Tyhmät ihmiset

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Lämmin yksimielisyys näyttäisi vallitsevan siitä, että kuvan pakkaaminen pienemmäksi on kansalaistaito, mutta silti sotketaan toisiinsa kuvan dimensiot ja sen vaatima tallennustila. :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 422
Lämmin yksimielisyys näyttäisi vallitsevan siitä, että kuvan pakkaaminen pienemmäksi on kansalaistaito, mutta silti sotketaan toisiinsa kuvan dimensiot ja sen vaatima tallennustila. :think:
Juu, eihän nuo ole sama asia mutta yleensä kun kuvan dimensioita pienentää niin samalla tiedostokokokin pienenee, ei tosin välttämättä ihan samassa suhteessa.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
Lämmin yksimielisyys näyttäisi vallitsevan siitä, että kuvan pakkaaminen pienemmäksi on kansalaistaito, mutta silti sotketaan toisiinsa kuvan dimensiot ja sen vaatima tallennustila. :think:
No en minäkään välttämättä olettaisi että 80v mummoni moisen osaisi tehdä. Porukoillakin tuntuu olevan vaikeuksia :(

edit. Kymmenen vuotta sitten lähetin pakkaamattoman .zip paketin niille missä oli lomakuvat. Piti sitten soittaa perään että mikähän vittu tämä nyt on.
Noh, kai sitä on sitten jos jaksaa elää niin 30-40v päästä yhtä idiootti...

edit2. Ja joo. Kuvan koon muuttaminen ja pakkaus ovat kaksi eri asiaa mistä alieni tuossa mainitsi.

edit3. En edes tiedä miksi lainasin tuota alienin viestiä :hmm: Taidan lähteä baariin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
681
Heh... "Diginatiivit" eivät tunnu tietävän mitään tekniikasta tai mistään mitä joku instagram, facebook, tiktok, twitter, tinder, grindr tai vastaava ei suoraan kerro.
Tämä onkin hauska, jos vähänkin katselee suosittuja "life hack, DIY, make life easier" jne teemaisia pätkiä näissä palveluissa. Kohtuu laajalla katsannalla voin todeta, että 99% on täyttä paskaa - asian tekemisessä kuvatunlaisella tavalla joko ei ole mitään järkeä, tai sitten se on se tapa miten itsekin olen aina tehnyt ja pitänyt asiaa itsestäänselvänä.

Toki tästä johtopäätöksenä, että maalaisjärki ja itsesäänselvyys eivät ole nykynuorisolle ollenkaan selviä asioita.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 509
Googlen kuvat sovelluksessa ei ole tuota tai sitten en osaa etsiä.
Taitaa olla vain Samsungin erikoisuuksia, vaikka ei tuollakaan ole suoranaisesti tekemistä itse pakkaussuhteen kanssa. Ja muistaakseni omassa 10v takaisessa Samsungissani sai ainoastaan kuvanottohetkellä valita kennolta tallennettavan resoluution, kuten useimmissa puhelimissa saa, tosin usein varsin karkein ja mahdollisesti hyödyttömin askelin.

Jonkinnäkönen simppeli pakkaussuhdevalinta olisi noissa kyllä ihan asiallista olla olemassa (tyyliin SHQ, HQ, MQ, LQ) arvioiden samalla myös siitä syntyvän tiedostokoon. Tai mitäpä sitä edes arvioimaan, kun nykylaitteilla muutaman eri pakkausvaihtoehdon suorittaa lennossakin loppuun asti aika pienellä prosessoriajalla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 853
Heh... "Diginatiivit" eivät tunnu tietävän mitään tekniikasta tai mistään mitä joku instagram, facebook, tiktok, twitter, tinder, grindr tai vastaava ei suoraan kerro. Joku tiedoston tallentaminen USB-tikullekin on monelle ihan tekemätön paikka ja kuvista ymmärretään just sen verran että "tähän mä en vielä oo lisänny 100 ja 1 filtteriä".
Ei ne nykyajan "diginatiivit" osaa tyypillisesti mitään muuta kuin käyttää jotain netin palveluita tyyliin " instagram, facebook, tiktok, twitter, tinder, grindr".

Sitten taas jos pitäisi tehdä jotain muuta vaikka tietokoneeseen vaihtaa kiintolevyt ja asentaa käyttöjärjestelmä, niin ei onnistu. Tai jos pitäisi jotain ohjelmaa osata käyttää tyyliin MS Excelin tai Photoshopin tehokäyttö, niin ei onnaa. Tai jos jotain koodia pitäisi vääntää.

Joku digi-idiootti tai digivammainen olisi varmaan varmaan kuvaavampi termi sanalle "diginatiivi".

(Toki tuo ei kaikkia jonneja ja veetejä koske vaan useampi prosentti niistä osaa hommat.)

Vielä surkeampia tapauksia on ne "IT-gurut", joita saapui Lähi-idästä ja Afrikasta erityisesti 2015 vuonna. Sellaisen gurun osaaminen voi rajoittua siihen, että Facebookia osaa päivittää tai käyttää. Rajoituksena vielä ettei hallitse suomen tai ruotsin kieltä ja välttämättä ei mitään eurooppalaista kieltä pois lukien ehkä sata sanaa englantia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 202
Jos nyt jatkaa diginatiivilinjalla, niin jotenkin tuntuu että Googlen käyttö on täysin unohdettu, eikä nettiä ole olemassa somen ulkopuolella. Yksinkertaiset asiat jotka selviäisivät muutaman sekunnin googlauksella pitää kysyä jossain some palvelussa. Aivan vastaavasti yliopisto-opiskelijoiden tiedonhaku vaikuttaa olevan täysin hukassa. Jos luennolla ei määritellä termiä x, niin sitä ei osata mistään tarkistaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 036
Tilanne on se, että me neljänkympin molemmin puolin olevat, tietotekniikasta ikämme kiinnostuneita olleet, me olemme niitä oikeita diginatiiveja. Me olemme nähneet tietotekniikan kehityksen 8-bittisistä kotikoneista nykyhetkeen asti. Meillä on se perustason tieto olemassa tiedostoista, laitteistoista yms. asioista.

Windows XP-sukupolvella ja sen jälkeen sitä tietoa ei enää ole, koska sitä ei ole enää tarvittu kuin ihan poikkeustapauksissa ja siksi se on käyttöliittymistä piilotettu. Ongelmatilanteissa se sitten näkyy osaamattomuutena.
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
330
Pari vuotta sitten vietin juhannusta sellaisen seurassa joka ääneen ihmetteli että miten voi olla että kahtena juhannuksena putkeen aatto osuu perjantaille.

No, en itekään vieläkään tiedä kumpi on se virallinen kännäyspäivä ja kumpana poltetaan kokkoja, juhannusaattona vai juhannuspäivänä. Ja jotenkin muistelen että 80-luvun alussa juhannuspäivää vietettiin kesäpäivänseisauksen päivänä. Saatan muistaa väärinkin.

ps: muistin väärin: sekoitin helatorstaihin, jota 1973-1991 vietettiin Suomessa lauantaina. Juhannusta 50-luvulle saakka 24. kesäkuuta, kuten yhä esim. Norjassa ja Virossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Pari vuotta sitten vietin juhannusta sellaisen seurassa joka ääneen ihmetteli että miten voi olla että kahtena juhannuksena putkeen aatto osuu perjantaille.

No, en itekään vieläkään tiedä kumpi on se virallinen kännäyspäivä ja kumpana poltetaan kokkoja, juhannusaattona vai juhannuspäivänä. Ja jotenkin muistelen että 80-luvun alussa juhannuspäivää vietettiin kesäpäivänseisauksen päivänä. Saatan muistaa väärinkin.
Kumpikin päivä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Pari vuotta sitten vietin juhannusta sellaisen seurassa joka ääneen ihmetteli että miten voi olla että kahtena juhannuksena putkeen aatto osuu perjantaille.

No, en itekään vieläkään tiedä kumpi on se virallinen kännäyspäivä ja kumpana poltetaan kokkoja, juhannusaattona vai juhannuspäivänä. Ja jotenkin muistelen että 80-luvun alussa juhannuspäivää vietettiin kesäpäivänseisauksen päivänä. Saatan muistaa väärinkin.
Juhannusaatto on aina perjantaina. Päivämäärä voi kuitenkin vaihdella.

Kokkoja poltetaan aattona. Kännäyspäivä on Suomessa se perjantain ja sunnuntain välinen yö.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Minäkin muistan, että juhannusaatto oli ennen aina 24.6. Mutta en kyllä oo ollut edes olemassa, kun vasta seitkytluvulla.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Pidän tyhmänä ihmistä joka peruskoulun, lukion, sairaanhoitajaopinnot, sairaanhoitajatyökokemuksen, 5 vuoden lääkäriopinnot ja niihen sisältyvän työskentelynkään jälkeen ei ole kuullut 0-veriryhmästä tai ei muista sitä, ei edes niin että se palautuisi mieleen perustelulla että "se on nolla koska siitä puuttuu A- ja B-alleelit/antigeenit).
Käytännön praktiikan kannalta ei ole mitään merkitystä miksi joskus 70-luvulla on kutsuttu O-veriryhmää tai mikä on yleisin maailmassa. Kivaa triviaa, mutta hyödytöntä, eikä vaikuta ammatinharjoittamisen laatuun tai harjoittajan älykkyyteen mitenkään.
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
330
O-veriryhmää kutsutaan edelleen Suomessa nollaksi suurimmassa osassa netistä löytyviä opetusvideoita. Se "nolla" on yhä virallinen (ääneen lausuttu) termi O-veriryhmälle Suomessa.

Googletin lääketieteen pääsykokeet, ja näytti siltä että lähes kaikki tehtävät liittyivät fysiikkaan ja kemiaan. Lääketieteelliseen kai on siis mahdollista päästä vaikka lukion biologian perusteet eivät ole hallussa. Ja joka tapauksessa, kirjallinen testi ei mittaa sitä miten O:n lausuu. Tai tunnistaako nolla-sanan kuullessaan sen joksikin veriryhmäksi.

Kyseinen lääkäri menetti kuukausi sitten lapsensa huoltajuuden henkisen väkivallan takia. Lapsi oli karannut turvakotiin, koska ei uskaltanut mennä kyseisen lääkärin kotiin, koska pelkäsi kiusatuksi tulemista.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
O-veriryhmää kutsutaan edelleen Suomessa nollaksi suurimmassa osassa netistä löytyviä opetusvideoita. Se "nolla" on yhä virallinen (ääneen lausuttu) termi O-veriryhmälle Suomessa.

Googletin lääketieteen pääsykokeet, ja näytti siltä että lähes kaikki tehtävät liittyivät fysiikkaan ja kemiaan. Lääketieteelliseen kai on siis mahdollista päästä vaikka lukion biologian perusteet eivät ole hallussa. Ja joka tapauksessa, kirjallinen testi ei mittaa sitä miten O:n lausuu. Tai tunnistaako nolla-sanan kuullessaan sen joksikin veriryhmäksi.
Itse opiskelin lukion biologiaa 20 vuotta sitten ja siellä oli jo O käytössä. Lisäksi olen yli 10 vuotta tehnyt verensiirtoja, joskin harvakseltaan, ja tähän liittyen tenttinyt sen veripalvelun verensiirtotentin muistaakseni 2 vuoden välein. En ole ennen tätä kuullut ikinä nollasta. Uskon kyllä, että termi on jossain käytössä, mutta käytännön ammatinharjoituksessa siihen ei törmää missään. No ehkä labrahoitajat tietäis enemmän tästä?
Kyseinen lääkäri menetti kuukausi sitten lapsensa huoltajuuden henkisen väkivallan takia. Lapsi oli karannut turvakotiin, koska ei uskaltanut mennä kyseisen lääkärin kotiin, koska pelkäsi kiusatuksi tulemista.
Kuulostaa enemmän persoonallisuushäiriöiseltä tai mulkulta kuin tyhmältä. Tuskin tämä veriryhmäasia vaikuttaa noin paljon elämänhallinnan ja mielenterveyden ongelmiin. Mun lapset asuu kotona mun kanssa, jos sillä nyt on joku kytkös tähän.

E: Toki olen jäävi arvioimaan omaa tyhmyyttäni. Jos ei kuitenkaan ole kuullut jostain historiallisesta asiasta niin kuvastaako se huonoa kognitiota. Ehkä huonoa yleistietoa, mutta siitä on vielä joku aasinsilta tehtävä tyhmyyteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 458
kirjallinen testi ei mittaa sitä miten O:n lausuu.
Ehkä aika harvassa muutenkin väki joka lausuu Oooo:n nollaksi, niin sen testaaminen ei liene tarpeen. Piti kurkata vähän wikipediaa, niin alunperinhän tuo on ollut C. Ehkä joku lausuu sen niinkin.

(e. ei niin, että väittäisin tuon nollan olevan itsessään väärin, onhan sitä käytetty.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
986
Pari vuotta sitten vietin juhannusta sellaisen seurassa joka ääneen ihmetteli että miten voi olla että kahtena juhannuksena putkeen aatto osuu perjantaille.

No, en itekään vieläkään tiedä kumpi on se virallinen kännäyspäivä ja kumpana poltetaan kokkoja, juhannusaattona vai juhannuspäivänä. Ja jotenkin muistelen että 80-luvun alussa juhannuspäivää vietettiin kesäpäivänseisauksen päivänä. Saatan muistaa väärinkin.

ps: muistin väärin: sekoitin helatorstaihin, jota 1973-1991 vietettiin Suomessa lauantaina. Juhannusta 50-luvulle saakka 24. kesäkuuta, kuten yhä esim. Norjassa ja Virossa.
Olin kerran sellaisessa seurassa, jossa joku ihmetteli ääneen, että minä viikonpäivänä on pitkäperjantai?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
889
Itsekin aiemmin ihmettelin omien lasten tietotekniikka-osaamista vaikka piti olla diginatiiveja, mutta sitten tajusin ettei se tietokone kuulu lopulta sen enempää arkeen kuin 2000-luvun alussakaan. Selataan sillä korkeintaan pilvipalvelusta (selaimella) koulujuttuja mutta ei muuten jolloin ei sitä silloin opi tietokoneesta juuri mitään. Kaikki muu menee sitten kännykällä vapaa-aikana. Samaten muissakin ikäluokissa kännykkä on poistanut tarpeen opetella koneen käyttöä. Ihmiset eivät ole muuttuneet yhtään mihinkään vaan tekniikka on hyvin monelle edelleen yhtä haastavaa kuin ennenkin - ihan kuten kunnon ruuanlaittaminenkin toisille.

Tehokas tietokoneen käyttö on lopulta aika pienen porukan hallussa, usein joko harrastajia tai sitten koulutuksen ja luonteen (insinöörimäinen) kautta homma on hallussa.

Siitä päästäänkin sitten yhteen monen teknisesti osaavan ihmisen heikkouteen eli ruuanlaittamiseen. Jos mentäisiin harrastelija-/puoliammattilaiskokki-keskustelupalstalle ja linkitettäisiin näitä IO-techin "tein ruokaa" -keskusteluja, niin aika tyhmänä voitaisiin tituleerata siellä tämän forumin porukkaa kun postataan makaronilaatikkoa vuoassa tai eineskananuketteja airfryerissa jonain ylpeytenä ja kehutaan kuinka hyvää on. Tai kuinka ei osata tehdä yksinkertaista flambeerausta (liekitystä). Se olisi sitä ruokapuolen vastaavaa ilkkumista "kännykkäsukupolvesta".

Kuka sitten lopulta on se tyhmä? Ehkä kannattaisi ainakin tässä langassa joidenkin hetkeksi pysähtyä miettimään ettei ole se sama idiotti mistä muita haukkuu, mutta vain eri elämän osa-alueella. No, on tässä langassa ihan hyviäkin oivalluksia.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Itsekin aiemmin ihmettelin omien lasten tietotekniikka-osaamista vaikka piti olla diginatiiveja, mutta sitten tajusin ettei se tietokone kuulu lopulta sen enempää arkeen kuin 2000-luvun alussakaan. Selataan sillä korkeintaan pilvipalvelusta (selaimella) koulujuttuja mutta ei muuten jolloin ei sitä silloin opi tietokoneesta juuri mitään. Kaikki muu menee sitten kännykällä vapaa-aikana. Samaten muissakin ikäluokissa kännykkä on poistanut tarpeen opetella koneen käyttöä. Ihmiset eivät ole muuttuneet yhtään mihinkään vaan tekniikka on hyvin monelle edelleen yhtä haastavaa kuin ennenkin - ihan kuten kunnon ruuanlaittaminenkin toisille.

Tehokas tietokoneen käyttö on lopulta aika pienen porukan hallussa, usein joko harrastajia tai sitten koulutuksen ja luonteen (insinöörimäinen) kautta homma on hallussa.

Siitä päästäänkin sitten yhteen monen teknisesti osaavan ihmisen heikkouteen eli ruuanlaittamiseen. Jos mentäisiin harrastelija-/puoliammattilaiskokki-keskustelupalstalle ja linkitettäisiin näitä IO-techin "tein ruokaa" -keskusteluja, niin aika tyhmänä voitaisiin tituleerata siellä tämän forumin porukkaa kun postataan makaronilaatikkoa vuoassa tai eineskananuketteja airfryerissa jonain ylpeytenä ja kehutaan kuinka hyvää on. Tai kuinka ei osata tehdä yksinkertaista flambeerausta (liekitystä). Se olisi sitä ruokapuolen vastaavaa ilkkumista "kännykkäsukupolvesta".

Kuka sitten lopulta on se tyhmä? Ehkä kannattaisi ainakin tässä langassa joidenkin hetkeksi pysähtyä miettimään ettei ole se sama idiotti mistä muita haukkuu, mutta vain eri elämän osa-alueella. No, on tässä langassa ihan hyviäkin oivalluksia.
Minä olen kai teknisesti osaava ihminen, mutta yllättävän isoja aukkoja löytyy silloin tällöin. Jotenkin ei aina ole intoa uusimpiin "hömpötyksiin". Muistan kun joskus vuonna 2013 kaveri pyysi ajaessaan katsomaan puhelimestaan jotain, mutta se ei onnistunut minulta, koska se oli ensimmäinen kerta kun käytin kosketusnäytöllistä puhelinta. Teekkari olin tuolloin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 454
Minä olen kai teknisesti osaava ihminen, mutta yllättävän isoja aukkoja löytyy silloin tällöin. Jotenkin ei aina ole intoa uusimpiin "hömpötyksiin". Muistan kun joskus vuonna 2013 kaveri pyysi ajaessaan katsomaan puhelimestaan jotain, mutta se ei onnistunut minulta, koska se oli ensimmäinen kerta kun käytin kosketusnäytöllistä puhelinta. Teekkari olin tuolloin.
Puhelimet/tabletit on sellaisia jos on jossain alusta kuplassa niin voi olla huomattavan haasteellista toisella laitteella jotain tehdä.

No sama PCllä tai no tietkoneella jos Applen laitteita ei saa kutsua PCksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Puhelimet/tabletit on sellaisia jos on jossain alusta kuplassa niin voi olla huomattavan haasteellista toisella laitteella jotain tehdä.

No sama PCllä tai no tietkoneella jos Applen laitteita ei saa kutsua PCksi.
Joo siis itse olen täysin tietämätön noista kännyköiden peleistä ja muista hienoista appeista. En edes tiedä onko tuo "appeista" kirjoitettu nykymuodin mukaisesti. :rolleyes: Nykyään tosin oon ladannut jo pankin appin(?), MultEQ:n sekä pari jotain muuta hyödyllistä ohjelmaa mutta sellainen vapaa-ajan ja muun luuri-iloittelun osalta oon aivan totaalisen pihalla mitä on olemassakaan. Ehkei yksinkertaisesti kiinnosta tarpeeksi joten olen täysin hyväksynyt tyhmyyteni noiden osalta. :D
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
990
Heh... "Diginatiivit" eivät tunnu tietävän mitään tekniikasta tai mistään mitä joku instagram, facebook, tiktok, twitter, tinder, grindr tai vastaava ei suoraan kerro. Joku tiedoston tallentaminen USB-tikullekin on monelle ihan tekemätön paikka ja kuvista ymmärretään just sen verran että "tähän mä en vielä oo lisänny 100 ja 1 filtteriä".
Itselläni kokemusta, että reilu 20-vuotiaat insinöörit eivät osanneet käyttää muistitikkua ja selitys oli tietysti se, että ”ei tämmöisiä aatamin aikaisia vehkeitä ole onneksi ikinä tarvinnut käyttää..”
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 853
Itselläni kokemusta, että reilu 20-vuotiaat insinöörit eivät osanneet käyttää muistitikkua ja selitys oli tietysti se, että ”ei tämmöisiä aatamin aikaisia vehkeitä ole onneksi ikinä tarvinnut käyttää..”
Ehkä joku pilvinatiivi voisi olla sopivampi termi ilmaisun diginatiivi tilalle.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 853
Itselläni kokemusta, että reilu 20-vuotiaat insinöörit eivät osanneet käyttää muistitikkua ja selitys oli tietysti se, että ”ei tämmöisiä aatamin aikaisia vehkeitä ole onneksi ikinä tarvinnut käyttää..”
Ehkä joku pilvinatiivi voisi olla sopivampi termi ilmaisun diginatiivi tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 422
Ehkä joku pilvinatiivi voisi olla sopivampi termi ilmaisun diginatiivi tilalle.
Kaikenlaisia pilvenkäyttäjiähän nuo nykyään ovatkin kun ei enää tupakka ja alkoholi kelpaa :D

Voi niitä aikoja kun tietokoneita ei saanut boottaamaan CDROM-levyltä tai USB-tikulta, piti ensin tehdä boottilevyke jolla sitten saatiin kone käynnistymään esim CD:ltä...

Nykyään tuntuu ihan tavallisen (tietokoneen) selaimenkin käyttäminen ylivoimaiselta jos aloitussivu ei ole joku hakukone, osoiteriville ei itse osata kirjoittaa mitään eikä edes tunnuta nykypäivänä tietävän mikä se on ja kaikkeen mennään kirjoittamalla hakukoneen kenttään haluttu palvelu. (tuon takia eräs kaukainen tuttu onnistui menemään valeverkkopankkiin)
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Nykyään tuntuu ihan tavallisen (tietokoneen) selaimenkin käyttäminen ylivoimaiselta jos aloitussivu ei ole joku hakukone, osoiteriville ei itse osata kirjoittaa mitään eikä edes tunnuta nykypäivänä tietävän mikä se on ja kaikkeen mennään kirjoittamalla hakukoneen kenttään haluttu palvelu. (tuon takia eräs kaukainen tuttu onnistui menemään valeverkkopankkiin)
Itse menin tänään omakantaan googlen kautta klikkaamalla ekaa linkkiä ja tajusin tunnistautumissivulla, että näkymä on outo. Siitä puuttui mobiilivarmenteella ja varmennekortilla tunnistautuminen, jotka oikealla sivulla ovat ekat kaksi vaihtoehtoa. Tuli kyllä kieltämättä vähän tyhmä olo. En sentään ehtinyt sinne pankkitunnuksia laittaa.

Nyt näköjään ko. sivu onkin jo poistunut hakutuloksista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Unohdin töissä palaverin jälkeen langattoman hiiren taskuun ja kiroilin pari tuntia työpisteellä kun hiiri ei toiminut kunnolla. Sen jälkeen ihmettelin työkaverille että miten ihmeessä voi hiiren osoitin liikkua näytöllä kun heilutan jalkaa johon kaveri totesi että onko sulla hiiri taskussa. Siinä vaiheessa vasta tajusin virheen ja oli kyllä aika tyhmä olo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 422
Itse menin tänään omakantaan googlen kautta klikkaamalla ekaa linkkiä ja tajusin tunnistautumissivulla, että näkymä on outo. Siitä puuttui mobiilivarmenteella ja varmennekortilla tunnistautuminen, jotka oikealla sivulla ovat ekat kaksi vaihtoehtoa. Tuli kyllä kieltämättä vähän tyhmä olo. En sentään ehtinyt sinne pankkitunnuksia laittaa.

Nyt näköjään ko. sivu onkin jo poistunut hakutuloksista.
Hyvä että edes tuossa vaiheessa tajusit että joku on pielessä. Moni ei kiinnitä tuollaisiin huomiota ja menee antamaan tunnuksensa ties mille ihme huijaussivulle ja siitä saattaa syntyä melkoinen soppa. Sitten kiireellä kuoletetaan pankkitunnuksia, kortteja, vaihdetaan kännykkäliittymää kun joku lutikka yrittää lähettää miljoona huijausviestiä jne. Tosiaan kahden tuollaisen tapauksen siivoamisessa olen avustanut, toisessa henkilö meni googlella kohtalaisen hyvin tehdylle huijaussivustolle, toisessa tapauksessa henkilö asensi jonkun lutikan puhelimeensa. Lopputulos molemmissa oli pirusti selvittelyä, estojen aktivointia, tunnusten vaihtoa ja ties mitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Ehkä joku pilvinatiivi voisi olla sopivampi termi ilmaisun diginatiivi tilalle.
Syntynyt(tai täyttänyt 10 vuotta) aikana, jolloin kaikki oli jo tehty idioottivarmaksi ja kädestä pitäen koko ajan neuvotaan.

Eihän se tyhmäksi tee, että on syntynyt 1995 jälkeen, kuten ei sekään että on syntynyt 1940-luvulla. Se on vaan indikaattori siitä, että tietotekniset valmiudet ovat keskimäärin heikommat kuin 70- tai 80-luvulla syntyneellä.

Liittyy tyhmyyteen enää oikeastaan siten, että kun ihmiset oletetaan syntymätyhmiksi, heistä saattaa kasvaa tyhmiä.
Unohdin töissä palaverin jälkeen langattoman hiiren taskuun ja kiroilin pari tuntia työpisteellä kun hiiri ei toiminut kunnolla. Sen jälkeen ihmettelin työkaverille että miten ihmeessä voi hiiren osoitin liikkua näytöllä kun heilutan jalkaa johon kaveri totesi että onko sulla hiiri taskussa. Siinä vaiheessa vasta tajusin virheen ja oli kyllä aika tyhmä olo.
Eittämättä vähän pölhöä. Kyllähän se kannattaisi sammuttaa ennen taskuun tunkemista. Asia erikseen on tietysti jos tällaista toiminnallisuutta ei ole lainkaan tai helposti käytettävissä. Silloinhan on ollut otsikon mukainen tapaus laitehankintavaiheessa. :smoke:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 138
Kaikenlaisia pilvenkäyttäjiähän nuo nykyään ovatkin kun ei enää tupakka ja alkoholi kelpaa :D

Voi niitä aikoja kun tietokoneita ei saanut boottaamaan CDROM-levyltä tai USB-tikulta, piti ensin tehdä boottilevyke jolla sitten saatiin kone käynnistymään esim CD:ltä...

Nykyään tuntuu ihan tavallisen (tietokoneen) selaimenkin käyttäminen ylivoimaiselta jos aloitussivu ei ole joku hakukone, osoiteriville ei itse osata kirjoittaa mitään eikä edes tunnuta nykypäivänä tietävän mikä se on ja kaikkeen mennään kirjoittamalla hakukoneen kenttään haluttu palvelu. (tuon takia eräs kaukainen tuttu onnistui menemään valeverkkopankkiin)
Itse olen niin teknokonservatiivinen, että minua vitutti kun edellisen vuosituhannen lopussa alkoi jokaiseen tuotteeseen tulla merkintä www.tuote.fi, joka oli sen ajan signalointia, että "Hei kattokaa kuinka mekin ollaan aallon harjalla". Tänä päivänä nuo firmat tekevät saman tempun some-fiidissään kahdella emojilla: Ukrainan lippu ja sateenkaari. Mutta jottei eksytä aiheesta, niin tämä digimaailman aaltoilu sosiaalisesta näkökulmasta on erittäin mielenkiintoinen. Nykyään kaikilla on käsissään laite, joka omaehtoisen tarveperusteisen etsimisen sijaan aktiivisesti syöttää tietoa - vieläpä algoritmein ohjattua sellaista. Kuinka moni pilvinatiivi haluaa koskaan ikinä ottaa selvää koodauksen historiasta? Veikkaan, että samat tyypit jotka vieläkin koodaavat fortranilla. Loppuosa etenee vähimmän klikkauksen, tai ehkäpä vähimmän kosketuksen tiellä. Ehkä jo vuonna 2023 nämä tyypit scriptaa AI:n tuottamaan fiidejä someen. Siitä on pieni matka siihen, että tuotetaan fiidejä tieteellisiin julkaisuihin. Tässä vaiheessa ihmiset pohtivat, pitäisikö tieteellisiin julkaisuihin lisätä "I'm not a robot"-painike. On jo liian myöhäistä.

Anyway, until next time!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Eittämättä vähän pölhöä. Kyllähän se kannattaisi sammuttaa ennen taskuun tunkemista. Asia erikseen on tietysti jos tällaista toiminnallisuutta ei ole lainkaan tai helposti käytettävissä. Silloinhan on ollut otsikon mukainen tapaus laitehankintavaiheessa. :smoke:
On siinä on/off namiska, mutta aina ei vaan muista kun on kiire :comp2:
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 614
Kaikenlaisia pilvenkäyttäjiähän nuo nykyään ovatkin kun ei enää tupakka ja alkoholi kelpaa :D

Voi niitä aikoja kun tietokoneita ei saanut boottaamaan CDROM-levyltä tai USB-tikulta, piti ensin tehdä boottilevyke jolla sitten saatiin kone käynnistymään esim CD:ltä...

Nykyään tuntuu ihan tavallisen (tietokoneen) selaimenkin käyttäminen ylivoimaiselta jos aloitussivu ei ole joku hakukone, osoiteriville ei itse osata kirjoittaa mitään eikä edes tunnuta nykypäivänä tietävän mikä se on ja kaikkeen mennään kirjoittamalla hakukoneen kenttään haluttu palvelu. (tuon takia eräs kaukainen tuttu onnistui menemään valeverkkopankkiin)
Vihermonitoreista tuli yllättävän nopeasti pää kipeäksi..

Mitä tuohon selaimen käyttöön tulee, niin joskus vuosituhannen vaihteessa ihmeteltiin kuinka haetuimmat sivustot olivat "iltalehti, iltasanomat" jne. Nykyään voisi olla vähintäänkin outoa kirjottaa www.iltalehti.fi kun sen saa auki niin paljon helpommalla. Kirjanmerkit myös menettäneet vähän merkitystään noista syistä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nykyään tuntuu ihan tavallisen (tietokoneen) selaimenkin käyttäminen ylivoimaiselta jos aloitussivu ei ole joku hakukone, osoiteriville ei itse osata kirjoittaa mitään eikä edes tunnuta nykypäivänä tietävän mikä se on ja kaikkeen mennään kirjoittamalla hakukoneen kenttään haluttu palvelu. (tuon takia eräs kaukainen tuttu onnistui menemään valeverkkopankkiin)
Vaikka käytänkin tietokonetta mieluiten komentorivin kautta, myönnän saaneeni itseni useaan otteeseen kiinni googlettamasta sivustoa, jonka osoite olisi ollut hakusana piste fi ja löytynyt vielä selaimen osoiterivin ehdotuksistakin.

:hammer:
:comp:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 454
Eihän se tyhmäksi tee, että on syntynyt 1995 jälkeen, kuten ei sekään että on syntynyt 1940-luvulla. Se on vaan indikaattori siitä, että tietotekniset valmiudet ovat keskimäärin heikommat kuin 70- tai 80-luvulla syntyneellä.
Mietin että miten niin, mutta olisko se että 50-60-70-80 luvulla syntyneistä moni on jossain vaiheessa joutuneet työssä käyttään tietokonetta, ja monella tietokonekkin ollut 20vuotta tai pidempään, samoin matkapuhelin ja älypuhelin paljon ennen iPhonea.

Niin siis ovat nähneet ne korput ja romput, ja muistikortit.

Tyhmyyden kanssa ei mitään tekemistä, noita nyt vaan kyllästyttää "jatkuva" muutos.

Itse menin tänään omakantaan googlen kautta klikkaamalla ekaa linkkiä ja tajusin tunnistautumissivulla, että näkymä on outo. Siitä puuttui mobiilivarmenteella ja varmennekortilla tunnistautuminen, jotka oikealla sivulla ovat ekat kaksi vaihtoehtoa. Tuli kyllä kieltämättä vähän tyhmä olo. En sentään ehtinyt sinne pankkitunnuksia laittaa.

Nyt näköjään ko. sivu onkin jo poistunut hakutuloksista.
Jopa välillä suositeltu Googlen käyttämistä, jotta ei ajautuisi valesivustoille. Eli ihan hyvä tapa, tosin esimekkisi kertoo että pitää olla silläkin varovainen.

Google on suomessa portti internetin palveluihin, Googlen päättää minne suomaaliset päätyy. (*

Selain on kakkosena, vaikka olisit laittanut omia kirjanmerkkejä, niin osa selaimista suosii osoiterivihaulla hakukoneen tuloksia, josta jälleen päädymme tuohon Googleen. (Monella toki selaimena jos suosiolla Googlen Chrome)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 171
Itse menin tänään omakantaan googlen kautta klikkaamalla ekaa linkkiä ja tajusin tunnistautumissivulla, että näkymä on outo. Siitä puuttui mobiilivarmenteella ja varmennekortilla tunnistautuminen, jotka oikealla sivulla ovat ekat kaksi vaihtoehtoa. Tuli kyllä kieltämättä vähän tyhmä olo. En sentään ehtinyt sinne pankkitunnuksia laittaa.

Nyt näköjään ko. sivu onkin jo poistunut hakutuloksista.
Tähän liittyen, Kela on ollut sen verran fiksu että ovat ostaneet myös domainin omakanta.fi joka ohjaa sitten sinne oikealle sivulle kanta.fi/omakanta. Tuo pitäis kertoa kaikille (etenkin vanhemmille sukulaisille) että jos ei ole linkkiä muistissa niin omakanta.fi osoiteriville niin päädyt aina oikeaan paikkaan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Jopa välillä suositeltu Googlen käyttämistä, jotta ei ajautuisi valesivustoille. Eli ihan hyvä tapa, tosin esimekkisi kertoo että pitää olla silläkin varovainen.
Varmaan suosittelijasta kiinni, mutta kyllä vallitseva ohje taitaa olla kirjoittaa osoite itse tai sitten käyttää kirjanmerkkejä. Esim näin:
Hei!

OmaVeroon on saapunut

- päätös tai kirje

Ajankohtaiset asiat näkyvät OmaVeron etusivulla tehtävissä. Verojen tilanteen voi tarkistaa omista verolajeista. Tietoturvan takia viestissä ei ole suoraa linkkiä palveluun.

Terveisin

Verohallinto
Toki google taitaa suodattaa noita kalastelusivustoja tuloksista ihan hyvin, mutta ei aukottomasti.

E: Jaa no ei tuossa kyllä oteta kantaa mennäänkö googlen kautta vai osoiterivin kautta. Onneksi aiemmin jo tyhmyyteni tunnustinkin tämän huijaussivusto-ongelman kanssa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 454
Varmaan suosittelijasta kiinni, mutta kyllä vallitseva ohje taitaa olla kirjoittaa osoite itse tai sitten käyttää kirjanmerkkejä. Esim näin:
Itse kirjoittamisen riski on kirjoitusivrheissä.
Kirjanmerkki on hyvä, mutta kirjanmerkit kuolee, ja riippuu selaimesta kuinka hyvin osoiterivillä suosii kirjanmerkkejä ja sekin voi elää päivitysten myötä.

Jos kirjanmerkkejä on parikymmentä, niin ne voi hallita ihan kirjanmerkkipalkilla (joka sekin voi kadota päivityksen myötä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 422
Itse kirjoittamisen riski on kirjoitusivrheissä.
Kirjanmerkki on hyvä, mutta kirjanmerkit kuolee, ja riippuu selaimesta kuinka hyvin osoiterivillä suosii kirjanmerkkejä ja sekin voi elää päivitysten myötä.

Jos kirjanmerkkejä on parikymmentä, niin ne voi hallita ihan kirjanmerkkipalkilla (joka sekin voi kadota päivityksen myötä)
Aika harvoin ainakaan omalla kohdalla törmää kuolleisiin kirjanmerkkeihin, tosin poikkeuksiakin on kun "tyhmät ihmiset" muuttavat nettisivujensa osoitteita vuoden välein ja tehokkaasti tuhoavat kirjanmerkit ja hakutulokset. Ja jos kirjanmerkki osoittaa suoraan sivuston "juureen" niin riski rikkoutumiseen on huomattavasti pienempi, eri asia on kun domainin perässä on joku /alasivu/toinenalasivu?parametri&toinenparametri joka rikkoutuu huomattavasti herkemmin. Isoilla firmoilla saattaa vanhat osoitteet redirectata oikealle sivulle jopa vuosienkin päästä joka on ihan kiva juttu.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 614
Varmaan suosittelijasta kiinni, mutta kyllä vallitseva ohje taitaa olla kirjoittaa osoite itse tai sitten käyttää kirjanmerkkejä. Esim näin:


Toki google taitaa suodattaa noita kalastelusivustoja tuloksista ihan hyvin, mutta ei aukottomasti.

E: Jaa no ei tuossa kyllä oteta kantaa mennäänkö googlen kautta vai osoiterivin kautta. Onneksi aiemmin jo tyhmyyteni tunnustinkin tämän huijaussivusto-ongelman kanssa.
En saanut (kai) tuota verohallinnon viestiä quoteen, mutta jos olisi nähty vähän edes vaivaa..
- Ei verohallinto lähetä viestejä "terveisin verohallinto"
- Siihen olisi voinut laittaa jonkun henkilöivän signaturen, esim. "Minna Mäkinen"
- Klausuulit "Muistathan että Vero.fi tai kukaan muu ei lähetä sähköpostitse linkkejä, on syytä asioida aina www.vero.fi kautta tai _skämmilinkki.url.

90% näkee skämmin suoraan mutta 10% ei :) Ja se riittää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
En saanut (kai) tuota verohallinnon viestiä quoteen, mutta jos olisi nähty vähän edes vaivaa..
- Ei verohallinto lähetä viestejä "terveisin verohallinto"
- Siihen olisi voinut laittaa jonkun henkilöivän signaturen, esim. "Minna Mäkinen"
- Klausuulit "Muistathan että Vero.fi tai kukaan muu ei lähetä sähköpostitse linkkejä, on syytä asioida aina www.vero.fi kautta tai _skämmilinkki.url.

90% näkee skämmin suoraan mutta 10% ei :) Ja se riittää.
Täh, mitä tarkoitat? :) Tuo oli kaiketi ihan legitti suomi.fi (?) palvelusta tullut ilmoitus.

e: kaivelinpas yhden omankin:
Näyttökuva 2022-11-19 kello 14.19.30.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 454
Aika harvoin ainakaan omalla kohdalla törmää kuolleisiin kirjanmerkkeihin, tosin poikkeuksiakin on kun "tyhmät ihmiset" muuttavat nettisivujensa osoitteita vuoden välein ja tehokkaasti tuhoavat kirjanmerkit ja hakutulokset. Ja jos kirjanmerkki osoittaa suoraan sivuston "juureen" niin riski rikkoutumiseen on huomattavasti pienempi, eri asia on kun domainin perässä on joku /alasivu/toinenalasivu?parametri&toinenparametri joka rikkoutuu huomattavasti herkemmin. Isoilla firmoilla saattaa vanhat osoitteet redirectata oikealle sivulle jopa vuosienkin päästä joka on ihan kiva juttu.
Kirjautumis URL on monella "vakavalla" taholla vuosien saatossa vaihtunut (esim pankit) , voi olla että niillä on joku pysyvä, mutta huonosti mainostettu.
Kirjanmerkin idea vähän katoaa jos kirjanmerkkaan sivun, josta joutuu sitten klikkaileen eteenpäin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 614
Täh, mitä tarkoitat? :) Tuo oli kaiketi ihan legitti suomi.fi (?) palvelusta tullut ilmoitus.

e: kaivelinpas yhden omankin:
Oho.. Kerran luulin olevani oikeassa, se oli se kerta kun erehdyin. Mutta sitä suuremmalla syyllä, kyllä nuo skämmit aina jollekin (valitettavasti) menee läpi..
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Kirjautumis URL on monella "vakavalla" taholla vuosien saatossa vaihtunut (esim pankit) , voi olla että niillä on joku pysyvä, mutta huonosti mainostettu.
Kirjanmerkin idea vähän katoaa jos kirjanmerkkaan sivun, josta joutuu sitten klikkaileen eteenpäin.
Mikä pankki on vaihtanut?

op.fi, nordea.fi, s-pankki.fi, aktia.fi, saastopankki.fi, danskebank.fi muistinvaraisesti olleet kyllä aika kauan muuttumattomina.

E: Luinkin nyt vasta kunnolla. Yleensä toki pankeissa kirjautuminen etusivulla, johon *.fi ohjaa suoraan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 827
Viestejä
4 205 340
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom