IT-ala on alkanut minuakin kiinnostaa (olen 29-vuotias). Aikoinaan olin jo hakenut päässyt sisään AMKiin tietotekniikkalinjalle, mutta armeijan aikana vaihdoin sen sähköpuoleen, koska jotenkin kuvittelin, että ei jaksa koneella istua koko päivää. Työelämässä olen kuitenkin huomannut, että koneellahan jokainen toimistotyöntekijä istuu joka tapauksessa. Toiset vaan tekee kiinnostavampia asioita kuin toiset. Nyt sitten harjoittelen koodausta työnohessa ja kotona omaksi iloksi, mutta pikkuhiljaa on alkanut hiipimään mieleen ajatus koodaritöistä. Toki vielä on todella paljon opittavaa ja töitä on tehtävä, että kehtaa edes harkita hakevansa duunia.Mitäs mieltä väki on siitä, että näin 34v:nä lähtisi "vaihtamaan alaa", eli sairaanhoitajasta sovelluspuolelle insinööriksi? Aikoinaan tuli suunnitteluassitentiksi opiskeltua ja siinä pärjäsin hyvin taitajakilpailuja myöten (3d mallinnusta... autocad, vertex, archicad jne., konepuoli). Nyt on välissä kerennyt käymään armeijan, lähihoitajakoulutukset ja sairaanhoitajaksikin opiskellut, eli suoraan sanottuna kaivanut itseni hyvään palkkakuoppaan. Tietokoneet ovat aina olleet minun juttu ja pelaaminen päivittäistä harrastamista. Nykyään lapsien kanssa alkanut vain tuntumaan, ettei aikaa koneella oloon "ole tarpeeksi" ja mielellään sitä jotenkin lähtisi ehkä työkseenkin tekemään.
Tavallaan olisi mielenkiintoista yhdistää nämä kaksi alaa, esim. tehdä joku näppärä ohjelma psykiatrian ensiarviointeihin yms. Toisaalta pitkällä tähtäimellä houkuttelisi pelien kehittäminen... onko ajatuksessa mitään järkeä? Toisaalta vielä on paljon työvuosia jäljellä, mutta miten alalla suhtaudutaan "ikäloppuihin alanvaihtajiin"? Kaikki mielipiteet tervetulleita! Nykyisessä alassa kaivelee ehkä eniten se, että sama minkä verran työtä painaa ja siihen panostaa, niin palkka ei nouse senttiäkään, vaan kaikki otetaan omasta selkänahasta.
Sen vielä lisäisin, että koodaamista en ole harrastanut. Hieman koulussa asiaa aikoinaan sivuttiin ja niiden tulkinta on sinällään nopeasti ymmärrettävää, mutta tietoa aiheesta ei vielä juurikaan ole. Eli "nollatasolta" lähtisin liikkeelle.
Mitä tuohon ikäpuoleen tulee, niin minuakin kiinnostaa, että miten alalla suhtaudutaan myöhäisheränneisiin koodareihin. Jos asiaa ajattelee puhtaalla järjellä, niin eikös työnantajalle pitäisi olla ihan sama, että onko junioritason hommaan hakeva työntekijä 24-vuotias vai 34-vuotias, jos palkkatoive ja taidot samat? Nykyään työpaikkaa vaihdetaan kuitenkin aika tiuhaan, joten tuskin se työnantaja ajattelee, että palkkaanpa tuon nuoremman, niin siinä on meillä 10 vuoden päästä kovan luokan tekijä, jolla on vielä pirusti vuosia jäljellä ennen kun se jää eläkkeelle.