- Liittynyt
- 28.10.2016
- Viestejä
- 694
No kyllähän tuo suhtautuminen jossainmäärin oli arvattavissa, mutta hyvä tietysti varatua siihen että osuu se pilkunviilaaja kohdalle
Miten tuo k-arvo voi olla noin korkea, jos DPF on paikallaan? Ilman suodatintakin saa vanhemmat BMW:t softattuna alle 0.5 (jos softan tekiä osaa tehdä softan eikä vaan räpellä). DPF paikallaan pitäisi olla jossain ~0.1.Täältä löytyy vm. 2010 Mazda 6 2.0TD ja vielä ennen joulukuuta 2016 suurin katsastuksen päästömittauksessa sallittu k-arvo oli 1.5. Auton konehuoneesta löytyi erillinen tarra, jossa ilmoitettu "smoke level" 0.52. Auto on softattu (+27hv/+85nm), EGR poistettu ohjelmallisesti mutta hiukkassuodattimeen ei koskettu.
Viime syyskuussa kun käytin katsastuksessa ja päästöt mitattiin siellä, niin k-arvo oli muistaakseni 0.86 ja korkein sallittu tuolloin oli 1.5 eli helposti läpäisi. Nyt ei tulevana syksynä enää läpäisisi katsastusta tuolla 0.86 k-arvolla.
Pitänee muistaa ennen seuraavaan katsastukseen vientiä ajaa autolla maantieajoa parikymmentä minuuttia +3000rpm kierroksilla ja ehkä tehdä myös hiukkassuodattimen pakkopoltto vähän ennen mittausta (tähän autoon tuon voi tehdä omassa kotipihassa ilman korjaamokäyntiä tai mitään diagnostiikkalaitteita). Tai sitten ennen katsastusta viedä korjaamolle päästömittaukseen ja mittauspöytäkirja katsastusasemalle, onhan tästä useita tapoja selviä. Ehkä pitää alkaa harkitsemaan auton vaihtoa bensakoneiseen ensi vuonna ennen seuraavaa katsastusta, mikäli tämän vuoden katsastus antaa viitteitä siitä, että alkaa jatkossa tehdä tiukkaa saada tällä autolla k-arvo pienemmäksi mittauksessa kuin valmistajan antama raja eli 0.52.
Kumpikaan ei ole mikään euro 4 vehje niin taitaa se raja olla turbolliselle 2,5 ja turbottomalle 2,0. Eli mikäli autot ovat kunnossa niin päästötestistä pitäis päästä helposti läpi.Nyt kun selailin parin merkin foorumeita, niin ei suoraan eikä haulla löytynyt mitään näistä uusista katsastus mittauksista. Mitäpä veikkaatte tai tiedätte -99 TDi V70 volvon päästöistä, tai Citroën Berlingo dsl 1,9 (ilman turboa) vm -98 päästöistä. Kumpikin paljon ajettuja ja toki vanhoja.
Tyyppikilpeä en pääse katsomaan, koska kummatkin myyty viime vuonna. Ajattelin vaan että jos vielä nuo vehkeet olisi, niin mitenhän katsastuksessa kävisi..?
Vaikea sanoa, syitä voi olla moniakin. Ensinnäkin, en ollut antanut autolle juurikaan kenkää ennen mittausta katsastuksessa, toisekseen DPF generointi saattoi kytkeytyä päälle mittausta tehdessä (tuohon ei voi itse vaikuttaa, milloin se päättää lähteä päälle eikä sitä oikeastaan mistään edes huomaa) ja kolmantena mahdollisena tekijänä saattoi olla sekin, että moottoriöljynäkin koneessa oli tuota mittausta viimeksi tehtäessä ACEA C2 -luokituksen omaava öljy, vaikka moottori vaatii C1 -luokituksen omaavan öljyn. Ja saattoihan katsastusaseman mittauslaitteessa olla jotain vikaa tai sitten inssi mokasi mittauksen jotenkin. Syitä on tässä omassa tapauksessa aika hankala yksilöidä sille, miksi k-arvo oli noin korkea tuolloin. Olin sitä aina välillä pohdiskellutkin mielessäni.Miten tuo k-arvo voi olla noin korkea, jos DPF on paikallaan? Ilman suodatintakin saa vanhemmat BMW:t softattuna alle 0.5 (jos softan tekiä osaa tehdä softan eikä vaan räpellä). DPF paikallaan pitäisi olla jossain ~0.1.
Jees, no eihän siinä sitten mitään. Toinen meni puolitutulle, ja toinen tuntemattomalle mutta muuten mukavalle hepulle. Hyvä tietää ettei ongelmia ole luvassa.Kumpikaan ei ole mikään euro 4 vehje niin taitaa se raja olla turbolliselle 2,5 ja turbottomalle 2,0. Eli mikäli autot ovat kunnossa niin päästötestistä pitäis päästä helposti läpi.
Lainasin joskus tyttöystävän kämppiksen Sunnyä joka seiso aina pihassa. Noh pitkän suostuttelun jälkeen sain lainata kun se on rikki, ei pysy käynnissä jne. Noh. oikeassa oli. Ainakun kaasusta päästi irti se sammu ja vääntöä ollu paskaakaan. Noh ei kun motarille ja kiihyttämään... pari kilometriä myöhemmin oli kolmosella vauhtia melkein 90km/h ja nelosella se tukehtu. ajoin sitten 10km motariajon 20km pitkäksi ja tulin urku auki takasinki. nyt huippunopeus oli jo mittari 110. Auto oli ollut kolmen naisen käytössä viimiset 4-5 vuotta ja niin tukossa varovaisen ajotavan vuoksi että oli lähössä paaliin sen takia. Niin ja se tyhjäkäyntiki löyty paluumatkalla.Omassa käytössä auto ei käytännössä savuta yhtään mutta lainaappa vaimolle pariksi viikoksi ja kiihdytä sitten moottoritielle
Aika täpärällä meni. Siis noi rajat ovat ihan älyttömiä, jos omassa ex-vollessa raja kulki 3.0 kohdalla, ja vanhana autona menisi läpi heittämällä, mutta tuollaisiin mondeon arvoihin ei kyllä pääsisi mitenkään.Mk4 mondeossa 160tkm ajetussa 2.0TDCi koneessa k-arvoksi katsastuksessa 0.4, raja 0.5. Katsari tuumas että meni se läpi kun pari kertaa anto kenkää... DPF paikallaan ja muutoinkin vakio. Ennen katsastusta ehdin ajaa tosin vain 15min ja viime kuukaudet enimmäkseen ajettu lyhyttä kaupunkiajoa. Pitääköhän tässä alkaa luopua dieselistä ennen kuin tulee ongelmia... tuli vaan teetettyä isot rempat tohon vuosi sitten...
Kunnon kenkimistä vain ennen seuraavaa katsastusta. Eli kiihdyttelyä pienehköllä vaihteella vaikka rajoittajalle asti vaikka 3 kertaa. Ja Rallireitti 3000-4000rpm vaikka 10 km, niin tulee hyvät lukemat leimalle (kuin uudessa moottorissa) Itse olen jättänyt auton tyhjäkäynnille katsastuksen pihaan, turha sammutella lämmintä moottoria (kai).Mk4 mondeossa 160tkm ajetussa 2.0TDCi koneessa k-arvoksi katsastuksessa 0.4, raja 0.5. Katsari tuumas että meni se läpi kun pari kertaa anto kenkää... DPF paikallaan ja muutoinkin vakio. Ennen katsastusta ehdin ajaa tosin vain 15min ja viime kuukaudet enimmäkseen ajettu lyhyttä kaupunkiajoa. Pitääköhän tässä alkaa luopua dieselistä ennen kuin tulee ongelmia... tuli vaan teetettyä isot rempat tohon vuosi sitten...
Ainakin aiemmin mittaus on lopetettu jo ensimmäiseen polkaisuun, jos tulos on ollut selkeästi riittävän hyvä. Saattaa siis olla, että mitattu tulos ei ole lähelläkään moottorin parasta arvoa vaan siinä on putkeen kertynyttä pölyä ja ruostetta ja ehkä kylmässä putkessa kondensoitunutta vesihöyryäkin?Miten tuo k-arvo voi olla noin korkea, jos DPF on paikallaan? Ilman suodatintakin saa vanhemmat BMW:t softattuna alle 0.5 (jos softan tekiä osaa tehdä softan eikä vaan räpellä). DPF paikallaan pitäisi olla jossain ~0.1.
Toivottavasti näin. Pitää vuoden päästä ajella reippaammin ennen leimalle menoa ja muutoinkin välillä "kengittää"... vanhasta katsastustodistuksesta katsottuna k-arvo 0.43. Tällöin muistaakseni parikymmentä pakkasta ja auto ajettuna lähinnä lämpimäksi leimalle mentäessä.Ainakin aiemmin mittaus on lopetettu jo ensimmäiseen polkaisuun, jos tulos on ollut selkeästi riittävän hyvä. Saattaa siis olla, että mitattu tulos ei ole lähelläkään moottorin parasta arvoa vaan siinä on putkeen kertynyttä pölyä ja ruostetta ja ehkä kylmässä putkessa kondensoitunutta vesihöyryäkin?
Tuolla chatin puolella yks katsuri sano että koulutuksessa puhutaan noista k-arvoista ja oikeasti katotaan vaan se mallikohtanen tms.Nyt noita alkaa hylättyjä tulla...voi jeesuksen kevät..hinnat tulee tippumaan ...
No ehjä ja ehjä, voihan se olla tukkoinen jos on körötelty ilman että koskaan poljettu. Naapurin uudehko dsl auto jäi tontille kun iski vikatilan päälle, oli tukossa. Yksi auto millä kymmeniä kuskeja ja huoleton huolto jatkuvasti temppuili ja kun vikaa ei löytynyt, vaihtui uuteen saman merkkiseen - ratkaisuhan sekin, hiukkausloukkongelmia kummassakin.Ehjät autot menee hyvin läpi noista päästörajoista. Ellei mene niin sitten on jotain vikaa. Ihan turha tätä nyt on kauhistella. Tässäkin keskustelussa on monesti todettu, että ne missä raja on 0.5 pääsee siihen vielä viritettynä ja ilman DPF:ää. Toki ennen katsastusta on hyvä käydä vähän reippaampi lenkki ajamassa, jos muuten tulee rauhallisesti ajeltua.
Vaikka se taajama-ajo onkin se pahin karstoittaja, niin väitän että kaikki ainakin vm 2000-> dieselautot kerää karstaa vaikka niillä ajaisi pitkää matkaa maantiellä tai moottoritiellä. Kun niillä ajetaan kuitenkin normaalisti ja taloudellisesti, sekä se ettei kyydissä ole kyytiläisiä/kuormaa juuri koskaan, niin ei se moottori pääse rasittumaan ja lämpeämään tarpeeksi jotta kertyneet karstat lähtisi pois. Toki mitä uudempi pata niin sitä optimoidumpi se palamistapahtuma on, mutta luulisi sitä karstaa silti kertyvän pitemmällä aikavälillä.Dieselin suurin vikahan on nykyään jos se ostetaan taajama-ajokiksi. Niitä maantiekilometrejä tarvitaan.
On meitäkin jotka eivät aja kuin kusi sukassa hissuksiin pikkudieselillä. Omallakin autolla on oikeastaan muutamaa 500-600km pyräystä per vuosi lukuunottamatta ajettu pelkästään taajama-ajoa viimeiset 3+ vuotta ja keskikulutus jossain 10L kohdilla koko ajan.Vaikka se taajama-ajo onkin se pahin karstoittaja, niin väitän että kaikki ainakin vm 2000-> dieselautot kerää karstaa vaikka niillä ajaisi pitkää matkaa maantiellä tai moottoritiellä. Kun niillä ajetaan kuitenkin normaalisti ja taloudellisesti
Itellä tuossa taisi nyt vaan olla dpf:ssä hieman tavaraa. Pakkopoltto päälle ja reippaampaa ajoa, niin johan tyhjeni. Vielä kun vaihtaa ilmansuodattimet, sitten luulis tulevan parempia arvoja.Joo, jotainhan siinä nyt taitaa olla sitten vialla. Onneksi on vasta kesällä katsastus niin ehtii sen puolesta selvitellä
Kannattaa lähteä käymään vaikka Saksassa, niin pääsee antamaan vähän enemmän kuormaa moottorille parhaimmillaan pidempiäkin aikoja. Alpit on myös kiva paikka, jossa kuormitusta saa nostettua.Kun niillä ajetaan kuitenkin normaalisti ja taloudellisesti, sekä se ettei kyydissä ole kyytiläisiä/kuormaa juuri koskaan, niin ei se moottori pääse rasittumaan ja lämpeämään tarpeeksi jotta kertyneet karstat lähtisi pois. Toki mitä uudempi pata niin sitä optimoidumpi se palamistapahtuma on, mutta luulisi sitä karstaa silti kertyvän pitemmällä aikavälillä.
Tulee melko kallis katsastus, jos vuosittain käy vain sen takia Saksassa...Kannattaa lähteä käymään vaikka Saksassa, niin pääsee antamaan vähän enemmän kuormaa moottorille parhaimmillaan pidempiäkin aikoja. Alpit on myös kiva paikka, jossa kuormitusta saa nostettua.
Tromssa tai Hammerfest kelpaa kans pohjhoisemmille suomalaisille.Alpit on myös kiva paikka, jossa kuormitusta saa nostettua
Paikallaankin jos "polkee" autoa, eli painaa kaasun pohjaan, niin pakoputkesta tulee yleensä reilusti mustaa maahan, jos pakoputken pää on käännetty "alaspäin". Mustaa siis tulee ainakin jos siellä pakoputkessa ei mitää DPF hiukkasloukkua ole.Täällä 320d bemarissa 0.52 ja raja taitaa olla se 0.5 jos autokohtaisesti mennään.
Eli ajaa kone kuumaksi, tankata Pro dieseliä ja mitä muuta? Auttaako kylmä ilma happipitoisuuden takia? Ilmanputsari vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti eli lienee OK.
Kuten tuossa jo sanottiin, niin vaatii reipasta ajoa. Jonkun sopivan hiljaisemman mutkapätkän käy reippaammin ajamassa, niin lähtee ne karstat. Ei siis tarkoita ylinopeutta, vaan sitä että kiihdytellään reippaasti. Tämän voi tehdä vaikka edellisenä päivänä ei tarvitse juuri ennen leimaa tehdä. Eli unohdat kaiken taloudelliseen ajoon liittyvät opit (matalat kierrokset, moottorijarrutuksen jne. lenkin ajaksi). Kun tuo K-arvo on noin korkea, niin kannattaa tarkistaa ne DPF vastapaineet ja tarvittaessa laittaa pakkopoltto pyyntöä. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että termarit on kunnossa (ei polttele DPF jos eivät ole kunnossa). Ellei itseltä löydy sopivaa softaa, niin BTCF:n puolelta löytyy foorumilaisia, joilta homma onnistuu.Täällä 320d bemarissa 0.52 ja raja taitaa olla se 0.5 jos autokohtaisesti mennään.
Eli ajaa kone kuumaksi, tankata Pro dieseliä ja mitä muuta? Auttaako kylmä ilma happipitoisuuden takia? Ilmanputsari vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti eli lienee OK.
Joo ei ole mitään dpf:ää ja egr ohitettu. Tehot 163-> 192 kaakkia, 400nm. Ei ihan paras softa mutta jos tuo pomppaa niin haen AJ tech:ltä uuden.Kuten tuossa jo sanottiin, niin vaatii reipasta ajoa. Jonkun sopivan hiljaisemman mutkapätkän käy reippaammin ajamassa, niin lähtee ne karstat. Ei siis tarkoita ylinopeutta, vaan sitä että kiihdytellään reippaasti. Tämän voi tehdä vaikka edellisenä päivänä ei tarvitse juuri ennen leimaa tehdä. Eli unohdat kaiken taloudelliseen ajoon liittyvät opit (matalat kierrokset, moottorijarrutuksen jne. lenkin ajaksi). Kun tuo K-arvo on noin korkea, niin kannattaa tarkistaa ne DPF vastapaineet ja tarvittaessa laittaa pakkopoltto pyyntöä. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että termarit on kunnossa (ei polttele DPF jos eivät ole kunnossa). Ellei itseltä löydy sopivaa softaa, niin BTCF:n puolelta löytyy foorumilaisia, joilta homma onnistuu.
No sitten sitä suuremmalla syyllä pitää käydä polttamassa karstat pois ennen leimaa.Joo ei ole mitään dpf:ää ja egr ohitettu. Tehot 163-> 192 kaakkia, 400nm. Ei ihan paras softa mutta jos tuo pomppaa niin haen AJ tech:ltä uuden.
Keskimäärin taitaa katsastusasemien hallit olla lämmitettyjä?Mutta mites tuo kun ahdettu kone saa enemmä happea (ja tehojakin) kylmällä, käykö se puhtaammin? Jos menis pikku pakkasilla konttorille?
Ainakin tuossa tämän kylän kotihallilla dieselit ryntäytetään ulkona. Toisellakin asemalla olen tähän törmännyt, mutta siellä en ole käynyt nyt muutamaan vuoteen.Keskimäärin taitaa katsastusasemien hallit olla lämmitettyjä?
Täällä etelässä en ole vielä törmännyt ulkona tehtäviin mittauksiin.Ainakin tuossa tämän kylän kotihallilla dieselit ryntäytetään ulkona. Toisellakin asemalla olen tähän törmännyt, mutta siellä en ole käynyt nyt muutamaan vuoteen.
Rovaniemellä oli yhellä katsurilla just siinä dynokopissa se kiisselimittarikin.Täällä etelässä en ole vielä törmännyt ulkona tehtäviin mittauksiin.
Korkeintaan joku jarrudyno on "ulkona" katoksessa.
*mutu* Tuskin on mitään (mitattavaa) merkitystä. Imuilman lämpötilan anturin huijaamisella saisi ehkä jotain aikaan, mutta tuskin parempaan suuntaan. *mutu*Niin, eli?
En usko, että olisi suurta merkitystä onko pakkasta tai ei. Käyt ne noet polkemassa kunnolla pois putkesta ja menet kunnolla lämpimaksi ajetulla autolla leimalle. Kannattaa siis varata aika valmiiksi, niin ei tarvitse siellä konttorilla odottaa, että ehtii jäähtyä.Niin, eli?
Jenkeissähän näistä pikku ongelmista valmistaja saa maksaa miljoonia ja jopa ostaa epäkurantin tuotteen takaisin. Euroopassa sama ei tietenkään toimi, vaan kuluttaja maksaa. Joissain konsernituotteissa valmistaja on joutunut tulemaan vähän edes vastaan.Omassa autossa jumissa/paskana VVT...
Lasku tulisi olemaan ihan kiva, mutta niin pitkään kuin auto mene katsastuksesta läpi niin en sitä korjauta kun maksaa ns. vitusti.
Eli miksi autoihin annetaan tehdä "ympäristöystävällisiä" ratkaisuja jotka ohitetaan tai annetaan olla paskana kun ovat niin vitun kalliita?
Autovalmistajat pitäisi velvoittaa tekemään noista ratkaisuista sellaisia ettei niiden korjaaminen olisi niin helvetin kallista.
Ehkä tulevaisuudessa arvotaan käytettävät raja-arvot ennen katsastusta.Tänään konttorilla katsasedältä kuultua "Trafi ilmoitti jo että nää k-arvo jutut tulee muuttumaan löysemmiksi taas jatkossa"