Trafin dieselmittaus muuttunut

No kyllähän tuo suhtautuminen jossainmäärin oli arvattavissa, mutta hyvä tietysti varatua siihen että osuu se pilkunviilaaja kohdalle :D
 
Täältä löytyy vm. 2010 Mazda 6 2.0TD ja vielä ennen joulukuuta 2016 suurin katsastuksen päästömittauksessa sallittu k-arvo oli 1.5. Auton konehuoneesta löytyi erillinen tarra, jossa ilmoitettu "smoke level" 0.52. Auto on softattu (+27hv/+85nm), EGR poistettu ohjelmallisesti mutta hiukkassuodattimeen ei koskettu.

Viime syyskuussa kun käytin katsastuksessa ja päästöt mitattiin siellä, niin k-arvo oli muistaakseni 0.86 ja korkein sallittu tuolloin oli 1.5 eli helposti läpäisi. Nyt ei tulevana syksynä enää läpäisisi katsastusta tuolla 0.86 k-arvolla.

Pitänee muistaa ennen seuraavaan katsastukseen vientiä ajaa autolla maantieajoa parikymmentä minuuttia +3000rpm kierroksilla ja ehkä tehdä myös hiukkassuodattimen pakkopoltto vähän ennen mittausta (tähän autoon tuon voi tehdä omassa kotipihassa ilman korjaamokäyntiä tai mitään diagnostiikkalaitteita). Tai sitten ennen katsastusta viedä korjaamolle päästömittaukseen ja mittauspöytäkirja katsastusasemalle, onhan tästä useita tapoja selviä. Ehkä pitää alkaa harkitsemaan auton vaihtoa bensakoneiseen ensi vuonna ennen seuraavaa katsastusta, mikäli tämän vuoden katsastus antaa viitteitä siitä, että alkaa jatkossa tehdä tiukkaa saada tällä autolla k-arvo pienemmäksi mittauksessa kuin valmistajan antama raja eli 0.52.
 
Täältä löytyy vm. 2010 Mazda 6 2.0TD ja vielä ennen joulukuuta 2016 suurin katsastuksen päästömittauksessa sallittu k-arvo oli 1.5. Auton konehuoneesta löytyi erillinen tarra, jossa ilmoitettu "smoke level" 0.52. Auto on softattu (+27hv/+85nm), EGR poistettu ohjelmallisesti mutta hiukkassuodattimeen ei koskettu.

Viime syyskuussa kun käytin katsastuksessa ja päästöt mitattiin siellä, niin k-arvo oli muistaakseni 0.86 ja korkein sallittu tuolloin oli 1.5 eli helposti läpäisi. Nyt ei tulevana syksynä enää läpäisisi katsastusta tuolla 0.86 k-arvolla.

Pitänee muistaa ennen seuraavaan katsastukseen vientiä ajaa autolla maantieajoa parikymmentä minuuttia +3000rpm kierroksilla ja ehkä tehdä myös hiukkassuodattimen pakkopoltto vähän ennen mittausta (tähän autoon tuon voi tehdä omassa kotipihassa ilman korjaamokäyntiä tai mitään diagnostiikkalaitteita). Tai sitten ennen katsastusta viedä korjaamolle päästömittaukseen ja mittauspöytäkirja katsastusasemalle, onhan tästä useita tapoja selviä. Ehkä pitää alkaa harkitsemaan auton vaihtoa bensakoneiseen ensi vuonna ennen seuraavaa katsastusta, mikäli tämän vuoden katsastus antaa viitteitä siitä, että alkaa jatkossa tehdä tiukkaa saada tällä autolla k-arvo pienemmäksi mittauksessa kuin valmistajan antama raja eli 0.52.

Miten tuo k-arvo voi olla noin korkea, jos DPF on paikallaan? Ilman suodatintakin saa vanhemmat BMW:t softattuna alle 0.5 (jos softan tekiä osaa tehdä softan eikä vaan räpellä). DPF paikallaan pitäisi olla jossain ~0.1.
 
Nyt kun selailin parin merkin foorumeita, niin ei suoraan eikä haulla löytynyt mitään näistä uusista katsastus mittauksista. Mitäpä veikkaatte tai tiedätte -99 TDi V70 volvon päästöistä, tai Citroën Berlingo dsl 1,9 (ilman turboa) vm -98 päästöistä. Kumpikin paljon ajettuja ja toki vanhoja.

Tyyppikilpeä en pääse katsomaan, koska kummatkin myyty viime vuonna. Ajattelin vaan että jos vielä nuo vehkeet olisi, niin mitenhän katsastuksessa kävisi..?
 
Nyt kun selailin parin merkin foorumeita, niin ei suoraan eikä haulla löytynyt mitään näistä uusista katsastus mittauksista. Mitäpä veikkaatte tai tiedätte -99 TDi V70 volvon päästöistä, tai Citroën Berlingo dsl 1,9 (ilman turboa) vm -98 päästöistä. Kumpikin paljon ajettuja ja toki vanhoja.

Tyyppikilpeä en pääse katsomaan, koska kummatkin myyty viime vuonna. Ajattelin vaan että jos vielä nuo vehkeet olisi, niin mitenhän katsastuksessa kävisi..?
Kumpikaan ei ole mikään euro 4 vehje niin taitaa se raja olla turbolliselle 2,5 ja turbottomalle 2,0. Eli mikäli autot ovat kunnossa niin päästötestistä pitäis päästä helposti läpi.
 
Miten tuo k-arvo voi olla noin korkea, jos DPF on paikallaan? Ilman suodatintakin saa vanhemmat BMW:t softattuna alle 0.5 (jos softan tekiä osaa tehdä softan eikä vaan räpellä). DPF paikallaan pitäisi olla jossain ~0.1.

Vaikea sanoa, syitä voi olla moniakin. Ensinnäkin, en ollut antanut autolle juurikaan kenkää ennen mittausta katsastuksessa, toisekseen DPF generointi saattoi kytkeytyä päälle mittausta tehdessä (tuohon ei voi itse vaikuttaa, milloin se päättää lähteä päälle eikä sitä oikeastaan mistään edes huomaa) ja kolmantena mahdollisena tekijänä saattoi olla sekin, että moottoriöljynäkin koneessa oli tuota mittausta viimeksi tehtäessä ACEA C2 -luokituksen omaava öljy, vaikka moottori vaatii C1 -luokituksen omaavan öljyn. Ja saattoihan katsastusaseman mittauslaitteessa olla jotain vikaa tai sitten inssi mokasi mittauksen jotenkin. Syitä on tässä omassa tapauksessa aika hankala yksilöidä sille, miksi k-arvo oli noin korkea tuolloin. Olin sitä aina välillä pohdiskellutkin mielessäni.

Tietysti softakin on voinut näytellä omaa rooliansa tuossa mittauksessa. Muistaakseni k-arvoksi tuli 0.04, kun katsastin autoa ensimmäistä kertaa sen ollessa omistuksessani, tuolloin autossa oli paikoillaan ProMotechin tehoboksi eikä senkään kanssa ollut koskaan mitään ongelmia niin kauan kuin se autossa oli kiinni. Öljyt + suodatin sekä ilmansuodatin olivat myös vaihdettu melko hiljattain ennen katsastusta.

Ensi syksynähän tuon näkee, millaset arvot irtoaa, kun antaa autolle kunnolla runtua ennen mittausta ja suorittaa DPF-pakkogeneroinnin ennen mittausta.

EDIT: Jaa, kuulemma myös polttoaineellakin olisi tässä tapauksessa jotain merkitystä: VAGarena.fi:n keskusteluista luin, että Neste Pro Diesel olisi erityisen vähän nokeava dieselpolttoaine. Tiedä sitten, onko tällä väitteellä totuuspohjaa, mutta eipä tuo liene ainakaan haitaksi ajella jonkin aikaa ennen päästömittausta tuolla Pro Dieselillä. Itse ainakin aion kokeilla tätä konstia sitten, kun katsastus tulee ajankohtaiseksi seuraavan kerran.

EDIT2: Ja sekin tuli vielä tässä mieleen, että heräteostoksena hankittu K&N -ilmansuodatin (joka on saman kokoinen kuin OEM -suodatinkin ja samassa vakio ilmansuodatinkotelossa) oli paikoillaan viimeksi, kun päästömittausta tehtiin. Mutta luulisi, että k-arvojen puolesta on sama, mikä ilmansuodatin siellä on paikoillaan, kunhan se vain ei olisi kovin likainen. Kaipa tuo on sama laittaa tuonne paikalleen uusi tavallinen ilmansuodatin ennen katsastusta, hoituupahan tuokin epävarmuustekijä pois samalla.

EDIT3: Lisättäköön vielä, että korkea k-arvo voi olla indikaattori myös viallisesta ilmamassamittarista. Onneksi tuonkin saa suht huokeasti omaan autoon Saksasta, Denson OE-laatuinen ilmamassamittari maksaa siellä reilun satasen.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpikaan ei ole mikään euro 4 vehje niin taitaa se raja olla turbolliselle 2,5 ja turbottomalle 2,0. Eli mikäli autot ovat kunnossa niin päästötestistä pitäis päästä helposti läpi.

Jees, no eihän siinä sitten mitään. Toinen meni puolitutulle, ja toinen tuntemattomalle mutta muuten mukavalle hepulle. Hyvä tietää ettei ongelmia ole luvassa.
 
Omassa käytössä auto ei käytännössä savuta yhtään mutta lainaappa vaimolle pariksi viikoksi ja kiihdytä sitten moottoritielle :lol:
Lainasin joskus tyttöystävän kämppiksen Sunnyä joka seiso aina pihassa. Noh pitkän suostuttelun jälkeen sain lainata kun se on rikki, ei pysy käynnissä jne. Noh. oikeassa oli. Ainakun kaasusta päästi irti se sammu ja vääntöä ollu paskaakaan. Noh ei kun motarille ja kiihyttämään... pari kilometriä myöhemmin oli kolmosella vauhtia melkein 90km/h ja nelosella se tukehtu. ajoin sitten 10km motariajon 20km pitkäksi ja tulin urku auki takasinki. nyt huippunopeus oli jo mittari 110. Auto oli ollut kolmen naisen käytössä viimiset 4-5 vuotta ja niin tukossa varovaisen ajotavan vuoksi että oli lähössä paaliin sen takia. Niin ja se tyhjäkäyntiki löyty paluumatkalla.
 
Mk4 mondeossa 160tkm ajetussa 2.0TDCi koneessa k-arvoksi katsastuksessa 0.4, raja 0.5. Katsari tuumas että meni se läpi kun pari kertaa anto kenkää... DPF paikallaan ja muutoinkin vakio. Ennen katsastusta ehdin ajaa tosin vain 15min ja viime kuukaudet enimmäkseen ajettu lyhyttä kaupunkiajoa. Pitääköhän tässä alkaa luopua dieselistä ennen kuin tulee ongelmia... tuli vaan teetettyä isot rempat tohon vuosi sitten... :mad:
 
Mk4 mondeossa 160tkm ajetussa 2.0TDCi koneessa k-arvoksi katsastuksessa 0.4, raja 0.5. Katsari tuumas että meni se läpi kun pari kertaa anto kenkää... DPF paikallaan ja muutoinkin vakio. Ennen katsastusta ehdin ajaa tosin vain 15min ja viime kuukaudet enimmäkseen ajettu lyhyttä kaupunkiajoa. Pitääköhän tässä alkaa luopua dieselistä ennen kuin tulee ongelmia... tuli vaan teetettyä isot rempat tohon vuosi sitten... :mad:

Aika täpärällä meni. Siis noi rajat ovat ihan älyttömiä, jos omassa ex-vollessa raja kulki 3.0 kohdalla, ja vanhana autona menisi läpi heittämällä, mutta tuollaisiin mondeon arvoihin ei kyllä pääsisi mitenkään.
Nyt kun tuo on juuri leimattu, niin vaihtoon jos sille tuntuu ja ennenkun alkaa tulla uutisia että uudehkoja dieseleitä hylätty katsastuksessa päästöjen takia.

Vielä kun viime vuosina dieselit ollut aika suosittuja myydyissä, ja nyt sitten tälläistä virherrystä perään, toisaalla kielletään dieselit kokonaan... Bensavehkeissä sitten litraisia kolmepyttyisiä turboja jotka kestää ehkä sen 50tkm ja laukeaa.
 
Mk4 mondeossa 160tkm ajetussa 2.0TDCi koneessa k-arvoksi katsastuksessa 0.4, raja 0.5. Katsari tuumas että meni se läpi kun pari kertaa anto kenkää... DPF paikallaan ja muutoinkin vakio. Ennen katsastusta ehdin ajaa tosin vain 15min ja viime kuukaudet enimmäkseen ajettu lyhyttä kaupunkiajoa. Pitääköhän tässä alkaa luopua dieselistä ennen kuin tulee ongelmia... tuli vaan teetettyä isot rempat tohon vuosi sitten... :mad:
Kunnon kenkimistä vain ennen seuraavaa katsastusta. Eli kiihdyttelyä pienehköllä vaihteella vaikka rajoittajalle asti vaikka 3 kertaa. Ja Rallireitti 3000-4000rpm vaikka 10 km, niin tulee hyvät lukemat leimalle (kuin uudessa moottorissa) :) Itse olen jättänyt auton tyhjäkäynnille katsastuksen pihaan, turha sammutella lämmintä moottoria (kai).

Ei noissa pitäisi suurta pelkoa olla kun autoa vain kunnolla kenkii ja käyttää lämpimäksi. Kierroksia "polkee" vaikka välillä 3000-4000 ja varmaan myös tappikieroksilla, mitähän se olisi 5000. Pakoputkesta yleensä tulee mustaa alkuun, mutta sitten alkaa tulemaan ihan pohdasta kun on saanut noet putsattua pois moottorista ja pakoputksesta.

Mullakin on katsastus tässä kuussa. 2005 1.6 hdi 110 fap, eli hiukkasloukku on ja auto tekee aina silloin tällöin niitä polttoja. Vähän pidempi matka niin tekee ainakin yhden polton. Ilmeisesti jotain ainetta se moottoriohjaus ruikkii polton aikana sinne hiukkaspönttöön myös, eli "säätää" jotenkin hiukkaspolton lämpötilaa. Päästöt saattoi olla viimeksi 0.2 tai 0.3, ei vain muista. 2.0 hdi 110@130 on myös mennyt aina puhtain paperein. Sitä olen aina kenkinyt ja aina tulee mukavasti lisätehoja kun on rallittanut noet pois moottorista :) Myös kulutus pienenee vähän.

1.6 hdi on 354tkm ajettu ja 2.0 hdi 525 tkm ajettu. Eli sisäänajot on tehty ja mitään kulumaa ei vielä ole :D Niin joo, 2015 pesin tuon 1.6 hdi:n hiukkaspöntön ja löin uudelleen kasaan. Toki jotain muuta voi sitten katsastuksessa löytyä seuraavaksi. Myös webaston purin ja kokosin, sekin on toiminut tosi hyvin vielä. 1500€ auto, eli ei paljon haittaa vaikka saisi jo paalata. Vanhempi oli sitten alle tonnin ja sillä on tullut 77tkm mittariin lisää. Eli halpoja kilometrejä diesel "pakuilla".
 
Miten tuo k-arvo voi olla noin korkea, jos DPF on paikallaan? Ilman suodatintakin saa vanhemmat BMW:t softattuna alle 0.5 (jos softan tekiä osaa tehdä softan eikä vaan räpellä). DPF paikallaan pitäisi olla jossain ~0.1.

Ainakin aiemmin mittaus on lopetettu jo ensimmäiseen polkaisuun, jos tulos on ollut selkeästi riittävän hyvä. Saattaa siis olla, että mitattu tulos ei ole lähelläkään moottorin parasta arvoa vaan siinä on putkeen kertynyttä pölyä ja ruostetta ja ehkä kylmässä putkessa kondensoitunutta vesihöyryäkin?
 
Ainakin aiemmin mittaus on lopetettu jo ensimmäiseen polkaisuun, jos tulos on ollut selkeästi riittävän hyvä. Saattaa siis olla, että mitattu tulos ei ole lähelläkään moottorin parasta arvoa vaan siinä on putkeen kertynyttä pölyä ja ruostetta ja ehkä kylmässä putkessa kondensoitunutta vesihöyryäkin?

Toivottavasti näin. Pitää vuoden päästä ajella reippaammin ennen leimalle menoa ja muutoinkin välillä "kengittää"... vanhasta katsastustodistuksesta katsottuna k-arvo 0.43. Tällöin muistaakseni parikymmentä pakkasta ja auto ajettuna lähinnä lämpimäksi leimalle mentäessä.
 
Korjaajalta kyselin huollon yhteydessä autostani, (psa 1.6 HDi ilman FAP) ettei ole ongelmia kunhan huollattaa ohjelman mukaan eikä päästä autoa tukkeutumaan. Varmaan aika yleispätevää kaikilla muillakin diesel autoilla?
 
Nyt noita alkaa hylättyjä tulla...voi jeesuksen kevät..hinnat tulee tippumaan ...
 
Nyt noita alkaa hylättyjä tulla...voi jeesuksen kevät..hinnat tulee tippumaan ...
Tuolla chatin puolella yks katsuri sano että koulutuksessa puhutaan noista k-arvoista ja oikeasti katotaan vaan se mallikohtanen tms.
 
Ehjät autot menee hyvin läpi noista päästörajoista. Ellei mene niin sitten on jotain vikaa. Ihan turha tätä nyt on kauhistella. Tässäkin keskustelussa on monesti todettu, että ne missä raja on 0.5 pääsee siihen vielä viritettynä ja ilman DPF:ää. Toki ennen katsastusta on hyvä käydä vähän reippaampi lenkki ajamassa, jos muuten tulee rauhallisesti ajeltua.
 
Ehjät autot menee hyvin läpi noista päästörajoista. Ellei mene niin sitten on jotain vikaa. Ihan turha tätä nyt on kauhistella. Tässäkin keskustelussa on monesti todettu, että ne missä raja on 0.5 pääsee siihen vielä viritettynä ja ilman DPF:ää. Toki ennen katsastusta on hyvä käydä vähän reippaampi lenkki ajamassa, jos muuten tulee rauhallisesti ajeltua.

No ehjä ja ehjä, voihan se olla tukkoinen jos on körötelty ilman että koskaan poljettu. Naapurin uudehko dsl auto jäi tontille kun iski vikatilan päälle, oli tukossa. Yksi auto millä kymmeniä kuskeja ja huoleton huolto jatkuvasti temppuili ja kun vikaa ei löytynyt, vaihtui uuteen saman merkkiseen - ratkaisuhan sekin, hiukkausloukkongelmia kummassakin.
Vuosia takaperin kävin leimaamassa appiukon -89 pajeron, oli aikaa jolloin nuo päästöt oli vielä uutta. Vähän kiireestä johtuen painoin sillä paherolla 140kmh 50 kilsan matkan lusikka lattiassa. Katastuksessa sitten ihmettelivät miten voi olla 0,3 arvot jos raja on 3 ja sitäkin katsottiin läpi sormien noiden vanhojen paskojen kanssa.

Kyllähän tässä varmaan tulee turhia hylkyjä ja kalliita ja osittain turhia korjauksia. Vastahan tuo K juttu tuli, joten katsellaan miten menee käytännössä.:cigar2:
 
Näkisin kans, että ongelmia tulee lähinnä kaupunkiajossa ja tukossa oleville autoille. Appiukko kertoi (autonasentaja), että vaimonsa oli ajanut 300km matkaa 20-30tkm aikanaan, soitellut appiukolle useita kertoja, johon tämä aina sanonut, että painaa kaasua, mutta ei uskonut/uskaltanut. Noh, 8h kesti tuo matka ja matkan päätteeksi appiukko oli käynyt ajamassa ja kumma kun vartin jälkeen auto jälleen kuin uusi. :D
 
Dieselin suurin vikahan on nykyään jos se ostetaan taajama-ajokiksi. Niitä maantiekilometrejä tarvitaan.
 
Dieselin suurin vikahan on nykyään jos se ostetaan taajama-ajokiksi. Niitä maantiekilometrejä tarvitaan.

Vaikka se taajama-ajo onkin se pahin karstoittaja, niin väitän että kaikki ainakin vm 2000-> dieselautot kerää karstaa vaikka niillä ajaisi pitkää matkaa maantiellä tai moottoritiellä. Kun niillä ajetaan kuitenkin normaalisti ja taloudellisesti, sekä se ettei kyydissä ole kyytiläisiä/kuormaa juuri koskaan, niin ei se moottori pääse rasittumaan ja lämpeämään tarpeeksi jotta kertyneet karstat lähtisi pois. Toki mitä uudempi pata niin sitä optimoidumpi se palamistapahtuma on, mutta luulisi sitä karstaa silti kertyvän pitemmällä aikavälillä.

Ite oon miettiny et hommaisi/lainaisi isoimman peräkärryn mitä omalla autolla saa vetää, lastaisi sen maksimiinsa ja kävisi heittämässä jonkun 100km lenkin sillä aina vaikka kerran kuussa, etenkin näin talvella, niin joutuisi se moottorikin jotain joskus tekemäänkin :D
 
Vaikka se taajama-ajo onkin se pahin karstoittaja, niin väitän että kaikki ainakin vm 2000-> dieselautot kerää karstaa vaikka niillä ajaisi pitkää matkaa maantiellä tai moottoritiellä. Kun niillä ajetaan kuitenkin normaalisti ja taloudellisesti
On meitäkin jotka eivät aja kuin kusi sukassa hissuksiin pikkudieselillä. Omallakin autolla on oikeastaan muutamaa 500-600km pyräystä per vuosi lukuunottamatta ajettu pelkästään taajama-ajoa viimeiset 3+ vuotta ja keskikulutus jossain 10L kohdilla koko ajan.

Vielä ei ole pahemmin ongelmia esiintynyt DPF:n, K-arvojen tai muunkaan kanssa vaikka ikää tuli juuri 10v täyteen ja kilsoja ~175km. Veikkaan että suurempi ongelma ovat itse nuo pienet moottorit (pienine DPF:ineen?); toisin kuin tällainen 3 litran öljykrematorio, joku pieni 1.6 tai 2 litran TDI ei edes lämpene kunnolla taajamassa vaikka ajaa talla pohjassa - ainakaan näillä keleillä.
 
Karstoittumiseen ei ole muuta lääkettä kuin egr poisohjelmointi, suurin ongelma dieseleille on tämä hiukkassuodatin yhdistettynä taajama-ajoon. Jos tulee viikoittain maantieajoa, ei ongelmia, mutta taajamapyörintä kun moottori ei pääse lämpiämään ja ajossa on toistuvia pysähdyksiä...
 
Itsellä 1.6 hdi 110 moottorissa se DPF-suodatin on aika iso. Pösö on suunnitellut reilun kokoisen DPF:n ja katalysaattorin. Pönttön on moottorin etupuolella pystyssä, eli pöntön hankaisia on oikein reilun kokoinen. Pöntön saa myös halkaistua ja peseminen onnistuu suht helposti ja melko vaivattomasti.

Tosiaan jos ajomatka on oikein lyhyt ja perillä heti sammutetaan auto ja moottori jäähtyy, niin DPF poltto saataisiin korkeintaan käynnistymään, mutta poltto jäisi aina kesken. Tulee siitä häiriövalo toki jos poltto on jäänyt kesken jotain 5 kertaa ja sitten pitää jo ajaa pitempi lenkki että poltto saadaan loppuun. Mutten DPF pönttö karstoittuu liian paljon ja moottorin toiminta huononee liikaa koska pakokaasut ei pääse enää minnekään, koska DPF on liian paksusti karstoittunut ja "nokeentunut".
 
Joo, jotainhan siinä nyt taitaa olla sitten vialla. :( Onneksi on vasta kesällä katsastus niin ehtii sen puolesta selvitellä

Itellä tuossa taisi nyt vaan olla dpf:ssä hieman tavaraa. Pakkopoltto päälle ja reippaampaa ajoa, niin johan tyhjeni. Vielä kun vaihtaa ilmansuodattimet, sitten luulis tulevan parempia arvoja.
 
Kun niillä ajetaan kuitenkin normaalisti ja taloudellisesti, sekä se ettei kyydissä ole kyytiläisiä/kuormaa juuri koskaan, niin ei se moottori pääse rasittumaan ja lämpeämään tarpeeksi jotta kertyneet karstat lähtisi pois. Toki mitä uudempi pata niin sitä optimoidumpi se palamistapahtuma on, mutta luulisi sitä karstaa silti kertyvän pitemmällä aikavälillä.

Kannattaa lähteä käymään vaikka Saksassa, niin pääsee antamaan vähän enemmän kuormaa moottorille parhaimmillaan pidempiäkin aikoja. :kahvi: Alpit on myös kiva paikka, jossa kuormitusta saa nostettua.
 
Kannattaa lähteä käymään vaikka Saksassa, niin pääsee antamaan vähän enemmän kuormaa moottorille parhaimmillaan pidempiäkin aikoja. :kahvi: Alpit on myös kiva paikka, jossa kuormitusta saa nostettua.

Tulee melko kallis katsastus, jos vuosittain käy vain sen takia Saksassa...

Mistäs muuten tietää onko autossa tuo dpf:ä?
 
Kysymällä täältä. :lol:
Jos on tämän vuosikymmenen puolella valmistettu niin on dpf, Euro 5 saakka on ollut käytännössä pakollinen.
 
Täällä 320d bemarissa 0.52 ja raja taitaa olla se 0.5 jos autokohtaisesti mennään.
Eli ajaa kone kuumaksi, tankata Pro dieseliä ja mitä muuta? Auttaako kylmä ilma happipitoisuuden takia? Ilmanputsari vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti eli lienee OK.
 
Täällä 320d bemarissa 0.52 ja raja taitaa olla se 0.5 jos autokohtaisesti mennään.
Eli ajaa kone kuumaksi, tankata Pro dieseliä ja mitä muuta? Auttaako kylmä ilma happipitoisuuden takia? Ilmanputsari vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti eli lienee OK.
Paikallaankin jos "polkee" autoa, eli painaa kaasun pohjaan, niin pakoputkesta tulee yleensä reilusti mustaa maahan, jos pakoputken pää on käännetty "alaspäin". Mustaa siis tulee ainakin jos siellä pakoputkessa ei mitää DPF hiukkasloukkua ole.

Pelkkä kuumaksi koneen käyttäminen ei oikein riitä. Esim 2 tai 3 vaihteella kaasu pohjaan kiihdytysta useita kertoja 3000 -> 5000, tulee yleensä mustia savupilviä kun seurailee peruutuspeiliin. Sama auttaa DPF autolle myös, mutta ei sieltä sitä näkyvää savua välttämättä tule.

Tuossa siis jotain kikkoja. Voi myös ajaa "liian pienellä vaiheella", eli lähellä punarajaa. Moottori lämpeää paremmin ja karstat irtoaa. Täältä katsastukseen on sellainen 10 km, ja se matka jo riittää jos rallittaa 2 tai 3 vaihteella koko matkan :D Normi rajoitus olisi 80km ja 5 vaihteella.

Samalla voi testata jarrut, eli jarrutella paljon tavallista voimakkaammin. Sitten autosta tuleekin jo lähes uusi :) Itse oon tankannut ihan tavallista nesteen dieseliä. Ilmanputsari on ollut joku keskinkertainen vanha.


edit:

Turbo kannattaa sitten "jälkikäyttää". Eli kuumaa moottoria ei saisi heti sammuttaa, vaan käyttää tyhjäkäynnillä tai muuten vaan pienellä kuormalla ennen sammutusta. Että lämpötila ehtii vähän laskea. Itse oon jättänyt auton käyntiin katsastuksen pihaan. Ja sammuttanut vasta vähän myöhemmin jos joutuu oikein kauan odottelemaan vuoroa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä 320d bemarissa 0.52 ja raja taitaa olla se 0.5 jos autokohtaisesti mennään.
Eli ajaa kone kuumaksi, tankata Pro dieseliä ja mitä muuta? Auttaako kylmä ilma happipitoisuuden takia? Ilmanputsari vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti eli lienee OK.

Kuten tuossa jo sanottiin, niin vaatii reipasta ajoa. Jonkun sopivan hiljaisemman mutkapätkän käy reippaammin ajamassa, niin lähtee ne karstat. Ei siis tarkoita ylinopeutta, vaan sitä että kiihdytellään reippaasti. Tämän voi tehdä vaikka edellisenä päivänä ei tarvitse juuri ennen leimaa tehdä. Eli unohdat kaiken taloudelliseen ajoon liittyvät opit (matalat kierrokset, moottorijarrutuksen jne. lenkin ajaksi). Kun tuo K-arvo on noin korkea, niin kannattaa tarkistaa ne DPF vastapaineet ja tarvittaessa laittaa pakkopoltto pyyntöä. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että termarit on kunnossa (ei polttele DPF jos eivät ole kunnossa). Ellei itseltä löydy sopivaa softaa, niin BTCF:n puolelta löytyy foorumilaisia, joilta homma onnistuu.
 
Kuten tuossa jo sanottiin, niin vaatii reipasta ajoa. Jonkun sopivan hiljaisemman mutkapätkän käy reippaammin ajamassa, niin lähtee ne karstat. Ei siis tarkoita ylinopeutta, vaan sitä että kiihdytellään reippaasti. Tämän voi tehdä vaikka edellisenä päivänä ei tarvitse juuri ennen leimaa tehdä. Eli unohdat kaiken taloudelliseen ajoon liittyvät opit (matalat kierrokset, moottorijarrutuksen jne. lenkin ajaksi). Kun tuo K-arvo on noin korkea, niin kannattaa tarkistaa ne DPF vastapaineet ja tarvittaessa laittaa pakkopoltto pyyntöä. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että termarit on kunnossa (ei polttele DPF jos eivät ole kunnossa). Ellei itseltä löydy sopivaa softaa, niin BTCF:n puolelta löytyy foorumilaisia, joilta homma onnistuu.
Joo ei ole mitään dpf:ää ja egr ohitettu. Tehot 163-> 192 kaakkia, 400nm. Ei ihan paras softa mutta jos tuo pomppaa niin haen AJ tech:ltä uuden.
 
Joo ei ole mitään dpf:ää ja egr ohitettu. Tehot 163-> 192 kaakkia, 400nm. Ei ihan paras softa mutta jos tuo pomppaa niin haen AJ tech:ltä uuden.

No sitten sitä suuremmalla syyllä pitää käydä polttamassa karstat pois ennen leimaa.
 
Mutta mites tuo kun ahdettu kone saa enemmä happea (ja tehojakin) kylmällä, käykö se puhtaammin? Jos menis pikku pakkasilla konttorille?
 
Ainakin tuossa tämän kylän kotihallilla dieselit ryntäytetään ulkona. Toisellakin asemalla olen tähän törmännyt, mutta siellä en ole käynyt nyt muutamaan vuoteen.
Täällä etelässä en ole vielä törmännyt ulkona tehtäviin mittauksiin.

Korkeintaan joku jarrudyno on "ulkona" katoksessa.
 
Omalla kylällä on noin puolisen tusinaa konttoria, ja se ainoa missä oon omaa sekä vaimon autoa käyttänyt leimalla, niin siellä on juurikin pihalla se mittaus. Muista konttoreista ei tietoa. No sillä väliä, kaveri hankki korjaamoonsa joku aika takaperin uuden mittausvärkin jolla saa päästöt sekä bensasta että dieselistä. Ennen ne laitteet oli niin kalliita ettei joka korjaamolla ollut moisia. Tämä siis OT, mutta voi noita päästöjä nykyään muuallakin mittailla ja saa ihan virallisen lapun.
 
Täällä etelässä en ole vielä törmännyt ulkona tehtäviin mittauksiin.

Korkeintaan joku jarrudyno on "ulkona" katoksessa.
Rovaniemellä oli yhellä katsurilla just siinä dynokopissa se kiisselimittarikin.
 

En usko, että olisi suurta merkitystä onko pakkasta tai ei. Käyt ne noet polkemassa kunnolla pois putkesta ja menet kunnolla lämpimaksi ajetulla autolla leimalle. Kannattaa siis varata aika valmiiksi, niin ei tarvitse siellä konttorilla odottaa, että ehtii jäähtyä.
 
Omassa autossa jumissa/paskana VVT...
Lasku tulisi olemaan ihan kiva, mutta niin pitkään kuin auto mene katsastuksesta läpi niin en sitä korjauta kun maksaa ns. vitusti. :mad:

Eli miksi autoihin annetaan tehdä "ympäristöystävällisiä" ratkaisuja jotka ohitetaan tai annetaan olla paskana kun ovat niin vitun kalliita? :mad:

Autovalmistajat pitäisi velvoittaa tekemään noista ratkaisuista sellaisia ettei niiden korjaaminen olisi niin helvetin kallista. :mad:
 
Omassa autossa jumissa/paskana VVT...
Lasku tulisi olemaan ihan kiva, mutta niin pitkään kuin auto mene katsastuksesta läpi niin en sitä korjauta kun maksaa ns. vitusti. :mad:

Eli miksi autoihin annetaan tehdä "ympäristöystävällisiä" ratkaisuja jotka ohitetaan tai annetaan olla paskana kun ovat niin vitun kalliita? :mad:

Autovalmistajat pitäisi velvoittaa tekemään noista ratkaisuista sellaisia ettei niiden korjaaminen olisi niin helvetin kallista. :mad:

Jenkeissähän näistä pikku ongelmista valmistaja saa maksaa miljoonia ja jopa ostaa epäkurantin tuotteen takaisin. Euroopassa sama ei tietenkään toimi, vaan kuluttaja maksaa. Joissain konsernituotteissa valmistaja on joutunut tulemaan vähän edes vastaan.

Nyt kun näitä ympäristöystävällisiä ratkaisuja alkaa putkahtelemaan - kuten threadin otsikko kertoo, niin maksaja on kuluttaja. Uusin päästöhuijaus taisi olla Qashcai, jossa rëno diesel.

Nyt kun uutta vuotta on vietetty näillä määräyksillä reilu kuukausi, niin katsastuksissa pomppauksia saattaa tulla ihmeen paljon, ja sitten käytettyjä dsl autoja palstat täynnä myytävinä, ehkä, jos, miten kallista korjaus on, montako kertaa pitää korjata, päästöhuijatut autot etc.

Se on se vitun viherpiiperrys mikä maksaa ja todelliset saastuttajat on jossain muualla jos kokonaiskuvaa katsoo. Mitään järkeä tässä ei ole. Esim. japanissa on heitetty hanskat naulaan ja omaa kehitystä EU sääntöihin sopiviin autoihin ei enää ole, koska mahdotonta. Sitten käytetään eurooppalaista lainamoottoria ja toivotaan parasta.

Lopultahan tästä ei tule yhtään mitään, muuta kun kalliita laskuja. Toistaiksi vanhat kiiselit pääsee helpolla käsittääkseni, eiköhän siihenkin joku roti löydy kun ruuvataan joku säännös. Et vittu joo.
 
Pakko sanoa että mielummin ajaisin autolla mikä ei savuttaisi yhtään. Kyllä se suoraan sanottuna vähän vaivasi ja hävetti kun oli mesestä otettu tehot ulos ja hyvin pukkas usvaa jos sitä kenki. Toki nätisti ajaen ei ongelmaa eikä nykyinen ole yhtään niin paha. Tuo 0.5 k-arvo on varmaan ihan hyvä raja ja tosiaan esim kaverin 525d 2008 bemari (3.0) sai vakiona arvoksi jotain 0.1 ja niin se pitäis ollakin.
 
Nyt tuli Citroen Xantia 2.0 hdi 110 (vm2000) K-arov: 1.45 ja läpi meni. Tuota ei ole kyllä yhtään kengitetty, kun lukema on noin himskatin iso. Tehot on kumminkin tallella. Täytyy se erg tulpata tuosta joskus pois, jos ei ole jo. Kilometrejä vasta vaatimattomat 349 tkm. Pökötti on samalla koneella ja 525 tkm.
 
Tänään konttorilla katsasedältä kuultua "Trafi ilmoitti jo että nää k-arvo jutut tulee muuttumaan löysemmiksi taas jatkossa"
 
ON NEN PYÖ RÄ !!! Whirrrrr-rrr-rr-r-naks. No nyt sattu rosvosektori ja jos pakoputkesta tulee muuta kuin kedon kukkasia ei mee läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom