Tupakoinnin lopettamisen ABC

Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 010
Vanhan aiheen nostoa.

Tuli 40vee mittariin ja ~25+v röökiä vedetty. Aikaisemmin kokeillut Champix-kuurit, purkat, laastarit jne. Ei ole toiminut.
Nyt on 2kpl röökiä jäljellä (kiva näin krapula-aamuna), ja sitten loppuu. Todennut että noihin korvaustuotteisiinkin jää jumiin, niin tällä kertaa mennään ilman. Vain jos/kun tulee pakottava tarve, niin käyttää sitte.

Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Vanhan aiheen nostoa.

Tuli 40vee mittariin ja ~25+v röökiä vedetty. Aikaisemmin kokeillut Champix-kuurit, purkat, laastarit jne. Ei ole toiminut.
Nyt on 2kpl röökiä jäljellä (kiva näin krapula-aamuna), ja sitten loppuu. Todennut että noihin korvaustuotteisiinkin jää jumiin, niin tällä kertaa mennään ilman. Vain jos/kun tulee pakottava tarve, niin käyttää sitte.

Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
lue se stumppaa tähän. Mulle oli ainakin apua
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Vanhan aiheen nostoa.

Tuli 40vee mittariin ja ~25+v röökiä vedetty. Aikaisemmin kokeillut Champix-kuurit, purkat, laastarit jne. Ei ole toiminut.
Nyt on 2kpl röökiä jäljellä (kiva näin krapula-aamuna), ja sitten loppuu. Todennut että noihin korvaustuotteisiinkin jää jumiin, niin tällä kertaa mennään ilman. Vain jos/kun tulee pakottava tarve, niin käyttää sitte.

Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
Ei noista mikään toimi jos ei oikeasti halua lopettaa. Oletko kokeillut zybania? Keksi itsellesi hyvä syy lopettaa.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Kohta 5kk ilman röökiä, josta 3.5kk ilman mitää nikotiini tuotteita.. yllättävän helppoa ollu tällä kertaa lopettaa, 30 vuotta siis polttan, viimisen 10v aikana ollu varmaan 5v polttamatta, josko tää olis se kerta kun ei enää ollenkaa polttais.

Yleensä tehny noi muutamat virheet mitkä varmaan jokainen meistä..
A. Polttan humalassa.
B. käyttän korvaavia nikotiini tuotteita(nää ei auta pääsemää ongelmasta eroo).

Nyt en o ottan ees sauna kaljaa viimisee 5kk, ettei vaa tekis miel röökiä.
Edellee polttamatta, nyt oltu 10kk polttamatta ja hyvin menee, ei tee miel röökiä ollenkaa vaikka sitä haistaa harvasen päivä(haisee muuten yllättävän pitkälle nyt ku hajuaisti parantunu).

On tässä nyt jotaa negatiivstaki tullu, maku/haju aistin parantuessa , osa ruuista mistä ennen tykänny niin ei maistu enää hyvälle, samaten haistaa stna kaikki pahat hajut helpommin ku hajuaisti oikeesti parantunu vissii 100%, Prismassa haistaa kaikki kuselta haisevat vanhukset ku menee ohi / niiden hammasmädät, samaten kaikki kenestä päällepäin näkee et on sottanen ihminen ni myös haiseeki pahalle monen metrin päähän, kun aikasemmin ei noihin kiinnittän huomiota/haistan.

Mut onpahan parempi olla, räkä ei lennä koko aikaa, happi kulkee paremmin ja mikä tärkeintä rahaa säästyy järkyttävä määrä vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

Napander

Premium-jäsen
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
172
Vanhan aiheen nostoa.

Tuli 40vee mittariin ja ~25+v röökiä vedetty. Aikaisemmin kokeillut Champix-kuurit, purkat, laastarit jne. Ei ole toiminut.
Nyt on 2kpl röökiä jäljellä (kiva näin krapula-aamuna), ja sitten loppuu. Todennut että noihin korvaustuotteisiinkin jää jumiin, niin tällä kertaa mennään ilman. Vain jos/kun tulee pakottava tarve, niin käyttää sitte.

Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
Tuossa olikin jo mainittu pari hyvää vaihtoehtoa:
Tuo stumppaa opus on ihan motivoimaan ja itse lopetin 2014 Zybanilla. Pari kertaa on se jälken polteltu päihtyneenä, mutta aamun olotilat olleet sitä rataa raskaita ettei tullut aloiteltua uudestaan. Zyban voisi toimia, koska eri aines kuin Champixessa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 010
lue se stumppaa tähän. Mulle oli ainakin apua
Tuossa olikin jo mainittu pari hyvää vaihtoehtoa:
Tuo stumppaa opus on ihan motivoimaan ja itse lopetin 2014 Zybanilla. Pari kertaa on se jälken polteltu päihtyneenä, mutta aamun olotilat olleet sitä rataa raskaita ettei tullut aloiteltua uudestaan. Zyban voisi toimia, koska eri aines kuin Champixessa.
Aaahhh. Tuo kirja on mulla jossain, olen sen jopa ~10v sitten lukenut. Ei vain ollut motivaatiota tarpeeksi. Pitääpä käydä häkkivarastoa penkomassa.

Lekurilta vois myös kysellä tuota Zybania. Katellaan nyt aluksi viikko pari. Alkaa tosiaankin vituttamaan tuo polttaminen. En pelkää terveyden/lompakon puolesta, mutta alkanut vain _vituttamaan_.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
40 vuotta polttaneena päätin alkaa lopettaa vuosi sitten. Champix kuurin aloitin toukokuussa mutta se jäi kesken, sain jotain allergisia oireita jostain niin lopetin varmuuden vuoksi vaikka olen sitä joskus aiemminkin kokeillut. Champix kyllä vei halun polttaa niin kuin aiemminkin, lisäksi tosiaan alkoi tupakkakin maistumaan pahalta.
Motivaatiostahan se on kiinni ja tällä kertaa meni 9 kuukautta ennen kuin muutaman taas poltin lomareissulla. Sen jälkeen olen varmaan 3 polttanut, ei vaan oikein maistu riittävän hyvälle niin ei ole vielä jäänyt tavaksi. Jotenkin sitä ei enää kaipaa niin kuin ennen.
Mutta kun pahimmat oireet on kadonneet niin motivaatio vähenee myös.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 313
Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
Tavallisen tupakan lopetin, ja siirryin sähkösavukkeeseen. Tuo tuntui paljon helpommalta vaihtoehdolta, kuin lopettaa kokonaan. Pidän sähkötupakointia vähän kuin ''light versiona'' tavalliselle tupakalle, koska se on halvempaa, paljon vähemmän haitallista terveydelle (joku eng. tutkimus oli jossa arvioitiin 90% vähemmän haitalliseksi), ja maku sekä hajuaistikin palautui lähes täysin. Vähensin vielä nikotiiniakin, eli siirryin asteittain vähemmän voimakkaisiin nesteisiin. Ehkä joku päivä kokonaan ilman. Toistaiseksi ei ole tarpeeksi hyviä syitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Lopetin 20 v. sitten. Tupakoinnin lopettamisessa on 2 vaihetta:
1. päättää, että ei polta.
2. ei polta.

Näistä eka on se vaikea, tein sitä vuosikausia.

2. vaiheessa vahva nikotiinipurkka auttoi, tuolloinhan kapakassa sai polttaa ja ne oli vaikeita paikkoja. Ravintolaan mennessä nikotiinipurkkaa suu täyteen, tuli huono olo ja melkein oksetti, mutta röökiä ei tehnyt mieli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
se kirja saa tavallaan ajattelemaan kuinka järjetöntä tupakointi on ja miten paljon se hallitsee elämää. Kaikki tupakoitsijat tietää sen maailmanlopun tilanteen ku askissa on enää muutama rööki ja kaupat kiinni :lol:
Pystyyköhän tota kirjaa soveltamaan mielessään myös nikotiinipusseihin? Nimittäin kyllä näihinkin tuntuu jonkinoiseen koukkuun jäävän. :D Ja voisi ainakin vähentää näidenkin huulessä pyörittelyä..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
450
Vanhan aiheen nostoa.

Tuli 40vee mittariin ja ~25+v röökiä vedetty. Aikaisemmin kokeillut Champix-kuurit, purkat, laastarit jne. Ei ole toiminut.
Nyt on 2kpl röökiä jäljellä (kiva näin krapula-aamuna), ja sitten loppuu. Todennut että noihin korvaustuotteisiinkin jää jumiin, niin tällä kertaa mennään ilman. Vain jos/kun tulee pakottava tarve, niin käyttää sitte.

Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
Lopetin 20 vuotta sitten Zybanin avulla. Elämäni parhaiten sijoitettu 2000mk. 15 vuotta vedin röökiä kuin korsteeni ja kokeilin laastarit ja purkat läpi. Lääkäri ehdotti Zybania ja sillä se loppui. 2kk kuurilla selvisin ja jo 2 viikkoa polttamisen lopettamisen jälkeen olin bileissä ja baareissa eikä tullut mieleenkään vetää röökiä.
 

majuha

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
388
Itse poltin 16 vuotta ja nyt on oltu 17 vuotta ilman. Aski päivässä meni helposti. Tein niin että vuotta aikaisemmin päätin että tiettynä päivänä lopetan polttamisen. Siinä oli vuosi aikaa motivoida itseään lopettamaan... Päivä alkoi lähestymään ja viimeisen päivänä poltin kaksi askia. Sen jälkeen siirryin nikotiinipurukumiin jonka olin suunnitellut myös valmiiksi. Eli viikon verran tupakan jälkeen vahvinta nikotiinipurkkaa mitä löytyy. Ja sitten kaikki pois. Muutama eka päivä oli aikamoista tuskaa, varsinkin kun piti pinttyneistä tavoista luopua. Savuakaan en ole ottanut tuon jälkeen, ja siitä olen ylpeä. En uskalla ajatella kuinka kävisi jos yhdenkin tupakan polttaisin vielä. En uskalla kokeilla vaikka joskus mieli tekisi... Kerran tupakkamies, aina tupakkamies.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
735
Joo, mulle oli kans hyötyä ko. kirjasta. Tai lähinnä siinä oli just muutamia hyviä pointteja tupakoinnin järjettömyydestä mitä ei ollu itse niin vahvasti ajatellu. Se helpotti. Muutoin kaiken pitää lähteä itsestä - sitä ei voi peräänkuuluttaa liikaa. Jos et sä sisimmissäs halua riittävästi ni ei varmasti tuu onnistumaan. Itse odottelin oikeaa hetkeä ainakin muutaman vuoden ja sen kyl sit huomas ku se tuli. Halu lopettaa oli riittävän kova enkä itse tarvinut champaxia (oli resepti varuiks) tai muita helpotuksia. Kirjaa aloitin lukemaan heti kun olin vikan röökin vetänyt (eri tavalla kuin kirjailija kehotti. Se jeesas silti ensimmäisien päivien aikana kivasti. Päätös on pitänyt ja on yks parhaista päätöksistäni ikinä.
 
Liittynyt
11.03.2022
Viestejä
37
Eniten auttoi, kun sovittiin, että kotona ei kukaan polta.
Koko ajan, jompi kumpi lopettamassa, mutta ei kauaa kestä ilman, jos toinen sortuu ja ramppaa tupakilla.
Sen jälkeen oli monta vuotta, että tuli kuitenkin vedettyä kessua vielä alkoholin kanssa viihteellä. Siihen jotenkin oli ehdollistunut, tai sitten humalassa on vaan hankalampi kieltää mieliteot. Erään vuoden päätin kokeilla olla täysin raittiina, niin ei tullut tupakkiakaan vedettyä. Sen jälkeen ei ole tullut edes alkoholin kanssa mielitekoa, että pitäisi saada sitä tupakkaa.

Että itse jos nyt olisin lopettamassa, niin koittaisin vältellä niitä tilanteita, joissa sitä sortumavaaraa on. Heikkoja hetkiä on helpompi vastustaa, kun niitä on vähemmän.
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Poltin 15-16 vuotta, pahimmillaan askin päivässä. Lopetin 8 vuotta sitten sähkötupakan avulla ja se meni kuin itsekseen, kunhan alun kornilta tuntuvasta sähkötupakan tuntumaan totuttelemisesta pääsi yli. Muutaman kuukauden sähkötupakassa oli nikotiinillisia nesteitä, sitten vaihdoin nikotiinittomiin. Nikotiinittomia nesteitä meni muutama kuukausi, kunnes sitten huomasin yksi päivä, että olin lähtenyt kaupungille ilman sähkötupakkaani. Oli aika järisyttävä kokemus tajuta tuo, kun vuosikausia oli aina tullut tarkistettua ulos lähtiessä, että taskussa on sytkä ja vähintään yksi tupakka, että pääsee kioskille asti uutta askia ostamaan. Siihen jäi myös sähkötupakka sitten. Missään vaiheessa noiden noin 6 kk:n aikana ei tullut vieroitusoireita eikä aitoa tarvetta ostaa savukkeita ja polttaa. Enkä ole kaivannut sähkötupakkaakaan, vaikka se tuolla jossain varastossa vieläkin on. Tupakka tosin edelleen tuoksuu minusta ihan hyvältä - olen pitänyt sen hajusta koko elämäni (paitsi vaatteisiin tarttuneena...). Muutaman kerran vuodessa näen unta, että poltan, mutta valve-elämässä se ei käy mielessä, vaikka kuinka ihmiset ympärillä sauhuttaisi. Nykyään tuntuu itse asiassa ihan oudolta ajatella, että tosiaan poltin joskus.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
891
Itselle tulee tässä aika lailla 10 vuotta siitä kun lopetin, tarkkaa päivämäärää en kyllä enää muista. Ekat 2-3 vuotta näin myös muutaman kerran unta että poltin. Ja täytyy kyllä myöntää muistan että perinteisesti ekat kuukaudet oluen kanssa polttamatta oli välillä vaikeaa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
348
Aikoinaan tuli poltettua se puoli askia päivässä. Sitten päätin että lopetan. Lopetuksen tein vaiheittain niin että olin sen vaikka pari viikkoa polttamatta ja sitten saatoin taas saatoin ostaa askin. Tuon parin viikon polttamatta olemisen jälkeen se tupakka maistui aivan hirveältä paskalta ja tuli kovasti mietittyä miksi tätä on joskus päivittäin vedellyt. Sitten seuraavaksi se kuukausi taukoa ja taas aski. Maistui vielä paskemmalta. Sen jälkeen taisi mennä vuosi ja aloin polttamaan sen askillisen kesäloman alun kunniaksi tai kun moottoripyörä kausi alkaa. Kivahan se on 100km lenkin jälkeen pysähtyä savuille. Ei se vieläkään hyvälle maistu, mutta olen kuitenkin antanut itselleni luvan polttaa jos siltä tuntuu. Omalla kohdallani se on johtanut siihen ettei sitä tupakkaa tarvitse miettiä, koska aina voin omalla luvalla sen askin käydä ostamassa. En ole kuitenkaan käynyt kuin noissa edellä mainituissa tapauksissa.

Olen itseni psyykannut siihen ettei se tupakka ole mitenkään tarpeellista ja tehnyt siitä kiellettyä hedelmää. Fyysisiä riippuvuus oireita ei noista satunnaisista poltteluista tule, koska ovat niin lyhyt aikaisia. Kun aktiivisesti sitä ei polta se myös oikeasti on niin pahaa ettei askia enmpää pysty vetämään. Miksi en sitten kokonaan ole polttamatta? Ehkä siinä on oma viehätyksensä henkisenä helpotuksena ja tavallaan nollaan edellisen vuoden ja voin unohtaa röökin taas vuodeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Itselle tulee tässä aika lailla 10 vuotta siitä kun lopetin, tarkkaa päivämäärää en kyllä enää muista. Ekat 2-3 vuotta näin myös muutaman kerran unta että poltin. Ja täytyy kyllä myöntää muistan että perinteisesti ekat kuukaudet oluen kanssa polttamatta oli välillä vaikeaa.
Minun mielestä alkoholi ei vaikuta mitään tupakan himoon. Toiseksi jos ei osta tupakkaa ei sitä voi humalassa polttaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
891
Minun mielestä alkoholi ei vaikuta mitään tupakan himoon. Toiseksi jos ei osta tupakkaa ei sitä voi humalassa polttaa.
Joo ei itelläkään ehkä niinkään alkoholi vaan oluen maku, ehkä vähä sama kuin kahvin kanssa vaikka ovat täysin eri juomia
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Siitähän se taitaa aika lailla olla kiinni, että mihin on tottunut ja mihin se tupakka mieluisasti mielessä yhdistyy. Mulla oli joku pätkä vähän alle parikymppisenä, kun tuli istuttua pubissa ja polteltua kavereiden kanssa aika säännöllisesti. Ei se alkoholiin siinä yhdistynyt sinänsä (varsinkin, kun yksi tuoppi kesti monta tuntia), vaan siihen koko sosiaaliseen tilanteeseen, jukeboksin soitattamiseen ja rauhalliseen illanistuntaan. Mutta sitten vanhemmalla iällä, kun pubit jäi vähemmälle ja tupakoivat kaverit vaihtuivat ei-polttajiin, SE JUST PARAS YHDISTELMÄ oli aamukahvi ja tupakka. Oma aika ja aamun hiljaisuus. Mikäs siinä oli portaalla istuessa. Niin, ja tietysti joskus opiskeluaikoina illalla punaviinilasi parvekkeella parin tupakan kanssa. Osui juuri tuolloin hyvin kohdalleen.

Silloin, kun tupakoinnin lopetin, minulle SE YHDISTELMÄ oli itse asiassa yksinkertaisesti paikasta toiseen kävely kaupungilla (aamukahvin lisäksi). En juuri käynyt ulkona ehkä suuremmin käyttänyt alkoholia tuolloin, mutta oli vain tapana sytyttää tupakka, kun esim. juna-asemalle käveli tai sieltä kotiin.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Minun mielestä alkoholi ei vaikuta mitään tupakan himoon. Toiseksi jos ei osta tupakkaa ei sitä voi humalassa polttaa.
Alkoholi ei sinänsä vaikuta, se on vaa se tapa / mielihalu et kaljan maku kun tulee suuhun ni alkaa tekee miel röökiä, ihan samalla tavalla ku aamukahvilla tekee miel tupakkaa.
Kavereilta kyl saa aina tupakkaa kun pyytää vaa jos on ryypiskelemässä.. mut ei juo alkoholia / olutta ni säästyy neki rahat, eikä o vaaraa et tekee miel tupakkaa tai polttelee perseet olalla :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Joo ei itelläkään ehkä niinkään alkoholi vaan oluen maku, ehkä vähä sama kuin kahvin kanssa vaikka ovat täysin eri juomia
Kyllähän noiden molempien kanssa tupakka maistui hyvältä... Tämä viimeinen lopetus tuntui yllättävän helpolta, lääketieteen avustuksella.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Ite uskon että alkoholi vaikuttaa kyllä objektiivisesti koska se on keskushermostoa lamaava aine, ja nikotiini kiihdyttävä. Aivot tietää millä tasapainottaisi. Itsellä ei ole vaikeuksia olla polttamatta muuten kuin alkoholin kanssa aina iskee armoton himo.

Ei nyt ihan offtopic menisi niin paljonko noissa sähkötupakoissa maksaa nykyisin verolliset nesteet, jos on tottunut muuten polttamaan "kevyesti" sen 5-10kpl illassa normaalivahvuista tupakkaa, ja vastaavan haluaisi höyryteltynä. Kiinnostus lopahti sillon kun ne meni verolle ja tuntui mutulla että ei ole mitään hintaeroa aitoon tavaraan sen jälkeen, samaan sarjaan kanssa suomilogiikan että säilytetään ainoana laillisena se kaikista haitallisin tupakkatuote.

Toisaalta kaikista halvin olisi varmaan ite kasvatella, tällä hetkellä on 8 vartta nicotiana tabacumia kasvihuoneessa, pisimmät melkein 2-metrisiä ja lehdet yli 50cm. Varmaan sen vielä koitan ennenku kaikki on nähty, jos jaksaa hyvin kypsytellä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 010
Onkos tietoa paljon sähköröökiin maksaa nikotiini Tallinnassa? Paljonko saa tuoda, ja mistä sitä helpoiten/nopeiten saa matkaan mukaan. Töiden puolesta näyttää siltä, että vuoden loppuun asti joutuu käymään kerran kuussa Tallinnassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Kohta tulee neljä vuotta täyteen lopettamisesta. 25 vuotta tuli polteltua ja lopettamista monen monta kertaa yritin, aina se epäonnistui. Kolmas lapsi kun oli vielä synnytyksen jälkeen sairaalassa kävin röökiaskin sijaan hakemassa nikotiinipurkkaa ja sillä tiellä edelleen. Olin jo hyvän tovin ilman mitään nikotiinituotteita, mutta eräällä Hannoverin messureissulla tuli kännissä poltettua ja meinasi jäädä polttaminen taas päälle ja hain nikotiinisuihketta ja sain sillä torpattua tuon röökin. Nyt sitten noita suihkeita käyttänyt aika pitkään ja jotenkin pitäisi nyt niistä päästä irti. Mutta röökiä ei onneksi tee enää mieli yhtään.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 094
Onkos muita jotka on viimeaikoina saaneet lopetettua?
Keväällä sairastin noron ja kun pari vuorokautta meni tupakitta niin ajattelin että josko menis kolmaskin. Sillä tiellä ollaan. Vajaa 20v kessuttelua jossa välissä oli 3 vuoden tauko. Tuo 3v tauko loppui aikanaan kun eihän se haittaa jos parit kessut vetää kun autoa rassaa hallilla.. eli se röökin poltto on minulle niinkuin monelle alkkikselle juominen: joko tai.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Ite oon jo kuukauden verran polttanu tyyliin kerran puolessa tunnissa..

Saavutus sekin!
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Itselläni tupakointia takana n. 17 vuotta, mutta jotenkin viimeiset vuodet on alkanut kyllästyä tupakointiin ja ehkä kolmisen vuotta on mennyt tahdilla 0-15 tupakkaa per viikko. Joskus on mennyt pari kolmekin viikkoa ilman. Arkena ei tule enää juurikaan tupakoitua ja viikonloppuisinkin vaan jos ottaa vähän olutta. Ei vaan enää tupakka maistu hyvälle, mutta ahdistaa silti ajatus että siitä luopuisi kokonaan.

Kuinkahan epäterveellistä tällainen tuuripolttelu on?
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
317
Itselläni tupakointia takana n. 17 vuotta, mutta jotenkin viimeiset vuodet on alkanut kyllästyä tupakointiin ja ehkä kolmisen vuotta on mennyt tahdilla 0-15 tupakkaa per viikko. Joskus on mennyt pari kolmekin viikkoa ilman. Arkena ei tule enää juurikaan tupakoitua ja viikonloppuisinkin vaan jos ottaa vähän olutta. Ei vaan enää tupakka maistu hyvälle, mutta ahdistaa silti ajatus että siitä luopuisi kokonaan.

Kuinkahan epäterveellistä tällainen tuuripolttelu on?
Lääkäriltä jos kysyy niin yksikin tupakka aiheuttaa solumuutoksia keuhkoissa ja nostaa syöpäriskiä. Mikä on tietty totta.

Itse ajattelen niin että hitosti parempi vaihtoehto kuin aski päivässä. Jos pari röökiä viikossa vie hautaan niin antaa viedä. Kunhan käyttää sitä rentoutumisen ja/tai hauskanpidon välineenä. Itsekin tekisin tuota jos pystyisin, mutta selkäranka ei riitä siihen. Todettu pari kertaa elämän aikana.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
891
Yks ehkä hassu tai tyhmä juttu kun aloin uskoa placebon voimaan.Silloin kun lopetin niin poltin pikku sikareita juodessa ja olin silloin täysin siinä käsityksessä ettei niissä ole nikotiinia, en tiedä miksi. Mutta ei niistä tullut mitään tuntemuksia voi olla että humala peitti. En siis ole 5,5 vuoteen juodessakaan polttanut mitään
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
35v takana....sähkötupakkaa oon pariinkin otteeseen kokeillu ja sillä sai vähenemään 50% normiröökin polttoa hetkellisesti....pitäs ehkä oikeesti yrittää vähentää reilusti kun alkaa tupakan hintakin nousta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Tämän vuoden puolella olen ainoastaan kahtena (peräkkäisinä) päivinä tupakoinut pikkusikareita kaljan ottamisen yhteydessä. Muuten on mennyt ilman, eikä ole tehnyt mielikään.

Yhteistä historiaa tupakoinnin kanssa taitaa olla n.17 vuotta. Ei vaan jotenkin enää nappaa koko laji. Toki olisi ihan mahdoton ajatus, että kosteassa illanvietossa ei tupakoisi ollenkaan. Varmasti voisi onnistuakin, mutta ajatuksena itseltään jonkun asian kieltäminen täysin on jo sellainen, että rupeaa ahdistamaan. Mutta jos ei kiellä kokonaan, niin saattaa tosiaan mennä helposti kuukausikin, ettei edes muista tupakoinnin olemassa oloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Joskus ikuisuus sitten lopetin tupaakin polttelun. Pari yritystä ensin ja sitten otin niskasta itseäni kiinni ja sitten se loppui kuin seinään. Piti näyttää itselleni että kuka määrää. Eihän se helppoa muistakseni ollut, mutta piti vaan päänsä, niin nopeasti se koko juttu unohtui. Motivaatio tietyti oli se, että eihän tuosta tupruttelusta pitkässä juoksussa mitään hyvää seuraa. Karuja kohtaloita liikaa.....

Muutama vuosi vähän sama juttu kun päätin, että nyt loppu alkoholin käyttö. Loppui siihen paikkaan. Hieno olla itsensä herra ja tehdä mitä tahtoo. Mitään varsinaista syytä tähän ei ollut, toisinkuin tupakan polttelussa, kenties menin vaan virran mukana kun tämä alkoholittomuus on niin "trendikästä" mukamas.

Ei ole kumpikaan päätös kaduttanut ja mitään en ole menettänyt tai jäänyt mistään paitsi.

Karkin syömisen lopettaminen voisi olla kolmas haaste, mutta se voi olla ylitsepääsemätön este :) Ja pitää sitä kai jotain paheita olla.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
ehkä oikeesti yrittää vähentää reilusti kun alkaa tupakan hintakin nousta.
Kyllä tää alkaa olla rahamiesten harrastus. Toki tässä vuosien varrella on käytettävissä olevat tulotkin nousseet, mutta kolmella eurolla sai askin kun aloittelin ja nyt merkistä riippuen jo kympin molemmin puolin mennään. Joku 400€ omalla käytöllä palaa kuukaudessa.

En tiedä mikä siinä lopettamisessa on niin pirun hankalaa. Riippuvuus toki, mutta vaikka nuuskaa käyttäisi niin silti palaa tupakkaa, eli ei tuo ihan pelkällä kemiallakaan selity.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 858
Lopetus vaatii oikeasti sen oman tahdon päästä siitä eroon.
Mullakin oli korvaustuotteilla useita rimpuiluyrityksiä pisin 6kk:tta, mutta kun lopetusta yritti vaan "huvikseen" tai rahansäästön takia, niin ei se onnistunut.
Kun mitta polttamisen suhteen on täys ja alkaa olla terveydellisestikin jo paska olo, niin kyllä siitä eroon haluaa.

Omalla kohdalla 1kk nikotiinipillereitä ja sitten ilman.
Olin tosin vuorotteluvapaalla eli ei työstressiä vaikeuttamassa ja alkon käytön lopettanut jo reilu 10v sitten, niin ei himota juodessaankaan.
2v jälkeen ei tupakka käynyt enää mielessä missään tilanteessa.

Mitään hyötyä ei polttamisesta ole.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 933
Reilu vuosi edellisestä röökistä. Joku 15v yhteensä tuli polteltua ja mahtuu jopa 4v taukokin mukaan. 4 vuotta ilman ja piti mennä kaljoissa maistelemaan, tietäähän se miten käy. Stumppaa Tähän-kirjalle iso suositus, ja mitään korvaustuotteita en ole käyttänyt, seinään aina lopettanut. Tissuttelu kannattaa lopettaa jos röökistä meinaa eroon.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tänään tuli 10 vuotta lopettamisesta reilun 30 vuoden polttelun jälkeen.
Champix-kuuri helpotti, kuten myös todellinen halu lopettaa.
Itse joskus kokeilin tota champixia ja lekuri ohjeisti et jossain kohtaa se tupakka alkaa maistua pahalta, eikä tee enää mieli. Itelle ei kyl käynyt niin :smoke: Ehkä tuo jälkimmäinen sitten vain puuttui.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
907
Itse joskus kokeilin tota champixia ja lekuri ohjeisti et jossain kohtaa se tupakka alkaa maistua pahalta, eikä tee enää mieli. Itelle ei kyl käynyt niin :smoke: Ehkä tuo jälkimmäinen sitten vain puuttui.
Itsekkin kokeilin, eikä ollut muuta vaikutusta ku pötsi meni sekaisin
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 858
Oma kokemus Champixista oli että alkuun meni ok, mutta sitten kiristyi hermo äärimilleen, niin että piti jäädä pariksi viikoksi hermolomalle.
Lääkärin mukaan lääkkeellä on todettu yhteyksiä jopa perhesurmiin enkä ihmettele olotilasta mikä siitä tuli.
Siis ei sovi kaikille!
Työnantaja kustansi lääkkeen...onneksi pari vuotta sen jälkeen pääsin eroon tupakasta.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Viikko taas menty ilman röökiä. Tällä kertaa ajatuksena vain se ettei ole varaa koko hommaan. Liikunta ynnä muuta on harrastettu vaikka on poltellut, nyt huomaa eron jo viikon jälkeen olotilassa. Laastari ja purkat apuna….
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
@Talisman Pitäisiköhän Suomessa muuttaa tupakkavalistus päinvastaiseksi? Eli yrittää alakoulusta asti rummuttaa nuorille, kuinka kannattaisi aloittaa röökaaminen. Mutta juu, tottahan tuo on että autoilevat tupakoivat miehet ovat varmasti niitä mallikansalaisia, jotka maksavat hyvin veroja ja tajuavat kuolla ajoissa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
En tiedä mikä siinä lopettamisessa on niin pirun hankalaa. Riippuvuus toki, mutta vaikka nuuskaa käyttäisi niin silti palaa tupakkaa, eli ei tuo ihan pelkällä kemiallakaan selity.
Tiistaiaamuna sammutin viimeisen (?) tupakan joskus kahdeksan aikaan ja sitten annostellut nikotiinia kaikilla muilla mahdollisilla tavoilla sen jälkeen. Toistaiseksi melko hyvin mennyt, ilman isompia ongelmia. Aamusin kyllä tekee mieli, mutta kun ei ole kotona tupakkaa niin on helppo sitten pidättäytyä toiminnasta. Tunnin päästä aivot jo ymmärtää, että ajatus on perseestä ja luultavasti vaihtoehtoiset nikotiinikyllästysmetodit alkaa sitten jo vaikuttaa.

Toiveikas olo, että tällä kertaa saattaa onnistua. Nikotiiniriippuvuus sinällään ei ole mulle mitenkään erityisesti elämänlaatua haittaava tekijä, mutta se yskiminen, hengästyminen ja aistien turtuminen on itselle ikäviä haittavaikutuksia. Rahanmeno tietty myös yksi tupakoinnin haittapuolista, joka vahvasti motivoi halvempiin nikotiinin annostelumuotoihin.

En muuten tiedä onko plaseboa vai todellisuutta, mutta jotenkin tuntuu nyt jo muutaman päivän jälkeen mukavammalta keuhkoissa rasituksessa ja makuaisti mielestäni parantunut aika paljon. Netin mukaan kuitenkin keuhkojen toiminnassa parantumiseen vaadittava aika on kuukausia ja makuaistinkin suhteen puhutaan vissiin viikoista. Niin tai näin, elän harhojani ihan tyytyväisenä, mikäli se edesauttaa päämäärääni:thumbsup:
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Reilu pari viikkoa lopettamisesta. Ei ole tullut otettua harha-askeleita ja oikeastaan mennyt aika kivuttomastikin. Sähkötupakka tällä hetkellä pääasiallinen nikotiinin lähde, nuuskaa sitten jos on sellaisessa paikassa missä ei kehtaa höyryttää. Olo tuntuu kyllä hyvältä ja ajatus tupakoinnista on jollain tasolla jopa kaukainen. Toivottavasti tämä pysyy tämmöisenä.

Olen hommannut sen verran nikotiinia kotiin e-nesteen ja nuuskan muodossa, että n. vuosi pitäisi pärjätä näillä ja sitten voi katsella uudestaan haluanko vielä elää nikotiiniriippuvaisena vai olenko tyytyväinen siihen, että ei tarvitse polttaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
41
joskus oli ihan normaalia tupakoida, nykyään ei kukaan tupakoi
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Itselläni tupakointia takana n. 17 vuotta, mutta jotenkin viimeiset vuodet on alkanut kyllästyä tupakointiin ja ehkä kolmisen vuotta on mennyt tahdilla 0-15 tupakkaa per viikko. Joskus on mennyt pari kolmekin viikkoa ilman. Arkena ei tule enää juurikaan tupakoitua ja viikonloppuisinkin vaan jos ottaa vähän olutta. Ei vaan enää tupakka maistu hyvälle, mutta ahdistaa silti ajatus että siitä luopuisi kokonaan.

Kuinkahan epäterveellistä tällainen tuuripolttelu on?
Jatkoa tähän. Kyllästynyt jo sen verran tupakointiin, että nyt on viimeiset pari kuukautta mennyt kokonaan ilman ja sähköröökiä tullut vedettyä satunnaisesti viikonloppuisin. Alkaa sauhuttelut jo sitä tahtia kyllästyttää, että kohta voi olla jo vaikeaa säilyttää edes tätä sähkötupakka harrastusta. No ehkä hyvä näin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 153
Viestejä
4 193 096
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom