmassa vaiheessa. Lasten leimaaminen tyhmiksi(erotuksena heidän kykyjensä realistiseen arviointiin) on ikävää ja erityisen kurjaa silloin kun arvio on täysin väärä.

Nykymaailman suhde tyhmyyteen on kuitenkin minusta enemmän ongelmallinen siksi, että monella elämän osa-alueella tyhmyyttä suorastaan ihaillaan ja älykkyyttä pidetään jopa hieman nolona. Älykkyys tai laaja sivistys on jotenkin olevinaan vanhanaikaista kuten kaunis käytöskin. Nykyään on tärkeämpiä asioita, kuten kehittyneen tietotekniikan ja tietoverkkojen vallankumouksen luomat mahdollisuudet kuvata persettään heti julkaistavaksi missä ja milloin tahansa.


Minusta tyhmyys yleisesti, tyhmyyden ulkoiset merkit ja vaikkapa sitten filosofointi tyhmyydestä liittyy tyhmiin ihmisiin siinä missä esimerkkitarinat tyhmien yksilöiden tekemisistä.
Kuten kirjoitat, sivistymättömyys tyhmyyden yhtenä ilmenemismuotona ei niinkään liity siihen sattuuko tietämään juuri jotain tiettyä asiaa, tai jopa aihepiiriä.

Mutta ihmiset yleensä tuppaavat olemaan uteliaita olentoja, joka on siunattu järjellä*, korvilla ja silmillä. Monet ymmärtävät ainakin välttävästi yhtä kieltä, ja jotkut osaavat jopa lukea.

Kun täällä pyörii ja hyörii ja ihmettelee luomakuntaa, ainakin itselle tarttuu vähän kaikenlaista tietoa ja tietämystä takaraivoon. Kun vastaan sitten tulee ihminen, jonka yleistiedossa on useampikin aukko usealta osa-alueelta sellaisesta tiedosta, johon törmää niin usein että on vaikea uskoa ettei kyseinenkin luomus olisi siihen joskus törmännyt, se panee epäilemään joko henkilön kykyä nähdä, kuulla, ymmärtää tai muistaa. Tai halua toteuttaa näitä, minulle aika passiivisia toimintoja.

Ja kun simppelit, pintapuoliset tiedot näyttävät olevan puutteellisia, se pistää tietenkin miettimään että mitä muita, yllättäviä puutteita tiedoissa mahtaa olla.

*(lähde?)
 
Viimeksi muokattu:

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
monella elämän osa-alueella tyhmyyttä suorastaan ihaillaan ja älykkyyttä pidetään jopa hieman nolona. Älykkyys tai laaja sivistys on jotenkin olevinaan vanhanaikaista kuten kaunis käytöskin.
Mihin tarkalleen ottaen viittaat tällä? Eli millä elämän osa-alueilla tätä siis tapahtuu ja missä yhteyksissä?
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Mihin tarkalleen ottaen viittaat tällä? Eli millä elämän osa-alueilla tätä siis tapahtuu ja missä yhteyksissä?
Onhan esimerkiksi nuorison keskuudessa tiettyjen viiteryhmien keskuudessa ihailtu vähä-älyiseen mölyämiseen perustuvaa idiotismia kautta aikojen. Tai jossain Esson baarissa piereskelevät aikuiset elämänkoululaiset kertomassa, miten ne yliopiston maisterit eivät ymmärrä mistään mitään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onhan esimerkiksi nuorison keskuudessa tiettyjen viiteryhmien keskuudessa ihailtu vähä-älyiseen mölyämiseen perustuvaa idiotismia kautta aikojen. Tai jossain Esson baarissa piereskelevät aikuiset elämänkoululaiset kertomassa, miten ne yliopiston maisterit eivät ymmärrä mistään mitään.
Tätä on havaittavissa täällä foorumillakin. Tietty porukka mölisee kaikenlaisia epäselviä oneliner-nollapostauksia ja tykkäilee toistensa viesteistä, joissa lähinnä vittuillaan varoitusrajaa hipoen muille foorumin käyttäjille ihan vaan jonkun alkukantaisen tunnereaktion vuoksi välittämättä keskustelun topicista ja kommentoitavan viestin sisällöstä. Se on nimenomaan juuri tuota "vähä-älyiseen mölyämiseen perustuvaa idiotismia".

"Kattokaa, tää yksi tyyppi vastasi tähänkin! En tykkää tästä nimimerkistä, ettehän tekään! Hähää, höhöö, öyh öyh!"
 
Viimeksi muokattu:

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Onhan esimerkiksi nuorison keskuudessa tiettyjen viiteryhmien keskuudessa ihailtu vähä-älyiseen mölyämiseen perustuvaa idiotismia kautta aikojen. Tai jossain Esson baarissa piereskelevät aikuiset elämänkoululaiset kertomassa, miten ne yliopiston maisterit eivät ymmärrä mistään mitään.
Jos nyt olisikin, niin puhe oli "nykymaailman suhteesta tyhmyyteen", joten ei varmaan erityisesti tarkoitettu kautta aikojen. Myöskin kuulostaa kyseenalaiselta, että se olisi erityisen ongelmallista, että nuorilla ja lapsilla on kehittymisen tarvetta, mikäli sitä kehittymistä (iän puolesta) aikuisuuteen siirtyessä tapahtuu. En myöskään ole notkunut Esson baareissa, mutta jotenkin epäilen, että sielläkään erityisesti tyhmyyttä ihailtaisi.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Tuo ei suoranaisesti liity älykkyyteen tai tyhmyyteen. Tyhmäkin voi kouluttautua ja toisaalta älykästä ei välttämättä opiskelu kiinnosta.
Kommenttini ei liittynyt koulutustasoon, vaan siihen että ei nähdä yhtään mitään sen oman lokeronsa ulkopuolella ja siiloudutaan esimerkin tapauksessa todellisuuteen, missä korkeakouluista valmistuu pelkkiä tyhjäntoimittajia ja vaikkapa teknillisen fysiikan ongelmat olisi ratkaistavissa käytännön maamiehen maalaisjärjellä.

Yhtä lailla esimerkkinä voisi olla vuodesta 2004 epätieteitä yliopiston huhaalinjalla "opiskellut", yleistä maleksintaa elämäntapanaan toteuttava ääriaate-tyhjäntoimittaja, jonka mielestä yhteiskunta infrastruktuureineen voisi pyöriä vapaaehtoistyön, erilaisten työpajojen ja järjestötoiminnan avulla.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750

Tää kuulunee tänne. Tyypit liimaa itsensä lattiaan kiinni ja sitten itkee, ettei ruokapalvelu toimi, valotkin sammutettiin ja lattiakin oli kylmä. Vartijan häiriköinti toki asia erikseen. Siitä voi vähän vinkuakin.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Jos nyt olisikin, niin puhe oli "nykymaailman suhteesta tyhmyyteen", joten ei varmaan erityisesti tarkoitettu kautta aikojen. Myöskin kuulostaa kyseenalaiselta, että se olisi erityisen ongelmallista, että nuorilla ja lapsilla on kehittymisen tarvetta, mikäli sitä kehittymistä (iän puolesta) aikuisuuteen siirtyessä tapahtuu. En myöskään ole notkunut Esson baareissa, mutta jotenkin epäilen, että sielläkään erityisesti tyhmyyttä ihailtaisi.
Lähtökohtaisesti pidän yleisen öykkäröinnin ihailua tai vaikkapa kirjasivistyksen pilkkaamista tyhmyyden ihailuna. Lienee tosin henkilöstä riippuvaa mitä pitää tyhmyytenä. Semanttinen metakeskustelu subjektiivisesta näkökulmasta ei liene tässä kohdin hedelmällistä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Lähtökohtaisesti pidän yleisen öykkäröinnin ihailua tai vaikkapa kirjasivistyksen pilkkaamista tyhmyyden ihailuna.
Mikä ettei. Sitä lähinnä tarkoitin, että epäilyttää, onko noita Esson baarissa kirjasivistyksiä pilkkaavia elämänkoululaisia ongelmallisuuteen asti.

Semanttinen metakeskustelu subjektiivisesta näkökulmasta ei liene tässä kohdin hedelmällistä.
Jep. Itseä kiinnostava kysymys tässä oli se, että millä "monella elämän osa-alueella tyhmyyttä suorastaan ihaillaan ja älykkyyttä pidetään jopa hieman nolona (siinä määrin, että siitä johtuen nykymaailman suhde tyhmyyteen on ongelmallinen)"?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772

Tää kuulunee tänne. Tyypit liimaa itsensä lattiaan kiinni ja sitten itkee, ettei ruokapalvelu toimi, valotkin sammutettiin ja lattiakin oli kylmä. Vartijan häiriköinti toki asia erikseen. Siitä voi vähän vinkuakin.
En ihan äkkiä muista milloin viimeksi on joku uutinen oikeasti huvittanut mua noin paljon. Oli lähellä ettei lentäny kahvit näytölle. :srofl:
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 000
Tuo autokeissi oli kyllä päivän piristys :lol: Uskomatonta perseilyä ja aivan uskomattoman tyydyttävä vahingonilo kun jäivät sitten vinkumaan kun ei tuoda ruokaa ja lattiakin on kylmä. Ai ettien että tää oli hyvä! Olisipa saanut olla paikalla osoittamassa sormella ja nauramassa. Ois tuonut jo elinvuosia lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Tuo autokeissi oli kyllä päivän piristys :lol: Uskomatonta perseilyä ja aivan uskomattoman tyydyttävä vahingonilo kun jäivät sitten vinkumaan kun ei tuoda ruokaa ja lattiakin on kylmä. Ai ettien että tää oli hyvä! Olisipa saanut olla paikalla osoittamassa sormella ja nauramassa. Ois tuonut jo elinvuosia lisää.
Heh, kieltämättä nyt osoitti kyllä suurta tyhmyyttä kun ei tajunnut pakata omia eväitä matkaan :D Tuo oli kyllä ihan loistava veto museon henkilökunnalta, samaa temppua voisi käyttää useamminkin noihin aktivisteihin niin oppisivat olemaan.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
772
ensireaktio:
tuo aktivismi jossa rikotaan/ estetään/vaikutetaan toisen omaisuutta aktivismin varjolla. On tosi ikävä ilmiö.
Voi olla helpostikin mieltä että otsikon mukaista toimintaa. Tapahtuneeseen kun järjellä suhtauduttiin reagoimatta ollenkaan. Eikä anneta uutisarvoa. Asiasta ei kannata nostaa edes sitä uutista jälkeenkään, joka oli toisen tavoite eli huomio oletan.

pohdintaa:
Pistää miettimään suurempi asia mikä nostaa päätään mikä on mahdollista käydä toiselle puolelle . Artikkelissakin mainitaan tapahtuneen asioita, jotka vaikutti tapahtuvan kun yllätten pitkittynyt tapaus.
Suomessa todennäköisesti heitteille jätöstä voi saada suuremmat vaikeudet, kun asiaan kuuluvat aktivistit saavat tempauksestaan.
Tuossa mahdollisesti esim alaikäinen laittaa itsensä ongelmaan, johon olettaa saavansa avun aikanaan. Mutta apua ei saakkaan. Syntyykö siinä samassa tilassa olleelle aikuiselle vastuu?/ kyseisen tilan omistajalle heitteille jättö? Ikävää kun asiaa selvitellään jälkeenpäin ja se jonka päähänpistos siinä hetkessä toimien moraalisesti itsestään oikein oli ingnoorata asia. Voi löytää itsensä kysymyksistä. Tiesitko että joukossa oli alaikäinen? Miksi et ilmoittanut? tiedätkö mitä heitteille jättö tarkoittaa.? sitten mietitään oltiinko bona fide vai vahingon ilosta toimien vahigoittaen toisen terveyttä.

#asiallista keskustelua aiheesta
#Jos pysyt hyväksymään muiden ihmisten mielipiteet, olivatpa ne sitten kuinka hulluja tahansa, pääset lähemmäksi hyvää henkistä kypsyyttä. Muista, että kukaan ei ole velvollinen olemaan samaa mieltä kanssasi, vaikka olisitkin oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Suomessa todennäköisesti heitteille jätöstä voi saada suuremmat vaikeudet, kun asiaan kuuluvat aktivistit saavat tempauksestaan.
Tästä tuli mieleen tuo aiemmin postattu automuseo juttu, jossa museo oli järjestänyt jonkun seuraamaan miten siellä menee. Se tosin oli mielenosoittajia nimenomaan ärsyttänyt. Apuakin oli paikalle kutsuttu kun jollain oli alkanut tulla terveysongelmia.


Edit
Myymalävaras vertaus, varas syyttää kauppiasta, ihan sama mitä se kauppias tekee tai on tekemättä, mutta väärin jokatapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Mikä ettei. Sitä lähinnä tarkoitin, että epäilyttää, onko noita Esson baarissa kirjasivistyksiä pilkkaavia elämänkoululaisia ongelmallisuuteen asti.
Kyllähän näihin vieläkin välillä törmää, mutta aika subjektiivista se on onko asia ongelma. Onhan se tietty ikävä, jos nämä tartuttavat näkemyksiään esim. lapsiinsa. Ja riippuuhan se sosiaalisesta piiristäkin paljonko tälläisiä näkemyksiä lähipiirissä riittää.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Kyllähän näihin vieläkin välillä törmää, mutta aika subjektiivista se on onko asia ongelma. Onhan se tietty ikävä, jos nämä tartuttavat näkemyksiään esim. lapsiinsa. Ja riippuuhan se sosiaalisesta piiristäkin paljonko tälläisiä näkemyksiä lähipiirissä riittää.
Niin, ja varmaan subjektiivista, voiko sanoa, että nykymaailman suhtautuminen on jonkinlainen, jos tarkoitetaan, että varmasti on jossain olemassa ihminen tai jopa ihmisiä, jotka suhtautuvat jotenkin. Siksi kiinnosti, mihin väitteen esittäjä väitteellään viittasi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Toisaalta tässä on käyty 190 sivua tyhmyyttä ja tyhmiä läpi erilaisista näkökulmista, usein ajankohtaisista tapauksista uudelleen liikkeelle ponnahtaen. Enimmäkseen siinä tuskin on ollut kaikilla kirkkaana mielessä, että yksi käyttäjä on 2017 keksinyt avata ketjun juuri siksi, että Darwin Awards -ketjussa puhuttiin muistakin tyhmistä jutuista kuin asianosaisen geenipoolista karsimiseen johtaneista. Vastaava ketju tasan samalla otsikolla olisi voinut syntyä muustakin ideasta. Nythän toista ketjua tyhmyyden aihepiiristä ei voi avata, tai voi mutta se menisi heti lukkoon ja saatesanoina olisi linkki tähän ketjuun.



Voit huokaista helpotuksesta, koska tällä erää minulla ei ole aiheeseen lisättävää. ;)

Katsotaan sitten taas seuraavaa tänne ilmestyvää anekdoottia.
Rauhoituttuani voin myöntää, että on sulla kyllä pointti tossa. Itse vain olen ajatellut tän ketjun enemmän sellaiseksi, jossa äimistellään ihmisten tyhmyyttä maapallolla jakaen juttuja tapauksista, jossa tyhmyys on pääosassa. Ei siis olisi kyse keskustelusta tyhmyydestä itsessään, vaikka välillä sitäki tietty väkisin sivuaa "rajatapauksissa". Jos haluaa ketjun tyhmyydestä itsessään avata, nii ehdottaisin otsikoksi "tyhmyys" tai "tyhmyys (filosofia)".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
ensireaktio:
tuo aktivismi jossa rikotaan/ estetään/vaikutetaan toisen omaisuutta aktivismin varjolla. On tosi ikävä ilmiö.
Voi olla helpostikin mieltä että otsikon mukaista toimintaa. Tapahtuneeseen kun järjellä suhtauduttiin reagoimatta ollenkaan. Eikä anneta uutisarvoa. Asiasta ei kannata nostaa edes sitä uutista jälkeenkään, joka oli toisen tavoite eli huomio oletan.

pohdintaa:
Pistää miettimään suurempi asia mikä nostaa päätään mikä on mahdollista käydä toiselle puolelle . Artikkelissakin mainitaan tapahtuneen asioita, jotka vaikutti tapahtuvan kun yllätten pitkittynyt tapaus.
Suomessa todennäköisesti heitteille jätöstä voi saada suuremmat vaikeudet, kun asiaan kuuluvat aktivistit saavat tempauksestaan.
Tuossa mahdollisesti esim alaikäinen laittaa itsensä ongelmaan, johon olettaa saavansa avun aikanaan. Mutta apua ei saakkaan. Syntyykö siinä samassa tilassa olleelle aikuiselle vastuu?/ kyseisen tilan omistajalle heitteille jättö? Ikävää kun asiaa selvitellään jälkeenpäin ja se jonka päähänpistos siinä hetkessä toimien moraalisesti itsestään oikein oli ingnoorata asia. Voi löytää itsensä kysymyksistä. Tiesitko että joukossa oli alaikäinen? Miksi et ilmoittanut? tiedätkö mitä heitteille jättö tarkoittaa.? sitten mietitään oltiinko bona fide vai vahingon ilosta toimien vahigoittaen toisen terveyttä.

#asiallista keskustelua aiheesta
#Jos pysyt hyväksymään muiden ihmisten mielipiteet, olivatpa ne sitten kuinka hulluja tahansa, pääset lähemmäksi hyvää henkistä kypsyyttä. Muista, että kukaan ei ole velvollinen olemaan samaa mieltä kanssasi, vaikka olisitkin oikeassa.
No eihän tuosta voisi, ainakaan Suomessa, tulla edes teoriassa mitään automuseon porukalle.
Jos jengi oma-aloitteisesti tulee johonkin tilaan ja liimaa itsensä tonttiin, siitä ei siltään muodostu kenellekään mitään velvollisuutta mihinkään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032

Miehellä oli vaatimukset pyörän ajoasennolle, myyjäliike myi sellaisen pyörän, jossa on geometria, joka sopi miehen vaatimuksiin.

Sitten miehelle jälkikäteen selvisi, että pyörä olikin "naisten malli" => riitautti kaupan.

Oli miehen itsetunnolle melkoinen kolaus että naisten pyörä sopi omiin vaatimuksiin parhaiten ja piti riitauttaa kauppa tämän seurauksena :D

Haurasta on joidenkin miehisyys.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 882
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom