Tulinen ruoka ja vielä tulisemmat kastikkeet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Tätä asiaa ehkä kannattaa lähestyä niin että jos voi vetää mitä vain suun puolesta niin onhan se selvä että voi alkaa maha oireilemaan. Itsellä se polte rajoittaa mitä voi syödä, ja pitää samalla mahaoireet poissa. Esim Fire Demon ja Bring the Pain on sitä osastoa että jos niitä laittaa lautaselle ruokaan yhtään liikaa käy se mahan päälle, ja polttaa suussakin liikaa. Ei närästyksenä (koska minua ei koskaan närästä) mutta muulla tavalla alkaa korventamaan. Tuoreet chilit ei tuota tee koskaan.
Itselläni tietyt chililajikkeet ja/tai chilituotteet saa aikaan närästystä ja/tai mahavaivoja eikä nuo ole edes tulisimmasta päästä mistä noita oireita ilmenee, eli sanoisin että kannattaa kokeilla vähän katsella olisiko joku tietty chililajike tai tietty tuote josta noita oireita tulee. Itselläni esimerkiksi jotkut habanerot närästävät, samoin joku rocoto-soosi ja yksi tietty chipotle-chili aiheuttaa julmettomat vatsanväänteet. Varsinkin tuo kyseinen chipotle harmittaa kun olisi niin pirun hyvää mutta ei viitsi oikein sitä syödä kun tietää että tulee sellaiset tuskat siitä. Tuokin on jännä että kaikki ainesosat mitä sen tuoteluettelossa on, ovat sellaisia mitä muissakin syömissäni tuotteissa on mutta mistään muusta chipotlesta ei tule vastaavia oireita. Habaneron närästyksen kanssa sentään ei ole sinänsä ongelmaa kun se ei oikein ole omia lemppari-chilejä niin sitä ei niin paljon muutenkaan tule nautittua.

Vastaavasti taas saa kaikenmaailman Fire Demon -soosia käyttää, syödä Carolina Reaperia tai Nagaa eikä niistä tule mitään närästystä tai muutakaan (ellei mene nyt ihan älyttömyyksiin määrien kanssa).
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
6
Ruokasooda, ihan tavallinen ja halpa. Lusikallinen sitä ja vettä päälle. Ei auta jo tulehtuneeseen ruokatorveen mutta ärsytyksen poistaa kertaheitolla neutraloimalla hapot.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Minulla ei ole närästys ollut koskaan ongelmana, vaan pikemminkin muutama tunti vahvojen chilien syönnin jälkeen joskus tulevat vatsanväänteet/kouristukset, jotka toistuvat aaltomaisesti jopa useamman tunnin ajan alkamisestaan. Pahimmillaan ne ovat olleet tyhjään vatsaan kunnon chilimössöjä syötynä sitä luokkaa, että siinä karskikin mies makaa lattialla sykkyrässä ja tämä on vähän rajannut kovimpien haasteiden tekemistä. Enkä nyt siis puhu mistään ripulista tai jostakin hassunhauskasta peffareiän jälkipoltosta.

Taisi tuolle olla joku oma terminsäkin ja sitä voi oletettavasti ehkäistä syömällä ensin jotain sopivaa ruokaa/nestettä, mutta siitä huolimatta joskus kun tämä sattuu kohdalle, niin kyllä sen sitten tietää mokanneensa. :D

Viimeksi näin kävi omalla kohdalla, kun vetäisin vuosia sitten Tampereen Jack the Roosterin Death Burger -haasteen tyhjään vatsaan. Alla oleva ei ole minun tarina, mutta kuulostaa aika tutulta oksentamista lukuun ottamatta:

"Kävin keskiviikkona (11.11.2011) kohtaamassa Jack The Roosterissa "Suomen tulisimman hampurilaisen". Tarjoilija vannotti etukäteen, että minulla ei sitten olisi muuta menoa loppuillalle. Itse burgeri ei kamaluudeltaan eronnut normaalista kotiruoasta, mutta kyseistä naga morich -soosia oli siinä moninkertaisesti enemmän. Syöminen ei siis tuottanut ylitsepääsemättömiä ongelmia ja 30 min aikaraja alittui reilusti.

Tämän haasteen suorittamisesta sain katu-uskottavan paidan ja nimen Hall Of Fameen. Kuuleman mukaan 1/10 onnistuu haasteessa.

Sitten alkoi se kamaluus. Ennen kuin olin päässyt edes ravintolasta ulos, alkoi vatsaa vääntää melkoisesti ja päädyin oksentamaan osan mahtavasta burgeristani pihan kukkapenkkiin. Mahakipu veti miehen kaksinkerroin ja vilunväreet tärisyttivät koko ruumista. Helvetillisen nenässä riehuvan polttelun lisäksi en todellakaan ollut enää liikkumiskunnossa. Onneksi pahimpaan olikin jo valmiiksi varauduttu ja autokyyti odotti pihassa.

Tästä alkoi 12-tuntinen iltaohjelma, joka kesti seuraavaan aamuun. Ei tullut nukuttua sinä yönä, kun keskittymiskyky meni vatsakipujen minimoimiseen. Aamukuuden aikaan kyseinen ruokalaji halusi viimein jättää elimistöni ja viimeisenä tekonaan se vielä opetti minulle todellisen "Ring Of Firen" merkityksen. Klo 7:00 pääsin viimein nukkumaan ja paria tuntia myöhemmin lähdin taas virkeänä opiskelemaan asfalttipäällysteiden mielenkiintoista maailmaa.

Kokemus oli erityisen hauska."
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 966
Viestejä
4 294 855
Jäsenet
71 756
Uusin jäsen
Topsuuu

Hinta.fi

Ylös Bottom