Trafin dieselmittaus muuttunut

Jos autossa ei ole dpf:ää koskaan ollutkaan alunperinkään, niin käsitänkö oikein ettei se ole silloin mikään ongelma katsastuksessa? Eli vanhoille diesel-autoille joista alunperinkin dpf-pönttö puuttuu, ei tule täyskieltoa? (en jaksanut lukea viestiketjua alusta asti, joten pahoittelut jos asiasta on jo puhuttu)

Äkkiä faktoja tarkastamatta, katsastukset ihan normaalisti, ei ongelmaa. Se K-arvo mistä joku aika sitten puhuttiin, niin se homma poistettiin vähin äänin kun kaatui omaan mahdottomuuteen.
 
Ok. Jotain 2004-2006 diisseliä olisi seuraavaksi autoksi tarkoitus hommata, ja taidan suosiolla kohdistaa haun sellaseen missä ei ole tehtaalla laitettu dpf:ää niin selviää vähemmällä stressillä. Moottoria olisi kuitenkin tarkoitus ohjelmoida/virittää niin dpf:stä on vähän liikaa harmia. Sori kun muokkasin edellistä viestiäni.
 
Ok. Jotain 2004-2006 diisseliä olisi seuraavaksi autoksi tarkoitus hommata, ja taidan suosiolla kohdistaa haun sellaseen missä ei ole tehtaalla laitettu dpf:ää niin selviää vähemmällä stressillä. Moottoria olisi kuitenkin tarkoitus ohjelmoida/virittää niin dpf:stä on vähän liikaa harmia. Sori kun muokkasin edellistä viestiäni.

Hmm joo siis noita dpf paskeita tuli vuonna 2000, ja 2007 pakollisiksi. Jos ostaa vaikka esim 2004 auton jossa sellainen olisi, niin sitäpä en osaa sanoa miten katsastussetä asiaan suhtautuu, voi mennä muutoskatsastuksen puolelle jos ihan tarkkoja ollaan. Mutta aika moni taitaa läpi leimasta ilman mitään ongelmia.

DPF-ohjelmoinnit | chip-tuning.fi

Tuolta jotain tietoja. Merkkifoorumeilla varmaan tarkemmin löytyy, jos ja kun tuleva auto on suunnilleen tiedossa. Ja noita turhia keksintöjä tosiaan voi löytyä noista vuosimalleista mitä mainitsit.

OT: eukon auto kävi leimalla viime viikolla, ja korjaamon pojat sai antaa sille dieselille kenkää oikein urakalla että saivat auton niille rajoille jotta menee läpi, ja meni se sitten. Sen siitä saa kun ei ikinä polje sitä kunnolla. Siis autoa:vihellys:
 
Eli jos ostaa jonku vuoden 2005 vuoden euro-3 standardin diisselin, niin tosta uudesta katsastuksesta ei tarvi stressata?

Mites tuo EGR-delete käytännössä vaikuttaa savutusmittauksiin?
Itse en ole yhtään varma. Mutta luulen että EGR poisto ei vaikuta savutusmittauksiin mitenkään? Ainoastaan hiukkasloukun poisto voisi nostaa savutusarvoa vähän?
 
EGR:n poisto pienentää savutuksen K-arvoa. Tai siis sen tulppaaminen. Tosin täysin ehjässä autossa sillä ei ole merkitystä koska se EGR venttiili on kiinni jokatapauksessa kun tuo savutesti tehdään.

Hmm joo siis noita dpf paskeita tuli vuonna 2000, ja 2007 pakollisiksi.

Ei mulla ainakaan ole 2007 mallisessa autossa hiukkassuodatin pönttöä. Vuotta vanhemmassa autossa jossa on vanhemman mallinen moottori ko. pönttö on.
 
EGR:n poisto pienentää savutuksen K-arvoa. Tai siis sen tulppaaminen. Tosin täysin ehjässä autossa sillä ei ole merkitystä koska se EGR venttiili on kiinni jokatapauksessa kun tuo savutesti tehdään.



Ei mulla ainakaan ole 2007 mallisessa autossa hiukkassuodatin pönttöä. Vuotta vanhemmassa autossa jossa on vanhemman mallinen moottori ko. pönttö on.

Lunttasin vaan linkistä, mikä tekee noita virityksiä. Itsellä ollut vaan vanhempia dieseleitä, ja työn puolesta tullut tutuksi uudemmat kiisselit, siis ne millä ajoin, ja olivat usein korjaamolla koska huoletonta ajoa, huoletonta huoltoa halvimmalla mahdollisella pajalla joskus, jos edes oli leima voimassa...
 
Hmm joo siis noita dpf paskeita tuli vuonna 2000, ja 2007 pakollisiksi. Jos ostaa vaikka esim 2004 auton jossa sellainen olisi, niin sitäpä en osaa sanoa miten katsastussetä asiaan suhtautuu, voi mennä muutoskatsastuksen puolelle jos ihan tarkkoja ollaan. Mutta aika moni taitaa läpi leimasta ilman mitään ongelmia.
Niin siis jos kysymys on voiko DPF:n poistaa, niin edelleenkin päästölaiteiden poistaminen on laitonta ja hylky tulee katsastukseen jos esim katin tai DPF:n poistaa ja siitä jää kiinni. Tosin samoin ahdetun koneen ohjelmointikin verrataan moottorinvaihtoon ja vaatisi kaikki päästötestit ja sykklit ollakseen laillinen.

Läpi toki pääsee ilmankin moottorista, ym. riippuen. Mutta laillista siitä ei saa millään enää herran vuonna 2017.

Valmistajiahan taas koskee Euro-päästösäännökset ja moottorin, ainakin tiettyyn pisteeseen, sai markkinoille ilman DPF:ää, joten siitä johtuu nuo erot onko esim. Vm. 2005 autossa sellainen vai ei.
 
Skoda Octavia 2,0 TDI vRS Combi * RAHOITUS 0e KÄSIRAHALLA * 1 OMISTEINEN * SIISTI OHJELMOITU SUOMI RS Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitenhän tosiaan näissä sitten, missä ihan autoliike kertoo ilmoituksessaan, että DPF poistettu ja auto ohjelmoitu. Uusia teholukemia ei ole tosin ilmoitettu ja otteessakin on vakiotehot. Pahempi tuo toki olisi jos näistä ei olisi kerrottu ollenkaan, mutta ehkä lähtökohtaisesti hieman haastavia tällaiset tapaukset. Periaatteessahan auto on laiton niin DPF:n poiston kuin virityksenkin osalta, joten onko vastuu myyjällä vai ulkoistetaanko se ostajalle?
 
Skoda Octavia 2,0 TDI vRS Combi * RAHOITUS 0e KÄSIRAHALLA * 1 OMISTEINEN * SIISTI OHJELMOITU SUOMI RS Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitenhän tosiaan näissä sitten, missä ihan autoliike kertoo ilmoituksessaan, että DPF poistettu ja auto ohjelmoitu. Uusia teholukemia ei ole tosin ilmoitettu ja otteessakin on vakiotehot. Pahempi tuo toki olisi jos näistä ei olisi kerrottu ollenkaan, mutta ehkä lähtökohtaisesti hieman haastavia tällaiset tapaukset. Periaatteessahan auto on laiton niin DPF:n poiston kuin virityksenkin osalta, joten onko vastuu myyjällä vai ulkoistetaanko se ostajalle?
Mainittu ilmoituksessa juurikin siksi että vastuu siirtyy ostajalle. Tuon ostaessaan on tietoisesti ostanut katulaittoman vehkeen. Eipä siinä mitään sen haasteellisempaa tulkittavaa ole. Jos taas pöntön poistosta ja softasta ei olisi kerrottu ja asia selviäisi jälkikäteen, menisi koko lysti autoliikkeen piikkiin petoksena/virhevastuuna.

Ja vaikka se DPF:än poisto ja ohjelmointi laitonta onkin, niin mistä se katsuri/kukaan muukaan sen tietää ellei auton omistaja itse kerro? Eri asia jos koko pönttö on korvattu suoralla putkella = aasi tekijä/auton omistaja. Yleensä dpf poistetaan iskemällä vakiopöntöstä sisukalut pihalle ja softaamalla. Katsuri on tyytyväinen kun pönttö ulkoisesti löytyy ja dyno kun ei nykypäivänä katsastukseen kuulu...
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Octavia 2,0 TDI vRS Combi * RAHOITUS 0e KÄSIRAHALLA * 1 OMISTEINEN * SIISTI OHJELMOITU SUOMI RS Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitenhän tosiaan näissä sitten, missä ihan autoliike kertoo ilmoituksessaan, että DPF poistettu ja auto ohjelmoitu. Uusia teholukemia ei ole tosin ilmoitettu ja otteessakin on vakiotehot. Pahempi tuo toki olisi jos näistä ei olisi kerrottu ollenkaan, mutta ehkä lähtökohtaisesti hieman haastavia tällaiset tapaukset. Periaatteessahan auto on laiton niin DPF:n poiston kuin virityksenkin osalta, joten onko vastuu myyjällä vai ulkoistetaanko se ostajalle?

Rekkarihan näkyy, joten ainakin päästöhuijaus jutut löytyy ihan vag sivuilta josko on takaisinkutsua luvassa. Ja nykyäänhän trafin sivuilla näkyy katsastustiedot yms. merkinnät ilmaiseksi + verotiedot, ja omistajatiedot. Eiku tuohan on 07 joten ei taida olla päästöhuijaus vehje kait.
Onhan tuo taas yksi syy pysyä noista vehkeista kaukana, varsinkin jos vastuu siirtyy ostajallalle ^ kuten ylempänä mainittu.
 
Mainittu ilmoituksessa juurikin siksi että vastuu siirtyy ostajalle. Eipä siinä mitään sen haasteellisempaa tulkittavaa ole.

...

Ja vaikka se DPF:än poisto ja ohjelmointi laitonta onkin, niin mistä se katsuri/kukaan muukaan sen tietää ellei auton omistaja itse kerro?

Joo siis ei varmasti näykään ulospäin, eikä sitä kautta voi jäädä kiinni. Tarkoitin siis lähinnä sitä, että auto joka on ohjelmoitu ja DPF poistettu, on nimenomaan laiton toimenpide, jolloin pahimmassa tapauksessa ostettu auto voisi mennä suoraan ajokieltoon, JOS siitä siis jäisi kiinni. Nythän tuon rekkarin ja ilmoitukse perusteella jo tietää, että kyseinen auto ei tieliikenteeseen kuulu, mikäli jos vaikka Trafi (ihan hypoteettisesti ajateltuna) saisi tuon jotain kautta selville.

Onhan tuo taas yksi syy pysyä noista vehkeista kaukana, varsinkin jos vastuu siirtyy ostajallalle ^ kuten ylempänä mainittu.

Täähän se ois. Ajelet periaatteessa laittomalla autolla ja uusi DPF maksaisi jo kohtuuttomasti auton arvoon nähden.

Ei ole itselle ajankohtainen eikä liikuta minua mitenkään, mutta mietin vain ihan mielenkiinnosta tätä skenaariota. Kumma ettei Trafi ole keksinyt vielä ruveta selailemaan nettiautosta näitä ilmoituksia ja sitten lähestymään erikseen näitä DPF, EGR poistoja tai ohjelmoituja autoja ja niiden omistajia.
 
Mikäs tuon auton euronumero on, kun ei itsellä silmään satu? Mielestäni toi on täysin laillinen euro 4:llä ja taas euro 5:llä laiton.
 
Rekkarihan näkyy, joten ainakin päästöhuijaus jutut löytyy ihan vag sivuilta josko on takaisinkutsua luvassa.
Tuo on niin vanha ja pumppusuutinkone, että ne päästöhuijausjutut ei noita koske. Katulaitonhan tuo tosiaan on ja ostajalla tiedossa, joten turha vinkua jos lähtee kilvet.
 
Näköjään tossa lukee vaan että dpf poistettu ja ohjelmoitu. Jos liike ei tee erikseen selväksi että auto ei ole ajokelpoinen niin ei tuon rivin perusteella voi olettaa ostajan tajuavan sitä itse. Kuluttaja saa oman suojansa puitteissa olla aika tietämätön ja liikkeen vastuulla on kertoa myytävästä autosta nuo asiat.
Valitettavasti se on ostajan velvollisuus selvittää, jos ostaja ei kysy ei tuon luokan liike sitä varmasti erikseen mainitse. Ihan sama jos myyt autoa ilman moottoria, ei siitä erikseen tarvi ostajalle kertoa, ettei sillä voi ajaa vaan ostajan täytyy se itse tajuta. Jossain määrin harmaalla alueella toki noilla myyntipuheilla, mutta käytännössä myyjä on oman vastuunsa tuolla myyntilauseella väistänyt.
Voihan tuosta lähtä kitisemään jälkikäteen, mutta todennäköisesti myyjä ja kuluttajavirkamies pyyhkäisee kitinöillä persettään...

Ei ole itselle ajankohtainen eikä liikuta minua mitenkään, mutta mietin vain ihan mielenkiinnosta tätä skenaariota. Kumma ettei Trafi ole keksinyt vielä ruveta selailemaan nettiautosta näitä ilmoituksia ja sitten lähestymään erikseen näitä DPF, EGR poistoja tai ohjelmoituja autoja ja niiden omistajia.
Trafia yms ei kiinnosta selailla, koska ovat käytännössä kädettömiä: saastelaitteiden poisto ei ole kiellettyä, mutta auton käyttö tieliikenteesaä taas on. Katsurihan katsoo vain päästöt ja saastelaitteisen poiston todistaminen taas vaatisi katsurilta ylimääräistä purkamista ja perehtymistä asiaan, pöntön irti käyttämistä ja johtosarjojen tutkintaa... Käytännössä ongelma tulee vain jos auto ei menekään läpi päästöistä tai selviää jonkun muun vian yhteydessä...

Varmasti monikin ajaa tietämättään noilla "laittomuuksilla" kun liikkeetkään ei aina välttämättä tiedä että näitä kikkailuja on tehty.

Jännästi nämä saastelaitepoistetut ja ohjelmoidut autot on aina myyjän mielestä arvokkaampia kuin vakiot, vaikka todellisuudessa niiden pitäisi olla sen 1500-2000€ halvempia jotta ne saisi taas laillisiksi...
 
Jos nyt oikein tiukalle menis, niin ei kai liikkeestä sais päästää tieliikennelaitonta autoa edes koeajolle. Koekilvillä sen kait sais siirtää lähinnä liikkeen tiloista huoltoon.
 
Mitähän liike tekis kun ottais koeajolle ja veis katsurille kyseleen tyhmiä et "Tässä on kuulemma joku ladtu ja dpf poistettu, eihän se haittaa jos ostaa, ja tästä riemastunu katsuri löis ajokieltoon."
 
Mitähän liike tekis kun ottais koeajolle ja veis katsurille kyseleen tyhmiä et "Tässä on kuulemma joku ladtu ja dpf poistettu, eihän se haittaa jos ostaa, ja tästä riemastunu katsuri löis ajokieltoon."

Nyt en tiedä miten käytännössä menisi, kun ei ole varsinaisesta katsastuksesta kyse. Voisiko katsuri laittaa ajokiellon päälle? luulen mutuna ettei voi, vaan tienpäällä jos poliisi näkee jonkun rämän ja pysäyttää, toteaa että auto on sellaisessa kunnossa että matka loppuu just siihen, ja sekin vaatii aika paljon, eikä poliisi edes voi tai ala tutkimaan vaikka kyseisen auton lastuja tai dpf:n poistoja tien päällä. Tämä siis ihan scenaariona eikä faktana.
 
Mitähän liike tekis kun ottais koeajolle ja veis katsurille kyseleen tyhmiä et "Tässä on kuulemma joku ladtu ja dpf poistettu, eihän se haittaa jos ostaa, ja tästä riemastunu katsuri löis ajokieltoon."
Eikös liikkeen autot muutenkin ole poistettu tieliikenteestä väliaikaisesti? Sen takia ne koekilvet pitää ruuvata paikoilleen.

Nyt en tiedä miten käytännössä menisi, kun ei ole varsinaisesta katsastuksesta kyse. Voisiko katsuri laittaa ajokiellon päälle? luulen mutuna ettei voi, vaan tienpäällä jos poliisi näkee jonkun rämän ja pysäyttää, toteaa että auto on sellaisessa kunnossa että matka loppuu just siihen, ja sekin vaatii aika paljon, eikä poliisi edes voi tai ala tutkimaan vaikka kyseisen auton lastuja tai dpf:n poistoja tien päällä. Tämä siis ihan scenaariona eikä faktana.

En osaa sanoa mitä katsastusasema voisi tehdä asialle jos käy siellä katsastusajan ulkopuolella. Mutta poliisi tai tullimies voi tienpäällä suorittaa teknisen tienvarsitarkastuksen jossa juuri tämmöseen asiaan voi puuttua.

Ajoneuvolaki 70 §
Ajoneuvolaki 1090/2002 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Eikös liikkeen autot muutenkin ole poistettu tieliikenteestä väliaikaisesti? Sen takia ne koekilvet pitää ruuvata paikoilleen.



En osaa sanoa mitä katsastusasema voisi tehdä asialle jos käy siellä katsastusajan ulkopuolella. Mutta poliisi tai tullimies voi tienpäällä suorittaa teknisen tienvarsitarkastuksen jossa juuri tämmöseen asiaan voi puuttua.

Ajoneuvolaki 70 §
Ajoneuvolaki 1090/2002 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Oukkei. Tuossa aikaisemmin tänään vaivauduin kaivamaan skodan VIN numeron esiin, ja kyse ei tosiaan ole päästöhuijatusta autosta, kuten ylempää kait tulikin ilmi. Tullia kait kiinnostaa lähinnä minkälaista ainetta tankissa on. Poliisia sitten muut autoon liittyvät hommat.

Ja nyt kun jakson vähän lakiakin lukea niin silmiin pisti:

72 §
Teknisen tienvarsitarkastuksen suorittaminen

Tekninen tienvarsitarkastus suoritetaan ilman ennakkoilmoitusta tieliikennelaissa tarkoitetulla tiellä tai muussa sellaisessa paikassa, missä ajoneuvon tulee täyttää tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten mukaiset vaatimukset. Teknisen tienvarsitarkastuksen suorittaja voi kuitenkin ilmoittaa tarkastusten suorittamisesta ennakolta, jos ilmoittamisella pyritään tehostamaan ajoneuvoa koskevien säännösten noudattamista. Jos tekninen tienvarsitarkastus suoritetaan katsastustoimipaikan läheisyydessä, ajoneuvo voidaan määrätä tarkastettavaksi tähän katsastustoimipaikkaan. (2.3.2007/233)

Tämä taas näitä tapauksia missä voi vaan arvailla mitä käytönnössä tulee tapahtumaan:think:

Ai niin joo, muistaisin että täälläkin on ollut juttuja missä dpf on poistettu, lastutettu ja arvot menneet leimalla ihan heittämällä läpi. Siis jos oikein muistan.
 
Viimeksi muokattu:
Automaattia ei saisi huudattaa paikallaan rajoittimeen. Täälläpäin muutama laatikko on hajotettu katsastuksessa tuolla toimenpiteellä.
Tästä syystä itse olen ottanut pakokaasutestin kierrättämällä automaattia max 3000rpm ja aina se on katsastukseen kelvannut.

Jotkut eivät edes kierrä yli 3000rpm paikallaan ollessaan.
Muutoinkin suht turha koko savutesti paikalla huudatettaessa.

edit: DPF pöntön saa poistaa jos ko. autoa on saanut ilman sitä. Muutoskatsastuksen tuo toki vaatisi.
 
No ei se nyt ihan vaan noin mene. Jos liike myy risan auton niin vastuu on heillä. Tuo on ihan yleistä että raja asiakkaan tietotasolle vedetään aika matalalle.

Jos liike ilmoittaa että dpf puuttuu, niin siitä ei kovin moni ostaja voi ymmärtää juuta eikä jaata jos myyjä myy autoa ehjänä ja ajokuntoisena.
No se onkin jännä kun sitä loukutonta ja lastutettua autoa ei mielletä vialliseksi, vaan nimenomaan paremmaksi (mitä se monesti onkin). 99% tapauksisa ongelmia ei jatkossa tule, eikä ostajalle koskaan edes selviä että kampe on loukuton ja ohjelmoitu.

Siitä huolimatta ostajalla on tietty selvitysvastuu mitä tahansa ostaessa. Et sä voi mennä pähkinäallergisena kauppaankaan ostamaan pähkinäsuklaata ja sitten huudella teho-osastolla ettei myyjä erikseen kertonut kassalla siinä olevan pähkinää. Vaikka jonkun mielestä se vapaan linjan pumpulihoito pitäisikin jatkua aikuisiälle niin oikeassa elämässä se ei vaan niin mene.

Nyky digiaikana vielä vähemmän nuo jälkikäteen huuli pyöreänä hoo moilaseksi heittäytymiset menee läpi, koska kellä tahansa on keino selvittää mitä tahansa samalta istumalta jos vain haluaa. Mm. sen että mitä se loukun poisto käytännössä tarkoittaa tai aiheuttaa...

Tuon skeidan kanssa liike on pessyt kätensä täydellisesti jos kamppeen saavat kaupaksi. Jos et usko niin käy ostamassa pois ja koita sitten kitistä korvauksia. Todennäköisesti nauravat yhdessä kuluttajaneuvojan kanssa päin naamaa...
 
Viimeksi muokattu:
Voi se parempi olla mutta laiton silti.

Suosittelen sua kaivelemaan noita tapauksia joissa kuluttaja-asiamiestä on päästy vaivaamaan ja päättelemään homman nimen itse, jos et muuten usko.

Joku hemmetin neverheard saastelaitteen poiston laillisuus ei todellakaan ole sen tason yleistietoa että auton ostajan tarvitsee se tietää. Vastuu on myyjällä ellei myyjä selkeästi kerro myyvänsä autoa esim. "korjattavaksi".

Joka kerta kun olen liikkeeltä pyytänyt korvauksia niin olen ne myös saanut eikä tämä tapaus tulisi poikkeamaan siitä mitenkään. Auto ei ole ajokelpoinen tuossa kunnossa joten sitä ei sellaisena voi myydä. Esim. viime kerralla mulle myytiin kaksilla renkailla auto ja sitten kuukauden päästä huomasin että talvivanteet oli aivan soikeita. Liike korvasi kun vähän uhkaili.
Laiton juu, mutta silti ehjä ja "tieliikennekelpoinen". Käytännössä nyt mennään pönttöjen ja lastujen kanssa näin koska se on yleinen tapa. Mitään ennakkopäätöksiä ym. aiheesta ei vielä ole. Sellaisen jälkeen todennäköisesti aletaan liikkeissäkin vaihtoon tulevista romuista selvittämään ko. asiat ja kuluttaja kiittää.

Ei mun tarvi kaivella mitään, oon sen verran mulkero auton ostaja ollut elämäni aikana, että lähes jokainen ostamani auto on liikkeen piikkiin hoidettu kuluttaja-asiamiehen tuella. Autoalalla kun on vielä töissä niin näitä tilanteita näkee ihan omin silmin päivittäin...

Voit heitellä vaikka mitä hienoja ilmaisuja siitä, ettei auto ole laillinen/ehjä/tieliikennekelpoinen. Nykymarkkinoilla auto on täysin myyntikelpoinen ja ostajan on tiedettävä mitä DPF ja sen poisto tarkoittaa, jos ei tiedä on se oma häpeä. Ihan turha asiasta vääntää enempää, soita tuonne liikkeeseen ja vinoile puhelimessa, todennäköisesti eivät sitä autoa sulle myy sen jälkeen kirveelläkään :D
 
Ei se auto ole tieliikennekelpoinen jos siitä on tehty laiton poistamalla DPF. Se että se ei jää siitä leimalla kiinni on ihan täysin sivuseikka. Se että tuo on joku yleinen tapa on vielä enemmän sivuseikka.

Kun ostajan nyt yksinkertaisesti ei tarvitse tietää autoista about mitään ostaessaan autoa, niin millähän mikämikämaalogiikalla se DPF:n poiston laittomuus pitäisi olla selvillä?

Sori, mutta vaikka ammattilainen oletkin niin älä viitsi jauhaa tällaista paskaa.
Huoh...

Noh, käytännössä se kuvio menee näin:
Ostaja: Mikä tämä DPF on ja mitä sen poisto tarkoittaa?
Myyjä: Se on se ja se ja sitähän ei saisi virallisesti poistaa, mutta paljon niitä tehdään koska kukaan ei koskaan jää kiinni. Käytännössä vähentää ongelmia ja parantaa moottorin käyntiä. Nyt on ihan sinun harkinnassa otatko vai jätätkö.
Ostaja: Ok ja rahat tiskiin.

Jos myöhemmin tulee ongelmia niin ostaja maksaa ja sillä hyvä.

Jos taas myyjä tuossa vaiheessa kusettaa niin se on asia erikseen. Siinäkin tosin sana sanaa vastaan ja palataan taas siihen orkkis ilmoitukseen ja siihen, että ostaja on ollut tietoinen auton modifikaatioista ostopäätöstä tehdessään. Itseasiassa tuon skodan tapauksessa taitaa kyseeseen tulla ostajan "korostettu selvitysvastuu" (ei oikea termi, turha siihen tarttua), koska autosta on selvästi mainittu poistetun jotain. Myyjän ei sitä edelleenkään tarvitse erikseen toitottaa ja jos ostaja ei kysy,, tippuu hän idioottiosastoon.
Jos ei tiedä mitä ko. seikat tarkoittaa eikä ymmärrä selvittää, niin se ostopäätös pitää jättää tekemättä.

Lopeta sinäkin se jauhanta. Et sä voi missään kaupoissa heittäytyä täyspölvästiksi ja olettaa, että kaikki vastukset menee aina suoraan jonkun muun piikkiin... Vrt. vaikka talokauppoihin jos ei muuten aukene.
 
Viimeksi muokattu:
Miiixxx on kyllä malliesimerkki, miks autoliikkeiden kanssa saa vääntää kuluttajaneuvojan välityksellä :D Kysymys ei todellakaan ole siitä mitä autolle on tehty vaan mitä on myyty. Tässä liike selkeästi myy autoa, joka heidän mielestään on hyväkuntoinen, tieliikennekelpoinen ja täydellisellä huoltokirjalla (sis. DPF:n poiston ?!), on jopa myyntiä vauhdittamaan mainittu milloin seuraava katsastus on. Kun kyseessä ei ole tieliikennekelpoinen auto, niin tuotteessa on virhe ja ostaja täten oikeutettu hyvitykseen. Ainoa keino autoliikkeen päästä pois kiikusta on kirjoittaa myyntilappuun "ei tieliikennekelpoinen" ja myydä se tämän mukaiseen hintaan. Kyynisenä vois kysyä tietääkö kuluttajaneuvonta mikä on DPF :)
 
^Ja siinä meillä oikein kaksin kappalein malliesimerkkejä nykypäivän autoilijoista, joiden mielestä kaikki kuluneista renkaista tyhjään tankkiin kuuluu myyjäliikkeen virhevastuuseen...:rolleyes: Omissa vehkeissä oli sentään selkeä piilovika ja pölvästi myyjä, joten joutui aivan asiasta kuluttajasuojaa hyödyntämään.
Olisi mielenkiintoista nähdä miten ne teidän tulevaisuuden autokaupat menee.

Eikä kuluttajan tarvikkaan olla ammattilainen missään asiassa. Se nyt vaan nykypäivänä kuuluu ihan perustietotasoon tietää mikä nykydiisseleissä hiukkasloukku on. Ihan samalla lailla kuin kaikki on tiennyt 90-luvulta lähtien mikä bensa-auton katalysaattori on ja varmasti kellot soi jos myyjä mainostaa, että se on poistettu. Jos ei kumpaakaan hallitse on peiliin katsomisen paikka.
Tuota keissin autoa voi verrata ihan suoraan vaikka autoon jonka myyntitiedoissa olisi mainittu lisäjarruvalon olevan poistettu tai toisena ääripäänä jakopään vaihtovälin olevan ylittynyt. Kummassakaan ei myyjällä ole mitään velvollisuutta rautalangasta vääntää ostajalle syitä tai seurauksia, eikä myöskään mitään vastuuta jos leimaa ei ensi vuonna tulekkaan tai kone kalahtaa ensi viikolla. Suora valehtelu tai ko. seikkojen tarkoituksellinen piilottelu on sitten asia erikseen.

Hauskana piirteenä koko keskustelussa voi vielä pitää sitä, että kyseinen skeida voi olla myös ihan täysin laillinen, kun samaa konetta on aikanaan saanut myös ilman dpf:ää ja voi aivan hyvin olla muutoskatsastettukin...selviää kysymällä myyjältä.

Ei muuta kun hyvää jatkoa jos ei oma riitä.
Mainitaan vielä loppuun että omakin urpokiisseli odottaa, jotta saisin aikaiseksi vaihdettua tyhjän pöntön ja paremmat softat sisään...ja ei, en näe autoani viallisena tämän jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Skenaariota skenaarion perään pukkaa, nyt jo muutoskatsastettu :rofl: Rohkea väite, et kaikki tietää mikä katti on. Ja vaikka tietäis, niin ymmärtäiskö sittenkään ellei myyjä suoraan sano auton olevan laiton. Keskiverto mamma ostaa sen kivan värisen auton siltä söpöltä myyjältä. Tässä DFP on vielä pistetty positiiviseen listaan ja oikein jotain hienoa ohjelmointiakin harrastettu. Skoda ku vielä kyseessä, niin suorastaan luultava, et joku täystoope (autoasioissa) menee tuon kauppakassin ostamaan. Vaikka miten itket ja potkit alasi puolesta, niin kuluttajasuojassa mennään sen alimman nimittäjän mukaan. Ellei sitten ostaja ole joku sinä, jonka alalla olevana pitää tietää ja turha selittää. Kuluttajariitatapauksia kun lukee, niin ei voi kuin ihmetellä mistä porukka valittaa ja vielä saa korvauksia...

e: Viimeksi kun huollossa kävin viereisellä kassalla naisihmiselle tavattiin mitä tarkoittaa 20 tkm tai 1 vuosi. Kat, ai niinku kissa?
 
Eikä epätodennäköistä, että mitään sen ihmeempää tapahtuu. Kunhan huutelevat vain, jossain tienvarressa on katsastustakin hankalampaa tuollaista tutkia, yritetään vaan kuulostaa pelottavalta. Trafihan tiedotti jo 2015, että 2016 vuoden aikana otetaan uusia mittauksia käyttöön DPF:n poiston käräyttämiseksi ja tuolloin vielä peloteltiin "että emme todellekaan paljasta mitä ne mittaukset on, näätte sitten!" 2 vuotta jo mennyt ja mitään ei ole saatu aikaiseksi. Ainoastaan tuo k-arvon kanssa pelleily, joka oli täysi fiasko ja ei vaikuttanut autoihin josta DPF on poistettu mitenkään.
 
en tiedä, kun en omista diesel-autoa, mutta voisko paine-ero näkyä OBD-mittauksessa. Siitä kai nyt pystyis jotakin päättelemään.
Paine-erosta nyt lähinnä voi päätellä vain onko dpf tukkeessa vai ei. Eipä se katsuri mitään pitävää voi siitä päätellä...

Loukuttomassa se paine-ero näyttää pientä arvoa tai jotain staattista pientä painetta, riippuen ohjelmoinnista. Jos joku kitisee niin siihen voi vain sanoa että loukku on erittäin hyvässä kunnossa..
 
Eikö noita uudempia autoja saa ohjelmoitua niin ettei vikakoodeja tule? Feikki odb liitin joka ilmoittelee aina että kaikki ok?
 
Helpompaa lienee huijata anturitasolla. Nykyisin pikkukontrolleri matkii antureita siten ettei autolla mitään käsitystä ettei saa oikeaa dataa. Tuohon kontrolleriin kun arvojen oikeahetkisyyden ottaa aidolta anturilta ohjausta niin ongelma ratkaistu. Asia mikä esim. jälkivalvottujen kattien kanssa pitää olla jos haluaa katit ja sen jälkeisen lambdat pois ilman vikakoodeja.
Tuossa alkaa olemaan ongelmana se ettei esim. DPF:n kanssa taida tulla yhtään polttokertaa mihinkään auton laskuriin. Jos niitä voi / aletaan lukemaan niin voi alkaa katsuri ihmettelemään miksei loukkua ole poltettu kertaakaan esim. 5v iässä. ;)
 
Tuo yleistason obd-mittauskin taitaa olla vähän sellainen, että ei sieltä mitään aukotonta todistetta saada. Korkeintaan tietyt asiat voi epäilyjä herättää, mutta menee jo aika epämääräiseksi jos pelkän epäilyn perusteella alettaisiin hylkyjä jakelemaan. Jokatapauksessa 9/2016 jälkeen rekisteröityjen autojen omistajilla on vielä hyvää aikaa seurailla miten tilanne kehittyy, ihan hetkeen ei tuon ikäisillä vielä tarvitse katsastuskonttorille suunnata.
 
Toi on yks. Ei hajua mitä tapahtuisi jos huijaus suorituttaa polttokerran eikä olekaan DPF paikallaan.
Siinä tuupataan dieseliä putkeen ja laitetaan se palamaan. Lopputulos saattaa olla mielenkiintoisen näköinen. :D

Osassa autojahan ei ole edes erillistä regeneraatiota; DPF on suoraan pakosarjassa kiinni ja tietyissä tilanteissa palaa "ihan itsestään" (esim. ilmeisesti jotkut VAG TDI:t).
 
Tuo yleistason obd-mittauskin taitaa olla vähän sellainen, että ei sieltä mitään aukotonta todistetta saada. Korkeintaan tietyt asiat voi epäilyjä herättää, mutta menee jo aika epämääräiseksi jos pelkän epäilyn perusteella alettaisiin hylkyjä jakelemaan. Jokatapauksessa 9/2016 jälkeen rekisteröityjen autojen omistajilla on vielä hyvää aikaa seurailla miten tilanne kehittyy, ihan hetkeen ei tuon ikäisillä vielä tarvitse katsastuskonttorille suunnata.
Tässäpä ollaan asian ytimessä. Käytännössä nämäkään muutokset ei mitenkään vaikuta diisseleiden katsastuksiin. Ei katsureilla ole aikaa, rahaa tai mielenkiintoa eikä välttämättä edes osaamista alkaa niin tarkasti autoa tutkimaan, että voisivat aukottomasti loukuttoman kamppeen käräyttää...

Vikakoodejakaan ei dpf-poistetusta autosta tule, koska dpf:n käytöstä poisto tehdään yleensä muun ohjelmoinnin kyljessä. Softasta muokataan dpf kokonaan pois käytöstä, ei siihen mitään erillisiä kikkareita tarvitse läjätä kylkeen huijaamaan ecua.
Mitä muutama tullut vastaan niin testerillä kaivellessa monesti sinne muistiin jää ohjelmointihetken polttokerrat, paineet yms. ylös, joten testerillä kaivellessakaan ei monesti heti huomaa asiaa. Paljon helpommin saastelaitteiden poiston havaitsee ihan fyysisesti tutkimalla, onko paine-eroanturilta tai egr:ltä kytketty johtoja irti... Näistäkään ei nykymallin katsuri ole sanonut mitään vaikka egr:än irtopistoke heilui irrallaan siinä tyyppikilven vieressä :D
 
Nyt puhuttiin 2016 alkavasta. Ja mikä noiden ohjelmoinnin mahdollisuus on tuon osalta
Jo vuosia on pitänyt "itse tehty" (lue muokattu alkuperäissofta) saada näyttämään tehtaan tekemältä softalta (tarkistussummat aka CRC & mahdolliset allekirjoitukset/salaukset). Eli ECU ei käynnisty ellei softa näytä siltä että se on tehtaan tekemä.

Miten OBD:sta saisi tiedon että softaa on peukaloitu? Ainoa tapa olisi kysyä softan CRC:tä tms. ja saada valmistajalta lista ihan jokaisesta sen liikkeelle laskemasta ohjelmistosta CRC-listana, mutta kun se itse ohjelmoitu laite voi palauttaa virallisen CRC:n kyselyyn :). Käsittääkseni edes marmori omilla työkaluillaan ei tiedä onko softa aito tehtaan tekele vai itse tehty näyttämään tehtaan tekeleeltä - toki marmori pystyy asian tarvittaessa kaivamaan tehtaalta esiin jos epäilys herää jonkun takuu casen kanssa, mutta ei siis kuulune perus proceduureihin, käytännössä vaatinee muistin lukemisen.

Katsastuksessa voitaneen tutkia vai stanu SAE-OBD sanomat ECU:sta (SAE J1939 - Wikipedia), eli kaikki tieto mikä on valmistajan omissa sanomissa (ECU:ssa ja muualla) jää katsurilta automaattisesti näkemättä eivätkä ne edes kuulu katsastusperusteisiin...

Isoin homma ohjelmoinnissa on krätä kerran tuo purkki että miten softaa sille tehdään/laitetaan, tämän jälkeen kaikki on vain ohjelmiston bitin viilausta ja se saadaan näyttämään katsastajalle ihan mitä halutaan...
 
Siitä huolimatta ostajalla on tietty selvitysvastuu mitä tahansa ostaessa. Et sä voi mennä pähkinäallergisena kauppaankaan ostamaan pähkinäsuklaata ja sitten huudella teho-osastolla ettei myyjä erikseen kertonut kassalla siinä olevan pähkinää.
Voit mennä, allergeenit pitää lain mukaan ilmoittaa erikseen:
Allergioita tai intoleransseja aiheuttavat ainesosat

^Ja siinä meillä oikein kaksin kappalein malliesimerkkejä nykypäivän autoilijoista, joiden mielestä kaikki kuluneista renkaista tyhjään tankkiin kuuluu myyjäliikkeen virhevastuuseen...:rolleyes:
Kyllä, molemmat kuuluvat virhevastuuseen. Eli se että autossa sakkorenkaat eikä siitä ole ilmoitettu (Käytetyn henkilöauton kauppa. Viallinen moottori. Tiedonantovirhe. Kaupan purku. - Kuluttajariitalautakunta). Samoin se jos auton tankki on tyhjä eli voi ajaa autoa normaalisti pihasta pois ja tankille, tälläisestä pitää tottakai ilmoitta ostajalle (tai todennäköisemmin vaan tankata auto). Se ei tietenkään kuulu, että renkaat eivät ole uudet tai tankki ei ole täynnä. Tai toki nekin kuuluvat, jos ilmoituksessa sanotaan että uudet renkaat tai tankki täynnä.

Eikä kuluttajan tarvikkaan olla ammattilainen missään asiassa. Se nyt vaan nykypäivänä kuuluu ihan perustietotasoon tietää mikä nykydiisseleissä hiukkasloukku on.
Ei todellakaan kuulu, suuri osa autoilijoista ei varmasti tiedä mikä on hiukkasloukku saati sitten DPF. Saati sitten, että tietäisivät milloin nämä ovat pakollisia autossa ja milloin eivät. Jos autossa on merkittävä vika niin se on ilmoitettava todella selvästi kuluttajalle. Tässä tapauksessa pitäisi kertoa, että korjattavaksi tai käyttöön ainoastaan suljetulla alueelela. Tietysti jos auton tiedoissa lukisi, että ei tieliikennekelpoinen, niin asiassa voisi olla jotain tulkinnanvaraa, mutta nyt ei ole.

Eikä todellakaan kuulu nykyisin autoilijan pakolliseen tietoon mikä on hiukkasloukku. Varmastikaan suuri osa autoilijoista ei sitä tiedä, tahi tiedä onko omassa autoissa sellainen. Ja miksi tarvisikaan tietää? Heidän pitää tietää viedä auto huoltoon kun tarve vaatii ja siitäkin auto yleensä ilmoittaa itse (jos ei ilmoita, niin se on selkeästi kerrottava kuluttajalle huolto-ohjekirjassa). Ei PC:n käyttäjänkään tarvitse tietää mitä tarkoitta RAM tai SSD vaan koneen on vaan toimittava.

Juttusi selvitysvelvollisuuksista eivät pidä paikkaansa. Kuluttajalla ei ole juuri mitään selvitysvelvollisuutta. Oma esimerkkisi mootorin puuttumisesta menee sekin ohi. Voinhan minä tilata vaikka Kamuxilta auton kotiinkuljetuksella koeajamatta. Ja tottakai siinä on virhe jos moottori puuttu eikä tästä selvästi mainita. Taidat nyt sekoittaa selvitysvelvollisuuden vain siihen, että käytetyssä autossa normaali kuluma ei ole vika. Se että pyyhkijät ovat kuluneet ja jättävät rantua ei ole käytetyssä autossa vika, vaan normaalia kulumista. Mutta mitään selvitysvelvollisuutta tähän ei liity: Uudessa autossa se on vika jos pyyhkijät ovat kuluneet jättävät rantua, vaikka kuluttaja tätä ei ennen luovutusta tarkistaisi.
Ja mitä sana sanaa vastaan argumenttiin tulee, niin todistusvelvollisuus on elinkeinonharjoittajalla. Hänen on osoitettava, että hän on viasta kertonut.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha lirpake, mutta asiasta ei kovin montaa keskustelua googlella tullut vastaan asiaa itse miettiessäni.
Itse poistatin siis DPF/EGR/Adblu. Otin tuon ilman optimointia, sillä yhden turbon olen häneen vaihdattanut, joten ei houkuttanut ahtoja nostaa edes tuotakaan vähää.
Leimalla oli k-arvo 0,8, eli tyyppikilven mukaisesta mentiin yli ihan reippaasti. Verrokkina katsoin vanhat laput, joita oli kertynyt hanskalokeroon viimeiseltä 6 vuodelta, niiden tulokset olivat 0-0,2 välillä. Aikalailla samanlaisella kenkimisellä jokaisessa saavuttu aseman pihaan, joten se tuskin vaikutti. Lisäksi taisin ensimmäistä kertaa koko aikana vaihtaa ilmansuodattimen ennen leimaa, kun aikaisemmin vuosihuolto ollut leiman jälkeen. Eli ilman optimointiakin heittämällä läpi, mutta toki ihan selvä korotus vanhaan.

Öljyjä vaihtaessa pisti kyllä pönttö melko pahasti silmään, eli liikkeen "poistoa ei voi silmämääräisesti todeta" tms mainoksella voi kyllä pyyhkäistä takalistoa. Toki onhan tuossa muovi edessä, mutta silti kuvittelin että silpoisivat saumasta auki jne, ettei syynäämälläkään näkisi tyhjennetyksi. Tähän siis oli vain pohjaan leikattu 5cm reikä josta kakku siis luultavasti rikottu pois ja heppailtu läppä takaisin kiinni. Ajaa toki asiansa, kunhan muistaa katsoa ettei pohjamuovi ole karannut leimalle mennessä. Kuitenkin tuosta ihan hyvän hinnan taisivat ottaa, joten jos olisin työn jäljen tiennyt, niin olisin ehkä itse tyhjentänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom