Juu kyllä tämä systeemi toimii joitain vuosia (ehkä jopa kymmenen) mutta kyllä ne uskollisimmatkin Apple asiakkaat jossainvaiheesa tajuaa että eivät enää saa rahalleen vastaavaa vastiketta kuin joskus sai.
Ongelma on se että sitten vihdoin viimein kun uskolliset asiakaan on viimein tajunneet että heitä on vedätetty vuosia on Applen turha yrittää korjata linjaansa koska ei selllaisen jälkeen hevillä saa niitä asiakkaita takaisin, ts Apple voi takoa kovia voittoja omistajilleen ehkä jotain 10 vuotta mutta sen jälkeen se on gameower ja köydenpääkädessä.
Mutta Apple näyttää kovaaa vauhtia valmistautuvan tähän asiakkaiden heräämiseen sillä että tekevät kovaa vauhtia uusia omia rautaratkaisuja jotka eivät ole x86 yhteensopivia ja Apple selvästi pyrkii takaisin siihen että myös kaikki softa toimisi vain Apple raudalla, eli sitten kun asiakkaat herää siihen että Apple ei ole enää sitä mitä luulivat he ovat jo täysin Applen rauta ja softa ansassa.
Eli itse näen että Apple pyrkii takaisin viimevuosituhannen tilanteeseen jolloin jos halusit käyttää tiettyjä softia sinun oli pakko käytää Applea, silläerotuksella että nyt sinun koko henkilöhistoriasi on lukittuna Applen pilveen.
Komppaan tätä. Tuntuu siltä, että ollaan lähdetty ehkä liikaa miellyttämään osakkeenomistajia (esim. pumppaamalla hintoja). Tätä voi jatkua tietyn aikaa, mutta eiköhän ne totisimmatkin Apple -fanit jossain vaiheessa ala kyseenalaistamaan touhua.
Eräs tuttuni alkoi käyttämään työssään Apple -tietokoneita (vaikka mielestäni hänen työtään voisi tehdä PC-laitteillakin), ja nykyisin hänellä pitää olla aina viimeisin iPhone, iPad ja iMac. Rahaa on mennyt tuhansia ja tuhansia euroja, kun itse olen tyytynyt päivittämään laitteitani osa kerrallaan. En vaihtaisi linjaani vaikka mikä olisi. Enkä myöskään tällä hetkellä laittaisi ropojani Applen osakkeisiin.
En toivo Applelle pahaa, mutta toivon, että firma löytäisi hinnoittelun avulla vähän järkevämpää tasoa. :grimacing: