Tuomionpäivän välttäminen eli miten pihistää energiaa

Täällä kans Ilpot kiinni ennen klo 7 ja korvataan se kolmella pesällisellä takassa tulia polttamalla.
 
Miten se laskee jos mulla on puuhellassa ja pönttöuunissa tulet? Unohdinko mainita?
Niin sellaista testiasetelmaa ajattelin ehdottaa että katsoo paljonko kämpän lämpötila muuttaa päivän aikana jos ei ollenkaan lämmitä. Kun asuntokin ihan hyvin varaa lämpöä seiniinsä niin lämpötilan muutos voi olla luokkaa 4 astetta päivässä jos ei ihan kauheita pakkasia ole ulkona. Se on sitten eri asia pärjääkö sen 4 asteen muutoksen kanssa.
 
Niin sellaista testiasetelmaa ajattelin ehdottaa että katsoo paljonko kämpän lämpötila muuttaa päivän aikana jos ei ollenkaan lämmitä. Kun asuntokin ihan hyvin varaa lämpöä seiniinsä niin lämpötilan muutos voi olla luokkaa 4 astetta päivässä jos ei ihan kauheita pakkasia ole ulkona. Se on sitten eri asia pärjääkö sen 4 asteen muutoksen kanssa.
Olis tossa ollu kyllä tilaisuus kokeilla, että paljonko kulutus on vrk:ssa kun lämpö hilataan takaisin ja aikaisemmin on ollut tasainen lämpö. Hyvä idea, pitää kokeilla seuraavalla kerralla.
 
Olis tossa ollu kyllä tilaisuus kokeilla, että paljonko kulutus on vrk:ssa kun lämpö hilataan takaisin ja aikaisemmin on ollut tasainen lämpö. Hyvä idea, pitää kokeilla seuraavalla kerralla.
Ilpeillä tuosta on kokemusta. Meillä talo on tyhjä päiväsaikaan ja ilpit pudottavat lämpöjä 2 astetta klo7-14. Lämpötilan nosto kestää n. tunnin ja silloin menee n 50% enemmän kuin tasaisella lämmöllä. Pudottamisella saa selkeät säästöt.
 
Vielä kun ei olla pysyvästi pakkasen puolella, niin pörssisähkön edullisemmat tunnit saa hyödynnettyä ylilämmittämällä öisin ilpillä 25 asteen pyynnillä ja lattialämmitystä huudattamalla. Carunan perkeleet vievät tietty osansa, mutta seuraavan päivän kalleilla tunneilla kulutus on lähes nollassa parhaimmillaan.
 
Ilpeillä tuosta on kokemusta. Meillä talo on tyhjä päiväsaikaan ja ilpit pudottavat lämpöjä 2 astetta klo7-14. Lämpötilan nosto kestää n. tunnin ja silloin menee n 50% enemmän kuin tasaisella lämmöllä. Pudottamisella saa selkeät säästöt.
Itsellä on klo 00-09 pudotus, eli talon tavoitelämpötilaa pudotetaan yhdellä asteella. Kauimmainen makkari ehtii mennä johonkin vähän alle 20 asteen ja puolessa tunnissa normaali lämpötila kun ilppi alkaa paiskia hommia jos vaan ovi on auki. Sama pudotus jos talo on tyhjä.

En ole laskenut tarkkaan hyötyä, mutta seurannan perusteella säästää energiaa.
 
Lämpötilan pudotuksella päivätasolla tietenkin voi saada pienen energiansäästön. Vasta pörssisähköllä - joka ei aiemmin ollut lainkaan täysipäinen vaihtoehto - olen alkanut pitää sitä taloudellisena vaihtoehtona. Etenkin yhdistettynä ylilämmitykseen.

Lämpötilan pudotus yöksi lienee merkityksetöntä, ehkä tappiollista ja ainakin epämiellyttävää. Eikö se lämmitys kannata nimenomaan aamun kalliiksi tunneiksi pysäyttää eikä ajaa hetkeä täysteholla. Aivan erityisesti kannattaa hyödyntää aamuyön edullisin energia vähintään normaalilämmöllä ja mahdollisesti ylilämmittäen varastoon.
 
Tosiaan juu makkareiden lämpötilan pitäisi olla 18-19 tms. Sen saa helposti laskettua sulkemalla oven lähes kokonaan. Itselle ainakin passaa juoda aamukahvia, kun mittari näyttää +23 ilpin puskiessa lisää lämpöä.

Aasinsiltana ihmettelyä viime vai edellistalvelta vierailulta, kun yhdessä kerrostalokämpässä oli mukava 24 lämmintä keskellä talvea. Ei tainnut olla taloyhtiöllä suurta kassavajetta. Usein vanhoissa taloissa on aivan saatanan kylmä, mutta joskus noinkin päin. Mukavat säästöt saisi, kun vähän säätäisi järkevämmäksi.
 
Kerrostaloissa ongelma on usein epätasainen lämmön jakautuminen. Yhdessä kahden pitkän mallisen talon kohteessa oli vaihtelu välillä 21-24 astetta, siinä kohtaa nostin hallituksessa esiin tasapainotuksen. En tiedä, tekivätkö sitä koskaan, mutta ei se ainakaan voisi huonontaa tilannetta.
 
Miten varaavan takan lämmitys kannattaisi ajoittaa, että saa parhaan hyödyn irti? Takan painoa en osaa arvioida, mutta kyseessä kuitenkin ihan hyvän kokoinen muurattu takka.

Normi työssäkäyvänä ihmisenä ongelmana on se, ettei voi lämmittää aamulla. Iltaisin lämmittäessä taas luovuttaa lämpöä yöllä, kun sähkökin on halpaa. Jää sitä lämpöä tietysti jonkun verran seuraavalle päivällekkin. Tässä tapauksessa puut ovat "ilmaisia", eli kaikki kuitenkin kotiin päin.
 
Onko ainoa ongelma saada hormin pelti kiinni oikea aikaisesti vai se että et uskalla jättää tulia yksin palamaan?
 
Onko ainoa ongelma saada hormin pelti kiinni oikea aikaisesti vai se että et uskalla jättää tulia yksin palamaan?
Molemmat. Taloudessa on koira niin en uskalla jättää tulia yksin. Aika pieni riski se varmaan on että mitään tapahtuu mutta kuitenkin.
 
Molemmat. Taloudessa on koira niin en uskalla jättää tulia yksin. Aika pieni riski se varmaan on että mitään tapahtuu mutta kuitenkin.
Ex työkaverilta kuoli kaksi koiraa. Laittoivat uunin tulille ja lähti ihan hyvin vetämään. Lähtivät kauppaan ja palatessa oli talo täynnä savua. Varsinkin tulisijan kylmäkäynnistyksessä pitää olla varuillaan. Voi tehdä höyrylukon piippuun vielä puolen tunnin päästäkin. Peltien sulkeminen toinen juttu. Häkävaroitin on parempi kuin hyvä olla olemassa. Vanhan kansan viisaus, että pellit kiinni kun hiilet hehkuvat on saattanut ehkä toimia vanhassa hatarassa mökissä, mutta on kyllä tappanutkin monia. taitaa olla ihan määräyksissä, että pellissä oltava reikä tai kulma leikattu pois.
 
Jo yksin se, että hormi jää pariksi tunniksi "turhaan" auki vesittänee säästöt.
Itsellä onneksi varma takka, sytytksestä 2h +/-10 minsaa ja pellin voi pukata kiinni. Helpottaa kummasti kun voi aika tarkkaan arvioida milloin kerkee polttaa pesällisen ja milloin ei.
 
Meillä kylmpimpinä talviaamuina herään vartin tai puoli tuntia aikaisemmin ja poltan pesällisen pienempää puuta takassa, ehtii saamaan pellin kiinni juuri ennen töihin lähtöä. Saa vähän ainakin tasattua sitä takan lämpöä päivälle. Illalla sitten leivinuuni lämpimäksi, niin lämpenee koko möykky tasaisemmin.

Välillä helpottaa jos jälkikasvulla on myöhäisempi kouluaamu, niin voi delegoida pellin sulkemisen, mutta siinä on unohdusriski jolloin menee kaikki lämpö sitten taivaalle päivän aikana.
 
Tosiaan juu makkareiden lämpötilan pitäisi olla 18-19 tms. Sen saa helposti laskettua sulkemalla oven lähes kokonaan. Itselle ainakin passaa juoda aamukahvia, kun mittari näyttää +23 ilpin puskiessa lisää lämpöä.
Aivan, ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä eri asuinhuoneiden lämpötilasta. Toisille ne ovat makuasioita ja jotkut pitävät yhtä käsitystä totena ja ilosanomana. Naistenlehtiartikkeleita myöten toistellaan terveysneuvoina yleensä tiettyä (matalaa) makuuhuoneen lämpötilaa, vaikka se on vain yksi tekijä ja kokonaisuuteen vaikuttaa myös vuoteen tekstiilien määrä ja laatu sekä se, miten kukin nukkuessaan asettuu ja pyörii.

Ilmanlaatu on toinen suuresti vaihteleva asumismukavuus ja -terveystekijä. Asunnosta riippuen ei välttämättä ole ihanteellista sulkea ovia yöksi, joskus se taas on muista syistä ihan pakko.

Kuitenkin edellä ajattelin tarkoitettavan eri asiaa, eli energiansäästöä jumppaamalla asuinhuoneiston lämpötilaa vuorokausitasolla välillä alas. Tähän liittyen esitän että sitä ei ehkä kannata tehdä nimenomaan yöllä jolloin asunnossa yleensä oleskellaan ja energia on edullisempaa ja jopa ylimäärin saatavilla, vaan päiväaikaan jolloin ollaan usein muualla ja energian hinta usein nousee.

Monessa tapauksessa näitä peliliikkeitä voi olla mahdollista yhdistää, eli mukavuussyistä pitää makuuhuoneita viileämpinä ylipäänsä, ylilämmittää muita tiloja aamuyön tunteina, estää lämmitys kokonaan aamun kalliina tunteina, pitää pyyntiä alhaalla päivällä ja nostaa normaalitasoon illaksi.
 
Molemmat. Taloudessa on koira niin en uskalla jättää tulia yksin. Aika pieni riski se varmaan on että mitään tapahtuu mutta kuitenkin.
Onko sulla nyt sitten oikein edes vaihtoehtoja. Tulien sytyttämisen aikaikkuna on 17:00 ja 20:00. Sillä ei ole kuin seksuaalista merkitystä minkä ajan tuosta välistä valitset. Myy ne klapit.
 
Aivan, ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä eri asuinhuoneiden lämpötilasta. Toisille ne ovat makuasioita ja jotkut pitävät yhtä käsitystä totena ja ilosanomana. Naistenlehtiartikkeleita myöten toistellaan terveysneuvoina yleensä tiettyä (matalaa) makuuhuoneen lämpötilaa, vaikka se on vain yksi tekijä ja kokonaisuuteen vaikuttaa myös vuoteen tekstiilien määrä ja laatu sekä se, miten kukin nukkuessaan asettuu ja pyörii.

Ilmanlaatu on toinen suuresti vaihteleva asumismukavuus ja -terveystekijä. Asunnosta riippuen ei välttämättä ole ihanteellista sulkea ovia yöksi, joskus se taas on muista syistä ihan pakko.

Kuitenkin edellä ajattelin tarkoitettavan eri asiaa, eli energiansäästöä jumppaamalla asuinhuoneiston lämpötilaa vuorokausitasolla välillä alas. Tähän liittyen esitän että sitä ei ehkä kannata tehdä nimenomaan yöllä jolloin asunnossa yleensä oleskellaan ja energia on edullisempaa ja jopa ylimäärin saatavilla, vaan päiväaikaan jolloin ollaan usein muualla ja energian hinta usein nousee.

Monessa tapauksessa näitä peliliikkeitä voi olla mahdollista yhdistää, eli mukavuussyistä pitää makuuhuoneita viileämpinä ylipäänsä, ylilämmittää muita tiloja aamuyön tunteina, estää lämmitys kokonaan aamun kalliina tunteina, pitää pyyntiä alhaalla päivällä ja nostaa normaalitasoon illaksi.
Näissäkin on hyvä pitää järki mukana. Meinaan siis erilaisia lämpötiloja eri asuinhuoneissa. En nyt yhtäkkiä löytänyt uutista, mutta muistan lukeneeni uutisen jossa kerrottiin homevaurioista jotka oli syntyneet siitä kuinka oli jotain huonetta jäähdytelty jonnekkin tyyliin 18 -asteeseen ja jopa alle, kun ulkona ja muissa tiloissa ollut huomattavasti lämpimämpää. Oli sitten kosteus tiivistynyt vähän väärään paikkaan ja sitä myöten käynyt vähän ikävästi.
 
Näissäkin on hyvä pitää järki mukana. Meinaan siis erilaisia lämpötiloja eri asuinhuoneissa. En nyt yhtäkkiä löytänyt uutista, mutta muistan lukeneeni uutisen jossa kerrottiin homevaurioista jotka oli syntyneet siitä kuinka oli jotain huonetta jäähdytelty jonnekkin tyyliin 18 -asteeseen ja jopa alle, kun ulkona ja muissa tiloissa ollut huomattavasti lämpimämpää. Oli sitten kosteus tiivistynyt vähän väärään paikkaan ja sitä myöten käynyt vähän ikävästi.

Tästäkin on juteltu useammassa ketjussa ja muistaakseni konsensus oli ettei tuolla tavalla saa mitään kosteusvauriota aikaiseksi jos rakenteet ja tuuletus muuten kunnossa.

18 astetta on kuitenkin ihan normaali sisälämpötila ja itse kuulun siihen leiriin että mitä viileämpi niin sen paremmin nukun, makkarissa on talvella 16-17 astetta ja uni tulee hyvin.
 
Tästäkin on juteltu useammassa ketjussa ja muistaakseni konsensus oli ettei tuolla tavalla saa mitään kosteusvauriota aikaiseksi jos rakenteet ja tuuletus muuten kunnossa.
Aivan, ja nimenomaan JOS. Nykyajan "pullotaloissa" en olisi tuosta tuuletuksesta niin kovin varma.
 
No pitäisihän noissa nykyisissäkin "passiivitaloissa" olla sen verran ilmanvaihtoa ettei nyt kosteus tiivisty sisäpintoihin. Mutta mene ja tiedä.
Talo pitää olla tiivis ja ilmanvaihto suoritetaan hallitusti sieltä mistä kuuluukin, eli ilmanvaihtokanavia pitkin.
Ilmanvaihto tietysti säädetään oikealle tasolle ja lämmöntalteenotto huolehtii energiatehokkuudesta. Luulisi olevan jokaiselle ihan selvää kauraa.
Tuohan on ollut pakollinen uusissa taloissa vuodesta 2003.
 
Näissäkin on hyvä pitää järki mukana. Meinaan siis erilaisia lämpötiloja eri asuinhuoneissa. En nyt yhtäkkiä löytänyt uutista, mutta muistan lukeneeni uutisen jossa kerrottiin homevaurioista jotka oli syntyneet siitä kuinka oli jotain huonetta jäähdytelty jonnekkin tyyliin 18 -asteeseen ja jopa alle, kun ulkona ja muissa tiloissa ollut huomattavasti lämpimämpää. Oli sitten kosteus tiivistynyt vähän väärään paikkaan ja sitä myöten käynyt vähän ikävästi.
Ottamatta tällä kertaa kantaa kosteusvaurioihin, jäähdytyskaudella 18 asteen lämpötilapyynti on paitsi epäterveellistä myös kaikkea muuta kuin säästöä.

Edellä toki tarkoitin vain lämmityskautta. Minulla kun ei jäähdytysvehkeitä missään ole, kesällä on sisälämpötila se mikä on tuuletuksineen.
 
Avaisitko miksi 18c lämpötilapyynti on epäterveellistä? Todella vaikea saada kiinni asiasta ja kiiinnostaa. Meilä ollut vuosia IV-kone kesät 17c ja talvet 18c pyynnillä ja ihan hyvin ollaan elelty.
 
Avaisitko miksi 18c lämpötilapyynti on epäterveellistä? Todella vaikea saada kiinni asiasta ja kiiinnostaa. Meilä ollut vuosia IV-kone kesät 17c ja talvet 18c pyynnillä ja ihan hyvin ollaan elelty.
Kastepiste voi siirtyä väärään paikkaan jos talo jäähdytetään helteellä vaikka +18c.
 
Kastepiste voi siirtyä väärään paikkaan jos talo jäähdytetään helteellä vaikka +18c.
Ei kai pyynti sitä takaa? Missä tilanteessa kastepiste on 18c? Tietty jos systeemit ihan pielessä että 18c pyynnillä tulee 5c ilmaa sisään niin kastepiste osuu talon sisälle.

Meillä esim iv-kanavat on kaikki kondessieristetty ja iv kone ei saa viilentäessä tehdä alle 12c ilmaa tämän takia.
IV kone tekee 31 watilla 12c ilmaa. Lisäksi IV koneen puhaltimet yms 70wattia. Eli miksi tämä ei ole järkevää kustannuksien kautta? Mielestäni hyvinkin tehokasta kun kone ei ole ihan pienimpiä vaan 190l/s ilmaa molempiin suuntiin siirtävä laite jota ajetaan n. 75% nopeuksilla.

Eli edelleen etsin sitä että miksi 18c pyynti on epäterveellistä ja taloudellisesti turhaa? En nyt haasta riitaa vaan siis kaipaan järkevän selityksen kun en saa asiasta kiinni että miksi se on aina epäterveellistä ja tuhlailua?
 
Kesällä on muutamia päiviä kun kastepiste on 20 asteen paremmalla puolella. Silloin se voi alkaa ulkoseinässä kondensoimaan väärälle puolelle eristettä. Mutta tämä on nähdäkseni teoriaa koska en ole mistään lukenut että kukaan olisi kämpäänsä siten kastellut. Se yksi esimerkki on mutta nähdäkseni se tehtiin niin että ainoastaan makuuhuone ilmastoitiin jolloinka sisäseinät vettyivät.
 
Ei kai pyynti sitä takaa? Missä tilanteessa kastepiste on 18c? Tietty jos systeemit ihan pielessä että 18c pyynnillä tulee 5c ilmaa sisään niin kastepiste osuu talon sisälle.

Meillä esim iv-kanavat on kaikki kondessieristetty ja iv kone ei saa viilentäessä tehdä alle 12c ilmaa tämän takia.
IV kone tekee 31 watilla 12c ilmaa. Lisäksi IV koneen puhaltimet yms 70wattia. Eli miksi tämä ei ole järkevää kustannuksien kautta? Mielestäni hyvinkin tehokasta kun kone ei ole ihan pienimpiä vaan 190l/s ilmaa molempiin suuntiin siirtävä laite jota ajetaan n. 75% nopeuksilla.

Eli edelleen etsin sitä että miksi 18c pyynti on epäterveellistä ja taloudellisesti turhaa? En nyt haasta riitaa vaan siis kaipaan järkevän selityksen kun en saa asiasta kiinni että miksi se on aina epäterveellistä ja tuhlailua?
Helteellä kastepiste voi olla ulkona +20c.

Yleensä jäähdytys vie energiaa jolloin senkään takia ei ole järkevää tavoitella +18c sisälämpötilaa. Muutenkin tuollainen on turhaa kun joku +23c tuntuu helteellä viileältä.
 
Ei kai pyynti sitä takaa? Missä tilanteessa kastepiste on 18c? Tietty jos systeemit ihan pielessä että 18c pyynnillä tulee 5c ilmaa sisään niin kastepiste osuu talon sisälle.

Meillä esim iv-kanavat on kaikki kondessieristetty ja iv kone ei saa viilentäessä tehdä alle 12c ilmaa tämän takia.
IV kone tekee 31 watilla 12c ilmaa. Lisäksi IV koneen puhaltimet yms 70wattia. Eli miksi tämä ei ole järkevää kustannuksien kautta? Mielestäni hyvinkin tehokasta kun kone ei ole ihan pienimpiä vaan 190l/s ilmaa molempiin suuntiin siirtävä laite jota ajetaan n. 75% nopeuksilla.

Eli edelleen etsin sitä että miksi 18c pyynti on epäterveellistä ja taloudellisesti turhaa? En nyt haasta riitaa vaan siis kaipaan järkevän selityksen kun en saa asiasta kiinni että miksi se on aina epäterveellistä ja tuhlailua?
Etkö tiedä miten ilmankosteus toimii, onko tämä jotain saivartelua että 18C pyynti ei ole sama kuin 18C huoneen lämpötila, vai mikä kohta on epäselkeä?

Jos ulkona on vaikka 30 C ja RH 75%, kastepiste on 25 asteessa. 18 astetta on jo aika reilusti alle kastepisteen. Se mitä siellä sinun ilmanvaihtokanavissa on, ei vaikuta tähän koska kastepiste on ulkoseinän eristeissä, eikä kaikissa asunnoissa edes ole IV konetta.

Tietenkään asia ei ole näin yksinkertaista matikkaa vaan siihen vaikuttaa tuhat eri asiaa, eikä mitään vauriota tapahdu vaikka toimivan seinän sisään hetkellisesti tulisikin kondensiovettä. Mitään tarkkaa riskirajaa on vaikea sanoa muuten kuin työntämällä kosteusmittarin seinän sisälle ja seuraamalla sitä.

1698225327079.gif
 
Juuri näin! Eli miten se pyynti voi olla no-no kun ei se kerro huoneen ilmasta mitään? Meillä IV koneen pyynti tosiaan 17c kesällä, kone tuottaa 12c ilmaa ja huoneen lämpötila on 22-23c.
Eli miksi 17c pyynti nyt on terveydelle haitaksi?
Kuten sanoitte, saivartelua on, mutta internetissä kun jotain julistaa niin sehän on kiveen hakattu totuus :)
 
Niimpä niin :rolleyes: Viestitolkulla vääntää ja vängätä jostain asiasta, kun hyvä keskustelija olisi voinut yhteen lauseeseen kirjoittaa että oma laitteisto on kalibroitu niin huonosti, että pyynti ja todellinen lämpötila heittaa 6 astetta.
 
Niimpä niin :rolleyes: Viestitolkulla vääntää ja vängätä jostain asiasta, kun hyvä keskustelija olisi voinut yhteen lauseeseen kirjoittaa että oma laitteisto on kalibroitu niin huonosti, että pyynti ja todellinen lämpötila heittaa 6 astetta.
Totta tuokin.
Unohtui lisätä että itse asiassa meillä pyynti on poistoilman lämpötila. Tällä saanut parhaiden varmistumaan että lämmön talteenotto toimii tehokkaimmin sekä myös viilennys. Ainoa milloin tämä menee kuutamolle on jos takkaa lämmitetään pitkään. Enpä ole vielä keksinyt miten tämän saisi toimimaan kaiken muun kanssa yhteen.

Meillä siis maaviileä, siksi kulutus on pientä ja tehoakaan ei hirveästi ole. Eli lämpötilaeron tulee olla iso että teho riittää viilentämään sisäilmaa.

Oikeasti poistoilma on kesällä 30c ulkoilmalla noin 23-24c. Eli pyynti ei mitenkään toteudu kun teho ei riitä 3-8kw viilennyspatterissa(jossa kiertää noin 4-8c neste jonka takia todellinen teho vaihtelee). Silti vänkään vastaan että ei voi sanoa että alle 18c pyynti on huono idea kaikille. Systeemejä kun on aika monenlaisia.
 
Ketjun otsikko oli "Tuomionpäivän välttäminen eli miten pihistää energiaa" Ensin joku mainitsi, että pitää makkarin 18-19 *C. Eli siis TALVELLA. Tästä hokkus pokkus joku vetää aasinsillan, että on epäterveellistä KESÄLLÄ jäähdyttää ILP:llä tuohon lämpötilaan. :facepalm:

Ei tasan tarkkaan tule kastepisteestä talvella ongelmia tuon lämpötilan kanssa.

Siis täysin kaksi eri asiaa saadaan sotkettua keskenään ja siitä väännetään kohta sivukaupalla.

Takaisin aiheeseen, kiitos!
 
Ketjun otsikko oli "Tuomionpäivän välttäminen eli miten pihistää energiaa" Ensin joku mainitsi, että pitää makkarin 18-19 *C. Eli siis TALVELLA. Tästä hokkus pokkus joku vetää aasinsillan, että on epäterveellistä KESÄLLÄ jäähdyttää ILP:llä tuohon lämpötilaan. :facepalm:

Ei tasan tarkkaan tule kastepisteestä talvella ongelmia tuon lämpötilan kanssa.

Siis täysin kaksi eri asiaa saadaan sotkettua keskenään ja siitä väännetään kohta sivukaupalla.

Takaisin aiheeseen, kiitos!
Meillä on lämmitys käytännössä lähes kahden ilpin varassa. Toinen ilppi on olohuoneessa ja tuo 18-19 toteutuu makkariin avoimen oven taktiikalla. Kahden aikuisen talous, eli avoimista ovista ei ongelmaa ja ilpit toimivat hyvin silloin.
 
Kompakti reilu sataneliöinen omakotitalo lämpiää talvella vanhan ilpin ja takan voimin. Kylppärissä ainoana lämmitysmuotona on sähköinen lattialämmitys, jonka termari haistelee ainoastaan lattian lämpötilaa, ei huoneilmaa. Periaatteessa kylppäriä koitetaan pitää hieman muita tiloja lämpimämpänä lattialämmön vaihdellessa ulkolämpötilan mukaan noin 23-25 astetta, mutta pelkkä lattia-anturi ja takan polttaminen tekevät siitä melko hankalaa. Yleensä sanotaan, että kylppärin ovet pitää pitää kiinni, jottei lattialämmitys ala lämmittää koko kämppää, mutta olisiko tässä tapauksessa parempi pitää ovet auki ja lattiaämpö vaikkapa 23 ympäri vuoden? ILP ei pääse puhaltamaan kylppäriin suoraan. Talossa on koneellinen LTO-ilmanvaihto. Kylpyhuone on noin 16 neliötä ja kuutisenmetriä ulkoseinää.
 
..Kylppärissä ainoana lämmitysmuotona on sähköinen lattialämmitys, jonka termari haistelee ainoastaan lattian lämpötilaa, ei huoneilmaa. Periaatteessa kylppäriä koitetaan pitää hieman muita tiloja lämpimämpänä lattialämmön vaihdellessa ulkolämpötilan mukaan noin 23-25 astetta, mutta pelkkä lattia-anturi ja takan polttaminen tekevät siitä melko hankalaa.
Jos haluaa, niin pitäisi olla aika helppo ja edullinen homma vaihtaa sen lattialämmityksen termostaatti/käyttöpaneeli sellaiseen, jossa on myös huoneilman lämpöanturi. Olettaen että se paneeli on siellä kylpyhuoneen puolella.
 
Kompakti reilu sataneliöinen omakotitalo lämpiää talvella vanhan ilpin ja takan voimin. Kylppärissä ainoana lämmitysmuotona on sähköinen lattialämmitys, jonka termari haistelee ainoastaan lattian lämpötilaa, ei huoneilmaa. Periaatteessa kylppäriä koitetaan pitää hieman muita tiloja lämpimämpänä lattialämmön vaihdellessa ulkolämpötilan mukaan noin 23-25 astetta, mutta pelkkä lattia-anturi ja takan polttaminen tekevät siitä melko hankalaa. Yleensä sanotaan, että kylppärin ovet pitää pitää kiinni, jottei lattialämmitys ala lämmittää koko kämppää, mutta olisiko tässä tapauksessa parempi pitää ovet auki ja lattiaämpö vaikkapa 23 ympäri vuoden? ILP ei pääse puhaltamaan kylppäriin suoraan. Talossa on koneellinen LTO-ilmanvaihto. Kylpyhuone on noin 16 neliötä ja kuutisenmetriä ulkoseinää.

Meillä kylppärin suhteen vastaavat speksit. Kylppärin lattialämmitys on hurja sähkösyöppö. Lattialämmitys on aika minimillä ja kylppärin ovi auki, jolloin toinen ilp lämmittää kylppärin ilman. Lattia toki vähän jelppaa. Ovi auki myös kuivaa kylppärin nopeammin ja tasaa kosteutta talvella, jolloin liian kuiva ilma sisällä. Kahden aikuisen taloudessa ei vettä lutrata koko aikaa.
 
Meillä kylppärin suhteen vastaavat speksit. Kylppärin lattialämmitys on hurja sähkösyöppö. Lattialämmitys on aika minimillä ja kylppärin ovi auki, jolloin toinen ilp lämmittää kylppärin ilman. Lattia toki vähän jelppaa. Ovi auki myös kuivaa kylppärin nopeammin ja tasaa kosteutta talvella, jolloin liian kuiva ilma sisällä. Kahden aikuisen taloudessa ei vettä lutrata koko aikaa.

Sama.

Tosin 5 hlön talous ja vedellä lutrausta ohjelmistossa lähinnä iltaisin.
 
Avaisitko miksi 18c lämpötilapyynti on epäterveellistä? Todella vaikea saada kiinni asiasta ja kiiinnostaa. Meilä ollut vuosia IV-kone kesät 17c ja talvet 18c pyynnillä ja ihan hyvin ollaan elelty.
Pahoittelen epäselvää ulosantiani. En tarkoittanut mitään "IV-koneita" vaan sitä huonetilan realistista lämpötilaa joka tietysti voi olla eri todellisuudessa ja esimerkiksi ILP:n asetuksena. Olisi pitänyt sanoa tavoite. Jos sisäilman lämpötila on 18 astetta C ja ulkona esimerkiksi 31, ei liene epäselvää miksi se on terveyshaitta. Eikö?


Ketjun otsikko oli "Tuomionpäivän välttäminen eli miten pihistää energiaa" Ensin joku mainitsi, että pitää makkarin 18-19 *C. Eli siis TALVELLA. Tästä hokkus pokkus joku vetää aasinsillan, että on epäterveellistä KESÄLLÄ jäähdyttää ILP:llä tuohon lämpötilaan. :facepalm:

Ei tasan tarkkaan tule kastepisteestä talvella ongelmia tuon lämpötilan kanssa.

Siis täysin kaksi eri asiaa saadaan sotkettua keskenään ja siitä väännetään kohta sivukaupalla.

Takaisin aiheeseen, kiitos!
Taisin olla se joku, en vetänyt aasinsiltoja, matalan lämpötilan ongelmat mainitsi joku muu, kerroin etten ole huolissani homeesta jne. Mitä ihmettä?

Edelleen lämpötilan vaihtelu vuorokauden aikana on lämmityskaudella ihan relevantti asia. Se taas ei ole mikään universaali totuus että talvella kuuluu vetää makuuhuone viileäksi, vaan makuasia. Lisäksi energiataloudellisesti ja etenkin rahataloudellisesti on argumentoitavissa, että se ei ehkä ole kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan puhelimeen sovellusta, mikä toimisi Tuntihinnan tapaan, mutta siihen voisi asettaa myös sähkön siirtohinnat? Siirto on kausisiirtoa, joten talviarkena kalliimpaa.
 
Tietääkö kukaan puhelimeen sovellusta, mikä toimisi Tuntihinnan tapaan, mutta siihen voisi asettaa myös sähkön siirtohinnat? Siirto on kausisiirtoa, joten talviarkena kalliimpaa.

En tunne ko. sovellusta mutta ainakin Koodimetsän tekemässä Sähköseuranta -sovelluksessa pystyy määrittämään omat siirto- ja marginaalihinnat jolloin näkee tuntikohtaisesti kokonaishinnan itselle. Kausisiirtoa ei ole ominaisuuksissa, mutta yösiirto on mahdollinen.
 
En tunne ko. sovellusta mutta ainakin Koodimetsän tekemässä Sähköseuranta -sovelluksessa pystyy määrittämään omat siirto- ja marginaalihinnat jolloin näkee tuntikohtaisesti kokonaishinnan itselle. Kausisiirtoa ei ole ominaisuuksissa, mutta yösiirto on mahdollinen.
Tuolla näyttää vain sunnuntait väärin, asensin rinnalle
 
Menee offtopic osastolle, mutta ainakin carunalla voi yösähkön aktivoitumisaikaa säätää ns. kuormanohjaus toiminnon kautta. Säätö onnistuu online. Taloyhtiöissä vain isännöitsijä voi tehdä muutoksen, omakotalossa käsitääkseni asukas itse. Jotain vaatimuksia on sähkömittarille.
kuormanohjaus.png

(Vastataan tänne kun sopii ehkä paremmin tähän ketjuun)

Yksi syistä miksi en myöskään ole lähtenyt mitään ihmeempiä viritelmiä (ainakaan vielä) LVV:n kanssa tekemään on se, että siirtoyhtiö (Vantaan Energia) on tässä jossain kohtaa vaihtamassa meille uuden sähkömittarin ja elättelen toiveita, että sen myötä tulisi tännekin mahdollisuus tuohon. En kyllä äkkiseltään löytänyt tuolta sivuilta tietoa onko tuollainen ohjaus tulossa, mutta uudessa keskuksessa on HAN-portit sun muut, niin voisin kuvitella että tuollaisetkin jutut olisivat jatkossa mahdollisia. Aika näyttää.
 
Meillä on aktiivisesti pörssisähkön ja kulutuksen ohjausta mainostavia kirjoittajia foorumilla, niin onko sellaisia jotka ovat tosiaan luoneet sähkölämmitteiseen kotiin (sis. erilaiset lämpöpumput) automaatiosysteemin jossa päästään ihan pelkällä automaatiolla (johon ei tarvitse kuin korkeintaan kerran kuukaudessa puuttua yhtään) selvästi pörssihinnan alle vaikka kaikkia kodinkoneita käyttää kun haluaa ja voi pistää aina illalla sekä pesukoneen päälle, imuroida että käydä sähkösaunassa ja silti ollaan vahvasti alle pörssisähkön keskihinnan? Eli käytännössä pääsee systeemin luotuaan selvästi alle keskihinnan vaikka ei yhtään seuraisi itse mikä se pörssisähkön hinta on eikä tee mitään manuaalisia ajastuksia minnekään?

Ja jos on niin lyhyt kuvaus kokonaisuudesta olisi kiva.
 
Meillä on aktiivisesti pörssisähkön ja kulutuksen ohjausta mainostavia kirjoittajia foorumilla, niin onko sellaisia jotka ovat tosiaan luoneet sähkölämmitteiseen kotiin (sis. erilaiset lämpöpumput) automaatiosysteemin jossa päästään ihan pelkällä automaatiolla (johon ei tarvitse kuin korkeintaan kerran kuukaudessa puuttua yhtään) selvästi pörssihinnan alle vaikka kaikkia kodinkoneita käyttää kun haluaa ja voi pistää aina illalla sekä pesukoneen päälle, imuroida että käydä sähkösaunassa ja silti ollaan vahvasti alle pörssisähkön keskihinnan? Eli käytännössä pääsee systeemin luotuaan selvästi alle keskihinnan vaikka ei yhtään seuraisi itse mikä se pörssisähkön hinta on eikä tee mitään manuaalisia ajastuksia minnekään?

Ja jos on niin lyhyt kuvaus kokonaisuudesta olisi kiva.
Se riippuu niin kodista ja lämmityksestä että onko varaavaa lämmitystä ja onko esim sähköautoa jne.
 
Ennätyshellemäärät, ja lämpöpumppu oli viilentämässä aina kun päivälämpötila ulkona nousi 25 asteeseen.
Suo siellä, vetelä täällä :)
Tätä en nyt itsekään ymmärrä, meilläkin ollut edellisinä kesinä yleensä vähintään parinviikon jakso jäähdytysmoodi käytössä helteiden takia.

Tänä kesänä ei. Vaikka helteitä riittänyt kaikille tarpeeksi asti.

Sähkölattialämmitys talossa, ei tule oikeen käytettyä kuin minimitasot, pesuhuonetta lukuunottamatta. Tästä seuraa, että laattaa pysyy viileänä vielä pitkälle kesään. En ole säätä enkä tilastoja seurannut, onko tänä kesänä ollut yöt sitten keskimäärin viileämpiä, kerkesikö mahdollisesti päivän helteen vaikutukset tasoittua rakenteissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 788
Viestejä
4 499 086
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom