Trafin dieselmittaus muuttunut

ON NEN PYÖ RÄ !!! Whirrrrr-rrr-rr-r-naks. No nyt sattu rosvosektori ja jos pakoputkesta tulee muuta kuin kedon kukkasia ei mee läpi.

No tämä, sitten kun joissain ei ole sitä k-arvoa kilvessä, ja joissain on, niin menee mielenkiintoiseksi. Vielä jos tulee tapauksia että saman konsernin tuotteessa tulee eroja.

Tänään konttorilla katsasedältä kuultua "Trafi ilmoitti jo että nää k-arvo jutut tulee muuttumaan löysemmiksi taas jatkossa"

Jää nähtäväksi. Konttorin setä kertoi mulle että tottakai teknisen osan saa aina katsatuksessa ja se pitää olla mukana. Kun homma oli jo uutisoitu ja siksi kysyin. Ei liity asiaan mutta ei siellä konttorilla paljoa aina tiedetä.
 
Käytin tänään Volvon (V50 2.0D PSA diesel) katsastuksessa ja K-arvo oli sitten viime kevään noussut 0.2->0.4. Tosin katsurin mielestä lukemassa ei ollut mitään erikoista. Paremman tuloksen olisi saanut kun olisi kenkinyt pari kertaa enemmän ennen mittausta.
 
Onko tuosta väljempien arvojen paluusta mitään uutta? Kysykää joku joka käytte konttorilla.
 
AL sanoi:
Tuoreiden autojen on päästävä tehdasasetuksiinsa. Jopa kaksi vuotta ja vähän ajettuja dieseleitä on pompannut katsastuksessa.
Klassista sääntö-Suomea: auton omistaja maksaa tehtaiden päästökusetukset... :facepalm:
 
Tuleekohan tuo ikäraja tulevaisuudessa muuttumaan vai jääkö se tuohon 2011-2012 paikkeille? Samalla tavallahan se auton vanhuus tulee vaikuttamaan nykyistenkin autojen kykyyn läpäistä leima muutaman vuoden päästä...

Kyllä se aika pitkälti on siitä kiinni että jos pitää auton kunnossa, ni se menee noista päästöistä läpi vielä 20 vuoden päästäkin. Ongelmaksi on tainnut muodostua jonkun virkahenkilön vaimon auto jolla on ajettu pelkkää kaupunkipätkää ja kone tukossa eikä ole mennyt läpi ja sittten on tullut mahtikäsky. Ei tässä soutamisessa ja huopaamisessa ole muuten mitään logiikkaa.
 
No varmaan meneekin, mutta niin menis myös nuo ennen 2011 rekisteröidytkin autot. Joten en nyt ymmärrä miksi se raja vedettiin juuri siihen, ja aiotaanko sitä hivuttaa eteenpäin tulevaisuudessa vai mikä järki tossa oikein on.
"Euro 5 -luokka astui voimaan vuoden 2011 alussa myytyihin autoihin"

Eli tuo päästöluokkien voimaan astuminen on se logiikka, ilmeisesti.
 
No varmaan meneekin, mutta niin menis myös nuo ennen 2011 rekisteröidytkin autot. Joten en nyt ymmärrä miksi se raja vedettiin juuri siihen, ja aiotaanko sitä hivuttaa eteenpäin tulevaisuudessa vai mikä järki tossa oikein on.

Eipä se suuri ihmetys olisi vaikka noin olisi käynytkin, mutta itse veikkaan että kentältä on tullut aika voimakasta palautetta takaisin ja tehty hätäpäissään tuollainen pikapaikkaus...

Mut eihän autoja edes juuri vissiin ollu menny hylkyyn tuon takia.

Ilmeisesti yksi syy vois olla se että autojen k-arvo merkinnät vaihtelee rajustikin noissa vanhemmissa johtuen jostain syystä. Tämän vuoksi ilmeisesti ovat todenneet että tilanne on tasapuolisempi uudemmissa autoissa?

EDIT: tuo euro 5 setti on tosiaan voinut esimerkiksi yhdenmukaistaa merkintöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi oma nokivasara menee vaihtoon ennen kuin tarvii katsastaa seuraavan kerran. Kaupunkihissuttelua on ja koneesta huomaa jo ajossakin, että vissiin vähän tukossa on.
 
Mut eihän autoja edes juuri vissiin ollu menny hylkyyn tuon takia.

Jaa ei? Tänään kävin yhden (bensakoneen) leimaamassa ja siinä katsurin kanssa jutellessa mainitsi tuosta trafilta tulleesta uudesta säännöksestä, ja totesi että :facepalm: tekisi mieli soittaa niille parille kymmenelle autoilijalle jotka oli joutunut tänä aikana tuon takia hylkäämään :D

Ja tämä yhden pienehkön konttorin otanta Tampereella :vihellys:
 
Pistetäänhän linkki ohjeeseen tännekin:

https://www.trafi.fi/filebank/a/148...d894/24217-Dieselpaastojen_tarkastus_2017.pdf

Huomatkaa, että tulee tiistaina voimaan. Käytännössä Euro 4 ja vanhemmissä menevät raja-arvot kuten ennen. Uudemmat menevät siten, että kertapolkaisulla alle 0,5 1/m = laakista läpi. Muuten kolmen polkaisun keskiarvo enintään kilvessä ilmoitettu = läpi. Euro 5 ja uudemmat edellyttävät savuarvon merkitsemistä valmistajan kilpeen.
 
Menee nyt hieman ohi tämän aiheen, mutta menkööt:

Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

"Korjauskehotuksen sijaan autot hylättäisiin saman tien, mikä Autoliiton mukaan merkitsisi autoilijoille turhia kustannuksia ilman olennaisia parannuksia liikenneturvallisuuteen.

Autoliiton mukaan hylkäämiseen johtaisi esimerkiksi toimimaton rekisterikilven valo ja toimimaton ajovalo."

Siis mitä vittua? Kukahan näitä ehdotuksia siellä Trafilla oikein keksii?

EDIT: Tämä tulikin myöhässä, @Myrkky ehti tämän jo postata toisaalle: Katsastus
 
Viimeksi muokattu:
Jaa ei? Tänään kävin yhden (bensakoneen) leimaamassa ja siinä katsurin kanssa jutellessa mainitsi tuosta trafilta tulleesta uudesta säännöksestä, ja totesi että :facepalm: tekisi mieli soittaa niille parille kymmenelle autoilijalle jotka oli joutunut tänä aikana tuon takia hylkäämään :D

Ja tämä yhden pienehkön konttorin otanta Tampereella :vihellys:

Nyt kyllä kiinnostaisi tietää miten nuo turhan hylyn saaneet saavat hyvitystä turhista remonteista - no ei tietenkään mitenkään. Tai jos kaikki ei ole vielä korjanneet, niin oikaisua. Tai vielä pahimmin, joku mennyt paaliin tai poistoon. Kun jostain mitä luin, niin oli esimerkkeinä -89 land cruiser ja -87 hilux, joissa löytyi noita K- merkintöjä.
Vahingonkorvauksen paikka, mutta not gonna happen:facepalm:
 
Onneksi oma nokivasara menee vaihtoon ennen kuin tarvii katsastaa seuraavan kerran. Kaupunkihissuttelua on ja koneesta huomaa jo ajossakin, että vissiin vähän tukossa on.
Hissuttelussa dieseli tosiaan tukkeentuu :) Annoin joskus auton lainaan henkilölle joka oli tottunut ajamaan vapari bensa-autolla. Eli kierrokset meni normaali kiihtytyksessä kaikilla vaihteilla 3000-3500rpm kohdalle. Tuli Pösöön sitten lisäheppoja tämän lainaamisen jälkeen :D

Toki kaupunkiajossakin saa karstaa poltettua kun vain ajaa aina pienemmällä vaihteella kuin normaalisti? Eli 1 -> 2 -> 3 vaihteet aina "reiluilla" kiihdytyksillä ja kierrokset aina vähintään 3000 rpm ja ei haittaa vaikka käy vaikka 3500 rpm. Diesel ei silti kuluta paljoa enempää polttoainetta, vaikka polttaakin karstoja pois. Turbo toki kannattaa jälkikäyttää, eli loppumatka saisi ajaa vähän rauhallisemmin tai käyttää autoa lopuksi tyhjäkäynnillä.
 
Katsastus tiukkenemassa rajusti - pelkkä toimimaton rekisterikilven valo voisi johtaa auton hylkäykseen

Laitan tämän piruuttani spoilerissa tänne, jos ei joku halua tukea klikkauksin Iltalehteä. Uutinen oli ok.

Katsastus tiukkenemassa rajusti - pelkkä toimimaton rekisterikilven valo voisi johtaa auton hylkäykseen

Lauantai 18.2.2017 klo 01.21

VILLE RINNE Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi suunnittelee määräaikaiskatsastuksiin muutoksia, jotka toteutuessaan johtavat käytännössä autojen hylkäysten lisääntymiseen. (VILLE RINNE)
Trafin esittämät määräaikaiskatsastusten kriteerien muutokset merkitsivät käytännössä sitä, että aiempaa useampi auto hylättäisiin sen sijaan, että annettaisiin pelkkä korjauskehotus.

Tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva Trafin määräysluonnos liittyy liikenne- ja viestintäministeriön katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen.

Autoliiton mukaan kaavaillut tiukennukset eivät olennaisesti parantaisi liikenneturvallisuutta. Tiukennukset aiheuttavat sen mukaan ainoastaan kuluttajille turhaa vaivaa ja ylimääräisiä kustannuksia.

- Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Jos Trafin esitys toteutuu sellaisenaan, jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen mukaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen.

- Toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa rekisterikilven valoista puhumattakaan, Tolvanen muistuttaa.

Trafin mukaan määräyksen valmistelussa on huomioitu katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

- Toivottavasi tässä ei ole kyse siitä, että alalle halutaan hyvittää katsastuslainsäädännön uudistamisen myötä mahdollisesti harveneva katsastusväli, Tolvanen sanoo.

Tolvasen mukaan kriteerien tiukennuksessa pitäisi pohtia kokonaishyötyä suhteessa aiheutuviin kustannuksiin.

- Katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta, ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa, hän muistuttaa.

Trafin esittämät tiukennukset eivät vaikuta kumpaankaan seikkaan.

- Kyse on sääntelyn lisäämisestä, ei normien purkutalkoista, Tolvanen toteaa.

Lähde: Autoliiton tiedote
 
Ei tule sitten ongelmia kolmeen tosi vanhaan omaan dieseliin :D Vm 2x 2000 ja 2005 (tässä DPF).

2000 mallinen oli just katsastuksessa ja arvoksi taisi tulla 1.2. Jälkeenpäin tulppasin EGR:n ja täytyy vähän polttaa karstoja ennen vuoden päästä olevaa seuraavaa katsastusta :)
Ensi viikolla vanhan, turboahdetun dieselin raja-arvo palaa jälleen kolmeen ja vapaasti hengittävän 2,5:een. Luokkan ”euro 4” tyyppihyväksytyissä moottoreissa, eli vuosina 2006–2011 käyttöön otettujen henkilö- ja pakettiautojen pitää päästä K-arvossa alle 1,5:een. Sitä uudemmilla moottoreilla (euro 5 ja 6) tehtaan ilmoittamaan rajaan on päästävä. Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja.
Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat - Aamulehti
 
Jos hiukkassuodattimesta on poistettu sisäosia tai diesel-moottori on lastuviritetty, ne näkyvät päästömittauksessa.

Pitänyt loppuun heittää tuollainen "pelote". Ei ainakaan omassa autossa ole ollut mitään ongelmia näiden toimenpiteiden jälkeenkään. :D
 
Toki kaupunkiajossakin saa karstaa poltettua kun vain ajaa aina pienemmällä vaihteella kuin normaalisti? Eli 1 -> 2 -> 3 vaihteet aina "reiluilla" kiihdytyksillä ja kierrokset aina vähintään 3000 rpm ja ei haittaa vaikka käy vaikka 3500 rpm. Diesel ei silti kuluta paljoa enempää polttoainetta, vaikka polttaakin karstoja pois. Turbo toki kannattaa jälkikäyttää, eli loppumatka saisi ajaa vähän rauhallisemmin tai käyttää autoa lopuksi tyhjäkäynnillä.
Ton on hankalaa kun tuppaa manuaaliasennossakin vaihteisto väkisin vaihtamaan siellä 5000 kierroksen yläpuolella. :D

Tosin kolmosen kanssa ollaan jo niin paljon kortinmenetys rajan yli taajamassa ettei nyt muutenkaan viitsi.
 
Ton on hankalaa kun tuppaa manuaaliasennossakin vaihteisto väkisin vaihtamaan siellä 5000 kierroksen yläpuolella. :D

Tosin kolmosen kanssa ollaan jo niin paljon kortinmenetys rajan yli taajamassa ettei nyt muutenkaan viitsi.
Heh, on tosiaan hankalaa ja mahdotonta :D Dieselin huipputeho taitaa olla hyvin yleisesti tasan 4000 rpm, eli se lukema on syytä pitää ehdottomana maksimina. Mutta jo 3000 rpm "auttaa" karstan polttoon jos normaalisti vaihdetaan jo noin 2000-2500 rpm kohdalla isompaa vaihtetta sisään.

Mopolla on sitten kiva kierrättää noin 12 500 rpm, vai oliko 14 000 ylikierrosten rajoittaja. Siihen ei sentään kovin moni auto pysty (zx-6r -00) :)

edit:
Laskin litratehon ja vertailua (viimeisenä). Litratehot on noissa vanhoissa aika matalat. Autoista 18 vuotta vanhassa Alfassa on korkein litrateho. Eli dielesiä ehkä käytetään enemmän "väännöllä" ja siksi kone saattaa karstoittua joskus tukkoon jos ajaa liikaa "pappatyylillä".

Alfa Romeo 2.0 TS, 155hv 6400 rpm. 181 Nm 3800 rpm. 77.5hv
BMW 740 e38 4.0, 286 hv 5800 rpm. 400 Nm 4500 rpm. 71.5hv
Xantia 2.0 hdi, 110 hv 4000 rpm. 250 Nm 1750 rpm. 55hv
Peugeot 407 1.6 hdi, 109 hv 4000 rpm, 240 Nm 1750 rpm. 68.1hv
Kawasaki 600CC 112 hv 12 500 rpm, 66Nm 10 000 rpm. 186.7hv
 
Viimeksi muokattu:
Ne tiukennukset arvosteluperusteisiin tulevat uudesta EU:n katsastusdirektiivistä (linkki http://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2014/45/oj/fin/pdfa1a) ja sieltä löytyy suoraan vastaavat viat listattuna. Lainsäädäntö pitäisi rukata ko. direktiivin mukaiseksi 20.5.2017 mennessä ja arvosteluperusteet käytännössä saatettava voimaan viimeistään 20.5.2018. En lähtisi ehkä ihan ensimmäisenä Trafia syyttämään siitä, että toimimattomista rekisterikilven valoista pitää hylätä tai alle 1.6 mm urasyvyydestä tarjota tarraa tuulilasiin, jos paine arvostelupeusteiden muuttamiseen tulee EU:n suunnalta. Oma käsitys on se, että direktiiveistä voi poiketa kansallisesti tiukempaan muttei löysempään suuntaan. Nykyinen katsastusaikalainsäädäntöhän on direktiivin mukainen, siitä vaan on poikettu tiukempaan suuntaan.
 
Heh, on tosiaan hankalaa ja mahdotonta :D Dieselin huipputeho taitaa olla hyvin yleisesti tasan 4000 rpm, eli se lukema on syytä pitää ehdottomana maksimina. Mutta jo 3000 rpm "auttaa" karstan polttoon jos normaalisti vaihdetaan jo noin 2000-2500 rpm kohdalla isompaa vaihtetta sisään
Näytti tuo pirulainen vaihtavan jo tasan 4500 kierroksessa, ainakin kun kolmosella mennään:


:D
 
Oma käsitys on se, että direktiiveistä voi poiketa kansallisesti tiukempaan muttei löysempään suuntaan. Nykyinen katsastusaikalainsäädäntöhän on direktiivin mukainen, siitä vaan on poikettu tiukempaan suuntaan.
Suomessa poiketaan jatkuvasti direktiiveistä, varsinkin jos niillä on vaikutusta verotukseen (keventävästi) tai esim. autokannan uusiutumiseen (parantavasti).

Tuntuu että ainoastaan näitä tavalliselle kansalla asioita hankalammaksi ja kalliimmaksi asioita muuttavia direktiivejä halutaan seurata kuin Soini paavin sanaa... :P
 
Näytti tuo pirulainen vaihtavan jo tasan 4500 kierroksessa, ainakin kun kolmosella mennään:

:D
Wikipedia näytti jotain Audin diesel koneita. Kaikissa max teho 4000 rpm, paitsi yhdessä 1.9 TDI moottorissa 4150 rpm. Audi A6 - Wikipedia

Toki "automatiikka" voi kierrättää vähän ylikierroksille, että kiihtyvyys olisi silloin mahdollisimman hyvä? Eli 4400 rpm olisi vain 10% ylikierrokset ja tuo ei hetkellisesti vielä haittaa, hyötyä vain että karstat lähtee :D Pientä tehon laskua ylikierroksilla ei vielä huomaa yhtään :)

Tuolla ajotyylillä ei pääse moottori yhtään karstoittumaan :)

Muistaakseni diesel moottori ottaa max 5000 rpm, mutta en nyt ihan tarkalleen muista miten se olikaan.
Alfa (bensa moottori) otti muistaakseni 600 rpm ylikierroksia, eli tasan 7000 rpm max.

edit:
Kävin katsomassa parin oman dieselin mittaristot.

Xantia 2.0 hdi, huipputeho 4000 rpm. Punaraja 4500 rpm.
1.6 hdi, huipputeho 4000 rpm. Punaraja (vaalea) 4300 rpm, punaraja (tummanpunainen) 5100 rpm.

Eli aika samanlaiset lukemat mitä on audin mittaristossakin.
Asteikot on samoin 6000 rpm asti, mutta siinä on se 1000 rpm ihan "turhaa".
 
Viimeksi muokattu:
0.61 savutti juuri sisäänajettu euro 3, XC70. Etukäteen olin jo melko varma että tulee pomppaamaan savutuksesta. Viime kesänä ajelin emännän perässä ja aika hyvin pölläytti välillä kun esim. rekkaa lähti ohittamaan.

Noista kiisseli tomaatti vaihtohetkistä tämä Volvo on klassinen esimerkki. Tässä on oikein fast and furious -tyyppinen vaihteisto kun kiihtyvyys paranee vaihteen vaihtuessa isommalle. Olisikohan juuri 3. -> 4. välillä kun huomaa että kierrättää väkisin 3. vaihteella pitkään melkein punarajalle ja kiihtyvyys on hidasta, sitten heittää 4. vaihteen ja taas lähtee kiihtymään.
 
Nykyinen katsastusaikalainsäädäntöhän on direktiivin mukainen, siitä vaan on poikettu tiukempaan suuntaan.
Olisihan se oikein hyvä että noudatettaisiin tässä tapauksessa "tiukasti" direktiiviä ja lainsäädäntö "normalisoitaisiin".

Mutta koska nyt on tiukemmat pykälät, niin jotain pitäisi "loiventaa" eli noudattaa ohjetta? Nimittäin rikkinäiset rekisterikilven kaksi polttimoa ei vaikuta turvallisuuteen yhtään mitenkään. Ja esim rikkinäinen valojen korkeuden säätökään ei pitäisi vaikuttaa turvallisuuteen? Koska valot on kumminkin oikein suunnattu? Muita ei niin tarpeettomia korjauskehotus/hylky vikoja nyt en keksi. Tarran liimaaminen tuulilasiin 1.5mm renkaiden takia kuulostaa myös typerältä, tai ainakin vähän turhalta? Hylky tulee joka tapauksessa liian kuluneista renkaista. Samoin hylky tulee päästöistä, jarruista, iskunvaimennuksesta, alustasta, ruosteesta. Samoin hylky tulee jos korjauskehotuksia on 4kpl, 3kpl vielä "hyväksytään". Itsellä tuli korjauskehotus juuri rikkinäisestä rekisterikilven polttimosta. Hankala korjata kun polttimo oli valmiiksi ehjä (vika jossain muualla kai?).
 
Hissuttelussa dieseli tosiaan tukkeentuu :) Annoin joskus auton lainaan henkilölle joka oli tottunut ajamaan vapari bensa-autolla. Eli kierrokset meni normaali kiihtytyksessä kaikilla vaihteilla 3000-3500rpm kohdalle. Tuli Pösöön sitten lisäheppoja tämän lainaamisen jälkeen :D

Toki kaupunkiajossakin saa karstaa poltettua kun vain ajaa aina pienemmällä vaihteella kuin normaalisti? Eli 1 -> 2 -> 3 vaihteet aina "reiluilla" kiihdytyksillä ja kierrokset aina vähintään 3000 rpm ja ei haittaa vaikka käy vaikka 3500 rpm. Diesel ei silti kuluta paljoa enempää polttoainetta, vaikka polttaakin karstoja pois. Turbo toki kannattaa jälkikäyttää, eli loppumatka saisi ajaa vähän rauhallisemmin tai käyttää autoa lopuksi tyhjäkäynnillä.

Automaattiaski, eikä oikein sport-tilassakaan nosta kierroksia tuonne 3000 kieppeille ellei polje oikein kunnolla, mikä taas nastarenkailla ja talvikeleillä ei oikein ole järkevää ja/tai turvallista. Jos olisin itse vielä tuota katsastamalla kesällä niin varmaan kyllä kävisinkin ennen sitä rankomassa kunnolla.
 
Automaattiaski, eikä oikein sport-tilassakaan nosta kierroksia tuonne 3000 kieppeille ellei polje oikein kunnolla, mikä taas nastarenkailla ja talvikeleillä ei oikein ole järkevää ja/tai turvallista. Jos olisin itse vielä tuota katsastamalla kesällä niin varmaan kyllä kävisinkin ennen sitä rankomassa kunnolla.
Nastarenkailla kanssa vältän jarrujen testailua, mutta kesärenkailla ei tarvitse välittää niistä nastoista sitten.

Automaattivaihteista autoa kyllä pystyisi sitten käyttämään ihan vaan paikallaan vaihde vapaalla. Tai sitten tosiaan sport tilassa kesällä ja kesärenkailla. Niin tai mulla bemarissa sai lukittua muistaakseni 2, 3 tai 4 vaihteen. Tai jotkut määrätyt vaihteet. Silloin sai kyllä kierroksia korkeammallekin, esim 2 vaihteella. Siinä laatikossa ei saanut manuaalisia vaihteita, mutta tosiaan jotkut pykälät sai "pakotettua" isoimmaksi vaihteiksi joita pystyi käyttämään, esim 1-3 vaihteet ja 4 ja 5 jäi kokonaan käyttämättä. Ihan tarkkaan en enää muista että miten ne valinnat nyt menikään.
 
Näinköhän kauhean moni automaattiaski antaa kierrättää vapaalla?

No millä ne sen katsastuksessa testaa / ryntäyttää?

Bmw ZF laatikko antaa manuaalisesti asettaa pyynnön mille vain pykälälle. Ei se aina sitä tottele jos vaikka punarajaa vasten ajaisi kokoajan tai ykköstä vauhdista tai älytöntä vedätystäkään. Varmaan vetohommiin ja vuoristoon.
 
Onhan noita varmaan turvatoimintoina monessakin autossa, ainakin jos rajoittajaa vasten huudattaa vapaalla. 2002 1.6 avensiksessa oli moottorin ohjauksessa turvatoiminto, jos vapaalla paukutti rajoittajaan pari-kolme kertaa niin rajoittaja putosi sieltä reilusta 6000rpm->4000rpm. Tuo oli siis tuon moottorin ominaisuus, riippumatta minkä auton keulalla ja minkä vaihteiston parina se on.

Volvossa Getragin kaksoiskytkinlaatikko pitää normiajossa kierrokset 1500-2000rpm välillä ja täyskaasulla vaihtaa tasan 4000rpm kohdalla. Manuaalipuolella pääsee tuosta ylitse, punarajaan asti, mutta vaihteisto vaihtaa heti isommalle kun mennään rajoittajalle. Moottori on siis diesel, jos se ei noista kierrosluvuista vielä käynyt ilmi :D
 
Ei siitä paikallaan vapaalla huudattamisesta ole silleesti niin iloa, kun ei se kuormita konetta, ni ei synny lämpöä joka sen paskan poistaa putkesta. Tai joo syntyy lämpöä jos tarpeeksi paikallaan polettaa, mutta siinä voi mennä sitten muutakin kansipahvista lähtien :D
 
Ei siitä paikallaan vapaalla huudattamisesta ole silleesti niin iloa, kun ei se kuormita konetta, ni ei synny lämpöä joka sen paskan poistaa putkesta. Tai joo syntyy lämpöä jos tarpeeksi paikallaan polettaa, mutta siinä voi mennä sitten muutakin kansipahvista lähtien :D
Ei tosiaan saa kunnolla lämpöä koneeseen. Toki ensin pitää ajaa tai käyttää moottori normaali lämpötilaan. Mutta alkuun jos "ryntäyttää" paikallaa, niin saattaa tulla aivan nokiseksi pakoputken alunen (maa). Sitten muutamien ryntäytysten jälkeen sieltä putkesta tuleekin ihan "puhdasta" pakokaasua. Eli kyllä minusta jotain hyötyä saa jos ryntäyttelee autoa paikallaankin vaan. Onhan siinä painava vauhtipyörä, eli kun painaa kaasun pohjaan tyhjäkäynniltä, niin saa moottoriin "kuormaa". Tasakierroksillahan sitä moottoria ei ole mitään järkeä pitää koska ei ole "yhtään kuorma" päällä.

Ylimääräistä kuormaa voisi saada jos laittaa etu / taka sumuvalot päälle, pitkät päälle, takalasin lämmittäjän ja peilien lämmityksen päälle, penkinlämmittäjät päälle. Sisävalot päälle myös. Tuuletin voi olla vaikka pois päältä, että ei mene arvokasta moottorin lämpöä yhtään hukkaan :)

Moottori kannattaa sitten jälkikäyttää (jäähdyttää turbo tyhjäkäynnillä), tai mieluummin käydä ajamassa rauhallista ajoa että ajoviima jäähdyttää myös moottoria.
 
Viimeksi muokattu:
Nastarenkailla kanssa vältän jarrujen testailua, mutta kesärenkailla ei tarvitse välittää niistä nastoista sitten.

Automaattivaihteista autoa kyllä pystyisi sitten käyttämään ihan vaan paikallaan vaihde vapaalla. Tai sitten tosiaan sport tilassa kesällä ja kesärenkailla. Niin tai mulla bemarissa sai lukittua muistaakseni 2, 3 tai 4 vaihteen. Tai jotkut määrätyt vaihteet. Silloin sai kyllä kierroksia korkeammallekin, esim 2 vaihteella. Siinä laatikossa ei saanut manuaalisia vaihteita, mutta tosiaan jotkut pykälät sai "pakotettua" isoimmaksi vaihteiksi joita pystyi käyttämään, esim 1-3 vaihteet ja 4 ja 5 jäi kokonaan käyttämättä. Ihan tarkkaan en enää muista että miten ne valinnat nyt menikään.
Ihan yleinen tommonen D-4-3-L vaihteisto. D:llä kun ei suositella raskasta kuormaa vedettävän ja noilla pienemmillä saa myös moottorijarrutuksen automaattiin.
 
Ihan yleinen tommonen D-4-3-L vaihteisto. D:llä kun ei suositella raskasta kuormaa vedettävän ja noilla pienemmillä saa myös moottorijarrutuksen automaattiin.
Joo.
2, 3, 4 sai "lukittua" Eli 4 asennossa ei esim vaihda 5 vaihdetta ollenkaan päälle.

Tuollainen keppi se varmaan oli, mutta siinä ei ollut manuaali asentoa ollenkaan.

DSC08856.jpg
 
Mä kyllä annoin kiisseli volvolle kenkää huolella jo pari päivää ennen katsastusta, motarin rampeilta talla pohjassa kiidyttelyä, ja automaatilla pakko kolmonen pykälässä kierrokset ylhäällä motaria pitkin, arvot aina kohdillaan.
Kerran tuli jotain mainintaa että tyhjäkäynnissä jotain outoa, väärät kierrokset tms. No ei kyllä ollut kun mennyt aina läpi aikaisemmin ja sen jälkeenkin ja mitään ropelluksia ei ollu tehty autolle, tiedä sitten mutta läpi meni.
 
Ite kävin kanssa leimalla vanhan jakajapumppu passatin kanssa jossa oli isompaa ahdinta ja suuttimia ja kaverin omatekemää softaa ja ja..

Edellinen omistaja sanoi että menee leimaan ahtopaineensäädin irrotettuna just ja just alle sen 3.0

No edellisenä päivänä kävin polkemassa motaria eessuntaassun (vedätyksiä 2000rpm -> rajottajaan) ja tankkiin redlinen rl-2 voitelu / puhdistuainetta muutama viivaväli (normisti yksi per tankillinen, ni pysyy jakajapumppu hiljasena) ja sitten vielä ennen leimaa uudet öljyt koneeseen ja N75 johto irti. Ilmanputsarin vaihdon unohdin kokonaan vahingossa.

Konttorilla *jännnnnn* ja setä sanoo että "joo näissä kiristy toi raja tosta 3 -> 1.4..." menin varmaan aivan valkoiseksi. *justjoo, eli ei mitään toivoa*

Eka polkasu.. .. .. 0.48 :eek:

Ihan jees yli puolimiljoonaa veivatulta, puuh&go viritetyltä :D

Ja joo N75 kiinni ei olis mitään toivoa ellei raja olis 5, mutta pointti olikin se että kunnolla polkeminen, öljynvaihto ja puhtaahko polttoainepuoli (ja puhdas hyvin hengittävä ilmansuodatin jota nyt ei ollu) vaikuttaa aika paljon.
 
Eilen käytetty kaverin auto konttorilla, ilman DPF ja EGR k arvo 0.15, kirkkaasti läpi.:cigar2:
 
Viime viikolla käytin uudemman opelin katsastuksessa ( 2012 1.7CDTI ), saastepöntöt paikallaan ja tulos 0.05.
 
Kaverin autossa oli siis pönttö suolistettu, oliko Opelissakin?
Tietääkseni kaikki saastelaitteet ovat paikallaan ja toiminnassa, ostin tosin auton käytettynä mutta luultavasti liisariautona toimineesta kulkineesta noita ei ole poistettu. Ennen katsastusta sattui osumaan vielä dpf:n tyhjennyspoltto ja ajoin koneen lämpimäksi moottoritiellä.
 
Joo eipä tarvinnu Auriksen (-11, 1.4, dpf) kanssa jännittää, mittautin määräaikaishuollossa valmiiksi. Konepellin sisäpuolella olevassa tarrassa on 0,5 ja mittaustulos oli 0,02.
 
Melko pieniä arvoja porukalla, jos jotan 0,0x arvoja. Kesällä pitäisi tuo emännän auto katsastaa, edellisiä arvoja en muista/tiedä kun huollon porukka katsasti auton. Sillähän ajetaan varovaisesti ja aina rajoitusten mukaan, eikä ikinä poljeta:nb:
 
Sain käsityksen että Trafi olisi jo heittänyt tämän uudistuksen romukoppaan? Ainakin Trafin sivulta kyseistä PDF:ää avatessa lävähtää vuonna 2011 voimaan tullut määräys esille. En löydä mistään enää tätä Joulukuussa voimaan tullutta ohjeistusta:beye:
 
Eilen käytetty kaverin auto konttorilla, ilman DPF ja EGR k arvo 0.15, kirkkaasti läpi.:cigar2:

Mutta joo, tarkoitin vain että eipä tarvitse ressata katsastuksia vaikka ottaa nuo kaksi syöpää pois käytöstä eli DPF ja EGR, saa enemmän huolettomia kilometrejä ja kone kestää reilusti pidempään :)
 
Eli jos ostaa jonku vuoden 2005 vuoden euro-3 standardin diisselin, niin tosta uudesta katsastuksesta ei tarvi stressata?

Mites tuo EGR-delete käytännössä vaikuttaa savutusmittauksiin?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom