Muskin uudelle twitterille asettamat työaikavaatimukset eivät ole mitenkään epätyypillistä piilaaksolle. Se mikä on epätyypillistä on musk:in tapa toimia julkisuudessa(ei nda:n alla kaikki toimet) ja se, että mies vaikuttaa vähintäänkin tuuliviirilta tai sitten 4d-shakki. Tuuliviiri lienee turvallisempi arvaus.
Mun vinkkelistä twitter palaa piilaakson normaaliin aikana elon muskin astuttua ruoriin. Nimimerkillä olin piilaaksssa "at will"sopimuksella duunissa. Sopimuksessa luki vapaasti suomennettuna "työaika on sen mitä esimies käskee, kokonaispalkka+osakebonukset+muut edut, ei ylityökorvauksia". Useamman kiitospäivän ja siihen perään viikonlopun olin töissä, pitkää päivää ei pari tuntia. Palkalliset lomapäivät muiden kuin jenkkien itsenäisyyspäiväivän osalta piti muistuttaa esimiehelle tai se ois olettanut, että tekee töitä konttorilta käsin. Huonoimpana vuotena pidin vain 2viikkoa varsinaista oikeaa lomaa. Jos et lomalle mennessä kuitannut "en ole tavoitettavissa" niin oletus oli, että teet työtä "Lomilta". Työviikot ja päivät oli pitkiä.
Vedin maksimiarvosteluita vuosittain ja silti jouduin vakavaan puhutteluun, kun en kuulemma ollut töissä/toimistolla tarpeeksi. Miten kävi näin? Aloitin duunit työpaikalla 05-06 välissä ja lähdin kotiin 15-17 välissä normipäivinä. Ne jotka tuli 11 duuniin ja oli illat duunissa marisi, kun se nönnöö ei ole paikalla. Olihan tuokin kyllä yksi keskustelu,... Asiaa ei auttanut se, että narisijat piti 1.5h lunch ja dinner tauot ja mä söin koneella nopsaan samalla kun duunasin. Miten niin tehokas työaika ja työpaikalla oloaika ovat samat, eivät ole,...? Lopputulos paha burnout ja lopulta irtisanoutuminen. Mutta tulipa tehtyä ja siitä maksettiin.
Miksi noin piilaaksossa? Koska lain puitteissa mahdollista, koska puristetaan työntekijästä kaikki irti ja samalla työntekijä puristaa työnantajalta maksimi rahat(keikkaekonomia). Harva sitoutuu firmaan muuten kuin "keikaksi" ja firma harvemmin myöskään sitoutuu. Molemmin puolin haetaan etua. Piilaaksossa on mahdollista tehdä rahaa ja mahdollista menettää terveys. Asiat on just niin kuin sovit ne ja hyvällä tekijällä on vara sopia monella tapaa,...
Ei kaikki piilaaksofirmat "hikipajoja" ole, mutta moni isokin yritys kuten apple, tesla ja nvidia ovat tunnettuja hikipajoja. Voi olla vaikea ymmärtää piilaaksomeininkiä suomesta käsin, kun kulttuuri ja kompensaatio ovat täysin erilaisia. Kontekstin puute näkyy keskustelussa, kun kuvitellaan että elon olisi jotenkin erityisen paha työvaatimusten suhteen vaikka elonin ajatusmaailma on enemmänkin piilaaksonormaali ja ex twitter vaikuttaa lepokodilta. GlassDoor:sta löytyy hyvin arvosteluissa kommenttia mitkä firmat ovat erityisen hikipajoja ja mitkä eivät. GlassDoor on kohtuu luotettava, kun sinne pitää rekisteröityä työmaililla, että saa arvostelun kirjoitettua. Eli on jonkin tason varmennus sille, että kirjoittajalla on kokemusta yrityksestä mistä kirjoittaa arviota.